هاست اشتراکی چیست؟ بررسی ویژگی‌ها و راهنمای خرید

هاست اشتراکی چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۱۳۶۵ بازدید

هاست اشتراکی چیست؟ هاست اشتراکی روشی مقرون‌به‌صرفه و کاربر‌پسند برای میزبانی وب‌سایت به‌‌ویژه وب‌سایت تازه‌کارهاست. چه صاحب کسب‌و‌کار آنلاین کوچک و چه برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده وب باشید، هاست اشتراکی راه‌حل میزبانی کاربردی و ارزانی برایتان خواهد بود.

تصور کنید قرار است تعطیلات خود را در یکی از مجموعه‌های کلبه‌ای اطراف شمال بگذرانید. علاوه‌بر شما، گردشگران دیگر نیز در سایر کلبه‌ها ساکن هستند. هر کلبه برای یک گردشگر در نظر گرفته شده است؛ ولی تمام گردشگران می‌توانند از سایر خدمات مجموعه مانند رستوران، استخر، زمین بازی و ساحل به‌صورت مشترک استفاده کنند. درواقع، شما فقط هزینه کلبه را پرداخت می‌کنید و هزینه سایر امکانات مجموعه تفریحی بین شما و گردشگران دیگر تقسیم می‌شود.

با این مثال، پاسخ‌دادن به پرسش «هاست اشتراکی چیست؟»، ساده‌تر خواهد شد. در این مقاله از سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، شما را با ویژگی‌‌ها و کاربرد‌های هاست اشتراکی آشنا و به نکاتی اشاره می‌کنیم که در خرید هاست اشتراکی باید در نظر بگیرید. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

خرید هاست اشتراکی پارس پک

از این مقاله می‌توانید برای مدیریت میزبانی اشتراکی خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس‌های هاست اشتراکی پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام به خرید کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

ویژگی‌ های هاست اشتراکی چیست؟

هاست یا میزبانی اشتراکی نوعی از خدمات میزبانی است که در آن یک سرور چندین وب‌سایت را میزبانی می‌کند. در مثال ابتدای مقاله، مجموعه‌های کلبه‌ای نماد هاست اشتراکی و هر کلبه نماد یک وب‌سایت است. به‌‌دلیل اشتراکی‌بودن منابع، هزینه هاست اشتراکی ارزان‌تر از هاست اختصاصی است؛ همان‌طور‌که در سفر اگر از ویلای مشترک استفاده کنید، هزینه سفر کمتر از زمانی خواهد بود که ویلای اختصاصی اجاره کنید. 

هاست اشتراکی به چندین وب‌سایت اجازه می‌دهد تا از سروری یکسان با منابع مشخص از‌جمله رم و CPU و ترافیک محدود استفاده کنند. هر کاربر (وب‌سایت) برای استفاده از منابع محدودیتی دارد که براساس بسته خریده‌شده تعریف می‌شود.

در این نوع هاست، شرکت ارائه‌دهنده وظیفه مدیریت سرور، نصب نرم‌افزار، به‌روزرسانی‌های امنیتی و پشتیبانی فنی را برعهده دارد؛ درنتیجه، کنترل شما روی مدیریت سرور محدود است. اگرچه از‌طریق کنترل پنل به هاست خود دسترسی دارید، به فایل و تنظیمات اصلی سرور دسترسی نخواهید داشت. 

خرید هاست

انواع هاست اشتراکی براساس نوع سیستم‌ عامل

در میزبانی وب‌سایت و سرور، دو نوع سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس وجود دارد. براساس نوع سیستم‌عامل، هاست اشتراکی نیز در دو نوع هاست اشتراکی ویندوز (‌هاست ویندوز‌) و هاست اشتراکی لینوکس (‌هاست لینوکس‌) ارائه می‌شود. وب سرور استفاده‌شده در هاست لینوکس لایت اسپید و وب سرور استفاده‌شده در هاست ویندوز IIS است. ناگفته نماند کنترل پنل هاست اشتراکی ویندوز پلسک یا وب‌سایت‌پنل و کنترل پنل هاست اشتراکی لینوکس دایرکت ادمین و سی‌ پنل است. شما می‌توانید انواع هاست اشتراکی را در دو موقعیت اروپا و ایران تهیه کنید. 

هاست اشتراکی ویندوز هاست اشتراکی لینوکس
وب سرور IIS لایت اسپید
کنترل پنل پلسک یا وب‌سایت‌پنل دایرکت ادمین یا سی‌پنل 
موقعیت ایران و اروپا ایران و اروپا

کاربرد‌های هاست اشتراکی چیست؟

اگر برای میزبانی وب و امور مربوط به هاستینگ دانش و تجربه کمی دارید، هاست اشتراکی میزبانی عالی برای شروع کارتان خواهد بود. همچنین، کسب‌وکارهایی که به‌دنبال راه‌اندازی وب‌سایت با قیمت ارزان هستند، از هاست اشتراکی می‌توانند برای میزبانی وب‌سایتشان استفاده کنند.

علاوه‌بر‌این، اگر چند وب‌سایت با دامنه مختلف دارید، با خرید هاست اشتراکی می‌توانید کنترل تمام دامنه‌ها را روی یک سرور به‌دست بگیرید. بدین‌ترتیب، در هزینه‌های میزبانی هر دامنه نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. به‌طور‌کلی، کاربردهای هاست اشتراکی عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی وب‌سایت با دانش فنی و تجربه کم در‌زمینه هاست و میزبانی وب
  • راه‌اندازی وب‌سایت با ترافیک کم و کسب‌وکارهای کوچک
  • راه‌اندازی وب‌سایت با هزینه ارزان و نصب راحت 
  • راه‌اندازی وب‌سایت برای آزمایش و یادگیری CMSهایی مانند وردپرس
  • آزمایش پروژه‌های طراحی وب و کدنویسی

 پس از راه‌اندازی وب‌سایت، درک بهتری از نیازتان به منابع از‌جمله رم و فضای ذخیره‌سازی و میزان پهنای باند خواهید داشت؛ ازاین‌رو، با دید بازتری می‌توانید برای ارتقا یا تغییر پنل هاست اشتراکی اقدام کنید.

بررسی چهار نکته مهم پیش از انتخاب هاست اشتراکی

در بررسی مناسب‌بودن هاست اشتراکی برای نوع کاربری‌ای‌ که از آن انتظار دارید، توجه به نکات زیر به شما کمک خواهد کرد:

۱. انتخاب هاست براساس بودجه؛ ارزان‌بودن براساس منابع در‌اختیارتان

همان‌طور‌که گفتیم، هاست اشتراکی ارزان‌تر از هاست‌های دیگر همچون هاست مجازی یا اختصاصی است؛ زیرا شما فقط بخش محدودی از منابع و فضای ذخیره‌سازی را در‌اختیار دارید. اگر به‌تازگی قصد دارید وب‌سایت راه‌اندازی کنید و ترافیک زیادی برای وب‌سایت پیش‌بینی نمی‌کنید، خرید هاست اشتراکی در ابتدای کار، ارزان‌تر از هاست‌های دیگر خواهد بود. 

۲. بررسی ویژگی‌ های مورد نیاز؛ هاست اشتراکی مناسب وب‌ سایت با ترافیک کم 

هاست اشتراکی ممکن است برای حجم زیاد ترافیک‌های وب‌سایت مناسب نباشد. درضمن، افزایش ترافیک در وب‌سایت‌های دیگر احتمال دارد روی عملکرد و سرعت وب‌سایت شما تأثیر بگذارد. مثال واضح این قضیه را می‌توانید در زمان اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مختلف روی وب‌سایت مشاهده کنید. زمانی‌که ترافیک ورودی وب‌سایت افزایش پیدا می‌کند، احتمالاً باید ساعت‌ها منتظر بارگذاری یک صفحه از وب‌سایت بمانید. در این صورت، گزینه‌های دیگر مانند هاست اختصاصی یا مجازی گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

۳. بررسی دانش و مهارت فنی کاربران؛ هاست اشتراکی مناسب کاربران تازه‌ کار

اگر فردی تازه‌کار هستید، احتمالاً تجربه چندانی در مدیریت سرور ندارید. با برنامه میزبانی مشترک، به مهارت و تخصص فنی خاصی برای مدیریت سرور نیازی نخواهید داشت. همچنین، نوع کنترل پنل ارائه‌شده برای مدیریت هاست اهمیت بسیاری دارد. کنترل پنل سی‌ پنل کاربرپسندتر از کنترل پنل دایرکت ادمین است. با‌این‌حال، امکان ارتقای سرور از ویژگی مهم کنترل پنل کارآمد است.

۴. بررسی محدودیت‌ های موجود در هاست اشتراکی؛ تأثیر وب‌ سایت‌های دیگر بر عملکرد وب‌ سایت شما

در ارائه هاست مشترک، محدودیت‌های مربوط به حافظه، پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و سرعت پردازش بر عملکرد وب‌سایت تأثیر می‌گذارد. درضمن، افزایش فضای رم در وب‌سایت دیگر موجب اختلال در عملکرد وب‌سایت شما خواهد شد. علاوه‌بر‌این، درصورتی‌که وب‌سایتی دچار حمله هکرها یا ویروس شود، امکان دارد سایر وب‌سایت‌ها نیز آسیب ببینند. به‌همین‌دلیل، برخی از ارائه‌دهندگان هاست مشترک محدودیت‌هایی برای آپلود فایل یا افزونه یا ارسال ایمیل برای کاربران در نظر می‌گیرند تا از آسیب به وب‌سایت‌های دیگر جلوگیری کنند؛ درنتیجه، در انتخاب هاست اشتراکی باید این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید.

مزایای هاست اشتراکی چیست؟

در‌ادامه با بررسی مزایا، معایب و قابلیت هاست اشتراکی، نگاه دقیق‌تری به این میزبانی مشترک خواهیم انداخت. برخی از مزیت‌های مهم‌ هاست اشتراکی عبارت‌اند از:

۱. قیمت مقرون‌ به‌ صرفه و ارزان

اگرچه هاست اشتراکی جزو هاست‌های پر‌سرعت به‌شمار نمی‌رود، به‌دلیل میزبانی هم‌زمان از چندین کاربر هزینه‌اش ارزان‌تر از هاست اختصاصی یا هاست مجازی است.

۲. برخورداری از سرویس میزبانی انعطاف‌پذیر

منظور از انعطاف‌پذیری هاست اشتراکی، امکان انتخاب برنامه‌ و خدمات مشترک متناسب با نوع وب‌سایت است. برای مثال، اگر با رشد وب‌سایت به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارید، پلن دیگری از هاست اشتراکی را می‌توانید انتخاب کنید.

۳. امنیت در عین میزبانی چندین وب‌ سایت

با وجود منابع مشترک در هاست اشتراکی، هیچ وب‌سایتی نمی‌تواند به اطلاعات وب‌سایت دیگر دسترسی پیدا کند. علاوه‌بر‌این، برخی از ارائه‌دهندگان هاست اشتراکی از حمله‌های سایبری و نفوذ ویروس‌‌ها جلوگیری می‌کنند. درواقع، بعضی از هاست‌های اشتراکی فعالیت وب‌سایت‌ها را رصد و از ورود بدافزارها به سرور جلوگیری می‌کنند.

۴. راه‌ اندازی ساده و بدون نیاز به دانش فنی

راه‌اندازی و فعال‌سازی هاست اشتراکی به دانش فنی خاصی نیاز ندارد؛ زیرا این سرویس مشترک برای میزبانی از همه کاربران با هر سطح فنی طراحی شده است.

۵. نگهداری راحت 

با اینکه در کنترل هاست اشتراکی محدودیت دارید، نگه‌داری و کنترل هاست به‌واسطه کارشناسان فنی فرصت بیشتری برای رشد وب‌سایتتان ایجاد خواهد کرد؛ درنتیجه برای حل مشکل فنی یا باگ‌های موجود، نیازی نیست خودتان دست‌ به‌ کار شوید؛ زیرا حفظ وضعیت پایدار هاست اشتراکی برعهده ارائه‌دهنده سرویس است.

 خرید هاست اشتراکی

بررسی مزایای هاست اشتراکی

معایب هاست اشتراکی چیست؟ 

با وجود ارزان و مقرون‌به‌صرفه بودن هاست اشتراکی، از کنار برخی از معایب آن نیز نمی‌توان گذاشت. ازجمله معایب هاست اشتراکی می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

۱. احتمال کاهش سرعت بارگذاری وب‌ سایت

با اشتراک منابع سرور از‌جمله حافظه و CPU میان تمام کاربران هاست اشتراکی، ممکن است شاهد کاهش سرعت وب‌سایتتان باشید.

۲. احتمال بروز اختلال در وب‌ سایت هنگام افزایش ترافیک

چه چیزی آزاردهنده‌تر از این است هنگام برگزاری کمپین یا افزایش ورودی وب‌سایت، ناگهان با خطای ۵۰۴ یا اختلال در عملکرد وب‌سایت روبه‌رو شوید؟ بدون تعارف در هاست اشتراکی با افزایش ترافیک ممکن است با چنین اختلالی روبه‌رو شوید.

۳. احتمال بروز خطاهای امنیتی درصورت اختلال امنیتی در وب‌ سایتی با امنیت ضعیف

این احتمال نیز وجود دارد که اگر هکری بتواند به اطلاعات وب‌سایت در هاست مشترک دسترسی پیدا کند، وب‌سایت‌های دیگر نیز با اختلال روبه‌رو شوند. البته با اقدامات فنی روی اطلاعات بانک داده وب‌سایت یا قطع دسترسی IP خارجی به فایل اصلی، می‌توانید از بروز چنین اختلالی جلوگیری کنید.

۴. امکان سفارش‌ سازی محدود هاست اشتراکی براساس پلن میزبانی 

در هاست اشتراکی، تنها به بخش‌هایی دسترسی دارید که شرکت میزبان اجازه داده است؛ درنتیجه، اگر قصد داشته باشید برنامه‌ای را تغییر دهید یا نرم‌افزاری را نصب یا باگی را رفع کنید‌، چنین امکانی در هاست اشتراکی تجربه نخواهید کرد. گفتنی است ویژگی محدودیت در کنترل برای افراد تازه‌کار که تجربه‌ای در کنترل سرور ندارند، نوعی مزیت محسوب می‌شود.

در‌ جدول زیر، مزایا و معایب هاست اشتراکی را برایتان آورده‌ایم:

مزایای هاست اشتراکی  معایب هاست اشتراکی 
میزبانی مقرون‌‌به‌صرفه و ارزان محدودیت در استفاده از منابع سرور (رم و پهنای باند و CPU)
راه‌اندازی بدون نیاز به تخصص یا دانش فنی امکان مدیریت و کنترل سرور فقط از‌طریق ارائه‌دهنده 
نگه‌داری و مدیریت سرور برعهده شرکت ارائه‌دهنده هاست محدودیت در نصب نرم‌افزارهای موردنیاز یا افزایش منابع 
قابلیت ارتقای پلن  سرعت کُند
برخورداری تنظیمات از‌پیش‌تعیین‌شده  دسترسی‌نداشتن به برخی از ماژول‌های کاربردی 

جایگزین هاست اشتراکی چیست؟

هیچ جایگزینی برای استفاده از میزبانی مشترک وجود ندارد. درواقع، فقط می‌توانید پلن هاست اشتراکی را ارتقا دهید؛ درغیر‌این‌صورت، هیچ هاست جایگزینی وجود ندارد که به‌اندازه هاست اشتراکی ارزان باشد.

هاست‌هایی همچون هاست اختصاصی یا هاست مجازی با اینکه امکانات بیشتر و عملکرد بهتر از هاست اشتراکی ارائه می‌دهند، قیمت گران‌تری از هاست اشتراکی دارند؛ بنابراین، برای کاربر تازه‌وارد در ابتدای راه‌اندازی وب‌سایت، هاست اشتراکی بهترین گزینه برای شروع کار خواهد بود. درضمن با رشد ترافیک ورودی به وب‌سایت، امکان ارتقا یا تغییر سرویس میزبانی نیز وجود دارد.

راهنمای خرید هاست اشتراکی

همه ارائه‌دهندگان هاست اشتراکی تجربه یکسانی برای کاربران رقم نمی‌زنند. در‌ادامه، به‌ برخی از ویژگی‌هایی اشاره خواهیم کرد که ممکن است میان شرکت‌های ارائه‌دهنده متفاوت باشد.

۱. توجه به آپتایم

منظور از آپ‌تایم مدت‌زمانی است که سرور به‌طور‌مداوم در حال فعالیت و اجراست. بهترین سرویس هاست اشتراکی معمولاً سروری با آپ‌تایم بسیار زیاد دارد؛ به‌طوری‌که سرعت سایر وب‌سایت‌ها روی عملکرد یکدیگر تأثیر نگذارد.

۲. توجه به میزان حجم ترافیک

اگر پیش از خرید هاست موردنیاز ترافیک فراوانی را برای وب‌سایت پیش‌بینی می‌کنید، هاست اشتراکی ممکن است گزینه هوشمندانه‌ای نباشد؛ زیرا شرکت‌های میزبانی وب برای بهبود کیفیت سرویس‌دهی به تمام وب‌سایت‌های متصل به هاست، از در‌اختیار قرار‌دادن تمام منابع فقط به یک وب‌سایت جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین، قبل از تهیه هاست مشترک از پشتیبانی شرکت‌ارائه‌دهنده برای میزبانی ترافیک مدنظرتان مطمئن شوید.

۳. توجه‌ به منابع

ازآن‌جا‌که در هاست مشترک منابع در‌اختیار تمام وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرد، باید مطمئن شوید که هاست اشتراکی مدنظر پاسخ‌گوی نیاز شما به‌عنوان یکی از کاربران هاست مشترک خواهد بود.

۴. پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده

در تهیه هر نوع هاست از‌جمله هاست اشتراکی، شرکتی را انتخاب کنید که از پشتیبانی مؤثر آن مطمئن هستید. در این زمینه، می‌توانید از تجربه کاربران قبلی در استفاده از خدمات آن شرکت استفاده کنید. پشتیبانی باکیفیت تجربه خوشایندی برای استفاده از خدمات میزبانی مشترک برایتان رقم خواهد زد.

 مقایسه مزیت‌ها و ویژگی‌های سرور اختصاصی با هاست اشتراکی را در مقاله زیر بخوانید.

مقایسه سرور اختصاصی و هاست اشتراکی

پارس پک؛ برترین ارائه‌دهنده سرویس هاست اشتراکی

در پنل هاست اشتراکی پارس‌ پک، امکان نصب خودکار اسکریپت از داخل پروفایل کاربری وجود دارد. همچنین، می‌توانید منابع مصرفی هاست را به‌صورت تفکیک‌شده با دسترسی به کنترل پنل مشاهده کنید. ناگفته نماند به‌کمک سرویس SMTP IP نیز می‌توانید از روی هاست ایمیل انبوه برای کاربران وب‌سایت بفرستید. برای اطمینان بیشتر از خدمات و سرویس‌دهی پارس پک، این امکان برایتان مهیاست که هاست رایگان ایجاد و به‌طور‌دائم از آن استفاده کنید. به‌طور‌کلی، از ویژگی‌های مهم هاست اشتراکی در پارس پک می‌توان به‌ این‌ها اشاره کرد:

  • نمایش آمار مصرف منابع 
  • امکان ارتقای سخت‌افزار با ارسال تیکت به پشتیبانی
  • نصب خودکار اسکریپت‌ و CMS‌های معروف
  • امکان ثبت چندین دامنه
  • امکان تهیه نسخه پشتیبان به‌طور‌منظم
  • امکان تغییر موقعیت هاست 
  • ارائه هاست رایگان

علاوه‌بر‌این پارس پک با تهیه ۱۴ فایل بکاپ از هاست، امکان پشتیبان‌گیری از هر وب‌سایتی را فراهم کرده است. برای ارتقای نسخه‌های مختلف برنامه‌نویسی، می‌توانید به واحد پشتیبانی تیکت بزنید. 

خرید هاست با دسترسی روت از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

هاست اشتراکی چیست؟ فضای مشترکی است که در آن یک سرور از چندین وب‌سایت پشتیبانی می‌کند. این نوع هاست برای کسب‌و‌کارهای کوچک و وب‌سایت‌های شخصی یا نمونه‌کار مناسب است. با وجود محدودیت‌های موجود در استفاده از هاست اشتراکی از‌جمله میزان ترافیک و حافظه ذخیره‌سازی و سرعت، این هاست جزو هاست‌های ارزان و مقرون‌به‌صرفه است.

هاست اشتراکی مانند اتوبان تهران کرج است که ماشین‌های مختلف می‌توانند از آن عبور کنند. همه ماشین‌ها برای عبور از این اتوبان مالیات می‌پردازند؛ مانند هزینه‌ای که ماهانه بابت هاست اشتراکی خواهید پرداخت. در این اتوبان مشترک، گاهی ممکن است با ترافیک شدیدی روبه‌رو شوید که لذت رانندگی در مسیری راحت و سریع را از بین ببرد. البته درصورت ترافیک در هاست اشتراکی، همیشه می‌توانید پلن بهتری را جایگزین کنید. 

در این مطلب از مقالات آموزش‌های هاست بلاگ پارس پک، هاست اشتراکی را به‌طورمفصل بررسی کردیم. درصورتی‌‌که در انتخاب هاست مناسب به راهنمایی نیاز دارید، از مشاوره رایگان کارشناسان پارس پک می‌توانید بهره‌مند شوید. همچنین، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت پارس پک تماس بگیرید. آیا شما نیز استفاده از هاست اشتراکی را تجربه کرده‌اید؟ تجربیات و نظراتتان را در بخش کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

۱. انواع هاست اشتراکی چیست؟

این نوع هاست براساس نوع سیستم‌عامل به دو نوع هاست لینوکسی و هاست ویندوزی تقسیم می‌شود.

۲. هاست اشتراکی چیست؟

فضایی مشترک برای میزبانی هم‌زمان چندین وب‌سایت به‌واسطه یک سرور است. 

۳. مزیت هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی مقرون‌به‌صرفه است و برای راه‌اندازی به دانش فنی یا تخصصی نیاز ندارد. علاوه‌بر تنظیمات از‌پیش‌تعیین‌شده، مدیریت و نگه‌داری آن برعهده ارائه‌دهنده هاست اشتراکی است.

۴. قیمت هاست اشتراکی چقدر است؟

قیمت هاست اشتراکی باتوجه‌به پنل و منابع انتخابی و نوع ارائه‌دهنده متغیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم