چگونه منابع مناسب برای هاست خود را انتخاب کنیم؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
شنبه 8 شهریور 1399
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۹۶۶ بازدید

انتخاب هاست مناسب برای یک وب‌سایت، اهمیت زیادی دارد. هنگام خرید هاست، شما باید علاوه بر اطمینان از کیفیت شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات میزبانی، نسبت به میزان منابع مناسب برای میزبانی سایت خود نیز اطلاعات کافی داشته باشید.

با وجود پلن‌های مختلف سایت‌های فروش هاست، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه منابع مناسب برای هاست خود را انتخاب کنیم؟ اگر در این زمینه تجربه‌ای نداشته باشید، ممکن است تشخیص این که کدام یک از پلن‌های هاستینگ برای وب‌سایت شما مناسب است، کمی سخت به نظر برسد. این مقاله از آموزش‌های هاست و سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک به شما در نحوه انتخاب هاست کمک خواهد کرد و به راحتی خواهید توانست خرید هاست مناسب را برای انواع وب‌سایت‌ها با کاربردهای مختلف انجام دهید.

خرید سرویس‌های میزبانی با قابلیت افزایش منابع

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

مواردی که باید پیش از انتخاب هاست به آن‌ها توجه کنید

  • شما پیش از خرید هاست ، ابتدا باید موضوع اصلی سایت خود را تعیین کرده و یک دامنه خریداری کنید.
  • نوع سیستم مدیریت محتوای خود را مشخص کنید. آیا از یک سیستم مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس، جوملا دروپال و… استفاده خواهید کرد یا از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی؟ آیا قصد دارید یک وب‌سایت استاتیک را توسعه دهید یا یک وب‌سایت داینامیک؟
  • با توجه به این که برخی هاست‌ها امکان ایجاد چندین وب‌سایت را با استفاده از یک حساب کاربری برای شما فراهم می‌کنند؛ تعداد سایت‌های خود را مشخص کنید.
  • انتظار دارید چه میزان ترافیک ماهیانه را تجربه کنید؟ سعی کنید در پاسخ به این پرسش واقع بین باشید. دانستن میزان ترافیکی که از وب‌سایت‌(های) شما دریافت می‌شود، می‌تواند به تعیین میزان منابع شما کمک کند.
  • اگر پیش بینی می‌کنید که وب‌سایت شما ممکن است با گذشت زمان ترافیک سنگین‌تری را تجربه کند، می‌بایست از پلن هاستی استفاده کنید که مقیاس‌پذیر باشد.
  • آیا به ویژگی‌های اضافی مانند هاست ایمیل یا خرید ssl نیاز دارید؟ اطمینان حاصل کنید که هاستینگ شما آنچه را که به دنبال آن هستید، ارائه می‌دهد.

شما پس از پاسخ به این سوالات، برای انتخاب منابع مورد نیاز وب‌سایت خود آماده خواهید بود.

در انتخاب منابع هاست قبل از هرچیزی باید نیازهای وب‌سایتتان را بررسی و شناسایی کنید. بدین ترتیب باید بدانید سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت شما چیست، تعداد بازدید در بازه زمانی ماهانه یا سالانه چقدر خواهد بود، به چه ویژگی‌های امنیتی نیاز دارید و میزان منابع مورد نیاز مانند پردازنده، فضای ذخیره‌سازی، حافظه رم و پهنای باند برای وب‌سایتتان چقدر است؟ با شناخت نیازهایتان انتخاب منابع هاست ساده‌تر می‌شود و می‌توانید بهترین منابع را برای میزبانی وب‌سایتتان تهیه کنید.

وب‌سایت شما به چه مقدار RAM نیاز دارد؟

وظیفه‌ی RAM(مخفف Random Access Memory)، صرفا ذخیره‌ی کوتاه مدت اطلاعات در یک کامپیوتر است که به طور مستقیم توسط واحد پردازش مرکزی(CPU) قابل دسترس است. میزان رم در پلن‌های میزبانی یکی از مواردی است که لازم است تا هنگام انتخاب هاست به آن توجه داشته باشید.

فضای رم چه ارتباطی با نحوه انتخاب هاست دارد؟

RAM، همان حافظه‌ای است که وقتی وب‌سایت شما چند فرآیند را به طور همزمان انجام می‌دهد(مانند زمانی که اسکریپت‌های شما ملزم به اجرای یک تسک هستند)؛ تمامی داده‌های موقت شما را ذخیره می‌کند. هر چقدر که تعداد فرآیندهای وب‌سایت شما بیش‌تر باشد، به رم بیش‌تری نیز نیاز خواهید داشت.

اگر وب‌سایت شما رم کافی نداشته باشد، قادر به بارگیری تمام اسکریپت‌های شما و انجام پردازش‌های مختلف نخواهد بود. کمبود رم موجب می‌شود تا کاربران وب‌سایت شما پیام خطای داخلی سرور یا همان Error 500 را دریافت کنند و مواجه شدن کاربران با این خطا می‌تواند به اعتبار کسب و کار و نرخ تبدیل شما آسیب برساند.

اگر قصد دارید یک وب‌سایت کوچک مانند یک وبلاگ یا یک سایت فروشگاهی کوچک را راه‌اندازی کنید، مقدار رم متوسطی که در اکثر پلن‌های هاست وجود دارد برای وب‌سایت شما کافی خواهد بود. این در حالی است که اگر انتظار ترافیک بالایی برای وب‌سایت خود دارید، نیاز به تخصیص رم بیش‌تری برای میزبانی سایت خواهید داشت.

همچنین در نظر داشته باشید که وب‌سایت‌های داینامیکی که از سیستم‌های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس، جوملا و دروپال استفاده می‌کنند، نسبت به وب‌سایت‌های استاتیک به رم بیش‌تری نیاز دارند.

وب‌سایت شما به چه مقدار CPU نیاز دارد؟

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، CPU یک واحد پردازش مرکزی است. از وظایف CPU می‌توان به پردازش دستورالعمل‌ها، اجرای سیستم عامل‌ها و برنامه‌ها، دریافت و پردازش ورودی‌ها اشاره کرد.

سرور وب‌سایت شما دارای چندین CPU است و ظرفیت آن تعیین می‌کند که چه میزان اطلاعات را می‌تواند ذخیره و پردازش کند. CPU های بزرگ توانایی پردازش و ذخیره‌ی اطلاعات بیش‌تری را دارند. بنابراین، میزان فضای موجود در CPU هاست به تعیین نحوه‌ی عملکرد وب‌سایت شما کمک می‌کند.

وقتی که شما هاست اشتراکی را انتخاب می‌کنید، منابع موجود CPU بین سایت شما و سایر وب‌سایت‌های دیگر روی سرور تقسیم می‌شوند. اگرچه CPU می‌تواند چندین درخواست را به صورت همزمان پردازش کند؛ اما وقتی که این اتفاق در حجم بالایی رخ دهد، می‌تواند باعث وارد شدن بار زیاد به CPU شود. این کار سایت شما را کند کرده و بر عملکرد کلی آن تاثیر می‌گذارد.

بنابراین توجه داشته باشید که هاست اشتراکی برای وب‌سایت‌های بزرگ که ترافیک بالایی داشته و به CPU بیش‌تری احتیاج دارند، مناسب نیست. سرور اختصاصی مجازی یا VPS (حد فاصل بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی) برای این نوع سایت‌ها مناسب‌تر هستند.

وب‌سایت شما به چه مقدار پهنای باند نیاز دارد؟

Bandwidth یا پهنای باند هاست وب‌سایت، با میزان انتقال داده بین وب‌سایت و دستگاه‌های متصل به آن در مدت زمان مشخص ارتباط دارد. اگرچه نمی‌توان پهنای باند مورد نیاز برای وب‌سایت را به طور دقیق پیش‌بینی کرد؛ اما با استفاده از فرمول زیر می‌توان مقدار آن را به صورت حدودی تخمین زد.

چگونه می‌توان پهنای باند مورد نیاز یک وب‌سایت را محاسبه کرد؟

  1.  ابتدا اندازه‌ی متوسط صفحه‌ی سایت خود را بر مبنای KB تخمین بزنید.
  2. سپس این مقدار را در میانگین تعداد بازدیدکننده‌ی ماهانه‌ی خود ضرب کنید.
  3. نتیجه‌ی مرحله‌ی دو را در میانگین تعداد بازدیدهای صفحه توسط هر بازدیدکننده ضرب کنید.

با این محاسبات ساده شما می‌توانید تخمین خوبی نسبت به میزان پهنای باند مورد نیاز وب‌سایت خود داشته باشید. البته، بسیاری از ارائه‌دهندگان سرویس‌های وب، پلن‌های پهنای باند نامحدود را نیز ارائه می‌دهند.

این نیاز شماست که در نحوه انتخاب منابع هاست تاثیر می‌گذارد. شما باید پیش از خرید هاست، منابع مورد نیاز خود را بر اساس نوع محتواها و ویژگی‌های وب‌سایت خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید، هنگام انتخاب پلن هاستی که منابع متناسب با کاربرد سایت شما را ارائه می‌دهد، باید بر مواردی مانند مقیاس پذیری، عملکرد، سرعت و فضای ذخیره‌سازی هاست  نیز تمرکز کنید.

وب‌سایت شما به چه مقدار فضای دیسک یا ذخیره‌سازی محلی نیاز دارد؟

فضای دیسک به مقدار فضایی گفته می‌شود که ارائه دهنده‌ی سرویس هاست، برای ذخیره‌‌سازی وب‌سایت و فایل‌های آن اختصاص می‌دهد. میزان فضای دیسک مورد نیاز، به محتوای وب‌سایت شما بستگی دارد. 

هر چقدر که وب‌سایت شما پویاتر باشد و یا فیلم و عکس‌های بسیاری داشته باشد، به فضای ذخیره‌سازی بیش‌تری نیاز خواهید داشت. برخی وب‌سایت‌ها به طور متوسط به حدود ۱۵۰ مگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند و یک صفحه از این سایت‌ها در حدود ۱ الی ۲ مگابایت از فضای ذخیره‌سازی را مصرف می‌کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که هر صفحه بیش‌تر از ۲ مگابایت فضا را اشغال نمی‌کند زیرا باعث افزایش زمان بارگیری صفحه و رخ دادن یک تجربه‌ی کاربری بد می‌شود.

چه وب‌سایت‌هایی به فضای دیسک بیش‌تری نیاز دارند؟

  1. وبلاگ‌های پویا و وب‌سایت‌های شخصی که از فایل‌های تصویری، ویدئویی و صوتی تشکیل شده‌اند.
  2. وب‌سایت‌هایی با کیفیت بالا و محبوب که پیوسته با محتوا و منابع جدید به روز می‌شوند.
  3. وب‌سایت‌های ویدئویی، موسیقی و بازی که محتواهای حجیم در آن‌ها بارگذاری می‌شود.
  4. اخبار و نشریات دیجیتالی، که از پست ها، عکس ها و فیلم ها، در مقیاس بالا تشکیل شده‌اند.

اگر وب‌سایت شما یکی از شرایط بالا را دارد بهتر است ارائه دهنده‌ای را انتخاب کنید که امکان افزایش فضای دیسک را به شما بدهد. همچنین، برخی ارائه‌دهندگان سرویس هاست، پلنی دارند که فضای دیسک در آن به صورت نامحدود قابل استفاده است. اگر وب‌سایت شما حجم بسیار بالایی دارد، شما می‌توانید برای در اختیار داشتن فضای نامحدود، از سرور اختصاصی نیز استفاده کنید.

جمع بندی

پیش از خرید هاست برای تصمیم‌گیری بهتر درباره‌ی نحوه‌ انتخاب هاست مناسب، باید به نکات مهمی از جمله موضوع سایت، نوع سیستم مدیریت محتوا، ترافیک احتمالی و حجم مطالبی که بر روی سایت بارگذاری می‌شوند، توجه کرد. هر چقدر که وب‌سایت شما محبوب‌تر شود، به منابع بیش‌تری نیاز خواهد داشت. وجود منابع کافی برای یک وب‌سایت باعث می‌شود تا سریع‌تر بارگیری شود و به این ترتیب تجربه‌ی کاربری بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد.

شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات هاست، تخصیص منابع متفاوتی را در پلن‌های خود در نظر گرفته‌اند. به طور معمول هاست‌های اشتراکی منابع محدودی را نسبت به سرورها در اختیار شما می‌گذارند. این در حالی است که منابع در سرور مجازی یا VPS انعطاف‌‌پذیر‌تر و مقیاس‌پذیرتر هستند. همچنین میزان منابع قابل استفاده در سرورهای مجازی مانند فضای هارد دیسک، CPU، RAM و پهنای باند نسبت به هاست اشتراکی بسیار بیشتر است.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم