7 تفاوت هاست ایران و خارج همراه با جدول مقایسه

تفاوت هاست ایران و خارج چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 2 خرداد 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۳۸۳ بازدید

تفاوت هاست ایران و خارج شبیه چالش انتخاب بین کالای اصیل ایرانی و خارجی با فرض یکسان‌بودن کیفیت آن‌هاست؛ به‌خصوص اگر جنس خارجی دلتان را برده است؛ اما جنس ایرانی نیز با قیمت مناسبش به شما چشمک می‌زند. در انتخاب هاست مناسب برای وب‌سایت، بعد از گذراندن چالش‌هایی مثل لینوکسی یا ویندوزی بودن هاست و ابری و اختصاصی و نوع هاست، مرحله دیگری در پیش دارید و آن انتخاب بین ایرانی یا خارجی بودن هاست است. در این مقاله از مقالات آموزش‌های هاست بلاگ پارس پک، با بررسی ۷ معیار مهم و اساسی به شما می‌گوییم که هاست ایران بهتر است یا هاست خارج. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

خرید هاست خارج و هاست ایران با آپتایم بالا از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های میزبانی ایران و اروپا خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس هاست ایران و خارجی پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

تفاوت هاست ایرانی و خارجی در پهنای باند

ابتدا ظرفیت پهنای باند هاست ایران را با هاست خارج مقایسه می‌کنیم. با بررسی سرانگشتی می‌توان دریافت هزینه اینترنت ایران به‌ازای ترافیک مصرفی زیاد، گران‌تر از سایر کشورهای توسعه‌یافته است. این یعنی اینترنت ایران برای مصارف معمولی و شخصی می‌تواند ارزان‌تر از اینترنت کشورهای خارجی تمام شود؛ اما در‌مقایسه‌با مصارف سازمانی و شرکتی، هزینه اینترنت ایران گران‌تر است.

در بهترین هاست ایران، ممکن است ظرفیت پهنای باند ۱ ترابایت‌بر‌ثانیه ارائه شود؛ درحالی‌که در کشورهای خارجی این میزان چندین برابر است. درحالی‌که سرورهای خارجی ترافیک نامحدود ارائه می‌دهند، وب‌سایت‌هایی با هاستینگ ایرانی برای ترافیک اضافی هزینه می‌پردازند. درنتیجه باتوجه‌به ظرفیت محدود هاست ایرانی، وضعیت پهنای باند در هاست خارجی بهتر است.

خرید هاست

مقایسه پینگ تایم یا زمان پاسخ سرور

منظور از پینگ تایم مدت‌زمانی است که پس از فرمان کاربر، سرور به درخواست او پاسخ می‌دهد. برای بررسی این موضوع، معمولاً تصور این است که چون سرور هاست ایران داخل کشور قرار دارد و فاصله بین سرور و کامپیوتر کاربر نزدیک‌تر از سرور خارجی است، هاست ایرانی برنده رقابت خواهد بود. بااین‌حال، بهتر است چندان به این موضوع دلخوش نباشید؛ زیرا زیرساخت میزبانی که انتخاب می‌کنید، اهمیت بیشتری دارد. در‌صورت انتخاب میزبانی با زیرساخت ضعیف، آپ‌تایم هاست ایرانی از هاست خارج ضعیف‌تر است؛ درنتیجه، ممکن است از شدت کُندی لود وب‌سایت موهایتان یکی‌یکی سفید شود. بنابراین، سرعت لود وب‌سایت به کانکشن‌های سرعتی نیز بستگی دارد که شرکت میزبانی استفاده می‌کند.

به‌طورکلی، می‌توان گفت در انتخاب هاست با آپ‌تایم درخورتوجه، هرچه دیتاسنتر نگه‌دارنده وب‌سایت و لوکیشن هاست به کاربر نزدیک‌تر باشد، وب‌سایت سریع‌تر بارگذاری خواهد شد. درمجموع در مقایسه تفاوت هاست ایران و خارج برای وب‌سایتی با کاربران ایرانی، هاست ایرانی با میزبانی قدرتمند آپ‌تایم بهتری دارد.

پایداری هاست ایران بهتر است یا خارج؟

با درنظرگرفتن زیرساخت قدرتمند شرکت میزبانی ایرانی و خارجی، می‌توان پایداری وب‌سایت را یکی از تفاوت‌های هاست ایران و خارج به‌شمار آورد. زمانی‌که از پایداری هاست صحبت می‌کنیم، اختلال‌های اینترنتی که در ایران رخ می‌دهد، شرط مهمی برای انتخاب هاست ایران یا خارج خواهد بود. با اینکه نمی‌توان به‌طورقطع درباره پایداری وب‌سایت‌هایی با هاست ایرانی نظر داد، درصورت دسترسی‌نداشتن به اینترنت بین‌الملل، شاهد پایداری و لود هاست ایران و ناپایداری هاست خارجی خواهیم بود. اگر از این بحث صرف‌نظر کنیم، پایداری هاست تا حد زیادی به خدمات و زیرساخت شرکت میزبانی وب‌سایت شما بستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با هاست ایران، ویژگی‌ها، مزایا و انواع آن، مقاله زیر را مطالعه کنید.

هاست ایران چیست؟

سخت‌افزار هاست ایران یا خارج

در بررسی تفاوت هاست داخل و خارج ایران ازنظر سخت‌افزار، باید بگوییم هرجای دنیا که باشید، سیستمی با سخت‌افزار قدرتمند مسلماً عملکرد بهتری خواهد داشت. نکته مهم دیگر اینکه در سرور ایرانی، نهایت رم استفاده‌شده ۱۲۸ گیگابایت است؛ درحالی‌که میزبان خارجی حداکثر ۵۱۲ گیگابایت رم ارائه می‌دهد. 

فراموش نکنید که مسئله تحریم مشکلاتی از‌قبیل در‌دسترس‌نبودن قطعات باکیفیت یا گارانتی شرکت‌های سازنده را برای هاست‌های ایرانی به‌وجود آورده است؛ چراکه هیچ‌یک از دیتاسنترهای ایرانی امکان دسترسی مستقیم یا با واسطه به سازندگان اصلی قطعات سرور مثل اینتل ندارند. در‌صورت خرابی قطعات سرورهای ایرانی، دست ارائه‌دهندگان میزبانی به جایی بند نیست؛ درنتیجه، ترجیح می‌دهند از قطعات خیلی گران‌قیمت در تجهیزات سخت‌افزاری استفاده نکنند تا در‌صورت خرابی، هزینه بسیاری برایشان به‌بار نیاورد. بنابراین در بررسی تفاوت هاست ایران و هاست خارج از کشور، برگِ‌برنده به هاست خارجی با سخت‌افزار قدرتمندش تعلق می‌گیرد.

اگر قصد دارید هاست ابری را انتخاب کنید، این نکته را به‌خاطر بسپارید که هاست ابری ایران قیمت ارزان‌تری دارد و برای وب‌سایت‌هایی مناسب است که کاربرانی با آی‌پی ایران دارند. درمقابل، هاست ابری خارج قیمت گران‌تری دارد و برای وب‌سایت‌هایی مناسب است که کاربرانی با آی‌پی خارجی دارند. باتوجه‌به افزایش لزوم کاربران ایرانی به تغییر آی‌پی، ممکن است تعداد زیادی از کاربران شما با آی‌پی خارجی از وب‌سایتتان بازدید کنند. 

اصلی‌ترین فرق هاست ایرانی و خارجی

در بررسی قیمت و هزینه هاست ایران یا خارج، دو هزینه سرمایه و جاری را پیش رو داریم. منظور از هزینه سرمایه، هزینه‌هایی است که در ابتدای کار باید پرداخت شود و هزینه‌های جاری نیز مبلغی است که ماهانه باید شرکت هاستینگ بپردازد. هاستینگ‌ها دو گزینه دارند: سروری را برای دیتاسنتر خود بخرند یا ماهانه سروری را از دیتاسنتر اجاره کنند.

اجاره سرور از خارج برای شرکت‌های هاستینگ در ایران به‌صرفه‌تر است؛ زیرا با هزینه‌ای که می‌پردازند، سرور قدرتمندتری در‌اختیار خواهند داشت.‌ با افزایش کیفیت سرور ارائه‌شده، قیمت آن نیز برای کاربر افزایش پیدا می‌کند. با‌این‌حال هزینه جانبی که برای خرید هاست خارجی می‌پردازید، در طولانی‌مدت، به‌صرفه‌تر از هزینه اقتصادی هاست ایرانی خواهد بود.

به‌عنوان توصیه کلی در مقایسه تفاوت هاست داخل و خارج ایران، پیشنهاد می‌کنیم که اگر ابتدای کارتان است و قصد دارید وب‌سایت با کمترین هزینه راه‌اندازی کنید، هاست ایرانی کارتان را راه می‌اندازد؛ زیرا پس از پیشرفت کسب‌وکار و افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت، می‌توانید با خرید هاست قدرتمند خارجی، از پرداخت هزینه‌های جانبی هاست ایرانی نجات پیدا کنید.

هر آنچه باید درباره ویژگی‌های سرویس میزبانی و انواع هاست ازنظر موقعیت، کاربرد و سیستم‌عامل بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

هاست چیست؟

تفاوت هاست ایران و خارج در امنیت

به‌عقیده بسیاری از افراد، استفاده از هاست ایرانی خطرهایی مثل از دسترس خارج‌شدن ناگهانی وب‌سایت براثر تحریم را در پی ندارد. این نکته را به‌خاطر بسپارید که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی معتبر همیشه از اطلاعات وب‌سایت کاربران خود بکاپ می‌گیرند و برای احتیاط بکاپ‌ها را در چندین سرور نگه‌داری می‌کنند. بدین‌ترتیب، احتمال از‌بین‌رفتن اطلاعات روی هاست خارجی یا ایرانی تقریباً ناممکن است؛ مگر‌اینکه خودتان تیشه به ریشه اطلاعات وب‌سایت بزنید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر وب‌سایتی دولتی دارید که اطلاعات سیاسی یا اقتصاد ملی در آن استفاده می‌شود، بهتر است از هاست داخل ایران استفاده کنید. باوجوداین، در بررسی تفاوت هاست ایران و خارج در حوزه امنیت و مسائل مرتبط با تحریم، پشتیبانی و بکاپ‌گیری منظم شرکت هاستینگ از هاست اهمیت دارد.

مقایسه وضعیت سئو در هاست ایرانی و خارجی 

سئو وب‌سایت به مسائل مختلفی بستگی دارد. یکی از این مسائل، بررسی سرعت لود و تجربه کاربران وب‌سایت است. وب‌سایتی با سرعت لود زیاد جایگاه بهتری از وب‌سایتی با سرعت لود کُند یا قطعی مقطعی دارد؛ بنابراین، از‌آن‌جاکه هاست ایران خطرهای مربوط به تحریم و حذف اطلاعات را ندارد، برای کاربران ایرانی دسترسی راحت‌تری دارد؛ البته این دسترسی در شرایطی است که کاربران با آی‌پی ایران وارد شوند. درصورتی‌که کاربران برای برخی دسترسی‌ها تغییر آی‌پی دهند، ممکن است با از دسترس خارج‌شدن لحظه‌ای، تجربه کاربری نامناسبی برای بازدیدکننده وب‌سایت رقم بزند؛ درنتیجه فرق هاستینگ ایرانی و خارجی در سئو فقط زمانی است که یکی از دو هاست از سرور قدرتمند و پرسرعت برای لود سریع صفحات استفاده کند.

هاست ایران بهتر است یا خارج

هاست ایران یا هاست خارج؛ کدام بهتر است؟

در بررسی تفاوت هاست ایران و خارج، کدام را انتخاب کنیم؟

اجازه دهید در این بخش با جمع‌بندی نکات گفته‌شده، به تصمیم‌گیری قطعی شما کمک کنیم. در مقایسه‌ای که در جدول زیر آورد‌ه‌ایم، عوامل تأثیرگذار بر هاست‌ها را بررسی کرده‌ایم.

هاست ایران یا هاست خارج هاست ایران هاست خارج
سرعت بارگذاری و آپ‌تایم مداوم *
رفع خطر‌های مربوط به تحریم *
سخت‌افزار قدرتمند *
پهنای باند و ترافیک بیشتر *
سرعت چشمگیر پورت *
قیمت ارزان *
رفع محدودیت‌های مربوط به کپی رایت *
امنیت اطلاعات * *
پایداری وب‌سایت در شرایط قطعی اینترنت بین‌الملل  *
پایداری وب‌سایت در شرایط قطعی اینترنت بین‌الملل در استفاده از آی‌پی خارجی *

این تصور که برای استفاده از هاست ایران باید دامنه .ir داشته باشید، تصوری اشتباه است؛ زیرا در انتخاب هاست ایران یا خارج، از هر دو نوع دامنه .ir یا .com می‌توانید استفاده کنید.

خرید انواع سرویس‌های هاست از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

تفاوت هاست ایران و خارج شبیه انتخاب بین کالای ایرانی و خارجی با فرض کیفیت یکسان است. وقتی هر دو نوع کالا دلتان را برده است و شما نمی‌دانید نوعی را انتخاب کنید که اقتصادی‌ و ارزان‌تر است یا نوعی که شاید کارایی بیشتری برایتان داشته باشد. در این مطلب از سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، تفاوت هاست ایران و خارج را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم.

در بررسی فرق هاست ایرانی و خارجی، اگر قصد دارید وب‌سایت قوی با آپ‌تایم مداوم داشته باشید و بازدیدکنندگان زیادی نیز در آینده خواهید داشت، هاست خارج بهترین گزینه برایتان خواهد بود. هاست ایرانی فقط درصورتی برایتان مفید است که قصد داشته باشید وب‌سایت دولتی، خبری، اقتصادی یا اجتماعی راه‌اندازی کنید. در این صورت، با استفاده از دیتاسنتر خارجی ممکن است وب‌سایت به‌دلیل مسائل مختلف ساسپند شود. 

همچنین هنگام کار با هاست خارجی، اگر از نرم‌افزار‌های نال در وب‌سایت استفاده می‌کنید، به‌دلیل قوانین کپی‌رایت ممکن است وب‌سایتتان به‌ مشکل بربخورد. علاوه‌بر‌این، برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک اندک و کاربرانی با آی‌پی ایرانی، هاست ایران گزینه مناسبی خواهد بود.

تجربه شما در این زمینه چیست؟ به‌نظر شما هاست ایران بهتر است یا خارج؟ دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را می‌توانید ازطریق کامنت با ما مطرح کنید. درصورتی‌که به راهنمایی بیشتر برای انتخاب هاست ایران یا هاست خارج نیاز دارید، از‌طریق مشاوره رایگان با کارشناسان پارس پک می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای مشاوره رایگان، می‌توانید با شماره‌های درج‌شده داخل وب‌سایت تماس بگیرید.

سؤالات متداول

۱. تفاوت هاست ایران و خارج چیست؟

هاست خارج از سخت‌افزار قدرتمند و سرعت درخورتوجه پورت و پهنای باند نامحدود برخوردار است. هاست ایران نیز با قیمت ارزان‌تر و آپ‌تایم مداوم و امنیت مناسب، محدودیت‌های مربوط به کپی‌رایت را ندارد.

۲. برای وب‌سایت هاست ایران را انتخاب کنیم یا هاست خارج؟

اگر وب‌سایت دولتی با اطلاعات ملی مثل وب‌سایت‌هایی خبرگزاری یا دانشگاهی دارید، هاست ایران را انتخاب کنید. شایان ذکر است برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک و پهنای باند زیاد، هاست قدرتمند خارجی مناسب است.

۳. قیمت هاست ایران ارزان‌تر است یا هاست خارجی؟

باتوجه‌به امکانات و سخت‌افزار، قیمت هاست‌ ایرانی ارزان‌تر از هاست خارجی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم