سرور مجازی یا سرور فیزیکی؟ خانه‌مان را روی چه زمینی بسازیم؟

سرور مجازی یا فیزیکی
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 13 تیر 1402
مطالعه: ۱۴ دقیقه ۰ نظر ۹۴۸ بازدید

سرور مجازی یا سرور فیزیکی؟ انتخاب راهکار مناسب برای میزبانی زیرساخت کسب و کار، برای شما چه صاحب استارتاپی نوپا باشید یا کسب‌وکاری جاافتاده در اینترنت، حتما یکی از چالش‌های خیلی خیلی بزرگ است. وقتی به تهیه یک سرور فکر می‌کنیم سر یک دوراهی مهم قرار می‌گیریم، خرید و اجاره سرور.

ما می‌توانیم سخت افزار سرور را بخریم و آن را مراکز داده یا شرکت خودمان نگهداری کنیم یا می‌توانیم از یک شرکت ابری یا هاستینگ سرور اجاره کنیم. برخی عقیده دارند این که خودمان سرور داشته باشیم، هم صرفه اقتصادی بیشتری دارد و هم اختیار عمل بیشتری به ما می‌دهد. اما برخی هم می‌گویند خرید سخت‌افزار و نگهداری از آن به دردسرش نمی‌ارزد، می‌توانیم یک سرور کامل را با همه اختیارات اجاره کنیم و خیال خودمان را راحت کنیم. در این مطلب از آموزش سرور، درمورد شرایط، مسئولیت‌ها و هزینه‌های خرید سرور در مقایسه با اجاره سرور صحبت می‌کنیم و امیدواریم این بررسی به شما برای انتخاب مناسب کمک کند.

دو راه اصلی برای تهیه سرور

با‌توجه‌به نیاز کسب‌وکار و بودجه‌‌تان، سرور مدنظر خود را از دو طریق می‌توانید تهیه کنید:

  1. خرید سرور فیزیکی
  2. اجاره سرور اختصاصی یا مجازی یا ابری از شرکت‌های هاستینگ

درادامه، تفاوت سرور مجازی و سرور فیزیکی را بررسی خواهیم کرد.

بهتر است کسب‌وکارها مشکلات خود را برعهده شرکت‌های تخصصی بیندازند تا بتوانند تمرکز خود را روی هدف اصلی یعنی روند کسب‌و‌کار بگذارند. با اجاره سرور خدمات کامل نگه‌داری و تأمین نیازهای سرور خود را به شرکت هاستینگ می‌سپارید و در بلند‌مدت، هزینه‌ی کمتری نیز پرداخت خواهید کرد.

خرید سرور فیزیکی و سپردن آن به دیتاسنتر

درصورت خرید سرور، آن را به دو روش می‌توانید نگه‌داری کنید:

  1. اتاق سرور ایجاد و سرور را در محل شرکت نگه‌داری کنید.
  2. برای نگه‌داری، سرور را در دیتاسنتر Colo کنید.

۱. سرور را بخرید و در محل شرکت نگه‌داری کنید

درصورتی‌که بخواهید سرور را بخرید و در محل شرکت نگه‌داری کنید، باید زیرساخت شبکه مناسب و اتاق سرور ثابت فراهم کنید. منظور از اتاق سرور، مکانی سربسته و مجزا برای نگه‌داری سرور و تجهیزات کامپیوتری شبکه است که سخت‌افزار، رک، سیستم کابل‌کشی، سیستم برق، دوربین مدار بسته، سیستم اطفاء حریق و UPS مجزا دارد.

در طراحی اتاق سرور، عوامل مهمی از‌جمله زیرساخت شبکه، امنیت فیزیکی، سیستم کنترل رطوبت و دما برای نگه‌داری سرور باید در نظر گرفته شود. ایجاد اتاق سرور نیز هزینه‌های بسیاری مانند نیاز به برق پایدار، سیستم اطفاء حریق، موتور برق و UPS را به‌دنبال دارد که البته هزینه کمی هم ندارند. درواقع، برای خرید سرور و نگه‌داری در اتاق سرور علاوه‌بر هزینه‌ خرید سرور فیزیکی، پیش‌نیازهای زیر باید تأمین شوند:

  • تجهیزات اتاق سرور
  • تیم متخصص و حرفه‌ای برای نگه‌داری از سرور
  • هزینه زیرساخت
  • شبکه
  • تأمین برق

🟠 ممکن است شرکت‌های بزرگ با دیتابیس‌های سنگین به سراغ این راه‌حل بروند، تصور کنید شما یک شرکت بزرگ اینترنتی را مدیریت می‌کنید و می‌خواهید خیالتان از بابت پایدار بودن سرورها و سرعت مناسب‌شان راحت باشد، شرکت شما هم آنقدر درآمد دارد که بتوانید از پس هزینه‌های تامین و نگهداری سرور و همینطور دستمزد منابع انسانی اتاق سرور بربیایید، پس به فکر خودکفایی در زمینه نگهداری سرور می‌افتید. اما این راه‌حل چقدر برای شرکت‌های بزرگ جواب داده است؟ اینکه ما درآمد شرکت ما میلیاردی است و تعداد کارکنان‌مان به بیشتر از ۲ یا ۳ هزارتا می‌رسد، دلیل خوبی برای راه‌اندازی زیرساخت سرور و شبکه توسط خودمان است؟ برای پاسخ با ما همراه باشید.

سرور مجازی یا سرور فیزیکی
مقایسه خرید سرور فیزیکی و اجاره سرور اختصاصی

۲. سرور را بخرید و آن را در دیتاسنتر Colo کنید

کولو (Colo) مخفف Colocation و به‌معنای اجاره فضای رک و پاور از دیتاسنتر برای نگه‌داری سرور است. میزان فضای رک و پاور به نوع سرور شما بستگی دارد. به‌طورکلی، در کلو کردن باید هزینه‌های زیر را به دیتاسنتر پرداخت کنید:

  • حداقل یک عدد یونیت فضای رک
  • حداقل یک عدد پاور
  • حداقل یک آی‌پی ثابت برای دسترسی به سرور
  • هزینه پهنای باند مصرفی سرور درصورت بیشترشدن از حد مشخص

به‌عنوان مثال، شما یک سرور hp g10 دارید و آن را به دیتاسنتر می‌سپارید، دراینصورت به یک یونیت فضای رک و حداقل یک پاور نیاز دارید و درمقابل، تعهد دیتاسنتر به شما چیست؟ روشن نگه‌داشتن سرور و اتصال کابل شبکه. بنظر می‌رسد گزینه Colocation نسبت به تامین اتاق سرور بخشی از بار روی دوش شما برداشته می‌شود.

البته هنوز هم کارهایی مثل نصب مجازی‌ساز، سیستم‌عامل، کانفیگ‌های موردنیاز و تعمیرات سرور برعهده شما خواهد بود. درصورتی‌که مشکل یا اختلالی در سرور به‌وجود آید یا سخت افزار آن خراب شود، برای رفع آن خودتان باید به محل دیتاسنتر مراجعه کنید؛ بنابراین، حتماً به حضور متخصص سرور در تیمتان احتیاج خواهید داشت. همینطور برای اینکه متخصصان سرور همیشه آماده تعمیر سرورها باشد، بهتر است همیشه قطعات یدکی فراوانی در انبار داشته باشید.

🟠 کاربرانی که این راه‌حل را انتخاب می‌کنند، اینطور برنامه‌ریزی می‌کنند: ما سخت‌ افزار سرور را تهیه می‌کنیم و تعدادی افراد متخصص در زمینه سرور را نیز استخدام می‌کنیم، بعد سرورمان را به یک شرکت دیتاسنتر می‌سپاریم. پس فقط هزینه دیتاسنتر و کارکنان را می‌پردازیم، اما خیالمان راحت است که اگر مشکلی برای سرور پیش بیاید کارکنان ما در اسرع وقت آن را رفع می‌کنند. علاوه بر این صاحب آن سرور فیزیکی بودن ممکن است احساس ایمن بودن بیشتری به این شرکت‌ها بدهد. اما باز هم سوال اینجاست که این تجربه تا چه حد موفق بوده؟ آیا این راه‌حل نسبت به راه‌اندازی اتاق سرور و تامین شبکه و زیرساخت انتخاب بهتری است یا نه؟ در ادامه بررسی خواهیم کرد.

سرور مجازی یا سرور فیزیکی
مقایسه خرید سرور مجازی و سرور فیزیکی

اجاره سرور از شرکت‌های هاستینگ

به اجاره سرور خرید سرور مجازی نیز می‌گویند، چرا که در این حالت شما بصورت مجازی و از راه دور به سروری که اجاره کرده‌اید متصل می‌شوید و در طول استفاده نیز نیازی به رفت و آمد به دیتاسنتر ندارید، همه مشکلات و دغدغه‌های خود را بصورت آنلاین می‌توانید رفع کنید.

شرکت‌های تأمین‌کننده سرویس‌های میزبانی یا هاستینگ‌ها وظیفه تأمین زیرساخت و میزبانی سرورها را برعهده دارند. این شرکت‌ها مشکلات مربوط به سرور را به‌دوش می‌کشند و کاربران آن‌ها تمرکز و انرژی خود را روی هدف اصلی کسب‌وکار می‌گذارند. هنگامی‌که سرور را از شرکت اجاره کنید، هاستینگ این تعهدات را به شما خواهد داشت:

نگه‌داری و تأمین و تعمیر منابع و نرم‌افزار

  • رفع مشکلات احتمالی
  • پشتیبانی فنی مؤثر و مداوم
  • نگه‌داری و تعمیر و تأمین پایداری
  • راه‌اندازی و پیکربندی سرور
  • بکاپ‌گیری منظم
  • اعمال تدابیر امنیتی
  • نظارت و انجام به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل و نرم‌افزار

علاوه‌براین شرکت‌های هاستینگ همیشه سرورهایی در خارج از کشور دارند و اگر شما علاوه بر سرور ایران به سرور اروپا، آمریکا، آفریقا و… نیز نیاز داشته باشید می‌توانید از به راحتی اجاره کنید.

🟠 این راه‌حل می‌تواند انتخاب هرکسی باشد. آدم‌هایی که کسب‌وکار کوچکی دارند یا حتی افرادی که صاحب کسب‌وکارها و درآمدهای زیادی هستند! این افراد در درجه اول به خودشان می‌گویند بهتر است بخشی از دغدغه‌ی بزرگ‌مان را برون‌سپاری کنیم، سرور را از افرادی که تخصص‌شان این است اجاره کنیم، مثل اینکه بجای خرید خودرو از تاکسی‌های خطی یا تاکسی‌های بین شهری استفاده کنیم و زحمت تامین بنزین، تعمیر خودرو و یا خستگی رانندگی در ترافیک را به جان نخریم. به جای آن وقتی توی تاکسی نشسته‌ایم کارهای شخصی‌مان مثل رسیدگی به کسب‌وکار، کتاب خواندن و… را انجام دهیم.

درواقع شما وقتی یک سرور اجاره می‌کنید، همه کارهای جانبی میزبانی را به شرکت دیگری می‌سپارید و همه تمرکزتان را روی رسیدگی به بخش‌های دیگر کسب‌وکارتان می‌گذارید.

سرور مجازی یا سرور فیزیکی
خرید سرور مجازی یا خرید سرور فیزیکی؟

خرید سرور یا اجاره؟ مقایسه سرور مجازی و سرور فیزیکی

انتخاب بین خرید سرور یا اجاره همانطور که در بالا هم گفتیم، حکایت انتخاب بین خرید یک خودرو یا استفاده از تاکسی‌ دربستی یا اینترنتی است. در تاکسی شما فقط هزینه مسیر مشخصی که طی می‌کنید را پرداخت می‌کنید و نیازی نیست ذهنتان را درگیر استهلاک ماشین، تعمیر یا تامین بنزین آن‌ بکنید. درصورتیکه خرید خودرو در کشور ما یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، خرید سرور اینگونه نیست. قیمت سرور درصورتیکه مستهلک یا خراب شود کمتر و کمتر از قبل می‌شود.

اگر سرور فیزیکی را خودتان بخرید باید برای تعمیر و نگهداری آن هزینه کنید، برای تنظیمات جانبی آن نیز باید افراد متخصص دیگری را استخدام کنید، اگر مشکلی برای دیتاسنتر بوجود بیاید کارکنان شما باید بین شرکت و دیتاسنتر مدام در رفت و آمد باشند و موارد دیگری از این دست.

درصورتیکه اگر سرور را اجاره کنید، می‌توانید یک سرور فیزیکی کامل یا حتی بخشی از یک سرور بطور کامل در اختیار شما باشد. این انتخاب بسته به میزان نیاز شما به سخت افزار و منابع سرور است. علاوه‌براین هاستینگ متعهد می‌شود سرور شما تمام مدت، سالم، پایدار و ایمن باشد.

🟢 یک نکته جالب که خوب است اینجا به آن اشاره کنیم این‌ است، اگر بین شرکت‌های بزرگ خارجی بگردید کمتر شرکتی را پیدا می‌کنید که مستقلا برای تامین زیرساخت و سرور خود اقدام کرده باشد، آن‌ها ترجیح می‌دهند در صندلی عقب یک ماشین مدل‌ بالا بنشینند و به یک راننده حرفه‌ای اعتماد کنند. چرا؟

ممکن است به‌نظر برسد که در بازه زمانی یک تا دو‌ساله هزینه خرید سرور فیزیکی کمتر از اجاره آن سرور است؛ اما در بلند‌مدت اگر هزینه‌های منابع انسانی و مشکلات نگه‌داری سرور و در‌نهایت استهلاک آن را در نظر بگیرید، خیلی بیشتر از اجاره سرور خواهد بود. علاوه‌بر‌این، پرداختن به مسائل سرور انرژی شما را برای تمرکز روی هدف اصلی کسب‌و‌کارتان می‌گیرد.

برای انتخاب دقیق‌تر بین خرید یا اجاره سرور یا همان تفاوت بین خرید سرور فیزیکی و خرید سرور مجازی، معیارهای مهمی را باید در نظر بگیرید. درادامه، برخی از این معیارهای مهم را برمی‌شماریم.

اگر می‌خواهید یک‌بار برای همیشه با صفر تا صد سرور مجازی آشنا شوید و تمام نکات مهم درباره آن را بدانید، مقاله زیر را بخوانید.

سرور مجازی چیست؟

۱. هزینه تمام‌شده سرور

خرید سرور مجازی

هزینه اجاره سرور شامل:

۱. هزینه سرور با کانفیگ مدنظر شما
۲. راه‌اندازی و پیکربندی
۳. پشتیبانی

است. البته هزینه اجاره سرور به میزان منابع مصرفی شما بستگی دارد.

خرید سرور فیزیکی

هزینه خرید سرور فیزیکی شامل قیمت سخت‌افزار سرور است پس از اجاره سرور فیزیکی ارزان‌تر است؛ اما شما با خرید سرور فیزیکی باید هزینه‌های دیگری نیز همراه آن داشته باشید:

۱. هزینه مصرف برق

۲. ایجاد مکانیزم‌های خنک‌کننده

۳. تأمین شبکه

۴. اتاق سرور

۵. تیم متخصص

و… را بپردازید که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم.

۲. تخصص فنی و پشتیبانی

خرید سرور مجازی

با اجاره سرور شرکت میزبانی وظیفه پیکربندی و تأمین و پشتیبانی فنی را برعهده دارد و با پشتیبانی ۲۴‌ساعته موظف است تا مشکلات احتمالی سرور را رفع کند. پشتیبانی هاستینگ علاوه‌بر مدیریت سرور، در کانفیگ یا توسعه اپلیکیشن روی سرور، نصب وب‌سرورها، بکاپ‌گیری، راه‌اندازی وب‌سایت و… به شما کمک خواهد کرد.

خرید سرور فیزیکی

هر سرور برای نگه‌داری به تکنسینی باتجربه و متخصص نیاز دارد تا ۲۴‌ساعته آن را رصد کند و درصورت بروز مشکل، اقدامات لازم را انجام دهد. پس اگر سرور خریده‌اید، باید تیمی متخصص داشته باشید که به‌طور مداوم به آن رسیدگی کند.

۳. قابلیت مقیاس‌پذیری

خرید سرور مجازی

اگر شما به یک سرور فیزیکی کامل نیاز داشته باشید می‌توانید آن را بصورت کامل از شرکت اجاره کرده و هر تعداد VM که بخواهید روی آن نصب کنید. و البته اگر منابع کمتری نیاز داشته باشید، شرکت‌های هاستینگ سرورها را به‌کمک مجازی‌ساز به اندازه‌های کوچک‌تر با منابع کمتر تقسیم می‌کنند تا به‌جای خرید یک سرور کامل، بتوانید متناسب با نیازتان میزان منابع دلخواه خود را اجاره کنید.

در طول استفاده از سرور، می‌توانید درخواست ارتقا یا تغییر منابع خود را به هاستینگ بدهید. اگر بعد از مدتی متوجه شدید منابعی که تهیه کرده‌اید، بیشتر از نیاز شماست یا هزینه آن برای کسب‌و‌کارتان گران تمام می‌شود، می‌توانید درخواست دهید تا سروری با منابع کمتر در‌اختیارتان قرار گیرد یا منابع را مطابق با رشد کسب‌وکارتان ارتقا دهید.

خرید سرور فیزیکی

خرید سرور ویژگی مقیاس‌پذیری را محدود می‌کند و پیش از خرید باید از منابع موردنیازتان مطمئن شوید؛ زیرا پس از خرید، ارتقا یا تغییر آن هزینه اضافی برایتان در پی خواهد داشت. علاوه‌براین، ممکن است بخشی از منابع خریده‌شده سرور بدون استفاده باقی بماند که هزینه آن بازگشت‌پذیر نیست.

در این مقاله بطور کامل با مفاهیمی مانند کولوکیشن، فضای رک و خرید یا اجاره رک آشنا خواهیم شد؛ روی لینک زیر کلیک کنید.

رک چیست؟ راهنمای خرید و اجاره فضای رک

۴. ثبات و پایداری

خرید سرور مجازی

درصورت خرابی یا اختلال در سرور، شرکت هاستینگ به نگه‌داری، تعمیر، تأمین پایداری و امنیت سرور موظف است. باتوجه‌به وضعیت اینترنت کشور و فرایند روبه‌رشد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها، اجاره سرور بستر و زیرساخت پایدارتری برای سرور به‌ارمغان خواهد آورد. شایان ذکر است که بهره‌مندی از این ویژگی زمانی اتفاق خواهد افتاد که ارائه‌دهنده‌ای پایدار و همیشه‌دردسترس با خدمات تضمین‌شده انتخاب کنید.

خرید سرور فیزیکی

درصورت قطع برق در دیتاسنتر، ژنراتور و پشتیبان دیگری برای تأمین انرژی موردنیاز سرور آماده خدمت‌رسانی است. با‌این‌حال، اگر سرور شما از دسترس خارج شود، سرور دیگری برای دردسترس‌بودن وجود ندارد. درصورت اختلال در سخت‌افزار سرور، مسئولیت خرید قطعات و جایگزینی برعهده کاربر خواهد بود. در مقایسه عامل پایداری در خرید سرور یا اجاره، باید گفت دیتاسنتر فقط پایداری سروری را تأمین خواهد کرد که شما آن را تهیه کرده‌اید.

در مقایسه پایداری بین خرید سرور فیزیکی یا اجاره سرور، امکان پایداربودن سرور اجاره‌ای در لحظات خارج از دسترس در‌مقایسه‌با سرور خریده‌شده بیشتر است.

جدول مقایسه سرور مجازی و سرور فیزیکی

ویژگی‌ها اجاره سرور خرید سرور فیزیکی
هزینه تمام‌شده در درازمدت هزینه کمتری برای کسب‌و‌کار به‌دنبال دارد. در درازمدت هزینه بیشتری برای کسب‌و‌کار در پی دارد.
تخصص فنی و پشتیبانی ارائه امور پشتیبانی و فنی برعهده هاستینگ است. امکان کاهش منابع وجود ندارد و برای افزایش منابع به خرید مجدد سرور نیاز دارد.
قابلیت مقیاس‌پذیری امکان کاهش یا افزایش منابع سرور باتوجه‌به نیاز کاربر در لحظه وجود دارد. امکان کاهش منابع وجود ندارد و برای افزایش منابع به خرید مجدد سرور نیاز دارد.
ثبات و پایداری با پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده و بهره‌مندی از سرورهای مختلف، همیشه پایدار است. به نوع سرور و دیتاسنتر و شرایط نگه‌داری وابسته است.

بدون زحمت یک حضور جهانی پرقدرت را تجربه کنید!

بدون اینکه نیاز باشد به تامین مخارج نگهداری و تعمیر سرور فیزیکی فکر کنید، سرورهایی در سراسر جهان را مدیریت کنید. اگر شما یک شرکت هاستینگ ندارید، چرا وقت و انرژی خودتان را برای تعمیر سخت‌افزارها و تامین و برق و انرژی سرور فیزیکی هدر بدهید؟ سرورهای پارس پک به‌روزترین سخت‌افزارها و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را دارند، که شما می‌توانید با هزینه کمی از آن‌ها استفاده کنید. همینطور متخصصان شرکت پارس پک بهتر از هر کسی حواسشان به امنیت کامل دیتای شما هست. این ما هستیم که باید خودمان را به تکنولوژی برسانیم، مثل بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، سرورهای موردنیازتان را اجاره کرده و وقت و هزینه اصلی خود را صرف چیزی کنید که مهم‌تر است؛ یعنی رشد کسب‌و‌کار.

جمع‌بندی

خرید سرور یا اجاره؟ در این مطلب از سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، پاسخ این پرسش را به‌طور کامل بررسی کردیم. انتخاب از بین خرید سرور فیزیکی یا اجاره آن به نیاز شما بستگی دارد. برای خرید سرور دو راه دارید یا باید آن را در محیط شرکت و اتاق سرور نگهداری کنید و یا به دیتاسنتر بسپارید، برای تهیه اتاق سرور، به برق، خنک‌کننده، بستر شبکه مناسب، نیروی متخصص و… نیاز خواهید داشت اما با سپردن به دیتاسنتر، مسئولیت نگهداری را به تکنسین‌های دیتاسنتر می سپارید اما هزینه‌های جانبی مانند نصب مجازی‌ساز و… با شما خواهد بود همچنین اگر سخت‌افزار سرور دچار مشکل شود شما باید به آن رسیدگی کنید به همین دلیل باید حتما نیروهای متخصص سرور را در تیم خود باشید.

این در حالی‌ است که با اجاره سرور، مسئولیت نگه‌داری، تأمین زیرساخت و ارائه ماشین‌های مجازی و سیستم‌عامل به‌روز، برعهده ارائه‌دهنده خواهد بود. علاوه‌براین، شما می توانید در کشور خودتان باشید و یک سرور را در خارج از کشور اداره کنید. همینطور در صورت بروز مشکل این هاستینگ است که تعهد دارد در کمترین زمان ممکن مشکل‌ها را برطرف کند و همینطور پشتیبانی فنی هاستینگ برای انجام امور سمت خودتان نیز به شما مشاوره و راهنمایی می‌دهد.

سؤالات متداول

۱. خرید سرور یا اجاره؟ کدام‌یک بهتر است؟

انتخاب هریک از این دو به نیاز شما بستگی دارد؛ با‌این‌حال، اجاره سرور امکانات و مقیاس‌پذیری بیشتر و هزینه کمتری دارد.

۲. چرا اجاره سرور به‌صرفه‌تر از خرید سرور است؟

با اجاره سرور، دیگر به پرداخت هزینه‌های جانبی مربوط به الزامات نگه‌داری سرور، قطعات یدکی یا استخدام تیم متخصص نیازی نخواهید داشت.

۳. کدام‌یک را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنیم؟ خرید سرور یا اجاره؟

برای کسب‌وکارها چه کوچک باشند و چه بزرگ بهتر است مشکلات مربوط به نگهداری و تامین نیازهای سرور را به شرکت‌های تخصصی بسپارند و خودشان روی هدف کسب و کار تمرکز کنند. بنابراین اجاره سرور در بلند مدت بهتر و به‌صرفه‌تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم