سرور مجازی سی پنل چیست؟ معرفی ۸ مزیت مهم نصب سی پنل در VPS

Avatar
نویسنده: لیلا محمدی
پنج‌شنبه 7 مهر 1401
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۲۲۱ بازدید

سرور مجازی سی پنل به‌عنوان یکی از کنترل پنل‌های مشهور و پرکاربرد وب هاستینگ شناخته می‌شود. راه‌اندازی وب‌سایت به سیستم مدیریت محتوا (CMS) و سرور مجازی و ابزار مدیریت و کنترل سرور نیاز دارد. معمولاً برای افراد مبتدی مدیریت میزبان وب کار سختی است و آنان به ابزار کنترل نیاز دارند.

سی پنل همان ابزار مدیریت و کنترل سرور است که مبتنی‌بر سیستم‌عامل لینوکس است و به‌دلیل داشتن رابط کاربری آسان و ابزارهای اتوماسیون، فرایند میزبانی وب‌سایت را ساده می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از این کنترل پنل دامنه، ایمیل، فایل‌ها و تقریباً همه بخش‌های وب‌سایت را مدیریت و کنترل کنند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم شما را با سرور مجازی سی پنل و کاربردها و مزایای آن بیشتر آشنا کنیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سرور مجازی سی پنل چیست؟

معمولاً کاربرانی که برای میزبانی وب خود از سرورهای مجازی استفاده می‌کنند، برای مدیریت و کنترل تنظیمات مدنظرشان به پنل مدیریت و کنترل سرور نیاز دارند. قطعاً نوع پلتفرم میزبانی وب تأثیر بسزایی روی سرعت و عملکرد وب‌سایت می‌گذارد.

کنترل پنل‌های میزبانی وب برنامه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا حساب میزبانی خود را مدیریت کنید و بیشترین بهره را از آن ببرید. سرور مجازی cPanel یکی از کنترل پنل‌های میزبانی مبتنی‌بر وب است که در سال ۱۹۹۶، گروهی از وب‌مسترها اولین نسخه آن را منتشر کردند. 

این کنترل پنل روی سرورهای مجازی مبتنی‌بر سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌شود و امکانات زیادی دارد؛ ازجمله مدیریت و کنترل وب‌سایت، ویژگی‌های سئو، مدیریت پایگاه داده، مدیریت ایمیل‌ها و مدیریت DNS. ناگفته نماند cPanel VPS ویژگی‌های امنیتی مختلفی ازجمله بکاپ‌گیری و بازیابی خودکار و اسکن و محافظت از بدافزارها را نیز ارائه می‌دهد.

cPanel بیشتر برای وب‌مسترهای مبتدی مناسب است که رابط گرافیکی کاربرپسند را به کد‌نویسی پیچیده ترجیح می‌دهند. به‌طور‌کلی، سی پنل فقط روی سه توزیع مشهور سیستم‌عامل لینوکس یعنی Red Hat Enterprise و CentOS و Cloudlinux نصب می‌شود. همچنین، درمقایسه‌با کنترل پنل دایرکت ادمین امکانات و پلاگین‌های بیشتری دارد؛ ازاین‌رو، کاربران بیشتری به‌سمت آن می‌روند.

خرید سرور مجازی

کاربردهای سی پنل در سرور مجازی

با استفاده از سی پنل در سرور مجازی، به بسیاری از ابزارهای پیشرفته پیکربندی و مدیریت سیستم می‌توانید دسترسی داشته باشید. در‌واقع، این کنترل پنل کاربردهای فراوانی دارد که برخی از آن‌ها ازاین‌قرارند:

  • امکان نصب انواع سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، جوملا، دروپال و پرستاشاپ
  • مدیریت فایل‌های وب‌سایت
  • مدیریت رکوردهای DNS
  • مدیریت و کنترل دیتابیس
  • مدیریت ایمیل‌ها
  • امکان نصب انواع افزونه
  • مدیریت و کنترل پهنای باند
  • افزودن انواع دامنه به سرویس میزبان
  • کنترل دامنه و زیردامنه
  • سفارشی‌سازی تنظیمات امنیتی مانند گواهی SSL
  • امکان بکاپ‌گیری به‌صورت آنلاین
  • ویرایش اسکریپت‌ها
خرید سرور مجازی Cpanel

کاربرد سرور مجازی Cpanel چیست؟

مزایای خرید سرور مجازی cPanel

سرور مجازی سی پنل مزایای زیادی دارد که در انتخاب آن، تأثیرگذار است. این مزایا عبارت‌اند از:

۱. رابط کاربری ساده

سی پنل از رابط گرافیکی (GUI) برخوردار است و به کاربران امکان می‌دهد تا به‌سادگی تنظیمات مربوط به بخش‌های مختلف وب‌سایت را مدیریت کنند. داشبورد این کنترل پنل از منوها و گرافیک‌های بصری بهره می‌برد که امکان کنترل سرور و وب‌سایت را آسان‌تر می‌کند. رابط کاربری گرافیکی cPanel کاربرپسندتر از رابط خط فرمان (Command Line) است؛ زیرا می‌توان ازطریق مرورگر رایانه و تلفن‌همراه به آن دسترسی داشت.

۲. دسترسی Root

همان‌طور‌که می‌دانید، هر تغییری در سرورهای مجازی مبتنی‌بر سیستم‌عامل لینوکس به دسترسی Root نیاز دارد. با دسترسی روت می‌توانید تمام فایل‌ها و پوشه‌ها را مشاهده و ویرایش کنید، از برنامه‌های امنیتی شخص ثالث بهره ببرید، سیستم تحویل جاوا‌اسکریپت را تغییر دهید و به‌طور‌کلی وب‌سایتتان را مطابق با نیازهای خود تنظیم و سفارشی کنید. 

کاربران مبتدی ممکن است با دسترسی روت آشنایی نداشته باشند و با یک اشتباه به امنیت سرور آسیب برسانند. سرور مجازی cPanel استفاده از قابلیت دسترسی Root و ایجاد تغییرات لازم در تنظیمات سرور را آسان‌تر می‌کند.

۳. مدیریت DNS

با نصب cPanel روی سرور مجازی، می‌توانید تمام رکوردهای DNS را برای دامنه‌های مختلف مدیریت کنید.

۴. مدیریت پایگاه‌ های داده

cPanel شامل سیستم مدیریت پایگاه داده قدرتمندی به نام phpMyAdmin است که به کاربران اجازه می‌دهد تا پایگاه‌های داده MySQL را برای استفاده در وب‌سایت‌ها ایجاد و ویرایش و مدیریت کنند. این مزیت برای کاربرانی بسیار مفید است که با برنامه‌نویسی MySQL آشنایی ندارند.

همه چیز درباره مزیت‌ها، معایب و ویژگی‌های سرور مجازی را در مقاله زیر بخوانید.

وی‌پی‌اس چیست؟

۵. سازگاری

سی پنل در سرور مجازی با تمام مرورگرهای محبوب ازجمله گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری و Edge سازگاری دارد. شایان ذکر است این کنترل پنل از برنامه‌هایی مانند سازندگان وب‌سایت و ابزارهای SEO نیز پشتیبانی می‌کند.

۶. مدیریت ایمیل

سی پنل به ابزار Webmail (سرویس گیرنده ایمیل مبتنی‌بر مرورگر) مجهز است و به کاربران امکان می‌دهد تا به برنامه‌های شخص ثالث مانند Gmail نیازی نداشته باشند و به‌سادگی ایمیل‌های خود را به cPanel اضافه کنند. سی پنل امکان مدیریت ایمیل‌ها، راه‌اندازی پاسخ‌‌گوی خودکار، کنترل هرزنامه، مدیریت فضای ذخیره‌سازی و‌… را فراهم می‌کند. همچنین، این کنترل پنل به‌دلیل برخورداری از فیلترهای اسپم قوی از صندوق ایمیل در‌برابر بدافزارها محافظت می‌کند.

۷. مدیریت فایل

کاربران می‌توانند با استفاده از ابزار File Manager در سرور مجازی cPanel فایل‌ها را بر‌اساس نیازهای خود آپلود و مدیریت کنند.

۸. مدیریت منابع

سرور مجازی سی پنل از ویژگی کنترل منابع، ازجمله فضای داخلی و مصرف پهنای باند بهره می‌برد و کاربران می‌توانند میزان منابع مورد‌نیاز خود را افزایش دهند.

آموزش گام به گام نصب سی پنل در سرور مجازی را در مقاله زیر بخوانید.

نصب سی پنل در سرور مجازی

معایب سرور مجازی سی پنل

سی پنل علاوه‌بر مزایای فراوانش، معایبی نیز دارد که مهم‌ترین‌ آن‌ها ازاین‌قرارند:

۱. محدودیت نرم افزاری

سی پنل در سرور مجازی فقط از نرم‌افزارهای سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌کند.

۲. امنیت

به‌دلیل اینکه سی پنل ازطریق مرورگر دردسترس قرار دارد؛ ریسک هک‌کردن آن نیز وجود دارد. همچنین، روش احراز هویت دو‌مرحله‌ای که در سی پنل استفاده می‌شود، در‌برابر حمله‌های Brute Force آسیب‌پذیرتر است؛ بنابراین، برای جلوگیری از این مشکل همیشه باید سی پنل خود را به‌روزرسانی کنید.

۳. خطر از‌ دست‌ دادن اطلاعات

cPanel تنظیمات و داده‌ها را بازنویسی می‌کند و اگر مشکلی در هارد دیسک شما وجود داشته باشد، ممکن است اطلاعاتتان حین به‌روزرسانی‌های اصلی از دست برود. از دیگر معایب سی پنل می‌توان به تحریم دامنه ir. ایران و هزینه گران لایسنس آن درمقایسه‌با دیگر کنترل پنل‌ها اشاره کرد.

راهنمای خرید سرور مجازی سی پنل

اگر قصد دارید سرور مجازی سی پنل بخرید، باید بدانید که سی پنل کنترل پنلی رایگان نیست و باید برای استفاده از امکانات آن، هزینه لایسنس آن را بپردازید. شرکت‌های زیادی سی پنل را در سرور مجازی ارائه می‌دهند و شما باید با‌توجه‌به نیازهایتان برای خرید آن اقدام کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که بهترین VPS را همراه با cPanel از شرکت میزبان معتبری بخرید‌؛ بنابراین، قبل از خرید حتماً شرکت‌های ارائه‌دهنده را بررسی کنید و از اعتبار آن‌ها مطمئن شوید.

سرور مجازی سی پنل بهترین انتخاب برای کسانی است که می‌خواهند وب‌سایت و سرور خود را با رابط کاربری گرافیکی مدیریت کنند. این کنترل‌پنل امکانات و افزونه‌های زیادی دارد که می‌توانید از آن در سرور مجازی لینوکسی خود برای مدیریت کاربران، فایل‌ها، پایگاه داده، دامنه‌ها و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید.

معمولاً سرورهای مجازی مبتنی‌بر لینوکس به‌همراه سی پنل کانفیگ می‌شوند و دراختیارتان قرار می‌گیرند. شما می‌توانید cPanel VPS را بر‌اساس لوکیشن‌های مختلف و منابع موردنیاز ازجمله رم، حافظه، پهنای باند و سی‌پی‌یو تهیه کنید.

۹ روش کاربردی برای افزایش امنیت سرور مجازی را می‌توانید در مقاله زیر بخوانید.

روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

سرور مجازی

جمع‌بندی

سرور مجازی سی پنل به‌دلیل برخورداری از امکانات زیاد و رابط کاربری آسان، گزینه‌ای محبوب برای میزبانی وب است. با استفاده از سی پنل می‌توانید وب‌سایتی راه‌اندازی کنید که به‌راحتی اجرا شود و دربرابر هکرها ایمن باشد. 

داشبورد cPanel قابلیت‌هایی بسیاری دارد؛ ازجمله مدیریت پایگاه داده، فایل‌ها، ایمیل، دامنه، پهنای باند و رکوردهای DNS. این کنترل پنل به کاربران اجازه می‌دهد تا خودشان مدیریت و کنترل کامل سرور وب‌سایت را برعهده گیرند.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، سرور مجازی سی پنل و کاربردها و مزایای آن را توضیح دادیم. اگر درباره این موضوع سؤال یا ابهامی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان پارس پک در کوتاه‌ترین زمان پاسخ شما را بدهند.

سؤالات متداول

۱. آیا می‌توان از سی پنل در سرور مجازی استفاده کرد؟

بله، شما می‌توانید سرور مجازی سی پنل را تهیه کنید. گفتنی است هنگام خرید، باید پلن‌های سرور مجازی مبتنی‌بر سیستم‌عامل لینوکس را انتخاب کنید؛ زیرا سی پنل فقط روی لینوکس نصب می‌شود.

۲.  آیا برای کار با سرور مجازی سی پنل به تخصص نیاز داریم؟

خیر، شما می‌توانید ازطریق cPanel سرور خود را مدیریت کنید و از ابزارهای پیشرفته آن مانند مدیریت فایل، پایگاه داده، DNS، ایمیل و دامنه بهره ببرید.

۳. سرور مجازی cPanel برای چه کسانی مفید است؟

کاربران مبتدی که با مدیریت میزبان وب آشنایی ندارند و نیز افرادی که به‌دنبال رابط کاربری آسان هستند، ازطریق سی پنل به مدیریت و کنترل سرور و وب‌سایت می‌توانند دسترسی پیدا کنند.

۴. سرور مجازی سی پنل با کدام مرورگرها سازگاری دارد؟

cPanel VPS با همه مرورگرهای مشهور ازجمله فایرفاکس، اُپرا، گوگل کروم، سافاری و مایکروسافت Edge سازگاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم