مجازی ساز vSphere چیست و چه امکانات و اجزایی دارد؟

Avatar
نویسنده: مهسا رحمانی
جمعه 19 آذر 1400
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۲۳۱۵ بازدید

اکثریت قریب به اتفاق کسب‌وکارهای مدرن برای کمک به مقیاس‌پذیری کارآمدتر و کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری، به مجازی‌سازی متکی هستند. امروزه VMware vSphere پیشرفته ترین و برجسته ترین محصول مجازی سازی سرور در بازار می‌باشد.

اما اگر در زمینه مجازی سازی و آشنایی با VMware تازه کار هستید، شاید اولین سوال شما این باشد که مجازی سازی چیست. سوال بعدی و احتمالی شما درباره نحوه کار مجازی ساز vSphere خواهد بود. درک اینکه vSphere چه کاری انجام می دهد و چگونه با محیط مجازی سازی شما تطبیق پیدا خواهد کرد به شما کمک می کند. این درک سبب می شود شرکت شما با نیازهای پردازش و ذخیره سازی سازگاری داشته باشد.

در این مقاله ابتدا به معرفی مجازی ساز و انواع آن خواهیم پرداخت. سپس با ٰvSphere و مزایای آن آشنا خواهیم شد تا بهتر ساز و کار این مجازی ساز و ویژگی هایش را درک کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مقدمه ای بر مجازی سازی

واقعیت این است که سرورهای x86 محدود هستند. آنها نمی‌توانند اطلاعات زیادی را در خود نگهداری کنند. از طرفی حجم داده ها روز به روز رو به افزایش می باشد. در نتیجه، سازمان‌های فناوری اطلاعات مجبور به استفاده از سرورهای متعددی شده‌اند. این سرورها فقط می توانند بخشی از ظرفیتشان را بکار گیرند. در نهایت شاید شرکت ها بتوانند با این هجوم داده‌ها هماهنگی داشته باشند. اما متأسفانه، این امر باعث شده است که کسب‌وکارها در مورد هزینه‌های عملیاتی و کارآیی درتنگنا قرار بگیرند.

با مجازی‌سازی، شرکت ها می توانند برای ایجاد یک سیستم مجازی به نرم افزار مبتنی بر “Cloud” که از سرورهای فیزیکی تقلید می کند، تکیه کنند. شرکت ها و بخش های IT می توانند چندین ماشین مجازی را تنها بر روی یک سرور اجرا کنند. سرورهایی که با مجازی ساز بهینه می شوند، هاست ابری نام دارند. خرید هاست ابری مقرون به صرفه تر و کارآمدتر از خرید چند سرور فیزیکی برای هر بیزینسی خواهد بود.

در ادامه گریزی بر انواع مجازی ساز نیز خواهیم داشت:

 

Vsphere چیست

Vsphere چیست؟

انواع مجازی ساز

به طور کلی سه نوع مجازی سازی وجود دارد که مدیران شرکت ها و سازمان های فناوری باید با آن آشنا باشند. در ادامه به معرفی این مجازی سازی ها خواهیم پرداخت.

Server Virtualization (مجازی سازی سرور)

مجازی سازی سرور به بیش از یک سرور اجازه می دهد تا به جای کار بر روی چندین ماشین، فقط روی یک ماشین کار کنند. سرور های مجازی باعث کاهش هزینه های عملیاتی و بهبود عملکرد کلی شرکت ها می شوند و از این نظر کاربرد بسیار پر رنگی دارند.

VMware vSphere بهترین مجازی سازی سروری است که می توانید از آن برای شرکت ها و سازمان های فناوری استفاده کنید.

Network Virtualization (مجازی سازی شبکه)

مجازی سازی شبکه به طور کامل شبکه های فیزیکی را مجازی می کند. به همین دلیل، برنامه ها کاملا مستقل از سخت افزار ها می توانند کار کنند.
خراب شدن سخت افزار ها باعث اختلال در کار کردن برنامه ها می شود؛ اما شما می توانید با استفاده از مجازی سازی شبکه، راه و مسیر برنامه ها را برای کار کردن از سخت افزار جدا کنید.

از دیگر مزیت های استفاده از مجازی سازی شبکه، برقراری ارتباط بین دو یا چند کامپیوتر و رایانه است. با استفاده از این نوع مجازی سازی، شما می توانید اطلاعات را بین دو یا چند رایانه به اشتراک بگذارید.

 

انواع مجازی ساز

انواع مجازی ساز

Desktop Virtualization (مجازی سازی دسکتاپ)

مجازی سازی دسکتاپ برای کارمندانی که می خواهند از راه دور و بدون هیچ سخت افزاری به رایانه محل کار خود دسترسی پیدا کنند، کاربرد خواهد داشت. در واقع با استفاده از Desktop virtualization می توانید اطلاعات را به کارمندان و افراد مرتبط با شرکت خود ارسال کنید.

VMware vSphere چیست؟

افراد تازه کار با پلتفرم‌های مجازی ساز VMware گاهی اوقات در برخورد با vSphere و اجزای آن گیج می شوند. به یاد داشته باشید که vSphere مجموعه ای از محصولات است، درست مانند مایکروسافت آفیس . بنابراین vSphere یک محصول واحد نیست که بتوانید آن را در محیط OS خود نصب کنید.

به بیانی ساده تر، VMware vSphere اسم مجموعه کاملی از ویژگی ها و امکاناتی است که برای مجازی سازی سرور به کار می رود. در واقع شما با استفاده از این مجموعه می توانید منابع فیزیکی خود را به صورت کاملا آسان و یکپارچه مدیریت کنید.

چرا سازمان‌ها به ویسفر نیاز پیدا خواهند کرد؟

در صورت استفاده نکردن از VMware vSphere و امثال آن، هزینه نگه داری از دیتای وب و یا سازمانی بسیار بالا خواهد رفت و در نتیجه فرصت های زیادی از دست خواهد رفت.

همچنین شرکت ها می توانند با استفاده از VMware vSphere چندین ماشین مجازی را فقط بر روی یک سرور اجرا کنند. بدون شک این فرایند، باعث کاهش هزینه ها و در نتیجه سود بیشتر شرکت ها می‌ شود.

vSphere در گذشته به عنوان یکی از ساختار های VMware شناخته می شد؛ ویسفر از ESXi؛ یک hypervisor نوع 1؛ vCenter Server و چند اجزای دیگر تشکیل شده است.

 

VMware vSphere چیست؟

VMware vSphere چیست؟

اجزای vSphere

در ادامه اجزای ویسفر را به شما معرفی خواهیم کرد:

VMware ESXi

همانطور که در بالا گفتیم، ESXi یک hypervisor نوع 1 است. ESXi آخرین ورژن از مجموعه VMware Hypervisor می باشد. ESXi مسئولیت مفهوم مجازی سازی پردازنده ها، حافظه، ذخیره سازی و دیگر منابع سخت افزاری در چند ماشین را بر عهده دارد.

vCenter Server

vCenter Server در گذشته با نام VirtualCenter شناخته می شد. وی سنتر یک ابزار مدیریتی است و به عنوان یک مرکز کنترل در vSphere عمل می کند. در واقع vCenter Server بر روی خدماتی که توسط دیتاسنتر ارائه می شود کنترل دارد.

از طرفیی وی سنتر مسئول فراهم کردن API برای ویسفر است و همچنین مسئول کنترل ESXi نیز می باشد.

VMware vSphere Client

VMware vSphere Client یک رابط مبتنی بر HTML5 است که به کاربران امکان اتصال از راه دور به vCenter را می دهد.

VMware vSphere Distributed Switch

VMware vSphere Distributed Switch به یک سوئیچ مجازی اجازه می دهد تا برای مدیریت بهینه شبکه به طور همزمان با چند میزبان اتصال برقرار کند.

 

اجزای vSphere

اجزای vSphere

VMware Virtual SMP

با استفاده از SMP های مجازی، ماشین های مجازی می توانند از چند پردازنده فیزیکی به صورت همزمان استفاده کنند.

vSphere High Availability

vSphere High Availability از سرور های موجود دیگر برای راه اندازی مجدد ماشین های مجازی خراب شده استفاده می کند.

VMware vSphere Software Development Kits

با استفاده از کیت های توسعه نرم افزار ویسفر (VMware vSphere Software Development Kits) می توانید به بخش های خاصی از vSphere دسترسی داشته باشید.
در واقع اگر به دنبال دسترسی بیشتر در ویسفر هستید، باید از VMware vSphere Software Development Kits استفاده کنید.

VMware Distributed Resource Scheduler (DRS) and Storage DRS

Mware Distributed Resource Scheduler (DRS) و Storage DRS برای حفظ تعادل vSphere کاربرد دارند. DRS معمولی وظیفه به تعادل رساندن ظرفیت محاسباتی را دارد و Storage DRS ظرفیت ذخیره سازی را متعادل می کند.

 

vSphere چیست؟

ویسفر چیست؟

مزایای استفاده از VMware vSphere

VMware vSphere هم مانند دیگر پلتفرم ها دارای مزایای زیادی است. اصلی ترین و ویژگی که باعث می شود برای استفاده کردن از آن رغبت داشته باشید، قابل اعتماد و پایدار بودن آن است. در ادامه به سایر مزایای آن می‌پردازیم:

1. رقیب جدی در زمینه تکنولوژی مجازی سازی ندارد

آینده کار نیازمند پلتفرمی است که بتواند تسک‌های بیشتری را همزمان با اعمال موارد زیر انجام دهد:

  • مدیریت حجم داده زیاد
  • ارائه عملکرد بالا بصورت 24 ساعته
  • پشتیبانی از اپلیکیشن‌های قدیمی، بومی و ضروری

بسیاری از ابزارهای مجازی سازی برای رفع نیازهای فوری طراحی شده اند، اما نمی توانند نیازهای آینده را برطرف سازند. بنابراین نیاز به پلتفرمی که پاسخ گوی تغییرات سریع باشد، را بی پاسخ می‌گذارند.

VMware vSphere تنها پلتفرم virtualization سازگار با نیازهای امروز و آینده شما است که می توانید روی آن حساب کنید.

2. پشتیبانی از طیف وسیع OS و اپلیکیشن‌های اکوسیستم

اپلیکیشن‌ها برای هر کسب و کاری حیاتی هستند. توانایی شما برای همگام شدن با آنها بستگی به سیستم پشتیبانی قوی دارد. vSphere به شما امکان می دهد تا انواع اپلیکیشن‌ها را مدیریت کنید. در زیر لیستی از سیستم عامل ها و اپ های مورد پشتیبانی ویسفر را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • از لینوکس و یونیکس
  • اپ‌های قدیمی(legendary)، ابری و کانتینری
  • لیست گسترده ای از سیستم عامل های guest، از جمله ویندوز، سولاریس، Mac OS X و موارد دیگر.

 

مزایای vSphere

مزایای VMware vSphere

3. بیشترین مقیاس پذیری، عملکرد و دسترسی پذیری بالا برای هر اپلیکیشن

برای اطمینان از یک عملیات IT بی دردسر، به یک پلتفرم مجازی سازی نیاز دارید که بتواند همزمان با شما رشد کند. vSphere برای آینده طراحی شده است و مرزهای مقیاس پذیری را با آیتم های زیر درنوردیده است:

  • گواهی SAP برای مجازی سازی و مقیاس بندی HANA
  • مجازی سازی و بزرگ کردن یا کوچک کردن کلاسترهای Hadoop
  • کاهش زمان برای تکمیل تسک MapReduce

4. بدون نیاز به تبدیل هر app بین فضای داخلی و ابر عمومی

جابجایی برنامه ها بین ابرهای داخلی و ابرهای عمومی می تواند یک فرآیند پیچیده باشد. اما این فرآیند برای تیم های IT با vSphere، بدون دردسر و نگرانی می گذرد:

  • هایپروایزر به شما امکان می دهد از موانع با نیاز به مهندسی مجدد(re-engineering ) عبور کنید.
  • ابرهای شما یک پلتفرم مشترک دارند.
  • قوانین امنیتی دقیقاً با برنامه‌های شما همگام می باشند.

5. Built-in یا bolt-on مدیریت مجازی سازی؟!

زمان و پول خود را برای ابزارهای مدیریتی شرکت های دیگر تلف نکنید. VMware vSphere با ابزارتعبیه شده Operations Management در پلتفرم ویسفر موارد زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  • آنالیز خودآموز (Self-learning analytics)
  • اصلاح هدایت شده (Guided remediation)
  • اتوماسیون کنترل‌پذیر (Automation with control)
  • بهینه سازی ظرفیت خودکار (Automated capacity optimization)

این موارد به سادگی و با خرید نرم افزارهای مدیریتی از شرکت های دیگر دریافت نخواهند شد!

 

معرفی VMware vSphere

معرفی VMware vSphere

کلام آخر

مجازی ساز VMware یکی از شناخته شده ترین مجازی سازی ها در دنیا است و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. vSphere با مجازی سازی سرور ارتباط مستقیم دارد. در واقع ویسفر به یکی از ارکان مجازی سازی سرور تبدیل شده و جدا نشدنی است. مجازی سازی با ویسفر سبب می شود سرورها منابع سخت افزاری و نرم افزاری خود را توسعه دهند. بدین معنا که هنگام مواجهه با مشکلات فنی، کاربران متوجه این اختلال نخواهند شد و سرویس دهی خوبی از هاست خود دریافت خواهند کرد.

سوالات متداول

1. منظور از VMware vSphere چیست؟

vSphere یک نرم افزار مجازی سازی سرور از VMware است. گاهی اوقات به عنوان یک سیستم عامل ابری یا پلتفرم دیتاسنتر مجازی سازی شده از آن یاد می شود، VMware vSphere بخش های فناوری اطلاعات را قادر می سازد تا به طور موثر تسک های حجیم کاری را بر روی مقرون به صرفه ترین منابع محاسباتی موجود قرار دهند.

2. تفاوت VMware و vSphere چیست؟

همانطور که توسط VMware تعریف شده، vSphere یک پلت فرم مجازی سازی در مقیاس سازمانی می‌باشد. در واقع، vSphere نام تجاری مجموعه محصولاتی از VMware است. ویسفر به شما این امکان را می دهد که زیرساختی قابل اعتماد و انعطاف پذیر و مقرون بصرفه بسازید تا اساساً با هر نیاز تجاری مطابقت داشته باشد.

3. VMware vSphere چگونه کار می کند؟

vSphere HA با ادغام ماشین‌های مجازی و هاست هایی که روی آن‌ها قرار دارند در یک کلاستر، دسترسی بالایی را برای ماشین‌های مجازی فراهم می‌کند. هاست ها در این کلاستر مانیتور می شوند. در صورت خرابی یک هاست، ماشین های مجازی آن هاستِ خراب، روی هاست های جایگزین مجددا راه اندازی می شوند.

4. آیا VMware vSphere رایگان است؟

VMware vSphere Hypervisor یک محصول رایگان است که راه ساده و آسانی را برای شروع مجازی سازی بدون هیچ هزینه ای ارائه می دهد. کاربران می توانند با استفاده از vSphere Client هاست های vSphere Hypervisor را از راه دور مدیریت کنند.

5. آیا به vSphere و vCenter نیاز دارم؟

یک سازمان باید ترکیبی از مجوزهای vSphere و مجوز vCenter را برای کار با VMها در یک محیط vSphere خریداری کند. vCenter باید تنها نقطه مدیریتی برای همه هاست ها و ماشین های مجازی vSphere باشد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم