تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک

Avatar
نویسنده: مهسا رحمانی
چهارشنبه 13 بهمن 1400
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۱۹۶۲ بازدید

تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک؛ زمانی که بخواهیم آدرس مکانی را بگوییم، با استفاده از نام و شماره خیابان‌ها می‌توانیم آدرس دهی کنیم. اما در مورد دنیای الکترونیک، قضیه آدرس دهی کمی متفاوت است. زمانی که از یک وسیله الکترونیکی (متصل به شبکه یا بلوتوث) استفاده می‌کنید، یک آدرس روی دستگاه شما ثبت می‌شود که به آن آدرس آی پی می‌گویند.

اما این یک معنی عامیانه از IP می‌باشد. از سویی دیگر، آی پی‌ها انواع مختلف دارند و برای انتخاب آنها باید اطلاعات جامع و کاملی داشته باشیم. پس با ما همراه باشید تا در مورد جزییات یک آی پی مناسب توضیحاتی ارائه دهیم.

آی پی چیست ؟

زمانی که شما قصد پست کردن یک محموله را دارید،‌ باید آدرس گیرنده یا کد پستی مقصد را داشته باشید تا بتوانید محموله را به مقصد بفرستید. آدرس آی پی نیز دقیقا همین نقش را در دنیای دیجیتال بازی می‌کند. نشانی آی پی (IP) که مخفف عبارت Internet Protocol Address می‌باشد، عبارتی متشکل از اعداد است که به هر دستگاه متصل به شبکه اینترنت اختصاص داده می‌شود. این آدرس مانند کد پستی گیرنده عمل می‌کند، و برای انتقال داده‌ها و اطلاعات در دنیای دیجیتال به کار می‌رود.
اعداد آی پی چه قانونی دارد؟

این عبارت از یک عدد ۳۲ بیتی در مبنای دو تشکیل شده است. اما برای سهولت در خوانایی، عدد ۳۲ بیتی را با استفاده از نقطه، به چهار قسمت تقسیم کرده، و عدد هر قسمت را به مبنای ۱۰ تبدیل کرده‌اند. به عنوان مثال، 192.15.254.1 یک آدرس آی پی می‌باشد. آدرس آی پی نیز مانند کد پستی، یک آدرس منحصر به یک دستگاه می‌باشد. هر عدد از صفر تا ۲۵۵ متغیر است. یعنی به طور کلی، آدرس آی پی از 0.0.0.0 تا 255.255.255.255 متغیر است.

آدرس آی پی از کجا می‌آید؟

هر کسی که به اعداد و ارقام مختلف آدرس‌های آی پی توجه کند، قطعا متوجه یک نظم و قانون می‌شود. سپس، این سوال پیش می‌آید که این اعداد توسط چه کسی یا ارگانی تولید می‌شود و چگونه در اختیار ما قرار می‌گیرد؟ آدرس‌های آی پی توسط IANA که مخفف عبارت Internet Assigned Numbers Authority می‌باشد، تولید می‌شود.

سپس،‌ IANA این آدرس‌ها را در اختیار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی قرار می‌دهد و ما به عنوان مصرف کننده اینترنت، با خرید اینترنت می‌توانیم از مزایای اینترنت استفاده کنیم. پس دستگاهی که توسط آن به اینترنت متصل می‌شویم، دارای آی پی خواهد بود. اما IP بر دو نوع است:

  1. آی پی خصوصی
  2. آی پی عمومی

در ادامه قصد توضیح این دو انواع آی پی را داریم. سپس به سراغ بررسی تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک می رویم.

تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک

آی پی آدرس چیست و چه انواعی دارد؟

آدرس آی پی خصوصی

برای تعریف آدرس آی پی اختصاصی یا private IP، باید گفت به طور کلی هر دستگاه الکترونیکی که به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌شود، دارای آدرس آی پی مخصوص به خود خواهد بود. همه دستگاه‌ها مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، تلویزیون، چاپگر و… دارای IP اختصاصی هستند. با گسترش روز افزون اینترنت و دستگاه‌های متصل به اینترنت تعداد Private IP رو به افزایش می‌باشد. آدرس‌های آی پی اختصاصی چون به صورت محلی است، هزینه‌ای در قبال آن پرداخت نمی‌شود.

آدرس آی پی عمومی

آی پی عمومی یا public IP آدرس اصلی مرتبط با کل شبکه اینترنت است. به این معنی که هر دستگاه متصل به شبکه اینترنت، دو آی پی دارد. یک آی پی اختصاصی که مختص به خود دستگاه است، و دیگری آدرس اصلی شبکه اینترنت می‌باشد. آدرس‌های public IP توسط ISP تولید و در اختیار روتر (Router) قرار می‌گیرد. برای داشتن آدرس عمومی، باید هزینه‌ای پرداخت شود.

آدرس‌های آی پی عمومی به دو دسته پویا (داینامیک) و ثابت (استاتیک) تقسیم می‌شوند. حال می‌خواهیم هر دو مورد را مورد بررسی قرار دهیم و تعیین کنیم کدام یک مناسب‌تر است.

تامین امنیت آی پی آدرس

تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک در امنیت

آی پی پویا یا داینامیک (Dynamic)

آدرس آی پی داینامیک یا پویا به نوعی از آی پی گفته می‌شود که در هر بار اتصال به اینترنت، به دستگاه شما اختصاص داده می‌شود. بسیاری از دستگاه‌های خانگی از این نوع IP استفاده می‌کنند. شما زمانی که خدمات اینترنت مانند وای فای را از شرکت‌های مختلف ارائه دهنده این خدمات خریداری می‌کنید، در واقع آدرس آی پی پویا به شما تعلق می‌گیرد.

نحوه کار آی پی پویا یا داینامیک

این آدرس‌ها به تعداد مشخصی در اختیار شرکت‌های مختلف قرار داده می‌شود. به طور مثال، شرکت مخابرات ممکن است IPهای رنج 0.0.0.0 تا 125.125.125.125 را داشته باشد. و شرکت‌های دیگر نیز هر کدام تعدادی آی پی در اختیار دارند. این آی‌پی‌ها در pool نگهداری می‌شوند و زمانی که یکی از کاربران به اینترنت متصل می‌شود، این آدرس در اختیار دستگاه متصل شده قرار می‌گیرد. پس از قطعی اینترنت، آی پی مورد نظر دوباره به pool باز می گردد تا در اختیار دستگاه دیگری قرار بگیرد.

آی پی ثابت یا استاتیک (Static)

آی پی ثابت یا استاتیک نوعی از آدرس آی پی است که توسط یک DHCP به یک دستگاه اختصاص داده می‌شود. DHCP مخفف عبارت Dynamic Host configuration protocol می‌باشد، به معنی پروتکلی است که مدیریت خودکار توزیع آدرس‌های آی پی را بر عهده دارد. در واقع، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ و آی پی می‌باشد.

نحوه کار آی پی ثابت یا استاتیک

IP ثابت توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، به یک کاربر و دستگاهش اختصاص داده می‌شود. در قبال این خدمات هزینه‌ای از کاربر گرفته می‌شود. در این صورت، تا زمانی که کاربر اجاره آی پی خود را پرداخت می‌کند، این آی پی مختص دستگاه مورد نظر خواهد بود و به دستگاه دیگری تعلق نمی‌گیرد.

تفاوت آی پی داینامیک و استاتیک

هر کدام از آی پی‌ها، خواص خود را دارند که کاربران با توجه به آن خواص، مناسب‌ترین آی پی را انتخاب می‌کنند. در این قسمت به خصوصیات مختلف و تفاوت این دو آی پی خواهیم پرداخت.

۱. هزینه آی پی ثابت و پویا

IP داینامیک، هزینه‌ای برای کاربر ندارد و همگان به رایگان می‌توانند از آن استفاده کنند. از طرفی خرید آی پی ثابت در قبال دریافت هزینه‌ای از کاربران، به آنها اختصاص داده می‌شود. پس اگر فردی قصد کاهش هزینه دارد، آی پی پویا با صرفه‌تر خواهد بود.

۲. ریموت کار کردن با آی پی ثابت و پویا

این اواخر، به علت گسترش تکنولوژی همه مشاغل به سمت ریموت و دورکاری می‌روند. از آنجایی که آی پی ثابت به یک دستگاه به طور دائمی اختصاص داده می‌شود و تغییر نمی‌کند، امکان پیدا کردن و وصل شدن سایر دستگاه‌ها به دستگاهی با آی پی ثابت، آسان و ممکن خواهد بود. اما اگر دستگاه مرکزی، آی پی داینامیک داشته باشد، یافتن آی پی آن دستگاه بسیار سخت خواهد بود. همچنین، IP داینامیک با هر بار قطعی، یک آی پی جدید دریافت می‌کند و دستگاه‌های دیگر نمی توانند آی پی جدید را پیدا کنند. بنابراین برای دورکاری، آی پی ثابت بهتر است.

ریموت شدن به کامپیوتر از طریق اینترنت و آی پی

ریموت کار کردن یا دورکاری از طریق اینترنت و آی پی

۳. خدمات سروری و هاستینگ آی پی ثابت و پویا

شرکت‌هایی که خدمات سروری ارائه می‌دهند، به اینترنت قوی و همیشه متصل نیاز دارند. از سویی دیگر، دستگاه‌هایی که گیرنده خدمات هاستینگ و سرور هستند، باید بتوانند به سرور مرکزی وصل شوند. پس با استفاده از آی پی ثابت، ردیابی و پیدا کردن سرور مرکزی ممکن خواهد بود. اما آی پی داینامیک این امکان را به دستگاه نمی‌دهد.

۴. امنیت آی پی ثابت و پویا

همانطور که گفتیم، آی پی داینامیک، مرتبا در حال تغییر است. این در حالیست که آی پی ثابت هیچگاه تغییر نمی‌کند. حال این خصوصیت باعث ردیابی سریع تر یک دستگاه می‌شود. اگر دارای کسب و کاری هستید که نگرانی نشت اطلاعات یا هک شدن توسط هکرها را دارید، آی پی ثابت گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. چرا که شما با این آی پی خیلی زود قابل ردیابی و دسترسی خواهید بود. IP داینامیک برای این قبیل مشاغل و کسب و کارها مناسب‌تر می‌باشد. زیرا با هر بار قطع و وصلی اینترنت، آدرس آی پی سیستم شما تغییر می‌کند.

آنچه در این مطلب گفته شد…

تفاوت آی پی استاتیک و داینامیک؛ در این متن در مورد تعریف آی پی و انواع آن صحبت شد. اینکه آی پی‌ها به دو بخش آی پی خصوصی و عمومی تقسیم می‌شوند. تعریف و توضیحات هر کدام را بیان کردیم. همچنین گفتیم که آی پی عمومی نیز به دو دسته آی پی داینامیک و ثابت (استاتیک) تقسیم می‌شود. آی پی پویا یا داینامیک به نوعی از آی پی گفته می‌شود که مرتبا در حال تغییر می‌باشد. در مقابل آی پی ثابت، نوعی از IP است که به یک دستگاه به طور دائمی اختصاص داده می شود.

اما آی پی ثابت و پویا هرکدام مزایا و معایبی برای خود دارند. افرادی که از شبکه اینترنت استفاده می‌کنند، برای انتخاب آی پی ثابت و پویا باید مواردی را در نظر بگیرند. مواردی از قبیل امنیت، هزینه، و خدمات دورکاری و سروری باید توسط کاربر بررسی تا بهترین نوع آی پی انتخاب شود. باید بدانید که ردیابی و پیدا کردن دستگاهی که آی پی ثابت دارد، بسیار آسان است. این خصلت، هم خوب و هم بد است. از سویی، امنیت کاربر و اطلاعاتش تضمین شده نیست اما اتصال دستگاه‌های دیگر به دستگاه دارای IP ثابت، باعث رشد مشاغل و موقعیت‌های شغلی ریموت شده است.

سوالات متداول

۱. آی پی استاتیک چیست؟

آی پی استاتیک یا ثابت نوعی است که قابل تغییر نیست و به یک دستگاه و یک کاربر اختصاص داده می‌شود.

۲. آی پی پویا چیست؟

این نوع آی پی به طور مرتب و با قطع و وصلی اینترنت، تغییر خواهد کرد.

۳. امنیت آی پی پویا بیشتر است یا آی پی ثابت؟

از آنجایی که آی پی ثابت تغییر نمی‌کند،‌ردیابی و پیدا کردن اطلاعات آن توسط هکرها آسان خواهد بود. پس امنیت آی پی پویا بهتر و بیشتر خواهد بود. چرا که مرتبا تغییر می‌کند.

۴. برای انجام کارهای از راه دور یک شرکت، آی پی ثابت مناسب است یا پویا؟

آی پی ثابت قابل تغییر نیست و پیدا کردن این نوع آی پی برای دستگاه‌هایی که قصد اتصال به دستگاه اصلی را دارند راحت‌تر است. به همین دلیل آی پی ثابت برای دورکاری مناسب است.

۵. آیا تهیه آی پی ثابت و پویا هزینه دارد؟

آی پی پویا بدون هزینه و رایگان می‌باشد. اما آی پی ثابت در قبال دریافت هزینه‌ای به کاربر اختصاص داده می‌شود.

6. برای ارائه خدمات هاستینگ، باید آی پی ثابت تهیه کنیم یا پویا؟

خدمات هاستینگ و سروری نیازمند ثبات آی پی برای اتصال به دستگاه‌های دیگر و ارائه خدمات می‌باشد. پس قطعا آی پی ثابت مناسب‌ترین گزینه نسبت به آی پی داینامیک است.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم