کلود گیمینگ چیست؟ مزایا، معایب و نحوه کار

کلود گیمینگ چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۲۶۱ بازدید

کلود گیمینگ (Cloud Gaming) روشی جذاب و محبوب برای انجام بازی‌های ویدئویی است. استفاده از کلود گیمینگ کمک می‌کند تا بدون نیاز به کنسول بازی یا سخت‌افزار خاص، به‌سادگی بازی را ازطریق سرور از راه دور اجرا کنید.

فناوری کلود گیمینگ برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد؛ اما در آن زمان زیرساخت‌های گیمینگ ابری چندان قدرتمند نبود. درنهایت، در سال ۲۰۱۰ اولین سرویس کلود گیمینگ به‌طور‌پیشرفته رونمایی شد. درواقع، ظهور سرویس‌های کلود گیمینگ شرکت‌های گوگل و مایکروسافت و سونی توانست بستر قدرتمندی برای این فناوری به‌وجود آورد.

کلود گیمینگ نوعی فناوری در فضای ابری است که به شما امکان می‌دهد از راه دور بازی کنید. سروری قدرتمند بازی را اجرا می‌کند و ویدئو و صدا به‌صورت استریم به دستگاه گیمر ارسال می‌شود و درنهایت، گیمر می‌تواند از‌طریق کنترلر، صفحه‌کلید، موس یا دستگاه‌های مشابه بازی را انجام دهد. 

در این مطلب از بلاگ پارس پک، قصد داریم شما را با گیمینگ ابری و نحوه کار آن آشنا کنیم. اگر گیمر حرفه‌ای هستید یا قصد دارید بازی‌های کامپیوتری را به شیوه‌ای راحت‌ و بدون نیاز به کنسول اجرا کنید، خواندن این مقاله دنیای جدیدی از فناوری بازی‌ کامپیوتری و گیمینگ را به‌ رویتان باز خواهد کرد.

کلود گیمینگ چیست؟

کلود گیمینگ یا Cloud Gaming به صورت خلاصه به معنای اجرای بازی‌های ویدیویی بر روی سرورهای ابری می‌باشد که به گیمرها این امکان را می‌دهد تا بازی‌های خود را بدون نیاز به سخت‌افزار پیشرفته‌ای که برای اجرای بازی‌های پردازشگری نیاز است، اجرا کنند و از طریق اینترنت، به بهترین بازی ها با گرافیک بالا، دسترسی داشته باشند.

کلود گیمینگ از این نظر بازی‌ ابری نامیده می‌شود که برای اجرا به سخت‌افزار یا نرم‌افزار لوکال نیاز ندارد. در این نوع فناوری، گیمرها می‌توانند به‌کمک سرویس ابری از راه دور بازی کنند؛ درنتیجه برای اجرای بازی‌های سنگینی مثل Fortnite، به کارت گرافیک یا هارد اضافه نیازی نخواهند داشت. این یعنی حتی روی کامپیوترهای شخصی یا موبایل یا تبلت نیز می‌توانید بازی‌ها را اجرا کنید؛ بنابراین، اگر توسعه‌دهنده بازی باشید، از فروش بازی‌های خود بدون نیاز به نسخه فیزیکی یا دانلودی می‌توانید درآمد کسب کنید. این فضای ابری ویژگی‌های دیگری نیز دارد که درادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. انعطاف‌پذیری؛ امکان دسترسی به بازی در هر مکان و زمان 

قابلیت انعطاف‌پذیری کلود گیمینگ امکان استفاده از فضای ابری بازی را در هر مکان و با هر دستگاهی برای شما فراهم می‌کند. برای مثال، اگر در سفر هستید و به کامپیوتر شخصی‌تان دسترسی ندارید، با یک‌ بار دانلود کلود گیمینگ می‌توانید روی هر دستگاهی به بازی دسترسی داشته باشید و به‌راحتی به مرحله بازی مدنظرتان برسید. این یعنی نیازی نیست تمام مراحل بازی را که قبلاً گذراندید، مجدداً انجام دهید. 

۲. پشتیبانی از چند دستگاه؛ امکان دسترسی بازی در هر دستگاهی 

کلود گیمینگ از چند دستگاه‌ پشتیبانی و امکان اجرای بازی را روی دستگاه‌های مختلف فراهم می‌کند. برای مثال، سرویس Google Stadia با پشتیبانی از نسخه‌های دسکتاپ و اپلیکیشن، برای کامپیوتر و موبایل با سیستم‌عامل‌های اندروید و آیفون و سافاری کاربردی است. درضمن، امکان بازی در هر جایی از دنیا وجود دارد. این یعنی اگر قصد داشته باشید در سفر بازی کنید، فقط به اینترنت و دستگاهی برای اجرای بازی نیاز دارید. 

۳. دسترسی به به‌روزرسانی‌های بازی ازطریق هارد دیسک

گیمینگ ابری این امکان را نیز به شما خواهد داد تا به‌صورت آفلاین و از‌طریق سخت‌افزار به بازی‌های به‌روزشده دسترسی پیدا کنید. برای مثال، هارد دیسک‌های ایکس باکس وان شرکت مایکروسافت یا هارد دیسک‌های پلی‌استیشن شرکت سونی را می‌توان نام برد. این ویژگی به‌ویژه در بازی‌های آنلاین چندنفره مثل Fortnite برای دسترسی به به‌روزرسانی‌های جدید بازی اهمیت دارد.

مزایا Cloud Gaming؛ دسترسی سریع بدون نیاز به فضای ذخیره

شناخت مزایا و معایب Cloud Gaming به شما کمک می‌کند تا با دید بازتری برای انتخاب کلود گیمینگ اقدام کنید. در‌ادامه، مزایا و معایب این تکنولوژی را بررسی خواهیم کرد.

۱. امکان دسترسی سریع

برای دسترسی به بازی‌های دلخواهتان، دیگر نیازی نیست ساعت‌ها منتظر دانلود یا به‌روزرسانی‌های جدید باشید؛ چراکه پس از خرید فضای ابری همه‌چیز، همیشه در‌دسترس است و برای بازی فقط به کنترلر یا موس یا صفحه‌کلید نیاز دارید. ناگفته نماند گاهی اوقات دسترسی به بازی‌های غیراشتراکی ممکن است زمان‌بر و طولانی شود. در این مواقع با به‌روزرسانی سرویس‌های اشتراکی، مدت بیشتری برای انجام بازی در‌اختیار خواهید داشت. سرویس‌هایی مثل Nvidia GeForce Now و Founders و Shadow نمونه‌هایی از سرویس‌‌های برتر گیمینگ کلود هستند که امکان دسترسی به بازی را در هر زمان و با هر دستگاهی از‌جمله مک‌بوک یا تلفن‌همراه برای کاربر فراهم می‌کند.

۲. بدون نیاز به فضای اضافه در کامپیوتر

بدون اینکه به ذخیره بازی روی هارد دیسک یا چند کنسول نیازی داشته باشید، از بازی‌های مختلف در فضای ابری می‌توانید استفاده کنید؛ درنتیجه، به نصب یا راه‌اندازی یا ایجاد فضای اضافه برای دانلود فایل‌های حجیم در کامپیوترتان احتیاجی نخواهید داشت. 

۳. بدون نیاز به تهیه سخت‌افزار

یکی دیگر از مزایای بازی‌های ابری، امکان اجرای آن بدون نیاز به سخت‌افزار یا کنسول بازی است. اگر قصد داشته باشید بازی کنید، فقط به موس و صفحه‌کلید و اتصال اینترنت نیاز دارید. 

۴. امکان بازی در هر دستگاه و از راه دور

این قابلیت گیمینگ کلود به شما امکان می‌دهد روی هر دستگاهی بازی کنید. این یعنی برای اجرای بازی لزوماً به کامپیوترتان نیازی نخواهید داشت؛ زیرا هر زمان که بخواهید، با دسترسی به اینترنت می‌توانید ادامه بازی را روی هر دستگاهی در سفر یا در راه یا در خانه با گوشی موبایل و سرویس کلود گیمینگ اندروید انجام دهید.

کلود گیمینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

مزایای Cloud Gaming

معایب Cloud Gaming؛ اجرای بازی وابسته به سرعت اینترنت

یکی از مشکلات مهم گیمینگ ابری تأخیر آن است. از‌آن‌جا‌که برای اجرای بازی به سرور ابری متصل می‌شوید، از زمان فشاردادن دکمه‌ای برای صدور فرمان در بازی تا اجرای آن فرمان، تأخیری جزئی وجود دارد. اگر مشکل چندانی با این تأخیر در آپلود بازی ندارید، از این ایراد می‌توان چشم‌پوشی کرد.

علاوه‌براین، گیمینگ کلود کتابخانه‌‌ای گسترده‌ و انبوه از بازی‌های مختلف است. همین ویژگی باعث می‌شود اگر قصد داشته باشید بازی جدیدی را پیدا کنید‌، کمی زمان ببرد. درضمن، عملکرد صحیح گیمینگ ابری به سرعت اینترنت بستگی دارد؛ درنتیجه، بر‌اثر اختلال یا قطع و وصلی اینترنت ممکن است تجربه خوشایندی از بازی کسب نکنید. در این وضعیت، استفاده از کنسول بازی یا سایر سخت‌افزارهای بازی تجربه بهتری رقم خواهد زد.

نحوه کار کلود گیمینگ 

کلود گیمینگ فناوری‌ای ابری است که به شما امکان می‌دهد بازی‌های ویدئویی را از راه دور و بدون نیاز به نصب روی کنسول یا کامپیوتر انجام دهید؛ ازاین‌رو، فرقی نمی‌کند دستگاه شما چقدر قدیمی است یا کُند کار می‌کند؛ چراکه بدون نیاز به کنسول‌های پیشرفته ایکس‌باکس یا پلی‌استیشن، همچنان می‌توانید از کیفیت خیره‌کننده بازی‌های آنلاین در فضای ابری لذت ببرید.

بازی‌های ابری از‌طریق سروری گسترده روی کامپیوتر شما پخش می‌شود. هر سرویس سرور مخصوص خودش را دارد و عملکردش مشابه پخش موسیقی از ساندکلود یا پخش فیلم از یوتیوب است. شایان ذکر است که اینترنت پرسرعت نیز شرط اساسی برای لذت‌بردن از تجربه مطلوب بازی‌های ابری خواهد بود.

به‌درک بهتر این مفهوم، فناوری پخش موسیقی از ساندکلود یا پخش فیلم از نتفلیکس را در نظر بگیرید. کلود گیمینگ نیز دستوری را به سرور ابری می‌فرستد که با زدن دکمه‌ از کامپیوتر یا تلفن اجرا می‌کنید. ابتدا سرور آن را تجزیه‌وتحلیل و اجرا و سپس تصویر اجرایی را به دستگاه شما ارسال می‌کند. 

برای مثال، زمانی‌که حین بازی دکمه‌ای را فشار می‌دهید یا شخصیت‌های بازی را با کنترلگر جابه‌جا می‌کنید، همه‌ فرمان‌های شما در چند میلی‌ثانیه به سرور ارسال و مجدد از سمت سرور روی نمایشگر دستگاه شما اجرا می‌شود. اگر در فاصله اقدام شما تا زمان اجرا روی نمایشگر تأخیر وجود داشته باشد، احتمالاً به‌‌دلیل اختلال در اینترنت است. 

برای آشنایی با سرور گیم، کاربرد، مزایا و ویژگی های آن، مقاله زیر را بخوانید.

گیم سرور چیست؟

هزینه‌ کلود گیمینگ چقدر است؟ تعیین قیمت براساس نوع سرویس

از میان نسخه‌های گیمینگ ابری، می‌توانید کلود گیمینگ رایگان را نیز پیدا کنید. در فضای کلود گیمینگ، برخی از بازی‌ها به‌‌رایگان و برخی با پرداخت هزینه ماهانه در‌اختیارتان قرار می‌گیرند. هزینه گیمینگ کلود به نوع سرویس ابری‌ای بستگی دارد که برای بازی انتخاب می‌کنید. برای مثال، Xbox Cloud برای یکی از بازی‌هایش ماهانه مبلغ ۱۵ دلار دریافت می‌کند. گفتنی است هزینه بازی‌های مشترک با اشتراک بین چندین گیمر تا حد بسیاری کمتر می‌شود. این هزینه با انتخاب آپشن‌های دیگر مانند پخش موسیقی حین بازی تغییر می‌کند. شایان ذکر است که برای اجرای بازی با کیفیت 4K در Google Stadia که جزو بهترین کلود گیمینگ محسوب می‌شود، ماهانه ۹.۹۹ دلار باید پرداخت کنید.

سرویس‌های کلود گیمینگ ایرانی

ازآن‌جاکه اینترنت در ایران معمولاً وضعیت نابه‌سامانی دارد، دسترسی به سرویس‌های ابری خارجی اغلب پرهزینه و دشوار خواهد بود. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر، خدمات گیمینگ کلود ایرانی رونق خاصی میان گیمرها پیدا کرده است. برای مثال، پلی‌پاد، اولین سرویس گیمینگ کلود ایرانی، در سال ۱۳۹۷ با حمایت بانک پاسارگاد فعالیتش را آغاز کرد. پرانیکس نیز سرویس ایرانی دیگری به‌شمار می‌آید که در‌حال‌حاضر، فقط یک بازی ارائه کرده است. باوجوداین‌، انتظار می‌رود این فناوری در ایران همچنان مسیر رو‌به‌رشدی را برای توسعه‌‌دهندگان بازی و گیمرها رقم بزند.

جمع‌بندی

کلود گیمینگ تکنولوژی کاربردی است که شما را از سخت‌افزارهای پرقدرت یا کنسول‌ها بی‌نیاز می‌کند. تصور کنید بعد از خرید جدیدترین گوشی اندروید، می‌توانید به‌روزترین بازی Xbox One یا پلی‌استیشن را باکیفیت عالی و بدون نیاز به سخت‌افزار یا کنسول بازی کنید. این تصور جذاب برای گیمرها می‌تواند نشان‌دهنده فناوری حیرت‌انگیز سرورهای ابری و تجربه بازی در فضای کلود باشد. کلود گیمینگ نوعی روش بازی‌های ویدئویی است که به‌صورت از راه دور و از‌طریق دیتاسنتر سرورهای ابری انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار و هزینه کلود گیمینگ، خواندن این مطلب کمکتان خواهد کرد.

در این مطلب از بلاگ پارس پک، به‌طورکامل درباره ویژگی‌ها، مزایا، معایب و نحوه کار کلود گیمینگ صحبت کردیم. این سرویس امکان اجرای انواع بازی‌ بدون نیاز به سخت‌افزار یا فضای اختصاصی به‌منظور دانلود بازی‌ها را برای گیمرها فراهم می‌کند. باتوجه‌به پلتفرم‌های انحصاری و هزینه‌های گران‌قیمت خرید کنسول‌های جدید، پیش‌بینی می‌شود بازی‌های ابری پلتفرمی مفید و رو‌به‌توسعه باشد. دیدگاه شما درباره این فناوری جدید چیست؟ آیا تابه‌حال استفاده از کلود گیمینگ ایرانی یا خارجی را تجربه کرده‌اید؟ دیدگاه‌های خود را در کامنت‌ها با ما به‌اشتراگ بگذارید.

سؤالات متداول

۱. مزیت کلود گیمینگ چیست؟

در بازی‌های ابری، شما می‌توانید بدون نیاز به دانلود یا نصب سخت‌افزار بازی‌های دلخواهتان را به‌صورت آنلاین و از راه دور از‌طریق سرور ابری روی کامپیوتر یا موبایل یا تبلت انجام دهید. 

۲. آیا کلود گیمینگ رایگان است؟

خیر، برای بازی‌ نیاز است که هزینه اولیه بپردازید. درواقع، سرویس اولیه را می‌خرید و هر‌ماه باتوجه‌به نوع بازی، اشتراک آن را تهیه می‌کنید.

۳. بهترین سرویس‌های کلود گیمینگ چیست؟

ازجمله کلود گیمینگ‌های برتر می‌توان به Google Stadia ،Playstation Now ،Nvidia GeForce Now ،Vortex و XCloud اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم