فضای ابری چیست؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 11 شهریور 1400
مطالعه: ۴۱ دقیقه ۰ نظر ۴۴۰۲ بازدید

فضای ابری چیست؟ در انقلاب کنونی اطلاعات، فضای ذخیره سازی ابری (Cloud Storage) یکی از نیازهای ضروری هر فرد یا کسب‌وکار است. برای ذخیره داده‌های شخصی یا کاری به محلی امن نیاز است تا در زمان و مکان دلخواه بتوان به آن دسترسی پیدا کرد.

به‌لطف کلود استوریج این امکان فراهم شده است تا بتوانید داده‌هایتان را به‌سرعت ذخیره و با اتصال به اینترنت ازطریق پی‌سی، لپ‌تاپ یا تلفن‌همراه به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. اگر نمی‌دانید فضای ابری چیست و چه مزیت‌ها و کاربردهایی دارد، با ما همراه باشید تا قبل از خرید فضای ابری، تمام مشخصات و مزایای آن را برایتان توضیح دهیم.

سرویس فضای ابری چیست؟

فضای دخیره سازی ابری یا cloud storage، مدلی از ذخیره سازی داده‌ها است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به سخت‌افزار و حافظه های فیزیکی، داده‌های دیجیتالی خود را از طریق رایانش ابری، بر محیط مبتنی بر اینترنت ذخیره و پردازش کنند. با استفاده از فضای ابری، کاربران می‌توانند از هر جای دنیا به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و از هر گونه محدودیت جغرافیایی جلوگیری کنند.

فضای ذخیره سازی ابری بستری آنلاین و نامحدود برای ذخیره انواع مختلف داده‌های سبک‌و‌سنگین است. کلود استوریج را از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب می‌توان خرید. این شرکت‌ها مدیریت ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌ها را بر‌عهده دارند و آن را ازطریق اینترنت دراختیار کاربران قرار می‌دهند. درحقیقت، شرکت‌های ارائه‌دهنده کلود استوریج امنیت و سهولت استفاده از داده‌هایتان را تضمین می‌کنند و آن‌ها را در هر مکان و زمانی در‌دسترستان قرار می‌دهند. برنامه‌ها ازطریق پروتکل‌های ذخیره‌سازی سنتی یا API به فضای ذخیره سازی ابری دسترسی دارند.

فضای ابری چیست؟

فضای ابری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

فضای ابری چگونه کار می کند؟

بعد از اینکه به‌طورکلی متوجه شدیم که فضای ابری چیست‌، نوبت به چگونگی کارکرد این فضا می‌رسد. آشنایی با نحوه عملکرد فضای ذخیره ابری کاملاً به نوع آن بستگی دارد. در ابتدایی‌ترین سطح از فضای ابری، فقط از یک سرور متصل به اینترنت استفاده می‌شود. در این‌ صورت، کاربر با استفاده از اینترنت ابتدا به سرور تدارک‌دیده‌شده برای این منظور متصل می‌شود و سپس فایل‌های موردنیاز خود را روی این سرور بارگذاری می‌کند. در‌ادامه، خودِ کاربر یادشده یا هر کاربر دیگری که مجوزهای لازم برای دسترسی به این محتواها را داشته باشد، با وصل‌شدن به سرور می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

واضح است که این ساده‌ترین نحوه کارکرد فضای ابری است؛ یعنی آنچه در مفهوم صنعتی از فضای ذخیره ابری انتظار داریم، محیطی است که از صدها سرور تشکیل شده است. باید به این نکته توجه کرد که کامپیوترها نیز مانند هر سیستم دیگری به تعمیر و نگه‌داری نیاز دارند و قرار‌دادن محتواهای یکسان روی چندین سرور، به شما و مشتریانتان امکان می‌دهد که حتی در‌صورت غیرفعال‌شدن یک سرور، سرورهای دیگر و در‌نتیجه محتواهایی که روی آن‌ها قرار داده‌اید، همچنان در‌دسترس باشند. به این قابلیت افزونگی گفته می‌شود که از قابلیت‌های مهم فضای ذخیره سازی ابری است.

Logical Storage چیست؟

وقتی می‌خواهیم اطلاعاتی درباره مفهوم Logical Storage یا حافظه منطقی به‌دست آوریم، باید آن را در‌مقابل مفهوم دیگری به نام حافظه فیزیکی (Physical Storage) بررسی کنیم. حافظه فیزیکی همان حافظه سخت کامپیوترهاست. به‌عبارت‌دیگر، در این نوع حافظه اطلاعات روی دیسک‌های فیزیکی ذخیره می‌شود؛ بنابراین، فضای ذخیره سازی فیزیکی در‌برگیرنده تمامی اطلاعاتی است که روی پایگاه داده خود دارید.

درمقابل، حافظه منطقی به‌گونه دیگری رفتار می‌کند. ساختار ذخیره‌سازی منطقی که از‌جمله انواع آن می‌توان به جدول‌ها، Segmentها، Blockها و… اشاره کرد، روی همان دیسک قرار می‌گیرند؛ اما بخشی از دیتابیس نیستند. در‌واقع، Logical Storage به کاربران کمک می‌کند تا داده‌های خاص و مدنظرشان را بیابند که این موضوع هم می‌تواند در کارایی فرایند بازیابی اطلاعات کمک‌کننده باشد و هم سیستم ذخیره‌سازی مدولار داده‌ها را کارآمدتر کند.

اجازه دهید تا سیستم Logical Storage را با ذکر مثالی بیشتر توضیح دهیم. کتابی را در نظر بگیرید. محتواهایی که روی کاغذ کتاب چاپ می‌شود، می‌توان مشابه سیستم ذخیره‌سازی فیزیکی در نظر گرفت. بااین‌حال، اطلاعات اضافی مربوط به کتاب که در قالب فصل، شماره صفحه، پاورقی کتاب و‌… به خوانندگان امکان می‌دهد تا بتوانند به‌نوعی نحوه دسترسی خود را به محتویات کتاب مدیریت کنند، می‌توان در گروه حافظه منطقی قرار داد. به‌بیان بهتر، در این مثال Logical Storage اطلاعات متنی است که اگر‌چه روی صفحات کتاب ظاهر می‌شوند، بخشی از داستان کتاب نیستند؛ بلکه می‌توان از آن‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر یا به‌عنوان سیستم‌هایی برای راهنمایی درباره این موضوع کمک بگیرید که محتوای مدنظرتان در کجا قرار گرفته است.

چرا خرید فضای ابری مهم است؟

حتماً تا‌به‌حال با مشکل محدودیت فضا روی سرور داخلی شرکت یا حتی کامپیوتر شخصی‌تان مواجه شده‌اید. با استفاده از فضای ذخیره سازی ابری، این مشکل برای همیشه حل خواهد شد. فضای ذخیره سازی ابری کاملاً مقرون‌به‌صرفه است و توانایی مقیاس‌پذیری چشمگیری نیز دارد. این یعنی اگر حین استفاده از این فضا به این نتیجه برسید که به فضای بیشتر یا حتی کمتری نیاز دارید، ارتقا یا کاهش سرویس خریده‌شده به‌راحتی امکان‌پذیر است و همین امر می‌تواند بر کاهش هزینه‌های سازمان شما کاملاً مؤثر باشد.

علاوه‌براین، استفاده از فضای ذخیره سازی ابری باعث می‌شود تا بتوانید منابع موردنیاز کارمندانتان را به‌صورت آنلاین دراختیارشان بگذارید. این موضوع سبب می‌شود تا هم رضایتمندی سازمانی در بین کارمندان مجموعه بیشتر شود و هم کارایی آنان افزایش یابد.

به‌طور‌کلی، تفاوتی ندارد که مجموعه‌ای بزرگ با تعداد زیادی کارمند داشته باشید یا کسب‌و‌کاری کوچک را مدیریت کنید؛ چراکه فضای ابری می‌تواند در زمینه‌های متعددی به شما کمک کند و این همان دلیلی است که سبب می‌شود تا تمامی کسب‌وکارها به کلود استوریج نیاز داشته باشند. در‌ادامه این مطلب از بلاگ پارس پک، درباره اهمیت استفاده از فضای ذخیره سازی ابری بیشتر توضیح خواهیم داد.

۱. استفاده بهینه از منابع مالی

همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، یکی از دلایل مهمی که کسب‌وکارها را به استفاده از فضای ذخیره سازی ابری ترغیب می‌کند، کاهش هزینه‌ها درمقایسه‌با راهکارهای قدیمی است. همه می‌دانیم که عصر حاضر عصر میدان‌داری تکنولوژی است. دفاتر بایگانی بزرگی که پوشه‌ها و پرونده‌های پرشماری در آن‌ها نگه‌د‌اری می‌شدند، حالا دیگر به‌صورت فایل‌های کامپیوتری و روی فضای ذخیره سازی ابری نگه‌داری می‌شوند. این کار در دو مرحله می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های کسب‌وکار شما شود:

  1. استفاده از فضای ذخیره سازی ابری سبب می‌شود که به درنظرگرفتن مکان‌های فیزیکی برای اتاق‌های بایگانی یا سرورهای داخلی شرکت نیازی نداشته باشید.
  2. در مواقع لازم، منابع در‌نظر‌گرفته‌شده برای فضای ذخیره سازی ابری‌ را می‌توانید کاهش یا افزایش دهید؛ در‌صورتی‌که سرورهای فیزیکی‌ای که در محل شرکت مستقر می‌شوند، این قابلیت را ندارند.

۲. افزایش سرعت در انتقال اطلاعات

یکی دیگر از عوامل مهم در استفاده از فضای ذخیره سازی ابری، استفاده بهینه از زمان است. با Cloud Storage منابع فقط با یک کلیک دردسترس خواهند بود؛ بنابراین، حتی در‌صورتی‌که حجم منابع سازمانتان بسیار زیاد باشد، زمان انتقال اطلاعات موردنیاز از چند روز به چند دقیقه کاهش خواهد یافت. علاوه‌بر‌این، ابزارهای تحلیلی متعددی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره منابع استفاده‌شده کسب‌وکارتان به‌دست آورید؛ آن‌هم در زمانی‌که تحلیل داده می‌تواند موجب افزایش عملکرد سازمان شود.

۳. استقرار بسیار سریع فضای ذخیره سازی ابری

فرض کنید قرار است برای سازمانتان سرور فیزیکی تهیه و آن را در محل شرکت مستقر کنید. به‌نظرتان برای تحقیق درباره بهترین نوع و منابع سخت‌افزاری سرور و تهیه و استقرار آن در محل شرکت به چقدر زمان نیاز دارید؟‌ مطمئناً این روند کمتر از یک ماه زمان‌بر نخواهد بود. بااین‌حال، اگر از فضای ذخیره سازی ابری استفاده کنید، تنها در چند دقیقه می‌توانید به سرویس موردنیاز خود دسترسی پیدا و از آن استفاده کنید.

همچنین، اگر سرور فیزیکی شرکت شما به هر دلیل دچار مشکل شود، رفع آن ممکن است چند روز یا حتی بیشتر طول بکشد؛ اما با خرید سرویس‌های کلود استوریج از شرکت‌ها معتبری مانند پارس پک، تیم پشتیبانی همواره درکنار شماست تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، مشکل ایجاد‌شده را رفع کنید.

فضای ابری چیست

حافظه منطقی چیست؟

۴. مدیریت سریع‌تر و کارآمدتر داده‌ها

ابزارهای موجود روی سرویس‌های فضای ذخیره سازی ابری در مدیریت کارآمدتر داده‌ها به شما کمک می‌کنند. به‌عنوان نمونه، فرض کنید که قصد دارید داده‌های خود را به‌طورخودکار طبقه‌بندی کنید یا آن‌ها را صرفاً برای عده‌ای از کارمندانتان به‌اشتراک بگذارید. این کارها در سرورهای فیزیکی مستقر در محل سازمان نیز انجام‌شدنی است؛ اما ابزارهای فضای ذخیره سازی ابری باعث می‌شود که آسان‌تر و سریع‌تر انجام شوند.

۵. قابلیت مقیاس‌پذیری نامحدود

استفاده از فضای ذخیره سازی ابری به شما امکان می‌دهد تا سرویسی متناسب با نیازتان انتخاب کنید و هر زمان که به منابع بیشتری نیاز داشتید، سرویس خود را ارتقا دهید. باوجوداین، در‌صورتی‌که بخواهید از سرورهای فیزیکی استفاده کنید، قطعاً باید منابع سخت‌افزاری انتخابی‌تان را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که در‌صورت توسعه شرکت نیز پاسخ‌گوی نیازهایتان باشد. واضح است که در این‌ صورت باید هزینه بسیار بیشتری بابت این سرور بپردازید.

۶. امنیت داده‌ها

اگر از شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده فضای ابری مانند پارس پک استفاده کنید، داده‌هایتان در دیتاسنترهای مجهز و در ایمنی کامل نگه‌داری می‌شوند. همین امر به تداوم کسب‌وکارتان کمک می‌کند. شما می‌توانید به‌راحتی و تنها با چند کلیک، از داده‌های حساس خود نسخه پشتیبان بگیرید تا در‌صورت وقوع مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ برای آن‌ها، به‌راحتی بتوانید اطلاعاتتان را مجدداً بازیابی کنید.

۷. امکان دسترسی به داده‌ها بدون محدودیت جغرافیایی

فرض کنید تیم فروش شما برای فروش بیشتر و ارتباط با سازمان‌های دیگر در تهران مستقر شده است؛ اما دفتر مرکزی‌تان در تبریز قرار دارد. اگر بخواهید اطلاعاتی را با تیم فروش خود در تهران به‌اشتراک بگذارید، هیچ راهی جز استفاده از فضای ابری نخواهید داشت. در‌واقع، وقتی داده‌هایتان را روی فضای ابری ذخیره می‌کنید، دیگر محدودیت جغرافیایی برای دسترسی به این اطلاعات وجود نخواهد داشت.

ویژگی‌های فضای ذخیره سازی ابری

استفاده از فضای ابری مزایای زیادی برای کاربران دارد. برخی از ویژگی‌های استفاده از فضای ابری عبارت‌اند از:

۱. امنیت فراوان

امنیت و حفظ داده‌ها ازجمله دغدغه‌های بسیاری از کاربران فضای ذخیره سازی ابری است. فضای ذخیره سازی ابری فضای مطمئنی برای حفظ و نگه‌داری داده‌ها فراهم می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، دیگر نیازی نیست نگران ازدست‌دادن داده‌هایتان باشید‌؛ زیرا همه داده‌ها هم در حالت ریست و هم در حالت انتقال به‌طور ایدئال رمزگذاری می‌شوند.

۲. پایداری

داده‌ها باید به‌خوبی در چندین دستگاه ذخیره شوند و بلایای طبیعی یا خطای انسانی یا خطاهای مکانیکی نباید به ازدست‌رفتن آن‌ها منجر شوند. نکته دیگر اینکه فضای ذخیره سازی ابری پایداری اطلاعات شما را تضمین می‌کند.

فضای ابری پارس پک

۳. دسترس‌پذیری

همه داده‌ها باید درصورت نیاز در‌دسترس باشند؛ اما بین داده‌های تولید و آرشیو تفاوت وجود دارد. فضای ذخیره سازی ابری ایدئال تعادل مناسبی بین زمان و بازیابی ایجاد و امکان دسترس‌ به اطلاعات را فراهم می‌کند.

مقاله‌ی زیر توضیح کاملی است از تکنولوژی رایانش ابری و انواع خدماتی که ارائه می‌دهد. آن را از دست ندهید.

رایانش ابری چیست؟

کاربرد فضای ذخیره سازی ابری چیست ؟

بعد از آشنایی با فضای ابری و انواع آن، حالا نوبت آن است که توضیح دهیم کاربرد فضای ابری چیست. در‌ادامه، کاربردهای مهم این فضا را بیان خواهیم کرد.

۱. پشتیبان گیری فضای ابری

پشتیبان‌گیری و بازیابی بخش مهمی برای محافظت از داده‌ها و دسترسی به آن‌هاست. در‌واقع، یکی از اقدامات مهم برای دستیابی به امن‌ترین فضای ابری، پشتیبان‌گیری از داده‌هایی است که در این فضا ذخیره شده‌ا‌ند. بااین‌حال، با افزایش حجم داده‌ها ممکن است این کار با مشکلاتی مواجه شود. فضای ذخیره سازی ابری هزینه اندک و پایداری فراوان و مقیاس‌پذیری عالی را برای راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی به‌ارمغان می‌آورد. ناگفته نماند سرویس Amazon S3 برای بکاپ‌گیری و بازیابی اطلاعات کاربرد فراوانی دارد.

۲. تست و توسعه نرم افزار

محیط‌های تست و توسعه نرم‌افزار اغلب به محیط‌های ذخیره‌سازی جداگانه و مستقل و تکراری نیاز دارند تا تولید و مدیریت و از کار خارج شوند. علاوه‌بر زمان موردنیاز، هزینه‌های اولیه موردنیاز ممکن است بسیار زیاد باشد. برخی از شرکت‌های بزرگ‌ و معتبر جهان با استفاده از انعطاف‌پذیری بسیار زیاد و عملکرد مناسب و هزینه مقرون‌به‌صرفه فضای ذخیره سازی ابری، اپلیکیشن‌هایی را در زمانی کوتاه تولید کرده‌اند.

با استفاده از فضای ذخیره سازی ابری، حتی ساده‌ترین وب‌سایت‌های استاتیک را می‌توان با هزینه بسیار کم بهبود و توسعه داد. توسعه‌دهندگان در سرتاسر جهان به گزینه‌های ذخیره‌سازی پرداختی روی می‌آورند که دردسرهای مدیریتی و مقیاسی را از بین می‌برد.

۳. انتقال داده‌های ابری

در‌دسترس‌ و پایدار و مقرون‌به‌صرفه بودن فضای ذخیره سازی ابری می‌تواند برای صاحبان کسب‌و‌کار بسیار مفید باشد؛ اما صاحبان وابسته به مشاغل فناوری اطلاعات مانند مدیران ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری، شبکه و امنیت ممکن است نگرانی‌هایی بابت انتقال حجم بسیار زیاد داده‌ها به کلود استوریج داشته باشند. شایان ذکر است که همه این دغدغه‌ها با انتخاب مناسب سرویس ذخیره‌سازی ابری، مانند سرویس‌های Data Movement و Edge و فضای ابری هیبریدی حل‌شدنی است.  

۵. انطباق

هنگام ذخیره‌سازی اطلاعات، ممکن است نگرانی‌هایی درباره انطباق با قوانین و مقررات مربوط به این موضوع داشته باشید. برای مثال، فرض کنید که شرکتتان در حوزه سلامت فعالیت می‌کند و حالا قصد دارید اطلاعات مربوط به بیماران را روی فضای ابری قرار دهید. واضح است که این اطلاعات جزو اسرار پزشکی محسوب می‌شود و به‌هیچ‌عنوان نباید در‌دسترس افراد غیر‌مجاز قرار گیرد.

اگر چه این موارد و موارد مشابه دیگر حساسیت‌های زیادی دارند، همچنان استفاده از فضای ذخیره سازی ابری می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد؛ البته به‌شرطی‌که کنترل‌های مربوط به انطباق با شرایط و مقررات هر حوزه را کاملاً در نظر بگیرید و آن را با تیم فنی و پشتیبانی ارائه‌دهنده خدمات فضای ابری در میان بگذارید.

۶. ذخیره‌سازی برنامه‌های ابر بومی

اپلیکیشن‌هایی که روی فضای ذخیره سازی ابری قرار می‌گیرند، از فناوری‌های به‌روزی مانند کانتینرسازی بدون سرور برای تأمین درخواست‌های مشتری به شیوه‌ای سریع و انعطاف‌پذیر استفاده می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها معمولاً از اجزای کوچک و مستقلی به‌ نام میکروسرویس‌ها ساخته شده‌اند که با اشتراک‌‌گذاشتن داده‌ها به‌صورت داخلی ارتباط برقرار می‌کنند.

کاری که سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری برای اپلیکیشن‌های یادشده انجام می‌دهند، این است که امکان مدیریت داده‌ها را برایشان فراهم می‌کنند و راهکارهایی نیز برای مشکلات ذخیره‌سازی داده‌‌های جاری در محیط ابری ارائه می‌دهند.

۷. بایگانی

خواه‌ناخواه باید پذیرفت که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای امروزی با رشد بدون حد‌و‌مرز اطلاعات روبه‌رو هستند. یادگیری ماشین (ML) سبب شده است تا استفاده از داده‌ها برای تحلیل و رسیدن به پاسخ‌هایی به‌منظور رشد کسب‌وکار بیشتر از هر زمان دیگری در کسب‌وکارها کاربرد داشته باشد.

بر همین اساس، استفاده از راهکارهای سنتی مانند سیستم بایگانی فیزیکال یا قرار‌دادن فایل‌ها و اطلاعات روی کامپیوتر شخصی پاسخ‌گوی این نیازها نخواهد بود. علاوه‌براین، سیستم جدیدی که برای بایگانی اطلاعات استفاده می‌شود، باید توانایی بازیابی فوری و ایمن و مطابقت با قوانین احتمالی وضع‌شده در‌زمینه ذخیره‌سازی داده‌ها را داشته باشد. همه این‌ها باعث می‌شود تا راهکارهای قدیمی دیگر کارایی نداشته باشند و استفاده از فضای ذخیره سازی ابری به‌عنوان یکی از روش‌های کارآمد جایگزین آن‌ها شود.

۸. ذخیره‌سازی ابری هیبریدی

ممکن است کسب‌وکار شما به‌گونه‌ای باشد که قسمتی از اطلاعات آن را نتوانید در فضای ابری عمومی منتشر کنید. به‌عنوان نمونه، اسناد و اطلاعات مالی و مشتریان کسب‌وکار از‌جمله اسراری است که فاش‌شدن آن‌ها به هر نحو ممکن است موجودیت کسب‌وکار را کاملاً به‌خطر اندازد.

در این مواقع، می‌توانید از فضای ذخیره سازی ابری هیبریدی استفاده کنید. این نوع فضای ذخیره سازی در‌واقع ترکیبی از فضای ابری خصوصی و عمومی است؛ بنابراین، داده‌های حساس خود را می‌توانید در فضای ابری خصوصی قرار دهید و امکان دسترسی افراد به آن‌ها را محدود کنید و در‌عوض، تمامی اسناد و اطلاعات دارای حساسیت کمتر را روی فضای ابری عمومی قرار دهید که هزینه ارزان‌تری نیز برای شما دارد. بدین‌ترتیب، هم امنیت اطلاعات حساس شما حفظ خواهد شد و هم خواهید توانست از مزایای فضای ذخیره سازی ابری نیز استفاده کنید.

۹. ذخیره‌سازی پایگاه داده

از‌آن‌جا‌که ذخیره‌سازی بلوکی عملکرد مطلوبی دارد و به‌راحتی می‌توان آن را به‌‌روزرسانی کرد، بسیاری از سازمان‌ها از این روش برای پایگاه داده تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. باید توجه کرد که در برخی از کسب‌وکارها ممکن است نیاز داشته باشید تا به اطلاعات خود با حداقل تأخیر دسترسی داشته باشید.

نمونه این موضوع در دسترسی به اطلاعات دیتابیس اتفاق می‌افتد. از‌آن‌جا‌که هر بلوک واحدی مستقل است، پایگاه داده عملکرد رضایت‌بخشی خواهد داشت. به‌عبارت‌دیگر، استفاده از ذخیره‌سازی بلوکی پایگاه داده در فضای ابری به توسعه‌دهندگان وب امکان می‌دهد تا پایگاه داده‌ای با تراکنش‌های قدرتمند و مقیاس‌پذیر و بسیار کارآمد راه‌اندازی کنند.

۱۰. ML و IoT (The Internet of Things and Machine Learning)

هر کسب‌وکاری به تحلیل داده‌هایی نیاز دارد که از مجاری مختلف کسب کرده است. به‌عنوان مثال، شما باید رفتار مشتریان خود را در مواقع مختلف مانند زمان برپایی کمپین‌های تبلیغاتی تحلیل و از نتایج به‌دست‌آمده از آن برای برپایی کمپین‌های جدید استفاده کنید.

با استفاده از فضای ذخیره سازی ابری، بابت حجم بیگ دیتاهای خود نگرانی نخواهید داشت. همچنین، سیستم‌های قدرتمندی که در کلود استوریج‌ها قرار گرفته‌اند، داده‌های شما را می‌توانند با سرعت بسیار زیاد تحلیل کنند. اگر فکر می‌کنید که نکات گفته‌شده در این قسمت از مقاله صرفاً برای کسب‌وکارهای حرفه‌ای کاربرد دارند؛ بنابراین، فضای ذخیره سازی ابری برای کاربران عادی کارایی ندارد، مطالعه بخش بعدی این مطلب می‌تواند دید شما را به این موضوع به‌کلی تغییر دهد. 

۴. کلان داده (Big Data) و دریاچه داده (Data Lakes)

راه‌حل‌های ذخیره‌سازی سنتی ممکن است ازنظر عملکرد و مقیاس‌پذیری چندان رضایت‌بخش نباشند. پروژه‌های کلان داده (Big Data) به مخزن‌های ذخیره‌سازی ایمن، مقیاس‌بزرگ، مقرون‌به‌صرفه و دردسترس نیاز دارند که به آن‌ها دریاچه داده (Data Lakes) می‌گویند. دریاچه‌ داده‌ برمبنای فضای ذخیره سازی اشیاء ساخته شده است. درواقع، Data Lakes اطلاعات را در قالب اصلی خود نگه می‌دارد و شامل ابر داده‌های غنی می‌شود که امکان استخراج و استفاده برای تجزیه‌وتحلیل را فراهم می‌کند.

big data در فضای ذخیره سازی ابری چیست؟

رابطه پروژه‌های کلان داده و دریاچه داده

کاربرد فضای ابری برای کاربران عادی

فضای ابری فضایی است که بیشتر متخصصان باید از آن بهره ببرند. با‌این‌حال، فقط بدین‌دلیل که ابزاری حرفه‌ای است، باعث نمی‌شود که کاربران عادی نتوانند در کارهای روزانه از آن استفاده کنند. در‌ادامه، شما را با ۴ کاربرد شگفت‌انگیز فضای ذخیره سازی ابری آشنا می‌کنیم.

۱. کار با یک گروه

با استفاده از کلود استوریج، برای کار با یک گروه می‌توانید به‌راحتی فایل‌ها و سندهایتان را به‌اشتراک بگذارید و در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنید. به‌علاوه، بیشتر خدمات اسناد وُرد مبتنی‌بر ابر به چندین نفر اجازه می‌دهد هم‌زمان روی یک سند کار کنند.

۲. رسانه خود را سازمان‌دهی کنید.

در کامپیوتر و دیگر دستگاه‌های خود، احتمالاً تعداد زیادی تصویر، ویدئو، فایل‌های صوتی و‌… ذخیره‌شده دارید. به‌جای اینکه همه آن‌ها را پراکنده کنید، از فضای ذخیره سازی ابری می‌توانید برای مرتب‌کردن فایل‌های خود و ایجاد کتابخانه‌های رسانه دیجیتال منسجم استفاده کنید.

۳. رمزهای عبور خود را در فضای ابری ذخیره کنید.

این روزها امنیت اینترنت بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. با‌این‌حال، به‌خاطر‌سپردن تمام رمزهای عبور برای وب‌سایت‌هایی که استفاده می‌کنید، ممکن است دشوار باشد. به‌همین‌دلیل، بهتر است برای هر حساب کاربری خود از رمز‌عبور منحصربه‌فرد و پیچیده بهره ببرید. چگونه می‌توان انتظار داشت که یک نفر این همه رمز‌عبور مختلف را به‌خاطر بسپارد؟

برای به‌خاطر‌سپردن رمزهای عبور، لازم نیست از مغز خود استفاده کنید. در‌عوض، می‌توانید از یکی از برنامه‌های مدیریت رمزعبور مبتنی‌بر فضای ابری بهره ببرید. برنامه‌های مدیریت رمز‌عبور می‌توانند تمام رمزهای عبور شما را در فضای ابری ذخیره و حتی رمزهای عبور منحصر‌به‌فردی برایتان ایجاد کنند. همه رمزهای عبور شما با یک رمز‌عبور اصلی محافظت می‌شوند که تنها رمز‌عبوری است که باید آن را حفظ کنید. بدین‌ترتیب، امکان استفاده از امن ترین فضای ابری را برای خود فراهم کنید.

۴. در گوگل‌درایو ویدئوهای جاسازی‌شده بسازید.

این کار برای کسانی مناسب است که اغلب به آپلود ویدئوها یا جاسازی آن‌ها در وبلاگ یا وب‌سایت نیاز دارند. برای انجام این کارها، به‌راحتی می‌توانید فضای ذخیره سازی را به‌کار ببرید. اگر نمی‌خواهید از وب‌سایت میزبانی ویدئو، مانند YouTube برای ویدئوهایتان استفاده کنید، این فضا برایتان کاربردی خواهد بود.

مزایای فضای ابری

استفاده از فضای ابری مزایای متعددی دارد. با جست‌وجویی ساده در اینترنت، متوجه خواهید شد که شرکت‌های متعددی سرویس‌های متعدد فضای ذخیره سازی ابری را ارائه کرده‌اند که از میان آن‌ها باید امن‌ترین فضای ابری را انتخاب کنید. در‌ادامه، شما را با برخی از مزایای مهم استفاده از این فضا آشنا خواهیم کرد.

۱. مقرون‌به‌صرفه‌بودن

با خرید فضای ابری دیگر به خرید سخت‌افزار‌های ذخیره‌سازی نیازی نخواهید داشت؛ زیرا می‌توانید حجم فضای ذخیره سازی مدنظرتان را اضافه یا حذف کنید و به‌سرعت عملکرد و ویژگی‌های نگه‌داری را تغییر دهید و تنها هزینه فضای ذخیره سازی‌ای را پرداخت کنید که واقعاً استفاده می‌کنید.

۲. سرعت بالا

هنگامی که تیم‌های توسعه‌دهنده آماده اجرا هستند، زیرساخت‌ها هرگز نباید سرعت آن‌ها را کاهش دهند. فضای ذخیره سازی ابری به فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا به‌سرعت مقدار دقیق فضای ذخیره سازی را درست در زمان موردنیاز ارائه دهد. این کار به فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا به‌جای مدیریت سیستم‌های ذخیره‌سازی، روی حل مشکلات پیچیده برنامه تمرکز کند.

۳. مدیریت اطلاعات

فضای ذخیره سازی ابری باتوجه‌به قابلیت‌هایش، این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند که اطلاعات ذخیره‌شده را به‌راحتی مدیریت کنند. درحقیقت با استفاده از فضای ذخیره سازی، می‌توانید به‌طور خودکار اطلاعاتتان را طبقه‌بندی یا داده‌ها را برای پشتیبانی قفل کنید.

مزایای فضای ابری

مزایا استفاده از کلود استوریج

۴. مزیت همگام سازی با فضای ابری چیست

یکی از مزایای مهم استفاده از کلود استوریج این است که می‌توانید داده‌های مدنظرتان را از‌طریق چندین دستگاه به‌‌طورکامل مدیریت کنید و در‌صورت لزوم، آن‌ها را تغییر دهید. به‌عنوان مثال، فرض کنید در محل کار خود فایلی را تغییر و آن را روی فضای ابری خود قرار داده‌اید. حالا اگر در منزل خود هم بخواهید این فایل را تغییر دهید، حتی در‌صورت دسترسی‌نداشتن به کامپیوتر شخصی‌تان، تغییرات مدنظر خود را با استفاده از تلفن‌همراهتان می‌توانید انجام دهید. به این مزیت همگام‌سازی با فضای ابری گفته می‌شود.

۵. توانایی مقیاس پذیری

مقیاس‌پذیری فضای ابری به شما امکان می‌دهد تا در مواقع لازم‌، سرویس ابری خود را ارتقا یا حتی منابع آن را کاهش دهید. به‌عنوان مثال، فرض کنید که در ابتدای راه استفاده از کلود استوریج برای کسب‌و‌کارتان هستید و طبیعتاً ممکن است تخمین دقیقی از منابع موردنیازتان نداشته باشید. در این مواقع، می‌توانید سرویسی با منابع کمتر را انتخاب کنید و در‌ادامه و هنگامی‌که به منابع بیشتری نیاز داشتید، سرویس خود را ارتقا دهید. به‌لطف این مزیت خواهید توانست صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌های خود کنید.

۶. امنیت فضای ابری

شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری معمولاً پروتکل‌های امنیتی را رعایت می‌کنند؛ اما به‌طورکلی، استفاده از فضای ذخیره ابری امنیت معقولی را به شما ارائه می‌کند. در‌صورتی‌که به‌دنبال انتخاب امن‌ترین فضای ابری هستید، بهتر است از خدمات شرکت‌هایی استفاده کنید که در این زمینه سابقه فراوانی دارند. این شرکت‌ها به‌دلیل تجربه زیاد، از پروتکل‌های امنیتی معتبری نیز استفاده می‌کنند.

همگام سازی فضای ابری چیست؟

همگام سازی فضای ابری به معنای هماهنگ کردن داده ها، برنامه ها و خدمات موجود در فضای ابری است. در واقع، همگام سازی فضای ابری به معنای ایجاد ارتباط و هماهنگی بین اجزای مختلف فضای ابری است تا بتوانند به صورت هماهنگ و همزمان کار کنند.

انواع فضای ابری

انواع فضای ابری بر‌اساس کاربرد شامل فضای ابری شخصی، خصوصی، عمومی و ترکیبی می‌شوند که هریک از آن‌ها ضعف‌ها و قوت‌های خود را دارند. برخی از فضاهای ابری ازاین‌قرارند:

فضای ابری شخصی (Personal)

فضای ذخیره سازی شخصی رایج‌ترین استفاده افراد است. در این نوع، افراد به‌جای استفاده از فضاهای ذخیره فیزیکی مانند هارد اکسترنال و فلش، با ایجاد حساب کاربری ازطریق اینترنت و تعیین فضای موردنیاز، در زمان و مکان دلخواه می‌توانند فایل‌های خود را آپلود یا دانلود کنند. معروف‌ترین فضای ابری شخصی «گوگل درایو» است.

فضای ابری خصوصی (Private)

اگر روی امنیت داده‌هایتان حساس هستید و می‌خواهید اطلاعات کسب‌وکارتان را در بهترین سطح امنیتی و در فضایی پایدار ذخیره کنید، فضای ابری خصوصی بهترین گزینه برایتان خواهد بود. این نوع فضای ذخیره سازی مناسب مشاغلی مانند بانک‌ها و وب‌سایت‌هاست که نگه‌داری ایمن اطلاعات کاربران برایشان در اولویت قرار دارد. همچنین با استفاده از کلود استوریج خصوصی، می‌توان از دسترس‌پذیری و سرعت و پایداری مثال‌زدنی بهره‌مند شد.

فضای ابری عمومی (Public)

کسب‌وکارهای بزرگ برای ارائه خدمات خود بی‌شک به فضای ابری عمومی نیاز خواهند داشت. سرویس‌های ویدئویی مانند نتفلیکس را می‌توان ازجمله نمونه‌های پرطرفداری دانست که با ذخیره‌سازی فیلم‌ها در فضای ابری عمومی، امکان دانلود آن‌ها را برای میلیون‌ها کاربر فراهم می‌کند.

فضای ابری ترکیبی (Hybrid) 

فضای ابری هیبریدی یکی دیگر از انواع فضای ذخیره سازی ابری محسوب می‌شود که درواقع، ترکیبی از فضای ابری خصوصی و عمومی است. این فضا به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد تا بتوانند داده‌های خصوصی‌شان را در بستری امن ذخیره یا جابه‌جا کنند و اطلاعات غیرحساس خود را نیز در‌دسترس عموم افراد قرار دهند.

انواع روش ذخیره سازی ابری

درمجموع، برای ذخیره‌سازی داده‌های ابری سه حالت وجود دارد که هرکدام مزایای خود را دارند و درادامه، به‌‌اختصار با آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع فضای ذخیره‌سازی ابری

انواع مختلف فضای ابری با روش‌های مختلف ذخیره‌سازی

۱. ذخیره‌سازی اشیاء (Object Storage)

برنامه‌های کاربردی توسعه‌یافته در فضای ابری اغلب از مقیاس‌پذیری وسیع و ویژگی‌های فراداده Object Storage بهره می‌برند. این ذخیره‌سازی مانند Amazon Simple Storage Service (S3) برای ساخت برنامه‌های پیشرفته‌ای ایدئال هستند که به مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری نیاز دارند. معمولاً از ذخیره‌سازی اشیاء برای وب‌سایت‌های فروشگاهی، پشتیبان‌گیری، بایگانی با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

آبجکت استوریچ چه کاربردی دارد؟ در مقاله زیر بخوانید.

آبجکت استوریج چیست؟

۲. ذخیره‌سازی فایل (File Storage)

این نوع ذخیره‌سازی معمولاً با سرور ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) پشتیبانی می‌شود. File Storage مانند Amazon Elastic File System (EFS) برای موارد مانند ریپازیتوری محتوای حجیم، محیط‌های توسعه‌دهنده، فروشگاه‌های رسانه یا دایرکتوری‌های خانگی کاربر بسیار مناسب است.

۳. ذخیره‌سازی بلوکی (Block Storage)

برنامه‌های کاربردی سازمانی مانند پایگاه‌های داده یا سیستم‌های ERP اغلب به ذخیره‌سازی اختصاصی و با تأخیر کم برای هر میزبان نیاز دارند. درواقع، این نوع ذخیره‌سازی شبیه به direct-attached storage (DAS) یا Storage Area Network (SAN) است. ذخیره‌سازی بلوک استوریج مانند Amazon Elastic Block Store (EBS) با هر سرور مجازی دردسترس قرار می‌گیرد و در کمترین زمان بهترین کارایی را ارائه می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با ذخیره‌سازی بلوکی، مقاله‌ی زیر را بخوانید.

بلاک استوریج چیست؟

فضای ابری رایگان

اگر نوع کار شما به‌گونه‌ای است که به فضای ابری نیاز دارید و در اینترنت به‌دنبال بهترین سرویس مربوط به آن هستید، احتمالاً با سرویس‌های فضای ابری رایگان نیز برخورد کرده‌اید. تفاوتی ندارد که به‌دنبال فضای ابری لپ تاپ هستید یا فضای ابری برای کامپیوتر. اگر به‌دنبال بیشترین فضای ابری رایگان می‌گردید، گوگل یکی از این سرویس‌های کارآمد را به شما ارائه می‌کند و تنها با داشتن آدرس ایمیل در سرویس GMAIL، می‌توانید از ۱۵ گیگابایت کلود استوریج به‌‌رایگان استفاده کنید. البته باید توجه کنید که این سرویس برخلاف انتظارات، معایبی هم دارد که درادامه همین مطلب از بلاگ پارس پک، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فضای ابری رایگان پارس پک

پارس پک یکی از سرویس‌دهنده‌های ایرانی و معتبر است که اتفاقاً امکان استفاده رایگان از سرویس‌های کلود استوریج را برای شما فراهم می‌کند. با‌توجه‌به مزایای استفاده از این سرویس‌ها که در‌ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، می‌توان نتیجه گرفت که یکی از فضاهای ذخیره‌سازی ابری رایگان کاربردی، خدماتی است که پارس پک در‌اختیارتان قرار می‌دهد.

 ویژگی‌های فضای ابری پارس پک

همان‌طور‌که می‌دانید، پارس پک یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان سرویس‌هلای مختلف سرور و رایانش ابری است. این شرکت به شما امکان می‌دهد تا از بهترین فضای ابری رایگان استفاده کنید و درصورت تمایل، اشتراک خود را ارتقا دهید و از ویژگی‌های ممتاز این سرویس‌ها استفاده کنید.

از‌جمله ویژگی‌های فضای ابری پارس پک می‌توان به استفاده از پروتکل S3 آمازون اشاره کرد. با استفاده از این تکنولوژی که برپایه Object Storage طراحی شده است، به امنیت چشمگیر و قابلیت مقیاس‌پذیری داده‌ها در فضای ابری دست پیدا می‌کنید. علاوه‌بر‌این، فضای ابری پارس پک از IaaS (خدمات ابری زیرساخت) استفاده می‌کند. این تکنولوژی نیز امنیت فراوانی را در‌کنار قابلیت مقیاس‌پذیری برایتان به‌ارمغان خواهد آورد و همین امر باعث صرفه‌جویی در منابع مالی شما می‌شود.

مزایای فضای ذخیره سازی ابری پارس پک

سرعت دسترس‌پذیری‌ و آپ‌تایم و امنیت ازجمله عوامل مهم در انتخاب فضای ذخیره سازی ابری هستند. پارس پک با فراهم‌کردن فضایی ایمن و پرسرعت با دسترسی و پایداری رضایت‌بخش، به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند فایل‌های حجیمشان را در مدت‌زمان کوتاهی در فضای ابری آپلود یا از آن دانلود کنند. فضای ذخیره سازی ابری پارس پک با پنل اختصاصی و کاربرپسند و بهره‌مندی از پروتکل S3 آمازون و معماری Multi-Tenant طراحی و پیاده‌سازی شده است؛ به‌همین‌دلیل، مزایای متعددی دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

فضای ابری پارس پک

امکاناتی که فضای ابری پارس پک ازائه می‌دهد.

قبل از خرید کلود استوریج، باید خدمات ارائه‌دهندگان را بررسی کنید و برای این کار، نکات مختلفی را در نظر بگیرید تا بهترین سرویس را انتخاب کنید. برخی از مزایا و امکاناتی که Cloud Storage پارس پک به کاربران ارائه می‌دهد، ازاین‌قرارند:

 انعطاف فراوان در مقیاس‌پذیری

ارتقای سرویس‌ها درصورت نیاز یکی از دغدغه‌های بزرگ کاربران است. برای مثال، اگر یک ترابایت فضا تهیه کرده باشید و در طول استفاده به چهار ترابایت دیگر نیاز پیدا کنید، آیا سرویس‌دهنده می‌تواند فضای موردنیاز را به سرورتان اضافه‌ کند؟ خبر خوش این است که مقیاس‌پذیری خدمات پارس پک بسیار زیاد است و هر زمان که بخواهید، تیم پشتیبانی به‌سرعت فضا و سخت‌افزار سرویس‌های موردنیازتان را ارتقا می‌دهد.

 مقرون‌به‌صرفه‌بودن هزینه‌ها

هزینه‌ خرید کلود استوریج از پارس پک درمقایسه‌با روش‌های ذخیره‌سازی سنتی و سایر سرویس‌دهندگان باتوجه‌به امکاناتش مقرون‌به‌صرفه‌تر است و با صرف هزینه معقول، می‌توانید از خدمات باکیفیت و امن استفاده کنید.

 استفاده از پنل اختصاصی برای مدیریت فایل‌ها

سادگی کار با پنل‌های ذخیره‌سازی برای تمامی کاربران، به‌خصوص افراد مبتدی بسیار مهم است. پنل اختصاصی و کاربرپسند و امکان ارسال اطلاعات کدگذاری‌شده از دیگر مزایای خدمات ابری شرکت پارس پک است. وقتی می‌خواهید فایلی را در فضای ابری پارس پک آپلود کنید، با استفاده از نرم‌افزار کدگذاری برای امنیت بیشتر اطلاعات، می‌توانید رمزعبوری را برای آن‌ها تعیین کنید.

 امنیت و دسترس‌پذیری مثال‌زدنی

برای افزایش امنیت دسترسی کاربران به فایل‌هایشان، ارتباط آنان با فضای ذخیره سازی ازطریق پروتکل HTTPS و رمزنگاری‌شده برقرار می‌شود تا هکرها نتوانند به اطلاعاتشان دسترسی پیدا کنند. همچنین در زمان و مکان دلخواه، به‌احتمال ۹۹.۹۰درصد می‌توانید به داد‌هایتان دسترسی داشته باشید و خطر قطعی و خرابی و از‌دست‌دادن داده‌هایتان را تهدید نمی‌کند.

استفاده از پروتکل S3 آمازون و معماری Multi-Tenant

سرویس S3 آمازون امکان ذخیره و کنترل پایدار و امن داده‌ها را به‌لطف بهره‌مندی از امکانات آمازون فراهم می‌کند؛ ازاین‌رو، با آپ‌تایم و سرعت زیاد و تنها با اتصال به اینترنت، می‌توانید داده‌هایتان را به‌خوبی مدیریت کنید. همچنین، معماری Multi-Tenant باعث می‌شود دسترسی‌های مختلف برای ارتباط با فضای ذخیره سازی ابری تعریف کنید و منابع و اطلاعاتتان را به‌صورت گروهی با افراد مورد‌تأییدتان به‌اشتراک بگذارید.

 افزونگی داده و قابلیت ذخیره‌سازی اشیاء

از‌دست‌نرفتن داده‌ها و نگه‌داری همیشگی آن‌ها از دغدغه‌های مهم کسب‌وکارهاست؛ به‌همین‌دلیل، برای اینکه داده‌هایتان به‌صورت امن و بدون کوچک‌ترین مشکلی ذخیره‌ شوند، پارس پک از چندین سرور برای نگه‌داری اطلاعات استفاده می‌کند و تهیه‌ی خودکار سه نسخه از داده‌های شما را برای افزایش امنیت در اولویت قرار داده است. بنابراین، اگر اطلاعاتتان به هر دلیلی از یک سرور پاک شود، به‌راحتی می‌توانید از سرورهای دیگر به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. همچنین، روش ذخیره‌سازی اشیاء امکان ذخیره آسان و سریع داده‌های حجیم را با پایداری چشمگیر فراهم می‌کند.

فضای ابری گوگل

همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم‌، یکی از سرویس‌های معروف‌ کلود استوریج فضای ابری در گوگل است. اگر شما هم کاربر سرویس جیمیل باشید، احتمالاً پس از پیوست‌کردن فایل‌های حجیم، از فضای ابری جیمیل استفاده کرده‌اید. این همان فضای ابری رایگان گوگل است که به هر کاربر ارائه می‌شود. اگر‌چه امروزه افراد بسیاری زیادی از فضای ابری رایگان گوگل استفاده می‌کنند، هر ابزاری معایب خاص خود را دارد و فضای ابری در گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیست. درادامه، به برخی از معایب استفاده از فضای ابری گوگل اشاره می‌کنیم.

خطرهای امنیتی

فراموش نکنید که سرویس فضای ابری رایگان گوگل سرویسی عمومی است که با کاربران دیگر به‌اشتراک گذاشته می‌شود. بنابراین، اگر‌چه گوگل امنیت درخورتوجهی برای Cloud Storage خود تدارک دیده است، اشتراکی‌بودن آن می‌تواند روزنه‌ای برای نفوذ خراب‌کاران امنیتی به داده‌های شما باز کند. بنابراین، در‌صورتی‌که می‌خواهید داده‌های حساستان را روی فضای ابری بارگذاری کنید، به‌شدت توصیه می‌‌کنیم از سرویس‌های اختصاصی استفاده کنید. سرویس ابر اختصاصی (Private Cloud) پارس پک می‌تواند در این مواقع برایتان مفید باشد.

 هزینه فراوان برای ارتقای پلن

یکی دیگر از معایب استفاده از فضای ابری گوگل هزینه زیاد ارتقای پلن است. در‌صورتی‌که بخواهید از فضای ابری در گوگل برای کسب‌و‌کارتان استفاده کنید، مجبورید پلن خود را ارتقا دهید که در این‌ صورت با هزینه گزاف ارتقای پلن مواجه خواهید شد. نکته مهم دیگر این است که نمی‌توانید مجدداً تمامی داده‌هایتان را روی فضای دیگری بارگذاری کنید و در‌واقع، باید به این هزینه سنگین تن بدهید. پس، بهتر است که از همان ابتدا سرویسی را انتخاب کنید که ازنظر هزینه‌، برایتان مقرون‌به‌صرفه باشد.

 مشکلات در‌دسترس‌بودن سرویس‌های گوگل

Google Cloud Platform که سرویس فضای ابری در گوگل نیز روی آن قرار گرفته است، برای ارائه خدمات خود به شبکه جهانی دیتاسنترهای گوگل متصل است. این یعنی اگر اختلالی در یکی از این دیتاسنترها ایجاد شود یا سرویس گوگل برای ایرانی‌ها با محدودیت‌هایی همراه شود، شما یا کاربرانتان نخواهید توانست به داده‌های مدنظر خود دست پیدا کنید. اگر هم فکر می‌کنید که ممکن نیست سرویس‌های گوگل با این همه اعتبار از دسترس خارج شود، بهتر است بدانید که این مسئله اصلاً دور از ذهن نیست؛ چراکه قبلاً هم نمونه‌هایی از Downشدن طولانی‌مدت این سرویس‌ها گزارش شده است.

 نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی

گوگل داده‌های کاربران را روی سرورهای خود ذخیره می‌کند و این یعنی گوگل به تمامی این اطلاعات دسترسی دارد. اگر‌چه گوگل متعهد شده است که از این دیتاها هیچ استفاده‌ای نخواهد کرد، قبلاً هم نمونه‌هایی از رعایت‌شدن حریم خصوصی افراد به‌وسیله غول‌های تکنولوژی اتفاق افتاده است.

سرویس ذخیره‌سازی در فضای ابری Dropbox

Dropbox نیز ازجمله سرویس‌های ابری است که می‌‎توان از آن برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده کرد. در ابتدای ثبت‌نام در این سرویس، ۲ گیگابایت فضای رایگان به شما اختصاص داده خواهد شد که با دعوت دوستانتان، می‌توانید این حجم را افزایش دهید؛ البته میزان افزایش به‌ازای معرفی سرویس ابری دراپ باکس به دوستانتان آن‌قدر نیست که با استفاده از آن بتوانید تمامی اطلاعاتتان را پوشش دهید. ازاین‌رو، خواه‌ناخواه مجبور خواهید شد که از پلن‌های پیشرفته‌تر این سرویس استفاده کنید.

فضای ابری رایگان مگا (Mega)

اگر به‌دنبال بهترین فضای ابری رایگان در اینترنت بوده باشید، حتماً با نام Mega نیز برخورد کرده‌اید. فضای ابری مگا چیست؟ Mega یکی از سرویس‌های محبوب در‌زمینه فضای ابری است که مشابه با اکثر سرویس‌های دیگر به شما امکان می‌دهد تا از این سرویس به‌‌رایگان، اما با محدودیت استفاده کنید.

سیاست شرکت مگا درقبال فضای رایگان ابری جالب است. در ابتدای رونمایی این سرویس، کاربران می‌توانستند از ۵۰ گیگابایت فضای رایگان ابری استفاده کنند که در‌مقابل سرویس‌های معروف دیگری مانند گوگل، مزیتی رقابتی محسوب می‌شد. بااین‌حال، بعد از مدتی سیاست Mega در این زمینه تغییر کرد و از سال ۲۰۱۷، به هر کاربر پس از ثبت‌نام ۵۰ گیگابایت فضای ابری Mega داده می‌شود؛ اما تنها ۱۵ گیگابایت از آن حالت دائمی و ۳۵ گیگابایت دیگر پس از یک ماه حذف خواهد شد. بنابراین، اگر بخواهید از تمام ۵۰ گیگابایت ظرفیت Mega استفاده کنید، باید اشتراک این سرویس را تهیه کنید.

فضای ابری تلگرام

یکی دیگر از فضاهای ابری مشهور فضای ذخیره سازی ابری در تلگرام است. اگر از نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام استفاده کرده باشید، حتماً می‌دانید که پیام‌ها و فایل‌های شما، حتی فایل‌های ویدئویی حجیم پس از مدت‌ها همچنان در این نرم‌افزار دردسترس است.

فضای ذخیره‌ ابری تلگرام در اغلب مواقع می‌تواند به‌عنوان راهکاری دم‌دستی برای بعضی از کارها استفاده شود. برای مثال، در حال کار‌کردن روی فایل متنی هستید و حالا می‌خواهید ادامه کار را از خانه‌تان انجام دهید. در این مواقع، فایل دلخواهتان را در قسمت Saved Messagesهای تلگرام می‌توانید قرار دهید و آن را در خانه دانلود کنید.

اگر‌چه فضای ابری در تلگرام جذابیت‌های خاص خودش را دارد، نباید از محدودیت‌هایش به‌سادگی عبور کرد. برای مثال، پس از ارائه نسخه غیررایگان تلگرام، بارگذاری هر فایل با حجم بیشتر از ۲ گیگابایت در این فضا امکان‌پذیر نیست.

فضای ابری شخصی در واتساپ

پس از محدودیت‌هایی که در استفاده از تلگرام ایجاد شد، کاربران بسیاری به استفاده از واتساپ روی آوردند و چندی بعد، به یکی از پیام‌رسان‌های محبوب در میان کاربران ایرانی تبدیل شد.

واتساپ نیز مانند پیام‌رسان‌های دیگر، از سیستم فضای ابری استفاده می‌کرد؛ اما فضای ابری برای واتساپ از همان ابتدا محدودیت‌هایی داشت. به‌‌نظر می‌رسد که مسئولان WhatsApp نتوانسته بودند این نرم‌افزار را همگام با افزایش کاربران توسعه دهند.

یکی از مشکلات عمده در فضای ابری واتساپ این بود که فایل‌های ارسال‌شده فقط تا مدت‌زمان محدودی روی آن باقی می‌ماند. همین مسئله سبب می‌شد که اگر شخصی فایل ارسال‌شده را روی دستگاهش ذخیره نکرده باشد، برای دانلود مجدد آن با مشکل مواجه شود.

فضای ابری یاهو

اگر شما هم جزو افرادی هستید که تجربه کار با اینترنت را در دهه ۱۳۸۰ دارند‌، حتماً با یاهو آشنا هستید. این اَبَرشرکت چند‌ملیتی که دفتر مرکزی آن در ایالات متحده آمریکا قرار دارد، سرویس‌های متعددی به کاربرانش ارائه می‌کند که یکی از آن‌ها فضای ابری است.
اگر‌چه یاهو در بحث موتور جست‌وجو تا حد زیادی میدان را به رقیب پرطرفدار خود، گوگل، واگذار کرده است، در بحث فضای ابری، اوضاع به‌گونه‌ای دیگر است. یاهو به تمامی کاربران خود یک ترابایت فضای رایگان می‌دهد که تقریباً برای تمامی کارهای روزمره کاملاً کافی است. بااین‌حال، عیب فضای ابری یاهو این است که هیچ گزینه‌ای برای دستیابی به فضای بیشتر وجود ندارد.

فضای ابری Degoo

با استفاده از فضای ابری دگو، از همان ابتدا از ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی می‌توانید استفاده کنید که مطمئناً پاسخ بسیاری از نیازهایتان را خواهد داد. باوجوداین‌، بررسی‌ها نشان می‌دهد که دگو در بسیاری از معیارهای مهم، از بقیه رقبایش عقب‌تر است.

دو نمونه از مشکلات مهم فضای ابری دگو در نسخه رایگان خود‌، یکی استفاده‌نکردن از تکنولوژی رمزگذاری Zero-Knowledge و دیگری قرارنگرفتن داده‌ها روی چندین سرور است. همچنین در‌صورت بروز هرگونه مشکل، مرکز پشتیبانی‌ وجود ندارد و همین مسئله‌ می‌تواند احساس بی‌اعتمادی را در استفاده از این سرویس به کاربران منتقل کند.

فضای ابری رایگان مایکروسافت

مایکروسافت نیز یکی دیگر از شرکت‌های بزرگی به‌حساب می‌آید که در پاسخ به نیاز کاربرانش، خدمات ابری ارائه کرده است. فضای ابری مایکروسافت با نام OneDrive شناخته می‌شود و اگر شما هم یکی از کاربران ویندوز باشید، احتمالاً با اپلیکیشن آن در نسخه‌های ویندوز خود برخورد کرده‌اید.

فضای ابری رایگان وان درایو فقط ۵ گیگابایت است که از آن برای قرار‌دادن فایل‌ها، عکس‌ها، پیوست‌های ایمیل‌های Outlook.com و فایل‌های Microsoft 365 خود می‌توانید استفاده کنید. بنابراین، مهم‌ترین مشکلی که برای استفاده از فضای ابری وان درایو خواهید داشت، فضای ذخیره سازی محدود آن است.

نکته دیگر اینکه OneDrive درمقایسه‌با سایر رقبایش مانند Google Drive، امکانات کمتری در‌اختیار کاربران می‌گذارد. به‌عنوان نمونه، شما می‌توانید فایل‌های قرار‌گرفته در Google Drive را به‌راحتی با افراد مختلف به‌اشتراک بگذارید؛ اما همین موضوع ساده در فضای ذخیره سازی ابری مایکروسافت با محدودیت‌های زیادی انجام می‌شود.

بهترین برنامه فضای ابری گوشی

امروزه، بسیاری از کارهای روزمره خود را با استفاده از گوشی‌های تلفن‌‌همراهمان انجام می‎دهیم؛ بنابراین، منطقی است که اپلیکیشن‌هایی برای انواع مختلف تلفن‌های همراه طراحی شده باشند تا با کمک آن‌ها بتوانیم از فضای ابری استفاده کنیم. اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که «فضای ابری گوشی کجاست؟»، در‌ادامه‌، توضیحات مفصلی در‌این‌باره ارائه خواهیم داد.

بهترین فضای ابری رایگان برای اندروید

اگر از تلفن‌همراه اندرویدی استفاده می‌کنید، باید به‌دنبال فضای ابری برای اندروید باشید. خوشبختانه بسیاری از سرویس‌هایی که در قسمت قبلی معرفی شدند، اپلیکیشن‌هایی برای استفاده روی سیستم‌عامل اندروید هم دارند. به‌عنوان مثال، با دانلود و نصب اپلیکیشن Google Drive، می‌توانید از این فضای ذخیره سازی ابری برای اندروید استفاده کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که سرویس‌دهنده‌ها فضای ابری نامحدود اندروید ارائه نمی‌‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، با‌توجه‌به هزینه‌هایی که ایجاد و نگه‌داری از سرورهای ابری روی دوش این شرکت‌ها می‌گذارد، ارائه رایگان و نامحدود آن منطقی به‌نظر نمی‌رسد. دراپ باکس یکی دیگر از نرم‌افزارهایی است که می‌توان از آن برای استفاده از فضای ابری اندروید استفاده کرد. ازطریق این اپلیکیشن نیز می‌توانید از ۲ گیگابایت فضای رایگان ابری استفاده کنید.

فضای ابری شیائومی

شرکت چینی شیائومی در چند سال اخیر توانسته است با ارائه گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند و قدرتمند، خود را در بازار ایران تثبیت کند. این شرکت بزرگ نیز برای کاربرانش فضایی ابری در نظر گرفته است که می‌توانند از آن استفاده کنند. دراین‌میان، نکته مهم آن است که نحوه استفاده از این فضا در مدل‌های مختلف گوشی با یکدیگر تفاوتی ندارد. به‌عنوان نمونه، فضای ابری پوکو X3 همان است که با گوشی Mi Note 9 Pro می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

حالا بهتر است به‌سراغ معرفی این فضا برویم و ببینیم که چگونه می‌توان از فضای ابری شیائومی استفاده کنیم. نام فضای ابری در گوشی شیائومی Mi Cloud است و برای استفاده از فضای شیائومی، باید حساب کاربری این شرکت را داشته باشید که به آن Mi Account گفته می‌شود. نحوه ثبت‌نام در آن هم بسیار ساده است. میزان فضای ابری رایگان شیائومی ۵ گیگابایت است و برای دستیابی به فضای بیشتر، باید هزینه پرداخت کنید که با‌توجه‌به محدودیت‌های مربوط به تراکنش‌های بانکی بین‌المللی، پرداخت این هزینه نیز چندان ساده نیست.

فضای ابری سامسونگ

سامسونگ نیز برای اینکه از قافله رقابت در اختصاص فضای ابری به مشتریانش عقب نماند، مانند شرکت‌های دیگر تصمیم گرفته است که خدمات فضای ابری رایگان را ارائه دهد. میزان فضای ابری در گوشی سامسونگ ۱۵ گیگابایت است. به‌عبارت‌دیگر، این میزان فضا به هر حساب کاربری سامسونگ داده می‌شود. استفاده از فضای ابری سامسونگ برای ذخیره بسیاری از فایل‌ها مانند فیلم، عکس، Note و SNote و Scrapbook کاربردی است.

فضای ابری هواوی

اگر شما هم یکی از مدل‌های گوشی هواوی را داشته باشید، ممکن است این سؤال برایتان ایجاد شده باشد که «فضای ابری گوشی هواوی کجاست؟» برای دسترسی به این فضا، مسیر Setting > Huawei ID و سپس Account Center > Cloud > Manage Storage را انتخاب کنید. بدین‌ترتیب، می‌توانید به فایل‌های ذخیره‌شده در فضای ابری هواوی دسترسی پیدا کنید.

میزان فضای ابری هواوی که در ابتدا و به‌‌رایگان به شما تعلق می‌گیرد‌، ۵ گیگابایت است. اگر بتوانید راه‌حلی برای معضل پرداخت بین‌المللی پیدا کنید، پلن‌های غیررایگان دیگری هم وجود دارد که بر‌اساس نیاز، می‌توانید از آن‌ها نیز بهره ببرید.

فضای ابری اپل

به‌هیچ‌عنوان فکر نکنید که اَبَرشرکت اپل از بحث فضای ابری برای کاربران خود عقب مانده یا این موضوع را در نظر نگرفته است. اگر شما هم یکی از کاربران این برند معتبر و لاکچری هستید و می‌خواهید بدانید که نام فضای ابری اپل چیست، پاسخ شما فضای ابری آیکلود است که می‌توان از آن هم در لپ‌تاپ‌های مک بوک و هم در گوشی‌های آیفون استفاده کرد.

فضای ابری آیفون

همان‌طور‌که گفتیم، فضای ابری برای آیفون با نام iCloud شناخته می‎‌شود. این فضا برای هر کاربر ۵ گیگابایت است که از آن برای ذخیره‌‌کردن داده‌های مختلفی نظیر عکس و فیلم و رمزهای عبور می‌توانید استفاده کنید. همچنین، اگر به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، با ارتقای iCloud خود به iCloud+، می‌توانید از فضای بیشتری بهره‌مند شوید؛ البته برای این کار باید هزینه پرداخت کنید.

فضای ابری برای گیمینگ

با‌توجه‌به حجم زیاد بازی‌های کامپیوتری، میزان هارد درنظرگرفته‌‌شده روی کنسول‌های بازی در اغلب مواقع پاسخ‌گوی نیاز کاربران نیست و همین مسئله باعث شده است که سازندگان این دستگاه‌ها به استفاده از فضای ابری بازی روی آورند.

برای مثال، XBOX، یکی از پرچم‌داران این حوزه، فضای ابری ایکس باکس را برای استفاده کاربران خود طراحی کرده است که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند به برخی از بازی‌های جدید دسترسی پیدا کنند. فضای ابری گیمینگ XBOX فقط با خرید اشتراک گیمینگ در‌دسترس شما خواهد بود و از این نظر، فضای ابری رایگانی نیست. همچنین، در‌حال‌حاضر این فضا فقط در ۲۵ کشور جهان فعال شده است.

فضای ابری کریپتو کلود

رمز‌ارزها و استخراج آن‌ها نیز یکی دیگر از زمینه‌های جذابی است که امروزه، بسیاری از افراد به آن روی آورده‌اند. بااین‌حال، استخراج رمز‌ارز علاوه‌بر دانش فنی زیاد‌، به تجهیزات پیشرفته‌ نیاز دارد. افزون‌بر‌این، شما باید هم مجوزهای لازم برای استخراج رمز‌ارز را از مراجع ذی‌ربط تهیه کنید و هم محلی برای این کار اختصاص دهید که همه این‌ها باعث پیچیده‌تر‌شدن مراحل و در‌نتیجه، افزایش هزینه‌ها خواهد شد. برای این منظور نیز، تکنولوژی ابری می‌تواند به شما کمک کند. به‌عنوان نمونه، اگر قصد داشته باشید بیت کوین استخراج کنید، فضای ابری بیت کوین به شما امکان می‌دهد تا بدون پرداخت هزینه‌های گزاف‌، از تکنولوژی Cloud برای این منظور استفاده کنید.

فضای ابری نامحدود

همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، دسترسی به فضای ابری رایگان نامحدود از‌نظر تکنیکال صحیح نیست. به‌هر‌حال، ما در فضای ابری هم با مجموعه‌ای از سرورها کار می‌کنیم که منابع محدودی دارند؛ اما برخی از سرویس‌‌دهنده‌های ابری فضای زیادی در‌اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای نمونه، اگر به‌دنبال فضای ابری یک ترابایت هستید، از سرویس DuBox می‌توانید استفاده کنید. این سرویس‌دهنده پس از ثبت‌نام، یک ترابایت فضای ابری را به‌‌رایگان در‌اختیارتان قرار می‌دهد.

بهترین فضای ابری

اگر بخواهید بهترین فضای ذخیره سازی ابری را انتخاب کنید، حتماً در میان انبوهی از سرویس‌دهنده‌ها و تبلیغاتشان سردرگم خواهید شد؛ بنابراین، بهتر است از‌ نظرات کارشناسی وب‌سایت‌های مرجع در این حوزه برای انتخاب بهترین فضای ابری جهان استفاده کنید.

بهترین فضای ابری جهان

فهرست 4 سرویس برتر در حوزه کلود استوریج به انتخاب CloudWards از قرار زیر است:

  • Sync.com
  • Pcloud.com
  • Mega.io
  • Google.com

هر‌یک از این سرویس‌ها میزان فضای ابری رایگان و درمجموع خدمات متفاوتی ارائه می‌کنند که برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به وب‌سایت هر‌یک از آن‌ها مراجعه کنید.

بهترین فضای ابری ایرانی رایگان

همان‌طور‌که متوجه شده‌اید، استفاده از کلود استوریج‌های رایگان خارجی مزایای زیادی دارد؛ اما بدون مشکل هم نیست. از‌جمله مشکلات مهم‌ استفاده از این سرویس‌ها‌ می‌توان به هزینه زیاد ارتقای پلن و مشکلات مرتبط با برای پرداخت هزینه برای کاربران ایرانی اشاره کرد.

علاوه‌بر‌این، پشتیبانی از فضای ابری یکی دیگر از مسائلی است که حتماً باید به آن توجه کرد و باز‌هم برای کاربران ایرانی امکان استفاده آسان از خدمات پشتیبانی وجود ندارد. بنابراین، اگر نوع کار شما به‌گونه‌ای است که به فضای ذخیره سازی ابری نیاز دارید، بهتر است از بهترین فضای ابری ایرانی رایگان استفاده کنید.

خوشبختانه سرویس‌دهنده‌های متعددی در ایران وجود دارند که خدمات Cloud Storage متنوعی در‌اختیار کاربران می‌گذارند. یکی از این شرکت‌های معتبر پارس پک است. درادامه‌، شما را با نحوه خرید فضای ابری و مزایای استفاده از فضای ابری پارس پک، بیشتر آشنا خواهیم کرد.

چگونه می‌توانیم فضای ابری بخریم؟

با مراجعه به وب‌سایت ارائه‌دهندگان فضای ذخیره سازی ابری و انتخاب میزان فضای موردنیاز، می‌توانید حساب کاربری ایجاد و به محلی برای نگه‌داری داده‌ها دسترسی پیدا کنید. برای خرید فضای ابری، شرکت‌های متعددی وجود دارند. یکی از این شرکت‌ها پارس پک است که فضای ذخیره سازی  ابری با قابلیت ذخیره‌سازی اشیاء (Object Storage) را ارائه می‌دهد. درادامه، سرویس‌های ابری پارس پک را معرفی خواهیم کرد.

همه‌چیز درومورد سرویس فضای ابری پارس پک و راهنمای خرید و اتصال به آن در مقاله‌ی زیر آمده است.

معرفی فضای ابری پارس پک

جمع‌بندی

فضای ابری ازجمله نیازهای امروزی افراد به‌حساب می‌آید. با روی‌کار‌آمدن فضاهای ذخیره ابری، به‌نظر می‌رسد تا حد زیادی نیاز به ذخیره‌سازی داده‌ها با امکان دسترسی به آن‌ها از هر نقطه از جهان به‌دست فراموشی سپرده شود. مزایای فراوان کلود استوریج‌ها استفاده از آن‌ها را اجتناب‌نا‌پذیر می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی فضای ابری و مزایای و امکانات آن، شما را با سرویسی کاربردی و پرطرفدار آشنا و فضای ابری پارس پک را به‌عنوان پرطرفدارترین سرویس ذخیره‌سازی معرفی کنیم.

راهنمای کامل تهیه فایل پشتیبان از کنترل‌پنل‌های دایرکت ادمین و سی پنل و نحوه ذخیره‌سازی فایل در فضای ابری در مقاله‌ی زیر آمده است.

بک‌آپ گیری از سی پنل و دایرکت ادمین و ذخیره در فضای ابری

سؤالات متداول

1. فضای ابری چیست؟

کلود استوریج بستری آنلاین برمبنای رایانش ابری است که امکان دانلود و آپلود فایل‌های حجیم را با سرعت و دسترس‌پذیری فراوان فراهم می‌کند.

2. چند نوع فضای ابری وجود دارد؟

براساس کاربرد، چهار نوع فضای ابری شخصی، خصوصی، عمومی و ترکیبی وجود دارد.

3. برای چه کارهایی می‌توان از فضای ابری استفاده کرد؟

برای انواع کارهای مختلف از ذخیره فایل‌های شخصی همچون عکس، فیلم و… گرفته تا ذخیره فایل‌های بسیار حجیم کسب‌وکارها مانند اطلاعات بانک‌ها و… می‌توان از فضای ذخیره سازی ابری بهره برد.

4. از کجا فضای ابری تهیه کنیم؟

فضای ذخیره سازی ابری را با بهترین امکانات و هزینه مقرون‌به‌صرفه می‌توانید از پارس پک بخرید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم