فضای ابری هیبریدی چیست و چه تفاوتی با ابر خصوصی دارد؟

فضای ابری هیبریدی چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
شنبه 13 خرداد 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۹۴۳ بازدید

فضای ابری هیبریدی hybrid cloud یا ترکیبی یکی از فناوری‌های جدید برپایه فناوری ابری (Cloud) است. به‌دلیل مزایای زیاد این فناوری علاوه‌بر سازمان‌های بزرگ، شرکت‌های متوسط و حتی کوچک نیز به استفاده از آن روی آورده‌اند. با کمک این فناوری می‌توان هم داده‌ها را با هزینه کمتری ذخیره‌ کرد و هم امنیت آن‌ها را افزایش داد. در این مطلب از بلاگ پارس پک، قصد داریم به این سؤال جواب دهیم که «فضای ابری هیبریدی چیست؟»؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

فضای ابری هیبریدی چیست؟

فضای ابری هیبریدی یا ترکیبی (Hybrid Cloud) محیطی ابری است که از فضای ابری خصوصی به‌همراه فضای ابری عمومی تشکیل شده است. استفاده از این فضا به سازمان امکان خواهد داد تا بتواند برخی از منابع را در شبکه خصوصی خود و برخی دیگر از آن‌ها را در فضای ابری عمومی قرار دهد. بدین‌ترتیب، سازمان انعطاف عملکرد بیشتری در مدیریت اطلاعاتش به‌دست خواهد آورد.

یکی از مزایای استفاده از فضای ابری هیبریدی برای سازمان‌ها، کاهش مدت‌زمان پشتیبان‌گیری یا در‌صورت لزوم، استفاده از بکاپ‌های قبلی است. فراموش نکنید که در سازمان‌های بزرگ، مگادیتاهایی وجود دارد که گاهی اوقات حجمشان به چندین ترابایت نیز می‌رسد. حالا اگر تمامی این داده‌ها فارغ از حساس یا غیر‌حساس بودن در یک فضا قرار گرفته باشند، برای بکاپ‌گیری باید از تمامی آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه شود. این در حالی است که احتمالاً نیاز داشته باشید تا این فرایند را فقط برای داده‌های حساس در بازه‌های زمانی کوتاه تکرار کنید.

فضای ابری پارس پک

تفاوت بین فضای ابری خصوصی و فضای ابری هیبریدی

همان‌طور‌که گفتیم، فضای ابری خصوصی و هیبریدی دو مفهوم متفاوت از فناوری ابری (Cloud) هستند. با درک عمیق‌ترِ این دو مفهوم، تفاوت آن‌ها نیز روشن‌تر خواهد شد. در‌ادامه، تفاوت بین فضای ابری خصوصی و فضای ابری هیبریدی را توضیح می‌دهیم.

۱. فضای ابری خصوصی

فضای ابری خصوصی (Private Cloud) محیطی ابری برای سازمان‌های خاص است که از‌طریق سرور مجازی برای همان سازمان ایجاد می‌شود. سرور مجازی در فضای ابری خصوصی می‌تواند در داخل شبکه خصوصی یا در دیتاسنتر سازمان قرار گیرد. باید به این نکته نیز توجه کنید که فضای ابری خصوصی هر سازمان را مسئولانش مدیریت می‌کنند و تنها اعضای همان سازمان نیز به آن دسترسی دارند.

استفاده از این سیستم امنیت فراوانی را برای کسب و کار به همراه داشت. همچنین عملکرد فوق‌العاده‌ی آن باعث شده بود تا بسیاری از سازمان‌های بزرگ، از این سیستم ذخیره‌سازی استفاده کنند.

با این حال مهم‌ترین مشکلی که فضای ابری خصوصی داشت، هزینه‌ی زیادی بود که افراد مجبور بودند تا برای استفاده از آن پرداخت کنند. به همین دلیل عملاً استفاده از این فضای ابری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط کارایی نداشت.

همین مسئله باعث شد تا کسب و کارهای کوچک مقیاس، به استفاده از فضای ابری عمومی روی بیاورند؛ در مورد این فضا در قسمت بعدی توضیح داده‌ شده است.

فضای ابری خصوصی چیست؟

ابر خصوصی چیست؟

۲. سیستم ذخیره‌سازی ابری عمومی

در کنار سیستم ذخیره‌سازی ابری خصوصی، نوع عمومی آن نیز معرفی شد. این سیستم اگر چه امنیت و عملکرد فوق‌العاده بالای ابر خصوصی را نداشت، اما به هر حال برای مواردی که نیاز آنچنانی به امنیت نداشت و یا برای کسب و کارهایی که توان پرداخت هزینه‌های بالای ابر خصوصی را نداشتند، می‌توانست مورد استفاده قرار گیرد.

۳. فضای ابری هیبریدی

سیستم ذخیره‌سازی ابری هیبریدی با هدف ترکیب قابلیت‌های فضای ابری خصوصی و عمومی به میدان آمد که دیتاهای حساس کاربر را بر روی ابر خصوصی و دیتاهایی که حساسیت بالایی ندارند را بر روی ابر عمومی قرار دهد. این موضوع یعنی اینکه کاربر از مزیت‌های هر دو سیستم به‌صورت همزمان استفاده کند.

از یک طرف شما تمامی دیتاهای حساس بیزینس شما بر روی فضایی قرار می‌گیرد که هم از عملکرد بالایی برخوردار است و هم می‌توانید به امنیت آن کاملاً اطمینان داشته باشید. از طرف دیگر هم دیتاهایی که نیاز آنچنانی به عملکرد و امنیت بالا ندارند (نمونه‌ی این اطلاعات، فرم‌هایی است که در هر سازمان وجود دارد و در اختیار تمامی افراد هست) بر روی فضای ابری عمومی قرار گیرد و از این جهت به اقتصاد کسب و کارها کمک کند.

روی‌هم‌رفته، می‌توان گفت که تفاوت اصلی فضای ابری خصوصی و فضای ابری هیبریدی در این است که در فضای ابری خصوصی، خودِ سازمان منابع را به‌طورکامل مدیریت می‌کند؛ اما در Hybrid Cloud، سازمان می‌تواند بخشی از داده‌ها و منابعش را در فضای خصوصی و برخی دیگر را در فضای عمومی ذخیره‌سازی کند.

در جدول زیر، تفاوت‌های میان فضای ابری عمومی، خصوصی و هیبریدی درج شده است:

پارامتر فضای ابری عمومی فضای ابری خصوصی فضای ابری هیبریدی
هزینه ارزان گران مقرون به صرفه
امنیت بستگی به ارائه دهنده‌ی سرویس ابری دارد امن‌ترین نوع فضای ابری امن
امکان مقیاس‌پذیری امکان مقیاس‌پذیری بالا امکان مقیاس‌پذیری محدود مقیاس‌پذیری بسیار بالا با معماری مناسب
نحوه‌ی دسترسی به منابع آزاد برای هر کس محدود نیمه محدود
هزینه‌های نگهداری پایین بالا متوسط
مالکیت فضای ابری ارائه دهنده‌ی خدمات ابری سازمان استفاده کننده از سرویس سازمان استفاده کننده از سرویس

مزایا و معایب استفاده از فضای ابری هیبریدی

قبل از اینکه بخواهید از فضای ذخیره‌سازی ابری هیبریدی در سازمانتان استفاده کنید، باید با مزایا و معایب آن نیز آشنا شوید. در‌ادامه این مطلب از بلاگ پارس پک، در‌این‌باره بیشتر صحبت می‌کنیم.

مزایای اصلی استفاده از فضای ابری هیبریدی

برخی از مزایای استفاده از فضای ابری ترکیبی ازاین‌قرارند:

۱. انعطاف‌پذیری بیشتر

یکی از مزایای اصلی استفاده از فضای ابری هیبریدی انعطاف‌پذیری است. با استفاده از این فضا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد در زیرساخت‌هایتان، به‌راحتی می‌توانید منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی خود را افزایش یا کاهش دهید.

۲. افزایش امنیت

خرید فضای ابری ترکیبی به شرکت‌ها امکان خواهد داد تا صرفاً داده‌های حساسشان را در فضای ابری خصوصی خود نگه‌داری و برای بخش‌های کم‌اهمیت‌تر از منابع ابری عمومی استفاده کنند. این موضوع علاوه‌بر افزایش امنیت داده‌ها‌، در کاهش هزینه‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند.

۳. بهبود کارایی

بهبود کارایی یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از فضای ابری هیبریدی است. برای نمونه، شرکت‌ها از یک طرف می‌توانند بارهای کاری (Workload) خود را بین منابع مختلف توزیع کنند و از طرف دیگر ظرفیت سیستم را برای جلوگیری از افت کارایی در اوج فشار بار افزایش دهند.

۴. کاهش هزینه‌ها

تمامی مزایای گفته‌شده اگر توجیه مالی نداشته باشند، ممکن است بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و حتی متوسط را از گردونه استفاده از فضای ابری هیبریدی حذف کنند. بااین‌حال، با کمک این فناوری شرکت‌ها با هر مقیاسی به خرید سرورهایی با منابع زیاد و نیز تجهیزات شبکه پیچیده نیازی ندارند و همین امر باعث کاهش هزینه‌هایشان می‌شود.

معایب استفاده از فضای ابری هیبریدی

استفاده از فضای ابری هیبریدی علاوه‌بر مزایایش، معایبی نیز دارد که درادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. پیچیدگی نسبی مدیریت سیستم

استفاده از فضای ابری ترکیبی نیازمند مدیریت پیچیده و دقیق است. در‌واقع، به‌دلیل استفاده از منابع مختلف و توزیع‌شده، مدیریت این فضا ممکن است دشوار باشد.

۲. نیاز به شبکه قدرتمند

استفاده از فضای ابری هیبریدی نیازمند شبکه قوی و پایدار است و بدون آن کارایی این فضا بسیار کاهش خواهد یافت.

۳. نیاز به اینترنت پایدار

یکی دیگر از الزامات استفاده از فضای ابری هیبریدی، دسترسی کامل و پایدار و همیشگی به اینترنت باکیفیت است. در‌صورتی‌که اختلالی در ارتباط اینترنتی ایجاد شود، دسترسی به اطلاعات ذخیره‌شده روی این فضا نیز با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

تمامی این مسائل با انتخاب سرویس‌دهنده فضای ابری هیبریدی معتبر و باسابقه کاملاً حل‌شدنی است؛ بنابراین در‌صورت نیاز به استفاده از این فناوری، قبل از انتخاب سرویس‌دهنده‌ حتماً به‌اندازه کافی تحقیق کنید.

مزایای ابر هیبریدی

Hybrid Cloud چیست؟

سه راهکار مؤثر برای کاهش هزینه‌های فضای ابری هیبریدی

قطعاً تمامی سازمان‌ها به‌دنبال روش‌هایی برای استفاده از فضای ابری ترکیبی با هزینه کمتر هستند. در‌ادامه، به سه راهکار مهمی اشاره خواهیم کرد که هزینه‌های استفاده از این فناوری را می‌تواند کاهش دهد.

۱. مدیریت هوشمند منابع

یکی از راه‌های کاهش هزینه در Hybrid Cloud، استفاده از مدیریت هوشمند منابع است. با‌توجه‌به اینکه منابع ابری همیشه به‌صورت پویا تغییر می‌کنند، این راه‌حل به کاهش هزینه‌هایی کمک می‌کند که برای نگه‌داری منابع ابری صرف می‌شود. با استفاده از این راهکار، منابع مورد‌نیاز را همیشه در‌دسترس خواهید داشت و هزینه‌های مرتبط با افزایش منابع را کاهش خواهید داد.

۲. انتقال مستمر و دائمی داده‌ها

راهکار دیگر برای کاهش هزینه‌ها در فضای ابری هیبریدی، استفاده مداوم از انتقال داده‌هاست. با‌توجه‌به اینکه هزینه‌های مرتبط با ذخیره‌سازی داده‌ها از‌جمله هزینه‌های اصلی در فضای ابری هیبریدی است، انتقال مداوم داده‌ها به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

۳. استفاده مؤثرتر از فضای ابری عمومی

راهکار دیگری که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها در فضای ابری هیبریدی منجر شود، استفاده بهتر و هوشمندانه‌تر از فضای ابری عمومی است. سعی کنید داده‌هایتان را براساس پروتکل‌های واقع‌بینانه به دو دسته اساسی داده‌های حساس و غیرحساس تقسیم‌بندی کنید. هر‌چقدر بتوانید محدوده داده‌های حساس را کوچک‌تر کنید، با انتقال حجم بیشتری از داده‌ها به Public Cloud از این فضا که هزینه کمتری برای کسب‌و‌کارتان خواهد داشت، می‌توانید بهره بیشتری ببرید.

برای آشنایی با صفر تا صد ویژگی‌ها، مزایا و انواع روش‌های ذخیره‌سازی فضای ابری مقاله زیر را بخوانید.

فضای ابری چیست؟

آینده پردازش ابری

پردازش ابری به‌عنوان یکی از فناوری‌های مهم حال‌حاضر به‌سرعت در حال رشد است. با پیشرفت فناوری‌های مرتبط با پردازش ابری، فضای ابری هیبریدی نیز به‌عنوان راهکاری مؤثر برای بسیاری از نیازهای تجاری و صنعتی در حال شناخته‌تر‌شدن و در‌نتیجه، در حال استفاده گسترده است.

در آینده نزدیک با افزایش کیفیت و خدمات، فضای ابری هیبریدی می‌تواند به بهترین راه‌حل برای سازمان‌ها یا حتی اشخاصی تبدیل شود که نیاز دارند بخش‌های مختلف سیستمشان را در مکان‌های مختلف نگه‌داری کنند. با گسترش فناوری‌های مرتبط با این فضا، رویکرد فضای ابری هیبریدی به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های اساسی پردازش ابری محسوب خواهد شد.

جمع‌بندی

فضای ابری هیبریدی یکی از زیرشاخه‌های نوین فناوری ابری است. این فضا که از ترکیب فناوری ابری خصوصی و عمومی تشکیل شده است، به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد تا بتوانند از هر دو فضا بهره‌ ببرند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، درباره Hybrid Cloud و مزایا و معایب استفاده از آن برای کسب‌و‌کارهای مختلف و نیز آینده آن به‌طورکامل صحبت کردیم.

فضای ابری هیبریدی می‌تواند همان گنج نهانی باشد که بسیاری از کسب‌و‌کارها به آن نیاز دارند؛ اما از آن بی‌خبرند! این فضا باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان می‌شود و رؤیای دسترسی به منابع قدرتمند محاسباتی را برایتان به واقعیت تبدیل می‌کند.

سؤالات متداول

۱. فضای ابری هیبریدی چیست؟

فضای ابری هیبریدی ترکیبی از Public Cloud و Private Cloud است که به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد تا داده‌های حساس را در فضای ابری خصوصی و داده‌های غیرحساس را در فضای ابری عمومی ذخیره‌ کنند.

۲. مهم‌ترین دلیل استفاده از فضای ابری هیبریدی چیست؟

یکی از مزایای مهم استفاده از فضای ابری هیبریدی انعطاف‌پذیری است. به‌عبارت‌دیگر، با استفاده از این فناوری بدون صرف هزینه‌های زیاد برای زیرساخت‌ها، می‌توانید نیازتان به منابع را بر‌اساس اولویت‌های خود متعادل کنید.

۳. آیا استفاده از فضای ابری هیبریدی امنیت لازم را دارد؟

بله، با استفاده از فضای ابری هیبریدی، می‌توانید داده‌های حساستان را در فضای ابری خصوصی ذخیره کنید و همین امر به افزایش امنیت اطلاعات شما کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم