WHMCS چیست و چه کاربردی در هاستینگ دارد؟

Avatar
نویسنده: مهسا رحمانی
پنج‌شنبه 5 اسفند 1400
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۸۴۳ بازدید

WHMCS یک پلتفرم خودکارسازی برای مدیریت هاستینگ و سرویس‌دهی اینترنتی است که در آن تمام فرآیندهای مالی، مارکتینگ یا فروش به‌صورت خودکار انجام می‌شود. شاید مانند بسیاری از افراد دستورات، پرداخت‌ها و کاربران خود را از طریق spreadsheets ،QuickBooks یا دیگر موارد موجود مدیریت کنید. اگر این کلمات برای شما آشنا هستند، شاید بهتر باشد با معجزه WHMCS آشنا شوید.

راه‌اندازی کسب‌وکار هاستینگ و میزبانی وب یا ارائه خدمات وب به مشتریان، یک راه عالی برای سرویس‌دهی باکیفیت به کاربرانتان است. این روش، راهی خوب برای طراحان و توسعه‌دهندگان وب به شمار می‌رود که می‌تواند برای باندل خدمات بیشتر به مشتری و حفظ کاربران فواید زیادی داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با WHMCS، شرایط خرید لایسنس WHMCS و راه اندازی سایت فروش هاست و دامنه با این سرویس بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه WHMCS

مت پاگ (Matt Pugh)، یک هاست وب بود در سال 2003 میلادی تصمیم گرفت یک راه‌حل جدید ایجاد کند تا بتواند به کمک آن کارهایش را آسان‌تر کند و درنتیجه فعالیت هاستینگ وب بسیار ساده‌تر شود.

تنها هدف مت این بود که راهی تک مرحله‌ای بسازد تا مدیریت مشتریان، صورتحساب‌های تکراری و ابزارهای پشتیبانی یکپارچه را در یک پلتفرم متمرکز ارائه دهد. او می‌خواست وظایف روزمره هاستینگ وب را برای شرکت‌های ارائه‌دهنده آن سریع‌تر، آسان‌تر و کارآمدتر کند. مت توانست طی دو سال به هدف خود برسد و WHMCS را به‌عنوان پلتفرم اتوماسیون هاستینگ وب منتشر کند.

درحال حاضر WHMCS محبوب‌ترین راه برای اتوماسیون و قوی‌ترین سرویس موجود برای میزبانان وب محسوب می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های:

  • The Storage Group
  • GigaPros Networks
  • Garanntor
  • Qservers Network Limited
  • wall host Web Services
  • DataSoft Networks

از WHMCS استفاده می‌کنند.

whmcs چیست؟

معرفی WHMCS و راهنمای خرید WHMCS برای شرکت های ریسلر هاست

WHMCS دقیقا چه چیزی است؟

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، یک پنل مدیریت مشتریان مانند WHMCS می‌تواند برای اتوماسیون و مدیریت خدمات هاستینگ کاربران مورداستفاده قرار گیرد. پیش از این که سی پنل، WHMCS را خریداری کند، یک شرکت خصوصی واقع در کشور انگلستان و پلتفرمی بسیار موفق بود و می‌توان گفت در دوران شکوفایی صنعتی به سر می‌برد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که WHMCS یعنی چه؟ WHMCS اختصاریافته عبارت Web Host Manager Complete Solution به معنای راه‌حل کامل مدیریت هاست اینترنتی است.

به همین دلیل WHMCS در ابتدای حیاتش به‌عنوان یک کنترل پنل توسعه یافت که اجازه می‌داد فعالیت‌هایی به‌صورت خودکار با استفاده از سی پنل انجام شوند.

WHMCS نرم‌افزاری قدرتمند است که از آن برای مدیریت خدمات هاستینگ وب و ثبت دامنه استفاده زیادی می‌شود. WHMCS اکنون اولین نرم‌افزاری است که برای اتوماسیون تمام عملیات‌ها در زمینه هاستینگ وب و ثبت دامنه به آن مراجعه می‌کنند. ازجمله کارهایی که می‌توان با این سامانه مدیریتی انجام داد شامل اتوماسیون فروش، پشتیبانی مشتریان، مدیریت مالی، گزارش‌گیری و خدمات مختلف در صنعت هاستینگ است.

چرا WHMCS در زمینه هاستینگ اهمیت فراوانی دارد؟

WHMCSها را یک مجموعه نرم‌افزاری بدانید که باعث می‌شوند کارها و وظایف دارندگان سرویس‌های هاستینگ و سرویس‌دهی اینترنتی راحت‌تر باشد. مهم‌ترین کمکی که WHMCS می‌تواند انجام دهد، صورت‌حساب خودکار است. WHMCS می‌تواند به‌صورت خودکار مبالغ پرداخت‌شده را از مشتریان جمع‌آوری کند تا فردی که سرویس‌دهی هاست را انجام می‌دهد دیگر هیچ نگرانی خاصی در این مورد نداشته باشد.

اما WHMCS همچنین قادر است مجموعه گسترده‌ای را از خدمات مرتبط با هاستینگ مدیریت کند. از طریق آن می‌توانید حساب‌های و دامنه‌های جدید را تنظیم کرده، حساب‌های موجود را مدیریت کنید.

به‌علاوه می‌توانید ارتباطات مشتریان را در یک مکان تثبیت کرده، از یک سیستم فروش پشتیبانی کنید و در نهایت ابزارهای متنوعتان را طوری تنظیم کنید تا به مشتری‌هایتان امکانات و آزادی بیشتری را ارائه دهید.

WHMCS از لحاظ سازگاری با کنترل پنل‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات نیز انعطاف‌پذیر است و با بیش از 200 سرویس محبوب همکاری می‌کند. این سرویس‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

    • سی پنل
    • پلسک (Plesk)
    • SolusVM
    • Enom
    • ResellerClub
  • DirectAdmin
  • Weebly
  • Symantec
  • Cloudflare
  • Liquid Web

بنابراین اگر قصد دارید به کسب‌وکار ارائه خدمات هاستینگ وارد شوید، به WHMCS نیاز خواهید داشت. داشتن این پلتفرم می‌تواند کار را برای شما آسان کند.

کاربردهای whmcs

چرا خرید WHMCS برای هاستینگ ها اهمیت زیادی دارد؟

WHMCS چه کاربردی دارد؟

به طور دقیق WHMCS یک پنل مدیریت سایت هاست و سرویس‌دهی وب با امکانات پیشرفته است. هدف اصلی آن ارائه خدمات هاستینگ با سیستم سبد خریدی است که می‌تواند با سایت‌های دیگر مشتری یکپارچه‌سازی شود تا بازدیدکنندگان بتوانند سرویس‌های هاستینگ را راحت‌تر خریداری کنند.

برخلاف سبدهای خرید عادی، WHMCS با طیف گسترده‌ای از سرورهای هاستینگ و برنامه‌های کاربردی مرتبط ادغام می‌شود؛ به‌طوری که وقتی یک مشتری خدمات موردنظر خود را از سایت می‌خرد، WHMCS مبلغ پرداخت را جمع‌آوری می‌کند، یک حساب کاربری را برای ارائه خدمات به مشتری می‌سازد و آن را به‌صورت خودکار روی سرور هاستینگ ارائه می‌دهد.

این سیستم می‌تواند در زمان ارائه‌دهندگان اینترنت صرفه‌جویی زیادی کند تا کار مشتریان هم آسان‌تر شود. WHMCS شامل تمام ابزارهای موردنیاز را برای جلب رضایت مشتریان است. این قابلیت‌ها عبارت هستند از:

  • سرویس پشتیبانی مشتریان
  • مدیریت صورت‌حساب‌ها
  • گزارش‌های گوناگون
  • مدیریت آسان بر فریب‌کاری‌های احتمالی
  • مدیریت سفارش‌ها
  • ثبت دامنه

WHMCS تنها برای حساب‌های سی پنل کاربرد ندارد و می‌توانیم از آن برای اتوماسیون در موارد زیر نیز استفاده کنیم:

  • اکانت‌های VPN
  • سرور بازی
  • میزبانی VPS
  • دامنه‌ها
  • حساب‌های ایمیل

و همچنین طیف گسترده‌ای از دیگر محصولات مرتبط با سرویس‌دهی اینترنتی

هزینه‌های حدودی خرید WHMCS

لایسنس WHMCS بر اساس تعداد مشتریان شما و همچنین محدودیت‌های موجود برای کاربران تعیین قیمت می‌شود. پلن‌های متفاوتی در هر سرویس‌دهنده وجود دارند که معمولا از ماهیانه 700 هزار تومان شروع می‌شوند و می‌توانند تا 2 میلیون تومان در ماه هم باشند.

WHMCS سلف هاستد (Self-Hosted) بوده؛ یعنی در سرورهای خودتان میزبانی می‌شود و لازم است هزینه تهیه یک سرور فیزیکی که کنترل پنلتان باید در آن راه‌اندازی شود را نیز در نظر بگیرید.

از WHMCS چگونه استفاده کنیم؟

شروع به کار با WHMCS چندان دشوار نیست و تنها باید مراحل زیر را به‌صورت گام‌به‌گام طی کنید:

مرحله اول؛ خرید لایسنس WHMCS

لایسنس WHMCS را در سایت موردنظر خود بخرید. می‌توانید یک طرح را بر اساس تعداد مشتریان مد نظرتان انتخاب کنید و در آینده آن را ارتقا دهید.

مرحله دوم؛ خرید سرور و نصب WHMCS

یک سرور خریداری کرده و با استفاده از راهنمای نصب، WHMCS را روی آن نصب کنید. پیشنهاد ما استفاده از سروری است که از سی پنل یا WHM بهره می‌برد. بدین ترتیب فرآیند نصب WHMCS هم آسان‌تر خواهد بود.

مرحله سوم؛ نصب نرم افزاری

پس از نصب کامل WHMCS، می‌توانید نصب نرم‌افزاری را آغاز کنید. این فرآیند شامل ایجاد محصولات، تنظیم و طراحی پنل روی سایتتان و دیگر موارد می‌شود.

مرحله چهارم؛ ادغام با سایت اصلی

در مرحله آخر می‌توانید WHMCSها را با سایت اصلی شرکت یا کسب‌وکار خود ادغام کنید یا از آن‌ها به‌عنوان یک رابط مستقل برای کاربران به‌منظور خرید دامنه و سایر خدمات هاستینگ بهره ببرید.

چرا باید خرید WHMCS را انتخاب کنیم؟

دلایل بسیار زیادی برای انتخاب WHMCS و ترجیح آن بر رقبایش وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

خرید لایسنس WHMCS

آموزش راه اندازی سایت فروش هاست و دامنه با WHMCS

1. اتوماسیون و صورتحساب

گزینه‌های پرداخت یک چالش در کسب‌وکارهای آنلاین امروزی هستند و WHMCS می‌تواند در این زمینه کمک کند. WHMCS قادر است هر سطح از مدیریت روابط مشتریان را به بهترین شکل مدیریت کند.

به عبارتی WHMCS به کاربران اجازه می‌دهد تا اتوماسیون را در فرآیندهای صورتحساب از ساخت حساب کاربری گرفته تا تهیه صورتحساب، پردازش پرداخت‌ها و تعلیق یا خاتمه عملیات وارد کنند.

برای پرداخت WHMCS می‌توانید از ارزهای گوناگونی استفاده کنید. همچنین برای راحت‌ترکردن فرآیندهای پرداخت بیش از 75 روش برای این عملیات وجود دارد. با WHMCS می‌توانید کدهای تبلیغاتی یا تخفیف بسازید. همچنین بازپرداخت مستقیم و فرآیند پرداخت در ارزهای مختلف نیز امکان‌پذیر خواهند بود.

2. امنیت WHMCS

اگر امنیت یکی از اولویت‌های شما است، به چیزی غیر از WHMCS فکر نکنید. قابلیت‌های WHMCS مانند هشدارها، ممنوع‌سازی خودکار و پشتیبانی‌های امنیتی می‌توانند خاطر شما را آسوده سازند.

3. پشتیبانی قوی

آیا آخرین باری را که از یک سایت خرید کردید و از پشتیبانی ناراضی بودید، به یاد دارید؟ بدون شک پشتیبانی مهم‌ترین اصل در فروشگاه‌های آنلاین یا هر کسب‌وکار مشتری محور است و می‌تواند اعتماد و اعتبار سازمان را تعیین کند.

مشتری باید بتواند به‌صورت تمام وقت به پشتیبانی دسترسی داشته باشد. با WHMCS دیگر از بابت پشتیبانی نگرانی نداشته باشید. یکی دیگر از اقداماتی که برای پشتیبانی بهتر انجام شده، پاسخ‌دهی گروهی به مشکلات کاربران است. بدین ترتیب تمام اعضای تیم می‌توانند در حل مشکل یک کاربر سهیم باشند.

4. توسعه سفارشی

هر مشتری نیازها و انتظارات خاص خود را دارد. به‌عنوان یک سرویس ارائه‌دهنده خدمات باید بتوانید آنچه را که نیاز دارید، بگویید تا به خواسته‌های شما پاسخ داده شود. ویژگی‌های سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری که WHMCS ارائه می‌دهد به شما در این راه کمک می‌کند.

شما می‌توانید پلتفرم مدیریت مشتری خود را کنترل کرده و آن پلتفرم را طبق نیازهایتان پیکربندی کنید. تم‌ها و ماژول‌های مختلفی برای WHMCS وجود دارند. همچنین می‌توانید از میان ویجت‌ها و زبان‌های مختلف قابلیت انتخاب داشته باشید.

5. مدیریت قدرتمند دامنه

این ویژگی یک قابلیت بسیار خوب برای مشتریان است، زیرا دسترسی سریع به اطلاعات حیاتی را تضمین می‌کند. با WHMCs، مشتریان شما می توانند بسته به یو پی اس و سقوط در کسب و کار نام دامنه‌ها را ثبت یا مدیریت کنند.

همچنین قادر خواهند بود آن‌ها را طبق نیاز خود انتقال دهند یا آن‌ها را جایگزین کنند.

حداقل‌های یک سرور برای راه‌اندازی WHMCS

برای اجرای WHMCS 7.5 به بعد در یک سرور، حداقل قابلیت‌هایی تعیین شده‌اند که در جدول زیر وجود دارند.

قابلیت‌ها حداقل موردنیاز  میزان توصیه شده
نسخهPHP 5.6.0 7.1 یا 7.2
حداقل حافظه  PHP  64 مگابایت  128 مگابایت
فرمت دیتابیس PHP PDO PDO
برنامه‌های افزودنی PHP Curl with SSL GD2

Image Library

JSON Support

XML

Curl with SSL GD2

Image Library

JSON Support

IMAP

MBString

Iconv

ورژنMySQL 5.2.0 5.5
Ioncube Loaders  10.1.0 یا بیشتر  آخرین نسخه 10.1.x

لازم به ذکر است که بیشتر وب سرورهای کنونی با نصب MySQL یا PHP می‌توانند WHMCS را اجرا کنند. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این نرم‌افزار باید نسخه اصلی آن را از سایت WHMCS بخرید. همچنین از نصب آپدیت‌های امنیتی از منابع ناآشنا برای آپدیت WHMCS خودداری کنید.

ماژول WHMCS چیست؟

ماژول WHMCS یک افزونه شخص ثالث است که می‌تواند به WHMCS ها متصل شود تا بتواند قابلیت‌های اضافی و بیشتری را به پنل بیفزاید یا با سرویس دیگری ادغام شود.

برای مثال ServerMania می‌تواند یک ماژول WHMCS را توسعه دهد، به‌طوری که فروشندگان سرورها می‌توانند روند سفارش یک سرور را در حالت اتوماتیک یا خودکار قرار داده یا به نماینده فروش اجازه دهند تا فانکشن‌های مدیریت سرور را به محدوده اختیارات کاربران اضافه کنند.

ماژول‌های WHMCS راهی عالی برای گسترش بیش از پیش قابلیت‌های پنل محسوب می‌شوند.

سیستم پشتیبانی WHMCS شامل چه خدماتی می شود؟

WHMCS ویژگی‌های اساسی مورد نیاز را برای حمایت از مشتریانش ارائه می‌دهد. یکی از دلایل محبوبیت آن، توجه به سرویس‌های پشتیبانی و نیازهای مشتریان است. سیستم درخواست‌های WHMCS ویژگی‌های بسیار خوبی دارد و مشتری‌هایش را در اولویت قرار می‌دهد. موارد زیر، پنج ویژگی از این سیستم هستند:

  • دپارتمان یا گروه‌ها: این ویژگی چندین بخش را می‌سازد و شکایت‌های کاربران را باتوجه به بخش آن‌ها تقسیم‌بندی می‌کند.
  • ارتباط سریع با ایمیل: کارشناسان WHMCS با این ویژگی قادر خواهند بود به‌طور مستقیم از طریق ایمیل به درخواست‌ها یا شکایت‌های مشتریان پاسخ دهند.
  • پیوست‌کردن: با استفاده از این قابلیت می‌توانید فایل‌های مورد نیاز را پیوست کنید تا فرآیند پشتیبانی راحت‌تر شود.
  • زمینه‌های سفارشی: در این قابلیت اطلاعات موردنیاز برای گردش کار و فرآیندهای کاری شما جمع‌آوری می‌شوند.
  • پیگیری درخواست‌ها: به کمک قابلیت پیگیری درخواست‌ها قادر خواهید بود تا شکایات و درخواست‌هایتان را پیگیری کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی شود.

ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شدند، برای تعامل بهتر هستند. کاربران به کمک تمام آن‌ها می‌توانند تجربه بهتری از کار با WHMC داشته باشند. البته ویژگی‌های دیگری نیز در WHMC وجود دارند که موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • سیستم پشتیبانی WHMCS اخبارهای مهم اطلاعات ضروری و پیشنهادات ویژه را به کاربران می‌دهد.
  • به‌روزرسانی منظم شبکه
  • منابع با قابلیت دانلود برای راحتی کار کاربران

چه جایگزین‌هایی برای WHMC وجود دارند؟

WHMC تنها گزینه موجود برای فرآیند اتوماسیون در زمینه مدیریت هاستینگ نیست. البته بی‌شک در صدر جدول محبوب‌ترین موارد است اما گزینه‌های دیگری مانند ClientExec و Blesta نیز موجود هستند که ارزش امتحان کردن دارند. البته پیش از تصمیم‌گیری برای انتخاب بین این موارد، بررسی کنید که اپلیکیشن خاصی که به دنبالش هستید، یک ماژول برای کنترل پنل مورداستفاده‌تان دارد.

کلام آخر

WHMCS مخفف Web Host Manager Complete Solution است. این شرکت تا قبل از اینکه توسط cPanel خریداری شود، یک شرکت خصوصی مستقر در بریتانیا بود. این پلتفرم به قدری موفق بود که به یک صنعت اصلی تبدیل شد. WHMCS به زبان ساده نرم افزاری است که تمام عملیات مورد نیاز برای میزبانی وب آنلاین و ثبت دامنه را به صورت خودکار انجام می دهد.

سوالات متداول

1. WHMCS چگونه کار می کند؟

وقتی مشتری شما یک سرویس میزبانی دریافت می کند، WHMCS کار ایجاد حساب کاربری، مدیریت پرداخت ها و… را انجام می دهد.

2. چه کسانی باید از WHMCS استفاده کنند؟

اگر بخواهید یک شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی یا نمایندگی (ریسلر) هاست راه اندازی کنید، می توانید از WHMCS و خدمات آن استفاده کنید. همچنین برای آن جایگزین هایی نیز وجود دارد.

3. افزونه WHMCS چیست؟

افزونه WHMCS Bridge نرم افزار پشتیبانی و صورتحساب WHMCS شما را با فضای وردپرس ادغام می کند و تجربه کاربری یکپارچه و ثابتی را برای مشتریان شما فراهم شود.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم