آموزش برنامه نویسی بک اند

اخبار و مقالات آموزشی هاست و سرور در وبلاگ پارس پک

آموزش برنامه نویسی بک اند
28 شهریور 1401

آشنایی با کدهای JSON و ساختار آن‌ها

فایل‌های JSON در زبان برنامه‌نویسی بک‌اند، برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها بکار می‌روند و علاوه‌بر جاوااسکریپت برای زبان‌های پایتون، Ruby ،PHP و جاوا نیز در دسترس...

برنامه‌نویسی بک‌اند (Back End) با توجه به معنی کلمۀ Back به پشت صحنه یک وب‌سایت اشاره دارد و به کد نویسی سمت سرور هم معروف است. بک‌اند و فرانت‌اند را می‌توان دو عضو جدایی‌ناپذیر از هم دانست که نبود هرکدام، ارائۀ سرویس در یک وب‌سایت را به‌طور کامل مختل می‌کند. کدنویسی بک‌اند برای کاربر نمایش داده نمی‌شود و مانند مغز، وظیفۀ مدیریت منطق وب‌سایت‌ها را برعهده دارد. برنامه‌نویسی بک‌اند را نهایی‌کننده کار وب‌سایت در نظر بگیرید؛ در فرانت‌اند، منوها، فرم‌ها و ساختار سایت ساخته می‌شوند، اما پاسخ‌دهی به درخواست کاربران مانند اجرای کوئری‌های دیتابیس، انجام انواع محاسبات و عملیات، نمایش محتواهای درخواستی و سایر وظایف مشابه را Back End انجام می‌دهد.

 یادگیری بک‌اند به مهارت‌های مختلفی مانند زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی (PHP)، ای‌اس‌پی‌دات‌نت (ASP.NET)، پایتون (Python)، جاوا اسکریپت (JavaScript)، گو (GO) و دیتابیس‌های مختلف از قبیل PostgreSQL, MySQL و توانایی مدیریت سرور، وب‌سرور و غیره نیاز دارد. 

ارتباط کاربران با سرور از طریق کدهای Back End است. در این فرایند، فرانت‌اند محتوای درخواستی کاربران را دریافت کرده و به بک‌اند می‌فرستد. بک‌اند اطلاعات درخواستی کاربر را در سرور ثبت و پردازش کرده و نتیجه نهایی را برای نمایش به کاربران به فرانت‌اند ارسال می‌کند.

از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند می‌توان به پی‌اچ‌پی، پایتون، پرل، گو، جاوا اسکریپت و جاوا اشاره کرد. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی از نحوۀ یادگیری این زبان برنامه‌نویسی سمت سرور و مسیر تبدیل‌شدن به برنامه‌نویس بک‌اند به‌دست بیاورید، مقالات آموزش Back End پارس‌پک به شما کمک می‌کند که به زبان ساده، مفاهیم برنامه‌نویسی بک‌اند، مسیر یادگیری و نحوه تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس موفق را از مبتدی تا پیشرفته یاد بگیرد.