آموزش ساخت فایل phpinfo + نحوه ویرایش و حذف اطلاعات پی‌اچ‌پی

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
پنج‌شنبه 9 شهریور 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۷۳۷ بازدید

ساخت فایل phpinfo سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای دسترسی به اطلاعات PHP است. آیا تابه‌حال، حین کار با محیط پیچیده php به مشکل خوردید؟ ایجاد یک فایل phpinfo همان آچارفرانسه‌ای است که به شما کمک می‌کند پیچ‌های شل سایتتان را محکم کنید. اگر قصد دارید راجع‌به خطاها و تنظیمات PHP، افزونه و ماژول‌های موردنیاز برای سایتتان اطلاعات دقیق‌تر کسب کنید، به‌راحتی با ساخت فایل phpinfo این امکان را خواهید داشت.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، نحوه ساخت فایل phpinfo را از دو روش وب‌سرور و کنترل‌پنل میزبانی خواهید آموخت. اگر از وب‌سرور استفاده می‌کنید، با پنج‌ گامی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، کارتان برای ایجاد این فایل راحت خواهد بود.

همچنین درصورتی‌که از کنترل پنل دایرکت ادمین یا سی‌پنل استفاده می‌کنید، از طریق پنل هاست خود می‌توانید با سه گام ساده و سریع فایل phpinfo را برای بررسی اطلاعات PHP ایجاد کنید. پس از خواندن این مقاله، با دانستن نحوه ایجاد فایل phpinfo در کمتر از ۳ دقیقه خواهید توانست تمام اطلاعات موردنیاز درباره محیط PHP را مشاهده و نسبت به ویرایش فایل phpinfo اقدام کنید. برای ایجاد این فایل کمکی شگفت‌انگیز همراه ما باشید.

اهمیت ایجاد فایل php.info

اجازه دهید پیش از بررسی نحوه ساخت فایل phpinfo نگاه کوتاهی بر اهمیت ایجاد آن بیندازیم. فایل phpinfo.php حکم جعبه سیاه هواپیما را برای وب‌مستران و توسعه‌دهندگان سایت دارد. زیرا به‌کمک آن می‌توانند بسیاری از مشکلات و خطاهای مربوط به سرور مثل ماژول‌های بارگذاری شده و تنظیمات سایت و PHP را برای عیب‌یابی مشکلات و عملکرد صحیح بررسی کنند. اطلاعات موجود در این فایل به شما کمک می‌کند تا برای جلوگیری از حمله هکرها، امنیت سرور را در سایتتان برقرار کنید.

برای مثال، به‌کمک فایل phpinfo.php می‌توانید به‌طور دقیق بررسی کنید آیا تمام ماژول‌های موردنیاز نصب شدند یا خیر. علاوه‌براین، بخش سلامت سایت وردپرس در قسمت پیشخوان سایتتان، وضعیت سلامت سایتتان را براساس جزئیات فایل phpinfo.php به شما نشان می‌دهد.

بنابراین، اگر مدیریت سایت یا سروری را برعهده دارید و به‌هرنحوی سرکارتان با PHP بوده، نیاز است نحوه ایجاد و ساخت فایل phpinfo را بدانید.

فایل phpinfo.php مانند یک جعبه‌سیاه هواپیما است که با یک نگاه جزئیات بسیار مهمی از خطاها و اطلاعات سایت را دراختیارتان قرار می‌دهد.

شما از دو طریق می‌توانید این فایل مهم و حیاتی را ایجاد کنید:

  • ایجاد فایل از طریق وب‌سرور
  • ایجاد فایل در هاست

در ادامه، هر یک از این دو روش را به‌صورت گام‌به‌گام پیش خواهیم رفت.

 فایل phpinfo مانند جعبه‌سیاه هواپیما است که اطلاعات مهمی از سرور را در اختیار شما قرار می‌دهد. این فایل یک ابزار هوشمند و کاربردی در اختیار وب‌مستران و توسعه‌دهندگان قرار داده که به کمک آن قادر به عیب‌یابی و بررسی مهم‌ترین اطلاعات سرور خواهند بود. 

ساخت فایل phpinfo از طریق وب‌سرور

پیش از هر چیز، نیاز است روی سرورتان، وب‌سرور و PHP نصب باشد. اگر میزبانی وب‌سایت خود را روی سرور راه‌اندازی کنید و در آن سرویس وب‌سرور راه‌اندازی نشود یا راه‌اندازی آن مشکل داشته باشد، با جست‌وجوی نام دامنۀ وب‌سایت، هیچ اطلاعاتی به کاربران نمایش داده نمی‌شود؛ زیرا برنامه‌ای وجود ندارد که درخواست‌های کاربران را بررسی و پردازش کرده و به درخواست‌کنندگان ارسال کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با وب‌سرور نگاهی به مقاله «وب سرور چیست؟» بیندازید تا با نحوه کار و راهنمای انتخاب انواع وب سرور آشنا شوید. درصورتی‌که از نصب و فعال بودن وب‌سرور مطمئن نیستید، آدرس آی‌پی خود را در مرورگر وارد کنید. اگر وب‌سرور فعال باشد، با پیغام «web server is working» روبه‌رو خواهید شد.

آموزش ساخت فایل phpinfo
برای بررسی فعال‌بودن وب سرور آدرس IP خود را در مرورگر جست‌وجو کنید

گام اول: وارد سایت PHP شوید

در اولین گام، آدرس php.net/manual/functio.phpinfo.php را در مرورگرتان وارد کنید. اگر صفحه تابع را به سمت پایین اسکرول کنید، در قسمت example تعدادی اسکریپت نمونه خواهید دید. اولین اسکریپت را انتخاب کرده و آن را کپی کنید.

نحوه ایجاد فایل phpinfo
در آدرس مورد نظر اولین اسکریپت را انتخاب کنید

گام دوم: وارد وب‌سرور شوید

از طریق ssh وارد وب‌سرور خود شوید. به بخش root وب‌سرور روید. به‌طور پیش‌فرض document root در مسیر زیر قرار گرفته است:

cd/var/www/html
آموزش ایجاد فایل phpinfo
وارد وب سرور خود شوید

با تایپ ls، فایل index.html ظاهر خواهد شد که پیغام «web server is working» را به شما نشان می‌دهد.

آموزش ساخت صفحات phpinfo
دستور ls را تایپ کنید تا فایل index.html نمایش داده شود

گام سوم: فایل info.php را ایجاد کنید

در این مرحله، برای ساخت فایل info.php دستور touch را به‌صورت زیر وارد کنید:

touch info.php
روش ساخت فایل php.ini
دستور touch را تایپ کنید

سپس با استفاده از ادیتوری مانند vim فایلی را که ساختید، باز کنید. با فشار دادن دکمه i در قسمت پایین سمت چپ صفحه خواهید دید که حالت insert فعال خواهد شد.

نحوه ایجاد فایل php.ini
فایل ساخته‌شده را با ادیتور vim باز کنید

گام چهارم: کد info.php را وارد کنید

اکنون فقط کافی‌است اسکریپتی که در گام اول کپی کردید، در این قسمت وارد کنید. سپس با فشار دادن دکمه Esc کیبورد از این حالت خارج خواهید شد.

تابع phpinfo چیست؟
کد info.php را وارد کنید

گام پنجم: فایل را ذخیره کنید

برای ذخیره فایل، از دستور زیر استفاده کنید:

wq:!

اکنون اگر از این یک ls بگیرید، خواهید دید فایل سرجای خودش قرار گرفته است. کافی‌است وارد مرورگرتان شوید و ادامه آدرس آی‌پی خود عبارت /info.php را به‌صورت زیر اضافه کنید:

۸۲.۱۱۵.۱۷.۲۰۸/info.php

به جای «۸۲.۱۱۵.۱۷.۲۰۸» آدرس آی‌پی خود را وارد کنید. در این صفحه تمام اطلاعات PHP ظاهر خواهد شد.

ویرایش فایل php.ini
نمایش تمام اطلاعات php

ساخت فایل phpinfo در هاست در سه گام

سراغ اصل ماجرا می‌رویم. در این بخش می‌خواهیم به شما نشان دهیم چگونه در طی ۳ گام، به‌راحتی یک فایل phpinfo ایجاد کنید.

گام اول: یک فایل phpinfo.php ایجاد کنید

برای شروع، کافی‌است یک ویرایشگر متنی مانند برنامه نوت‌پد یا ترمینال ویژوال استودیو را باز کرده و نام آن را phpinfo.php قرار دهید.

شما می‌توانید این مرحله را در هاست سی‌پنل یا دایرکت ادمین خود انجام دهید. یعنی وارد پنل میزبانی شده و از طریق پوشه File manager، به پوشه public_html بروید. سپس روی ایکون +File کلیک کرده و فایلی به نام phpinfo.php بسازید.

ساخت فایل phpinfo در هاست
در پوشه public_html فایل phpinfo.php را ایجاد کنید

گام دوم: کد مربوط به phpinfo را درون فایل قرار دهید

سپس کد زیر را در فایل جدید به نام phpinfo.php که در مرحله ۱ ساختید، قرار دهید:

<?php

phpinfo( );

?>

در پنل میزبانی سی‌پنل یا دایرکت ادمین، پس از ایجاد فایل، روی آن راست کلیک کرده و عبارت Edit را انتخاب کنید. سپس کد بالا را در آن قرار دهید.

ساخت php.ini اختصاصی در هاست
پس از ایجاد فایل phpinfo.php گزینه Edit را انتخاب کنید

گام سوم: فایل را روی هاست بارگذاری کنید

در گام سوم از راهنمای ساخت فایل phpinfo، پس از ایجاد فایل و قرار دادن کد درون آن، نیاز است فایل phpinfo.php را روی هاست خود بارگذاری کنید. برای این کار می‌توانید به پوشه File Manager در کنترل پنل هاست خود بروید. سپس فایل phpinfo.php را در root سایت و دایرکتوری اصلی یعنی public_html قرار دهید.

آموزش ایجاد فایل phpinfo در هاست
فایل phpinfo.php را روی هاستتان بارگذاری کنید

اگر در گام اول، فایل phpinfo.php را در کنترل پنل خود ایجاد کردید، از این مرحله بگذرید.

نحوه بررسی اطلاعات phpinfo

پس از انجام اقدامات و ساخت فایل phpinfo، سوال اینجا‌است چگونه از بارگذاری صحیح ایجاد فایل phpinfo، مطمئن شویم؟ شما می‌توانید از طریق آدرس زیر به‌راحتی به فایل phpinfo.php دسترسی پیدا کنید.

http://example.com/phpinfo.php

به‌جای example.com نام دامنه سایت خود را قرار دهید. برای مثال:

http://parspack.com/phpinfo.php

با دسترسی به این آدرس، صفحه فایل phpinfo برایتان باز شده و تمام اطلاعات PHP را می‌توانید در آن مشاهده کنید.

نحوه بررسی اطلاعات phpinfo
صفحه فایل phpinfo برایتان باز می‌شود

نکته مهم: تا این مرحله، نحوه ایجاد فایل phpinfo را دانستیم. اگر هنگام قرار دادن کد از هیچ تابعی استفاده نکردید، انتظار یک صفحه طولانی و پر از تابع را داشته باشید. شما می‌توانید با انتخاب یک تابع مانند INFO_GENERAL در داخل پرانتز phpinfo( ) کار خود را ساده‌تر کنید. همچنین اگر برای تنظیم مقدار یا تابع خاصی، قصد بررسی اطلاعات PHP را دارید، با فشار دادن کلید ترکیبی (Ctrl + f) می‌توانید تابع موردنظرتان را جستجو کنید.

برای مثال، فرض کنید قصد بررسی میزان ظرفیت حافظه سرور را دارید. پس از فشار دادن کلید ترکیبی Ctrl+f، عبارت memory_limit را در کادر جستجو وارد کنید. اولین مقداری که مشاهده می‌کنید، مقدار حافظه دایرکتوری فعلی تنظیم شده است.

نحوه بررسی اطلاعات پی اچ پی سایت
عبارت memory_limit را جست‌وجو کنید

درنهایت، باتوجه به اطلاعاتی که صفحه فایل phpinfo در اختیارتان قرار داده است، هرگونه اختلال و ایراد را می‌توانید عیب‌یابی و بررسی کنید.

نحوه حذف فایل phpinfo

در سومین گام از ساخت فایل phpinfo، به شما گفتیم فایل phpinfo.php را در پوشه public_html قرار دهید. پس از اینکه کارتان با فایل phpinfo.php به‌پایان رسید، آن را پاک کنید تا از نفوذ هکرها و دسترسی غیرمجاز جلوگیری شود.

 باتوجه به قرارگیری فایل در این پوشه، هرکس قادر است با وارد کردن آدرس بالا به فایل phpinfo.php در سرور شما دسترسی پیدا کند. همین امر، امکان نفوذ هکرها به سرور شما راحت‌تر می‌کند. به‌همین‌دلیل، نیاز است پس از اینکه کارتان با فایل phpinfo.php به‌پایان رسید، آن را حذف کنید. این کار را می‌توانید از طریق پنل میزبانی خود انجام دهید.

 برای این منظور، در پنل میزبانی خود وارد پوشه public_html شوید. روی فایل phpinfo.php راست کلیک کرده و گزینه Delete را انتخاب کنید. بااین‌حال، حذف پوشه ممکن است عیب‌یابی سرور سایتتان را سخت‌تر کند.

برای آشنایی با آموزش تغییر نسخه PHP و انتخاب بهترین نسخه آن مقاله زیر را از دست ندهید.

آموزش تغییر نسخه PHP

حذف فایل phpinfo در دایرکت ادمین

اگر از دایرکت ادمین استفاده می‌کنید، به‌جای پاک‌کردن فایل phpinfo، می‌توانید از طریق تغییر تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین مقدار disable_functions را به‌صورت زیر تغییر دهید:

 درصورتی‌که فایل در دسترس بوده و قصد دارید دسترسی به آن را غیرفعال کنید، در فایل php.ini دنبال عبارت زیر باشید:

disable_functions = phpinfo

 سپس عبارت بالا را با مقدار زیر جایگزین کنید تا فایل از دسترس خارج شود:

disable_functions =

در ادامه، روش‌هایی حفظ امنیت فایل phpinfo را برایتان گفتیم.

حذف فایل phpinfo در دایرکت ادمین
آموزش حذف فایل phpinfo در دایرکت ادمین

ویرایش فایل phpinfo برای حفظ امنیت فایل

شما می‌توانید با ویرایش فایل phpinfo و تغییر نام آن، فایل را از دسترس هکرها و ربات‌ها خارج کنید. برای مثال، با استفاده از فایل htaccess دسترسی به فایل را با آی‌پی آدرس محدود کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، خواندن مقاله «بلاک کردن آی پی در فایل htaccess» کمکتان خواهد کرد.

همچنین می‌توانید با تغییر نام فایل به نامی مانند 9823592374823.php دسترسی هرگونه ربات یا هکر را غیرممکن کنید. مسلم است حدس چنین نامی برای هکر یا ربات امکان‌پذیر نیست. البته اگر نام را تغییر دهید، خودتان آن را به‌خاطر بسپارید. زیرا برای ورود به صفحه phpinfo، به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

برای آشنایی با نحوه تغییر فایل کانفیگ php.ini در دایرکت ادمین مقاله زیر را بخوانید.

تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین

جمع‌بندی

ساخت فایل phpinfo مانند یک آچار فرانسه چند منظوره است که با آن می‌توانید اقدامات مختلفی انجام دهید. ابزاری چندمنظوره که اطلاعات مهمی راجع‌به سرور دراختیارتان قرار می‌دهد. شما به‌راحتی می‌توانید تمام محتویات php را در مرورگر خود مشاهده کنید. ایجاد این صفحه با سه مرحله ساده در هاست امکان‌پذیر است:

  • فایل phpinfo.php را در یک ویرایشگر ایجاد کنید.
  • کد phpinfo.php را در فایل قرار دهید.
  • فایل را در هاست خود بارگذاری کنید.

در این مقاله از آموزش برنامه نویسی بک اند بلاگ پارس پک، نحوه ایجاد فایل phpinfo را در پنل میزبانی و وب‌سرور بررسی کردیم. سپس شیوه بررسی اطلاعات PHP را گفتیم و در آخر دریافتیم چگونه برای حفظ امنیت آن نسبت به ویرایش فایل phpinfo اقدام کنیم.

امیدواریم این مقاله به شما در ساخت فایل phpinfo و ویرایش آن کمک کرده باشد. درصورتی‌که به دنبال یک میزبانی سرور مطمئن و پایدار بوده و قصد دارید از راهکارهای هوشمند میزبانی را برای وب‌سایت خود بهره‌مند شوید، پارس پک همراه شما خواهد بود. پارس پک با تجربه و تخصص چندین ساله در زمینه ارائه راهکارهای خدمات میزبانی، خیال شما از داشتن یک سرور پایدار و امن راحت‌ خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر همین حالا می‌توانید با کارشناسان پارس پک تماس بگیرید.

سؤالات متداول

۱. چگونه می‌توان فایل phpinfo را از دسترسی غیرمجاز هکرها حفظ کرد؟

با استفاده از اقدامات امنیتی مانند تعیین محدودیت دسترسی برای IP‌های مختلف به‌کمک فایل htaccess یا قرار دادن نام دور از ذهن برای phpinfo، امکان دسترسی به این فایل را محدود کنید.

۲. آیا به‌جای ساخت فایل phpinfo، راه دیگری برای بررسی اطلاعات PHP وجود دارد؟

شما می‌توانید به کمک اسکریپت‌های php.ini یا از طریق کنترل پنل میزبانی خود اطلاعات PHP را بررسی کنید.

۳. چگونه یک فایل phpinfo در اوبونتو ایجاد کنیم؟

از طریق command line یا هر ویرایشگری مانند نوت‌پد می‌توانید فایل phpinfo را ایجاد کنید. نام فایل را phpinfo.php یا هر نام دیگری می‌توانید قرار دهید. سپس کدی که در مقاله گفتیم، در فایل قرار داده و آن را در هاست خود بارگذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم