آموزش اضافه‌کردن ماژول سفارشی به PHP ازطریق CustomBuild

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
دوشنبه 26 دی 1401
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۹۶۹ بازدید

PHP یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمند و متداول برای برنامه‌نویسی بک‌اند وب‌سایت است. درصورتی‌که توسعه‌دهنده بک‌اند هستید و از این زبان استفاده می‌کنید، حتماً تا‌به‌حال پیش آمده است که بخواهید ماژول سفارشی را به PHP اضافه کنید. یکی از راه‌های مفید و ساده برای این منظور، استفاده از CustomBuild است. در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم نحوه انجام این کار را به‌ شما آموزش دهیم. 

Extension های PHP

در حالت پیش‌فرض، PHP با اکثر افزونه‌ها (Extension‌ها) و ماژول‌های رایج کامپایل می‌شود. شما می‌توانید تمامی ماژول‌های فعال را به‌سادگی و با استفاده از دستور زیر فهرست کنید:

php -m

همچنین، می‌توانید یک صفحه phpinfo () ایجاد و آن را در مرورگر خود باز کنید. بااین‌حال، گاهی اوقات وب‌سایت‌ها ممکن است به ماژول‌ها و افزونه‌های دیگری نیاز داشته باشند که در فهرست ماژول‌های فعال شما وجود ندارند. شما می‌توانید عملکرد PHP را با استفاده از ابزار CustomBuild ارتقا دهید.

تقریباً تمامی افزونه‌ها به‌واسطه PECL (مخفف PHP Extension Community Library) نگه‌داری می‌شوند. PECL افزونه‌هایی دارد که با استفاده از زبان C نوشته شده‌اند و استفاده از آن‌ها می‌تواند برای ارائه برخی از عملکردهای اضافی در PHP کاربردی باشد. علاوه‌براین، می‌توانید تمامی افزونه‌های PHP را براساس حروف الفبای انگلیسی در وب‌سایت این زبان برنامه‌نویسی مشاهده کنید.

برای آموزش تغییر نسخه php و راهنمای انتخاب بهترین نسخه مقاله زیر را بخوانید.

تغییر نسخه php

آموزش نصب پلاگین های PHP

در‌حال‌حاضر، DirectAdmin مجموعه‌ای از افزونه‌هایی را ارائه می‌دهد که به‌راحتی و با استفاده از CustomBuild کامپایل می‌شوند. تعدادی از این افزونه‌ها عبارت‌اند از:

bz2
gmp
htscanner
igbinary
imagick
imap
ioncube
ldap
opcache
phalcon
redis
readline
suhosin
snuffleupagus
xmlrpc
zend

توجه: این مثال برای نصب افزونه bz2 است. برای نصب هر‌یک از افزونه‌های مدنظر، کافی است نام آن افزونه را به‌جای bz2 در دو خط پایانی این کد قرار دهید.

افزونه های php در CustomBuild

افزودن ماژول سفارشی به PHP ازطریق CustomBuild

اضافه کردن ماژول سفارشی به PHP با استفاده از CustomBuild

درصورتی‌‌که بخواهیم PHP را با استفاده از ماژول سفارشی کامپایل کنیم، از فلگ –with-module می‌توانیم استفاده کنیم. برای انجام این کار، مراحل زیر را به‌ترتیب دنبال می‌کنیم:

۱. در ابتدا باید به این نتیجه برسیم که سیستم ما از کدام فایل پیکربندی استفاده می‌کند. برای این منظور، از کدهای زیر استفاده می‌کنیم:

cd /usr/local/directadmin/custombuild
./build used_configs | grep configure.php

نتیجه‌ای که با صدور این فرمان حاصل می‌شود، احتمالاً چیزی شبیه به این خواهد بود:

PHP (default) configuration file: /usr/local/directadmin/custombuild/configure/php/configure.php74

دراین‌میان، موضوع مهم آن است که فایل ما در شاخه configure (مانند مثال بالا) قرار گرفته است یا custom. اگر این فایل در شاخه custom قرار گرفته باشد، مرحله دوم را می‌توانیم انجام ندهیم. با فرض اینکه نام فایل configure.php74 است، به گام بعدی خواهیم رفت.

در مقاله زیر می توانید معرفی کامل انواع داده ها در PHP و آموزش استفاده از آن‌ها را بخوانید. روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع داده در PHP

۲. برای شروع سفارشی‌سازی پارامترهای کامپایل، ابتدا باید فایل کامپایل سفارشی ایجاد کنیم. برای این منظور، از کدهای زیر استفاده می‌کنیم:

cd /usr/local/directadmin/custombuild
mkdir -p custom/php
cp -fp "configure/php/configure.php74" "custom/php/configure.php74"

۳. حالا قطعه‌کد –with-module را به انتهای فایل custom/php/{{configurephp}} اضافه می‌کنیم. در این مرحله، باید مطمئن شویم که کاراکتر \ در انتهای همه خطوط، به‌استثنای خط آخر اضافه شده باشد. درواقع، کاراکتر یادشده به این مفهوم است که کد ادامه دارد و باید به خط بعدی پیوند زده شود؛ اما چون بعد از خط آخر کدی وجود ندارد، نباید از این کاراکتر استفاده کرد. بعد از تنظیمات عنوان‌شده، از کد زیر استفاده می‌کنیم: 

./build php n

۴. آپاچی و درصورت نیاز، PHP-FPM را مجدداً راه‌اندازی می‌کنیم:

service httpd restart
service php-fpm74 restart

در‌ادامه یکی از خطاهای رایج که ممکن است با آن روبه‌رو شویم، نشان داده شده است:

/usr/local/directadmin/custombuild/custom/php/configure.php74: line 32: --with-module: command not found

معنی این پیغام آن است که کاراکتر \ به‌درستی و قبل از ماژول –with اضافه نشده است.

خرید سرور مجازی

جمع‌بندی

یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار متداول برای توسعه Back End وب‌سایت‌ها زبان PHP است. اگرچه خودِ این زبان به‌طورپیش‌فرض بسیاری از Extensionهای کاربردی را برای آن کامپایل می‌کند، در برخی مواقع توسعه‌دهندگان نیاز دارند که برخی از افزونه‌های تخصصی دیگر را به این زبان اضافه کنند. در این‌ صورت، این کار باید به‌صورت دستی انجام یا از ابزارهای دیگری کمک گرفته شود. یکی از این ابزارهای برتر CustomBuild است. در این مقاله از بلاگ پارس پک، نحوه اضافه‌کردن ماژول سفارشی با استفاده از ابزار CustomBuild را توضیح داده‌ایم.

سؤالات متداول

۱. کدنویسی Back End وب سایت چیست؟

کدنویسی Back End به آن دسته از کدهای وب‌سایت گفته می‌شود که مسئولیت بخش پشتی یا ارتباط با سرور را بر‌عهده دارند. کاربران کدهای نوشته‌شده در این قسمت را مانند بخش Front End نمی‌توانند مشاهده کنند.

۲. مهم ترین زبان برنامه نویسی برای توسعه Back End وب سایت کدام است؟

PHP یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی معتبر برای توسعه بخش Back End وب‌سایت است. همچنین، فریم‌ورک‌های این زبان مانند Laravel در کدنویسی این بخش کاربرد فراوان دارند.

۳. آیا از JavaScript نیز می توان برای توسعه بخش Back End استفاده کرد؟

با استفاده از محیط اجرایی Node.js، می‌توانید بخش Back-End وب‌سایت خود را توسعه دهید.

۴. افزونه های PHP چه کاربردی دارند؟

افزونه (Extension) به قابلیتی گفته می‌شود که با استفاده از آن فایل‌ها یا کدنویسی‌های ویژه‌ای را روی هاست یا سرور خود می‌توانید اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم