آموزش بکاپ گیری از MySQL و انتقال آن به فضای ابری

آموزش بکاپ گیری از MySQL
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
دوشنبه 3 مهر 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۸۶۰ بازدید

بکاپ گیری از MySQL مثل صندوقچه‌ای در روز مبادا است که همه اطلاعات و دیتای سایت شما را در خود ذخیره می‌کند. صندوقچه‌ای که شاید در مواقع عادی به آن توجه نکنید، اما در روز مبادا که تمام اطلاعات سایتتان به‌طور ناگهانی به‌ هر دلیلی از بین می‌رود، تنها امید شما برای بازگردانی آن اطلاعات ارزشمند است. اگر اهمیت این صندوقچه با ارزش را می‌دانید، خواندن این مقاله کمکتان خواهد کرد قبل از اینکه دیر شود، یک بکاپ از پایگاه داده MySQL تهیه کنید تا اطلاعاتتان محفوظ بماند.  برای بکاپ گیری از MySQL چندین روش ساده وجود دارد. در این مقاله از آموزش پایگاه داده بلاگ پارس پک، آموزش بک آپ گرفتن از دیتابیس MySQL را بررسی می‌کنیم.

دستور mysqldump؛ ساده‌ترین روش بکاپ گیری از MySQL

روش‌های بکاپ گیری از دیتابیس MySQL بسیار زیاد است. این روش برای دوستداران خط فرمان لینوکس می‌تواند بهترین انتخاب باشد. در آموزش بکاپ گیری خودکار از پایگاه داده MySQL در خط فرمان سرور کافی‌است به‌صورت زیر عمل کنید:

$ mysqldump -u [username] -p[password] [database_name] > [backup.sql]

در دستور بالا عبارات را به‌صورت زیر جایگزین کنید.

  • [username]:نام کاربری پایگاه داده MySQL شما
  • [password]: رمز عبور پایگاه داده MySQL شما
  • [database_name]: نام پایگاه داده مورد نظر
  • [backup.sql]: نام فایل بکاپ جدیدی که قصد ایجاد آن را دارید

پس از وارد کردن دستور بکاپ پایگاه داده شما در فایل backup.sql در دایرکتوری جاری ذخیره خواهد شد.

نکته: هنگام وارد کردن پسورد با آپشن -p، حتما پسورد بلافاصله بعد از p وارد شود و فضای خالی (space) نداشته باشد

مثال:

mysqldump -u parspack_dbuser -pMyPassword parspack_dbname > db_backup_file.sql

در این مثال رمز عبور دیتابیس ما MyPassword است یا می‌توانید در این دستور رمز عبور را وارد نکنید و پس از اجرای دستور از شما رمز عبور پرسیده می‌شود.

$ mysqldump -u [username] -p [database_name] > [backup.sql]

بکاپ گیری از MySQL مانند چتر نجاتی است که هنگام از دست رفتن اطلاعات و سقوط سایت یا پایگاه داده به دادتان می‌رسد.

اگر می‌خواهید درباره پایگاه داده MySQL بیشتر بدانید، مقاله زیر را از دست ندهید.

MySQL چیست؟

بکاپ گیری در DirectAdmin؛ بهترین راه گرفتن یک بکاپ کامل از دیتابیس‌ها

برای بکاپ گیری از دیتابیس، درصورتی‌که کنترل پنل دایرکت ادمین را روی سرور خود نصب کردید، کافی‌است به سرور خود SSH بزنید و دستورات زیر را اجرا کنید:

$ cd /usr/local/directadmin/custombuild
$ ./build set mysql_backup yes
$ ./build mysql_backup

درنظر داشته باشید که این کار را در Custombuild نسخه ۲ به بالا می‌توانید انجام دهید. اگر دایرکتوری ذخیره بکاپ را نمی‌دانید، با وارد کردن دستور زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید:

$ cat /usr/local/directadmin/custombuild/options.conf | grep mysql_backup_dir

معمولا دایرکتوری ذخیره بکاپ دیتابیس در دایرکت ادمین در آدرس زیر قرار دارد:

/usr/local/directadmin/custombuild/mysql_backups

نکته مهم: بهتر است همیشه در عنوان فایل بکاپ تاریخ و زمان بکاپ نیز درج کنید.

همچنین می‌توانید به‌صورت گرافیکی، وارد کنترل پنل دایرکت ادمین شده و از قسمت Admin Tools گزینه Admin Backup/Restore را انتخاب کنید.

روش‌های بکاپ گیری از دیتابیس MySQL
آموزش بکاپ گیری در دایرکت ادمین
  • مرحله اول

روی گزینه Schedule Backup کلیک کرده و وارد تنظیمات شوید.

آموزش بکاپ گیری خودکار از دیتابیس MySQL
روی گزینه Schedule Backup کلیک کنید
  • مرحله دوم

کاربر مورد نظر را انتخاب کرده و با NEXT STEP به مرحله بعدی روید. در این مرحله، گزینه Now را انتخاب کرده تا بکاپ هم حالا تهیه شود. همچنین با انتخاب گزینه Cron Schedule می‌توانید زمان‌بندی مشخصی برای تهیه بک آپ به‌صورت دوره‌ای تنظیم کنید.

آموزش بکاپ گیری از دیتابیس MySQL
آموزش بکاپ گیری از دیتابیس MySQL
  • مرحله سوم

در مرحله سوم، مسیر تهیه فایل بک آپ را انتخاب کنید.

بکاپ گیری و بازگردانی اتوماتیک دیتابیس MySQL
مسیر تهیه فایل بک آپ را انتخاب کنید
  • مرحله چهارم

دیتایی که قصد تهیه بکاپ از آن را دارید، انتخاب کنید. همچنین می‌توانید برای تهیه بکاپ کامل یا (Full Backup) تیک گزینه All Data را بزنید. درغیراین‌صورت، دیتای مورد نظر را با انتخاب Selected Data مشخص کنید.

تهیه‌ Backup از دیتابیس MySQL در دایرکت ادمین
داده‌های مورد نظرتان برای تهیه فایل بکاپ را انتخاب کنید

برای تهیه بکاپ از دیتابیس، فقط گزینه‌های مربوط به دیتابیس را انتخاب کنید. با کلیک روی SCHEDULE عملیات تهیه بکاپ آغاز خواهد شد.

نحوه پشتیبان گیری از دیتابیس MySQL
روی SCHEDULE کلیک کنید تا تهیه فایل بکاپ شروع شود

بکاپ گیری از دیتابیس MySQL در کنترل پنل Cpanel

درصورتی‌که از کنترل پنل Cpanel استفاده می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید با ورود به قسمت Backup اقدام به دانلود بکاپ از دیتابیس خود کنید.

 بکاپ گیری از دیتابیس MySQL در کنترل پنل Cpanel
برای بکاپ گیری و بازگردانی اتوماتیک دیتابیس MySQL وارد بخش Backup شوید

کافی‌است روی نام دیتابیس خود در قسمت Download a MySQL Database Backup کلیک کنید تا لینک دانلود مستقیم فایل بکاپ برایتان ظاهر شود.

تهیه‌ Backup از دیتابیس MySQL در cPanel
روی Download a MySQL Database Backup کلیک کنید

استفاده از ابزارهای بکاپ‌گیری؛ ساده‌ترین روش بکاپ گیری از MySQL

فایل بکاپ MySQL، مانند یک چاه آب در بیابان خشک و بی‌آب و علف است. این قضیه را کسانی تجربه کردند که یک اشتباه یا ایراد فنی باعث شده تمام اطلاعات سایت و پایگاه داده آن‌ها از بین رود. این‌جاست که فایل بکاپ قهرمانانه وارد میدان شده و در بیابان بی‌آب و علف سرور که اثری از هیچ دیتایی در آن نیست، اطلاعات پایگاه داده را به‌دستتان می‌دهد. همان لحظه می‌توانید نفس راحتی بکشید که خطر از بیخ گوشتان رد شد؛ درنتیجه بکاپ گیری منظم از پایگاه داده بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر اطلاعاتتان پاک شود، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را بازگردانید.

در روش سوم آموزش بکاپ گیری از پایگاه داده MySQL، شما می‌توانید از ابزارهای مخصوص پشتیبان‌گیری مانند phpMyAdmin ،Navicat یا سایر ابزارهای مدیریت بکاپ استفاده کنید. این ابزارها با بکاپ گیری و بازگردانی اتوماتیک پایگاه داده MySQL رابین‌هودوارانه به شما کمک می‌کنند تا در مواقع ضروری بتوانید اطلاعات سایت و پایگاه داده را بازگردانی کنید. در ادامه، نحوه بکاپ گیری از MySQL را با استفاده از phpmyadmin که مهم‌ترین آن‌هاست توضیح می‌دهیم.

استفاده از phpmyadmin؛ راحت‌ترین روش بکاپ‌ گیری از MySQL

اگر به پایگاه داده MySQL خود دسترسی کامل دارید، از این روش می‌توانید استفاده کنید. ابزار Phpmyadmin یک ابزار منبع باز برای مدیریت پایگاه داده MySQL است. هرچند شاید بکاپ‌گیری با این روش کمی زمان ببرد، اما با ۵ کلیک می‌توانید به‌راحتی از طریق کنترل پنل میزبانی خود از پایگاه داده MySQL بکاپ‌گیری کنید. برای این کار، وارد کنترل پنل دایرکت ادمین یا سی‌پنل خود شوید و به بخش phpmyadmin بروید.

۱. از نوار سمت چپ، پایگاه داده موردنظرتان را انتخاب کنید.

۲. به تب Export بروید.

۳. برای بکاپ‌گیری کامل از سرور، گزینه Quick را انتخاب کنید. گزینه دوم برای بکاپ‌گیری از پایگاه داده سفارشی کاربرد دارد. پیشنهاد می‌کنیم همان گزینه اول را برای بکاپ‌گیری کامل انتخاب کنید.

۴. در بخش Format، گزینه SQL را انتخاب کنید.

۵. روی آیکون Go بزنید تا فرایند بکاپ‌ گیری از MySQL آغاز شود.

بکاپ‌ گیری از MySQL با استفاده از phpmyadmin
راحت‌ترین روش بکاپ‌ گیری از MySQL استفاده از phpmyadmin است

چگونه فایل بکاپ را به فضای ابری پارس پک منتقل کنیم؟

درصورتی‌که از سرورهای پارس پک استفاده می‌کنید، ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرد. درنتیجه، برای انتقال فایل‌های بکاپ می‌توانید از آن استفاده کنید. این فضا از پنل سرور ابری پارس پک قابل فعال‌سازی است. همچنین درصورت نیاز به فضای بیشتر، می‌توانید درخواست ارتقا فضای ذخیره‌سازی دهید تا با پرداخت هزینه این فضا دراختیارتان قرار گیرد.

برای انتقال فایل بکاپ به فضای ابری پارس پک می‌توانید از سه روش استفاده کنید:

  • استفاده از کلاینت mc برای انتقال به سرور minION
  • استفاده از پروتکل‌های FTP
  • استفاده از KLS Backup
  • استفاده از پروتکل S3

هر یک از این روش‌ها را به‌طور کامل در مقاله «انتقال فایل بکاپ به فضای ابری» بررسی کردیم. اگر قصد استفاده از فضای ابری پارس پک را برای ذخیره فایل‌های بکاپ خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

با فضای ابری پارس پک خیالتان از بکاپ‌گیری وب‌سرور راحت است

فرقی نمی‌کند یک فروشگاه اینترنتی تازه‌کار هستید یا سروکارتان با حجم بسیار زیاد دیتابیسی است که به‌طور روزانه تغییر می‌کند. درهرصورت، برای جلوگیری از احتمال از دست رفتن اطلاعاتتان نیاز است به‌صورت منظم نسخه بکاپی از اطلاعاتتان تهیه و آن را در فضای امن و مطمئن ذخیره کنید. اگر دنبال فضای ذخیره‌سازی مطمئن، نامحدود، امن و مقیاس‌پذیر هستید روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از آموزش برنامه نویسی بلاگ پارس پک آموزش بکاپ گیری از دیتابیس MySQL را بررسی کردیم. به‌خاطر داشته باشید ایجاد فایل بکاپ تنها راه محافظت از اطلاعات پایگاه داده نیست. بلکه نیاز است این فایل بکاپ به‌طور منظم ذخیره و آپدیت شود. آموزش‌های رایگان پارس پک برای بکاپ‌گیری و حفاظت از اطلاعات پایگاه داده در این زمینه کمکتان خواهد کرد. امیدواریم این مقاله کمکتان کرده باشد.

اگر سوال یا تجربه‌ای در زمینه بکاپ گیری و بازگردانی اتوماتیک دیتابیس MySQL دارید یا از روش‌های بکاپ گیری از پایگاه داده MySQL راهکاری کاربردی می‌شناسید که ما در مقاله به آن اشاره نکردیم، در بخش نظرات می‌توانید آن را بنویسید.

سؤالات متداول

۱. فایل بکاپ MySQL در کجا قرار دارد؟

در زمان تهیه بکاپ، معمولا می‌توانید مسیر فایل بکاپ را مشخص کنید. برای مثال، در کنترل پنل دایرکت ادمین مسیر پیش‌فرض تهیه فایل بک آپ /home/admin/admin_backups است و فایل بکاپ هر کاربر در مسیر /home/USERNAME/backup قرار دارند.

۲. منظور از Full Backup در تهیه بکاپ چیست؟

امکان تهیه بکاپ از اطلاعات مختلف وجود دارد. بکاپ‌هایی که به‌طور کامل از هاست تهیه می‌شود یا همان Full Backup، شامل فایل‌های اسکریپت، دیتابیس‌ها، ایمیل‌ها و سایر موارد است.

۳. نسخه بکاپ MySQL تا چند وقت ذخیره شده و هر چندوقت یکبار بکاپ‌ها را به‌روزرسانی کنیم؟

زمان‌بندی آپدیت نسخه‌های بکاپ MySQL به سرعت تغییر اطلاعات و میزان اهمیت آن اطلاعات بستگی دارد. نیاز است زمان‌بندی تهیه بکاپ را مطابق با نیاز و استراتژی سایتتان تنظیم کنید. به‌طورکلی، بهتر است بکاپ‌ها به‌طور روزانه یا هفتگی نگهداری شوند. البته در سایت‌هایی که اطلاعات بسیار مهم هستند و تغییر اطلاعات نیز با فاصله زمانی کوتاه انجام می‌شود، بکاپ از دیتابیس به‌صورت ساعتی است.

منابع:devart

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم