آموزش پایگاه داده

اخبار و مقالات آموزشی هاست و سرور در وبلاگ پارس پک

واژۀ دیتابیس (Database) اطلاعات ساختارمند و منظم را در ذهن‌ها تداعی می‌کند که در رکوردهای سازمان‌یافته‌ای ذخیره شده‌اند. دیتابیس مجموعه‌ای از داده‌های ساختاریافته شامل تراکنش‌های مالی، لیست خرید و فروش‌ها، مشخصات کاربران و اطلاعات مهم دیگر است. به دلیل قرارگیری اطلاعات مهم در دیتابیس‌ها، بکاپ‌گیری از داده‌ها و امنیت نگهداری آن‌ها بسیار مهم است.

روی رکوردهای دیتابیس می‌توان عملیات مختلفی مانند ذخیره، ویرایش، حذف و بازیابی انجام داد. وجود پایگاه‌ داده در سیستم‌های نرم‌افزاری بسیار ضروری است تا بتوان حجم گسترده‌ای از داده‌ها را ذخیره و در زمان دلخواه بازیابی کرد. 

با استفاده از سیستم مدیریت دیتابیس (Database Management System) می‌توانید داده‌ها را در دیتابیس خود مدیریت کنید. اصطلاح پایگاه‌ داده، «مجموعه داده‌ها» را نشان می‌دهد که با ساختار منظم در جدول‌ها کنار هم قرار گرفته‌اند و امکان دسترسی به داده‌ها را آسان می‌کند. 

ساختارهای مختلفی برای ذخیره‌سازی داده در دیتابیس‌ها وجود دارد، برخی از آن‌ها مدل پایگاه‌ داده مبتنی‌بر فایل دارند و برخی دیگر سلسله مراتبی هستند. مدل پایگاه‌ دادۀ رابطه‌ای، شبکه‌ای و مبتنی‌بر فضای ابری نیز از ساختارهای دیگری است که می‌توان برای ذخیره‌سازی فایل‌های مختلف در دیتابیس‌ها استفاده کرد. 

در این بین، انواع متنوع و محبوب دیتابیس وجود دارد که شناخت آن‌ها کمک شایانی به استفاده صحیح براساس نوع نیاز می‌کند. از معروف‌ترین دیتابیس‌ها می‌توان به MySQL, SQL Server, MongoDB, PostgreSQL, Oracle, Cassandra, Access و Elasticsearch اشاره کرد. هر کدام از دیتابیس‌ها براساس کاربرد، ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند و برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند. پارس‌پک مقالات تخصصی و کامل از مفاهیم، انواع، چگونگی استفاده و کاربرد پایگاه‌های داده تهیه کرده است تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز را از این مطالب استخراج کنید و برای مدیریت کسب‌وکار خود به‌کار بگیرید.