MySQL چیست؟ آشنایی با دلیل محبوبیت پایگاه داده مای‌اس‌کیو‌ال

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
جمعه 29 مهر 1401
مطالعه: ۳۰ دقیقه ۰ نظر ۱۴۵۹ بازدید

MySQL یکی از سیستم‌های معروف حال‌حاضر دنیاست که کاربردهای بسیار زیادی دارد. MySQL که معمولاً به‌عنوان مشهورترین دیتابیس نیز شناخته می‌شود، امروزه کاربرد زیادی در صنایع مختلف به‌ویژه وب دارد. هر سیستم یا نرم‌افزاری باید داده‌های خود را در مکانی ذخیره کند و برای این کار به آشنایی اولیه با دیتابیس نیاز است. با MySQL حتی افراد تازه‌کار هم می‌توانند به‌راحتی داده‌های خود را ذخیره کنند و از امکانات آن بهره ببرند. در این مقاله، هرآنچه باید درباره MySQL بدانید، آورده‌ایم تا در آن حرفه‌ای شوید؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

دیتابیس چیست؟

دیتابیس یا پایگاه‌داده مکانی است که داده‌های شما در آن ذخیره می‌شوند. به‌عنوان مثال، به عملیات گرفتن یک عکس سلفی فکر کنید. یک دکمه را فشار می‌دهید و تصویری از خود می‌گیرید. عکس شما داده و گالری گوشی شما پایگاه‌داده است که عکس در آن ذخیره می‌شود. انواع مختلفی از پایگاه‌های داده با معماری‌های متفاوت وجود دارند. دیتابیس‌ها می‌توانند انواع مختلفی از داده‌ها مانند String و Integer و Boolean را ذخیره کنند. امروزه، از سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای (RDBMS) برای ذخیره و مدیریت حجم عظیمی از داده‌ها استفاده می‌کنیم. این نوع پایگاه‌‌های داده را به‌دلیل اینکه تمام داده‌ها در جداول مختلف باهم در ارتباط هستند، پایگاه‌داده رابطه‌ای می‌نامیم. این روابط با استفاده از کلیدهای اصلی یا کلیدهای خارجی شکل می‌گیرند که درادامه، بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

MySQL چیست؟

در سال ۱۹۹۴، شرکتی سوئدی به نام MySQL AB پایگاه‌داده MySQL را توسعه داد. در سال ۲۰۰۸، یکی از شرکت‌های فناوری ایالات متحده آمریکا، Sun Microsystems، پس از خرید MySQL AB، مالکیت کامل آن را به‌دست گرفت. در سال ۲۰۱۰، اوراکل (Oracle)، غول فناوری ایالات متحده آمریکا، نیز Sun Microsystems را خرید و MySQL عملاً در‌اختیار اوراکل قرار گرفت. این پایگاه‌داده به زبان‌های C و C++ نوشته شده است و می‌تواند روی پلتفرم‌های مختلف مانند Microsoft Windows ،Oracle Solaris ،AIX ،Symbian ،Linux و MAC OS کار کند. ناگفته نماند My موجود در نام MySQL برگرفته از نام دختر یکی از بنیان‌گذاران MySQL است.

خرید سرور مجازی

سیستم مدیریت پایگاه‌داده (DBMS) چیست؟

پایگاه‌داده معمولاً به برنامه نرم‌افزاری جامع پایگاه‌داده نیاز دارد که به‌عنوان سیستم مدیریت پایگاه‌داده (DBMS) شناخته می‌شود. DBMS به‌عنوان رابط بین پایگاه‌داده و کلاینت یا کاربران عمل می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا پایگاه‌داده را مدیریت کنند. DBMS نظارت بر پایگاه‌های داده را نیز تسهیل و انواع عملیات اداری مانند نظارت بر عملکرد و تنظیم و پشتیبان‌گیری و بازیابی را امکان‌پذیر می‌کند. برخی از نمونه‌های محبوب نرم‌افزار پایگاه‌داده (DBMS) عبارت‌اند از: MySQL ،Microsoft Access ،Microsoft SQL Server ،FileMaker Pro Oracle Database و dBASE.

با‌توجه‌به تعریف کلی دیتابیس، MySQL سیستم مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای متن‌باز (RDBMS) با مدل کلاینت‌سرور است. RDBMS نرم‌افزار یا سرویسی است که برای ایجاد و مدیریت پایگاه‌های داده براساس مدل رابطه‌ای استفاده می‌شود. برای درک بهتر این تعریف، بهتر است با هرکدام از اصطلاحات بیشتر آشنا شوید.

۱. متن‌باز

متن‌باز‌بودن سیستم بدین‌معناست که شما می‌توانید به‌راحتی به کدهای آن سیستم دسترسی پیدا و تغییرات را آزادانه و مطابق با نیازهای خود اعمال کنید.

۲. مدل کلاینت‌سرور

کامپیوترها یا کاربرانی که نرم‌افزار RDBMS مانند MySQL را نصب و اجرا می‌کنند، کلاینت نامیده می‌شوند. هرزمان که آن‌ها به دسترسی به داده‌ها نیاز داشته باشند، به سرور RDBMS متصل می‌شوند. این بخش «کلاینت‌سرور» است. به‌عبارت‌دیگر، در این مدل ارتباط بین کاربر و سرور برقرار می‌شود. MySQL یکی از انواع نرم‌افزارهای RDBMS است. به‌دلیل محبوبیت MySQL، اغلب تصور می‌شود RDBMS و MySQL یکی هستند. بسیاری از سیستم‌های بزرگ مانند فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب، گوگل و یاهو از سیستم MySQL برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند. MySQL با بسیاری از سیستم‌عامل‌های مهم مانند لینوکس، macOS، مایکروسافت ویندوز و اوبونتو سازگار است.

ویژگی های mysql

MySQL چیست و چه کاربردی دارد؟

SQL چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانید MySQL و SQL متفاوت هستند. MySQL یکی از نرم‌افزارهای محبوب RDBMS است که مدل کلاینت‌سرور را پیاده‌سازی می‌کند. کلاینت و سرور برای برقراری ارتباط به زبانی خاص به نام SQL نیاز دارند. Structured Query Language یا SQL زبان کوئری‌های دیتابیس است. تا‌به‌حال با نام‌های زیادی از‌جمله MySQL و PostgreSQL و Microsoft SQL Server مواجه شده‌اید که در آن‌ها کلمه SQL وجود دارد و معمولاً به‌معنای استفاده آن سرویس از زبان SQL است. نرم‌افزار RDBMS اغلب به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر نوشته می‌شود؛ اما همیشه از SQL به‌عنوان زبان اصلی خود برای ارتباط با پایگاه‌داده استفاده می‌کند. MySQL به زبان C و C++ نوشته شده است. درمجموع، SQL به سرور دستور می‌دهد و می‌گوید چه عملیات‌هایی را روی داده‌ها اجرا کنند. برخی از دستورهایی که با استفاده از زبان SQL می‌توان به سرور ارسال کرد، ازاین‌قرارند:

  • دریافت داده: درخواست اطلاعات خاص در پایگاه‌داده موجود
  • ویرایش داده‌ها: افزودن، حذف، تغییر، مرتب‌سازی و سایر عملیات‌ها برای اصلاح و ویرایش داده‌ها
  • نوع داده‌ها: تعین و ویرایش نوع داده‌های ذخیره‌شدنی. برای مثال، نوع داده عددی به رشته‌ای یا متن تغییر کند.
  • کنترل دسترسی به داده‌ها: ایجاد سطوح دسترسی برای افزایش امنیت داده‌ها و…
دستورات sql چیست؟

منظور از SQL چیست؟

MySQL چگونه کار می‌کند؟

کل سیستم دیتابیس MySQL بدین‌صورت است که کلاینت یا کاربر اطلاعات را با استفاده از SQL به سرور منتقل می‌کند و برعکس. در ابتدا یک یا چند دستگاه (کلاینت) ازطریق یک شبکه اینترنت به یک سرور متصل می‌شوند. به‌طورکلی، این روند به‌صورت زیر اتفاق می‌افتد:

  • یک پایگاه‌داده روی سرور ایجاد می‌شود که حاوی دیتاست.
  • کلاینت‌ها با استفاده از SQL درخواست‌های خود را به سرور و MySQL ارسال می‌کنند.
  • سرور درخواست‌های SQL را بررسی می‌کند و پاسخ می‌دهد. این پاسخ به کاربر نمایش داده می‌شود.

خلاصه عملیات‌های انجام‌شده در MySQL به همین صورت است.

مقایسه کامل سیستم‌های مدیریت دیتابیس نسبی SQLite و MySQL و PostgreSQL را در مقاله زیر بخوانید.

SQLite و MySQL و PostgreSQL

انواع پایگاه‌داده

دیتابیس‌ها انواع متفاوتی دارند و نوع ذخیره‌سازی داده‌ها و ارتباط و معماری آن‌ها از دلایل اصلی تفاوت در انواع پایگاه‌داده هستند. دیتابیس MySQL از نوع دیتابیس‌های رابطه‌ای است که داده‌ها در جداول حاوی ستون و ردیف ذخیره می‌شوند و با یکدیگر می‌توانند ارتباط برقرار کنند. برخی از پایگاه‌‌های داده معروف عبارت‌اند از:

  • پایگاه‌داده رابطه‌ای (Relational Databases)
  • پایگاه‌داده شیء‌گرا (Object-Oriented Databases)
  • پایگاه‌داده توزیع‌شده (Distributed Databases)
  • پایگاه‌داده NoSQL – NoSQL Databases
  • پایگاه‌داده Document /JSON – Document/JSON Database
  • پایگاه‌داده‌ نموداری (Graph Databases)
  • پایگاه‌داده ابری (Cloud Databases)

MariaDB

MariaDB فورک یا نسخه‌ای است که تیم MySQL توسعه داده و در نظر گرفته است تا تحت GNU GPL آزاد بماند. MariaDB را مدیران اصلی MySQL مدیریت می‌کنند. MariaDB قصد دارد سازگاری چشمگیر با MySQL را حفظ کند تا بتواند جایگزینی برای آن شود. MariaDB سریع و مقیاس‌پذیر و قوی است و درمقایسه‌با MySQL از موتورهای ذخیره‌سازی بیشتری پشتیبانی می‌کند. همچنین، MariaDB شامل افزونه‌ها و ابزارهای زیادی است که کارایی آن را چندین برابر می‌کند.

 موتور ذخیره‌سازی MySQL

موتورهای ذخیره‌سازی جزء اصلی دیتابیس‌ها هستند که می‌توانند عملیات‌های SQL مانند ایجاد و ویرایش و حذف داده‌ها را اجرا کنند. MySQL از چندین موتور ذخیره‌سازی متفاوت پشتیبانی می‌کند که می‌توانید از هرکدام از آن‌ها استفاده کنید. این موتورها برای اهداف مختلفی ایجاد شده‌اند و درصورت استفاده از هر‌کدام، می‌توانید بهترین عملکرد را تجربه کنید. InnoDB بیشتر از سایر موتورهای ذخیره‌ساز به‌کار می‌رود و از MySQL 5.5 به‌بعد به‌عنوان موتور پیش‌فرض استفاده می‌شود.

۱. InnoDB

  • ایمنی تراکنش‌های جداول را (مطابق با ACID) فراهم می‌کند.
  • از محدودیت‌های FOREIGN KEY پشتیبانی می‌کند.
  • برای محافظت از داده‌ها از قابلیت‌های Commit و Rollback و Crash-Recovery پشتیبانی می‌کند.
  • اجازه استفاده از فهرست خوشه‌ای به‌منظور سازمان‌دهی داده‌ها برای دسترسی سریع‌تر را می‌دهد.
  • قابلیت قفل‌کردن در سطح ردیف را دارد.

۲. MyISAM

  • قبل از MySQL نسخه 5.5، MyISAM موتور ذخیره‌سازی پیش‌فرض برای MySQL بود.
  • این موتور برای محیط‌های غیرتراکنشی مانند Data Warehouses مناسب است؛ جایی‌که جداول بزرگ با حداقل عملیات نوشتن در آن‌جا قرار دارند.
  • MyISAM برای انجام هر عملیاتی کل جدول را قفل می‌کند (قفل‌کردن در سطح جدول). فرایند فیلترینگ زمان می‌برد و MyISAM در شرایطی بهتر از InnoDB عمل می‌کند.
  • ذخیره‌سازی و بازیابی با سرعت زیاد را فراهم می‌کند.

نحوه پیکربندی Group Replication در MySQL روی اوبونتو 20.04 را در مقاله زیر بخوانید.

پیکربندی Group Replication در MySQL

۳. Memory

موتور ذخیره‌سازی Memory در MySQL سریع‌ترین موتور به‌شمار می‌آید؛ زیرا داده‌ها را روی دیسک فیزیکی ذخیره نمی‌کند؛ بلکه جداول داده را در خود حافظه رم ایجاد می‌کند که به‌سرعت می‌توان به آن دسترسی داشت. این موتور امکان قفل‌کردن در سطح جدول را فراهم می‌کند و پس از راه‌اندازی مجدد پایگاه‌داده، داده‌ها را از دست می‌دهد.

۴. CSV

این موتور ذخیره‌سازی اجازه می‌دهد تا داده‌ها در فایل‌های CSV ذخیره شوند. فایل‌های CSV را می‌توان به‌راحتی با اکثر برنامه‌ها اجرا کرد.

۵. Merge

Merge جداول MyISAM را ادغام می‌کند. ادغام جداول کمک می‌کند تا حجم زیادی از داده‌ها را راحت‌تر مدیریت کنید. مجموعه‌ای از جداول MyISAM یکسان را می‌توانید گروه‌بندی کنید و آن‌ها را به‌عنوان شیء ارجاع دهید.

۶. Archive

این موتور برای درج سرعت زیاد بهینه شده است. موتور Archive داده‌ها را هنگام درج فشرده می‌کند؛ ولی از تراکنش‌ها پشتیبانی نمی‌کند. موتور مذکور برای ذخیره و بازیابی مقادیر زیادی از داده‌های قدیمی و بایگانی‌شده که به‌ندرت از آن‌ها استفاده می‌شود، ایدئال است.

۷. Federated

موتور فدرال برای محیط داده توزیع‌شده مناسب است و اجازه ایجاد پایگاه‌داده MySQL را با پیوند‌دادن تعدادی سرورهای فیزیکی MySQL می‌دهد. کوئری‌ها به‌طور‌خودکار در سرورهای راه دور اجرا می‌شوند و هیچ داده‌ای در سرور محلی ذخیره نمی‌شود.

۸. Blackhole

موتور ذخیره‌سازی Blackhole می‌تواند داده‌ها را به‌عنوان ورودی دریافت کند؛ اما نمی‌تواند همان داده‌ها را ذخیره‌سازی کند. همیشه پاسخ کوئری‌ها یک پیغام خالی است. این نوع موتور ذخیره‌سازی معمولاً هنگام انجام آزمایش‌های عملکرد استفاده می‌شود؛ زیرا در آن عملکرد، ذخیره داده‌ها نیاز نیست.

انواع پایگاه داده توزیع شده

موتور ذخیره دیتابیس مای‌اس‌کیو‌ال چیست؟

تفاوت دیتابیس‌های SQL و NoSQL

سیستم‌ مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای (RDBMS) در دهه ۱۹۷۰ ظهور کرد. ادگار فرانک کاد، دانشمند کامپیوتر بریتانیایی و کارمند آی‌بی‌ام‌، مفهوم RDBMS را ابداع کرد. RDBMSها اغلب «پایگاه‌های داده SQL» نامیده می‌شوند؛ زیرا از SQL استفاده می‌کنند. پایگاه‌داده NoSQL در اواخر دهه ۲۰۰۰ ظهور کرد. اصطلاح «NoSQL» به‌معنای «غیر SQL» است که درادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

تفاوت بین پایگاه‌‌های داده‌ SQL و NoSQL بدین‌شرح است:

  • مدل ذخیره‌سازی داده‌ها: پایگاه‌داده SQL داده‌ها را در جداول با ردیف‌ها و ستون‌های ثابت ذخیره می‌کند؛ ولی پایگاه‌داده NoSQL داده‌هایی مانند اسناد، جفت‌های key-value، ستون‌های گسترده (wide-columns) و نمودارها را ذخیره می‌کند.
  • نوع داده‌ای که باید ذخیره شود: پایگاه‌داده SQL به شما اجازه می‌دهد فقط داده‌های ساختاریافته را ذخیره کنید؛ اما در پایگاه‌داده NoSQL می‌توانید داده‌های بدون ساختار را نیز ذخیره کنید.
  • Schema: پایگاه‌داده SQL از Schema سفت‌و‌سختی استفاده می‌کند؛ ولی پایگاه‌داده NoSQL انعطاف‌پذیر است.
  • مقیاس‌بندی: پایگاه‌داده SQL با سرورهای بزرگ‌تر افزایش می‌یابد؛ یعنی مقیاس عمودی است. درمقابل، پایگاه‌داده NoSQL به‌صورت افقی بزرگ می‌شود؛ یعنی با سرورهای بیشتر.
  • پیوستن (Joins): پایگاه‌داده SQL از «Joins» یا ادغام جداول پشتیبانی می‌کند؛ اما پایگاه‌داده NoSQL از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند.
  • انطباق با ACID چندرکوردی: پایگاه‌داده SQL از ویژگی‌های ACID چندرکوردی (Atomicity، Consistency ،Isolation و Durability) پشتیبانی می‌کند؛ ولی پایگاه‌داده NoSQL اغلب از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند.
  • MySQL ،PostgreSQL ،SQLite ،Oracle و Microsoft SQL Server نمونه‌های محبوب پایگاه‌داده‌ SQL هستند. MongoDB ،Cassandra ،Redis ،Memcached و Amazon DynamoDB نیز از نمونه‌های محبوب پایگاه‌داده NoSQL به‌شمار می‌آیند.
معایب پایگاه داده nosql

SQL و NoSQL چه تفاوتی با هم دارند؟

انواع داده پشتیبانی‌شده در MySQL

انواع مختلفی از داده‌ها وجود دارند. برای مثال، اعداد صحیح مانند ۱ و ۲ جزو داده‌های Integer و نویسه‌ها نیز جزو String به‌شمار می‌آیند. MySQL انواع مختلفی از داده‌ها را برای ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کند. به‌طور‌کلی، این داده‌ها در چند نوع دسته‌بندی می‌شوند؛ ازجمله:

  • نوع داده عددی
  • نوع داده تاریخ و زمان
  • نوع داده رشته‌ای
  • نوع داده مکانی

روش‌ها و استراتژی‌های تکثیر داده در MySQL را در مقاله زیر بخوانید.

مقایسه Asynchronous Replication و Synchronous Replication

۱. نوع داده عددی

همان‌طورکه از نامش مشخص است، در این نوع داده‌ها معمولاً اعداد ذخیره می‌شوند. فهرست زیر انواع داده‌های عددی رایج پشتیبانی‌شده در MySQL را نشان می‌دهد:

  • INT: یک عدد صحیح با اندازه معمولی که می‌تواند باعلامت یا بی‌علامت باشد.
  • TINYINT: یک عدد صحیح بسیار کوچک که می‌تواند با‌علامت یا بی‌علامت باشد.
  • SMALLINT: یک عدد صحیح کوچک که می‌تواند باعلامت یا بی‌علامت باشد.
  • MEDIUMINT: یک عدد صحیح با اندازه متوسط ​​که می‌تواند باعلامت یا بی‌علامت باشد.
  • BIGINT: یک عدد صحیح بزرگ که می‌تواند باعلامت یا بی‌علامت باشد.
  • FLOAT(M,D): یک عدد ممیز شناور که نمی‌تواند با‌علامت باشد.
  • DOUBLE(M,D): یک عدد ممیز شناور با دقت زیاد که نمی‌تواند با‌علامت باشد.
  • DECIMAL(M,D): یک عدد اعشاری floating-point بسته‌بندی‌نشده که نمی‌تواند باعلامت باشد.
  • BOOL: این نوع داده شرایط True یا False (0 یا 1) را نشان می‌دهد.
  • BOOLEAN: همان BOOL است.

۲. نوع داده تاریخ و زمان

در این نوع داده، داده‌های زمانی مربوط به تاریخ، ساعت، سال و… ذخیره می‌شوند. نوع داده‌های تاریخ و زمان پشتیبانی‌شده در MySQL بدین‌شرح‌اند:

  • DATE: تاریخی در قالب YYYY-MM-DD، بین 1000-01-01 و 9999-12-31 را ذخیره می‌کند.
  • DATETIME: ترکیبی از تاریخ و زمان در قالب YYYY-MM-DD HH:MM:SS، بین 1000-01-01 00:00:00 و 9999-12-31 23:59:59 است.
  • TIMESTAMP: زمان مانند قالب قبلی DATETIME، فقط بدون خط فاصله بین اعداد ذخیره می‌شود.
  • YEAR(M): یک سال را در قالب دورقمی یا چهارقمی ذخیره می‌کند.

۳. نوع داده رشته‌ای

اگرچه انواع داده‌های عددی و زمانی نیز وجود دارند، بیشتر داده‌هایی که ذخیره می‌کنید، در قالب رشته‌ای خواهند بود. فهرست زیر انواع داده‌های رشته‌ای رایج در MySQL را بیان می‌کند:

  • CHAR(M): رشته‌ای با طول ثابت بین ۱ تا ۲۵۵ کاراکتر (مثلاً CHAR(5)) که هنگام ذخیره با فاصله‌هایی به طول مشخص‌شده در سمت راست قرار دارد.
  • VARCHAR(M): رشته‌ای با طول متغیر بین ۱ تا ۲۵۵ کاراکتر (مثلاً VARCHAR(25) که هنگام ایجاد فیلد VARCHAR باید طولی را تعیین کنید.
  • BLOB یا TEXT: فیلدی با حداکثر طول ۶۵۵۳۵ کاراکتر است. BLOBها اشیای بزرگ باینری هستند و برای ذخیره مقادیر زیادی از داده‌های باینری مانند تصویرها یا انواع دیگر فایل‌ها استفاده می‌شوند.
  • TINYBLOB یا TINYTEXT: یک ستون BLOB یا TEXT با حداکثر طول ۲۵۵ کاراکتر است. شما طولی را برای TINYBLOB یا TINYTEXT مشخص نمی‌کنید.
  • MEDIUMBLOB یا MEDIUMTEXT: یک ستون BLOB یا TEXT با حداکثر طول ۱۶۷۷۷۲۱۵ کاراکتر است.
  • LONGBLOB یا LONGTEXT: یک ستون BLOB یا TEXT با حداکثر طول ۴۲۹۴۹۶۷۲۹۵ کاراکتر است.
  • ENUM: شمارش و اصطلاحی فانتزی برای فهرست است.

۴. نوع داده‌ مکانی

مقادیر مکانی بیشتر برای ذخیره داده‌های مربوط به مکان‌ها و مختصات جغرافیایی به‌کار می‌روند. MySQL از داده‌های مکانی زیادی پشتیبانی می‌کند که حاوی انواع مختلفی از مقادیر هندسی و جغرافیایی هستند:

  • GEOMETRY: یک مقدار مکانی از هر نوع
  • POINT: یک نقطه (یک جفت مختصات XY)
  • LINESTRIN: یک منحنی (یک یا چند مقدار POINT)
  • POLYGON: یک چندضلعی
  • GEOMETRYCOLLECTION: مجموعه‌ای از مقادیر GEOMETRY
  • MULTILINESTRING: مجموعه‌ای از مقادیر LINESTRING
  • MULTIPOINT: مجموعه‌ای از مقادیر POINT
  • MULTIPOLYGON: مجموعه‌ای از مقادیر POLYGON
انواع داده در mysql

SQL از کدام داده ها پشتیبانی می‌کند؟

مقایسه با رقبا

همان‌طورکه می‌دانید، انواع زیادی از دیتابیس‌ها وجود دارند. MySQL یکی از دیتابیس‌های برتر موجود است؛ اما رقبایی نیز دارد. درادامه، این دیتابیس محبوب را با برخی از رقبای بزرگ‌ خود مقایسه خواهیم کرد و مزایا و معایب هرکدام را توضیح خواهیم داد.

مقایسه MySQL با Microsoft SQL Server (به‌اختصار MSSQL)

MySQL و Microsoft SQL Server (به‌اختصار MSSQL) هر دو سیستم‌های پایگاه‌داده پرکاربرد هستند. MySQL سیستم مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای متن‌باز (RDBMS) محسوب می‌شود؛ در‌حالی‌که MSSQL Server یک RDBMS است که مایکروسافت آن را توسعه‌ داده است.

۱. شباهت بین MySQL و SQL Server

ازآن‌جاکه MSSQL و MySQL پایگاه‌های داده رابطه‌ای SQL هستند، شباهت‌های زیادی میانشان وجود دارد. اکثر توسعه‌دهندگان در یکی از آن‌ها تخصص دارند. MSSQL و MySQL شبیه یکدیگر به‌نظر می‌رسند؛ اما معماری آن‌ها متفاوت است. برخی از شباهت‌های آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جداول: هر دو پلتفرم از مدل جدول پایگاه‌داده رابطه‌ای استاندارد برای ذخیره داده‌ها در ستون‌ها و ردیف‌ها استفاده می‌کنند.
  • عملکرد درخورتوجه: پایگاه‌داده قلب برنامه‌هایتان است و مسئولیت ذخیره و بازگرداندن داده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن را برعهده دارد. MySQL و MSSQL سرعت عملکرد درخورتوجهی دارند.
  • کلیدها: هر دو پلتفرم از کلیدهای اصلی و خارجی برای ایجاد روابط بین جداول استفاده می‌کنند.
  • محبوبیت مبتنی‌بر وب: Oracle و MySQL و MSSQL ازجمله پایگاه‌های داده رایج‌ برای استفاده در اپلیکیشن‌های وب‌سایتی هستند.
  • مقیاس‌پذیری: هر دو پلتفرم می‌توانند با رشد شرکت شما در همان مقیاس بزرگ شوند. آن‌ها برای پروژه‌های کوچک‌و‌بزرگ مناسب هستند و می‌توانند روزانه میلیون‌ها تراکنش را پشتیبانی کنند.
  • سینتکس
  • درایورهای اتصال

آموزش پیدا کردن کوئری های کند کننده در mysql را در مقاله زیر بخوانید.

کوئری های کند کننده در mysql

۲. تفاوت بین MySQL و SQL Server

این دو پلتفرم در بسیاری از بخش‌ها مانند استانداردهای پایگاه‌داده و جداول و سینتکس مشابه هستند؛ اما عملکردشان بسیار متفاوت است. بیشترِ این تفاوت‌ها به‌دلیل متفاوت‌بودن معماری آن‌ها است. دانستن این تفاوت‌ها به انتخاب بهتر بین MySQL و SQL Server کمک می‌کند:

  • سازگاری: مایکروسافت در ابتدا SQL Server را به‌طورانحصاری برای سیستم‌عامل ویندوز توسعه داد؛ ولی این شرکت اخیراً آن را برای Mac OS X و Linux نیز دردسترس قرار داده است. گفتنی است متأسفانه هنوز امکانی برای استفاده کامل SQL Server در لینوکس وجود ندارد. علاوه‌براین، MySQL می‌تواند به‌راحتی روی چندین سیستم‌عامل محبوب ازجمله لینوکس و مک‌او‌اس ایکس و ویندوز اجرا شود.
  • پشتیبانی: MySQL و MSSQL هر دو از چندین زبان برنامه‌نویسی مانند Java ،++C ،PHP ،Ruby ،Python ،Delphi ،Visual Basic ،Go و R پشتیبانی می‌کنند. بااین‌حال، MySQL علاوه‌بر زبان‌های گفته‌شده، از زبان‌های دیگری مانند Tcl ،Scheme ،Perl ،Eiffel و Haskel پشتیبانی می‌کند. ازآن‌جاکه MySQL زبان‌های بسیار زیادی را پشتیبانی می‌کند، در میان جوامع برنامه‌نویس بسیار مشهورتر است و کاربرد بیشتری دارد. در‌حالی‌که می‌توانید از هر دو نوع پایگاه‌داده برای پروژه‌های ویندوز و لینوکس استفاده کنید، MySQL به‌طورکلی با PHP کار می‌کند و MSSQL عمدتاً با دات‌نت استفاده می‌شود.
  • موتورهای ذخیره‌سازی: MyISAM و InnoDB موتورهای پیکربندی و ذخیره‌سازی داده‌ها در MySQL هستند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند مجموعه‌ای از فعالیت‌های طراحی و برنامه‌نویسی را انجام دهند. درمقابل، MSSQL به شما اجازه نمی‌دهد که موتورهای مختلف را هنگام ایجاد پایگاه‌داده مشخص کنید.
  • هزینه: MySQL رایگان و متن‌باز است؛ اما اجرای MSSQL به هزینه بیشتری نیاز دارد.
  • کوئری: MSSQL به شما اجازه می‌دهد کلاس‌های خود را در دات‌نت راه‌اندازی کنید. برای مثال، می‌توانید با کوئری‌های LINQ نیز کار کنید.
  • امنیت: MSSQL و MySQL با معماری مجموعه‌های باینری (Binary Collections) طراحی شده‌اند. MySQL به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از فایل‌های باینری برای ویرایش فایل‌های پایگاه‌داده حتی حین اجرا استفاده کنند؛ ولی MSSQL به هیچ فرایندی اجازه ویرایش یا دسترسی به فایل‌های باینری یا پایگاه‌داده را نمی‌دهد. این امکان باعث می‌شود هکر‌ها دسترسی کمتری برای هک و تغییرات فایل‌ها داشته باشند. بدین‌ترتیب، نتیجه می‌گیریم که MSSQL از MySQL امن‌تر است.
  • متوقف‌کردن کوئری در حال اجرا: MySQL به کاربران اجازه نمی‌دهد پس از اجرای کوئری، آن را لغو کنند و برای توقف کوئری باید کل فرایند را از بین ببرند. درمقابل، کاربران MSSQL می‌توانند کوئری پایگاه‌داده را در‌حالی‌که در حال اجراست، بدون از‌بین‌بردن کامل فرایند، حذف کنند.
تفاوت sql و mysql

ویژگی‌های MySQL نسبت‌به SQL چیست؟

چرا MySQL این‌قدر محبوب است؟

MySQL تنها (R)DBMS موجود در بازار نیست؛ اما یکی از دیتابیس‌های پرطرفدار است که قابلیت‌های زیادی نیز دارد. دلایل بسیاری برای محبوبیت این دیتابیس وجود دارد که درادامه، به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. انعطاف‌پذیر و استفاده آسان

ازآن‌جاکه دیتابیس MySQL سیستمی متن‌باز محسوب می‌شود، دست شما برای تغییر سورس بسیار باز است و می‌توانید تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید. نکته دیگر اینکه فرایند نصب و راه‌اندازی آن در‌مقایسه‌با سایر رقبا بسیار ساده‌تر و سریع‌تر است و به دانش خاصی نیاز ندارد.

۲. عملکرد درخورتوجه

MySQL از قابلیت‌های زیادی برخوردار است. بسیاری از روش‌های کلاسترینگ و Replication که برای تکثیر داده‌ها در دیتابیس‌ها استفاده می‌شود، به‌کمک MySQL امکان‌پذیر است. همچنین، این دیتابیس می‌تواند از سیستمی بسیار کوچک تا سیستمی بسیار بزرگ را مدیریت و داده‌های حجیم را ذخیره کند.

۳. استاندارد صنعتی

از MySQL سال‌های زیادی است که در صنعت‌های متفاوت استفاده می‌شود؛ ازاین‌رو، منابع بسیاری دردسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. نکته مهم دیگر اینکه کارشناسان و متخصصان فراوانی برای توسعه این دیتابیس وجود دارند که درصورت نیاز، می‌توانید سریعاً یکی از آنان را استخدام کنید.

۴. امنیت بسیار

هنگام انتخاب دیتابیس مناسب، امنیت داده‌ها باید در اولویت باشد. MySQL با سیستم‌های دسترسی متفاوت و مدیریت حساب‌های کاربری، امنیت مطلوبی ارائه می‌دهد. این دیتابیس جزو دیتابیس‌های امن جهان است که شرکت‌های بسیار بزرگ مانند فیسبوک و‌… از آن استفاده می‌کنند.

۵. رایگان‌بودن

دیتابیس MySQL کاملاً رایگان است و تمامی کاربران می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، از این سیستم در انواع مقیاس‌ها استفاده کنند. این دیتابیس را در تمامی وب‌سایت‌ها می‌توانید پیدا و استفاده کنید.

۶. سازگاری با پلتفرم‌ها

MySQL تقریباً از تمامی پلتفرم‌های محبوب پشتیبانی می‌کند و از آن می‌توانید به‌راحتی استفاده کنید. این دیتابیس تعداد زیادی از پلتفرم‌ها مانند Microsoft Windows ،Oracle Solaris ،AIX ،Symbian ،Linux و MAC OS را پشتیبانی می‌کند.

۷. نسخه‌های MySQL

  • MySQL Enterprise Edition: این نسخه شامل جامع‌ترین مجموعه از ویژگی‌های پیشرفته و ابزارهای مدیریتی و پشتیبانی فنی برای دستیابی به بهترین سطوح مقیاس‌پذیری و امنیت و آپ‌تایم MySQL است.
  • MySQL Standard Edition
  • MySQL Classic Edition
  • MySQL Cluster CGE

بررسی امنیت MySQL

هرزمان که پایگاه‌داده‌ای ایجاد می‌شود، قدم اول شناسایی و بررسی امنیت آن است. همان‌طور‌که گفتیم، این دیتابیس جزو دیتابیس‌های امن جهان به‌شمار می‌آید. MySQL ابزارها و امکانات حفاظتی و امنیتی فراوانی تدوین کرده است تا بتواند امنیت داده‌های شما را به‌خوبی حفظ کند. درادامه، سیستم امنیتی این دیتابیس را به‌طور‌کامل شرح می‌دهیم.

۱. فایروال MySQL Enterprise 

فایروال Enterprise از پایگاه‌های داده دربرابر تهدیدهای امنیتی مانند SQL Injection یا Sniff Attack یا Trojan Horse محافظت می‌کند. این فایروال به‌طورمداوم سیستم MySQL را رصد و درصورت نیاز هشدارهایی نیز ارسال می‌کند. همچنین درصورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک، با آن مقابله و تهدید را رفع می‌کند. نکته مهم دیگر اینکه می‌توانید فهرستی سفید از SQLهای موردتأیید را تهیه و کوئری‌های ارسالی را با آن مدیریت کنید.

۲. سیستم رمزگذاری MySQL Enterprise 

رمزگذاری فرایند ایمن‌سازی داده است که ازطریق آن می‌توان داده‌های حساس را رمزگذاری کرد تا فقط کاربران مجاز بتوانند برای دسترسی به داده‌ها، آن‌ها را رمزگشایی کنند. سیستم Encryption یا سیستم رمزگذاری باعث می‌شود داده‌ها به‌صورت رمزنگاری‌شده منتقل شوند و امنیتشان حفظ شود. این سیستم از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • رمزگذاری داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌های RSA یا DSA یا DH
  • ایجاد کلید عمومی و خصوصی برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها
  • امضای دیجیتال برای احراز هویت کاربران

۳. سیستم رمزگذاری داده‌های فیزیکی (TDE)

MySQL TDE با رمزگذاری اطلاعات مهم در سطح فایل‌های فیزیکی، امنیت بیشتری فراهم می‌کند. فایل‌های فیزیکی پایگاه‌داده حتی قبل از ذخیره داده‌ها درون آن‌ها، رمز‌گذاری و فقط در طول فرایند خواندن داده‌ها رمزگشایی می‌شوند. این امر مانع دسترسی هکرها به داده‌های حساس فایل‌ها می‌شود.

۴. احراز هویت کاربر 

ماژول‌های احراز هویت متفاوتی مانند Pluggable Authentication Modules (به‌اختصار PAM) و Windows Active Directory وجود دارند که به برنامه‌های خود می‌توانید متصل و کاربرانتان را احراز هویت کنید.

۵. پشتیبانی از سیستم تراکنش InnoDB

موتور ذخیره‌سازی MySQL InnoDB از سیستم ACID-compliant برای اطمینان از امنیت تراکنش‌ها استفاده می‌کند. ویژگی‌هایی مانند کنترل هم‌زمان چندین نسخه دیتابیس Multi-Version Concurrency Control (به‌اختصار MVCC) و ذخیره بک‌آپ فوری از دیتابیس در زمان‌های مختلف و اجرای سیستم کلید خارجی، به حفظ یکپارچگی و امنیت داده‌ها کمک می‌کنند.

۶. پشتیبان‌گیری آنلاین MySQL

با استفاده از سیستم پشتیبان‌گیری آنلاین، از داده‌های خود در هر زمان نسخه پشتیبان تهیه کنید. با پشتیبان‌گیری Hot یا Online، امکان پشتیبان‌گیری کامل، جزئی، افزایشی یا انتخابی فراهم می‌شود. همچنین، امکان بازیابی پایگاه‌داده ازطریق روش Point In Time Recovery (به‌اختصار PITR) وجود خواهد داشت.

مقایسه mysql و mongodb

دلیل محبوبیت مای‌اس‌کیو‌ال چیست؟

از MySQL کجا استفاده می‌شود؟

دیتابیس‌ها سیستم‌هایی برای ذخیره داده‌های شما هستند. هر سیستمی که داده داشته باشد، باید آن را در دیتابیس ذخیره کند. عموماً پایگاه‌های داده برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شوند و انواع داده‌های یک سیستم را ذخیره می‌کنند و درصورت نیاز ارائه می‌دهند. MySQL سیستم مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای مبتنی‌بر SQL است و از آن برای اهداف گوناگونی، مانند سیستم فروشگاهی، انبار داده، ایجاد برنامه‌های کاربردی تحت‌وب، خدمات B2B و برنامه‌های گزارش‌گیری می‌توانید استفاده کنید.

با‌این‌حال، رایج‌ترین و محبوب‌ترین کاربرد MySQL ساخت پایگاه‌داده برای وب است. از این دیتابیس می‌توان برای ذخیره هر‌چیزی استفاده کرد؛ از تکه‌ای اطلاعات گرفته تا کل موجودی محصولات با داده‌های عظیم در فروشگاه آنلاین. همچنین، MySQL را با استفاده زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP و JavaScript برای ایجاد وب‌سایت‌ها با دیتابیس می‌توانید ارتباط برقرار و عملیات‌های موردنیاز خود را اعمال کنید. با این کار می‌توانید اطلاعات خود را به‌سرعت در دیتابیس ذخیره کنید و درصورت نیاز به مشتری نشان دهید.

استقرار روی سرور

این پایگاه‌داده را روی پلتفرم‌های ابری مانند Oracle Cloud و Amazon EC2 و Microsoft Azure می‌توانید نصب کنید. MySQL به‌واسطه امکانات فراوان خود می‌تواند همیشه دردسترس باشد. داده‌ها قلب هر نرم‌افزار هستند. چه در وب و اپلیکیشن اندروید و چه در برنامه روی سرور یا برنامه سازمانی مهم، باید همیشه داده‌های خود را از روی دیتابیس ارائه دهند. دردسترس‌بودن داده‌ها و دیتابیس عامل اصلی آپ‌تایم و فعال‌بودن هر نرم‌افزار است و بدون دیتابیس و داده، هیچ سیستمی کار نمی‌کند. MySQL با راه‌حل‌هایی که ارائه داده است، می‌تواند دسترسی درخورتوجهی را تضمین کند و درصورت بروز مشکل در دیتابیس، اپلیکیشن از کار نیفتد.

۱. تکرار (Replication)

Replication اجازه می‌دهد تا داده‌ها از یک سرور MySQL (به نام Master) به یک یا چند سرور (به نام Slaves) کپی شوند تا درصورت بروز خطا در سرور Master، یک نسخه پشتیبان تهیه و حجم کار تقسیم شود. در این فرایند، داده‌ها به‌صورت آنی (با اختلاف بسیار کم) در چند دیتابیس ذخیره می‌شوند و درصورت نیاز می‌توانید از هرکدام از آن‌ها استفاده کنید. این فرایند به‌عنوان فرایند Master/Slave Replication نیز شناخته می‌شود که دردسترس‌بودن چشمگیر سرورهای پایگاه‌داده را تضمین می‌کند.

۲. مدیریت شکست با تکرار (Fail-Over Management به‌اختصار GTID)

Global Transaction Identifiers یا به‌اختصار GTID «شناسه تراکنش‌های گلوبال» است که به هر تراکنش در دیتابیس اصلی تعلق دارد. درصورت بروز خطا قبل از همگام‌سازی با دیتابیس Slave، ازطریق این سیستم می‌توان داده‌های تکراری یا همگام‌نشده را شناسایی کرد. از‌این‌رو، مدیریت Fail-Over بهتری را می‌توان با استفاده از Replication GTID انجام داد.

۳. تکرار گروهی (Group Replication)

در این نوع تکرار، گروهی از سرورها با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و یک گروه را تشکیل می‌دهند. اعضای این گروه از سیستم ارتباطی قدرتمند برای هماهنگ‌کردن وظایفی مانند مدیریت خطا و حفظ ثبات داده‌ها و تکرار سرور استفاده می‌کنند. این نوع تکرار کارآمدتر است؛ زیرا پیکربندی دستی به‌حداقل می‌رسد و درصورت اضافه‌شدن عضوی جدید یا ترک یکی از اعضا، گروه‌ها و دیتابیس‌ها به‌صورت خودکار همگام و پیکربندی می‌شوند.

۴. کلاستر (MySQL Cluster)

MySQL Cluster پایگاه‌داده تراکنشی است که دسترسی چشمگیر (۹۹.۹۹۹درصد) به دیتا را ارائه می‌دهد که به‌معنای خرابی کمتر از پنج دقیقه در سال است. MySQL با به‌کارگیری معماری Shared-Nothing توانسته است سیستمی تقریباً بدون شکست را ارائه دهد. MySQL Cluster می‌تواند داده‌های مبتنی‌بر حافظه یا دیسک را در کمترین زمان به همه گره‌های درون یک خوشه ارسال کند؛ از‌این‌رو، از دسترسی درخورتوجهی پشتیبانی می‌کند.

روش‌های دسترسی و استفاده از MySQL

پس از ایجاد پایگاه‌داده و تنظیم دسترسی‌های مجاز، نوبت به دسترسی و استفاده از MySQL می‌رسد. روش‌های زیادی برای استفاده و دسترسی به دیتابیس و اجرای کوئری‌های SQL وجود دارد. بسته به نوع سیستم شما و مکان قرار‌گیری MySQL، بهترین روش دسترسی به این دیتابیس متفاوت خواهد بود. درادامه، برخی از روش‌های دسترسی به این دیتابیس را معرفی کرده‌ایم.

۱. خط فرمان (Command Line)

ابزار MySQL که برنامه MySQL Client در خط فرمان ارائه داده است، می‌تواند پل ارتباطی میان شما و دیتابیس MySQL باشد. MySQL ابزاری برای اجرای کوئری‌های SQL است که با آن می‌توانید کوئری‌های خود را وارد و پس از اِعمال روی دیتابیس، نتیجه را مشاهده کنید. همچنین، می‌توانید جداول را در قالب فرمت ASCII ببینید.

۲. ابزارهای حاوی رابط کاربر گرافیکی

راه دیگر ارتباط با دیتابیس استفاده از ابزارهای گرافیکی است. این ابزارها دیتابیس شما را در محیطی گرافیکی‌تر نمایش می‌دهند و خیلی سریع‌تر و راحت‌تر از خط فرمان می‌توانید بسیاری از کارهایتان را انجام دهید. بیشتر این ابزارها کوئری‌های آماده دارند که تعداد زیادی از کارهای شما را می‌توانند راحت‌تر انجام دهند. همچنین، این سیستم‌ها برای افراد تازه‌کار و بدون دانش فنی مناسب‌تر‌ند.

ابزارهای زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دیتابیس‌های خود، به‌خصوص MySQL را مدیریت کنید. این ابزارها معمولاً رابط گرافیکی ارائه می‌کنند و عملیات‌های فراوانی را تنها با چند کلیک ساده می‌توانند انجام دهند. هرچه رابط کاربری گرافیکی سبک‌تر و کاربرپسندتر باشد، مدیریت داده در آن‌ها سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود. بعضی از رابط‌های کاربری گرافیکی محبوب‌ MySQL عبارت‌اند از: MySQL WorkBench ،‌phpMyAdmin ،‌SequelPro ،‌DBVisualizer و Navicat DB Admin Tool. برخی از آن‌ها رایگان و بعضی دیگر پولی هستند و تعدادی منحصراً روی macOS اجرا می‌شوند و برخی دیگر با سیستم‌عامل‌های متفاوتی سازگارند. ابزارهای زیادی برای دسترسی به پایگاه‌داده MySQL وجود دارد که مهم‌ترینشان ازاین‌قرارند:

phpMyAdmin .۱

به‌زبان ساده، phpMyAdmin نرم‌افزاری تحت‌وب است که پایگاه‌داده MySQL شما را در محیطی گرافیکی به‌نمایش در‌می‌آورد و بسیاری از عملیات‌های اصلی به‌خصوص اجرای کدهای SQL را درون آن، تنها با چند کلیک ساده می‌توانید انجام دهید. این ابزار معروف‌ترین ابزار مدیریت MySQL به‌شمار می‌رود و در سال ۱۹۹۸ برای ارتباط با زبان برنامه‌نویسی PHP توسعه یافته است. phpMyAdmin کاملاً رایگان است و مستندات کاملی نیز برای آن وجود دارد.

ویژگی‌های phpMyAdmin

  • نمایش پایگاه‌های داده و داده‌ها
  • ایجاد یا حذف پایگاه‌های داده و داده‌ها
  • تغییر پایگاه‌های داده و داده‌ها
  • مدیریت سطوح دسترسی کاربران
  • ابزار Import یا Export

 ۲. MySQL WorkBench

MySQL WorkBench یکی دیگر از ابزارهای مدیریت پایگاه‌داده است که هرشخصی با هرسطحی اعم از معمار، برنامه‌نویس، مدیریت و… می‌تواند به آن متصل شود و عملیات‌های خود را انجام دهد. این ابزار ویژگی‌های حرفه‌ای بسیاری دارد که می‌تواند برای طراحی و توسعه و مدیریت پایگاه‌داده استفاده شود. شایان ذکر است که MySQL WorkBench برای پلتفرم‌های ویندوز و لینوکس و مک دردسترس قرار دارد.

ویژگی‌های MySQL WorkBench

  • توسعه و اجرای کوئری SQL
  • مدیریت پایگاه‌داده
  • تنظیم عملکرد
  • مدیریت کاربران و سشن‌ها
  • مدل‌سازی داده‌ها
  • مهندسی رو‌به‌جلو یا معکوس
  • مهاجرت پایگاه‌داده

HeidiSQL .۴

HeidiSQL نیز ازجمله ابزارهای مدیریت MySQL است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است و مجوز GNU GPL را نیز دارد. این ابزار برای انواع پلتفرم‌های ویندوز و مک دردسترس است.

ویژگی‌ّهای HeidiSQL

  • دارای نسخه Portable و نصب آسان
  • امکان اتصال به چندین سرور ازطریق یک پنجره
  • اگر پورت پیش‌فرض برای اتصال ریموت باز نباشد، می‌تواند ازطریق خط فرمان یا تونل SSH به سرور MySQL متصل شود.
  • با لینوکس به‌خوبی کار می‌کند؛ به‌شرطی‌که پلتفرم Wine وجود داشته باشد.
  • تصحیح و تکمیل خودکار سینتکس SQL

۳. زبان‌های برنامه‌نویسی

با استفاده از بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی به‌راحتی می‌توانید با دیتابیس MySQL ارتباط برقرار کنید و عملیات‌های مدنظرتان را انجام دهید.

آموزش تصویری نصب mysql

چگونه از مای‌اس‌کیو‌ال استفاده کنیم؟

نصب و استفاده از دیتابیس MySQL

همان‌طور‌که گفتیم، دیتابیس MySQL کاملاً رایگان و متن‌باز است و آن را در هر پلتفرمی می‌توانید نصب و راه‌اندازی کنید. برای این کار، به وب‌سایت dev.mysql.com مراجعه و MySQL را مطابق با سیستم‌عامل خود نصب کنید.

استفاده از MySQL و انجام عملیات CRUD

عملیات CRUD مخفف Create Read Update Delete است که مجموعه پایه عملیات‌های SQL هستند.

Create: برای ایجاد جداول، می‌توانید از ساختار دستور SQL زیر استفاده کنید:

CREATE TABLE table_name (column_name column_type constraints);

Read: برای دریافت و خواندن دیتا از پایگاه‌داده، می‌توانید از ساختار دستور SQL زیر بهره ببرید:

use gfg;
select * from student;

Update: برای به‌روزرسانی و ویرایش دیتا در دیتابیس، می‌توانید از ساختار دستور SQL زیر استفاده کنید:

Alter table student 
modify name varchar(50) not null;

Delete: برای حذف دیتا از پایگاه‌داده، می‌توانید ساختار دستور SQL زیر را به‌کار ببرید:

delete from student 
where marks = 100;

جمع‌بندی

MySQL ازجمله سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای متن‌باز است که تمامی داده‌های نرم‌افزار خود را می‌توانید در آن ذخیره و از آن استفاده کنید. MySQL با انواع پلتفرم‌ها سازگار است و از زبان SQL برای ارتباط با کاربر استفاده می‌کند. این دیتابیس اطلاعات را در «جدول» ذخیره و آن را با «کلیدها» متصل می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، دیتابیسی رابطه‌ای است. امنیت و کارایی درخورتوجه آن باعث شده است تا به یکی از دیتابیس‌های مشهور و پرطرفدار بازار تبدیل شود.

سؤالات متداول

۱. MySQL چیست و چرا استفاده می‌شود؟

MySQL یکی از سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده است که از آن برای ذخیره انواع داده‌های نرم‌افزار خود می‌توانید استفاده کنید.

۲. MySQL چه نوع پایگاه‌داده ای است؟

MySQL ازجمله سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای است. پایگاه‌داده رابطه‌ای به‌جای اینکه همه داده‌ها را در یک انبار بزرگ قرار دهد، داده‌ها را در جداول مجزا ذخیره می‌کند.

۳. آیا MySQL همان SQL Server است؟

خیر، MySQL با SQL Server یکی نیست. اگرچه هر دو سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای هستند، در نحوه استفاده، قیمت، مجوز، ویژگی‌ها، مزایا و… تفاوت‌هایی دارند. برای مثال، MySQL را شرکت اوراکل، اما SQL Server را شرکت مایکروسافت مدیریت می‌کند.

۴. چه برنامه‌هایی از SQL و MySQL استفاده می‌کنند؟

چندین برنامه محبوب مبتنی‌بر وب از MySQL مانند WordPress ،‌Facebook ،‌Youtube و Joomla استفاده می‌کنند. درمقابل، سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای رایج مانند Oracle ،Sybase ،‌Access ،‌Microsoft SQL Server و Ingres از SQL بهره می‌برند.

۵. آیا استفاده از MySQL رایگان است؟

MySQL نرم‌افزاری رایگان و متن‌باز برای کسب‌وکارهاست که از آن به‌عنوان محصولی مستقل برای هر هدفی، تجاری یا غیر‌تجاری، روی سرور وب می‌توان استفاده کرد. نکته مهم اینکه MySQL Community Edition رایگان است؛ در‌حالی‌که نسخه‌های پولی آن نیز وجود دارند، مانند نسخه Enterprise و Cluster Carrier Grade Edition و MySQL Standard Edition.

۶. تفاوت عمده MySQL و SQL چیست؟

SQL ازجمله زبان‌های برنامه‌نویسی کوئری برای مدیریت RDBMS است. در‌مقابل، MySQL سیستم مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای (RDBMS) به‌حساب می‌آید که از SQL استفاده می‌کند. بنابراین، تفاوت عمده بین این دو آن است که MySQL نرم‌افزار، ولی SQL زبان پایگاه‌داده است.

۷. آیا ابتدا باید SQL را یاد بگیریم یا MySQL؟

ازآن‌جاکه SQL زبان کوئری داده است، ابتدا باید نحوه استفاده از زبان SQL را فرابگیرید. دانش SQL برای ذخیره و ویرایش و بازیابی داده‌ها در هر RDBMS ضروری است. هنگامی‌که SQL را یاد گرفتید، می‌توانید به‌سراغ یادگیری اصول RDBMS مانند MySQL بروید.

۸. آیا می‌توانیم از MySQL بدون SQL استفاده کنیم؟

خیر، SQL برای کار روی پایگاه‌داده ضروری است. ازآن‌جاکه SQL زبان کوئری برای برنامه‌نویسی و مدیریت داده‌ها در سیستم مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای مانند MySQL است، برای کار با پایگاه‌داده رابطه‌ای به SQL نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم