مقایسه NGINX و NGINX Plus و راهنمای کار با آن‌ها

مقایسه NGINX و NGINX Plus
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
دوشنبه 23 مرداد 1402
مطالعه: ۱۴ دقیقه ۰ نظر ۹۰۰ بازدید

مقایسه NGINX و NGINX Plus مانند بررسی دو عضو یک خانواده است. علاوه‌بر بهره‌مندی از مزایای داشتن یک خانواده بافرهنگ و سطح بالا، یکی از این دو برادر توانسته به‌واسطه ویژگی‌های فردی و دستاوردهای خود، محبوبیت و جایگاه بالایی میان مردم کسب کند. منظورمان از این برادر با کمالات، نسخه پلاس Nginx است. سوال اینجاست محبوبیت دو وب‌سرور Nginx و Nginx plus از کجا نشأت گرفته؟ در این مقاله از بلاگ پارس پک، ویژگی و عملکرد هر دو را بررسی خواهیم کرد. پس از خواندن این مقاله، می‌توانید براساس نیاز کسب‌وکارتان، میان Nginx و Nginx Plus بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مقاله از آموزش برنامه‌نویسی بلاگ پارس پک، ابتدا به بررسی کلی ویژگی‌ هر یک از این دو وب‌سرور پرداخته و سپس تفاوت NGINX و NGINX Plus را بررسی خواهیم کرد.

Nginx؛ وب‌سرور محبوب منبع باز

در مقایسه NGINX و NGINX Plus ، می‌توان گفت NGINX یک وب‌سرور منبع باز و محبوب است که به‌عنوان راهکار مطمئن و مقیاس‌پذیر با عملکرد سطح بالا طراحی شده است. این وب‌سرور سبک، حجم بالایی از ترافیک را به‌طور مؤثر مدیریت می‌کند. NGINX در سال 2004 توسط ایگور سیسویف روسی توسعه و محبوبیت آن با ظهور نسخه مکملش یعنی Nginx plus افزایش پیدا کرد.

NGINX برای ارائه محتوای استاتیک و متعادل کردن بار HTTPS، از یک پروکسی معکوس استفاده می‌کند. لود بالانس پروکسی معکوس، ترافیک را به‌طور مؤثر در تمام سرورها توزیع کرده، قابلیت مقیاس‌پذیری وب‌سرور را افزایش داده و باعث بهبود برنامه‌های کاربردی می‌شود. Nginx متعادل کننده بار (load balancer) ترافیک HTTP، TCP و UDP نیز محسوب می شود. یکی از مزایای قابل توجه NGINX، توانایی آن در مدیریت چندین درخواست به طور همزمان است؛ بدون اینکه کوچکترین خللی در عملکرد هر درخواست به‌وجود آید.

 NGINX همچنین از ماژول‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند. ویژگی‌هایی مانند فشرده‌سازی gzip، رمزگذاری SSL/TLS و پشتیبانی از پروتکل HTTP/2 از دیگر ویژگی‌های وب‌سرور Nginx است. علاوه‌براین، این وب‌سرور قابل تنظیم است و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا عملکرد آن را مطابق با نیاز خود سفارشی‌سازی کنند. به‌طورکلی، NGINX برای اغلب مشاغلی مناسب است که دنبال یک وب‌سرور سریع و قابل اعتماد هستند. وب‌سروری که در عین عملکرد بهینه، قادر باشد حجم زیادی از ترافیک را مدیریت کند.

برای آشنایی با راهکارهای رفع ۱۶ خطای متداول وب‌سرور Nginx مقاله زیر را از دست ندهید.

رفع خطاهای متداول وب‌سرور انجینکس

مرور کلی بر قابلیت و مزایای Nginx

  • متن باز بودن
  • سازگاری با IPV7
  • قابلیت فشرده‌سازی
  • امکان بازنویسی URL
  • پشتیبانی از SSL/TLS
  • کم حجم، سبک و رایگان
  • مدیریت محتوای استاتیک
  • پشتیبانی از Load Balancing
  • برخورداری از API پیکربندی HTTP
  • پشتیبانی از ۵۰ هزار اتصال به‌طور همزمان
  • محدودیت در استفاده بیش از حد منابع

۱. پیکربندی وضعیت ماژول Nginx

با استفاده از کد زیر، می‌توانید از وضعیت Nginx روی سیستم خود باخبر شوید:

ngx_http_stub_status_module

معمولاً، –with- در اکثر توزیع‌ها کامپایل می‌شود. درغیراین‌صورت، می‌توانید با دستور زیر وضعیت کامپایل شدن Nginx را بررسی کنید:

http_stub_status_module

درنهایت، برای بررسی اینکه ماژول Nginx قبلاً کامپایل شده است یا خیر، دستور زیر را اجرا کنید:

nginx -V 2>&1 | grep -o with-http_stub_status_module

اگر with-http_stub_status_module برایتان لیست شد، ماژول فعال است.

۲. آپدیت تنظیمات Nginx

برای آپدیت تنظیمات Nginx، از دستور /nginx_status استفاده کنید. فایل تنظیمات به‌طور پیش‌فرض در یکی از دو آدرس زیر قرار دارد:

/etc/nginx/nginx.conf
/etc/nginx/conf.d/default.conf.
# HTTP context

server {

...

 # Enable NGINX status module

 location /nginx_status {

 # freely available with open source NGINX

 stub_status;

 access_log off;

 # for open source NGINX < version 1.7.5

 # stub_status on;

 }

...

}

در پی محبوبیت Nginx و استفاده پلتفرم‌های بزرگ از این وب‌سرور همچون فیس‌بوک، توئیتر، لینکدین، Adob و آمازون وب، سازنده Nginx نسخه کامل‌تری از آن را تحت عنوان Nginx Plus به بازار معرفی کرد. طوری که اگر Nginx قادر است ۵۰ هزار درخواست را در ثانیه پاسخ دهد، Nginx Plus به‌عنوان نسخه تجاری آن، قابلیت پاسخ به ۲۰۰ هزار درخواست در ثانیه دارد. 

NGINX Plus؛ فراتر از اصول و قوانین

«اگر از Nginx خوشتان آمده است، پس عاشق Nginx Plus خواهید شد»

این شعار وب‌سایت Nginx برای معرفی نسخه پلاس وب‌سرور Nginx است. به عقیده سازنده این وب‌سرور، Nginx Plus به‌واسطه ویژگی‌های کاربردی‌ و کامل‌ خود، توانسته محبوبیت بیشتری در دل توسعه‌دهندگان و طرفداران نرم‌افزار‌های مدرن باز کند. به بیانی ساده، Nginx Plus با وفادار ماندن به تمام ویژگی‌های نسخه قبلی خود یعنی Nginx، از قابلیت‌های کاربردی در سطح سازمانی برخوردار است که نسخه رایگان Nginx از آن محروم است. همین امر موجب بروز تفاوت NGINX و NGINX Plus شده است.

قابلیت‌هایی همچون دسترسی بهتر، ماندگاری، API Restful load balancing پیشرفته و بهره‌مندی از ابزارهای نظارتی و تجزیه و تحلیل به کاربران کمک می‌کند ترافیک وب‌سرور خود را چک کرده و مشکلات را به‌صورت real time مورد بررسی قرار دهند. چه دنبال نظارت پیشرفته یا تأمین امنیت وب‌سرور هستید یا قصد ساماندهی کانتینرهای Kubernetes را دارید، درهرصورت، از پشتیبانی حرفه‌ای Nginx Plus بهره‌مند خواهید شد.

در مقایسه NGINX و NGINX Plus می‌توان گفت برای وب‌سایت‌هایی که حجم بالایی از ترافیک کاربر را به‌طور روزانه تجربه می‌کنند، NGINX Plus با قابلیت Load Balancing پیشرفته و ذخیره‌سازی خود توانسته تجربه‌ی خوبی برای کاربران رقم زند. علاوه‌براین، در نسخه پلاس شاهد پشتیبانی پیشرفته از گواهی امنیتی SSL/TLS هستیم که امنیت وب‌سرور را در برابر حملات سایبری چندین برابر کرده است.

در کنار تمام این موارد، در سیستم‌هایی که نیاز به راهکار تحویل ویدیویی HTTP دارند، Nginx Plus پشتیبانی پیشرفته دارد. عکس زیر، ویژگی و قابلیت‌های Nginx Plus را به تصویر کشیده است.

اگر می‌خواهید با نحوه کار و تفاوت عملکرد وب سرورها با یکدیگر بیشتر آشنا شوید، مقاله زیر را از دست ندهید.

وب سرور چیست؟

مرور کلی بر قابلیت و مزایای Nginx Plus

علاوه‌بر بهره‌مندی از تمام قابلیت‌هایی که در Nginx وجود دارد، Nginx Plus از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • ماژول پویای WAF
  • Sign In تک مرحله‌ای
  • کنترل دقیق‌تر روی Cache
  • مدیریت محتوای داینامیک
  • بررسی سلامت لحظه‌ای سرور
  • بررسی سلامت لحظه‌ای سرور
  • لود بالانسر با ویژگی‌های کامل
  • پایش سرویس‌‌ها با استفاده از DNS
  • پیکربندی تنظیمات Nginx Plus API
  • کنترل پهنای باند برای پخش فایل‌های Mp4
  • ماندگاری Sessionها برای هدایت به سرور اصلی
  • بهره‌مندی از کنترل داخلی برای استفاده صحیح و عیب‌یابی
  • High-AvailabilityClustering برای جلوگیری از خرابی تک نقطه‌ای (SPOF)

پیکربندی NGINX Plus API

پس از پیکربندی Nginx Plus، با قرار دادن دستور /api در پایان پیکربندی، Plus API در دسترس خواهد بود. فایل پیکربندی Nginx Plus در یکی از دو آدرس زیر قرار دارد:

/etc/nginx/nginx.conf
/etc/nginx/conf.d/default.conf.
# HTTP context

server {

...

  # Enable NGINX Plus API

  location /api {

    api write=on;

    allow all;

  }

...

}

۵ مورد از کلیدی‌ترین تفاوت NGINX و NGINX Plus

در حالی که هر دو وب‌سرور NGINX و Nginx Plus برای تعادل بار و پروکسی معکوس استفاده می‌شوند، تفاوت‌های کلیدی بین این دو وب‌سرور وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

 ۱. تفاوت NGINX و NGINX Plus در عملکرد و سرعت پردازش

در مقایسه NGINX و NGINX Plus، می‌توان گفت این دو مانند دو عضو یک خانواده، شبیه هم هستند. بااین‌حال، Nginx Plus از مزایایی همچون نظارت و تجزیه و تحلیل Real time برخوردار است که به عیب‌یابی سریع و بهبود عملکرد وب‌سرور کمک می‌کند.

NGINX یک راهکار متن باز و سبک است که پردازش سریعی از محتوای استاتیک به شما ارائه می‌دهد؛ درنتیجه گزینه مناسبی برای وب‌سرورهای پرترافیک است. از سوی دیگر، Nginx Plus یک راه‌حل تجاری بوده که با پشتیبانی بهتر و ویژگی‌هایی همچون ذخیره محتوای داینامیک، بررسی سلامت و load balancing همراه است. به بیانی بهتر، NGINX و Nginx Plus هردو با تأخیر ناچیز و سرعت بالا درخواست‌ها را پردازش می‌کنند. از طرفی NGINX به سرعت بهتر در مدیریت محتوای استاتیک شهرت دارد، درحالی‌که Nginx Plus در پردازش محتوای پویا برتر است.

شاید تعجب کنید اگر بدانید از نظر سرعت، NGINX می تواند حدود ۵۰ هزار درخواست در ثانیه را انجام دهد، در حالی که Nginx Plus می تواند تا ۲۰۰ هزار درخواست در ثانیه را انجام دهد. این یعنی Nginx Plus برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های پرترافیک پویا مناسب‌تر است.

به طور کلی، NGINX و Nginx Plus هر دو گزینه فوق‌العاده برای وب‌سرورهای پرترافیک هستند. اگر به ویژگی‌های کاربردی بیشتر و پشتیبانی پیشرفته نیاز دارید، Nginx Plus انتخاب بهتری خواهد بود. درصورتی‌که به یک راهکار سبک و سریع برای محتوای استاتیک نیاز دارید، NGINX گزینه مناسب شما خواهد بود.

Nginx Plus در مقایسه با Nginx عادی چه تفاوتی دارد؟
مقایسه وب‌سرورهای NGINX و NGINX Plus

۲. مقایسه NGINX و NGINX Plus از نظر هزینه و قیمت

دیگر تفاوت NGINX و NGINX Plus، تفاوت آن‌ها از نظر قیمت است. NGINX رایگان و منبع باز بوده در حالی که Nginx Plus به لایسنس‌ پولی نیاز دارد. هزینه لایسنس Nginx Plus باتوجه به عواملی مانند میزان پشتیبانی، نگهداری و به‌روزرسانی متفاوت است. اگر به پشتیبانی حرفه‌ای و ویژگی‌های کاربردی‌ نسخه پلاس نیاز دارید، می توانید از پنل اشتراکی Nginx Plus استفاده کنید.

در مقایسه NGINX و NGINX Plus، هرچند قیمت nginx Plus بالاتر از nginx است، اما ویژگی‌های پیشرفته در کنار پشتیبانی حرفه‌ای، استفاده از نسخه پلاس را به‌صرفه کرده است. درنهایت، انتخاب بین Nginx یا Nginx Plus بستگی به بودجه شما دارد.

۳. تفاوت NGINX و NGINX Plus از نظر لود بالانس

وقتی صحبت از مقایسه NGINX و NGINX Plus به میان می‌آید، نیاز است کمی دقیق‌تر به خصوصیات این دو عضو خانواده نگاه کنیم. هرچند هر دو وب‌سرور راهکارهای قابل اعتماد با کارایی بالا ارائه می‌دهند؛ اما NGINX Plus با ویژگی‌های دقیق‌تر سطح بالاتری از وضعیت عملکرد برادر خود نشان داده است.

یکی از این ویژگی‌ها قابلیت load balancing است. در NGINX، تعادل بار باید به طور جداگانه با استفاده از ابزارهای شخص ثالث تنظیم شود، اما Nginx Plus برای عملکرد بهتر در توزیع ترافیک از چندین سرور استفاده می‌کند. Nginx Plus همچنین با بهره‌مندی از قابلیت کش پیشرفته است باعث کاهش بار سرور و بهبود زمان پاسخ برای محتواهای کش شده می‌شود.

۴. مقایسه NGINX و NGINX Plus در پشتیبانی

در بررسی تفاوت NGINX و NGINX Plus از نظر پشتیبانی می‌توان گفت Nginx Plus با بهره‌مندی از یک تیم متخصص و حرفه‌ای، همیشه پشتیبانی حرفه‌ای در سطح سازمانی به کاربران خود ارائه می‌دهد. پشتیبانی مؤثر و مداوم Nginx Plus خیال سازمان‌ها را از داشتن یک وب‌سرور با پشتیبانی همیشه در دسترس راحت خواهد کرد. این درحالی است که Nginx اغلب توسط انجمن‌ها و سایر توسعه‌دهندگان در سراسر دنیا پشتیبانی می‌شود. همین امر، باعث شده تا پشتیبانی Nginx چالش‌برانگیزتر از نسخه پلاس باشد.

۵. تفاوت NGINX و NGINX Plus در امنیت

Nginx برای امنیت داده‌های خود از ModSecurity WAF استفاده می‌کند. در حالی‌که NGINX Plus از محافظت ۷ لایه‌ای برخوردار است. Nginx Plus همچنین امنیت کل اکوسیستم را برای ساخت و آزمایش سریع باینری‌های جدید Nginx تأمین می‌کند.

تفاوت وب سرورهای NGINX و NGINX Plus
NGINX و NGINX Plus چه تفاوتی با هم دارند؟

 NGINX یا NGINX Plus؛ کدام یک بهتر است؟

پس از مقایسه NGINX و NGINX Plus، سوال اینجاست کدام یک بهتر است؟ Nginx Plus طیف وسیعی از ویژگی‌های پیشرفته از جمله امنیت پیشرفته، مقیاس‌پذیری و قابلیت‌های load balancing بار را ارائه می‌دهد. علاوه‌براین، پشتیبانی مؤثری را فراهم کرده که حل سریع هرگونه مشکلی را تضمین می‌کند.

انتخاب بین NGINX و Nginx Plus به نیاز کسب‌وکار و بودجه شما بستگی دارد. اگر به ویژگی‌های کاربردی‌ و پشتیبانی مؤثر و پایدار نیاز دارید، Nginx Plus ارزش هزینه کردن را دارد. در غیراین‌صورت، NGINX رایگان و منبع باز نیز برای کسانی که نیازهای ساده و بودجه محدود دارند، به میزان کافی کارراه‌انداز است.

برای آشنایی با آموزش نصب و پیکربندی Nginx روی CentOS 7 مقاله زیر را بخوانید.

نصب و کانفیگ وب‌سرور Nginx

NGINX یا NGINX Plus؛ کدام یک برای کسب‌وکار من مناسب است؟

در مقایسه NGINX و NGINX Plus برای کسب‌وکارها، باید گفت Nginx Plus در موارد زیر مناسب است:

  • برای سازمان‌های که از راهکارهای مدرن و تکنولوژی استقبال می‌کنند، Nginx Plus با سابقه ۱۰ ساله‌ای که از نسخه قبلی خود یعنی Nginx دارد، یک پلتفرم منبع باز قدرتمند خواهد بود.
  • سازمان‌هایی که در حال حاضر از Nginx استفاده می‌کنند، با مهاجرت به Nginx Plus از بار پیچیدگی پروکسی‌ها و load balancer‌ها و سرورهای ذخیره در یک محیط نجات پیدا خواهند کرد.
  • اگر از لود بالانسرهای مبتنی بر سخت‌افزار استفاده می‌کنید، Nginx Plus ویژگی کاملی از ADC را در قالب یک نرم‌افزار انعطاف‌پذیر در اختیارتان قرار خواهد داد.
  • درصورتی‌که به‌دنبال جایگزین ابری و مجازی برای راهکارهای مبتنی بر سخت‌افزارLB/ADC هستید، Nginx Plus گزینه مناسبی خواهد بود.

در مقابل، اگر شامل یکی از موارد زیر هستید، انتخاب Nginx کارتان را راه خواهد انداخت:

  • اگر می‌خواهید کد سورسی را مشاهده یا ویرایش کنید.
  • درصورتی‌که قصد استفاده از ماژول‌هایی را دارید که در Nginx Plus طراحی نشده یا ماژول سفارشی خودتان را می‌خواهید استفاده کنید.
  • در فضایی که کار می‌کنید، به پشتیبانی مداوم برای کار با وب‌سرور نیازی ندارید.
تفاوت NGINX و NGINX Plus
تفاوت NGINX و NGINX Plus چیست؟

مقایسه NGINX و NGINX Plus در یک نگاه

Nginx Plus  Nginx  ویژگی 
Load Balancer وضعیت 
دارد دارد پشتیبانی از HTTP، TCP/UDP
دارد دارد ماندگاری Session
دارد ندارد بررسی سلامت لحظه‌ای
دارد دارد پشتیبانی از لایه ۷
دارد ندارد یکپارچه‌کردن سرویس DNS
محتوای کش
دارد دارد کش کردن محتوای استاتیک و داینامیک
دارد ندارد API پاکسازی کش
دارد ندارد بهره‌مندی از پروتکل پشتیبانی MQTT برای دستگاه‌های IOT
وب‌سرور و پروکسی‌ معکوس
دارد دارد سرور اصلی برای محتوای استاتیک
دارد دارد پروکسی معکوس
دارد دارد درگاه HTTP/2
دارد دارد پروکسی gPRC
دارد دارد سرور پوش HTTP/2
دارد دارد بهره‌مندی از HTTP/3
کنترل‌های امنیتی 
دارد دارد احراز هویت پایه HTTP
دارد دارد احراز هویت فهرست HTTP
دارد دارد لیست کنترل دستی مبتنی بر IP
دارد دارد میزان محدودیت
دارد دارد بارگیری Dual‑stack RSA/ECC SSL/TLS

برای خرید سرور از پارس پک کلیک کنید!

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های سرور خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

مقایسه NGINX و NGINX Plus را در این مقاله از آموزش وب سرور به‌طور کامل انجام دادیم. Nginx Plus به‌عنوان نسخه مکمل NGINX، علاوه‌بر بهره‌مندی از ویژگی‌های Nginx، امکان پشتیبانی بهتر و کنترل دقیق‌تر برای کاربر فراهم کرده است. ویژگی و کاربرد هر یک از این دو وب‌سرور را به‌طور جامع بررسی کردیم. درصورتی‌که تجربه استفاده از وب‌سرور NGINX یا Nginx Plus را دارید، مشتاق خواندن تجربیاتتان هستیم. آن‌ها را می‌توانید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. همچنین اگر برای راه‌اندازی وب‌سرور Nginx یا Nginx Plus به راهنمایی نیاز دارید، از مشاوره رایگان کارشناسان پارس پک می‌توانید بهره‌مند شوید.

فراموش نکنید!

شما به‌عنوان یک سایت یا ارگان‌ بزرگ و یا یک توسعه‌دهنده وب و اپلیکیشن قطعاً نیاز به یک سرور قدرتمند و مطمئن که شما را محدود هم نکند، دارید. پارس‌پک باکیفیت‌ترین قطعات سخت‌افزاری را در بهترین دیتاسنترهای ایران و جهان نگهداری می‌کند و سرور مجازی لینوکس پایدار با سرعت و پایداری بالا را به شما عرضه می‌کند.

پارس‌پک تضمین می‌دهد که بااتصال به شبکه‌های ارتباطی متنوع، بالاترین آپ‌تایم ممکن را برای شما تأمین کند و شما با اجرای هم‌زمان چند برنامه در حریم امن این سرور قدرتمند، یکسر و گردن بالاتر از رقبای خود خواهید بود.

این سرویس در کانفیگ‌های متنوعی به شما ارائه‌شده است به‌گونه‌ای که تمام نیازهای شرکت‌های بزرگ تا کوچک را پوشش دهد. پارس‌پک به‌طور شبانه‌روزی پشتیبان هرگونه مشکل یا پرسش شما نیز خواهد بود. با مراجعه به وب‌سایت پارس‌پک می‌توانید با سرور لینوکس بیشتر آشنا شوید.

سؤالات متداول

۱. برای وب‌سایت‌های پربازدید NGINX یا Nginx Plus بهتر است؟

NGINX و Nginx Plus هردو یک انتخاب عالی برای وب‌سایت‌های پربازدید هستند. بااین‌وجود، Nginx با حجم سبک خود، میزان بالایی از ترافیک را به طور مؤثر مدیریت می‌کند. درحالی‌که اگر دنبال ویژگی‌ها و پشتیبانی کاربردی هستید، Nginx Plus ممکن است گزینه بهتری برای کسب و کار شما باشد.

 ۲. کلیدی‌ترین تفاوت NGINX و NGINX Plus چیست؟

Nginx Plus با ویژگی‌های اضافی مانند ذخیره محتوای داینامیک، بررسی سلامت فعال و ماندگاری session همراه است. همچنین پشتیبانی و ابزارهای مدیریتی بهتری نسبت به NGINX ارائه کرده است.

 ۳. در مقایسه NGINX و NGINX Plus کدام یک ارزان‌تر است؟

Nginx Plus نیاز به لایسنس دارد؛ درنتیجه برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه دارید. درحالی‌که NGINX یک نرم افزار منبع باز بوده که استفاده از آن رایگان است. هزینه Nginx Plus به سطح پشتیبانی و ویژگی‌هایی بستگی دارد که برای کسب‌وکارتان نیاز دارید.

۴. آیا می‌توان NGINX و Nginx Plus را با هم استفاده کرد؟

بله، امکان استفاده همزمان از NGINX و Nginx Plus در یک محیط وجود دارد. این نوع پیکربندی هیبریدی برای مشاغلی مفید است که قصد دارند عملکرد وب‌سرور را با هزینه مقرون‌به‌صرفه بالا ببرند. پیکربندی هیبریدی به مدیریت و تنظیمات دقیق برای اطمینان از عملکرد نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم