آموزش وب سرور

اخبار و مقالات آموزشی هاست و سرور در وبلاگ پارس پک

برای مشاهده محتوای وب‌سایت در سطح شبکه و اینترنت، درخواست‌های کاربران از طریق مرورگر ارسال می‌شود. سیستم واسطی به‌نام وب سرور (Web Server) وجود دارد که درخواست‌های کاربر را پردازش کرده و محتوا را نمایش می‌دهد.

وب‌سرور با استفاده از اینترنت و پروتکل HTTP روی پورت ۸۰ یا با نسخه امن HTTPS روی پورت ۴۴۳ راه‌اندازی می‌شود. این سرویس، داده‌های درخواستی کاربر را از سرور دریافت و از طریق مرورگر به کاربران ارسال می‌کند. 

اگر میزبانی وب‌سایت خود را روی سرور راه‌اندازی کنید و در آن سرویس وب‌سرور راه‌اندازی نشود یا راه‌اندازی آن مشکل داشته باشد، با جست‌وجوی نام دامنۀ وب‌سایت، هیچ اطلاعاتی به کاربران نمایش داده نمی‌شود؛ زیرا برنامه‌ای وجود ندارد که درخواست‌های کاربران را بررسی و پردازش کرده و اطلاعات ذخیره‌شده در سرور را تحویل بگیرد و به درخواست‌کنندگان ارسال کند.

انواع مختلف وب‌سرور براساس کاربرد وجود دارند که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به وب‌سرور آپاچی (Apache)، وب‌سرور انجین‌ایکس (Nginx) و وب‌سرور لایت اسپید (LiteSpeed) اشاره کرد. هرکدام از این وب‌سرورها نقاط قوت، ضعف و ویژگی‌های خاص خود را دارند. ملاک انتخاب وب‌سرور به نوع وب‌سایت و تعداد بازدیدکننده‌ها وابسته است.

 پارس‌پک برای آشنایی با مفهوم و کاربرد انواع وب‌سرورها و نحوۀ استفاده از آن‌ها در وب‌سایت‌ها، آموزش‌های کامل و تخصصی Web Server را از مبتدی تا پیشرفته با زبانی ساده به علاقه‌مندان ارائه می‌کند.