آموزش غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess

غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
سه‌شنبه 24 بهمن 1402
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۲۱۷ بازدید

غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess سریع‌ترین راه برای پاکسازی کش و مشاهده تغییرات اعمالی روی سایت است. در این مقاله از بلاگ پارس پک، به شما خواهیم گفت چگونه با چند خط کد ساده در فایل .htaccess، کش سایت خود را غیرفعال و تغییرات را بلافاصله مشاهده کنید. اگر به دنبال یادگیری نحوه پاک سازی کش سایت از طریق فایل htaccess هستید، تا پایان این مطلب از آموزش وب سرور بلاگ پارس پک با ما همراه باشید.

خرید CDN پارس پک

ضرورت پاک کردن کش سایت از طریق htaccess چیست؟

غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess یا پاکسازی آن به‌خصوص زمانی که تغییراتی در محتوای سایت ایجاد کردید یا قصد برطرف کردن ایراد فنی دارید، اهمیت پیدا می‌کند و باعث می‌شود تغییرات جدید بلافاصله برای کاربران ظاهر باشد.

به‌طورکلی، فایل htaccess به شما امکان می‌دهد دستورات خاصی را به وب‌سرور Apache یا Litespeed ارسال کنید. یکی از ویژگی‌های جالب htaccess خواندن دستورات از بالا به پایین است. یعنی اگر دستوری در بالا با دستور پایین‌تر متضاد باشد، آخرین دستور را اجرا می‌کند. با این قابلیت، بدون نیاز به تغییر دستورات قبلی و فقط با قرار دادن دستور جدید در انتهای فایل، می‌توانید نسبت به پاک سازی کش سایت از طریق فایل htaccess اقدام کنید. چگونه این کار را انجام دهید؟ در قسمت بعدی این کار را آموزش می‌دهیم.

اگر می‌خواهید بدانید کش سایت چیست و چرا استفاده از آن مهم است، مقاله زیر را بخوانید.

کش وب سایت چیست؟

نحوه غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess

تا این قسمت، با اهمیت خالی کردن کش سایت از طریق فایل htaccess آشنا شدید. اکنون به آموزش غیر فعال کردن کش سایت در htaccess می‌پردازیم. برای این کار فقط کافی‌است  کدهای htaccess برای غیر فعال کردن کش سایت را به انتهای فایل htaccess اضافه کنید.

# DISABLE CACHING

<IfModule mod_headers.c>

    Header set Cache-Control "no-cache, no-store, must-revalidate"

    Header set Pragma "no-cache"

    Header set Expires 0

</IfModule>

<FilesMatch "\.(css|flv|gif|htm|html|ico|jpe|jpeg|jpg|js|mp3|mp4|png|pdf|swf|txt)$">

    <IfModule mod_expires.c>

        ExpiresActive Off

    </IfModule>

    <IfModule mod_headers.c>

        FileETag None

        Header unset ETag

        Header unset Pragma

        Header unset Cache-Control

        Header unset Last-Modified

        Header set Pragma "no-cache"

        Header set Cache-Control "max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate"

        Header set Expires "Thu, 1 Jan 1970 00:00:00 GMT"

    </IfModule>

</FilesMatch>

این کد دستور خالی کردن کش سایت از طریق فایل htaccess را می‌دهد و به مرورگرها می‌گوید هیچ داده‌ای را در حافظه کش خود ذخیره نکنند. پس از اضافه کردن کدهای htaccess برای غیر فعال کردن کش سایت، تغییرات سایت شما بلافاصله قابل مشاهده خواهد بود.

جلوگیری از cache شدن با htaccess
نحوه غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess

نکته:

غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess مثل کشیدن نوار زرد رنگ «ایست» به دور سایت است. با این کار به مرورگر اعلام می‌کنیم حق کش کردن محتوای سایت را ندارد و باید به ازای هر درخواست محتوا را از وب‌سرور سایت بارگذاری کند. کاری که عملا موجب افزایش سرعت لود سایت می‌شود؛ بااین‌حال گاهی نیاز می‌شود تغییرات را در لحظه مشاهده کنیم.

آموزش فعال سازی کش از طریق htaccess 

به‌راحتی می‌توانید با پاک کردن کدی که در قسمت قبل به فایل htaccess اضافه کردید، نسبت به فعال سازی کش از طریق htaccess اقدام کنید. فقط کافی‌است کدهایی که برای جلوگیری از کش شدن سایت با htaccess اضافه کردید را پاک کنید. همچنین، می‌توانید کد زیر را به فایل htaccess خود اضافه کنید تا کش محتوای پویا فعال بماند و فقط کش محتوای استاتیک غیر فعال شود:

# Disable caching of static content

<IfModule mod_expires.c>

ExpiresActive On

ExpiresDefault "access plus 0 seconds"

</IfModule>

با CDN پارس پک؛ خیالتان از سرعت و امنیت راحت است!

CDN پارس پک یک شبکه توزیع محتوای قدرتمند است که سرعت و امنیت سایت شما را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. با این سرویس می‌توانید بار ترافیک را مدیریت کرده و از شبکه یا سایتتان مقابل تهدیدات امنیتی محافظت کنید. برای اطلاعات بیشتر راجع‌به این سرویس روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess با اضافه کردن یک کد ساده به انتهای فایل htaccess به‌راحتی و زیر یک دقیقه قابل انجام است. در این مقاله بررسی کردیم چگونه نسبت به پاک سازی کش سایت از طریق فایل htaccess اقدام کنید. در نظر داشته باشید اگر افزونه‌ای برای مدیریت کش استفاده می‌کنید، باید تنظیمات افزونه را غیرفعال کنید. درصورتی‌که سوالی در این زمینه دارید، کافی‌است در انتهای این مقاله از آموزش برنامه‌ نویسی بلاگ پارس پک بنویسید تا در سریع‌ترین زمان مشتاقانه راهنمایی‌تان کنیم.

سؤالات متداول 

۱. آیا غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess روی عملکرد سایت تاثیرگذار است؟

بله، غیرفعال کردن کش سایت موجب کاهش سرعت سایت می‌شود. با غیرفعال کردن کش، مرورگر در هر بازدید، درخواست جدیدی به سرور ارسال می‌کند. این امر باعث افزایش زمان بارگذاری صفحه می‌شود. با این حال، در برخی موارد کاهش عملکرد سایت ارزش دیدن تغییرات سایت را دارد. پس از آن، می‌توانید نسبت به فعال سازی کش سایت اقدام کنید.

۲. چگونه پس از غیر فعال کردن کش سایت از طریق htaccess، مطمئن شویم تغییرات جدید روی سایت اعمال می‌شود؟

برای اطمینان از اینکه تغییرات شما پس از غیرفعال کردن کش سایت اعمال می‌شوند، باید مرورگر خود را پاک کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای آنلاینی مانند Flush Cache HTTP استفاده کنید.

۳. در سرویس CDN چطور مطمئن شویم محتوای سایت کش نمی‌شود و تغییرات در لحظه را مشاهده می‌کنیم؟

در سرویس CDN گزینه‌ای تحت عنوان Development Mode (در پنل کلادفلیر) یا حالت توسعه‌دهنده (در پنل پارس پک) وجود دارد که با فعال کردن آن‌ها به‌طور موقت عملیات کش روی سایت انجام نمی‌شود. همچنین می‌توانید از قسمت DNS، وضعیت پروکسی را غیرفعال کنید.

۴. چگونه مطمئن شویم سایتی روی مرورگر کش نشده است؟

 برای این کار می‌توانید با فشردن کلید F12 و رفتن به بخش Network در قسمت Inspect مرورگر، گزینه Disable Caching را فعال کنید تا عملیات کش در مرورگر شما انجام نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم