5 ابزار سایبری امنیتی رایگان برای تامین امنیت سرور

Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
شنبه 17 مهر 1400
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۴۳۶ بازدید

امنیت سرورها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران وب‌سایت، مسئولین سرورها و یا حتی کاربرانی که از خدمات هاستینگ استفاده می‌کنند، می‌باشد. اکثر شرکت‌ها بخش عظیمی از امور و پیگیری‌های خود را به واسطه فضای تحت وب و با بهره‌گیری از ابزارهای نوین جهت افزایش کارایی خود انجام می‌دهند و همین موضوع، علت اهمیت تامین امنیت سرور را آشکار می‌سازد. همچنین لزوم بهره‌گیری از ابزارهای سایبری امنیتی رایگان برای تامین امنیت سرورها در هر شرکتی نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت. در این مقاله قصد داریم 5 ابزار حفظ امنیت در وب سرورها را به شما عزیزان معرفی کنیم، با ما همراه باشید!

امنیت سرور

اهمیت امنیت سرور

اهمیت ابزارهای سایبری امنیتی

هرکدام از شما ممکن است روزانه خبرهای بسیاری درمورد اقدام به حملات سایبری یا دستگیرشدن گروهی از مجرمان سایبری را شنیده باشید که این‌ها همه حاکی از افزایش ارتکاب اینگونه جرایم در جامعه و اهمیت تامین امنیت سرور است. افراد یا موسساتی که قربانی این حملات می‌شوند اغلب با فاش شدن اطلاعات مخفی و شخصی‌شان، اعتبار و آبروی خود را ازدست می‌دهند.
در این شرایط حوزه فعالیت شرکت‌شان رکود پیدا کرده و دیگر مشتریان به آن‌ها اعتمادی نخواهند داشت و آن‌ها را به چشم کلاهبردار و متقلب تصور خواهند کرد؛ در نتیجه این حملات می‌تواند آسیب‌های شغلی، مالی، روانی و جبران ناپذیری را به فرد یا موسسه مورد هدف هکرها وارد کند. با استفاده از ابزارهای سایبری امنیتی رایگان این آسیب‌ها به حداقل می‌رسد.

ابزارهای امنیت سرور رایگان

ابزارهای سایبری امنیتی

 

بهترین ابزارهای امنیتی رایگان برای سرور

این ابزارها می‌توانند حوزه‌های فعالیتی مختلفی از یک شبکه را پوشش دهند که در زیر به تعدادی از مهم‌ترین ابزارهای امنیتی سایبری رایگان برای امنیت سرور اشاره می‌کنیم:

1. HaveIBeenPwned

HaveIBeenPwned.com (HIBP) وب‌سایتی است که به همه کاربران اجازه می‌دهد تا بررسی کنند که آیا اطلاعات شخصی و ایمیل آن‌ها فاش شده است یا نه! در اصل وب‌سایت HIBP پایگاه داده‌های زیادی که حاوی اطلاعات فاش شده است را بررسی کرده و تجزیه و تحلیل می‌کند تا هک شدن کاربر و امنیت سرور را بررسی کند. از طرفی اگر می‌خواهید که این وب‌سایت دائما همه حساب‌های کاربری شما را بررسی کند، کافی است در این وب سایت ثبت نام کنید و با ایمیل خود login کنید. به این ترتیب در صورتی که در آینده هریک از اکانت‌‎های متصل به ایمیل شما هک شود، HIBP این موضوع را به شما اطلاع می‌دهد. براساس ادعای این سایت، در بخش جستجوی گذرواژه، از الگوریتم K-Anonymity استفاده شده است و پردازش‌هایی در سمت کاربر انجام می‌شود که از ارسال خود گذرواژه جلوگیری می‌کند.

2. Mail Tester

سایت mail tester از بهترین و معتبرترین ابزارهای تست اینباکس ایمیل است که از جنبه‌های مختلف سوابق احراز هویت ایمیل را می آزماید (بعنوان مثال SPF و DMARC) و دامین شما را در بکارگیری برخی از موارد بلک لیست مرسوم چک می کند. براحتی می‌توانید با مشاهده نتایج بررسی این سایت، ایمیل‌های خود را اصلاح کرده و از ارسال به اینباکس و رسیدن ایمیل‌ها به مخاطبان خود مطمئن شوید. این سایت بعد از بررسی ایمیل شما، ابتدا نمره ایمیل شما را با توجه به آیتم‌های مختلف محاسبه و نمایش می‌دهد. امتیاز کامل ۱۰ می باشد و هرچه امتیاز شما بیشتر باشد احتمال رسیدن به اینباکس بیشتر خواهد بود. در واقع سایت mail tester ایمیل شما را به‌دقت بررسی کرده و کلیه نتایج را در شش بخش اصلی نمایش می‌دهد. اگر ایمیل شما به هر دلیلی مشکل داشته باشد، با بررسی این نتایج و رفع ایرادها ایمیل خود را به اینباکس ارسال کنید.

امنیت سرور

اهمیت گواهی SSL در امنیت سرور

 

3. whynopadlock

یکی از مشکلات رایجی که برای افراد استفاده کننده از SSL پیش می‌آید این است که آن‌ها در هنگام استفاده از آن، با خطای unsecured content مواجه می‌شوند(اگر تابحال از گواهی SSL استفاده نکرده‌اید، قبل از آنکه دیر شود و وب‌سایت شما براحتی هک شود، از پارس‌پک گواهی SSL تهیه کنید و سپس به بهینه سازی امنیت وب سایت و یا سرور بپردازید، زیرا داشتن این گواهی از ملزومات اولیه می‌باشد). این خطا هنگامی نمایش داده می‌شود که یکی از عناصر صفحه شما (این عنصر می‌تواند کدهای CSS، عکس و فیلم‌ها، فیلدهای متنی، لینک‌های خاص و… باشد) در رمزگذاری مشکلی ایجاد کند.
برای مثال اگر در سایت‌تان که دارای پروتکل امن Https است از لینک یا تصاویری استفاده کنید که با پروتکل عادی http شروع می‌شود، این خطا ظاهر خواهد شد. به همین دلیل هنگام مواجه با این خطا ابتدا بررسی کنید در صفحه موجود لینک یا تصویری که با پروتکل Http شروع می‌شود، وجود نداشته باشد.

ساز و کار whynopadlock

سایت‌ها و ابزارهای مختلفی برای مشاهده محتوای غیرامن در این صفحات وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. سایت whynopadlock.com یکی از سایت‌هایی است که با وارد کردن URL سایت خودتان در آن، می‌توانید دلیل نمایش این ارور را مشاهده کنید و امنیت سرور خود را تامین کنید. پس از مشاهده خطاها، می‌بایست عناصری که رمزگذاری آنها با مشکل مواجه شده است را پیدا و با ایجاد تغییرات ذکر شده نسبت به اصلاح آن‌ها و رفع مشکل اقدام نمایید. فراموش نکنید تا زمانی که عنصر ناامن از صفحه شما حذف نشود این ارور همچنان نمایش داده خواهد شد!

4. اسکنر Mozilla

شرکت Mozilla با هدف کمک به مدیران سایت برای حفاظت و تامین امنیت سرور از سایت‌هایشان یک پویشگر برخط به نشانی observatory.mozilla.org را راه‌اندازی کرده که وب سرورها را از لحاظ صحیح بودن تنظیمات امنیتی آنها مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این سرویس با عنوان Observatory، ابتدا توسط یک مهندس امنیتی برای استفاده داخلی شرکت Mozilla توسعه داده شده بود.

Observatory.Mozilla.org تنظیمات وب سایت شما را برای کوکی ها، گواهی SSL، دسترسی SSH و بسیاری از هدر های امنیتی HTTP چون: Feature Policy ، HTTP Strict Transport Security (HSTS) و Referrer Policy آزمایش می کند. همچنین Subriource Integrity (SRI) را برای اعتبارسنجی پکیج‌های خارجی بررسی می کند.

امکانات اسکنر موزیلا

Observatory در مورد نحوه ایجاد یک سیاست امنیتی محتوا (CSP) قوی و مناسب برای محافظت واقعی از مشتریان و بینندگان خود در برابر حملات وسط (MITM) می پردازد. این امر به ویژه هنگام ایمن سازی سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس و دروپال مفید می باشد. بد نیست بدانید SecurityHeaders.com اطلاعات مشابه را در قالب متراکم تر نشان می دهد. همچنین برخلاف SSL Server Test که فقط آسیب‌پذیری‌های TLS سایت را بررسی می‌کند، Observatory دامنه گسترده‌ای از مکانیزم‌های تامین امنیت سرور را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

5. ابزار Network Mapper

ابزار Network Mapper یا به اختصار Nmap، یک نرم افزار رایگان و Open Source برای امنیت سرور به شمار می‌رود. این ابزار برای شناسایی قسمت‌های آسیب‌پذیر مناسب می باشد که به کمک آن می‌توان فرایندهای مختلفی را انجام داد؛ از جمله:

  • جست‌وجو برای پیداکردن نقاط حساس شبکه‌ها
  • زیرنظر داشتن یک میزبان در حال فعالیت
  • شناسایی احتمال و پیش آگهی‌های وقوع یک حمله سایبری در سیستم

 

این ابزار را می‌توان در انواع مختلفی از سیستم‌ها به کار برده و به وسیله آن به تمام ویژگی‌ها و اطلاعات یک شبکه احاطه پیدا کرد.

 

 

ابزارهای امنیت سرور رایگان در وردپرس

اسکنر امنیت وردپرس

 

6. WPScan اسکنر وردپرس

اسکنر امنیتی WPScan یک برنامه CLI است که کد وب سایت شما را برای اطلاعات مختلف بررسی می کند:

  • دایرکتوری‌های اصلی برای پلاگین‌ها و تم‌ها
  • نسخه های هسته وردپرس ، پلاگین‌ها و تم‌ها
  • شمارش کاربر برای مشاهده نام های کاربری موجود

و لیست قابلیت‌های آن همچنان ادامه دارد. همچنین این اسکنر می تواند آسیب پذیری پلاگین‌ها و تم های کشف شده را نشان دهد. WPvulndb.com این اطلاعات را با استفاده از گزارش های آسیب پذیری وردپرس از منابع مختلف از جمله Common Vulnerabilities and Exposures (CVE) گردآوری می کند.

کاربرانی که راه حل GUI را ترجیح می دهند می توانند یک حساب WPScan.io ایجاد کرده یا آسیب پذیری های وردپرس را با افزونه WPScan پیگیری کنند.

6. اسکنر پورت Nmap

Nmap (Network Mapper) یک اسکنر پورت CLI است که قادر به جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد سیستم و خدمات در حال اجرا بر روی آن است. این ابزار امنیت سایبری به شما کمک می کند ببینید چه اطلاعاتی کاربران مخرب می توانند در مورد سیستم شما برای سوء استفاده از نقاط آسیب پذیر کشف کنند. اسکنر پورت همراه با Ncat ارائه می شود که می تواند به سرعت یک پورت را به شیوه ای امن تر از Telnet و Ndiff برای مقایسه نتایج اسکن و موارد دیگر اسکن کند. اگر بدنبال تست پینگ می باشید، MTR را بررسی کنید.
برای سهولت استفاده بیشتر در سیستم های دسکتاپ ، می توانید از برنامه GUI دسکتاپ Zenmap که اغلب با Nmap همراه می شود استفاده کنید.

امنیت سرور

7. اطلاعات Talos برای IP و اعتبار دامنه

TalosIntelligence.com به شما امکان می دهد اعتبار آنلاین یک آدرس IP، دامنه یا سرور را بررسی کنید، خواه در RBL و موارد دیگر، در هنگام عیب یابی مشکلات مربوط به احراز هویت و جعل ایمیل مفید واقع می شود.
ThreatCrowd.org اطلاعات مشابهی را نشان می‌دهد اما تمرکز بیشتری بر روی تاریخچه DNS و تجسم ارتباطات بین دامنه هایی که IP آدرس را به اشتراک می‌گذارند؛ دارد.

8. نمایشگر وب سایت ShotSherpa

ShotSherpa.com که برای ساده سازی توانایی های WheresItUp.com ساخته شده است، نحوه نمایش وب سایت شما در کشورها و مناطق مختلف را به شما نشان می دهد. اگر از شبکه های تحویل محتوا (CDN) مانند Cloudflare یا پکیج‌های خارجی (به عنوان مثال Bootstrap و JQuery) استفاده می کنید، برایتان مفید خواهد بود، زیرا می توانید اسکریپت نویسی بین سایت (XSS) و حملات مربوط به MITM را بررسی کنید. یک جایگزین محبوب برای آن، GeoPeeker.com می باشد.

امنیت سرور با ابزارهای سایبری

امنیت سرور موضوعی حیاتی برای ادامه فعالیت وب سرور ها می باشد. ممکن است هکرها برای دسترسی به لپتاپ کاربر نهایی از فیشینگ استفاده کنند. ازاین‌رو، سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که سرورهای آن‌ها در بحث حفاظت مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند. انتخاب ابزارهای امنیتی مناسب برای کسب‌وکار شما باید از اولویت‌های شما باشد. ابزارهای امنیت سایبری مورد علاقه شما چیست؟

سوالات متداول

امنیت سرور ویندوز چیست؟

Windows Server Security لایه های محافظتی را در سیستم عامل ایجاد می کند تا در جلوگیری از نقض درامنیت و حملات مخرب کمک کند و امنیت ماشین های مجازی، برنامه ها و داده های شما را افزایش دهد.

چگونه می توانم امنیت سرور را افزایش دهم؟

  • آپدیت سیستم عامل‌های سرور
  • استفاده از رمزهای عبور قوی
  • به روز رسانی یا حذف نرم افزارهای Third Party
  • استفاده از مکانیسم های محافظه لوکال چون فایروال و آنتی‌ویروس
  • بکارگیری از کانفیگ پیشرفته در هارد ساختن سرور

چگونه سرور لینوکس خود را ایمن کنیم؟

  • نصب پکیج‌های مورد نیاز
  • غیرفعال سازی دسترسی Root
  • پیکربندی 2FA
  • رعایت ایجاد پسورد خوب
  • نرم افزار آنتی ویروس سمت سرور
  • آپدیت مرتب و یا خودکار
  • فعال‌سازی فایروال
  • بک‌آپ گیری از سرور

آیا سرورهای لینوکس امنیت بیشتری دارند؟

لینوکس از نظر طراحی ایمن است و ذاتاً از ویندوز امن تر بوده و از روز اول به عنوان یک سیستم عامل شبکه چند منظوره طراحی شده است. بنابراین لینوکس به طور پیش فرض امن تر از ویندوز می‌باشد، اما برای حمله نیز باز است.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم