رشد 38.4 درصدی سرورهای هوش مصنوعی در سال 2023

سرور هوش مصنوعی
Avatar
نویسنده: دارا رستگار
دوشنبه 22 خرداد 1402
مطالعه: ۳ دقیقه ۰ نظر ۴۱۰ بازدید

به گفته شرکت TrendForce،در سال۲۰۲۳ سرورهای هوش مصنوعی گسترش می‌یابند. پیش‌بینی می‌شود که سرورهای هوش مصنوعی رشد فوق‌العاده 38.4 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کنند و تعداد سرور‌ها را به 1.2 میلیون واحد در سراسر جهان برسد.

این رشد قابل پیش‌بینی به دلیل تقاضای زیاد برای سرورها و تراشه‌های هوش مصنوعی است؛ پیش‌بینی می‌شود حدود 9 درصد از کل محموله‌های سرور را تشکیل می‌دهند. تا سال 2026، سرورهای هوش مصنوعی قرار است 15 درصد از کل سرورها را تشکیل دهند.

این پیشرفت، در سرورهای هوش مصنوعی عمدتاً توسط این نیروگاه‌های مجهز به پردازنده‌های گرافیکی، FPGA و ASIC هدایت می‌شود؛ این پردازنده‌های گرافیکی برای ارائه خدمات به طیف متنوعی از بازار ساخته شده اند. TrendForce سرورهای هوش مصنوعی خود را از سال 2022 تا 2026 تقویت خواهد کرد و اکنون نرخ رشد ترکیبی سالیانه(CAGR) خود را ۲۲ درصد پیش‌بینی می‌کند که رقمی بلندپروازانه است. به طور همزمان، بازار تراشه‌های هوش مصنوعی در سال 2023 شاهد افزایش 46 درصدی خواهد بود.

NVIDIA که پیشرو بازار تراشه‌ها است، 60 تا 70 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. رقیب آن، تراشه‌های ASIC، که به‌طور مستقل توسط ارائه‌دهندگان خدمات ابری (CSP) توسعه یافته‌ اند، فاصله چندانی با آن ندارند و بیش از 20 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. دلیل برتری NVIDIA را می‌توان به سه عامل نسبت داد:

۱- تقاضای زیاد برای مدل‌های A100 و A800 NVIDIA در میان CSP‌های آمریکایی و چینی.

در نیمه دوم ۲۰۲۳ قرار است به تدریج تقاضای مدل‌های جدیدتری مثل H100 و H800 افزایش یابد؛ با اینکه قیمت آنها 2 تا 2.5 برابر بیشتر از A100 و A800 است، این مدل‌ها جذابیت بیشتری دارند. NVIDIA سرمایه گذاری زیادی برای استراتژی‌های بازاریابی انجام می‌دهد و راه حل‌های ماشینی خود مانند DGX و HGX را برای افزایش جذابیت اجرا می‌کند.

۲- پرسود بودن پردازنده های گرافیکی رده بالا(GPU)، به خصوص مدل های A100 و H100.

تحقیقات TrendForce نشان می‌دهد که شرایط خوب NVIDIA در بازار پردازنده‌های گرافیکی، آن‌ها را قادر می‌سازد تا قیمت‌های متغیری را برای مدل H100 اعمال کنند، که منجر به تفاوت‌های قابل‌توجهی در قیمت می‌شود؛ قیمت این محصول بسته به حجم خرید تقریباً 5000 دلار آمریکا است.

۳- محبوبیت و گسترش استفاده از هوش مصنوعی و ChatBOT ها در بین حرفه‌ای‌ها.

این خدمات شامل خدمات ابری و تجارت الکترونیک، تولید هوشمند، بیمه مالی، مراقبت‌های سلامتی هوشمند و سیستم‌های کمک راننده پیشرفته است. افزایش تقاضا برای سرورهای هوش مصنوعی (به ویژه آنهایی که مجهز به 4 تا 8 پردازنده گرافیکی برای سرورهای ابری و 2 تا 4 پردازنده گرافیکی برای سرورهای هوش مصنوعی لبه‌ای هستند) با رشد 50 درصدی سالانه در سرورهای هوش مصنوعی با مدل های A100 و H100 NVIDIA مواجه شده است.

افزایش تقاضای حافظه با پهنای باند بالا

TrendForce همچنین فاش کرده است که انتظار می‌رود حافظه با پهنای باند بالا (HBM) افزایش قابل توجهی در تقاضا داشته باشد؛ HBM یک رابط رم با سرعت بالا است و در پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته استفاده می‌شود. پردازنده گرافیکی NVIDIA H100 که قرار است امسال عرضه شود، مجهز به HBM3 سریع است که نسبت به استاندارد قبلی HBM2e ارتقا یافته است. این پیشرفت، عملکرد محاسباتی سیستم‌های هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد.

با زیاد شدن تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی(GPU) سطح بالا، از جمله A100 و H100 NVIDIA، MI200 و MI300 AMD و TPU اختصاصی گوگل، Trendforce پیش بینی می کند که تقاضای HBM در سال 2023 به میزان 58 درصد افزایش یابد و در سال 2024 افزایش 30 درصدی دیگری نیز انتظار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم