تلاش IBM برای کاهش هزینه فضای ابری با AI

استفاده ibm از تراشه های هوش مصنوعی خود در سرویس ابری
Avatar
نویسنده: دارا رستگار
چهارشنبه 21 تیر 1402
مطالعه: ۲ دقیقه ۰ نظر ۱۲۳۰ بازدید

در این مقاله میخوانید

شرکت بین‌المللی ماشین‌های تجاری (IBM)، در حال بررسی است که چگونه می‌تواند از تراشه‌های هوش مصنوعی که خود طراحی کرده است، برای کاهش هزینه‌های سرویس رایانش ابری استفاده کند. این تکنولوژی در این هفته به‌طور گسترده در دسترس عموم قرار گرفته است. Mukesh Khare، مدیر کل IBM Semiconductors، در گفتگویی با رویترز اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی استفاده از تراشه‌ای به نام “Artificial Intelligence Unit” در قالب سرویس ابری جدید “Watson‌X” خود است.

IBM امیدوار است که بتواند از فراگیر شدن فناوری های هوش مصنوعی تولیدکننده که قادر به نوشتن متونی شبیه به زبان انسانی هستند، استفاده کند. این در حالی است که بیش از ده سال از شکست سیستم Watson، اولین سیستم هوش مصنوعی بزرگ IBM در بازار، می‌گذرد.

هزینه‌ی بالا یکی از مشکلات اصلی سیستم قدیمی Watson بود که IBM امیدوار است این بار آن را برطرف کند. Mukesh Khare تاکید کرد که استفاده از تراشه‌های خودساخت IBM می‌تواند هزینه‌های سرویس ابری را کاهش دهد، زیرا این تراشه‌ها بسیار کارآمد هستند.

IBM در ماه اکتبر از وجود این تراشه خبر داد، اما راجع به سازنده و نحوه استفاده از آن توضیحی ارائه نکرد. Mukesh Khare افشا کرد که این تراشه توسط شرکت( Samsung Electronics (005930.KS ساخته شده است. این شرکت در زمینه تحقیقات نیمه‌هادی با IBM همکاری دارد و برای استفاده در Watson‌X آن را در نظر گرفته است. IBM هنوز تاریخ مشخصی برای آماده‌سازی این تراشه برای استفاده مشتریان ابری اعلام نکرده است، اما Mukesh Khare گفته است که در حال حاضر شرکت از چندین هزار نمونه از این تراشه را دارد.

این در حالی است که IBM در زمینه طراحی تراشه‌های هوش مصنوعی خود به غول‌های فناوری دیگر مانند گوگل آلفابت (GOOGL.O) و Amazon پیوسته است. اما Mukesh Khare اعلام کرد که IBM در تلاش برای طراحی یک جایگزین مستقیم برای نیمه‌هادی‌های Nvidia (چیپ‌هایی که در زمینه آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی با حجم داده‌های بسیار زیاد بازار را رهبری می‌کنند) نیست.

به جای آن، هدف از تراشه IBM ارزان‌تر کردن یک مرحله مهم در صنعت هوش مصنوعی، یعنی استقرار یک سیستم هوش مصنوعی آموزش‌دیده برای تصمیم‌گیری در دنیای واقعی است.

Mukesh Khare گفت: «فعالیت زیادی در این حوزه از هوش مصنوعی در جریان است و IBM در حال حاضر تمایلی به تمرکز بر روی آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی ندارد. ما می‌خواهیم در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که بیشترین تاثیر را داشته باشیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم