مایکروسافت از مهاجرت ابری ویندوز خبر داد.

انتقال لپ‌تاپ‌های مایکروسافت به فضای ابری
Avatar
نویسنده: دارا رستگار
چهارشنبه 7 تیر 1402
مطالعه: ۴ دقیقه ۰ نظر ۱۹۳ بازدید

در سال گذشته، اطلاعاتی از سوی یک شرکت منتشر شد که نشان می‌داد مایکروسافت می‌خواهد ویندوز را به‌طور کامل به فضای ابری منتقل کند، یا حداقل این یک پیشنهاد است که در کمپانی مایکروسافت مطرح شده بود. به گزارش The Verge، ارائه طرح «state of the business» از ژوئن 2022 به‌عنوان بخشی از برنامه‌های جلسه FTC با مایکروسافت بود. در این جلسه صحبت‌های زیادی در مورد استفاده کاربران ویندوز از فضای ابری برای مواردی همچون تجارت و صنعت گیم شد.

مایکروسافت در بخشی از فضای مصرف کننده که “زندگی مدرن” نام دارد، برنامه‌ریزی دارد تا ویندوز 11 را به طور کامل به ابر منتقل کند. این شرکت قصد دارد از توانایی فناوری ابر برای بهبود خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و ایجاد یک تجربه دیجیتال کاملا قابل جابجایی برای مردم استفاده کند.

به عبارت ساده‌تر، مایکروسافت قصد دارد به جای اینکه شما ویندوز را روی لپتاپ خود نصب کنید، نسخه ویندوز شما را روی یک سرور در یک مرکز داده احتمالا به فاصله چندین مایلی نصب کند. در واقع هدف نهایی، طراحی ویندوز 365 برای فعال کردن یک سیستم عامل کامل ویندوز است که هر دستگاهی می‌تواند از فضای ابری استفاده کند.

به سوی فناوری ابری؛ تحولات آینده مایکروسافت در فضای دیجیتال

بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت آینده خود را در فناوری ابری می‌بیند. این کمپانی در حال حاضر از خدمات ابری خود که گران‌قیمت هستند، درآمد زیادی کسب می‌کند.

در دنیای تجارت، ویندوز 365 سرویسی است که امکان نصب استریم ویندوز را برای دستگاه‌ها فراهم کرده است. احتمالا در آینده کاربران نیز بتوانند از این قابلیت استفاده کنند. همانطور که در گزارش The Verge آمده، در حال حاضر قرار است Windows 365 Boot برای ویندوز 11 معرفی شود. این قابلیت باعث می‌شود تا از نسخه محلی ویندوز که روی درایو نصب شده، به یک لپ تاپ ابری تبدیل شود.

در آینده، به‌جای چنین انتخابی (به طور موثر بوت دوگانه محلی یا ابری) ممکن است اصلا نصب محلی وجود نداشته باشد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که وارد فضای ابری خود شوید.

اگرچه اخبار منتشر شده به‌طور خاص در مورد حذف کامل نسخه‌های محلی ویندوز صحبت نمی‌کنند، اما رسیدن به این اتفاق، یک موفقیت بزرگ است. در هر حال، فضای ابری برای هر سرویسی که در آن قرار دارد مزایا و معایبی دارد. به این صورت که شما در محیطی انعطاف‌پذیر و راحت با کامپیوتر خود کار می‌کنید و در مقابل، در رابطه با حریم خصوصی و مسائل مربوط به مدیریت داده‌ها ممکن است نگرانی‌هایی را تجربه کنید.

شما به‌راحتی می‌توانید با یک رایانه ویندوزی مبتنی بر ابر کار کنید و تا زمانی که آنلاین هستید، می‌توانید به ویندوز وارد شوید و از دور با هر دستگاهی کار کنید و هر زمان که بخواهید به همه فایل‌ها و برنامه‌ها دسترسی داشته باشید. در واقع راحت بودن کار با رایانه‌های ویندوزی در فضای ابری، یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت آن است.

بزرگ‌ترین نقطه ضعف لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ابر این است که بدون اینترنت نمی‌توانید با آن‌ها کار کنید. نمی‌توانید آنلاین شوید؟ پس نمی‌توانید وارد لپ تاپ خود شوید! البته اگر کامپیوتر خانگی داشته باشید می‌توانید به‌صورت آفلاین نیز از آن استفاده کنید.

نگرانی مهم دیگر کاربران ویندوز، امنیت و حفظ حریم خصوصی آن‌ها خواهد بود. این مورد به‌ویژه در کسانی مشاهده می‌شود که در رابطه با Windows telemetry و مانیتورینگ ویندوز نگران هستند، اما خوشبختانه جای نگرانی نیست؛ چون از طریق تنظیمات فایل‌ها و داده‌ها در فضای ابری، می‌توانید مطمئن باشید که مایکروسافت از دستگاه شما در مقابل هکرها و حمله‌ها محافظت می‌کند.

نگرانی بعدی ممکن است هزینه تهیه یک لپ‌تاپ ابری باشد. اگر بخواهیم بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم، به نظر می‌رسد این فرصت ایده آلی برای مایکروسافت است تا از کاربران ویندوز هزینه شارژ ماهانه دریافت کند. مایکروسافت ممکن است بین پرداخت و تبلیغات، قابلیتی را با امکان پیاده‌سازی سیستم‌های متصل به ابر ارزان در چنین خطوطی ارائه دهد؛ در واقع این ایده‌ای است که اواخر سال گذشته مطرح شده بود.

در هر صورت با توجه به نقاط مثبت و منفی این موضوع، آینده ویندوز برای افراد احتمالاً به همان اندازه مبهم است که برای مشاغل مختلف گیج‌کننده خواهد بود. چالش اساسی این است که آیا قرار است فرایند نصب‌های محلی به‌راحتی انجام شود (و گزینه‌های بوت دوگانه، ابری یا محلی ارائه می‌شوند) یا این چیزی است که مایکروسافت امیدوار است اتفاق بیفتد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم