گوگل جمینی چیست و چگونه کار می‌کند؟ + کاربردها

لوگو گوگل جمینی درو المان دایره‌ای آبی شکل
Avatar
نویسنده: دارا رستگار
دوشنبه 20 فروردین 1403
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۷۵ بازدید

گوگل جمینی چیست و چه تفاوتی با نسخه‌های دیگر AI دارد؟ گوگل جمینی هوش مصنوعی نوظهوری که در دسامبر ۲۰۲۳ جایگزین PalM2 و در فوریه ۲۰۲۴ به‌طور رسمی جانشین بارد شد. این چت‌بات قدرتمند به سرعت به ابزاری قدرتمند برای خالقان محتوا، برنامه‌نویسان و محققان تبدیل شده است. اما چه چیزی جمینی را از سایر هوش‌های مصنوعی متمایز می‌کند. در این مقاله از آموزش اخبار فناوری بلاگ پارس پک، به بررسی گوگل جمینی و تفاوت‌های آن با دیگر اعضای خانواده هوش مصنوعی می‌پردازیم.

گوگل جمینی Gemini چیست؟

گوگل جمینی (Gemini) که تلفظ صحیح آن جمینای و نام قدیمی آن گوگل بارد است، مانند جعبه‌ ابزاری پر از برنامه‌های متنوع هوش مصنوعی است که گوگل درست کرده و از سه مدل هوش مصنوعی تشکیل شده که از پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده می‌کنند.

جمینی برخلاف رقبای قدیمی و فعلی‌اش، علاوه‌بر متن با عکس، فیلم، صدا و حتی کد برنامه‌نویسی کار می‌کند. هرچند هنوز جای کار دارد و در هر موضوعی نمی‌توان به‌طور کامل به او تکیه کرد، اما نسبت به بقیه رقبایش فعلا توانسته خودی نشان دهد و توجه‌ها را به سمت خود بکشاند.

اگر از گوگل جمینی بخواهید تا خود را معرفی کند. این چت‌بات هوشمند خود را چنین معرفی می‌کند:

صفحه چت با چت‌بات گوگل جمینای
معرفی گوگل جمینی از زبان خودش

ویژگی‌های هوش مصنوعی گوگل جمینی چیست؟

با ورود به وب‌سایت هوش مصنوعی گوگل جمینی، به گفتگو با چت‌بات گوگل جمینی دعوت می‌شوید. ویژگی های هوش مصنوعی جمنای طبق گفته سازندگان آن از نحوه درک و تعامل انسان الهام گرفته است تا به جای یک نرم‌افزار هوشمند، یک دستیار کارآمد باشد. همین قضیه موجب تفاوت گوگل جیمینی با موتور جستجوی گوگل شده است. مهم‌ترین ویژگی هوش مصنوعی گوگل جمینی چیست؟ پاسخ آن را در ادامه می‌‌دهیم.

این مدل هوش مصنوعی به گونه‌ای ساخته شده که چندرسانه‌ای باشد. یعنی می‌تواند انواع مختلفی از اطلاعات از جمله متن، کد، صدا، تصویر و ویدیو را درک و با آن‌ها به‌طور همزمان کار کند. علاوه‌براین، جِمینی انعطاف‌پذیرترین مدل هوش مصنوعی تا به امروز است و به‌طور موثر روی تمام دستگاه‌ها از کامپیوتر و لپ‌تاپ‌های شخصی گرفته تا گوشی‌ها و تبلت‌ها اجرا می‌شود.

نسخه جدید ۱.۵ جمینی شامل ویژگی‌های زیر است:

۱. فهم و تولید چندرسانه‌ای

برخلاف بسیاری از مدل‌های زبان، جمینی فقط به متن محدود نمی‌شود. بلکه می‌تواند اطلاعات را از منابع مختلفی مانند متن، عکس، صدا، و حتی کد درک و پردازش کند.

۲. استدلال و توضیح

جمینی فراتر از تقلید اطلاعات عمل می‌کند. او می‌تواند مفاهیم پیچیده را درک و در مورد مسائل استدلال کند و استدلال خود را به روشی واضح و آموزنده توضیح دهد.

اگر می‌خواهید با زیروبم جت جی‌پی‌تی آشنا شوید و بدانید این چت‌بات را در چه زمینه‌هایی می‌توان استفاده کرد، مقاله زیر را از دست ندهید.

ChatGPT چیست؟

۳. جستجوی پیشرفته اطلاعات

جمینی در درک متن و مفهوم سوالات عالی عمل می‌کند. او قادر است فراتر از کلیدواژه‌ها عمل کرده و حتی با پرسیدن سوال به شیوه‌ای متفاوت به اطلاعات مرتبط دست پیدا کند.

۴. توانایی‌های خلاقانه و واضح

جمینی براساس توضیحات متنی یا دستورات، آثار هنری و موسیقی منحصربه‌فرد و زیبایی خلق می‌کند. برای مثال، ما از او خواستیم تا شعری برای ما بسراید که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

نوشتن شعر درباره بهار توسط گوگل جمینای
قابلیت نوشتن متن‌های خلاقانه توسط چت‌بات جمینی

۵. کارایی فنی

جمینی به گونه‌ای طراحی شده که از نظر منابع محاسباتی کارآمد باشد و آن را بتوان روی انواع دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها اجرا کرد.

۶. یادگیری و تطابق مداوم

جمینی مدام از داده‌ها و تجربیات جدید یاد می‌گیرد و به مرور زمان عملکرد و توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشد.

۷. هوش مصنوعی قابل توضیح

هوش مصنوعی جمینای می‌تواند نحوه‌ استدلال و تصمیم‌گیری خود را توضیح دهد. ویژگی که برای ایجاد اعتماد و درک در سیستم‌های هوش مصنوعی بسیار مهم است.

۸. توانایی‌های پیشرفته‌ی کدنویسی

جمینی در کارهای مختلف برنامه‌نویسی از جمله ترجمه کد بین زبان‌های مختلف، تولید راه‌حل‌های متنوع برای یک مشکل و تکمیل کدهای ناقص عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. برای مثال از جمینی بخواهید تا برایتان کدهای برنامه‌نویسی بنویسد، کدهایتان را دیباگ کند و به سوالاتتان در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد.

 در تصویر زیر، از جمینی خواسته‌ایم تا کد محاسبه میانگین اعداد در زبان برنامه‌نویسی پایتون را بنویسد.

درخواست نوشتن کد در پایتون توسط گوگل Gemini
توانایی‌های پیشرفته‌ی کدنویسی گوگل جمینی

جمینی کد زیر را به ما تحویل داده است:

# دریافت تعداد اعداد از کاربر

n = int(input("تعداد اعداد را وارد کنید: "))

# تعریف متغیر برای جمع اعداد

sum_numbers = 0.0

# دریافت اعداد از کاربر و جمع آوری آنها

for i in range(1, n + 1):

    number = float(input("عدد {} را وارد کنید: ".format(i)))

    sum_numbers += number

# محاسبه میانگین

mean = sum_numbers / n

# چاپ میانگین

print("میانگین اعداد:", mean)

هرچند هنوز بسیاری افراد برای استفاده از هوش مصنوعی مقاومت می‌کنند، اما چه بپذیریم یا نه، انتشار نسخه تکاملی هوش مصنوعی، ما را بیشتر وادار می‌کند تا به جای مقاومت، آن‌ها را به‌کار بگیریم. البته همه این ویژگی‌ها زمانی خود را نشان می‌دهد که دستور واضح و دقیقی از او بخواهید.

خرید سرور

کاربردهای گوگل جمینی چیست؟

در کاربردهای اپلیکیشن موبایل جمینی گفته شده است که به‌طور مستقیم شما می‌توانید همانند «Hey Siri» در گوشی‌های آیفون، با گفتن «Hey Google» در اندروید از هوش مصنوعی مکالمه‌ای گوگل بخواهید به شما کمک کند. همچنین کاربردهای دیگری از جمله:

  • تولید تصاویر در لحظه (ویژگی در حال به‌روزرسانی و بهبود)
  • برنامه‌ریزی سفر با Google Maps و Google Flights
  • دریافت کمک برای نوشتن، ایده‌پردازی، یادگیری و موارد دیگر
  • خلاصه‌سازی و یافتن اطلاعات سریع از جیمیل یا گوگل درایو
  • استفاده از متن، صدا، عکس و دوربین برای دریافت کمک به روش‌های جدید

براش آشنایی با نحوه ساخت اکانت ChatGPT در ایران مقاله زیر را از دست ندهید.

ساخت اکانت ChatGPT

معرفی انواع مدل جمینی؛ ۳ مدل قدرتمند

انواع هوش مصنوعی جمنای گوگل به سه دسته اصلی زیر دسته‌بندی می‌شود:

۱. جمینی Gemini Ultra؛ قوی‌ترین مدل جمینی 

این نوع هوش مصنوعی جمینی با استفاده از قدرت پردازش زبان طبیعی در زمینه‌های مختلف همچون انجام مسائل فیزیکی سخت، تحقیقات علمی و ترجمه زبان به شما کمک می‌کند. دسترسی به این نوع، از طریق API جمینای اولترا یا برنامه‌هایی با رابط گرافیکی اولترا امکان‌پذیر است. البته این نسخه رایگان نیست و برای استفاده از آن لازم است اشتراک ۲۰ دلاری در ماه تهیه کنید.

۲. جمینی Gemini Pro؛ نسخه باهوش جمینی

گوگل معتقد است جمینی مدل پرو نسبت به LaMBDA پیشرفت قابل توجهی در زمینه استدلال، برنامه‌ریزی و درک کلی داشته است. جمنای ۱.۵ پرو می‌تواند ۳۵ برابر بیشتر از نسخه قبلی اطلاعات را پردازش کند. این به معنای حل سریع‌تر و دقیق‌تر مسائل پیچیده است. جمنای پرو علاوه‌بر متن، قابلیت پردازش تصاویر،صدا و ویدیو را نیز دارد و با رابط کاربری ساده‌اش برای همه قابل استفاده است.

۳. جمینی Gemini Nano؛ کوچک‌ترین نسخه جمینی

ترکیب کوچکتر و کم‌مصرف‌تر از نسخه پرو و اولترا، نسخه نانو جمینی را تشکیل داده است. قابلیت‌هایی که تا به حال نانو از خودش نشان داده است، شامل خلاصه کردن مکالمات ضبط شده و پاسخ هوشمندی است که در حال حاضر در صفحه کلید Gboard حضور دارد.

پنج راهکار برای استفاده از ChatGPT در وردپرس را در مقاله زیر بخوانید.

استفاده از ChatGPT در وردپرس

مزایا و معایب گوگل جمینی در یک نگاه

با وجود تمام مزایای گوگل جمنای، چالش‌ها و محدودیت‌هایی هم وجود دارد. پژوهشگران، چالش‌هایی را در گوگل جمینی پیدا کردند که نشان می‌دهد جمینی بدون ریسک نیست. در واقع، آن‌ها توانستند جمینی را فریب دهند تا دستورالعمل داخلی خود را فاش کند.

دستورالعمل‌هایی که مثل قوانین بازی برای هوش مصنوعی عمل می‌کند. کشف این آسیب‌پذیری‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی قدرتمند ما همچنان در حال پیشرفت بوده و نیازمند تدابیر امنیتی مناسب است. در جدول زیر می‌توانید محدودیت‌ها و مزایای گوگل جمینی را مشاهده کنید:

مزایا محدودیت‌ها
جمینی می‌تواند وظایف مختلفی را به طور سریع و دقیق انجام دهد. در حال حاضر فقط برای توسعه‌دهندگان و مشتریان سازمانی در دسترس است.
گوگل جمینی می‌تواند انواع مختلف اطلاعات از جمله متن، کد، صدا، تصویر و ویدیو را درک و با آن‌ها کار کند. استفاده از آن برای افراد بدون دانش فنی دشوار است.
جمینی می‌تواند روی دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی‌های همراه اجرا شود. قابلیت‌های قدرتمند آن نگرانی‌های اخلاقی را در مورد سوء استفاده یا دستکاری احتمالی آن مطرح می‌کند.
Gemini می‌تواند به راحتی برای نیازهای مختلف مقیاس‌بندی شود. توضیح خروجی‌های آن ممکن است برای همه آسان نباشد.
از مجموعه‌ای از قابلیت‌های پیشرفته مانند یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی و بینایی رایانه استفاده می‌کند. اجرای گوگل Gemini نیازمند منابع محاسباتی قابل توجه و دسترسی به مجموعه داده‌های عظیم است..
برای استفاده آسان طراحی شده است و رابط کاربری ساده‌ای دارد.. فاقد عقل سلیم و تجربه دنیای واقعی است.
به طور مداوم در حال یادگیری و پیشرفت است. در تولید ایده‌های کاملاً جدید ممکن است با مشکل مواجه شود.
برای استفاده در طیف وسیعی از برنامه‌ها از جمله مراقبت‌های بهداشتی، امور مالی، تولید، و آموزش طراحی شده است.

گوگل جمینی چطور کار می‌کند؟

اکنون که دانستیم گوگل جمینی چیست، سراغ نحوه کار آن می‌رویم. تا پیش از جمینی، مدل‌های هوش مصنوعی چندرسانه‌ای با ترکیب چندین مدل مجزا ساخته می‌شدند که به‌طور جداگانه آموزش دیده بودند. به عنوان مثال، پردازش متن و تصویر به‌صورت جداگانه آموزش و سپس با هم ترکیب می‌شد تا یک مدل چندرسانه‌ای واقعی را تا حدودی شبیه‌سازی کند.

اما گوگل با جمینی قدمی فراتر برداشته و موفق به ساخت یک مدل چندرسانه‌ای ذاتی شده است. این مدل از همان ابتدا و به‌طور همزمان روی مجموعه‌ای از داده‌ها شامل تریلیون‌ها کلمه، تصاویر (به همراه توضیحات متنی)، ویدیوها و صداها آموزش داده شده است. سپس برای اینکه بتواند پاسخ‌ بهتر و مطمئن‌تری ارائه دهد، با استفاده از تکنیک‌هایی مانند یادگیری تقویتی با بازخورد انسان (RLHF) تنظیم شده است.

برای مثال، جمینی قادر است نمودارها و زیرنویس‌های همراه آن‌ها را بفهمد، متن روی تابلوها را بخواند. به‌طورکلی، اطلاعات را از منابع مختلف و به‌صورت یکپارچه دریافت کند. این قابلیت‌ها به Gemini اجازه می‌دهد تا علاوه‌بر متن، ازطریق تصویر تولید‌شده توسط خود مدل نیز به سوالات پاسخ دهد. شبیه کاری که ChatGPT با ترکیب DALL-E و GPT انجام می‌دهد.

مقایسه هوش مصنوعی گوگل جمینی، چت‌جی‌پی‌تی و بینگ‌چت

در مقایسه Gemini با GPT-3 و GPT-4 باید گفت گوگل معتقد است جمنای از این هوش مصنوعی‌ها جلوتر زده و در ۳۰ مورد تست از ۳۲ آزمایش رقیبانش را به زمین زده است. اینکه آیا این ادعا واقعی است یا یک صرفا یک حمایت تبلیغاتی به‌نظر می‌رسد، باید بگوییم طبق گفته برخی از کاربران، جمینی هنوز در بیان برخی موارد دچار اشتباه می‌شود. به‌عبارتی برای پاسخ به این سوال که «بین Gemini Ultra یا GPT-4 کدام بهتر است؟» هنوز قضاوت زود است. جمنای پتانسیل بالایی برای گرفتن تاج و تخت هوش مصنوعی دارد اما هنوز ابتدای راه است و باید پاسخ را در آینده هوش مصنوعی Gemini دید. جدول زیر، مقایسه‌ای از سه رقیب محبوب یعنی هوش مصنوعی جمینی، بینگ و چت‌جی‌پی‌تی نشان می‌دهد.

ویژگی گوگل جمینی چت‌جی‌پی‌تی بینگ‌چت
تاریخ انتشار ۲۰۲۳ ۲۰۲۲ ۲۰۲۳
نوع مدل زبانی بزرگ (LLM) زبانی بزرگ (LLM) زبانی بزرگ (LLM)
ظرفیت مدل ۱.۵ تریلیون پارامتر ۱.۳ تریلیون پارامتر ۱.۵ تریلیون پارامتر
نوع داده متن، کد، تصویر، صدا متن، کد متن، کد
قابلیت‌ها استدلال، برنامه‌ریزی، ترجمه، خلاصه‌نویسی، ایده‌پردازی، نوشتن استدلال، ترجمه، خلاصه‌نویسی، ایده‌پردازی، نوشتن استدلال، ترجمه، خلاصه‌نویسی، ایده‌پردازی، نوشتن
رابط کاربری API، برنامه‌های جمنای وب‌سایت، API وب‌سایت، API
قیمت رایگان (نسخه محدود)، ۲۰ دلار در ماه (نسخه کامل) رایگان (نسخه محدود)، ۴۰ دلار در ماه (نسخه کامل) رایگان (نسخه محدود)، ۲۰ دلار در ماه (نسخه کامل)
مزایا قدرت پردازش بالا، قابلیت‌های چندرسانه‌ای، رابط کاربری آسان قدرت پردازش بالا، رابط کاربری ساده قدرت پردازش بالا، دسترسی به اطلاعات مایکروسافت
معایب اشتباهات گاه به گاه در بیان حقایق، ترجمه و کد‌نویسی دسترسی محدود به نسخه کامل دسترسی محدود به نسخه کامل
  • چت‌جی‌پی‌تی به دلیل دسترسی به GPT-3.5، برای توسعه‌دهندگان جذاب‌تر است.
  • جمنای به دلیل رابط کاربری آسان و قابلیت‌های چندرسانه‌ای، برای کاربران عمومی مناسب‌تر است.
  • بینگ‌چت به علت دسترسی به اطلاعات مایکروسافت، برای کاربرانی که از محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنند، گزینه جذاب‌تری به‌نظر می‌رسد.
  • هر سه هوش مصنوعی از نظر قدرت پردازش و قابلیت‌ها در سطح مشابهی قرار دارند.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی Gemini گوگل 

در پاسخ به اینکه چگونه از گوگل جمینی استفاده کنیم؟ باید بگوییم نحوه دسترسی به گوگل جمنای کار خاصی ندارد. فقط کافی‌است به وب‌سایت گوگل جمینی به آدرس gemini.google.com رفته و وارد حساب گوگل خود وارد شوید. برای دسترسی به بارد، داشتن یک حساب گوگل آی‌پی کشورهای خارجی از جمله آمریکا الزامی است. اگر از حساب Google Workspace استفاده می‌کنید، ممکن است برای استفاده از جمینی نیاز باشد با حساب جیمیل شخصی خود وارد شوید.

در تصویر زیر می‌توانید گزینه‌های موجود در صفحه چت‌بات گوگل جمینی را برای کار با آن مشاهده کنید:

صفحه چت بات گوگل جمینی برای یادگیری نحوه کار با آن
بررسی امکانات و نحوه استفاده از گوگل Gemini

با سرور خارج پارس پک محدودیت‌ها را کنار بگذارید!

چه برای ترید در بازارهای مالی بین‌المللی یا انجام بازی‌های آنلاین و چه برای اتصال سریع به سایت‌هایی مانند گوگل جمینی و چت‌ جی‌پی‌تی، پارس پک با ارائه سرورهای مجازی، اختصاصی و اشتراکی خارج با پلن‌های متنوع، تلاش می‌کند تجربه اتصال سریع و بدون مشکل را برای شما رقم بزند. در صفحه زیر با انواع سرور پارس پک آشنا شوید.

جمع‌بندی

گوگل جمینی چیست؟ یک ابزار قدرتمند که توانسته انقلابی در میان رقبای قدیمی‌اش برپا کند. در این مقاله، به‌طور کامل چت‌بات هوش مصنوعی گوگل Gemini را بررسی و معرفی کردیم. اگر تجربه کار با جمینی محبوب دارید، نظرتان را می‌توانید در انتهای همین مقاله برای ما بنویسید. به‌نظر شما آینده هوش مصنوعی جمینی در کنار سایر انواع هوش مصنوعی چگونه رقم می‌خورد؟

سوالات متداول

۱. گوگل جمینی چیست؟

جمینی یک مدل هوش مصنوعی چندرسانه‌ای است که توسط گوگل توسعه یافته است. این مدل می‌تواند متن، تصویر، صدا و ویدیو را درک و پردازش کند و به سوالات شما به طور جامع و آموزنده پاسخ دهد.

۲. فرق موتور جستجوی گوگل با گوگل جمینی چیست؟

موتور جستجوی گوگل برای یافتن اطلاعات در وب از طریق خزیدن صفحات وب و رتبه‌بندی آن‌ها بر اساس معیارهای مختلف استفاده می‌شود. درحالی‌که جمینی از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای درک بهتر پرسش‌های کاربران و ارائه نتایج جستجوی دقیق‌تر و مرتبط‌تر استفاده می‌کند. همچنین، جمینی اطلاعات را به شکلی جامع‌تر و عمیق‌تر ارائه می‌دهد و به کاربران کمک می‌کند تا به اطلاعات مورد نیاز خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم