نگرانی شورای امنیت سازمان ملل از خطرات هوش مصنوعی

نگرانی شورای امنیت سازمان ملل از خطرات هوش مصنوعی
Avatar
نویسنده: دارا رستگار
چهارشنبه 28 تیر 1402
مطالعه: ۳ دقیقه ۰ نظر ۱۲۱۷ بازدید

در این مقاله میخوانید

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اولین جلسه خود را درباره هوش مصنوعی برگزار کرد. در این جلسه، چین بیان کرد که نباید هوش مصنوعی مانند اسبی سرکش از کنترل خارج شود و ایالات متحده نیز نگرانی خود را درباره استفاده از این فناوری برای سانسور یا سرکوب مردم ابراز کرد.

جیمز کلورلی (James Cleverly)، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت: «هوش مصنوعی قصد دارد تمام جنبه‌های زندگی انسان را تغییر دهد.»

او با بیان اینکه هوش مصنوعی می‌تواند به مقابله با تغییرات آب و هوایی و تقویت اقتصاد کمک کند، افزود: «ما به‌شدت نیاز داریم تا یک چارچوب بین‌المللی برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید تعیین کنیم؛ زیرا هوش مصنوعی هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسد.»

این شورای پانزده نفره توسط آنتونیو گوترش (Antonio Guterres)، دبیرکل سازمان ملل متحد، جک کلارک (Jack Clark)، یکی از بنیانگذاران استارتاپ برجسته هوش مصنوعی Anthropic، و پروفسور Zeng Yi، مدیر مشترک مرکز تحقیقات چین و بریتانیا، تشکیل شده تا برای استانداردهایی را برای کاربرد هوش مصنوعی مشخص کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست گفت: «کاربردهای نظامی و غیرنظامی هوش مصنوعی می‌تواند عواقب بسیار جدی برای وضعیت صلح و امنیت جهانی داشته باشد.» وی همچنین از درخواست برخی از کشورها برای ایجاد یک نهاد جدید در سازمان ملل متحد حمایت می‌کند. این نهاد قرار است به تلاش‌های گروهی برای کنترل این تکنولوژی قدرتمند کمک کند.

این طرح بر اساس پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان هواپیمایی مدنی بین‌المللی یا گروه نیمه‌دولتی درباره تغییرات اقلیمی طراحی شده است.

Zhang Jun، سفیر چین در سازمان ملل، هوش مصنوعی را یک «شمشیر دولبه» توصیف کرد و گفت که پکن از نقش هماهنگ‌کننده مرکزی سازمان ملل در ایجاد اصول راهنما برای هوش مصنوعی حمایت می‌کند. او در ادامه گفت: «خوب یا بد بودن نتیجه هوش مصنوعی، بستگی به نحوه استفاده انسان از آن، تنظیم و برقراری تعادل بین توسعه علمی و امنیت دارد.»

در همین رابطه، جفری دی لاورنتیس (Jeffrey DeLaurentis)، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، گفت: «کشورها باید در رابطه با مسائل مربوط به هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌های جدید با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند با خطرات حقوق بشری که صلح و امنیت را تهدید می‌کنند، مقابله کنند.» همچنین او خطاب به شورای پانزده نفره گفت: «هیچ یک از کشورهای عضو شورا نباید از هوش مصنوعی برای سانسور، محدودیت، سرکوب یا ناتوان‌کردن مردم استفاده کنند.»

در این نشست، روسیه سوالی را مطرح کرد که «آیا شورایی که مسئولیت حفظ صلح و امنیت جهانی را دارد، باید درباره هوش مصنوعی بحث و گفتگو کند؟» دیمیتری پولیانسکی (Dmitry Polyanskiy)، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، گفت: «باید در این باره به‌صورت تخصصی و علمی بحث شود. این گفتگوها می‌توانند چندین سال به‌طول بینجامند و در حال حاضر نیز این مباحث در سطوح تخصصی در حال انجام است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم