هر آنچه باید در مورد دیتاسنتر بانک ملت بدانید!

دیتاسنتر بانک ملت چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 27 مهر 1403
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۱ بازدید

دیتاسنتر بانک ملت با تجمیع تجهیزات مدرن و تمهیدات امنیتی پیشرفته، به سطح بالایی از امنیت و قابلیت اطمینان دست پیدا کرده‌است. این مرکز با میزبانی ابری، پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها و نظارت 7/24، به‌طور مداوم در حال بهینه‌سازی عملکرد خود است. در دنیای پرچالش فناوری اطلاعات، آشنایی با چگونگی مدیریت و ایمن‌سازی این زیرساخت حیاتی، می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را فراهم کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله از سرویس های میزبانی همراه ما باشید تا به عمق جزئیات و نوآوری‌های مرکز داده بانک ملت پی ببرید.

تاریخچه مرکز داده بانک ملت

دیتاسنتر بانک ملت با شروع فعالیت خود در سال ۱۳۹۰، نقطه عطفی را در توسعه و بهبود خدمات بانکی الکترونیکی کشور رقم زد. توسعه زیرساخت‌های این مرکز داده، گامی بلند در جهت تحقق استراتژی‌های بلندمدت بانک ملت در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی به مشتریان بود.

خرید سرور ابری پارس پک

توسعه دیتاسنتر بانک ملت از زمان تأسیس تا به امروز، شامل چندین فاز بوده است. خدمات فناوری اطلاعات این دیتاسنتر نیز بر پایه همین تکنولوژی‌های نوین و زیرساخت‌های به‌روز، همواره در سطح استاندارد بوده‌است. افزایش ظرفیت، بهبود کارایی و ارتقای سطح امنیت از جمله این به‌روزرسانی‌ها محسوب می‌شود.

این مجموعه در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مراکز داده بانکی در ایران به شمار می‌رود. مرکزی با فضایی بزرگ و استانداردهای بین‌المللی که ظرفیت بالایی برای میزبانی از سرورها و تجهیزات شبکه دارد. این ظرفیت قادر است میلیون‌ها تراکنش بانکی روزانه را پردازش کند.

اجزای دیتاسنتر بانک ملت

اجزای دیتاسنتر بانک ملت
زیرساخت دیتاسنتر مجموعه بانک ملت

دیتاسنتر (Data Center) بانک ملت شامل تمام واحدها و تجهیزاتی است که برای ارائه خدمات استاندارد بانکی در سطح بالا مورد نیاز است. از جمله این تجهیزات اتاق‌های سرور، اتاق کنترل، کامپیوترهای سرور، شبکه‌های ارتباطی و… است. تمام بخش‌های مرکز داده، یک کل منسجم را تشکیل می‌دهد که مدیریت و پردازش داده‌های بانکی را در قالب ارائه سرورهای ابری، سرورهای اختصاصی، سرورهای مجازی و…  را محقق می‎کند.

زیرساخت دیتاسنتر در مجموعه بانک ملت شامل واحدها و تجهیزات زیر است:

Server Rooms

تمامی سرورها و تجهیزات شبکه در اتاق سرور نگهداری می‌شود. سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه و سیستم‌های ایمنی از تجهیزات ضروری این اتاق است.

Control Room

در دیتاسنتر بانک ملت تمامی فعالیت‌ها و عملکردهای دیتاسنتر به‌صورت لحظه‌ای در اتاق کنترل نظارت و کنترل می‌شود. رصد وضعیت شبکه، سرورها و تجهیزات دیگر، بخشی از وظایف این واحد است.

Server Computer

مسئولیت پردازش، ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها به عهده کامپیوترهای سرور است. طراحی کامپیوترهای سرور دیتاسنتر بانک ملت طوری است که می‌تواند حجم بالایی از تراکنش‌ها و درخواست‌ها را هم‌زمان پاسخ دهد.

Communication Networks

شبکه‌های ارتباطی نقش اصلی را در انتقال داده‌ بین سرورها و ارتباط دیتاسنتر با سایر نقاط شبکه بانک ایفا می‌کنند. این شبکه مستلزم پهنای باند زیاد و امنیت بالا است تا انتقال داده‌ها در بستری استاندارد انجام شود.

Security Systems

مراکز داده بر پایه سیستم‌های امنیتی پیشرفته خود می‎‌توانند ابعاد مختلف امنیت را مثل Data security (امنیت داده‌ها) یا Cybersecurity (امنیت سایبری) تأمین کند. نرم‌افزارهای امنیتی، فایروال‌ها، سامانه تشخیص و پیشگیری از نفوذ (IDS/IPS) در کنار تجهیزات امنیتی فیزیکی، یک دیوار محافظتی قدرتمند را برای فضای دیتاسنتر تشکیل می‌دهد.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دیتاسنتر و کاربردهای آن داشته باشید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

دیتاسنتر چیست؟

وضعیت خدمات مرکز داده بانک ملت

دیتاسنتر بانک ملت به جدیدترین فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات مجهز است. تجهیزاتی شامل سیستم‌های ذخیره‌سازی داده با ظرفیت بالا، سرورهای قدرتمند، سیستم‌های امنیتی چندلایه و شبکه‌های ارتباطی مدرن. 

خدمات مدیریت‌شده این دیتاسنتر شامل قابلیت‌های پیشرفته‌ای در زمینه پردازش داده‌ها و امنیت اطلاعات است. همین امر نیز بانک ملت را به یکی از پیشروان صنعت بانکداری الکترونیکی ایران تبدیل کرده است.

از جمله خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود، می‌‍توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت دیتاسنتر (Data Center Management) شامل مدیریت زیرساخت‌ها، انرژی، امنیت، سرویس‌ها و SLAها و…
  • خدمات ابری شامل سرویس‌های ابری (Cloud Services) و حافظه ابری (Cloud Storage)
  • ارائه سرورهای اختصاصی
  • میزبانی سرورهای مجازی با امکان میزبانی چندین ماشین مجازی روی یک سرور فیزیکی
  • خدمات پایگاه داده شامل SQL و NoSQL
  • و…

پشتیبانی فنی دیتاسنتر بانک ملت

پشتیبانی فنی دیتاسنتر بانک
وضعیت خدمات مرکز داده بانک ملت

پشتیبانی فنی مرکز داده بانک ملت را نیز می‌توان از مهم‌ترین خدمات آن دانست. این پشتیبانی شامل سلسله‌مراتبی است که با هدف اطمینان از عملکرد صحیح و پایدار سیستم‌های بانکداری الکترونیکی ارائه می‌شود. از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مانیتورینگ مستمر

نیروهای نظارتی به صورت مداوم عملکرد اجزای دیتاسنتر را تحت نظر دارند. به این ترتیب مشکلات بالقوه، قبل از ایجاد اختلال جدی، شناسایی می‌شوند.

نگهداری از سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزارها

تعمیر و نگهداری تجهیزات فیزیکی در کنار پشتیبانی از سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها، احتمال بروز اختلال‌ها را به حداقل می‌رساند.

پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات

پشتیبان‌گیری منظم از اطلاعات حیاتی بانک و تضمین بازیابی سریع اطلاعات در صورت بروز حادثه، مشتریان را از بابت مواجهه با هر چالشی آسوده‌خاطر می‌کند.

پشتیبانی 7/24 از مشتریان

دیتاسنتر بانک ملت به کمک تیم‌های پشتیبانی خبره خود، به صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته آماده رفع مشکلات یا ابهامات کاربران است.

بررسی امنیت دیتاسنتر بانک ملت

امنیت دیتاسنتر حفظ محرمانگی و یکپارچگی داده‌ها، پیشگیری از سرقت‌های سایبری و جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی به تجهیزات را در پی خواهد داشت. مرکز داده بانک ملت نیز با تمهیداتی چند‌بُعدی، ثبات فضای امنیتی خود را تضمین می‌کند. از جمله اقدامات امنیتی این مجموعه عبارت‌اند از:

پیاده‌سازی استانداردهای امنیتی بین‌المللی

ساختار این مرکز داده بر اساس استانداردهایی مانند ISO/IEC 27001، ISO/IEC 22301 یا PCI-DSS پیاده شده‌است. وجود این استانداردها، تضمینی برای توسعه هدف‌مند ابعاد امنیتی این مجموعه است.

Virtualization و سایر فناوری‌‎های روز

فناوری‌هایی مثل Virtualization (مجازی‌سازی) باعث ایزوله‌سازی واحدهای کاری، افزایش کنترل روی ترافیک داده‌ها، تسهیل پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات و… می‌شود.

امنیت دیتاسنتر در بخش شبکه و اطلاعات

نصب فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص نفوذ و به‌روزرسانی نرم‌افزارها برای مقابله با تهدیدات امنیتی همواره در دستور کار این دیتاسنتر، قرار دارد.

کنترل دسترسی

دیتاسنتر بانک ملت احراز هویت چندعاملی (MFA) و کنترل‌ دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC) را اجرا کرده تا از دسترسی‌های خرابکارانه جلوگیری کند.

ارتقای پهنای باند شبکه

پهنای باند شبکه (Network Bandwidth) بر جلوگیری از حملات DDoS و حملات دیگر تأثیر زیادی دارد. از طرفی می‌تواند ظرفیت پشتیبانی از ابزارهای امنیتی را هم افزایش دهد. ارتقای این پتانسیل، جزو اولویت‌های این دیتاسنتر است.

امن ترین سرورهارار از پارس پک بخواهید!

اگر به دنبال یک بستر امن، پایدار و مقیاس‌پذیر با پشتیبانی همیشه در دسترس برای میزبانی کسب‌وکارتان هستید، انواع سرورهای مجازی، ابری، هایبرید، ماکرو و اختصاصی را می‌توانید براساس نیازتان از پارس پک تهیه کنید. همچنین می‌توانید از خدمات هاست ایران پارس‌پک نیز بهره‌مند شوید.

موقعیت‌های شغلی مرتبط با دیتاسنتر بانک ملت

دیتاسنتر بانک ملت به دلیل وسعت خدمات خود، نیروهای متخصص زیادی را شامل می‌شود. بنابراین این مجموعه در هر بازه زمانی، در موقعیت‌های شغلی متنوع نیرو می‌گیرد. مهم‌ترین موقعیت‌های شغلی این مرکز را در جدول زیر می‌بینید.

موقعیت شغلی مهم‌ترین مسئولیت‌ها
مدیر مرکز داده (Data Center Manager)
    • نظارت بر عملیات روزانه مرکز داده
    • برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های مدیریت ظرفیت
  • مدیریت تیم‌های فنی
کارشناس امنیت شبکه (Network Security Specialist)
  • پیاده‌سازی و مدیریت فایروال‌ها
  • رمزنگاری داده‌ها
  • نظارت بر ترافیک شبکه
مهندس DevOps
  • بهبود مدیریت سرویس‌های ابری
  • مدیریت چرخه حیات نرم‌افزار در محیط‌های ابری
مهندس معماری دیتاسنتر (Data Center Architect)
  • طراحی زیرساخت دیتاسنتر
  • بهینه‌سازی ساختار برای ارتقای عملکرد و امنیت
کارشناس پشتیبانی فنی (Technical Support Specialist)
  • ارائه پشتیبانی فنی به کاربران و تیم‌های فنی
  • حل مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

جمع‌بندی

دیتاسنتر بانک ملت یکی از زیرساخت‌های کلیدی صنعت بانکداری کشور است. مرکزی که مجموعه‌ای از سرورها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، تجهیزات شبکه و مراکز مدیریت امنیت را گرد هم آورده‌است. این دیتاسنتر با اولویت‌بندی‌های استاندارد و در نظر گرفتن چالش‎های موجود در کشور، توانسته خود را به بالاترین سطوح سازگاری با استانداردهای جهانی برساند و به همین دلیل به یکی از مدل‌های موفق امنیتی در صنعت مالی کشور تبدیل شده‌است.

سؤالات متداول

1. خدمات مرکز داده بانک ملت شامل چیست؟

میزبانی سرورهای اختصاصی و مجازی، ذخیره‌سازی ابری، ارائه خدمات امنیتی، پشتیبانی فنی و… .

2. پشتیبانی فنی دیتاسنتر بانک ملت چگونه است؟

یک بُعد این پشتیبانی در سمت تجهیزات و سرورها است که مانع بروز اختلا‌ل‌ها می‌شود. بُعد دیگر آن نیز شامل راهنمایی مشتریان و رفع مشکلات آن‌ها به صورت 7/24 است.

3. امنیت اطلاعات در دیتاسنتر بانک ملت چگونه تأمین می‌شود؟

از طریق پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی مانند ISO/IEC 27001 و PCI-DSS، رمزنگاری داده‌ها، کنترل‌های دسترسی فیزیکی، نظارت دائمی با سیستم‌های پیشرفته امنیتی و… .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.