نحوه جلوگیری از حملات دیداس برای وب‌سایت‌های ایرانی

جلوگیری از حملات دیداس
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
یکشنبه 24 دی 1402
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۳۶۱ بازدید

جلوگیری از حملات دیداس مانند بیرون کردن افراد مزاحم از مغازه‌تان است. تصور کنید صاحب یک رستوران پرطرفدار هستید. ناگهان گروه بزرگی وارد رستوران شده و بدون اینکه غذایی سفارش دهند، فقط فضای رستورانتان را اِشغال می‌کنند. طوری‌که نمی‌توانید به سایر مشتریانتان رسیدگی کنید. حملات دیداس هم دقیقاً به همین شکل هستند. در این حملات، مهاجمان با ارسال حجم زیادی از ترافیک به یک وب‌سایت، آن را بیش از اندازه شلوغ می‌کنند. این ترافیک زیاد باعث می‌شود وب‌سایت نتواند به کاربران اصلی‌اش خدمت‌رسانی کند و در نهایت، کاربران سایت را ترک می‌کنند.

در این مقاله از آموزش امنیت بلاگ پارس پک، نحوه محافظت از وب‌سایت در مقابل حملات DDoS را به‌طور کامل شما می‌گوییم. اگر وب‌سایت شما داخل ایران قرار دارد، پیاده‌سازی این راهکارها مانند بیرون کشیدن چاقوی ضامن‌داری است که از شما در برابر حمله‌ سارقان محافظت می‌کند. در ادامه، پس از بررسی ضرورت جلوگیری از حملات DDoS، به معرفی موثرترین راهکارها مخصوص وب‌سایت‌های ایرانی می‌پردازیم.

ضرورت جلوگیری از حملات دیداس چیست؟

حملات DDoS (Denial-of-Service) یکی از رایج‌ترین انواع حملات سایبری هستند که با ارسال موجی از ترافیک جعلی به سمت سایت مورد نظر، عملکرد آن را مختل می‌کنند. این ترافیک انبوه، باعث می‌شود که سایت دیگر نتواند به درخواست‌های کاربران واقعی پاسخ دهد و در نتیجه، دسترسی به آن برای کاربران مسدود می‌شود. درست مثل طوفانی که می‌تواند باعث قطع شدن برق شود، حملات DDoS نیز می‌توانند خسارات مختلفی به سایت‌ها وارد کنند. راهکارهای جلوگیری از حملات DDoS مثل ساختن یک سد محکم برای سایتتان در برابر طوفان است که موجب آرامش خاطر، حفظ اعتبار سایت و جلوگیری از ضررهای مالی شما خواهد شد.

تصور کنید برای مناسبتی همچون شب یلدا، تخفیف ویژه‌ای روی محصولات سایتتان پیاده کردید. اکنون آماده هستید با یک تبلیغ جانانه، ترافیک بسیاری روانه سایتتان شود و فروشتان را میلیاردی کند. اینجا‌ست که مهاجمان سایبری فرصت را شکار کرده و کاری می‌کنند سایتتان از دسترس خارج شود. دراین‌صورت، نه‌تنها تمام هزینه شما برای کمپین یلدا سوخت می‌شود، بلکه هزینه اضافی برای بازگرداندن سایت نیز روی دوشتان می‌گذارد.

حمله دیداس به وب‌سایت در کمپین یلدا
محافظت از وب‌سایت در مقابل حملات DDoS

 داستانی کوتاه از دست گل آب دادن DDoS !

در سال ۲۰۲۰، حملات DDoS حسابی غوغا به پا کرد. همه‌گیری کووید-۱۹ و خانه‌نشینی اجباری مردم، استفاده از فروشگاه‌های آنلاین را به اوج رساند. همین قضیه، فرصتی عالی برای هکرها فراهم کرد. طبق گزارش شرکت امنیت سایبری NETSCOUT، فقط در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ میلیون حمله DDoS اتفاق افتاده است. اغلب آن‌ها نیز سایت‌های خدمات مهم و حیاتی‌ای مانند سلامت، آموزش مجازی، و فروشگاه آنلاین را نشانه رفته بودند. نتیجه‌ی این حملات، چندان خوشایند نبود؛ زیرا کار و کاسبی خیلی از کسب‌وکارها مختل شد و بعضی‌ها هم مجبور شدند به این مهمانانِ ناخوانده باج بدهند تا از شر آن‌ها خلاص شوند. اما خبر خوب این است که حملات DDoS همیشه برنده میدان نیستند. با رعایت چند نکته، می‌توانید جلوی این مهمانان ناخوانده را بگیرید.

راهکارهای موثر برای جلوگیری از حملات دیداس

همین ابتدا بگوییم جلوگیری از حملات DDoS در وردپرس راه‌حل جادویی ندارد، اما مجموعه‌ای از اقدامات است که مانند دیواری محکم، امنیت شما را ‌حفظ می‌کنند. ۹ تاکتیک دفاعی معرفی شده در تصویر زیر شما را در نبرد با DDoS پیروز خواهد کرد.

راهکارهای جلوگیری از حملات دیداس
۹ روش جلوگیری از حملات DDoS

۱. سطح حمله را با استفاده از لود بالانسر کاهش دهید

وب‌سایت شما مانند یک قلعه باشکوه است. هرچه دروازه‌های بیشتری داشته باشد، حمله به آن ساده‌تر می‌شود. با استفاده از ابزارهایی مانند Load Balancer، ترافیک را بین چند سرور تقسیم کنید. لود بالانسر دستگاه یا نرم‌افزاری است که ترافیک وب را بین چندین سرور توزیع می‌کند. با استفاده از این ابزار احتمال حمله به یک سرور خاص را پایین می‌آورید. همچنین پورت‌ها و نرم‌افزار‌های قدیمی را مسدود کنید تا راه ورود هرگونه حمله از طریق آن‌ها بسته شود.

۲. از قدرت جادویی کش و شبکه CDN غافل نشوید

کش کردن سایت مثل آماده کردن غذا برای مدت معلوم و قرار دادن آن در یخچال است. هربار به جای درست کردن غذا، کافی‌است مقداری از غذا را از یخچال بیرون آورده، گرم کرده و میل کنید. استفاده از سیستم کشینگ، یک کپی از محتوای درخواستی کاربران را در حافظه موقت سرورهای سی‌دی‌ان ذخیره می‌کند تا درخواست کمتری به سرور اصلی ارسال شود. از طرفی، استفاده از شبکه تحویل محتوا برای کش کردن منابع می‌تواند فشار روی سرور میزبان را کاهش دهد. با کش کردن محتوای پرتقاضای سایتتان سرعت پاسخگویی افزایش و فشار وارد شده بر سرور اصلی کاهش می‌یابد.

۳. حجم ترافیک ورودی از IP خاص را محدود کنید

حجم ترافیک ورودی در یک بازه زمانی از سمت یک IP مشکوک را محدود کنید. این روش، یکی از ابزارهای موثر برای مقابله با حملات DDoS ناشی از بات‌نت‌ها است.

۴. شما ربات نیستید؛ جلوی بات‌نت‌ها را بگیرید

یکی از ترفندهای رایج مهاجمان، استفاده از دستگاه‌های آلوده به بدافزار است که از راه دور کنترل می‌شوند و ترافیک عظیمی را به سمت هدف هدایت می‌کنند. به این شبکه، «بات‌نت DDoS » می‌گویند. این حمله ممکن است زمانی رخ دهد که یک یا چند سیستم متصل به شبکه شما مورد حمله قرار گرفته و به‌عنوان بات وارد شبکه اصلی شوند. با ترفندهای ساده زیر می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید:

  • از یک آنتی‌ویروس معتبر استفاده کنید.
  • دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای خود را به‌روز نگه دارید.
  • از رمزهای عبور قوی و منحصربه‌فرد استفاده کنید.
  • برای اطمینان بیشتر، از یک شبکه خصوصی مجازی قابل اعتماد استفاده کنید.
  • نسبت به ایمیل‌های مشکوک و پیوست‌های آن‌ها محتاط باشید.

۵. فایروال‌های کاربری؛ سنگر محکم وب‌سایت شما

فایروال WAF مثل یک نگهبان قدرتمند، وب‌سایت شما را از حملات مخرب و نفوذهای غیرمجاز محافظت می‌کند. WAF با بررسی دقیق هر درخواست ورودی، ترافیک مشکوک را شناسایی کرده و پیش از رسیدن به سرور، آن را دفع می‌کند. هر درخواستی که از طرف کاربران به سمت سرور شما می‌آید، ابتدا باید از سپر WAF عبور کند. WAF با استفاده از قوانین و الگوریتم‌های پیشرفته، ترافیک مخرب را که حاوی بدافزار، حملات DDoS یا نفوذ مشکوک باشد، شناسایی و مسدود می‌کند. این کار به‌صورت خودکار و شبانه‌روزی انجام می‌شود، بنابراین خیالتان از بابت امنیت وب‌سایتتان راحت باشد.

خرید CDN پارس پک

۶. شبکه‌تان را در برابر حملات DDoS غیرقابل نفوذ کنید

راز داشتن یک شبکه‌ سرسخت و مقاوم، تنوع است. در این مورد، همه تخم‌ مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید. به‌عبارتی، تمام زیرساخت شبکه‌تان را در یک نقطه متمرکز نکنید. داشتن یک فایروال به‌تنهایی برای جلوگیری از حملات دیداس کافی نیست. باید دیتای شما روی دیتابیس‌ و سرورهای مختلف به‌طور پراکنده قرار بگیرد. همچنین داشتن سرور مجازی به جای سرور اشتراکی کمک می‌کند تا کمتر درگیر آسیب‌‌پذیری سایر سیستم کاربران سرور شوید. با این چیدمانِ هوشمند، شبکه‌ای انعطاف‌پذیر و مقاوم می‌سازید که حتی در مقابل سرسخت‌ترین حمله‌های DDoS هم به زانو درنمی‌آیند.

۷. پهنای باند سایتتان را افزایش دهید 

حمله DDoS مثل یک ترافیک سنگین است که ناگهان جلوی درهای ورودی شبکه شما را شلوغ می‌کند. یک راه برای کاهش این ترافیک، گسترش خود جاده است! با افزایش پهنای باند شبکه، سازمان شما می‌تواند حجم بیشتری از ترافیک را در خود جای دهد و از این ترافیک سنگین عبور کند. البته این تنها راه‌حل جلوگیری حملات DDoS نیست. چرا که حجم این حملات به طور مداوم در حال افزایش است. اما با داشتن پهنای باند مناسب، می‌توانید از پس بسیاری از آن‌ها بربیایید و از اختلال در خدمات و فعالیت‌های خود جلوگیری کنید.

حمله امنیتی DDoS به وب‌سایت
حملات شدید امنیتی DDoS به وب‌سایت‌ها

۸. در قلعه امن فضای ابری پناه بگیرید 

هرچند انتقال سایت به فضای ابری حملات DDoS را به‌طور کامل از بین نمی‌برد، اما قدرت مقابله با آن‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد. زیرساخت سرورهای ابری پهنای باند بیشتری نسبت به سرورهای اشتراکی دارند و همچنین در مکان‌های مختلف پراکنده شدند. این ویژگی‌ باعث می‌شود که حمله به یک سرور کل شبکه را تحت تاثیر قرار ندهد. پس به جای استفاده از سرورهای اشتراکی، سراغ بنا کردن یک زیرساخت ابری بروید.

۹. علائم حمله دیداس را بشناسید

یک روز عادی که سایتتان را باز می‌کنید تا سفارشات سایت را بررسی کنید، ناگهان متوجه خواهید شد سایتتان، که تا دیروز با سرعت نور کار می‌کرد، اکنون به طرز عجیبی کُند یا از دسترس خارج شده است. صندوق نظرات نیز پر از ایمیل‌های اسپم و نظرات جفنگ است. این موارد تنها بخشی از علائمی است که خبر از حمله DDoS می‌دهد. قبل از اینکه دست‌وپایتان را گم کنید، کافی‌است نشانه‌های زیر را بشناسید:

  • صفحه‌ای خاص از سایتتان ترافیک ورودی غیرمعمولی را تجربه می‌کند.
  • از یک IP خاص، ترافیک غیر معمول و زیاد به سایتتان ارسال شده است.
  • وب‌سایتتان به‌طور مداوم از دسترس خارج می‌شود یا خطاهای عجیب‌وغریب نشان می‌دهد.
  • سرعت سایتتان به‌طرز عجیبی پایین آمده و صفحاتی که تا دیروز سریع لود می‌شد، به‌کندی بارگذاری می‌‌شود.

اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید، وقت آن است که در سریع‌ترین زمان اقدامات لازم را پیاده کنید.

آیا می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره حمله دیداس، انواع و روش‌های پیشگیری از آن کسب کنید؟ مقاله زیر را بخوانید.

دیداس چیست؟

۱۰ . فایل لاگ را به‌طور منظم مانیتور کنید

احتمالا تعجب کنید که مانیتورینگ لاگ چه ارتباطی به جلوگیری از حملات دیداس دارد. اما یکی از بهترین روش‌های مقابله با DDoS است؛ زیرا اطلاعات و آمار بسیاری در مورد ترافیک وب‌سایت شما ارائه می‌دهد. استفاده از ابزارهای تحلیل لاگ برای شناسایی تهدیدات DDoS ، به شما کمک می‌کند فرایند جلوگیری یا رفع حمله دیداس را سریع‌تر پیش ببرید. از طریق آن می‌توانید آمار ترافیک، تاریخ و زمان افزایش ناگهانی ترافیک، همچنین سرورهایی را که مورد حمله قرار گرفتند را هم مشاهده کنید.

۱۱. از افزونه‌های امنیتی غافل نشوید

استفاده از افزونه‌های امنیتی یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از حملات DDoS در وردپرس است. برخی از بهترین افزونه‌های امنیتی شامل:

  • Sucuri
  • Wordfence
  • Defender Security
  • iThemes Security
  • BulletProof Security

در انتخاب افزونه مناسب برای جلوگیری از حملات DDoS در وردپرس، باید به عوامل مختلفی مانند نیازها و بودجه خود توجه کنید. به‌طورکلی، اگر به دنبال افزونه قدرتمند و کارآمد هستید، Wordfence یا iThemes Security گزینه‌های مناسبی هستند.

همه چیز درباره انواع، قابلیت‌ها، مزایا و نکات مهم در استفاده از فایروال وب اپلیکیشن WAF را در مقاله زیر بخوانید.

WAF چیست؟

۱۲. چک‌لیستی برای روز مبادا تهیه کنید

حمله دیداس مثل بالا رفتن قیمت دلار است. هیچ وقت به طور دقیق نمی‌دانید چه زمانی و تا چه اندازه ممکن است رخ دهد. فقط با یکسری حدس و گمان سعی می‌کنید ارزش اموالتان را در زمان بحران گران شدن حفظ کنید. داشتن یک چک‌لیست مشخص به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید به محافظت از وب‌سایت در مقابل حملات DDoS اقدام کنید. چک‌لیست شما با توجه به شرایط شرکت و اقدامات امنیتی سایتتان متفاوت است. اما نمونه زیر کمکتان خواهد کرد:

  • بررسی سریع وضعیت سیستم‌ها
  • در دسترس بودن تیم متخصص برای تشخیص و مقابله با حمله
  • برنامه ارتباطی جایگزین برای ارتباط با مشتریان یا کاربران سایت
  • تعیین مراحل اطلاع‌رسانی و آموزش به کارکنان، کاربران و هرکسی که لازم است.

این چک‌لیست براساس نیاز شما می‌تواند متفاوت باشد.

اقدامات امنیتی برای پیشگیری از حمله دیداس
اقدامات امنیتی متخصص شبکه برای پیشگیری از حمله دیداس

۱۳. مطابق با درجه اهمیت منابع، اقدامات امنیتی تعیین کنید 

آیا همه منابع وب‌سایت ارزش یکسانی دارند؟ مسلم است خیر! در دنیای آنلاین، برخی منابع حیاتی‌تر از بقیه هستند، به همین دلیل، نیاز به حفاظت بیشتری در برابر حملات DDoS دارند. با اولویت‌بندی منابع خود، می‌توانید امنیت سیستم‌هایتان را به طور چشمگیری ارتقا دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای تعیین اولویت از سیستم ساده‌ سه دسته‌ای زیر استفاده کنید:

  • حیاتی: این دسته شامل منابعی است که از کار افتادن آن‌ها به‌طور مستقیم بر کسب‌وکار شما، اعتبار برندتان یا داده‌های حساستان تاثیر می‌گذارد. این منابع باید تحت حفاظت ۲۴ ساعته و دائمی DDoS قرار گیرند. به عنوان مثال، درگاه پرداخت، سیستم مدیریت مشتریان (CRM)، یا پنل مدیریت هاستینگ شما در این دسته قرار می‌گیرند.
  • مهم: این دسته شامل منابعی است که از کار افتادن آن‌ها می‌تواند فعالیت‌های روزمره کسب‌وکار شما را مختل کند، اما تاثیر حیاتی ندارد. به عنوان مثال، وبلاگ شرکت یا صفحه ورود به بخش کاربری در این دسته قرار می‌گیرند. این منابع باید تحت حفاظت DDoS قرار گیرند، اما ممکن است نیاز به حفاظت ۲۴ ساعته نداشته باشند.
  • عادی: این دسته شامل منابعی است که اهمیت کمتری دارند و از کار افتادن آن‌ها تاثیر قابل توجهی بر عملکرد کلی کسب‌وکار شما ندارد. به عنوان مثال، صفحه «درباره ما» یا بخش قوانین و شرایط، در این دسته قرار می‌گیرند.

علاوه‌براین، می‌توانید یک دسته‌ «غیرفعال» نیز برای منابعی ایجاد کنید که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌شود. این منابع باید هر چه سریع‌تر از شبکه‌ عملیاتی کسب‌وکار شما حذف شوند. این سیستمِ دسته‌بندی فقط یک پیشنهاد است. شما می‌توانید بر اساس نیازهای خاص خود آن را تنظیم کنید. دراین‌زمینه، می‌توانید با متخصصان امنیت پارس‌پک صحبت کنید تا بهترین راهکار را برای شما مشخص کنند.

دغدغه‌های امنیت زیرساخت را به کلود آرشیتکت پارس پک بسپارید

کسب‌وکارهای آنلاین برای توسعه و رشد خود به زیرساختی قوی و پایدار نیاز دارند. اما گاهی اوقات، راه‌اندازی و نگهداری زیرساخت مناسب، چالش‌برانگیز و زمان‌بر است و نیاز به دانش و تجربه کافی دارد. سرویس کلود آرشیتکت پارس‌ پک، راه‌حلی جامع برای رفع نیاز کسب‌وکارهای آنلاین در زمینه زیرساخت است تا خیالتان از توسعه، امنیت و مدیریت زیرساخت کسب‌وکار خود راحت باشد.  در سرویس کلود آرشیتکت پارس‌پک، متخصصان ما با شما جلسات مشاوره برگزار می‌کنند تا نیازها و اهداف‌تان را به‌طور دقیق شناسایی کنند. سپس، با استفاده از دانش و تجربه خود، بهترین راه‌حل را به شما ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید. برای ارتباط با کارشناسان پارس‌پک روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

جلوگیری از حمله دیداس، فراتر از نصب فایروال و آنتی‌ویروس است. طبق آمار سال ۱۴۰۱، بیش از ۲ هزار حمله دیداس به سایت‌های ایرانی اتفاق افتاد. با توجه به اینکه این تهدید، همچنان رو به رشد است، باید اقدامات امنیتی برای جلوگیری از حمله DDoS را جدی بگیرید. در این مطلب،۱۳ راهکار موثر برای محافظت از وب‌سایت در مقابل حملات DDoS را معرفی کردیم. امیدواریم این مقاله برای انتخاب بهترین راهکار کمکتان کند. به یاد داشته باشید بهره‌مندی از تخصص یک تیم امنیتی قدرتمند و متخصص، سایت شما را در برابر هر نوع حمله یا مشکل فنی مقاوم خواهد کرد. در این زمینه، کارشناسان پارس پک مشتاق راهنمایی شما عزیزان هستند.

سؤالات متداول

۱. بهترین روش برای جلوگیری از حملات دیداس در ایران چیست؟

روش‌های موثر برای جلوگیری از حملات دیداس در ایران مختلف است. بهترین روش اغلب ترکیبی از روش‌های مختلف همچون استفاده از لودبالانسر، فایروال، مانیتورینگ منظم فایل‌های لاگ و استفاده از افزونه‌های امنیتی است.

۲. آیا می‌توان به افزونه‌های امنیتی برای جلوگیری از حملات دیداس اعتماد کرد؟

بله، ابزارها و افزونه‌های امنیتی درصورت به‌روز بودن و پیکربندی صحیح قادر هستند از حملات دیداس جلوگیری کنند.

۳. رایج‌ترین حملات دیداس در ایران چگونه انجام می‌شود؟

حملات دیداس در ایران اغلب ازطریق بات‌نت‌ها انجام می‌شوند. بات‌نت‌ها ازطریق شبکه اینترنت می‌توانند کامپیوتر، تلفن و سیستم متصل به اینترنت را آلوده کنند.

۴. چگونه می‌توان فهمید یک وب‌سایت دچار حملات دیداس شده است؟

برخی از مواردی که نشان می‌دهد سایت به حملات دیداس آلوده شده است، شامل موارد زیر است:

  • افزایش ناگهانی خطاهای سرور
  • افزایش ناگهانی مصرف پهنای باند
  • افزایش ناگهانی ترافیک ورودی بدون هیچ تبلیغاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم