آموزش تغییر نسخه php و انتخاب بهترین نسخه

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
سه‌شنبه 14 تیر 1401
مطالعه: ۲۰ دقیقه ۰ نظر ۲۳۵۷ بازدید

تغییر نسخه PHP و انتخاب نسخه مناسب و منعطف برای هر برنامه‌نویسی اهمیت دارد. PHP یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب‌ وب است که بیش از ۷۸درصد از وب‌سایت‌ها با آن راه‌اندازی شده‌اند. PHP نیز همانند سایر زبان‌های برنامه‌نویسی دائماً در حال به‌روزرسانی است و نسخه‌های مختلف آن در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. هر نسخه از PHP مزایا و معایبی دارد که در‌ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

انتخاب نسخه PHP امری آسان است که باید به‌واسطه سرور یا کنترل‌پنل‌هایی مانند دایرکت‌ادمین و سی‌پنل انجام شود. در این مقاله، تمام نکات موردنیاز و مهم برای انتخاب نسخه مناسب PHP را ذکر کرده‌ایم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

چرا باید نسخه PHP را به‌روز نگه داریم؟

به‌روز نگه‌داشتن نسخه PHP یکی از کارهای مهمی است که باید انجام دهید. در‌ادامه، دلایلی را برمی‌شماریم که شما را به به‌روزرسانی نسخه پی‌اچ‌پی مجاب می‌کند.

1. امنیت

یکی از دلایل مهم به‌روزرسانی PHP، به‌روزرسانی‌های امنیتی آن است که سیستمتان را امن نگه می‌دارد. همان‌طورکه در تاریخچه PHP مشاهده کردید، نسخه‌های پی‌اچ‌پی قبل از ۷.۴ دیگر به‌روزرسانی امنیتی دریافت نمی‌کنند و در‌معرض آسیب‌های آینده قرار می‌گیرند.

PHP مانند هر سیستم بزرگ دیگری، دائماً در حال به‌روزرسانی و توسعه است. هر نسخه جدید اغلب شامل تغییرات عمده و جزئی برای افزایش امنیت، حل مشکلات گزارش‌شده و… است که بر امنیت کلی سیستمتان تأثیر می‌گذارند. مانند اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی و سیستم‌های دیگر، بهتر است اکثر به‌روزرسانی‌ها را دریافت کنید و سیستمتان را همیشه به‌روز نگه دارید.

2. کارایی

با انتشار نسخه‌های ۷.۲، ۷.۳، ۷.۴ و ۸ پی‌اچ‌پی عملکرد این زبان بسیار بهبود یافت. درواقع، زبان برنامه‌نویسی یادشده آ‌ن‌قدر بزرگ و مهم است که باید به‌روزرسانی آن درمقایسه‌با بسیاری از بهینه‌سازی‌ها و به‌روزرسانی‌های پلتفرم شما در اولویت باشد. PHP 7 به سیستم اجازه می‌دهد تا درخواست‌ها با تأخیر تقریباً نصف نسخه‌های قبلی، دو برابر بیشتر در هر ثانیه اجرا شوند.

باتوجه‌به بنچمارک‌های ارائه‌شده، مشاهده کردید که PHP 7.3 می‌تواند تقریباً سه برابر بیشتر از PHP 5.6 در هر ثانیه درخواست‌ها را اجرا کند و به‌طور‌متوسط ۹درصد سریع‌تر از PHP 7.2 است. همچنین طبق نموداری که Christian Vigh ارائه داده، PHP 5.2 نزدیک به ۴۰۰درصد کُندتر از PHP 7 است.

خرید سرور مجازی

3. ویژگی‌های جدید برای توسعه‌دهندگان

همان‌طورکه می‌دانید، با هر به‌روزرسانی ویژگی‌های زیادی به PHP اضافه می‌شود؛ به‌طوری‌که نسخه ۷ تغییرات بسیار زیادی درمقایسه‌با نسخه‌های قبلی به خود دیده است که باعث برنامه‌نویسی بهتر و سریع‌تر و ایمن‌تر می‌شود. نسخه‌های جدید افزونه‌ها و پلاگین‌ها نیز با نسخه‌های جدیدتر PHP نوشته می‌شوند و سازگاری آن‌ها با نسخه‌های جدید روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. برخی از این تغییرات عبارت‌اند از:

  • عملگر مقایسه ترکیبی
  • عملگر ادغام تهی
  • اشاره نوع جدید
  • کلاس‌های ناشناس

4. پشتیبانی

شامل دو پشتیبانی امنیتی و اصلی است. در پشتیبانی امنیتی، صرفاً به‌روزرسانی‌های امنیتی برای PHP منتشر می‌شود که وظیفه حل مشکلات امنیتی گزارش‌شده را برعهده دارند. نوع دیگری پشتیبانی، پشتیبانی از خودِ نسخه است که مشکلات کد‌ها را حل و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌کند.

هر نوع از پشتیبانی‌های زبان PHP مدت معینی دارند و صرفاً تا تاریخ تعیین‌شده به‌روزرسانی آن نسخه فعال خواهند بود و پس از آن تاریخ، دیگر هیچ پشتیبانی برای آن بخش ارائه نخواهد شد و معمولاً تمرکز روی نسخه‌های جدیدتر خواهد رفت. پس حتماً سعی کنید از نسخه‌ای از PHP استفاده کنید که به‌روزرسانی را دریافت کند.

تغییر نسخه php در وردپرس

دلایل مهم برای بروزرسانی ورژن PHP

نقد و بررسی نسخه فعلی PHP

برای اطلاع از نسخه PHP هاست ، راه‌های متفاوتی وجود دارد. دانستن نسخه PHP و به‌روز نگه‌داشتن آن می‌تواند از تمامی مشکلات ذکر‌شده جلوگیری کند. نکته دیگر اینکه نسخه PHP خود را تاحدممکن باید به‌روزرسانی کنید تا بتوانید بهترین بهره را از زبان PHP ببرید. راه‌های متفاوتی برای مطلع‌شدن از نسخه PHP وجود دارد که درادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آموزش نصب Apache ،MariaDB و پردازشگر کد PHP در CentOS 8 به همراه تست در مقاله‌ی زیر آمده است، آن را از دست ندهید.

آموزش نصب LAMP در CentOS 8

1. بررسی نسخه PHP هاست با استفاده از فایل

با آپلود یک فایل ازطریق FTP یا دایرکت‌ادمین یا سی‌پنل در سرور ، می‌توانید نسخه PHP خود را بررسی کنید.

مرحله اول. ایجاد فایل جدید

در ابتدا در سیستم خود فایلی جدید با نام phpInfo.php ایجاد و با استفاده از Notepad آن را باز کنید. قطعه کد زیر را درون آن قرار دهید و ذخیره کنید:

<?php

echo 'Current PHP version: ' . phpversion() ;

?>

این قطعه کد دستور PHP است که نسخه PHP شما را بر‌می‌گرداند.

مرحله دوم. آپلود فایل 

فایل ایجاد‌شده را درون root اصلی هاست خود و فایل public_html قرار دهید.

مرحله سوم. اجرای فایل

در‌ادامه به مکان فایل خود، یعنی domain.com/phpinfo.php بروید و اگر همه‌چیز درست باشد، باید نسخه PHP خود را مشاهده کنید.

2. بررسی نسخه PHP ویندوز و مک و لینوکس

برای بررسی نسخه PHP نصب‌شده روی ویندوز یا مک یا لینوکس خود، ازطریق Command Prompt یا Terminal می‌توانید اقدام کنید. برای انجام این کار در ویندوز cmd و در لینوکس و مک ترمینال خود را باز و کد زیر را درون آن اجرا کنید:

php -v

3. بررسی نسخه PHP در وردپرس

نسخه PHP شما به‌راحتی در سیستم وردپرس دردسترس است. اگر از وردپرس ۵ یا جدیدتر استفاده می‌کنید، می‌توانید نسخه PHP را در ابزار «Site Health» ببینید. اگر از نسخه‌های قدیمی‌تر وردپرس استفاده می‌کنید، با استفاده از روش قرار‌دادن فایل که در بالا توضیح دادیم، از نسخه PHP خود می‌توانید مطلع شوید.

4. بررسی نسخه PHP در دایرکت‌ادمین

DirectAdmin از نسخه ۱.۴۳۱ به بعد، اجازه می‌دهد دو نسخه از PHP داشته باشید و هر کاربر در این سرور، می‌تواند یک نسخه PHP را در هر دامنه تغییر دهد.

اگر از رابط کاربری قدیمی DirectAdmin استفاده می‌کنید، مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد DirectAdmin شوید.
  • گزینه Domain Administration را انتخاب کنید.
  • دامنه خود را انتخاب کنید.
  • نسخه PHP را مشاهده کنید.

اگر از رابط کاربری جدید DirectAdmin استفاده می‌کنید، مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد DirectAdmin شوید.
  • از منو Extra Features گزینه CustomBuild را انتخاب کنید.
  • تب Edit Options را انتخاب و نسخه PHP را مشاهده کنید.

با استفاده از Command Line سرور نیز، نسخه PHP در DirectAdmin را می‌توانید مشاهده کنید:

وارد سرور DirectAdmin شوید.

دستور زیر را در Command Line سرور اجرا کنید:

# /usr/local/DirectAdmin/custombuild/build options | grep PHP

خروجی به‌صورت زیر خواهد بود:

[root@web ~]# /usr/local/DirectAdmin/custombuild/build options | grep PHP

PHP (default): 7.4 as php-fpm

PHP (additional): 8.0 as php-fpm

PHP (additional, 3rd): 7.0 as php-fpm

PHP (additional, 4th): 7.2 as php-fpm

[root@web ~] #

5. بررسی نسخه PHP در cPanel

نسخه PHP را در cPanel نیز می‌توانید مشاهده کنید. برای دیدن نسخه PHP در cPanel، مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد cPanel شوید.
  • در منو General Information سمت راست صفحه، گزینه Server Information را انتخاب کنید.
  • ستون مربوط به PHP Version را پیدا کنید.

نسخه‌های دیگر:

  • وارد بخش اصلی WMH و سپس Home شوید.
  • Software را انتخاب کنید.
  • در نهایت گزینه EasyApache را انتخاب کنید.

تغییر نسخه PHP

چگونه بفهمیم ورژن PHP چنده؟

کدام نسخه از PHP را انتخاب کنیم؟

در سال ۱۹۹۴، راسموس لِردورف (Rasmus Lerdorf) زبان برنامه‌نویسی PHP را ابداع کرد. PHP در ابتدا برای استفاده شخصی ایجاد شد؛ ولی پس از توسعه و به‌روزرسانی، رفته‌رفته به زبان برنامه‌نویسی رسمی تبدیل شد. پایان عمر یک نسخه بدین‌معنی است که آن نسخه دیگر پشتیبانی امنیتی نخواهند شد و ممکن است در‌معرض آسیب‌پذیری‌های امنیتی اصلاح‌نشده قرار بگیرند.

PHP نسخه 1

نسخه ۱ PHP که PHP/FI نام داشت، زمانی در‌دسترس قرار گرفت که هنوز به زبان برنامه‌نویسی رسمی تبدیل نشده بود. در ابتدای ایجاد این زبان، هیچ ایده‌ای برای استفاده همگانی وجود نداشت و صرفاً برای استفاده شخصی ایجاد شده بود؛ ولی این زبان ساده بسیار رشد کرد و بین مردم محبوب شد.

PHP نسخه 2

پس از ایجاد نسخه ۱ و محبوب‌شدن آن، راسموس لِردورف، سازنده PHP، تیمی برای توسعه این زبان تشکیل داد و در نوامبر۱۹۹۷ و پس از ماه‌ها تلاش، نسخه بتا ۲ را با نام PHP/FI 2 رسماً منتشر کرد. در این نسخه، به‌دلیل اینکه PHP در حال تبدیل به زبان برنامه‌نویسی همگانی بود، تغییرات بسیار زیادی در توابع و هسته زبان PHP ایجاد شد.

PHP نسخه 2

در سال ۱۹۹۷، زیو سوراسکی (Zeev Suraski) و اندی گوتمنز (Andi Gutmans) باردیگر PHP را باز‌نویسی کردند و نام این زبان را به Hypertext Preprocessor تغییر دادند. در ژوئن۱۹۹۸، به‌روزرسانی رسمی نسخه ۳ پی‌اچ‌پی منتشر شد. سپس در سال ۱۹۹۹، هسته Zend توسعه داده و به این زبان اضافه شد.

PHP نسخه 4

در ۲۲می۲۰۰۰، زبان برنامه‌نویسی PHP با هسته Zend 1.0 رسماً عرضه شد. این نسخه از پی‌اچ‌پی که به‌روزرسانی‌های آن تا آگوست۲۰۰۸ به نسخه ۴.۴.۹ رسیده بود، دیگر در دست توسعه نیست و هیچ به‌روزرسانی دیگری برای آن ارائه نمی‌شود.

PHP نسخه 5

در ۱ژوئیه۲۰۰۴، پی‌اچ‌پی ۵ منتشر شد؛ نسخه‌ای که با موتور جدید Zend Engine II طراحی شده بود. این نسخه از PHP که انقلابی بزرگ به‌شمار می‌رفت، شامل ویژگی‌های جدیدی مانند برنامه‌نویسی شیء‌گرا (PHP Data Objects مخفف PDO) و OOP و بسیاری از امکانات جدیدی بود که برنامه‌نویسی را آسان‌تر می‌کرد.

با گذشت زمان، این نسخه نیز افراد زیادی را به خود جذب کرد؛ به‌طوری‌که هرکسی می‌توانست به‌راحتی PHP را از روی سورس آن نصب و اجرا کند. در ۳۱دسامبر۲۰۱۸، پشتیبانی امنیتی رسمی این نسخه از PHP با نسخه نهایی ۵.۶ خاتمه یافت.

PHP نسخه 6

PHP به‌دلیل پشتیبانی‌نکردن از یونیکد (Unicode) با انتقادهای فراوانی مواجه شد. در سال ۲۰۰۵، آندری زمیفسکی پروژه‌ای با قابلیت یونیکد و نمایش رشته‌های متنی به‌صورت UTF-16 برای زبان PHP ارائه داد. از‌آن‌جا‌که این به‌روزرسانی، به‌روزرسانی بزرگی محسوب می‌شد، تصمیم گرفتند تا آن را به‌عنوان نسخه ۶ معرفی کنند.

بااین‌حال، اجرای این پروژه با مشکلات زیادی رو‌به‌رو بود که تصمیم گرفته شد این به‌روزرسانی‌ها در نسخه ۵.۳ پی‌اچ‌پی اعمال شوند. همچنین، این به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید در نسخه‌های بعدی یعنی ۵.۴ و ۵.۵ و ۵.۶ تا حد زیادی اعمال شدند؛ به‌طوری‌که هیچ‌وقت PHP نسخه ۶ ارائه نشد. در ۳۱دسامبر۲۰۱۸، درنهایت پشتیبانی از این نسخه از پی‌اچ‌پی نیز به‌پایان رسید.

PHP نسخه 7

در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، نسخه ۷ زبان برنامه‌نویسی PHP موسوم به PHPNG با هدف بهینه‌سازی عملکرد PHP با بازسازی موتور Zend و سازگاری زبانی بهتر ارائه شد. پروژه PHPNG که عملکردش برای وردپرس کاملاً بهبود یافته بود، می‌توانست در ساختارهای دیگر نیز بهتر عمل کند. به‌دلیل تغییرات فراوان در موتور Zend آن را Zend Engine 3 نامیدند.

ویژگی‌های PHP نسخه ۷

  • بسیاری از مکانیسم‌های خطای PHP و مشکلات توابع با شیءگرا مدرن جایگزین شدند.
  • شیوه ارجاع متغیر مجدداً تغییر یافت و توانست سازگارتر و کامل‌تر شود. همچنین، امکان استفاده از عملگرهای ->، []، ()،{}، و::، با عبارات دلخواه معنی‌دار سمت چپ را فراهم شد.
  • پشتیبانی از روش‌های سازنده قدیمی به سبک PHP 4 منسوخ شد.
  • رفتار عبارت Foreach تغییر کرد تا پیش‌بینی‌پذیرتر باشد.
  • پشتیبانی از جداکننده‌های قدیمی به سبک ASP <% و %> و <script language=”php”> … </script> حذف شد.
  • پشتیبانی از اعداد هگزادسیمال در برخی از تبدیل‌های ضمنی، از رشته‌ها به انواع اعداد حذف شد.
  • تبدیل‌های بین اعداد ممیزی و اعداد صحیح تغییر پیدا کردند (مثلاً شیوه تبدیل بی‌نهایت به صفر تغییر یافت) و به‌طور پیوسته‌تر در پلتفرم‌ها اجرا شد.
  • نوع ورودی پارامترها و نوع بازگشتی توابع کامل‌تر شدند.

این نسخه از PHP که درحال‌حاضر تنها نسخه ۷.۴ آن فعال است، تا ۲۸نوامبر۲۰۲۲ تنها به‌روزرسانی امنیتی دریافت خواهد کرد و پس‌از‌آن دیگر پشتیبانی آن کاملاً متوقف خواهد شد.

برای بررسی کامل ورژن 7.4 PHP مقاله‌ی زیر را بخوانید.

معرفی ویژگی‌های جدید PHP 7.4

PHP نسخه 8

PHP 8، جدیدترین نسخه PHP حال‌حاضر، ۲۶نوامبر۲۰۲۰ منتشر شد. این نسخه درمقایسه‌با نسخه‌های قبلی تغییراتی اساسی به خود دیده است. برخی از این تغییرات بدین‌شرح‌اند:

بررسی کامل‌تر PHP نسخه 8 را می‌توانید در مقاله‌ی زیر بخوانید.

ویژگی های جدید در PHP 8

  • کامپایلر Just-in-time عملکرد درخورتوجهی در بهبود عملکرد این زبان دارد.
  • Union types به شما اجازه می‌دهد چندین نوع داده برای پارامترهای ورودی یا خروجی تابع تعریف کنید.
  • قابلیت نام‌گذاری آرگومان‌ها (Named Arguments) که با استفاده از آن می‌توانیم پارامترهای یک تابع را بدون ترتیب مقداردهی کنیم.
  • تغییرات در Attribute‌
  • Match Expression
  • بهبود عملکرد در شیءگرایی
  • توابع جدی ازجمله get_resource_id ،get_debug_type ،str_starts_with و str_ends_with
  • پشتیبانی از ویژگی Readonly
  • قابلیت استفاده از Class روی آبجکت‌ها
 آپدیت php در دایرکت ادمین

بهترین نسخه PHP برای وردپرس کدام است؟

انتخاب بهترین نسخه PHP 

استفاده از نسخه‌های به‌روز PHP بهترین گزینه است و هرچه بتوانید ورژن PHP خود را به‌روزتر نگه دارید، از امنیت و کارایی و امکانات بیشتری برخوردار خواهید بود. درحال‌حاضر، آخرین نسخه PHP، یعنی نسخه ۸، بهترین گزینه برای استفاده است. هر نسخه‌ای که به‌روزرسانی امنیتی برایش ارائه می‌شود، گزینه مناسبی است.

استفاده از نسخه‌های PHP قدیمی‌تر از ۵ را به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا ازنظر امنیت و کارایی بسیار ضعیف‌اند و در سریع‌ترین زمان ممکن باید به نسخه‌های جدیدتر به‌روزرسانی شوند. ناگفته نماند که به‌روزرسانی PHP را باید برنامه‌نویسان انجام دهند و درصورت نیاز، کدهای قدیمی به‌روز شوند تا با نسخه‌های جدید PHP سازگار شوند.

آموزش تغییر نسخه PHP وب‌سایت

برای به‌روزرسانی نسخه PHP، راه‌های متفاوتی بسته به پلتفرم‌هایتان وجود دارد. PHP زبانی متن‌باز است که آن را می‌توانید روی هر نوع سیستمی اجرا و استفاده کنید. به‌روزرسانی نسخه PHP یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود.

آموزش تغییر نسخه PHP در cPanel

به‌روزرسانی نسخه PHP در cPanel بسیار ساده است. اگر سرور شما از سیستم cPanel برای مدیریت استفاده می‌کند، می‌توانید از این طریق نسخه PHP خود را به‌روزرسانی کنید:

  • وارد cPanel شوید.
  • در بخش Software، اگر گزینه MultiPHP Manager را در cPanel خود می‌بینید، باید از روش تغییر نسخه PHP در MultiPHP Manager استفاده کنید و اگر گزینه PHP Selector را می‌بینید، باید از روش تغییر نسخه PHP در PHP Selector استفاده کنید.

تغییر نسخه PHP در MultiPHP Manager

  • گزینه MultiPHP Manager را در بخش Software انتخاب کنید.
  • دامنه‌ای را انتخاب کنید که می‌خواهید نسخه PHP آن را ارتقا دهید.
  • نسخه PHP مدنظر را انتخاب و سپس روی Apply کلیک کنید.

تغییر نسخه PHP در PHP Selector

  • گزینه PHP Selector را در بخش Software انتخاب کنید.
  • وارد public_html و دایرکتوری وب‌سایتی شوید که می‌خواهید نسخه PHP آن را ارتقا دهید.
  • نسخه PHP مدنظرتان را از منو کشویی انتخاب و سپس روی ارتقا کلیک کنید.

اگر از این روش برای ارتقا نسخه PHP خود استفاده می‌کنید، باید بدانید هر پوشه‌ای که انتخاب کرده‌اید، تمامی پوشه‌ها و فایل‌های درون آن از نسخه تعریف‌شده PHP استفاده خواهند کرد.

آموزش تغییر نسخه PHP در DirectAdmin

اگر از DirectAdmin برای مدیریت سرور خود استفاده می‌کنید، باید با روش زیر نسخه PHP خود را به‌روزرسانی کنید. به‌روزرسانی PHP در دایرکت‌ادمین نیز آسان است؛ ولی کمی متفاوت‌تر از به‌روزرسانی PHP در cPanel.

ازطریق کنسول VPS یا SSH وارد شوید.

با استفاده از کامند زیر، به پوشه custombuild در VPS بروید:

cd /usr/local/DirectAdmin/custombuild

اگر از DirectAdmin 1.5 یا جدیدتر استفاده می‌کنید، به مرحله ۵ بروید.

بررسی کنید نسخه Custombuild شما ۲.۰ باشد. برای این کار دستور زیر را اجرا کنید:

./build version

اگر از نسخه قدیمی استفاده می‌کنید، با وارد‌کردن دستورهای زیر، می‌توانید Custombuild را به نسخه ۲.۰ ارتقا دهید:

cd /usr/local/DirectAdmin

mv custombuild custombuild_1.x 

wget -O custombuild.tar.gz http://files.DirectAdmin.com/services/custombuild/2.0/custombuild.tar.gz 

tar xvzf custombuild.tar.gz 

cd custombuild

برای به‌روزرسانی PHP به نسخه ۷.۲ و ۷.۳، دستورهای زیر را وارد کنید. همچنین، می‌توانید حداکثر ۴ ورژن PHP را روی DirectAdmin خود نصب و استفاده کنید. اگر می‌خواهید فقط از یک نسخه پشتیبانی کنید، آن را در php1_release وارد کنید و دیگر موارد phpX_release را روی No قرار دهید. اگر می‌خواهید نسخه‌های دیگر را نیز نصب کنید، می‌توانید php3_release یا php4_release را تنظیم کنید:

cd /usr/local/DirectAdmin/custombuild

./build update

./build set php1_release 7.1

./build set php2_release 5.6

./build set php3_release 7.0

./build set php4_release 7.3

./build set php1_mode php-fpm

./build set php2_mode php-fpm

./build set php3_mode php-fpm

./build set php4_mode php-fpm

./build php n

./build rewrite_confs

پس از به‌روزرسانی، Apache باید به‌صورت خودکار مجدداً راه‌اندازی شود؛ اما اگر این اتفاق نیفتاد، با استفاده از دستور زیر، می‌توانید Apache خود را مجدداً راه‌اندازی کنید:

systemctl restart httpd

1. ملزومات استفاده از چند نسخه PHP در DirectAdmin

همان‌طورکه گفتیم، می‌توانید حداکثر ۴ نسخه از PHP را هم‌زمان روی DirectAdmin خود نصب کنید. نکات نصب چندین نسخه از PHP در مرحله ۵ بخش قبل گفته شده است. اگر تصمیم گرفته‌اید، هم‌زمان از چندین نسخه PHP استفاده کنید، باید php_version_selector دایرکت‌ادمین شما فعال باشد. برای بررسی فعال‌بودن php_version_selector کد زیر را اجرا کنید:

/usr/local/DirectAdmin/DirectAdmin config | grep php_version_selector

درصورتی‌که php_version_selector غیرفعال است، با استفاده از کد زیر می‌توانید آن را فعال کنید:

/usr/local/DirectAdmin/DirectAdmin set php_version_selector 1 restart

2. استفاده از نسخه PHP متفاوت برای زیردامنه

نسخه مخصوصی از PHP را می‌توانید برای زیر‌دامنه نصب کنید. برای انجام این کار، دو روش وجود دارد: یکی ازطریق پنل گرافیکی دایرکت‌ادمین و دیگری ازطریق کامند لاین.

به‌منظور تنظیم نسخه PHP ازطریق پنل گرافیکی DirectAdmin، باید allow_subdomain_docroot_override=1 در DirectAdmin.conf موجود و حداقل ۲ نسخه متفاوت PHP روی دایرکت ادمین نصب باشد. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد دایرکت‌ادمین شوید.
  • Sub-Domains Setup را انتخاب کنید.
  • Document Root Override را انتخاب کنید.
  • نسخه PHP مدنظر را برای هر زیردامنه انتخاب کنید.

برای تنظیم نسخه PHP ازطریق کامند لاین، این مراحل را دنبال کنید:

وارد این دایرکتوری شوید:

/usr/local/DirectAdmin/data/users/USERNAME/domains/DOMAIN.COM.subdomains.docroot.override

دستور زیر را بسته به تنظیمات خود در CustomBuild options.conf ست کنید:

php1_select=1-4

برای مثال، اگر php1_select=2 را تنظیم کنید، از php2_release و php2_mode برای این زیردامنه استفاده می‌شود.

محتویات فایل زیر شامل هر زیردامنه در هر خط است:

domain.com.subdomains.docroot.override

اگر زیردامنه شما به‌صورت sub.domain.com باشد، می‌توانید به‌صورت زیر عمل کنید:

sub=php1_select=2

اگر بازنویسی‌های public_html یا private_html نیز وجود داشته باشند، می‌توانید این کد را اجرا کنید:

sub=public_html=/domains/otherdomain.com/public_html&private_html=/domains/otherdomain.com/private_html&php1_select=2

3. استفاده از نسخه PHP متفاوت برای مسیرهای مختلف یک دامنه (برای نوشتن این بخش از منابع زیر استفاده شود.)

شما می‌توانید برای هر مسیر متفاوت و دامنه‌های متفاوت از نسخه‌های PHP مختلفی استفاده کنید. البته این ویژگی کاملا بستگی به mod_php فعلی شما دارد. برای تعیین نوع mod_php خود در دایرکت ادمین وارد custombuild.conf شوید و مراحل زیر را دنبال کنید.

1. mod_php

تنظیمات mod_php معمولا روی حالت پیش فرض وجود دارد. برای تغییر این بخش می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

  • باز کردن htaccess. در public_html و افزودن php_admin_flag / php_admin_value
  • با سطح مدیریت اصلی وارد شوید و Custom Httpd Config را باز کنید و php_admin_flag / php_admin_value را اضافه کنید.

2. php-fpm

با استفاده از php-fpm نیز می‌توانید چندین نسخه php را همزمان برای دامین‌ها و مسیرهای متفاوت انتخاب کنید. php-fpm به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت دستی و از طریق پنل خودشان نسخه php را تعیین کنند، زیرا php-fpm در سرور مستقل آن‌ها قرار دارد.

3. Fastcgi

روش fastcgi نیز می‌تواند این قابلیت را برای شما امکان پذیر کند. به طریق زیر عمل کنید:

  • فایل .ini را به صورت دستی ایجاد کنید /usr/local/directadmin/data/users/username/php/domain.com.iniو fastcgi آن را می‌خواند.

4. افزونه مدیریت و به‌روزرسانی نسخه PHP در DirectAdmin از داخل پنل

افزونه‌ای برای DirectAdmin وجود دارد که از آن برای به‌روزرسانی و مدیریت نسخه PHP از داخل خود DirectAdmin می‌توانید استفاده کنید.

  • برای نصب این پلاگین در ابتدا وارد Plugin Manager (Admin Level) شوید.
  • این لینک را در قسمت URL وارد کنید: http://www.custombuild.eu/plugin/custombuild.tar.gz
  • گزینه Add Plugin را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا افزونه نصب شود.
  • پس از نصب می‌توانید از این افزونه استفاده کنید.
آپدیت php در cpanel

چگونه در کنترل پنل دایرکت ادمین نسخه PHP را بروزرسانی کنیم؟

جمع‌بندی

انتخاب بهترین نسخه PHP و نحوه به‌روزرسانی آن در سرورها و وب‌سایت‌ها یکی از دغدغه‌های مهم مدیران است. همان‌طورکه از تاریخچه PHP دریافتید، بهترین نسخه برای شما جدیدترین نسخه PHP است که از‌نظر امنیت، کارایی، پشتیبانی و… بهبود یافته و قدرتمندتر از سایر نسخه‌های قبلی است.

اگر از نسخه‌های قدیمی PHP استفاده می‌کنید، ازطریق DirectAdmin یا cPanel باید آن را به جدیدترین ورژن PHP ارتقا دهید و کدهای خود را نیز به‌روز کنید. به‌روز‌بودن نسخه PHP بسیار اهمیت دارد. در مطلب حاضر، چندین روش برای نصب و به‌روزرسانی PHP بیان کردیم که با استفاده از آن‌ها، به‌راحتی می‌توانید نسخه PHP وب‌سایت خود را به‌روز کنید. در این مقاله از آموزش سی پنل و آموزش دایرکت ادمین، به بررسی روش های انتخاب بهترین نسخه پی اچ پی و روش های آپدیت آن در سرور ها پرداختیم.

سؤالات متداول

1. چرا چندین نسخه PHP وجود دارد؟

تلفن‌های همراه و اپلیکیشن‌ها و بسیاری از دستگاه‌های دیگر دائماً به‌روزرسانی می‌شوند و با انتشار نسخه‌های جدیدتر، ویژگی‌های جدید را اضافه و مشکلات قبلی را حل می‌کنند. زبان برنامه‌نویسی PHP نیز از این قاعده مستثنا نیست.

2. جدیدترین نسخه PHP چند است؟

تا زمان نگارش این مقاله، نسخه فعلی پی‌اچ‌پی ۸.۱ است. بنیاد PHP این نسخه فعال را تا ۲۵نوامبر۲۰۲۳ پشتیبانی می‌کند و انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی تا یک سال دیگر ادامه خواهد یافت.

3. چرا به‌روزرسانی PHP در تاریخی معین تمام می‌شود؟

PHP دو نوع پشتیبانی امنیتی و پشتیبانی فعال دارد که تا تاریخ معینی روی همان نسخه کار می‌کنند. پس از آن تاریخ، نسخه‌های جدیدتر منتشر و دیگر نسخه‌های قدیمی از دسترس خارج می‌شوند.

4. کدام نسخه PHP بهترین است؟

به‌طور‌کلی، بهترین نسخه PHP جدیدترین نسخه آن است که برای استفاده در‌دسترس قرار دارد.

5. آیا پشتیبانی از PHP 7.4 به‌پایان رسیده است؟

PHP 7.4 فقط به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند؛ یعنی صرفاً به‌روزرسانی‌های امنیتی منتشر می‌شوند و ویژگی‌های جدید به آن اضافه نمی‌شوند. به‌روزرسانی‌های امنیتی برای PHP 7.4 در ۲۸نوامبر۲۰۲۲ به‌پایان می‌رسند و در این مرحله پایان عمر PHP 7.4 فرامی‌رسد.

6. کدام نسخه از PHP در حالت پایدار (Stable) قرار دارد؟

PHP 7.4 آخرین نسخه پایدار PHP است. این نسخه در ۲۸نوامبر۲۰۱۹ منتشر شد و آخرین نسخه قبل از PHP 8 است و بسیاری از ویژگی‌های جدید و اضافه‌های نحوی و اصلاحات را به‌همراه دارد.

منابع:

docs.directadmin.com

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم