پیدا کردن محتوای سرقت شده از وبسایت شما و نحوه گزارش به گوگل

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
پنج‌شنبه 17 تیر 1400
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۵۰۱ بازدید

آیا در جست و جوی روشی برای پیدا کردن و حذف محتوای دزدیده شده در وردپرس هستید؟ شما به سختی بر روی وب سایت خود کار کرده اید اما حال، محتوای شما به سرقت رفته، روی سایت دیگری منتشر شده و بازدید های سایت شما را کمتر کرده است. چه تنها یک پست از سایت شما به سرقت رفته باشد و چه تمام محتوای شما دزدیده شده باشد، نیازی به نگرانی نیست چرا که با روش هایی که در این آموزش به شما معرفی می کنیم به سادگی همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت. در این مقاله، به شما نحوه پیدا کردن و حذف محتوای دزدیده شده در وردپرس را به آسان ترین روش نشان خواهیم داد.

1. تنظیم کردن اعلان های خودکار سرقت محتوا

گاهی اوقات بازدید کننده های وفادار شما، محتوای سایتتان را در یک وب سایت دیگر می بینند و موضوع دزدیده شدن آن محتوا را به شما گزارش می دهند. خوشبختانه برای مطلع شدن از به سرقت رفتن مطالبتان، نیازی نیست منتظر یکی از کاربران مفید خود باشید. Google Alerts معمولا اعلانات نام های تجاری به کار گرفته می شود. تنها کافی است نام وب سایت خود را در آن وارد کرده تا هر زمان به صورت آنلاین، نامی از شما برده شد ایمیل گزارش آن را دریافت کنید. حال از همین ویژگی، می توانید به گونه ای استفاده کنید تا زمانی که بدون اجازه شما، محتوای سایتتان توسط وب سایت دیگری مورد استفاده قرار گرفت به شما اطلاع داده شود.

ورود به google alert

به منظور این کار، ابتدا به Google Alert مراجعه کنید. سپس نام وب سایت، آدرس URL یا قسمتی از مطالب خود را در کادر وارد کنید. برای مثال، در صورتی که تمام پست های خود را با یک جمله خاص شروع می کنید یا آن را به اتمام می رسانید، می توانید از آن عبارت به خصوص برای دریافت اعلانات استفاده کنید.

نحوه گزارش محتوای کپی شده به گوگل

نحوه گزارش محتوای کپی شده به گوگل

پس از آن، شما باید کادر Sources را تنظیم کنید. برای این کار تنها کافی است از فهرست کشویی مربوطه گزینه Blogs, Web را انتخاب کنید. در نهایت روی Create Alert کلیک کنید.
از این پس، هر زمان که محتوای شما در سایت دیگری عنوان شود، شما ایمیلی مبنی بر این موضوع دریافت خواهید کرد.

2. به صورت دستی برای محتوای خود جست و جو کنید

Copyscape ابزاری جهت بررسی سرقت ادبی می باشد و می توان از ان برای یافتن محتوای دزدیده شده کمک گرفت. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که که به Copyscape رفته و آدرس URL وب سایت خود را در کادر آن وارد نمایید. شما همچنین این امکان را دارید که آدرس یک پست یا صفحه خاص را در آن وارد کنید تا ببینید کسی در حال سرقت پست های وبلاگ شما است یا خیر.

وبسایت copyscape

محتوای کپی شده در وبسایت copyscape

لازم به ذکر است که نسخه رایگان این ابزار به شما تنها 10 نتیجه برتر را نشان می دهد که برای وبلاگ های وردپرسی کوچک کفایت می کند. در صورتی که وب سایت بزرگتری دارید و یا به هر دلیلی، به تمامی صفحاتی که مطلب شما را استفاده کرده اند نیاز دارید، آن وقت شاید لازم باشد از نسخه پولی استفاده نمایید. نسخه پولی Copyscape به شما این امکان را می دهد تا 10 هزار صفحه را تنها با یک کلیک جست و جو کنید. در صورتی که مطالب زیادی را روی وب سایت وردپرسی خود منتشر می کنید، این موضوع می تواند بسیار سودمند باشد.

ابزار Grammarly برای محتوای کپی شده

ابزار مفید دیگری که می تواند به شما کمک کند Grammarly است. Grammarly یک ابزار محبوب جهت بررسی صحت گرامر محتوای شماست. نسخه پولی این ابزار دارای یک ویژگی بررسی سرقت ادبی می باشد که شما با کپی کردن محتوای مورد نظر و الصاق آن در این ابزار، قادر خواهید بود تا فضای اینترنت را برای پیدا کردن مطالب مشابه اسکن کنید.

ابزار grammarly برای محتوای کپی شده از سایت

ابزار grammarly برای محتوای کپی شده از سایت

3. با ثبت کننده یا هاست خاطی تماس بگیرید

شما متوجه به سرقت رفتن محتوای خود شدید و سایت مقصر را نیز پیدا کرده اید. حال چه کار باید کرد؟ ساده ترین راه برای حذف محتوای دزدیده شده، طرح یک شکایت DMCA در مقابل وب سایت خاطی می باشد. به طور معمول، یافتن اطلاعات تماس، زمانی که یک وب سایت اسپم و یا سایتی که محتوای شما را از طریق RSS اسکریپ (تحلیل و شناسایی اطلاعات به کمک نرم افزار های ربات) می کند می تواند بسیار دشوار تر باشد. با این حال، شما می توانید از ابزار IsItWP lookup kit کمک بگیرید تا دریابید دامنه و وب سایت مورد نظر روی چه هاستی قرار دارد.

پیدا کردن سایت هایی که محتوای مارا کپی می کنند

پیدا کردن سایت هایی که محتوای مارا کپی می کنند

تنها کاری که لازم است انجام بدهید این است که نام دامنه ای که محتوای شما را بدون اجازه منتشر کرده است را وارد کرده و روی Analyze Website کلیک کنید. ابزار به طور خودکار تمام اطلاعات در دسترس از جمله شرکت ثبت کننده و هاست سایت را به شما نشان خواهد داد.

نمایش وبسایت کپی کننده محتوا

نمایش وبسایت کپی کننده محتوا

نکته قابل توجه این است که حتی اگر وب سایت مد نظر شما از وردپرس استفاده نکند، همچنان هاست آن نمایش داده خواهد شد. بنابراین، شما می توانید به طور مستقیم با هاست وب سایت تماس بگیرید و سایت را از بین ببرید. از آن جایی که سرقت محتوا یک کار غیر قانونی است، شرکت های هاست تمایلی به میزبانی وب سایت های قانون شکن ندارند. غالب شرکت های هاست معتبر شکایت های DMCA را بسیار جدی می گیرند و تلاش می کنند تا با حذف صفحات مشکل دار، شرایط را مدیریت کنند.

4. یک اعلامیه حذف به گوگل ارسال کنید

روش دیگری که برای حذف محتوای به سرقت رفته پیش پای شما قرار دارد، تماس گرفتن با گوگل است. این روش به مدارک و اسناد زیادی برای اثبات ادعای شما نیاز دارد و صورت گزارش اشتباه، ممکن است به دردسر بیفتید. بنابراین، هنگام انجام این کار بسیار مراقب باشید. اگرچه روش های دیگری نیز برای ارسال شکایت به گوگل وجود دارد اما ما توصیه می کنیم از Google Search Console استفاده نمایید. ابتدا باید وب سایت خود را به Google Search Console متصل کنید. سپس می توانید از ابزار حذف کپی رایت Google Search Console استفاده کنید.

 

گزارش محتوای کپی شده به گوگل
گزارش محتوای کپی شده به گوگل

برای این کار، کافی است Create a new notice را بزنید. سپس صفحه ای برای شما باز می شود که می توانید در آن تمام اطلاعات لازم را وارد نمایید. به طور کلی اطلاعات مربوط به این فرم شامل پست های دزیده شده، محل محتوای به سرقت رفته و … می باشد.

گزارش محتوای کپی شده از سایتمان به گوگل با سرچ کنسول

گزارش محتوای کپی شده از سایتمان به گوگل با سرچ کنسول

توجه داشته باشید هر چه اطلاعاتی که وارد می کنید دقیق تر باشد، شانس از بین بردن وب سایت بیشتر خواهد بود. در صورتی که نیاز دارید اطلاعات بیشتری برای شکایت خود به دست آورید می توانید از ابزاری نظیر Wayback Machine کمک بگیرید.

5. از یک ابزار همه کاره استفاده کنید

شما می توانید از ابزار Digital Millennium Copyright Act یا به اختصار DMCA استفاده کنید تا محتوای مشابه محتوای خود را در سراسر اینترنت بیابید. تنها کافی است آدرس URL خود را به ابزار بدهید تا ابزار کارش را انجام دهد.

گزارش محتوای coppy شده به گوگل

گزارش محتوای coppy شده به گوگل

پس از آن که وب سایت خاطی را پیدا کردید، می توانید با کلیک بر روی Launch Managed Takedown فرآیند حذف را آغاز کنید. توجه داشته باشید که تمام نتایج نمایش داده شده، لزوما محتوای شما را ندزدیده اند و گاهی از مواقع نام های تجاری بدون پیوند، اینفوگرافیک ها و غیره می باشند. فرآیند یافتن و حذف مطالب دزدیده شده مشابه موارد قبل می باشد با این تفاوت که تمام آن ها در یک ابزار همه کاره جمع شده اند.

جمع بندی و نکات پایانی

سرقت محتوا یک مشکل واقعی است که تمام وب سایت ها با آن مواجه هستند. شوربختانه، هر چه وب سایت شما رشد می کند و بزرگتر می شود، افراد بیشتری سعی در دزدیدن محتوای شما خواهند داشت. برخی به صورت آشکار محتوای شما را به سرقت می برند و برخی از آن برای نوشتن محتوای خود الهام می گیرند. به عنوان صاحب سایت، بسیار آزار دهنده است که محتوای سایتتان به سرقت برود. در این مقاله از آموزش وردپرس، با آسان ترین روش ها برای مقابله با این مشکل آشنا شدیم. امیدواریم توانسته باشیم در این زمینه به شما کمک کنیم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم