پلیر Videojs چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۷۵۴ بازدید

ویدیو پلیرهای بسیار گسترده و متنوعی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند کاربردهای مخصوص به خود را داشته باشند. ازجمله این موارد می‌توان به پلیر Videojs اشاره کرد که با بهره‌مندی از ویژگی‌های مختلف، توانسته در بیشتر از ۴۵۰ هزار وب‌سایت مورداستفاده قرار بگیرد. در سال ۲۰۱۰ این پلیر برای اولین بار به افراد معرفی گردید و تابه‌حال توانسته با قدرت بالایی به کار خود ادامه دهد؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۹ موفق شد تا در لیست چند پلیر برتر قرار بگیرد. به همین دلیل قصد داریم تا در ادامه‌ی این مطلب شما را به‌صورت کامل با این پلیر آشنا کنیم و بگوییم چه کاربردهایی دارد و در چه مواقعی می‌توانید از آن بهره ببرید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پلیر Videojs چیست؟

بهتر است پیش از هر چیزی به معرفی اجمالی این پلیر بپردازیم. طراحی این پلیر تحت وب کاملاً اختصاصی بوده و برای HTML5 ساخته شده است. همچنین پلیر Videojs از موارد بسیار گسترده‌ای پشتیبانی می‌کند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • HTML5
  • Flash Video
  • Vimeo
  • یوتیوب

ازجمله ویژگی‌های کاربردی این پلیر می‌توان به قابلیت پخش ویدیو بر روی صفحه دسکتاپ و گوشی موبایل اشاره کرد. همین ویژگی‌ها سبب محبوبیت پلیر Videojs شده‌اند.

پلیر html5

قوی ترین پلیر html 5

چرا باید از پلیر Videojs استفاده کنیم؟

یکی از سؤالاتی که برای افراد به وجود می‌آید این است که چرا باید از این پلیر استفاده کنیم. درواقع می‌توان این‌طور بیان داشت که پلیر Videojs به خاطر بهره‌مندی از ویژگی‌های متعدد توانسته نظر بیشتر افراد را به سمت خود جلب کند. به همین علت قصد داریم تا در ادامه این مطلب شما را با چند نمونه از این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها آشنا سازیم.

1. از هر فرمتی پشتیبانی می‌کند.

بدون شک یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که این پلیر به خود اختصاص داده، این است می‌تواند هر فرمتی را باز کند. به عنوان مثال فایل‌هایی که فرمت قدیمی‌تری دارند را بدون هیچ مشکلی اجرا می‌کند. ازجمله این فرمت‌ها می‌توان به MP4 و WebM اشاره کرد. همچنین این پلیر با انواع فرمت‌های خاص مانند HLS و DASH سازگار بالایی دارد. علاوه بر موارد گفته‌شده، با پلیر Videojs شاهد یک رابط کاربری فوق‌العاده برای پخش استریم های زنده خواهید بود که در نوع خود یک مزیت بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

2. طراحی و سبک خاصی دارد.

این پلیر به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند اعتمادی کامل در ذهن کاربر ایجاد کند. هم‌چنین طراحی ظاهری آن بسیار عالی و فوق‌العاده به نظر می‌رسد ولی می‌توان آن را به‌صورت خلاقانه‌تری نیز طراحی کرد. برای این امر می‌توانید از کدهای CSS کمک بگیرید تا پلیری با ظاهری شخصی‌سازی شده، داشته باشید.

3. به همراه پلیر Videojs، صدها پلاگین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

اگر برای سایتتان نیاز به افزودن قابلیت‌ها و امکانات گسترده‌تر و اضافی‌تری دارید، جای نگرانی وجود ندارد. چراکه پلاگین های مستندسازی شده‌ای در اختیار شماست و می‌توانید از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. همچنین انجمن مربوط به پلیر از قبل، تمامی این پلاگینها و پوسته‌ها را طراحی کرده است و شما می‌توانید تمامی آن‌ها را به‌سادگی نصب کنید. ازجمله این موارد می‌توان به Chromecast، IMA و VR اشاره کرد.

4. در هر جایی می‌توانید از آن استفاده کنید.

از دیگر ویژگی‌ها و امتیازات پلیر Videojs می‌توان به قابلیت پشتیبانی شدن آن در هر کجا اشاره کرد. به‌طورکلی ویدیویی که شما در دست دارید باید با هر اپ و نرم‌افزاری سازگار باشد. به همین علت تیم بزرگ سازنده این پلیر تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا بتواند کاری کند تا این پلیر از هر مرورگر مدرنی که فکرش را می‌کنید، پشتیبانی کند. دسکتاپ و موبایل تنها بخشی از این موارد به شمار می‌روند.

ویدئو پلیر videojs

مشخصات ویدیو پلیر videojs

موارد ذکرشده، تنها بخشی از ویژگی‌هایی این پلیر قدرتمند می‌باشند. ازآنجایی‌که این پلیر توسط چندین تیم سازمان‌دهی و طراحی شده است، این انتظار را می‌توان داشت که بهترین مزیت‌ها و امتیازات را با خود به همراه داشته باشد

یک پلیر خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

امروزه به دلیل گسترش سایت‌ها و پیشرفته شدن تکنولوژی، پلیرهای متعددی طراحی شده‌اند که هر کدام از آن‌ها مشخصات منحصربه‌فردی را به همراه دارند. اگر می‌خواهید آمار بازدید سایت شما افزایش پیدا کند و بتوانید به جایگاه خوبی در موتورهای جستجو دست پیدا کنید، لازم است تا طراحی و امکانات مختلفی را برای سایت خود در نظر بگیرید. اگر به دنبال یک پلیر خوب هستید، می‌توانید از پلیر Videojs استفاده کنید؛ چراکه قابلیت‌های زیادی را در دل خود جای داده است.
پس در جواب این سؤال که یک پلیر خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، می‌توان گفت که تمامی ۴ گزینه ذکرشده ایده آل ترین موارد به شمار می‌روند. صدها پلاگین، طراحی ویژه، پشتیبانی از انواع فرمت‌ها و نمایش در پلتفرم‌های متنوع در بین معیارهای تعیین کیفیت پلیرها نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند.

جمع‌بندی

پلیر Videojs یکی از برترین ویدیو پلیرهای HTML5 به شمار می‌رود که می‌تواند از موارد مختلفی پشتیبانی کند. همین مورد باعث شده است تا سایت‌های بسیار زیادی اقدام به استفاده از آن کنند. به گونه‌ای که بر اساس آمارها و بررسی‌هایی که انجام شده‌اند، به این نتیجه دست پیدا کرده‌اند که در حال حاضر بیشتر از ۴۵۰ هزار سایت از آن استفاده می‌کنند. ازاین‌رو اگر شما نیز می‌خواهید در سایت‌های خود ویدیو به اشتراک بگذارید، می‌توانید از این پلیر قوی استفاده کنید.

سوالات متداول

سؤالات بسیار رایج و مهمی در رابطه با این ویدیو پلیر وجود دارند که در ادامه این مطلب قصد داریم به ۴ مورد از آن‌ها پاسخ دهیم. پس ما را همراهی کنید.

1. پلیر Videojs چیست؟

پلیر Videojs افزونه‌ای است که می‌توان با استفاده از آن، ویدیوها را بر روی صفحه و سایت مورد نظرتان پخش کنید.

2. آیا استفاده از پلیر Videojs رایگان است؟

در واقع می‌توان اینطور بیان کرد که برای استفاده رایگان از این پلیر باید نسخه CDN آن را فعال کنید که می توانید از cdn ویدئو پارس پک استفاده نمایید.

3. حجم این پلیر چقدر است؟

از آن‌جایی که این پلیر به صورت اپن سورس ارائه شده، حجم کلی آن کمتر از 100 کیلوبایت می‌باشد.

4. در حال حاضر چه وب‌سایت‌هایی از این پلیر استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر وب سایت‌های بسیار مختلفی وجود دارند که توانسته‌اند از این پلیر استفاده کنند. طبق آمارهای به‌‌دست آمده، 450 هزار وب‌سایت در سراسر جهان وجود دارند که برای پخش ویدیوهای خود از پلیر Videojs کمک می‌گیرند.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم