SDK چیست؟ همه چیز درباره کیت توسعه نرم‌افزار

SDK چیست؟
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
دوشنبه 8 آبان 1402
مطالعه: ۲۱ دقیقه ۰ نظر ۸۲۲ بازدید

SDK چیست؟ سؤال مهمی است که اگر در ابتدای راهِ توسعه‌ی نرم‌افزار باشید، احتمالاً به آن برخورد می‌کنید. در یک تعریف ساده، SDK مجموعه‌ای از ابزارها، داکیومنت‌ها و همچنین کتابخانه‌هایی است که برای توسعه‌ی نرم‌افزار در یک پلتفرم خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین SDKها  با نسخه ۳.۱ در اوایل دهه ۹۰ برای سیستم‌عامل‌های DOS و Mac OS منتشر شدند. سپس، SDK ویندوز در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین SDKها در جهان تبدیل شد. آخرین نسخه SDK ویندوز، SDK 11.0، در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ برای ویندوز ۱۱ منتشر شده است.
با توجه به اینکه این موضوع یکی از مسائل پایه‌ای در توسعه‌ی نرم‌افزار است، در این مقاله از بلاگ پارس پک در مورد SDK‌ و کاربرد آن صحبت می‌کنم و به شما می‌گویم که تفاوت SDK و API در چیست. پس اگر شما هم مثلِ من عاشق توسعه‌ی نرم‌افزار و اپلیکیشن و دنیای جذاب آن هستید، این مطلب را از دست ندهید!

SDK چیست و چه کاربردی دارد؟

SDK مخفف عبارت Software Development Kit به معنای «کیتِ توسعه‌ی نرم‌افزار» است و با توجه به اینکه معمولاً توسط توسعه‌دهندگان یک پلتفرم خاص ارائه می‌شود، به دیگر توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌های سازگاری در آن پلتفرم طراحی کنند. بنابراین استفاده از SDK برای توسعه‌ی نرم‌افزار، باعث می‌شود که هم در مدت زمان کمتری برنامه‌های موردنظر خود را توسعه دهند و هم کارایی و سازگاری این اپلیکیشن‌ها بیشتر شود.

تفاوت SDK‌ و API در چیست؟

SDK و API، هر دو جزو اصطلاحاتی هستند که ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. اگر شما هم هنوز تفاوت SDK‌ و API را به‌خوبی نمی‌دانید، بگذارید امروز آخرین روزِ این ماجرا باشد!

API چیست؟
API رابط بین دو برنامه است

API چیست؟

API (Application Programming Interface) در یک مفهوم خیلی ساده، رابط بین دو برنامه است. این یعنی اگر قرار باشد دو برنامه یا اپلیکیشن یا سرویس یا … با هم در ارتباط باشند، باید از API استفاده کنند.

تا حالا شده در یک وب‌سایت دولتی، شماره ملی خود را وارد کرده باشید و بعد از آن، تمامی مشخصات شما و عکستان به‌صورت اتوماتیک در فیلدهای مربوطه پُر شده باشد‌؟ این همان مفهوم API است. در واقع وب‌سایتی که شما کُد ملی‌تان را در آن وارد کرده‌اید، از API سازمان ثبت احوال استفاده می‌کند.

اگر می‌خواهید با کاربردها، مزایا، نحوه کار و انواع API آشنا شوید، مقاله زیر را از دست ندهید.

API چیست؟

SDK چیست؟

اول از همه بیایید ببینیم که SDK مخفف چیست. خیلی وقت‌ها همین که بدانیم یک اصطلاح مخفف چه عبارتی است، درکِ مفهوم آن را در ذهنمان ساده‌تر می‌کند.

SDK مخفف عبارت Software Development Kit است. این یعنی چه؟ خیلی ساده یعنی یک جعبه ابزار کامل که با استفاده از آن می‌توانید توسعه‌ی نرم‌افزار یا اپلیکیشن را در یک پلتفرم خاص انجام دهید. به‌عنوان مثال Android SDK به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های اندرویدی بسازند؛ آن هم با سرعت بیشتر و کارایی بالاتر؛ این، معنی SDK‌ به زبان خیلی ساده و سرراست بود.

تا حالا با شابلون نقاشی کشیده‌اید؟‌ دیده‌اید چقدر کارتان را راحت می‌کند؟ اگر می‌خواهید بدانید SDK چیست، کافی است در ذهن خود همان شابلون را تصور کنید؛ اما نه برای نقاشی! برای توسعه‌ی نرم‌افزار و اپلیکیشن.

جدول زیر تفاوت‌های بین API و SDK را توضیح داده است. مطمئنم که با مطالعه‌ی دقیق این جدول، دیگر هیچ وقت این دو مفهوم را با هم اشتباه نمی‌گیرید:

ویژگی API SDK
هدف اجازه دادن به دو نرم‌افزار یا وب اپلیکیشن برای اینکه با هم ارتباط داشته باشند. کمک به توسعه‌دهندگان برای اینکه نرم‌افزارهایی متناسب با همان پلتفرم بسازند
نوع رابط مجموعه‌ای از ابزارها
محتویات درونی روش، داکیومنت و پروتکل کتابخانه‌ها، داکیومنت و دستورالعمل

دیدید چقدر ساده بود؟ چند مثالِ زیر هم خاطرم را جمع می‌کند که چیزی را از قلم نینداخته‌ام:

مثال‌هایی از API

  • Google Maps API: این API به شما کمک می‌کند تا از نقشه‌های گوگل روی اپلیکیشن خود استفاده کنید.
  • Facebook API: با این API می‌توانید کاری کنید که اپلیکیشن یا سرویس شما با حساب کاربری Facebook کاربران هم تعامل داشته باشد.

مثال‌هایی از SDK

  • Android SDK: این SDK به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های اندرویدی بسازند.
  • iOS SDK:‌ با این SDK هم می‌توانید اپلیکیشن‌های مخصوص سیستم عامل iOS را توسعه دهید.
  • Unity SDK:‌ همان‌طور که از نامِ این SDK‌ مشخص است، با استفاده از آن می‌توانید بازی‌های کامپیوتری را برای موتور بازی Unity تولید کنید.

در دیاگرام زیر، سه نمونه از SDKهای خیلی متداول که توسعه‌دهندگان زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند را می‌بینید.

کیت توسعه نرم‌ افزار چیست؟
سه نمونه از SDKهای متداول

موارد استفاده از SDK در برنامه نویسی

دلایل زیادی باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان تصمیم بگیرند که از SDK در فرایند توسعه‌ی نرم‌افزار یا اپلیکیشن استفاده کنند. این دلایل آنقدر مهم هستند که حتی برندهای معتبری مثل Google، Apple و … را ترغیب کند که خودشان یک SDK بسازند و آن را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهند تا اپلیکیشن‌ها را بر اساسِ یک استاندارد واحد تولید کنند.

پس اگر بخواهیم بگوییم که از دیدِ شرکت‌های بزرگ، اولین دلیل استفاده از SDK چیست، حتماً باید به استانداردسازی و ایجاد یک وحدت رویه برای توسعه‌ی محصول اشاره کنیم. همین مسئله یک اثر جانبی هم دارد؛‌ توسعه‌ی محصول به‌شدت سریع‌تر می‌شود. یعنی دیگر تکلیفِ توسعه دهنده مشخص است. یعنی هم می‌داند که چه باید بنویسد و هم چطور این کار را انجام دهد. مزایای مهم دیگری هم هستند که در ادامه در مورد آنها توضیح داده‌ام؛ اما الان بیایید ببینیم که همین SDK در چه مواردی در برنامه‌نویسی استفاده می‌شود:

۱. ایجاد تابع Login

یکی از مواردی که معمولاً SDKهای ساده از پسِ آن برمی‌آیند، توابعی است که از آنها برای ورود به اپلیکیشن استفاده می‌شود. با استفاده از این SDKها، دیگر نیازی نیست تابع Login را از ابتدا، خودتان بنویسید و تازه، بعد از کلی کار کردن رویِ آن، ببینید که با استانداردهای شرکت سازنده هم فاصله دارد.

۲. سیستم پرداخت

آخرین بخشی که کاربر در یک وب‌سایت یا وب اپلیکیشن، مثلاً در یک فروشگاه اینترنتی می‌بیند، سیستم پرداخت است. از نظر تکنیکال، این بخش هم چالش جدی‌ای ندارد و آن را می‌توان با SDK‌ ایجاد کرد.

۳- استفاده از VR‌ در واقعیت مجازی

اگر با دو مثال بالا با خود فکر کرده‌اید که SDK فقط برای توابع و کارهای ساده استفاده می‌شود، کاملاً اشتباه می‌کنید. در چند سال اخیر، SDKهایی طراحی و توسعه داده شده‌اند که برای واقعیت مجازی (VR) کاربرد دارند. نه تنها توسعه‌دهندگان واقعیت مجازی می‌توانند از این SDKها استفاده کنند تا محصولات بهتری را در مدت زمان کوتاه‌تری تولید کنند، حتی برخی از آنها برای افرادی که تجربه‌ای در زمینه‌ی برنامه‌نویسی ندارند می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع از SDKها معمولاً با ابزارهای ساده مثلِ ابزارهای کشیدن و رها کردن، به تازه واردان این میدان اجازه می‌دهند تا به ساده‌ترین شکل ممکن، واقعیت مجازی بسازند؛ کاری که المنتور برای وردپرس انجام داد!

به‌دنبال پلتفرمی قدرتمند برای توسعه برنامه‌های تحت‌وب و موبایل هستید؟ در مقاله زیر با Firebase آشنا شوید.

Firebase چیست؟

۴. استفاده از SDK در بررسی آمار و نتایج

دنیای امروز، واقعاً دنیای دیتا و اطلاعات است. اگر یک نرم‌افزار را توسعه داده باشید، احتمالاً خیلی برایتان مهم است که بدانید کاربران با آن چطور رفتار می‌کنند، از کدام فیچر بیشتر استفاده می‌کنند و کدام قسمت، احتمالاً کم توجه‌تر بوده است. این اطلاعات، استراتژی شما را برای توسعه و اصلاح محصول تعیین می‌کند.

SDKهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

۱. Amplitude

Amplitude یک SDK تجزیه و تحلیلی Event-Base ارائه می‌کند. فهرست کاملی از روش‌های تجزیه و تحلیل با این روش، مثل سیستم کوهورت (Cohort)، آنالیز همبستگی (Correlation Analysis) و همچنین تحلیل قیف (Funnel Analysis) را ارائه می‌دهد.

 مزایای استفاده از SDK چیست؟
Amplitude یک SDK تجزیه و تحلیلی Event-Base ارائه می‌کند.

۲. UXCam

UXCam‌هم به شما SDKهایی می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توانید رفتار کاربرانتان را تحلیل کنید. مثلاً یکی از فیچرهای جذاب آن، Session Reply است که به شما کمک می‌کند تا به‌طور شهودی ببینید که کاربران وب‌سایت یا اپلیکیشن شما چطور از آن استفاده می‌کنند. همچنین، User Journey Analytics به شما کمک می‌کند تا مسیر بازدیدهای کاربر را دنبال کنید و در نهایت با Heatmap می‌توانید قسمت‌هایی که کاربران بیشترین تعامل را با آن داشته‌اند، شناسایی کنید.

 UXCam SDK چیست؟
‌هم به شما SDKهایی می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توانید رفتار کاربرانتان را تحلیل کنید.

۳. Flurry

Flurry محصول شرکت یاهو، یکی از اولین شرکت‌هایی است که SDK تحلیلی را عرضه کرد و اتفاقاً یک پکیج تقریباً کامل را در اختیارتان می‌گذارد؛ از آنالیز Event گرفته تا تقسیم‌بندی کاربران، همه را در Flurry پیدا خواهید کرد. مزیت فوق‌العاده‌ی Flurry‌ رایگان بودن آن است؛ اگر چه همین مزیت باعث شده تا خدمات پشتیبانی قدرتمندی نداشته باشد.

انواع SDK
Flurry شرکتی که SDK تحلیلی را عرضه کرده است

۴. Mixpanel

Mixpanel شرکتی است که SDKهای تحلیلی جذابی را ارائه می‌دهد. این شرکت مثلِ Amplitude، ابزارهای تحلیلی Event‌ محوری ارائه می‌کند که کارِ تحلیل و پیش‌بینی رویدادها را برای شما انجام می‌دهد. مزیت رقابتی Mixpanel‌ قابلیت استفاده از Push Notification است که اتفاقاً چند وقتی است که یکی از گزینه‌های مهم تبلیغاتی محسوب می‌شود.

فایل sdk چیست؟
Mixpanel شرکتی است که SDKهای تحلیلی جذابی را ارائه می‌دهد

چه کسانی SDK‌ را ارائه می‌کنند؟

حالا که فهمیدیم اندروید SDK چیست و با چند SDK مشهور دیگر آشنا شدیم، باید ببینیم که این کیت‌های جذاب را چه کسانی تولید می‌کنند؟ باز هم در یک جواب یک خطی، باید بدانیم که SDK‌ معمولاً یا توسط شرکت‌های تولید کننده‌ی پلتفرم ارائه می‌شود یا شرکت‌های شخص ثالث. در ادامه، این موضوع را بیشتر با هم خواهیم شکافت!

۱. SDKهای ارائه شده توسط شرکت‌های تولید کننده‌ی پلتفرم

شرکت‌هایی که خودشان تولید کننده‌ی پلتفرم هستند، معمولاً SDKهای استانداردی را منتشر می‌کنند تا توسعه‌دهندگان با استفاده از آنها بتوانند اپلیکیشن‌های همان پلتفرم را تولید کنند. مثلاً با Google SDK می‌توانید اپلیکیشن‌های سازگار با گوگل را تولید کنید. یا برای اینکه اپلیکیشن‌های اندرویدی را توسعه دهید، می‌توانید از Android SDK استفاده کنید.

اما به نظر شما چرا باید این شرکت‌ها وقتِ خود را صرفِ ساخت و انتشار SDK کنند؟ خیلی ساده؛ بیزینس! واضح است که وقتی شما راه را برای توسعه‌دهندگان باز کنید تا اپلیکیشن‌های بهتری برای پلتفرمتان بسازند، یعنی یک مارکت خیلی بزرگ از مشتریان را به استقبال پلتفرم خود آورده‌اید.

۲. SDKهای ارائه شده توسط شرکت‌های ثالث

SDKها همیشه از درِ کارخانه‌ی اصلی پلتفرم بیرون نمی‌آیند. خیلی از شرکت‌های دیگر هم هستند که این کار را انجام می‌دهند. حالا بیایید ببینیم که دلیل تولید این نوع از SDK چیست.

اینجا هم فقط پای پول در میان است و بس! مثال ساده‌اش این است که فرض کنید شما یک شرکت برنامه‌نویسی دارید و حالا یک SDK طراحی کرده‌اید که توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند در یک پلتفرم خاص، اپلیکیشن بسازند. به نظرتان این محصول ارزش فروش ندارد؟ به نظر من که چرا؛ دارد!

می‌بینید؟ دنیای تکنولوژی پر از موقعیت‌ها و مسیرهایی است که می‌توانید با آنها به درآمدهای بالا دست پیدا کنید؛ مسیرهایی که تا حالا ممکن است حتی به آن فکر هم نکرده باشید!

هر آنچه باید درباره ویژگی‌‌ها و مزیت‌های فلاتر و مقایسه آن با رقبای سرسخت خود مانند React Native بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

فلاتر چیست؟

اجزای SDK چیست؟

حالا بیایید ببینیم که محتویات SDK چیست. یعنی شما با داشتن SDK قرار است چه چیزی دریافت کنید:

۱. داکیومنت‌ها و نحوه‌ی استفاده از SDK

اولین چیزی که برای توسعه‌ی اپلیکیشن نیاز دارید، داکیومنت‌هایی است که به شما می‌گویند چطور باید از این SDK استفاده کنید و اصولاً چه انتظاری می‌توانید از آن داشته باشید.

۲. نمونه کُدها

موضوع دیگری که آن را در بسته‌ی SDK‌ پیدا می‌کنید، نمونه‌های کُدهایی است که احتمالاً تصمیم دارید خودتان آن را بنویسید. این نمونه‌ها واقعاً کار توسعه را خیلی راحت می‌کنند؛ انگار که سرمشقی داشته باشید و بخواهید از روی آن، پروژه‌تان را بسازید.

مثلاً فرض کنید می‌خواهید ببینید که چطور می‌توانید با استفاده از SDK، به پایگاه داده متصل شوید. خیلی راحت نمونه کُدهای آن را باز می‌کنید و کارتان را انجام می‌دهید.

۳. اشکال‌یاب (Debugger)

دیباگر به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید کُدهایتان را بررسی کنید. روند بررسی معمولاً خط به خط اتفاق می‌افتد، به همین دلیل، قبل از اینکه بخواهید اپلیکیشن را منتشر کنید، به دادتان می‌رسد و خیلی روشن و مستقیم می‌گوید که در کدام خط از کُد، چه مشکلی وجود دارد.

۴. API

بالاخره شما قرار است اپلیکیشن خود را برای یک سیستم عامل بنویسید؛ یعنی قرار است اپلیکیشن شما با آن سیستم عامل ارتباط برقرار کند. همین جمله کافی است تا یک چراغ در ذهنتان روشن شود و با خودتان بگویید: «پس احتمالاً به یه API هم نیاز دارم!»

بله شما به API هم نیاز دارید و آن را هم در پکیج SDK‌ پیدا می‌کنید.

۵. ابزارهای پشتیبانی

کار توسعه، با چیزی که در فیلم‌ها نشان می‌دهند، خیلی فرق دارد. بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ کُدنویسی چالش دارد و اتفاقاً این چالش‌ها اصلاً هم کم نیست. خیلی وقت‌ها ممکن است ساعت‌ها درگیر حل یک مسئله باشید و این همان جایی است که ممکن است به‌دنبال پشتیبانی برای استفاده از SDK بگردید.

می‌دانید پشتیبانی SDK چیست؟ ممکن است کار شما با یک توضیح ساده و یک خطی حل شود؛ در این موارد احتمالاً سؤالات متداول (FAQ) به دردتان می‌خورد. یا ممکن است نیاز داشته باشید تا با یک متخصص یا فردی که قبلاً همین مشکل شما را داشته و به راه‌حل رسیده مشورت کنید؛ این‌طور وقت‌ها فروم‌های مختلفی که برای SDK تأسیس شده مشکلتان را برطرف خواهد کرد.

واقعیت این است که SDKها ابزارهای پشتیبانی ثابتی ندارند؛ بعضی از آنها فقط از FAQ‌ استفاده می‌کنند و برخی دیگر حتی ممکن است سیستم پاسخگویی تلفنی یا چت آنلاین هم داشته باشند.

حالا دیگر می‌دانید که انواع SDK شامل چه چیزهایی می‌شود. در ادامه به شما خواهیم گفت که مزیت اصلی استفاده از SDK چیست و همچنین SDK چند مدل است.

اجزای SDK چیست؟
مواد تشکیل‌دهنده SDK

۵ مزیت‌ اصلی استفاده از SDK + انواع آن

با توضیحاتی که تا این قسمت داده شد، می‌توانید بگویید که اهمیت استفاده از SDK در توسعه‌ی نرم‌افزار چیست؟ اصلاً استفاده از SDK برای اپلیکیشن موبایل چه مزیت‌هایی دارد؟ آیا SDK انواع مختلفی دارد؟‌ در ادامه، پاسخ این سؤالات را پیدا می‌کنید.

مزیت استفاده از SDK‌ چیست؟

به‌طور کلی استفاده از SDK برای توسعه‌ی نرم‌افزارها به‌خصوص اپلیکیشن‌های موبایل، ۵ مزیت خیلی واضح دارد:

۱. افزایش سرعت توسعه

اولین مزیت استفاده از SDK این است که با استفاده از آن می‌توانید سرعت توسعه را به مقدار قابل توجهی بیشتر کنید. در واقع با استفاده از SDK نیازی نیست تا همه‌ی کُدها را خودتان بنویسید. خیلی از این کُدها، حالا آماده و در دسترس شما هستند.

۲. توسعه‌ی ساده‌تر

به لطفِ SDKها، حالا دیگر روندِ توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل، خیلی ساده‌تر از قبل شده است. APIها و کتابخانه‌های متعددی در SDKها قرار دارند که با استفاده از آنها، کار ساده‌تری برای توسعه دارید.

۳. کاهش هزینه‌های توسعه

هر دو مزیت قبلی، یعنی هم توسعه‌ی ساده‌تر و هم با سرعت بیشتر، به‌طور مستقیم روی هزینه‌های توسعه هم اثر می‌گذارد. خیلی واضح است که وقتی توسعه سریع‌تر انجام شود، زمان را خریده‌اید و این چیزی است که واقعاً قیمتی ندارد.

۴. تجربه‌ی کاربری بهتر

SDK کمک می‌کند تا برنامه‌هایی با عملکرد بهتر برای سیستم عامل مدنظرتان بسازید. بنابراین وقتی کاربری با نرم‌افزاتان کار می‌کند، باگ کمتری می‌بیند، بهتر می‌تواند با آن کار کند و در نتیجه تجربه‌ی کاربری بیشتری هم پیدا می‌کند.

۵. ورود سریع‌تر به بازار

SDK زمان ادغام (Integration) را برای ساخت برنامه به کسری از ثانیه کاهش می‌دهد. این یعنی مدت زمانی که برای ورود به بازار نیاز دارید، به‌شدت کم می‌شود.

۶ انواع SDK و نحوه کار آن‌ها

فرض کنید می‌خواهید برای اولین بار، یک پیچ را باز کنید. شما بالاخره باید بدانید که پیچ گوشیتی‌ای وجود دارد تا بتوانید از آن برای باز کردن پیچ استفاده کنید. قبول دارید؟ پس بعد از اینکه فهمیدیم SDK چیست و چه مزیت‌هایی دارد، بیایید انواع آن را هم بشناسیم:

۱. SDKهای سیستم عامل

SDKهایی که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا اپلیکیشن‌های خود را برای یک OS خاص، مثلاً اندروید یا iOS توسعه دهند، به SDK سیستم عامل معروفند.

۲. SDKهای دستگاه

اگر بخواهید اپلیکیشن موبایل خود را برای یک دستگاه خاص، مثلاً iPhone یا Samsung Galaxy بسازید، باید از SDK دستگاه استفاده کنید. البته به این نکته توجه کنید که معنی این موضوع این نیست که اپلیکیشنی که مثلاً برای Samsung Galaxy توسعه داده شده، در گوشی‌های شیائومی اجرا نمی‌شود؛ موضوع فقط بهینه‌تر بودن اپلیکیشن برای همان گوشی خاص است.

۳. SDKهای سرویس

اگر بخواهید اپلیکیشن خود را با یک سرویس خارجی، مثلاً Google Map یا به‌عنوان مثال Facebook ادغام کنید، بهترین کار این است که از SDK‌ همان سرویس استفاده کنید.

۴. SDK منبع باز

بعضی از SDKها منبع باز هستند. یعنی اینکه سورس کُدهای آن‌ها به‌صورت رایگان منتشر می‌شود. با توجه به اینکه توسعه‌دهندگان دیگر هم می‌توانند این SDKها را توسعه دهند و ایرادات احتمالی آن‌ها را رفع کنند، معمولاً مشکلات کمتری دارند. مثلاً Synk Java SDK‌ و Oracle Cloud Infrastructure SDK از جمله SDKهای اُپن سورس هستند.

۵. SDK سخت‌افزار

SDKهای سخت‌افزار معمولاً برای اینترنت اشیاء (IoT) طراحی می‌شوند. محتویات این SDK هم شامل داکیومنت‌ها و هم شامل قطعات توسعه (Development Pieces) می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید محصولتان را پیکربندی و از آن استفاده کنید.

مثلاً SDK‌ توسعه‌ی سخت‌افزار موبایل اسنپ دراگون ۸۶۵، از طراحی و توسعه‌ی موبایل‌هایی که بر روی این تراشه اجرا می‌شوند، پشتیبانی می‌کند.

۶. SDKهای اختصاصی

SDKهای اختصاصی منبع باز نیستند. یعنی توسعه‌دهندگان برای استفاده از آن باید مجوز یا همان SDK Lisence داشته باشند. علاوه بر آن، مجوز تغییر کُد هم به استفاده کنندگان از آن داده نمی‌شود.

البته انواع مختلفی از SDK وجود دارد که در این قسمت، به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم.

انواع SDK شامل چه چیزهایی می‌شود؟
انواع SDK و نحوه کار آن‌ها

تفاوت بین JDK‌ و SDK چیست؟

JDK مخفف عبارت Java Development Kit است و همان‌طور که از اسم آن هم پیداست، برای توسعه‌ی برنامه‌های جاوا از آن استفاده می‌شود. JDK هم شامل موارد مهمی است که کار توسعه را برای برنامه‌نویسان جاوا به‌شدت راحت کرده است. این نکته را هم بدانید بد نیست؛ JDK فقط توسط کمپانی ORACLE توسعه یافته و یک محصول کاملاً تجاری است.

JDK شامل چه مواردی است؟

شما می‌توانید محتویات زیر را در کیت جاوا پیدا کنید:

۱. JVM (Java Virtual Machine)

این یک ماشین مجازی است که کارِ اصلی آن، اجرا کردن کُدهای JAVA است.

۲. Javac‌ (Java Compiler)

یک کامپایلر هم در کیت جاوا قرار داده شده است که کدهایی که به این زبان نوشته شده است را به Bytecode تبدیل می‌کند.

۳. Java API

Java API هم شامل مجموعه‌ای از کلاس‌ها و توابع است که توسعه دهنده با استفاده از آن می‌تواند ساخت برنامه‌های جاوا را با سرعت بیشتری انجام دهد.

SDK چطور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

تا این قسمت، هر چه یاد گرفتیم در مورد این بود که SDK‌ چیست، چه مزایایی دارد و اصلاً آیا باید از آن استفاده کنید یا نه. اما هنوز در مورد اینکه چطور باید از SDK استفاده کنیم، چیزی نمی‌دانید.

به‌طور معمول، استفاده از SDK چند مرحله‌ی مشخص دارد:

۱. خرید و دانلود SDK

اولین مرحله، قاعدتاً به‌دست آوردن SDK است. حالا این SDK ممکن است رایگان باشد که کافی است آن را دانلود کنید و یا غیررایگان باشد که قبل از دانلود آن، باید آن را بخرید. به هر حال در آخر این مرحله، شما باید فایل‌های SDK را در اختیار داشته باشید.

۲. استفاده از API

حالا می‌توانید از APIهایی که در پکیج SDK قرار گرفته، استفاده کنید. اینکه چطور می‌توانید از هر یک از این APIها استفاده کنید، در داکیومنت‌های SDK نوشته شده است.

۳. از نمونه کُدها استفاده کنید

اگر در مسیر استفاده از API به مشکلی برخورد کردید، نگران نباشید. نمونه کُدهایی در داخل پکیج وجود دارد که می‌توانید ابتدا آن‌ها را مطالعه کنید و بر اساس نیاز خودتان، تغییرشان دهید. اما به هر حال کار شما توسعه‌ی نرم‌افزار است و پیدا کردن راه‌حل برای چالش‌ها را خیلی خوب بلدید‍!

۴. تست کنید

وقتی کار کُدنویسی‌تان تمام شد، وقت این است که کُدهای نوشته شده را تست کنید و ببینید که آیا همان خروجی مدنظرتان را می‌دهند یا نه. ابزارهای Debugger که داخل بعضی SDKها قرار داده شده، احتمالاً بتواند کارتان را در این بخش ساده‌تر کند.

یک SDK خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

فرض کنید می‌خواهید یک SDK را برای توسعه‌ی یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن انتخاب کنید. اگر دو شرکت، دقیقاً همان SDK موردنظرتان را ارائه کرده باشند، کدام را انتخاب می‌کنید؟‌ نکات زیر به شما کمک می‌کند تا یک SDK خوب را تشخیص دهید:

۱. از چه زبانی برای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنید؟

اولین نکته‌ای که باید در SDK انتخابی شما رعایت شود این است که زبانی که می‌خواهید با آن برنامه‌نویسی کنید را پوشش دهد. طبیعی است که اگر SDK‌ انتخابی‌تان این شرط را نداشته باشد، اصلاً قابل استفاده نیست؛ چه برسد به اینکه بخواهد بهترین SDK‌ باشد.

۲. نام‌گذاری به صورت صحیح انجام شده است؟

دومین نکته‌ای که در تجربه‌ی کار با SDK مهم است، شیوه‌ی نام‌گذاری است. ممکن است در نگاه اول، این موضوع چندان مهم به نظر نرسد اما وقتی می‌خواهید با SDK‌ کار کنید، حتماً متوجه اهمیت آن می‌شوید. به‌طور کلی یکی از بهترین روش‌ها برای نام‌گذاری‌ها در برنامه‌نویسی، استفاده از سیستم camelCase است که به‌خصوص در عبارات ترکیبی کاربرد دارد. روش کار هم این‌طور است که در عبارت‌های ترکیبی، به استثنایِ کلمه‌ی اول، همه‌ی کلمات با حرف بزرگ نوشته می‌شوند؛ دقیقاً مثل camelCase!

۳. SDK‌ با آپدیت اتوماتیک را انتخاب کنید

سعی کنید از SDKهایی استفاده کنید که به‌صورت اتوماتیک آپدیت می‌شوند؛ چون اگر این کار به‌صورت دستی انجام شود، ممکن است مثلاً یکی از APIها آپدیت نشود یا فراموش شود و همین، ابتدای ایجاد مشکل برای شماست.

۴. Persistent HTTP را فراموش نکنید

قابلیت Persistent HTTP به شما این امکان را می‌دهد که از یک اتصال TCP برای دریافت چندین Request و پاسخ به آن‌ها استفاده کنید. این را در مقابل روشی بگذارید که برای هر درخواست HTTP، یک اتصال TCP موردنیاز است.

استفاده از این روش باعث می‌شود منابع کمتری از سرور، شامل CPU و RAM استفاده شود. همچنین با توجه به اینکه تعداد کانکشن‌های TCP هم کمتر می‌شود، بار شبکه هم کمتر می‌شود. همه‌ی این موارد به اضافه‌ی یک دو جین مزیت اضافی را در نظر بگیرید تا کاملاً متقاعد شوید که در انتخاب SDK‌ باید توجه کنید که از Persistent HTTP استفاده شده باشد.

نمونه‌ای از این موضوع برای زبان پایتون را در ادامه ببینید:

import requests

# Create a session object to reuse the connection

session = requests.Session()

# Set the keep-alive header to enable persistent connections

session.headers.update({'Connection': 'keep-alive'})

# Define the API endpoint URL

url = 'https://api.example.com'

# Define the payload for the API call

payload = {'key': 'value'}

# Make the API call using the session object

response = session.post(url, json=payload)

# Process the API response

if response.status_code == 200:

data = response.json()

# Process the API response data

else:

 # Handle API errors

۵. اصلاً SDK به دردتان می‌خورد؟

اما قبل از اینکه اصلاً به استفاده از SDK‌ و انتخاب آن فکر کنید، ببینید که آیا واقعاً به SDK‌ نیاز دارید؟‌ توضیحِ بیشتر اینکه در بعضی پروژه‌ها، مثلاً وقتی که APIهای ساده‌ای دارید، شاید بهتر باشد همان API را خودتان به‌صورت دستی بنویسید و درگیرِ کار با SDK نشوید.

توجه کنید که هر ابزاری اگر چه ممکن است نکات مثبتی داشته باشد، اما باید سرِ جای خودشان هم مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین قبل از هر چیزی به این فکر کنید که آیا اصلاً به SDK نیاز دارید یا نه.

جمع‌بندی

SDK چیست؟‌ این سؤال را بارها از برنامه‌نویسان و توسعه‌‌دهندگانی شنیده‌ام که حتی سال‌هاست کارشان سر و کله زدن با دنیای کُدهاست. خیلی خلاصه اگر بخواهم بگویم، SDK یا همان «کیت توسعه‌ی نرم‌افزار»، یک پکیج کامل است که مثل یک جعبه ابزارِ مفید، هر چیزی را که برای توسعه‌ی یک نرم‌افزار نیاز دارید، در اختیارتان می‌گذارد. از داکیومنت‌های قوی گرفته تا نمونه‌ی کُدها و APIها و حتی در برخی موارد، ابزارهای مفیدی برای پشتیبانی و دیباگ. در این مطلب از آموزش برنامه‌نویسی بلاگ پارس پک هر چیزی را که باید در مورد SDK می‌دانستید، عنوان کردیم.

سؤالات متداول

۱. SDK چیست؟

SDK مخفف Software Development Kit یا کیت توسعه‌ی نرم‌افزار است. این کیت شامل موارد بسیار مهمی است که کارِ توسعه‌ی نرم‌افزار را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند.

۲. Android SDK چیست؟

به SDKهایی که فقط برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها برای سیستم عامل اندروید تولید شده‌اند، Android SDK می‌گویند.

۳. مزایای استفاده از SDK چیست؟

استفاده از SDK مزایای مهمی برای توسعه دهنده دارد؛ از سریع‌تر شدن روند توسعه گرفته تا عملکرد بهتر اپلیکیشن برای سیستم عامل موردنظر و البته صرفه‌جویی در هزینه‌ها، همگی از مزایای استفاده از این کیت‌های محبوب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم