فلاتر چیست؟ معرفی بهترین ویژگی‌‌ها و مزیت‌های فلاتر

فلاتر چیست؟
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
پنج‌شنبه 15 تیر 1402
مطالعه: ۱۶ دقیقه ۰ نظر ۱۲۰۰ بازدید

فلاتر چیست؟ فلاتر (Flutter) یکی از پلتفرم‌های توسعه اپلیکیشن به‌شمار می‌آید که در سال ۲۰۱۷، گوگل آن را معرفی کرده است. فقط یک ماه پس از انتشار اولین نسخه فلاتر، امتیاز ۵۰‌هزار برای آن در گیت‌هاب ثبت شد.

فریم‌ورک قدرتمند فلاتر‌ با وجود عمر کوتاهش، به‌خوبی توانسته است تا محبوبیت خود را میان برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن پیدا کند. این پلتفرم با ویژگی‌های کاربردی‌اش، ساخت اپلیکیشن روی دستگاه‌های اندروید و IOS را راحت کرده است.

در این مطلب از بلاگ پارس پک، به سؤال «Flutter چیست؟» به‌طورکامل جواب می‌دهیم و به کاربردهایش نیز اشاره می‌کنیم. اگر مشتاق یادگیری این پلتفرم کم‌سن‌و‌سال، اما محبوب هستید یا قصد دارید برای توسعه برنامه‌هایتان از راه‌های ساده‌تر و سریع‌تری استفاده کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

فلاتر (Flutter) چیست؟

فلاتر (Flutter) پلتفرمی متن‌باز است که گوگل آن را معرفی کرده و توسعه‌دهندگان فرانت‌اند یا فول‌استک به‌منظور ایجاد رابط کاربری (UI) برای اپلیکیشن‌های اندروید یا iOS می‌توانند از آن استفاده کنند. حال ابزار کار Flutter چیست؟ فلاتر برای توسعه اپلیکیشن‌ها از دو ابزار مهم استفاده می‌کند:

  • SDK (مخفف Software Development Kit): مجموعه‌ای از ابزارهاست که به طراحی و توسعه اپلیکیشن کمک می‌کند.
  • ویجت: مجموعه‌ای از اجزای رابط کاربری است که با کمک آن‌ می‌توانید براساس سلیقه خودتان برنامه را شخصی‌سازی کنید. برای مثال، دکمه‌ها و اسلایدر یا عناصر دیگر اپلیکیشن را به‌راحتی تغییر دهید.

منظور از ویجت در فلاتر چیست؟

اجازه دهید با ذکر مثالی ساده، کاربرد ویجت در فلاتر را توضیح دهیم. اگر قصد داشته باشید دکمه یا پنجره یا عنصری در اپلیکیشن را طراحی کنید، با استفاده از ویجت‌ها این کار را می‌توانید به‌راحتی انجام دهید.

حتی برای طرح‌بندی در برنامه مانند حاشیه عنصر نیز می‌توانید از ویجت فلاتر بهره ببرید. در پاسخ به این پرسش که «کاربرد ویجت در فریم‌ ورک فلاتر چیست؟»، به‌طورخلاصه باید بگوییم که ویجت امکان ساخت صفر تا صد واسط کاربری را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

فلاتر چگونه کار می‌کند؟

فلاتر کیت توسعه نرم‌افزار اپلیکیشن (SDk) است که به شما امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های نیتیو باکیفیت را روی اندروید یا IOS توسعه بدهید. گوگل نیز با ارائه سیستم‌عامل جدید خود، یعنی Fuchsia، فلاتر را به راهکاری اصلی برای ساخت برنامه‌های چند‌پلتفرمی تبدیل کرده است.

هنگام کار با فلاتر ابزارهای طراحی، یعنی ویجت‌ها، ابزار کارتان هستند. درواقع، ویجت بلوک اصلی فلاتر است که به‌کمک آن می‌توانید جذابیت بصری و کاربردی را در برنامه به‌وجود آورید. ویجت‌ها در دو نوع بدون حالت (Stateless) و حالت‌دار (Stateful) وجود دارند:

  • ویجت‌های بدون حالت: ابزارک‌های ساده‌ای هستند که هیچ حالت داخلی در آن‌ها به‌کار نرفته است و اغلب برای دکمه یا متن استفاده می‌شود.
  • ویجت‌های حالت‌دار: از حالت داخلی برخوردار‌ند که از آن می‌توان برای عناصر ورودی کاربر یا کنترل انیمیشن استفاده کرد. علاوه‌بر‌این، ظاهر کل ویجت را با حالت‌های داخلی موجود در ویجت می‌توانید تغییر دهید.

ناگفته نماند که برای کار با فلاتر با استفاده از زبان برنامه‌نویسی دارت، می‌توانید از‌طریق ویجت‌های حالت‌دار یا بدون حالت، اپلیکیشن مدنظرتان را طراحی کنید یا توسعه دهید.

Flutter چیست؟
آشنایی با نحوه کار فلاتر

ویژگی‌‌های مهم فلاتر

فریم‌ورک فلاتر با بهره‌مندی از کتابخانه‌های گرافیکی و انیمیشن‌های قدرتمند، ساخت رابط کاربری را برایتان ساده‌تر می‌کند. حال مهم‌ترین ویژگی فریم‌ ورک فلاتر چیست؟ با این فریم‌ورک می‌توانید اپلیکیشن نیتیو موبایل (Native App) را با یک کد مبنا طراحی کنید و آن را برای پلتفرم‌های مختلف توسعه دهید. به‌بیان بهتر، اپلیکیشنی خاص برای استفاده در دستگاه و سیستم‌عاملی خاص می‌توانید طراحی کنید و هم‌زمان از آن برای پلتفرم‌های دیگر مانند اندروید یا IOS بهره بگیرید. در‌ادامه، به این فریم‌ورک قدرتمند دقیق‌تر نگاه خواهیم کرد.

۱. دارت؛ زبان برنامه‌نویسی فلاتر

اگر برایتان سؤال است که «زبان برنامه‌نویسی فریم‌ ورک فلاتر چیست؟»، باید بگوییم که فلاتر از زبان برنامه‌نویسی دارت بهره گرفته است. با یادگیری زبان دارت و فلاتر، می‌توانید اپلیکیشن‌های کاربرپسند و جذابی برای اندروید و IOS بسازید. دارت زبان برنامه‌نویسی شی‌ءگراست که برای ساخت اپلیکیشن و توسعه فرانت‌اند می‌توان از آن استفاده کرد.

سینتکس (Syntax) دارت در‌مقایسه‌با جاوا به‌گونه‌ای طراحی شده است که از مشکلات عملکردی برنامه جلوگیری کند. درضمن، از پیچیدگی‌های جاوا در دارت خبری نیست. زبان برنامه‌نویسی دارت در فلاتر یا ری‌اکت نیتیو راه‌حل راحت‌تری برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل در‌اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

علاوه‌بر‌این، در فلاتر به برقراری ارتباط با کامپوننت‌های نیتیو از‌طریق جاوا‌اسکریپت نیازی ندارید؛ به‌همین‌دلیل، در فلاتر عملکرد و بهره‌وری اپلیکیشن بهتر و بیشتر است. درواقع، زبان برنامه‌نویسی دارت که در این پلتفرم به کار رفته، توسعه اپلیکیشن را ساده‌تر و سریع‌تر کرده است.

۲. سازگاری و سرعت توسعه بسیار زیاد با بهره‌مندی از ویجت

فلاتر به‌جای تکیه بر ویجت‌های داخلی اپلیکیشن، آن‌ها را با استفاده از موتور گرافیکی خود رندر می‌کند. موتور فلاتر به زبان C++ نوشته شده است. سطح پایین رندرگیری در فلاتر موجب شده است تا کاربر در تمام قسمت‌های برنامه ظاهر یکسانی را تجربه کند.

این امر انعطاف‌پذیری بیشتری برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن فراهم کرده است؛ زیرا با ویجت‌های فلاتر می‌توان عملکردهایی که ویجت‌های پلتفرم نمی‌تواند انجام دهد، به‌راحتی پیاده‌سازی‌ کرد.

برای استفاده از ویجت‌های فلاتر، فقط کافی‌ است کتابخانه مربوط به آن را دانلود کنید. پس‌از‌آن، می‌توانید از ۱۴ دسته‌ موجود در کتابخانه ویجت فلاتر، ازجمله استایل، ابزارک‌های طراحی، فایل و انیمیشن استفاده کنید.

به‌‌عبارت‌دیگر، فلاتر در‌مقایسه‌با زبان‌های بومی مثل جاوا یا کاتلین، سرعت توسعه بیشتری دارد؛ زیرا به‌کمک ویجت‌ها به‌راحتی می‌توانید با چند خط کدنویسی ساده اپلیکیشن را توسعه دهید.

۳. Hot Reload؛ سریع‌ترین تجربه اجرا در توسعه اپلیکیشن‌

منظور از Hot Reload در فریم‌ ورک فلاتر چیست؟ بدون استفاده از فلاتر در توسعه اپلیکیشن‌، ناچارید هربار حین اِعمال تغییراتی در برنامه، کل اپلیکیشن را مجدداً اجرا کنید تا نتیجه تغییرات را ببینید.

درمقابل، فلاتر این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا هر تغییری در برنامه اِعمال کردید، در کمتر از یک ثانیه نتیجه آن را مشاهده کنید، بدون اینکه به راه‌اندازی مجدد اپلیکیشن‌ نیاز داشته باشد.

برای آشنایی با ویژگی اصلی و امکانات Bootstrap و مزایا و معایب آن مقاله زیر را بخوانید.

Bootstrap چیست؟

مزایای فلاتر چیست؟

اصلی‌ترین مزیت Flutter چیست؟ سرعت اجرای برنامه را می‌توان مهم‌ترین مزیت فلاتر دانست. درواقع، با تولید یک برنامه می‌توانید خروجی‌های مختلف بگیرید، بدون اینکه به صرف هزینه و زمان بسیار برای هر خروجی نیاز داشته باشید. برخی دیگر از مزایای فلاتر بدین‌شرح‌اند:

۱. رابط کاربری منعطف

منظور از رابط کاربری منعطف در فلاتر این است که در سریع‌ترین زمان با ساده‌ترین اقدامات می‌توانید ظواهر خلاقانه و پیچیده‌ در برنامه به‌وجود بیاورید؛ اقداماتی که پیاده‌سازی آن‌ها با زبان‌های بومی نه‌تنها دشوار و زمان‌بر است؛ بلکه گاهی اوقات غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

۲. برخورداری از مستندات کامل

«منظور از برخورداری مستندات کامل در فلاتر چیست؟» برای استفاده از تکنولوژی جدید، بهره‌مندی از مستندات کامل بسیار اهمیت دارد. خبر خوش درباره فلاتر این است که همه‌چیز با مثال‌های ساده و آسان در مستندات این فریم‌ورک فراهم است. هربار مشکلی در استفاده از فلاتر برایتان به‌وجود بیاید، با مراجعه به مستندات می‌توانید پاسخ مسئله‌تان را پیدا کنید.

۳. متن‌باز و رایگان بودن تمام ابزارک‌ها

فریم‌ورک فلاتر و زبان ‌برنامه‌نویسی دارت هر دو منبع‌باز و رایگان هستند. منبع‌باز‌بودن این فریم‌ورک باعث شده است تا متخصصان و برنامه‌نویسان برای بهبود عملکرد آن، مستند قدرتمندی برای فلاتر ایجاد کنند.

درواقع، فلاتر مانند جامعه‌ای در حال رشد است که در آن، برنامه‌نویسان و متخصصان خبره دیدگاه‌ها و تجربه‌های خود از این تکنولوژی کاربردی را تبادل می‌کنند. با مراجعه به مخزن گیت‌هاب یا انجمن‌های فلاتر یا وب‌سایت Flutter AWesome، می‌توانید از تجربیات افراد متخصص در‌زمینه کار با فلاتر بهره‌مند شوید.

۴. امکان ساخت برنامه‌های چندپلتفرمی

در فلاتر این امکان وجود دارد که با کدنویسی برای هر دو نسخه اندروید و IOS از آن کد استفاده کنید و درواقع، به سوئیچ‌کردن بین پلتفرم‌های مختلف با فلاتر نیازی نیست.

حال فایده ساخت برنامه‌های چندپلتفرمی با فلاتر چیست؟ با بهره‌مندی از این ویژگی فلاتر، از آن برای ساخت برنامه‌های تحت‌وب نیز می‌توانید استفاده کنید. بدین‌ترتیب، تا حد زیادی در انرژی و زمان شما برای توسعه برنامه صرفه‌جویی خواهد شد.

۵. سازگاری چشمگیر با استارتاپ‌های MVP

استارتاپ‌های MVP استارتاپ‌هایی هستند که قصد دارند محصولی با پذیرش حداقلی در سریع‌ترین زمان ارائه دهند. در این شرایط، فلاتر گزینه مناسبی برای توسعه اپلیکیشن به‌شمار می‌رود.

کاربرد فریم‌ورک فلاتر در استارتاپ‌های MVP چیست؟ به‌بیان ساده، با کمک فلاتر می‌توانید بدون نیاز به تولید و نگه‌داری دو اپلیکیشن در پلتفرم‌های اندروید و IOS، آن را با هزینه ارزان و در سریع‌ترین زمان و با کارایی و جذابیت بصری خیره‌کننده طراحی کنید.

برای آشنایی با بررسی کامل ویژگی‌ها و کاربرد‌های کیت توسعه نرم‌افزار مقاله زیر را بخوانید.

SDK چیست؟

معرفی اپلیکیشن‌های طراحی‌شده با فلاتر

جذابیت و کارایی فلاتر به‌حدی است که فناوری ابری آمازون نیز از آن پشتیبانی می‌کند. دلیل استفاده آمازون از فریم‌ ورک فلاتر چیست؟ فلاتر به شما کمک می‌کند تا قسمت‌هایی از برنامه را بسازید که کاربران آن می‌بینند. این در حالی‌ است که برنامه به قسمت‌های دیگری همچون احراز هویت و ذخیره دیتا و تجزیه‌و‌تحلیل نیز نیاز دارد.

این‌جاست که AWS آمازون وارد عمل می‌شود و با ویژگی‌هایی که ارائه می‌کند، چنین امکانی را فراهم می‌کند. اگرچه در کشور ما هنوز استفاده از فلاتر آن‌هم به‌‌دلیل زبان‌ برنامه‌نویسی‌اش به‌اندازه جاوا یا کاتلین یا سویفت چندان محبوب نشده، این تکنولوژی جدید توانسته است چندین کسب‌وکار و استارتاپ‌ها محبوب دنیا را به‌وجود آورد. برخی از اپلیکیشن‌های معروف طراحی‌شده با فلاتر ازاین‌قرارند:

۱. رفلکتلی (Reflectly)؛ اپلیکیشن Lifestyle

برنامه Reflectly نوعی برنامه Lifestyle محسوب می‌شود که به‌واسطه هوش مصنوعی ساخته شده است. در این برنامه، کاربران با پاسخ به پرسش‌های جدیدی که هوش مصنوعی رفلکتلی از آن‌ها می‌کند، تصمیم می‌گیرند چه کارهایی انجام دهند.

۲. گوگل ادز (Google Ads)؛ اپلیکیشن تبلیغاتی

در فهرست اپلیکیشن‌های برتر طراحی‌شده با فلاتر‌، اپلیکیشن گوگل ادز جزو اپلیکیشن‌های معروف‌ است. در این پلتفرم تبلیغاتی، کمپین‌های بازاریابی خود را می‌توانید به‌سادگی راه‌اندازی و در بستر کاربری ساده و جذاب آن، آمار را تجزیه‌و‌تحلیل کنید.

۳. علی ‌بابا (Alibaba)؛ موفق‌ترین فروشگاه اینترنتی

Alibaba، ازجمله وب‌سایت‌های E-Commerce موفق، برای توسعه نسخه اپلیکیشن‌ خود از فلاتر بهره گرفته است. درواقع، تغییراتی که علی‌بابا برای انجام معاملات جهانی در نسخه اپلیکیشن‌ خود اِعمال کرده، به‌کمک ویجت‌های فلاتر بوده است.

۴. تاپ‌لاین (Topline)؛ اپلیکیشن موسیقی

اپلیکیشن تاپ‌لاین برنامه‌ای برای سازندگان موسیقی است. درواقع، با این برنامه می‌توان ایده‌هایی که برای ساخت آهنگ به‌ ذهن‌ فرد می‌رسد، در هر‌جا و هر‌زمان ضبط کرد. ساخت این اپلیکیشن فقط ده هفته زمان برد. بهره‌مندی از فریم‌ورک فلاتر مدت‌زمان ساخت آن را تا این اندازه کاهش داده است.

فریم ورک فلاتر چیست؟
کدام اپلیکیشن‌ها با فلاتر طراحی شده‌اند؟

کدام کسب‌وکارهایی از فلاتر استفاده کنند؟

با تمام مزیت‌ها و ویژگی‌هایی که از فلاتر گفتیم، اگر قصد دارید بازی بزرگی مثل کلش‌ آف‌ کلنز را راه‌اندازی کنید، احتمالاً میانه مسیر متوجه شوید که پیاده‌سازی آن با فلاتر ممکن نیست. با اینکه فلاتر در طراحی و توسعه برخی از اپلیکیشن‌های بزرگ و بازی‌های سنگین هنوز جای کار دارد، به‌کمک آن می‌توان توسعه و برنامه‌نویسی سایر اپلیکیشن‌ها را ساده‌تر کرد. در‌ادامه، برخی از کسب‌وکارهایی را معرفی می‌کنیم که بهره‌گیری از فلاتر در آن‌ها مفید و ثمربخش خواهد بود.

۱. استارتاپ‌های نوپا

فلاتر انتخاب مناسبی برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به‌شمار می‌رود؛ زیرا علاوه‌بر اینکه فریم‌ورکی رایگان و راحت است، استفاده از آن برای توسعه اپلیکیشن‌ کار استارتاپ‌ها را راحت‌تر می‌کند. این فریم‌ورک با بهره‌مندی از ابزارهای کاربردی و کتابخانه‌های پیشرفته، در ساخت اپ باکیفیت و کاربرپسند با کمترین هزینه کمکتان خواهد کرد.

۲. کسب‌وکارهایی با منابع محدود

اگر منابع محدودی دراختیار دارید، فریم‌ورک فلاتر گزینه‌های مناسبی مانند صرفه‌جویی در زمان و هزینه در‌اختیارتان قرار می‌دهد؛ چراکه برای توسعه آن با فلاتر به صرف زمان و هزینه چندانی نیازی ندارید.

۳. کسب‌وکارهای نیازمند به ساخت MVP

اگر می‌خواهید ساده‌ترین شکل از محصولتان را در سریع‌ترین زمان نشان دهید، استفاده از فلاتر گزینه مطلوبی خواهد بود. برای مثال، فرض کنید برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذار نیاز است MVP از محصولتان ارائه دهید. توسعه اپلیکیشن موبایل با فلاتر دردسرهای ساخت و نگه‌داری سایر زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید و IOS را ندارد. درواقع، ویژگی انعطاف‌پذیری فلاتر باعث شده است تا تفاوت برنامه ساخته‌شده با فلاتر در‌مقایسه‌با سایر زبان بومی مثل کاتلین یا سویفت چندان مشخص نباشد.

مقایسه فلاتر با React Native

فرق ری‌اکت نیتیو با فریم‌ ورک فلاتر چیست؟ در ابتدا باید بگوییم که هر دو فناوری برای توسعه اپلیکیشن‌ موبایل کاربرد دارند؛ اما هرکدام فریم‌ورک مخصوص خود را دارند. درواقع، انتخاب بین فلاتر یا ری‌اکت نیتیو به نیاز پروژه بستگی دارد. فلاتر به‌‌دلیل کارایی و سهولت استفاده و سرعت چشمگیرش گزینه مناسب‌تری برای طراحی برنامه‌های پیچیده است.

درمقابل، React Native از زبان بومی‌ بهره می‌برد که تجربه کاربری بهتری برای ساخت اپلیکیشن‌هایی مثل انیمیشن در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه‌بر‌این، همان‌طور‌که پیش‌تر اشاره کردیم، فلاتر در‌مقایسه‌با React Native هیچ پل ارتباطی برای برقراری ارتباط با جاوا‌اسکریپت نیاز ندارد و سرعت عمل بیشتری به برنامه‌نویس می‌بخشد.

مقایسه فلاتر با اندروید استودیو

اگر برایتان سؤال است که «فرق اندروید استودیو با Flutter چیست؟»، باید بگوییم با فلاتر می‌توانید بهترین برنامه‌های چند‌پلتفرمی بازار را بسازید. هر دو فریم‌ورک مزایا و معایب خود را دارند.

اگرچه اندروید استودیو ابزاری جالب و کاربردی محسوب می‌شود، ویژگی سرعت عملکرد سریع‌تر فلاتر آن را از جنبه‌های مختلفی کاربردی‌تر از اندروید استودیو خواهد کرد.

با استفاده از اندروید استودیو، می‌توانید اپلیکیشن‌های اندرویدی نیتیو را توسعه دهید که به زمان و عملیات بیشتری از فریم‌ورک‌های چند‌پلتفرمی مثل فلاتر نیاز دارند.

مقایسه فلاتر با کاتلین

تفاوت Kotlin با فریم‌ ورک فلاتر چیست؟ کاتلین اغلب برای ساخت برنامه‌های ساده و سریع به‌کار می‌رود که به محیط چندپلتفرمی نیاز ندارند. با‌این‌حال، کاتلین درمقایسه‌با فلاتر از رابط کاربری بسیار پیشرفته‌تری تشکیل شده است.

به‌عبارت‌دیگر، اگر قصد دارید برنامه‌ای سریع و ساده با رابط کاربری نه‌چندان پیچیده را راه‌اندازی کنید، فلاتر گزینه مناسب‌تر از کاتلین است. باوجوداین‌، اگر می‌خواهید رابط کاربری بهینه و سفارشی‌شده را برای کسب‌وکار تجاری بزرگی راه‌اندازی کنید، کاتلین گزینه بهتری خواهد بود.

برای آشنایی با آموزش گام‌به‌گام ساخت پروژه React با Vite مقاله زیر را بخوانید.

ساخت پروژه React با Vite

مسیر یادگیری فلاتر

برای توسعه اپلیکیشن‌، ابتدا باید برنامه‌نویسی مبتنی‌بر شیء (OOP) را یاد بگیرید. علاوه‌بر‌این، برای یادگیری فلاتر به فراگرفتن زبان برنامه‌نویسی دارت نیاز خواهید داشت. برای یادگیری این زبان برنامه‌نویسی، از فیلم‌های آموزشی آنلاین یا دوره‌های آنلاین یا مستندات موجود در گیت‌هاب می‌توانید استفاده کنید. همچنین، در وب‌سایت رسمی Flutter مستندها و ویدئوهای آنلاین جامعی به زبان انگلیسی قرار دارد که مشاهده آن‌ها کمکتان خواهد کرد.

در مسیر یادگیری فلاتر، بهتر است با یکی از فریم‌ورک‌های توسعه اپلیکیشن موبایل مانند اندروید، iOS ،React Native و Swift آشنایی داشته باشید. از‌آن‌جا‌که در فلاتر از رابط کاربری اعلانی (Declarative UI) استفاده می‌‌شود، بهتر است آن را یاد بگیرید یا کمی تجربه در‌زمینه کار با این رابط کاربری کسب کنید.

در مسیر یادگیری فلاتر، بهتر است گام‌های مهمی را به‌صورت دسته‌بندی‌شده یاد بگیرید. برای مثال، به‌عنوان برنامه‌نویسی که به دنیای فلاتر قدم گذاشته است، باید نحوه ایجاد و ساخت طرح‌بندی اجزا را بلد باشید؛ مثلاً بدانید که فلاتر چگونه به‌کمک ویجت‌ها اجزای برنامه را می‌سازد.

همچنین، به نحوه افزودن ویجت حالت‌دار باید مسلط باشید. درنهایت، لازم است بدانید که چگونه پس از ساخت برنامه در فلاتر، به‌کمک انواع آزمایش یونیت یا آزمایش ویجت یا آزمایش یکپارچه‌سازی معایب احتمالی برنامه را تشخیص دهید و آن‌ها را برطرف کنید.

نقشه راه فلاتر
نقشه راه برای تبدیل‌شدن به توسعه‌دهنده فلاتر

دو روش نصب و راه‌اندازی فلاتر

پس از اینکه پیش‌نیاز‌های لازم برای کار با فلاتر را یاد گرفتیم، به مرحله نصب می‌رسیم. برای نصب فلاتر، به سیستم‌عامل ویندوز ۷ یا جدیدتر و تقریباً ۱.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز داریم.

برای نصب فلاتر، بسته نصبی SDK فلاتر را از وب‌سایت فلاتر دانلود و سپس فایل Flutter را به محل نصب روی سیستم منتقل می‌کنیم. برای توسعه‌ از محیط توسعه یکپارچه IDE استفاده می‌کنیم؛ زیرا استفاده از آن توسعه و آزمودن برنامه را ساده‌تر خواهد کرد. دو IDE محبوب عبارت‌اند از:

  • کد VS: این نوع کد بهترین روش استفاده برای هر برنامه‌ای است که قصد دارید آن را توسعه دهید.
  • اندروید استودیو: برای کار در محیط اندروید استودیو باید پلاگین‌هایی را برای فلاتر و دارت روی سیستم خود نصب و SDK را تنظیم کنید. سپس، می‌توانید کار با آن را آغاز کنید.

شروع کار با فلاتر؛ ساخت پروژه سلام دنیا

در ابتدا کار را با برنامه‌ای ساده مانند طراحی «Hello World» آغاز می‌کنیم. هرچند برنامه یادشده برنامه‌ای ساده برای شروع کار با فلاتر محسوب می‌شود، شروع خوبی برای ساخت اپلیکیشن به‌شمار می‌رود. برای ایجاد پروژه‌ای جدید در فلاتر، فقط کافی‌ است تایپ کنیم:

Flutter create proj_hello_world

با این دستور پروژه ساخته خواهد شد؛ البته پس از نصب افزونه‌های فلاتر و دارت، گزینه New Flutter Project در IDE قرار می‌گیرد. بعد از تعیین نام و ساخت پروژه جدید در فلاتر، باید محتوای فایل lib/main.dart را با کد زیر جایگزین کنیم:

// Copyright 2018 The Flutter team. All rights reserved.

// Use of this source code is governed by a BSD-style license that can be

// found in the LICENSE file.

import 'package:flutter/material.dart';

void main() => runApp(MyApp());

class MyApp extends StatelessWidget {

@override

Widget build(BuildContext context) {

return MaterialApp(

title: 'Welcome to Flutter',

home: Scaffold(

appBar: AppBar(

title: Text('Welcome to Flutter'),

),

body: Center(

child: Text('Hello World'),

),

),

);

}

}

سپس، برنامه را طبق روشی که IDE پیش می‌برد، اجرا می‌کنیم. در اجرای این کد، ممکن است برای اولین‌بار بارگیری آن زمان ببرد. پس‌از‌آن، برای بارگذاری سریع می‌توانیم از قابلیت Hot Reload فلاتر بهره بگیریم.

جمع‌بندی

فلاتر چیست؟ در این مطلب از بلاگ پارس پک، به‌طور‌مفصل بررسی کردیم که Flutter چیست. فلاتر فریم‌ورکی متن‌باز و رایگان است که آن را گوگل ارائه داده و از زبان برنامه‌نویسی دارت پشتیبانی می‌کند. این فریم‌ورک جدید و قدرتمند ابزاری کاربردی برای توسعه‌دهندگان به‌منظور توسعه اپلیکیشن به‌شمار می‌رود.

شاید در ابتدا کار با زبان‌ برنامه‌نویسی دارت در‌مقایسه‌با سایر زبان‌های بومی چندان راحت نباشد؛ با‌این‌حال، اگر می‌خواهید متخصص توسعه و برنامه‌نویسی به‌روز و باتجربه‌ای باشید، باید از این تکنولوژی محبوب استفاده کنید.

اگر تجربه کار با فریم‌ورک فلاتر را دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین، اگر سؤال یا ابهامی در‌زمینه استفاده از این فریم‌ورک نوپا و محبوب دارید، کارشناسان پارس پک آماده پاسخ‌گویی به پرسش‌هایتان خواهند بود.

اگر قصد دارید خیلی ساده و سریع اپلیکیشن‌های چند‌پلتفرمی را راه‌اندازی کنید، نیازی نیست ساعت‌ها انرژی و زمان و هزینه صرف کنید یا برای هر تغییر کوچک در برنامه، آن را مجدداً اجرا کنید یا برای هر پلتفرم برنامه جداگانه بنویسید. فریم‌ورک فلاتر به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان اپلیکیشنی باکیفیت و با رابط کاربری جذاب طراحی کنید.

سؤالات متداول

۱. فلاتر چیست و چه کاربردی دارد؟

Flutter فریم‌ورک منبع‌باز و رایگانی است که گوگل آن را برای توسعه اپلیکیشن‌ و ساخت رابط کاربری مخصوص متخصصان  فرانت‌اند و فول‌استک عرضه کرده است.

۲. آیا فلاتر از  React Native بهتر است؟

استفاده از فلاتر آسان‌تر از ری‌اکت نیتیو است و از زبان نسبتاً آسان دارت بهره می‌برد؛ درحالی‌که زبان برنامه‌نویسی ری‌اکت نیتیو جاوا‌اسکریپت است که پیچیدگی بیشتری دارد.

۳. آیا فلاتر نوعی برنامه‌نویسی است؟

فلاتر فریم‌ورکی برای توسعه اپلیکیشن است و از زبان برنامه‌نویسی دارت بهره‌ می‌گیرد که با کمک آن می‌توان در سریع‌ترین زمان برنامه‌های موبایل و دسکتاپ و چند‌پلتفرمی را روی دستگاه‌های مختلف توسعه داد.

۴. آیا کدنویسی با فلاتر سخت است؟

فلاتر یکی از فریم‌ورک‌های ساده توسعه اپلیکیشن است که آن را با کمک مستندات کامل و منابع مفید به‌راحتی می‌توان یاد گرفت.

۵. مزیت استفاده از فلاتر چیست؟

فلاتر رابط کاربری منعطف و سازگار و سرعت اجرای سریعی دارد که برای توسعه برنامه‌های چند‌پلتفرمی می‌توان از آن بهره برد. همچنین، متن‌باز و رایگان است و از مستندات کامل بهره می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم