آموزش گام به گام فعال سازی ZipArchive در cPanel و WHM

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
چهارشنبه 2 آذر 1401
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۱۹۶۵ بازدید

ZipArchive از‌جمله فیچرهای کاربردی PHP است که احتمال دارد به‌طورپیش‌فرض در سی پنل فعال نباشد. در این مطلب از سری مقالات کنترل پنل بلاگ پارس پک، قصد داریم نحوه فعال‌سازی این فیچر را در cPanel و WHM به شما آموزش دهیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

خرید هاست سی پنل برای استفاده از افزونه PHP Zip

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های میزبانی cpanel خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس هاست سی پنل پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

استفاده از افزونه PHP Zip چه مزایایی دارد؟

صاحبان وب‌سایت‌ها همیشه به‌دنبال پیدا‌کردن راهکارهایی برای کم‌کردن حجم فایل‌های وب‌سایت خود هستند. این امر می‌تواند روی بهبود نتایج SEO وب‌سایت تأثیر مستقیمی بگذارد. برای این منظور راهکارهای مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها فشرده‌سازی فایل‌هاست.

فرمت ZipArchive داده‌ها را به‌صورت استاندارد و بدون خراب‌شدن و ایجاد هیچ مشکلی فشرده و آن‌ها را برای ارسال و ذخیره مناسب می‌کند. ناگفته نماند وب‌سایت‌هایی که در آن‌ها از این نوع فایل‌ها استفاده شده است، برای پردازش آن‌ها به افزونه ZipArchive نیاز دارند. استفاده از این افزونه به وب‌سایت‌ها امکان خواهد داد تا فایل‌های فشرده‌سازی‌شده را بتوانند بخوانند یا در‌صورت لزوم، در آن‌ها تغییراتی اِعمال کنند.

برای آشنایی کامل با مزایا، معایب و جایگزین‌های cPanel می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.

سی پنل چیست؟

فعال‌ سازی ZipArchive به‌ صورت گام‌ به‌ گام در cPanel

برای فعال‌سازی این فیچر کاربردی، مراحل زیر را به‌ترتیب دنبال کنید:

۱. برای فعال‌سازی ZipArchive، ابتدا وارد داشبورد مدیریتی خود در cPanel شوید و عبارت PHP را جست‌وجو کنید. از میان گزینه‌هایی که در این قسمت قرار گرفته است، PHP Pear Packages را انتخاب کنید.

فعال‌ سازی ZipArchive در cPanel

آموزش فعال‌ سازی ZipArchive  در cPanel

۲. در صفحه جدید و در Textbox قسمت Find a “PHP Extensions and Application Packages”، کلمه PHP را درج و سپس روی دکمه Go کلیک کنید. با این کار، فهرست پکیج‌های PHP برای شما به‌نمایش درخواهد آمد.

۳. در این فهرست، گزینه PHP Archive را بیابید و سپس روی گزینه Install کلیک کنید. 

۴. پس از پایان نصب، گزارشی به شما نشان داده می‌شود. در این گزارش، می‌توانید ببینید که پکیج مدنظر به‌درستی نصب شده است یا خیر. بعد از اطمینان از این موضوع، مجدداً به داشبورد cPanel خود بازگردید.

۵. در داشبورد cPanel، باردیگر عبارت PHP را جست‌وجو و گزینه Select PHP Version را انتخاب کنید. 

۶. در صفحه جدیدی که برای شما به‌نمایش درآمده است، مطمئن شوید که گزینه ZIP فعال باشد.

برای آشنایی با آموزش کامل مشاهده لاگ‌ها در کنترل پنل سی پنل حتماً مقاله زیر را بخوانید.

مشاهده لاگ ها در سی پنل

فعال‌ سازی افزونه PHP zip در WHM

برای فعال‌سازی PHP Zip در WHM، ابتدا وارد WHM شوید و گزینه PHP Extensions را با استفاده از مسیر زیر انتخاب کنید:

Software > EasyApache 4 > Customize > PHP Extensions

سپس، عبارت zip را جست‌وجو و phpx.x-php-zip را برای تمامی نسخه‌ها فعال کنید. در‌نهایت، روی گزینه Review and Provision کلیک کنید. بدین‌ترتیب، افزونه ZIP روی تمامی وب‌سایت‌های قرارگرفته بر سرور که از PHP استفاده می‌کنند، فعال خواهد شد. 

چند خطای رایج هنگام فعال‌ سازی افزونه PHP Zip

معمولاً فعال‌سازی افزونه PHP Zip به‌طورکامل و بدون پیغام خطا فعال خواهد شد. با‌این‌حال، گاهی اوقات ممکن است به پیغام‌های خطا برخورد کنید. در‌ادامه، تعدادی از این خطاهای مهم اشاره کرده‌ایم:

۱. خطای Missing Library در فعال‌ سازی افزونه PHP Zip

این خطا به‌صورت زیر به شما نشان داده می‌شود:

PHP ZipArchive Library is missing or disabled

در اولین قدم، نسخه PHP خود را با استفاده از دستور زیر بررسی کنید:

php -v

در‌صورتی‌که از PHP 7.0 استفاده کرده باشید، با کمک دستور زیر، باید پکیج php7.0-zip را نصب کنید. توجه کنید که این دستور برای استفاده در CentOS 7 مناسب است:

yum install php7.0-zip

سپس، از دستور زیر برای بررسی کتابخانه‌ها استفاده کنید:

yum list installed | grep -i php

در‌نهایت با استفاده از دستور زیر، آپاچی را مجدداً اجرا کنید:

service httpd restart

بدین‌ترتیب، مشکل ایجاد‌شده برطرف خواهد شد.

۲. خطای دستور نصب (Command Error) در فعال‌ سازی افزونه PHP Zip

افزونه PHP Zip را با استفاده از دستورهای نیز می‌توان فعال کرد. در این روش، ممکن است در استفاده از برخی دستورها به مشکل برخورد کنید. به‌عنوان مثال، دستور زیر را در نظر بگیرید:

yum install php70-php-pecl-zip

این دستور هنگامی‌که از CentOS 7 و PHP 7.0.27 استفاده کرده باشید، به پیغام خطای Class Zip Extension not found منجر خواهد شد. دلیل آن هم این است که نام پکیج به‌اشتباه تایپ شده است. شکل صحیح استفاده از این دستور به‌صورت زیر است:

yum install php70-php-pecl-zip.x86_64

سپس، با استفاده از این دستور می‌توانید آن را فعال کنید:

echo "extension=zip.so" >> /etc/php.d/zip.ini

جمع‌بندی

ZipArchive یکی از افزونه‌های کاربردی PHP است که با استفاده از آن اسکریپت‌های PHP و Command Line‌ها می‌توانند فایل را فشرده و بایگانی کنند یا آن را از حالت فشرده درآورند. برخی از وب هاستینگ‌ها از این افزونه به‌طور‌پیش‌فرض پشتیبانی نمی‌کنند. در این مطلب از آموزش سی پنل بلاگ پارس پک، نحوه فعال‌سازی ZipArchive در سی پنل به‌صورت پیش‌فرض آموزش داده شده است.

سؤالات متداول

۱. ZipArchive چیست؟

ZipArchive فیچر یا افزونه کاربردی PHP است که با کمک آن می‌توانید با استفاده از اسکریپت‌ یا خط فرمان، فایل‌ها را فشرده یا از حالت فشرده خارج کنید.

۲. آیا وب هاستینگ‌ ها به‌ طور‌ پیش‌ فرض از ZipArchive پشتیبانی می‌کنند؟

خیر، برخی از وب هاستینگ‌ها به‌صورت پیش‌فرض از این افزونه پشتیبانی نمی‌کنند. در این مواقع، لازم است تا ZipArchive را به‌صورت دستی فعال کنید. 

۳. استفاده از افزونه ZipArchive چه مزایایی دارد؟

با‌توجه‌به اینکه سبک‌سازی وب‌سایت‌ها می‌تواند تأثیر زیادی روی بهبود نتایج SEO بگذارد، استفاده از تکنیک فشرده‌سازی فایل‌ها باعث خواهد شد که سرعت وب‌سایت افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم