تاثیر سن دامنه روی سئوی سایت؛ حقیقتی که نادیده گرفته شد

تاثیر سن دامنه روی سئوی سایت
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
دوشنبه 15 خرداد 1402
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۴۶۱ بازدید

تاثیر سن دامنه روی سئوی سایت چیست؟ آیا سن دامنه روی سئوی سایت تاثیرگذار است؟ ادعاهای ضدونقیض بسیاری میان سئوکاران و وب‌مستران درباره تاثیر عمر دامنه بر سئو وجود دارد. در‌حالی‌که بیش از ۶۰درصد نتایج صفحه اول گوگل متعلق به‌ وب‌سایت‌هایی با حداقل چهار سال قدمت است، بسیاری از افراد تاثیر سن دامنه را بر سئو بحثی افسانه‌ای می‌دانند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، می‌خواهیم حقیقت این موضوع را بررسی کنیم. پس از خواندن این مطلب خواهید توانست بین خرید دامنه قدیمی یا دامنه جدید، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

عمر دامنه چیست؟

برای بررسی دقیق‌تر تاثیر سن دامنه روی سئو سایت، ابتدا بهتر است با مفهوم عمر یا همان سن دامنه آغاز کنیم. هر دامنه تاریخ تولدی دارد. منظور از تاریخ تولد، زمان ثبت دامنه است. این یعنی سن دامنه از زمان ثبت دامنه سنجیده می‌شود، نه لزوماً از زمان آغاز فعالیت وب‌سایت. برای مثال، دامنه parspack.com از سال ۲۰۰۹ ایجاد شده است؛ بنابراین، در‌حال‌حاضر حدود ۱۳ سال دارد.

ابزارهای Domain Age Checker مختلفی در اینترنت وجود دارند که ازطریق آن می‌توانید سن دامنه‌ وب‌سایتتان را به‌دست آورید. برای مثال، از وب‌سایت‌هایی مانند who is.com یا webconfs.com می‌توانید استفاده کنید.

تاثیر سن دامنه روی سئوی سایت با این تصور سنجیده می‌شود که دامنه‌ای با سن زیاد احتمالاً فعالیت بیشتری انجام داده؛ پس در نظر گوگل محبوب‌تر است. این قضیه مانند این است که بگوییم اگر علی همسایه شما سن بیشتری از شما دارد، پس حتماً دستاورد و موفقیت بیشتری از شما نیز کسب کرده است. کسی که از شما سن بیشتری دارد، لزوماً موفق‌تر از شما نیست. سن دامنه نیز لزوماً تاثیر مستقیمی روی سئو نمی‌گذارد. حال سؤال اصلی این است که چرا طبق آمار، بیش‌ از ۶۰‌درصد وب‌سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند، سن دامنه‌شان بیش از ۳ سال است؟ اجازه دهید نگاه عمیق‌تری به این ماجرا بیندازیم.

عمر دامنه سایت چیست؟

عمر دامنه چیست؟

اهمیت سن دامنه ازنظر گوگل

در سال ۲۰۰۷، بسیاری از متخصصان سئو معتقد بودند سن دامنه یکی از معیارهای تاثیرگذار در سئو است؛ درحالی‌که گوگل اعلام کرد مدت‌زمان ثبت دامنه تاثیری بر الگوریتم‌های جست‌وجویش نمی‌گذارد. این یعنی دامنه‌‌ای جدید با محتوای باکیفیت و بک‌لینک‌های معتبر و رعایت معیارهای سئو به‌راحتی می‌تواند از دامنه‌ای قدیمی با محتوا و بک‌لینک معمولی جلوتر بزند. شاید این سؤال برایتان پیش آمده است که برای نمایش وب‌سایت در گوگل، چقدر زمان می‌برد تا گوگل آن را رتبه‌بندی کند؟ در پاسخ به این پرسش، باید بگوییم که معیارهای مختلفی بر رتبه‌بندی گوگل تاثیر می‌گذارد که درادامه مقاله، به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. ربات‌های خزنده

گوگل از ربات‌های خزنده یا Crawler خود استفاده می‌کند تا در وب‌سایت جست‌وجو کند. برای فعال‌کردن این ربات‌های خزنده، با راه‌اندازی سرچ کنسول در مدت چند ساعت وب‌سایتتان کراول خواهد شد.

۲. ایندکس وب‌سایت

بعد از اینکه گوگل با خزنده‌های خود وب‌سایتتان را بررسی کرد، با ایندکس‌کردن صفحه‌های وب‌سایت آن را برای نمایش در جست‌وجوهای احتمالی کاربران آماده می‌کند. برای اینکه مطمئن شوید وب‌سایت شما ایندکس شده است یا خیر، در نوار جست‌وجوی گوگل، عبارت site: your domain را وارد کنید. اگر وب‌سایت ایندکس شده باشد، صفحه‌های آن در نتایج جست‌وجو به شما نشان داده خواهد شد.

۳. رتبه‌بندی عبارات

منظور از رتبه‌بندی عبارات، جایگاهی است که وب‌سایت شما پس از جست‌وجوی کاربر در آن نمایش داده می‌شود. مشخص‌کردن عبارات مورد‌نیاز براساس هدف کسب‌وکارتان اهمیت زیادی دارد. انواع مختلفی از عبارات یا کلمات کلیدی وجود دارند؛ مثلاً کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی با رقابت کم و کلمات کلیدی با رقابت زیاد. گوگل برای اعتمادسازی و فعالیت مثبت وب‌سایت‌های فعال ارزش قائل است؛ معیاری که وب‌سایت جدید معمولاً از آن برخوردار نیست. به‌همین‌دلیل، شاهد جایگاه برتر وب‌سایت‌های قدیمی در کلمات کلیدی مدنظر خواهید بود.

درواقع، وب‌سایت‌های جدید دوره‌ای آزمایشی به نام Sandbox Google را می‌گذارند. خروج از این دوره آزمایشی به سن دامنه یا مدت‌زمان مشخص ربطی ندارد. زمانی‌که وب‌سایت به تشخیص گوگل به سطح خاصی از اعتبار و اعتماد میان کاربران برسد، با دامنه‌های قدیمی‌تر می‌تواند رقابت کند و از Sandbox Google خارج شود.

بررسی سابقه دامنه بر سئو سایت

بررسی قدمت دامنه

بررسی تاثیر عمر دامنه روی سئو سایت

فرض کنید بدون داشتن تحصیلات آکادمیک سال‌ها در حوزه کاری خود تجربه کسب کرده و متخصص شده‌اید. فرد دیگری به‌تازگی در شرکتتان مشغول به کار می‌شود. او سال‌ها مشغول تحصیل بوده است و تجارب شما را نیز ندارد. کدام‌یک از شما در حوزه کاری‌تان موفق‌تر خواهید بود؟ مسلم است شما که تجربه کاری بیشتری دارید، درمقایسه‌با کسی که فقط تحصیلات آکادمیک دارد، موفق‌تر خواهید بود. این قضیه درباره سن دامنه نیز صادق است. کاربران به‌دنبال وب‌سایتی هستند که حرفی برای گفتن داشته باشد و تاثیر‌گذار باشد؛ درغیراین‌صورت، وب‌سایت دیگری جای آن را می‌گیرد.

به‌بیان بهتر،  اگر فرض کنیم دو وب‌سایت داریم که یکی از آن‌ها در سال ۲۰۰۹ و دیگری در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شده است، با فرض یکسان‌بودن تمام معیارهای سئو روی هر دو وب‌سایت، می‌توان گفت دامنه‌ای که سن بیشتری دارد، جایگاه بهتری در گوگل می‌گیرد. این یعنی اگر تعداد لینک‌های خارجی و داخلی، تعداد محتوای تولید‌شده، کلمات کلیدی و سایر معیارهای سئو در هر دو وب‌سایت یکی باشد، وب‌سایت قدیمی‌تر جایگاه بهتری خواهد داشت.

با‌این‌حال، چنین چیزی عملی نیست و دو وب‌سایت هیچ‌گاه شرایط کاملاً یکسانی از‌نظر سئو نخواهند داشت. آنچه بر موفقیت دامنه قدیمی‌ تاثیر می‌گذارد، بهبود معیارهای سئوست؛ معیارهایی که اگر در دامنه جدید رعایت نشوند، احتمال موفقیت دامنه قدیمی‌تر را افزایش می‌دهند. درادامه، برخی از این معیارهای مهم را معرفی می‌کنیم.

برای آشنایی با انواع و اجزای دامنه و آموزش خرید و ثبت دامین مقاله زیر را بخوانید.

دامنه چیست؟

۱. تاثیر سن دامنه بر اعتبار دامنه (Domain Authority)

یکی از معیارهایی که در نظر ماز (MOZ) اهمیت ویژه‌ای دارد، اعتبار دامنه یا DA است. با اینکه گوگل سن دامنه را معیار مهمی برای رتبه‌بندی در نظر نمی‌گیرد، MOZ آن را عامل مهمی در تعیین دامین اتوریتی می‌داند. درواقع، ماز علاوه‌بر تاثیر بک‌لینک‌ها و سوشال‌ سیگنال و جست‌وجوی کاربران درباره برند وب‌سایت، DA را معیار مهمی برای رتبه‌بندی وب‌سایت در نظر می‌گیرد. این قضیه مانند همان مثالی است که در ابتدای مقاله اشاره کردیم. MOZ معتقد است وب‌سایت‌هایی با طول عمر بیشتر، فعالیت و مدت‌زمان بیشتری را برای بهبود خود صرف می‌کنند.

۲. تاثیر سن دامنه بر بک‌لینک

با فرض اینکه دامنه‌هایی با سن بیشتر بک‌لینک‌های معتبری از وب‌سایت‌های دیگر گرفته‌اند، سن دامنه می‌تواند روی سئو تاثیرگذار باشد. البته اگر دامنه‌ جدید بک‌لینک‌های معتبرتری از دامنه قدیمی گرفته باشد، وضعیت سئو دامنه جدید احتمالاً بهتر از دامنه قدیمی‌تر خواهد بود. درواقع، تاثیر سن دامنه روی بک‌لینک زمانی است که دامنه قدیمی سابقه بهتری برای لینک‌گرفتن از وب‌سایت‌های محبوب و معتبر دارد.

۳. تاثیر سن دامنه بر تاریخچه ترافیک وب‌سایت

با فرض یکسان‌بودن شرایط دو وب‌سایت با دامنه قدیمی و جدید، اگر ترافیک ورودی به وب‌سایت قدیمی بیشتر باشد، این سیگنال را به گوگل می‌دهد که وب‌سایت قدیمی تعامل مثبتی با کاربر دارد. پس در‌مقایسه‌با وب‌سایت جدید، بخت قرار‌گرفتن در رتبه بهتر را دارد. این یعنی وقتی افزایش ترافیک مثبت روی دامنه قدیمی بیشتر است، گوگل فرصت بیشتری به آن وب‌سایت برای دیده‌شدن خواهد داد.

۴. آگاهی از برند و تاثیر آن بر طول عمر دامنه

اگر دامنه‌های قدیمی درمقایسه‌با دامنه‌های جدید Awareness یا آگاهی از برند قوی‌تری داشته باشند، می‌توان طول عمر آن‌ها را بر سئو و برندینگ تاثیرگذار دانست. در‌واقع، این قضیه نشان می‌دهد وب‌سایتی با DA و ترافیک بیشتر، توانسته است آن‌قدر عملکرد موفقی از خود نشان دهد که اعتماد کاربران را جلب کند. اعتماد گوگل هم در گرو رضایت کاربر است. پس در این بخش، یک ستاره دیگر به دامنه قدیمی تعلق می‌گیرد.

۵. محتوا و تاثیر آن بر سن وب‌سایت

در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو، محتوا یکی از معیارهای تاثیرگذار است. محتوای وب‌سایت می‌تواند باعث رضایت کاربر شود و پرسش او را پاسخ دهد یا مشکلی از وی برطرف کند. وب‌سایتی با عمر دامنه بیشتر زمانی پیش چشم موتورهای جست‌وجو خواهد درخشید که محتوای کاربردی و اثربخشی برای کاربرانش منتشر کرده باشد؛ بنابراین، اگر وب‌سایت تازه‌وارد با طول عمر کمتر نیز بتواند تاثیر بیشتری با محتوای خود بر کاربران بگذارد، مسلم است در جایگاه بالاتری از دامنه قدیمی‌تر می‌درخشد.

۶. تاثیر تجربه کاربری و طول عمر دامنه

دامنه قدیمی با احتمال داشتن تجربه کاربری بهتر تاثیر بیشتری روی سئو وب‌سایت می‌گذارد؛ زیرا این فرض وجود دارد که دامنه قدیمی شناخت بیشتری از کاربرانش دارد و با بهره‌گیری از این شناخت، می‌تواند تجربه کاربری خوشایندی برای آنان رقم بزند. در این شرایط، دامنه قدیمی سربلند خواهد بود. همه این‌ها به معیارهایی از‌جمله محتوا‌، برندینگ وب‌سایت، عملکرد و ترافیک وب‌سایت شما بستگی دارد.‌

بررسی تاثیر سن دامنه بر روی سئو سایت

تاثیر عمر دامنه روی سئو سایت

چه زمانی به‌جای خرید دامنه جدید از دامنه قدیمی استفاده کنیم؟

زمانی‌که قصد دارید وب‌سایتی راه‌اندازی کنید، انتخاب بین دامنه جدید و قدیم ممکن است مسئله‌ساز باشد. نظرات گوگل نشان می‌دهد سن دامنه معیار تاثیرگذاری بر سئو نیست؛ با‌این‌حال، بسیاری از وب‌سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل قرار گرفته‌اند، قدمتی بیشتر از ۳ سال دارند. باوجوداین‌، اگر قصد دارید وب‌سایتی با شروعی قدرتمند راه‌اندازی کنید، کدام‌یک مناسبتان خواهد بود؟ خرید دامنه قدیمی یا دامنه جدید؟ با درنظر‌گرفتن نکات زیر، می‌توانید گزینه بهتری را برای وب‌سایتتان انتخاب کنید:

۱. دامنه قدیمی با سابقه فعالیت مرتبط پیدا کنید

اگر قصد دارید از همان ابتدا کارتان را با دامنه‌ای قدیمی آغاز کنید، باید بدانید که دامنه قدیمی با سابقه فعالیت غیرمرتبط به سئو وب‌سایت کمکی نخواهد کرد. فرض کنید دامنه‌ای با قدمت پنج‌ساله در‌زمینه محصولات دیجیتال خریده‌اید؛ ولی کسب‌وکارتان مرتبط با حوزه فروش پوشاک است.

در این شرایط، دامنه قدیمی با سابقه فعالیت فروش کالای دیجیتال نه‌تنها تاثیری روی سئو وب‌سایت شما نخواهد گذاشت؛ بلکه ممکن است اثر منفی نیز بگذارد؛ زیرا هیچ‌یک از فعالیت‌های قدیمی وب‌سایت مانند بک‌لینک یا ترافیک ورودی، با فعالیت جدید شما مرتبط نیست. پس اگر قصد دارید از دامنه قدیمی استفاده کنید، دنبال دامنه‌ای باشید که سابقه فعالیت مثبتی در حوزه کاری شما داشته باشد.

۲. دامنه قدیمی فعال و تاثیرگذار پیدا کنید

با فرض اینکه موفق شدید درنهایت دامنه‌ای با سابقه فعالیت مرتبط با حوزه کاری‌تان پیدا کنید، دقت کنید که اگر تا‌به‌حال دامنه مدنظر فعالیت مؤثری نکرده است، سن دامنه تاثیری روی سئو وب‌سایتتان نخواهد گذاشت و حتی ممکن است به‌دلیل نداشتن فعالیت مؤثر یا در مواقعی به‌کار‌بردن سئو سیاه، به مزاج گوگل چندان خوشایند نیاید. بنابراین، اگر دامنه‌ای با سابقه فعالیت مرتبط پیدا کردید، باید فعالیتش مؤثر و سابقه مناسبی در گوگل به‌جای گذاشته باشد.

اگر موفق شوید دامنه قدیمی مرتبط با حوزه کسب‌وکارتان پیدا کنید که ردپای مناسبی نیز در گوگل به‌جای گذاشته است، این دامنه فرصت مناسبی برایتان خواهد بود؛ زیرا می‌توانید از اعتبار و لینک‌سازی‌های مثبت آن در راستای سئو و بهبود عملکرد وب‌سایتتان بهره ببرید.

ثبت و خرید دامنه

جمع‌بندی

تاثیر عمر دامنه روی سئو سایت را نمی‌توان در رتبه‌بندی نادیده گرفت. به‌طورکلی، می‌توان گفت دامنه قدیمی زمانی موفق‌تر از دامنه جدید خواهد بود که معیارهای سئو را در سال‌های فعالیتش رعایت کرده و از عملکرد مناسبی برخوردار باشد. بنابراین، می‌توان گفت این امکان وجود دارد که وب‌سایتی با دامنه جدید از‌نظر موتورهای جست‌وجو عملکرد بهتری از وب‌سایتی با دامنه قدیمی داشته باشد؛ درنتیجه، جایگاه بهتری نیز پیدا خواهد کرد.

درهرصورت، اگر قصد دارید وب‌سایتی با سئو موفق داشته باشید، به‌جای تمرکز بر طول عمر دامنه، روی عملکرد و محتوا و ایجاد تجربه کاربری بهتر تمرکز کنید. علاوه‌براین، کارشناسان پارس پک نیز به شما کمک خواهند کرد تا وب‌سایتی با سرعت عالی و بدون ایراد راه‌اندازی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره‌های داخل وب‌سایت تماس بگیرید. دیدگاه شما درباره موضوع این مقاله چیست؟ آیا ترجیح می‌دهید برای شروع از دامنه ثبت‌شده قدیمی استفاده کنید یا دامنه‌ای جدید بخرید؟

تاثیر سن دامنه روی سئو سایت مانند تاثیر سن فرد روی میزان موفقیتش است. همان‌طور‌که سن فرد لزوماً میزان موفقیت او را تضمین نمی‌کند، داشتن وب‌سایتی با دامنه قدیمی نیز مستقیماً‌ روی سئو تاثیری نمی‌گذارد. ناگفته نماند که سن دامنه روی سئو وب‌سایت در شرایط خاصی تاثیرگذار است. با خواندن این مطلب، تاثیر دامنه قدیمی روی سئو سایتتان را خواهید فهمید.

سؤالات متداول

۱. آیا سن دامنه بر سئو وب‌سایت تاثیرگذار است؟

معیارهای مختلفی برای سئو وب‌سایت وجود دارند. در‌صورت یکسان در‌نظر‌گرفتن تمام معیارها بین دو وب‌سایت با دامنه قدیم و جدید، می‌توان گفت وب‌سایت قدیمی جایگاه بهتری در گوگل خواهد داشت؛ اما عملاً چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

۲. برای راه‌اندازی وب‌سایت، خرید دامنه جدید بهتر است یا دامنه قدیمی؟

درصورت پیداکردن دامنه قدیمی با فعالیت مشترک و هم‌راستا با معیارهای سئو، دامنه قدیمی کارتان را جلوتر می‌اندازد. با‌این‌حال، راه‌اندازی وب‌سایتی با دامنه جدید که معیارهای سئو را رعایت کند و رتبه بگیرد، زمان‌بر است.

۳. از کجا عمر دامنه را تشخیص دهیم؟

با ابزارهای Domain Age Checker مانند who is یا webconfs می‌توانید سن دامنه را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم