دامنه چیست؟ کلید ورود به دنیای آنلاین‌تان را بشناسید!

اینفوگرافیک دامنه چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
سه‌شنبه 15 خرداد 1403
مطالعه: ۱۸ دقیقه ۰ نظر ۹۱ بازدید

دامنه چیست؟ در دنیای وب برای اینکه بتوانید کسب‌وکارتان را به نمایش بگذارید و محصول یا خدماتتان را به مخاطبان ارائه دهید، به یک آدرس منحصربه‌فرد نیاز دارید. این آدرس همان دامنه است که حکم نام و هویت وب‌سایت شما را دارد. از دامنه، به‌عنوان نام و آدرس سایت هم یاد می‌شود. ولی دامنه چه کاربری دارد و چرا استفاده از آن در دنیای وب مهم است را در این مطلب از آموزش دامنه بلاگ پارس پک می‌خواهیم بررسی کنیم. آماده‌اید تا با یکی از سلبریتی‌های دنیای وب به نام دامنه بیشتر آشنا شوید؟

دامنه چیست؟

دامنه یا دامین (Domain) در زبان فارسی به‌معنای «گسترده» و در دنیای وب آدرس اینترنتی است. آدرس‌هایی که برای بازکردن یک سایت در اینترنت وارد می‌کنید، به عنوان هویت و نام کسب‌وکارها شناخته می‌شود. دامنه همان آدرسی است که با تایپ آن در مرورگرتان وارد وب‌‌سایت می‌شوید؛ مثل www.parspack.com نام دامنه در واقع آدرسی است که به واسطه پروتکل DNS به یک آدرس IP تبدیل می‌شود.

اجازه دهید دامنه را به زبان ساده‌تر توضیح دهیم. تصور کنید قصد دارید کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید. برای اینکه کسب‌وکارتان درآمد مناسبی داشته باشد، باید آن را در منطقه‌ای مناسب و نشانیِ سر‌راستی راه‌اندازی کنید که مشتری شما آن را به‌خاطر بسپارد.

ویژگی اصلی منطقه و نشانیِ مدنظر شما باید این باشد که کاربر بدون دردسر بتواند آن را بیابد و ترجیح دهد به‌جای اینکه به محل کسب‌وکار رقیبتان برود، پیش شما بیاید؛ چون شما نشانیِ راحتی دارید که مشتری‌تان آن را به‌خاطر می‌سپارد و احتیاجی نیست خودش را به‌دردسر بیندازد. همان‌طور‌که می‌دانید، این آدرس، تنها به کسب‌وکار شما منحصر است؛ مثلاً بازار، خیابان ۱، پلاک ۱.

در دنیای اینترنت همین مثالی که زدیم، صدق می‌کند. وقتی تصمیم می‌گیرید وب‌سایتی راه‌اندازی کنید، قبل از هرچیزی باید نشانی سر‌راست و به‌یادماندنی و صدالبته منحصر‌به‌فردی داشته باشید که وقتی مشتری یا کاربر آن را در مرورگرش تایپ می‌کند، وب‌سایت شما نمایش داده شود. این نام و نشانی همان دامنه است.

ثبت و خرید دامنه

کاربرد دامنه چیست و کجا استفاده می‌شود؟

شما برای وارد شدن به یک وب‌سایت، دقیقاً چه‌کار می‌کنید؟‌ برای این کار دو راه پیش رو دارید:

  • وارد کردن آدرس وب‌سایت: در این روش، آدرس را به‌طور مستقیم در نوار آدرس مرورگر خود تایپ می‌کنید. برای مثال، برای رفتن به وب‌سایت پارس‌پک، آدرس www.ParsPack.com را در نوار آدرس وارد می‌کنید.
  • جستجو در گوگل: در این روش، نام وب‌سایت (مانند پارس پک) را در گوگل جستجو می‌کنید و سپس از میان نتایج جستجو، روی لینک وب‌سایت مورد نظر خود کلیک می‌کنید.

در هر دو روش، آدرس اینترنتی وب‌سایت در نوار آدرس مرورگر شما نمایش داده می‌شود. این آدرس که به آن دامنه هم گفته می‌شود، در واقع نشانی اینترنتی وب‌سایت است. برای مثال، در حال حاضر که شما این متن را می‌خوانید، دامنه‌ی www.ParsPack.com در نوار آدرس مرورگر شما قابل مشاهده است. کاربرد دامنه، رساندن شما به وب‌سایت از طریق یک نشانی منحصربه‌فرد است.

تا اینجا فهمیدید که دامنه چیست؛ اما حالا باید با مفهوم دیگری به اسم IP هم آشنا شوید. این دو مفهوم دقیقاً در کنار هم قرار می‌گیرند و در قسمت بعدی خودتان خواهید دید که اصولاً نام دامنه و IP بدون هم مفهومی ندارند.

اینفورافیک معرفی کاربرد دامنه
معرفی اصلی‌ترین کاربردهای نام دامنه سایت

معرفی آدرس IP؛ شناسه منحصر‌به‌فرد در اینترنت

می‌دانید اساس کار GPS چیست؟‌ اساس کار این سیستم مختصات جهانی، X و Yهایی است که در این سیستم تعریف شده‌اند. این یعنی شما با داشتن دو عدد که یکی طول و یکی عرض جغرافیایی را مشخص می‌کند، دقیقاً می‌توانید به یک نقطه‌ی مشخص در دنیا برسید. مثلاً مختصات X=35.70059 و Y=51.33777 دقیقاً محل قرارگیری برج آزادی تهران است.

اما ارتباطِ این موضوع با دامنه چیست؟ اصلِ ماجرا این است که در اینترنت سیستمی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید وب‌سایت‌های اینترنتی را پیدا کنید؛ دقیقاً مثل سیستم GPS که یک نقطه‌ی مشخص را پیدا می‌کند. به این سیستم در دنیای اینترنت، IP گفته می‌شود.

این یعنی چه؟ یعنی اینکه هر وب‌سایت اینترنتی یک IP دارد که اگر این آی‌پی را مستقیماً در مرورگرتان وارد کنید، به همان وب‌سایت وصل می‌شوید. الان احتمالاً در ذهنتان این سوال می‌چرخد که پس تکلیف دامنه چه می‌شود؟ اگر قرار است آی‌پی را در مرورگر وارد کنید، پس وظیفه‌ی دامنه چیست و مواردی مثلِ این که همه‌شان هم سوالاتی منطقی هستند. پس بیایید ارتباط دامنه و آی‌پی را دقیق‌تر بررسی کنیم.

نحوه ارتباط IP و دامنه چیست؟

بیایید به یک نمونه IP از نسل قدیمی (IPv4) نگاه کنیم: ۱۴۲.۲۵۱.۴۶.۲۳۸ آدرس آی پی گوگل است. یعنی اگر همین حالا این اعداد را در مرورگرتان وارد کنید، می‌بینید که وب‌سایت گوگل برایتان باز می‌شود. اما آیا شما می‌توانید این اعداد را حفظ کنید؟ آن هم برای چند صد وب‌سایت که هر روز با آن‌ها کار می‌کنید؟ به‌نظر می‌رسد که حفظ کردن این اعداد، واقعاً کار مشکلی است و دقیقاً همین‌جا بود که مفهوم دامنه متولد شد.

اگر بخواهیم بگوییم که ارتباط آی پی و دامنه چیست، باید بگوییم که دامنه یک اسم برای همان آی‌پی است. شاید به همین خاطر باشد که بعضی وقت‌ها به آن نام دامنه (Domain Name) هم می‌گویند.

حالا چطور دامنه و آی‌پی را به هم وصل کنیم؟ یعنی چطور مرورگرمان می‌فهمد که مثلاً وقتی آدرس وب‌سایت Google.com را در مرورگر وارد می‌کنیم، باید به همان آی پی ۱۴۲.۲۵۱.۴۶.۲۳۸ وصل شود؟ اینجا مفهوم دیگری به اسم سامانه نام دامنه (DNS) این وظیفه را بر عمده می‌گیرد.

فعلاً هم قرار نیست در مورد DNS و نحوه‌ی کارکرد آن توضیحات فنی بیشتری بدهیم. تا همین‌جا بدانید که DNS همان کلیدی است که با استفاده از آن، نام دامنه اینترنتی به IP متناظر با آن پیوند می‌خورد.

بعد از آشنایی با مفهوم دامنه و کلیاتی در مورد آن، بیاید به سراغ اجزای دامنه برویم.

اینفوگرافیک وظیفه سیستم نام دامنه
DNS نام‌های قابل فهم وب‌سایت‌ها را به آدرس‌های IP که کامپیوترها می‌فهمند تبدیل می‌کند

 هر بخش از ساختار دامنه چه معنایی دارد؟

هر دامنه یا همان URL که نامش حتماً برایتان آشناست، از ۴ جزء «اصلی» تشکیل شده است:

 ۱. پروتکل امنیتی

اولین جزء از اجزای دامنه، پروتکلی است که وب‌سایت از آن استفاده می‌کند. به‌طور خلاصه، تمامی وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها از دو نوع پروتکل HTTP یا HTTPS برای انتقال اطلاعات بینِ کاربر و سرور استفاده می‌کنند. در پروتکل HTTPS (بر خلاف HTTP)، تمامی اطلاعات به‌صورت رمزنگاری شده منتقل می‌شود و مشخص است که این پروتکل امنیت بسیار بالایی دارد.

۲. پروتکل وب

www که آن را در ابتدایِ تمامی وب‌سایت‌ها می‌بینید، مخفف عبارت World Wide Web و به‌معنایِ «پهنای وب جهانی» است. این یعنی تمامی وب‌سایت‌ها روی شبکه‌ی جهانی اینترنت فعالیت می‌کنند.

۳. نام دامنه

نام دامنه هم همان چیزی است که برای وب‌سایت خود مشخص می‌کنید تا کاربران در دنیای وب شما را با این نام بشناسند. در مثال نشان داده شده در شکل بالا، نام دامنه parspack است.

اینفورگرافیک معرفی اجزای دامنه
معرفی اجزایی که نام دامنه را تشکیل می‌دهند

۴. پسوند دامنه

آخرین جزء دامنه هم پسوند آن است. باز هم در مثال بالا، پسوند دامنه .com (می‌خوانیم: دات کام) است که مهم‌ترین و معروف‌ترین پسوندی است که از ابتدای ظهور اینترنت وجود داشته و همین حالا هم اگرچه انواع مختلفی از پسوندها، چه نام دامنه بین‌المللی و چه نام دامنه ملی وجود دارد، اما هنوز با اختلاف، محبوبیت بسیار بیشتری نسبت به انواع دیگر پسوند دارد.

انتخاب نام دامنه یکی از کارهای مهمی است که در خیلی از مواقع به‌دلیل اینکه نام دامنه با پسوند دلخواه قبلاً گرفته شده است، کار چالش برانگیزی است. به همین دلیل انواع پسوند دامنه ایجاد شد تا افراد دیگری که به وب‌سایت نیاز داشتند، بتوانند دامنه‌ی موردنظرشان را ثبت کنند.

۵. زیردامنه (Subdomain)

یک جزء فرعی دیگر دامنه‌ها که آن را در دسته‌بندی اصلی قرار نداده‌ایم، زیر دامنه است. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که زیردامنه یا ساب دامین چیست، توضیح ساده‌اش این است که زیر دامنه یک زیر مجموعه از دامنه‌ی اصلی است.

به‌عنوان مثال، دامین اصلی پارس پک، www.parspack.com است اما یکی از زیردامنه‌های آن با آدرس docs.parspack.com مخصوص انتشار مستنداتی است که به شما کمک می‌کند تا نحوه‌ی کار با خدمات مختلف پارس پک را یاد بگیرید.

تا این قسمت متوجه شدیم که دامنه چیست و اجزای آن را هم با هم بررسی کردیم. اما بیایید در مورد قسمت آخر، یعنی پسوند دامنه بیشتر با هم صحبت کنیم.

هر آنچه باید در مورد کاربردها، مزایا و نحوه ساخت ساب دامین بدانید را درمقاله زیر بخوانید.

ساب دامین چیست؟

انواع پسوند دامنه؛ چه گزینه‌هایی وجود دارد؟

انواع مختلفی از پسوندها برای دامنه‌ها وجود دارد که هر کدام برای کار خاصی طراحی شده‌اند. به همین دلیل، شناخت این پسوندها می‌تواند در انتخاب نام دامنه به شما کمک کند.

اگر بخواهیم انواع پسوند دامنه را دسته‌بندی کنیم، به دو بخش اساسی پسوندهای ملی و بین‌المللی می‌رسیم. در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهیم:

۱. پسوندهای بین‌المللی دامنه

اولین روزهایی که اینترنت متولد شد، شاید هیچ‌کس، حتی خودِ «وینتون گری سرف» و «رابرت کان» در مخیله‌شان هم نمی‌گنجید روزی برسد که تعداد دامنه‌ها آنقدر زیاد شود که ناگزیر به ایجاد پسوندهای دیگر باشند. اولین دامنه‌ای که به‌صورت رسمی در اینترنت ثبت شد، Symbolics.com بود و پس از آن به‌صورت خیلی غیرمنتظره، تعداد دامنه‌های ثبت شده بالا رفت.

سایت Symbolics اولین دامنه رسمی ثبت‌شده در اینترنت
دامنه Symbolics اولین آدرس اینترنتی بود که ثبت شد

بر اساس آخرین آمارهایی که سایت GoDaddy به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت ثبت دامنه منتشر کرده است، در حال حاضر نزدیک به ۱۶۰۰ پسوند دامنه در جهان ثبت شده است. دامنه‌های بین‌المللی، پسوندهایی هستند که در انتهای نام دامنه وب‌سایت قرار می‌گیرند و به شناسایی نوع وب‌سایت یا کشور محل استقرار آن کمک می‌کنند.

در جدول زیر، لیستی از محبوب‌ترین پسوندهای بین‌المللی دامنه به همراه کاربرد اصلی‌شان درج شده است؛ اگر چه در بسیاری از موارد، دامنه‌های ثبت شده دقیقاً همان کارکردی که از ابتدا برای پسوند مدنظر بوده است را انجام نمی‌دهند:

پسوند دامنه کاربرد
.com کسب‌وکارهای تجاری و بنگاه‌های غیردولتی؛ تقریبا تمامی وب‌سایت‌ها امروزه از این پسوند استفاده می‌کنند
.org سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی
.net کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات شبکه و اینترنت
.info مراکز اطلاع‌رسانی و وب‌سایت‌های با کارکرد عمومی
.pro مختص افراد حرفه‌ای در حوزه‌ای خاص که در اینترنت به فعالیت مشغول هستند؛ مانند پزشکان، وکلا، دانشمندان و …
.biz ویژه‌ی کسب‌وکارهایی که به نوعی ارائه‌دهنده‌ی خدمات الکترونیکی هستند
.mobi برای کسب‌وکارهایی که به‌نوعی خدمات و محصولات مرتبط با موبایل را ارائه می‌کنند

۲. پسوندهای ملی دامنه

یک دسته‌بندی مهم دیگر در مورد انواع پسوند دامنه، دامنه‌های اختصاصی هر کشور است که به آن دامنه ملی یا پسوند ملی گفته می‌شود. تقریباً هر کشوری برای خودش یک پسوند دامنه‌ی ملی دارد. برخلاف پسوندهای بین‌المللی که هر کس از هر نقطه از جهان می‌تواند یکی از آن‌ها را به نام خودش ثبت کند، در بسیاری از موارد فقط افرادی مجوز ثبت دامنه‌های ملی را دارند که شهروند همان کشور باشند. این قاعده در ایران هم رعایت می‌شود. اگر به دنبال دامنه ارزان هستید، بهترین انتخاب برای شما دامنه‌های ملی ایران است. ازجمله دامنه‌های ملی کشورها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

نام کشور پسوند دامنه ملی
ایران .ir
ژاپن .jp
ایالات متحده‌ آمریکا .us
مالزی .my
مصر .eg
هلند .nl
عراق .iq
بلژیک .be
یونان .gr
کانادا .ca
انگلستان .gb
کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا .eu

دامنه TLD چیست؟

از اسم غلط‌اندازِ دامنه TLD نترسید! اتفاقاً مفهوم این نوع دامنه آنقدر ساده است که وقتی متوجه شدید به چه معنی است، خودتان به همین نتیجه می‌رسید. این قسمت را به این دلیل در اینجا آورده‌ایم چون دقیقاً بعد از اینکه متوجه شدیم دامنه چیست، باید به توضیح یک دسته‌ی بسیار مهم از دامنه‌ها، یعنی دامنه‌های سطح بالا یا همان دامنه TLD بپردازیم تا مطمئن شویم که هیچ نکته‌ای، ناگفته نمانده است.

راستش را بخواهید، چون همین حالا خودتان هم می‌دانید که پسوند دامنه چیست، در واقع با مفهومِ دامنه‌های سطح بالا هم آشنا هستید. ماجرا از همان نقطه‌ای شروع می‌شود که هر پسوند دامنه‌ای، برای کاری خاص در نظر گرفته شده است.

یکسری از پسوندها قابلیت انتخاب توسط عموم مردم را دارند؛ چه کسب‌وکارشان به آن حوزه مرتبط باشد و چه نباشد. اما بعضی دیگر از انواع پسوند دامنه، نمی‌توانند توسط افراد عادی انتخاب شوند. مثلاً شما به‌عنوان یک فرد عادی یا حتی یک شرکت حقوقی، نمی‌توانید درخواست ثبت دامنه با پسوند .gov را بدهید؛ چون این پسوند برای نهادهای دولتی رزرو شده است. به این موضوع در اصطلاح رده‌بندی سطوح دامنه می‌گویند.

اینفورگافیک انواع TDL دامنه
۳ نوع سطح دامنه عمومی، کشوری و حمایت‌شده وجود دارد

با این مقدمه، حالا می‌توانیم به سراغ دامنه TLD برویم. TLD مخفف Top Level Domain و به معنی دامنه‌ی سطح بالا است. به‌طور کلی ۳ نوع دامنه‌ی سطح بالا توسط ICANN (سازمانی که مسئولیت ثبت دامنه و ضوابط پروتکل‌های اینترنتی را بر عهده دارد) شناخته شده است:

۱. دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLD)

هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند دامنه‌های gTLD را ثبت کند. با همین تعریف، حتماً خودتان هم به این نتیجه رسیده‌اید که تمام پسوند دامنه‌هایی که در قسمت قبلی معرفی کردیم، زیر مجموعه‌ی دامنه‌های gTLD محسوب می‌شوند.

۲. دامنه‌های سطح بالای حمایت شده (sTLD)

افراد معمولی یا شرکت‌هایی که بعضی از شرایط را ندارند، نمی‌توانند بعضی از انواع پسوند دامنه را انتخاب کنند. نمونه‌اش هم همان مثال دامنه با پسوند .gov است که فقط مخصوص ارگان‌های دولتی است. بعضی از مهم‌ترین این پسوندهای دامنه و کاربرد آن‌ها، در جدول زیر درج شده است:

دامنه‌ی سطح بالای حمایت شده کاربرد
.gov ارگان‌های دولتی
.edu دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی معتبر
.mil سازمان‌های مرتبط با ارتش آمریکا
.post شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات پستی
.asia وب‌سایت‌هایی که از نظر جغرافیایی در منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه قرار گرفته‌اند.

بهتر است این نکته را هم بدانید که قاعده‌ی دامنه‌های سطح بالای حمایت شده، برای دامنه‌های با پسوند ملی هم وجود دارد. مثلاً شما نمی‌توانید درخواست ثبت دامنه با پسوند .gov.ir را بدهید چون این پسوند دامنه مختص ارگان‌های دولتی ایران است. به همین ترتیب، این ارگان‌ها هم نمی‌توانند درخواست انتقال دامنه با این پسوند را به فرد دیگری بدهند.

۳. دامنه‌های سطح بالای کشوری (ccTLD)

دامنه‌های سطح بالای کشوری (Country Code Top Level Domain) هم مخصوص کشورهای مختلف است. این نکته را هم به‌عنوان موضوع پایانی این بخش اضافه کنیم که اگر چه معروف‌ترین پسوند دامنه ملی، همان پسوند .ir است، اما پسوندهای دیگری هم توسط ایرنیک (مرکز ثبت دامنه‌های ملی داخلی) معرفی شده است که لیست کامل آن‌ها به همراه تعداد دامنه‌های ثبت شده‌ و کاربردشان در جدول زیر درج شده است:

پسوند دامنه ملی کاربرد تعداد ثبت شده
.ir این پسوند عمومی است و توسط هر فرد یا شرکتی قابل ثبت است ۱۶۱۸۳۷۲
.co.ir این پسوند دامنه مخصوص شرکت‌های حقوقی است و برای انتخاب آن باید مدارک ثبتی شرکت ارائه شود ۴۳۳۶
.ایران این دامنه عمومی است و توسط همه‌ی افراد و شرکت‌ها قابل ثبت است. اما همه‌ی مرورگرها از آن پشتیبانی نمی‌کنند. ۱۴۸۹
.ac.ir فقط مؤسسات آموزش عالی مانند دانشگاه‌ها با ارائه‌ی مدارک لازم می‌توانند دامنه‌هایی با این پسوند را ثبت کنند. ۱۱۱۰
.id.ir دامنه‌های دارای این پسوند به دامنه‌های پرسنلی معروف هستند و برای ثبت آن حتماً باید کارت ملی و کد پستی ۱۰ رقمی معتبر ارائه کنید ۷۲۰
.org.ir شرکت‌های خصوصی با مدارک معتبر ثبتی می‌توانند از دامنه‌های با این پسوند استفاده کنند ۲۲۹
.sch.ir مدارس رسمی کشور که از وزارت آموزش و پرورش مجوز رسمی دارند، می‌توانند دامنه‌های با این پسوند را ثبت کنند. ۲۱۴
.gov.ir فقط سازمان‌ها و نهادهای دولتی هستند که می‌توانند این پسوند را برای دامنه‌ی خودشان انتخاب کنند. ۱۶۹
.net.ir این دامنه مخصوص شرکت‌های رسمی ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنت در ایران است. ۲۵

خب! حالا که با انواع دامنه ملی و بین‌المللی آشنا شدید، سوالی که سال‌هاست بین متخصصین سئو مطرح می‌شود این است که اهمیت Domain چیست؟ یا شاید بهتر باشد بپرسید واقعاً انتخاب دامنه روی سئوی سایت اثر می‌گذارد؟

برای آشنایی با مزایا، معایب و نحوه ثبت و خرید دامنه ir مقاله زیر را بخوانید.

دامنه ir. چیست؟

تاثیر دامنه بر سئو سایت

نحوه انتخاب نام دامنه و پسوند آن، تاثیر مستقیمی روی سئوی سایت ندارد. بنابراین اینکه نام دامنه بین المللی باشد یا ملی، اینکه کلمه‌ی کلیدی اصلی سایت در نام دامنه به‌کار رفته باشد یا نه و موارد دیگر، اگرچه ممکن است تاثیراتی روی سئو داشته باشند، اما این تاثیر قطعاً مستقیم نیست.

پس بهتر است برای کسب رتبه‌های بهتر در سئو، به سراغ روش‌های استاندارد این علم بروید و با تولید محتوای صحیح و اصولی و البته رعایت اصول سئو داخلی، خارجی و تکنیکال، به هدف خود دست پیدا کنید.

حالا که می‌دانیم دامنه بخشی جدایی‌ناپذیر از کسب‌وکار اینترنتی است، بیایید ببینیم نحوه ثبت و خرید دامنه چگونه است؟

اینفورگرافیک تاثیر دامنه بر سئو سایت
دامنه تاثیر مستقیم روی سئو ندارد

مراحل ثبت نام دامنه ملی و بین‌الملی

حالا دیگر می‌توانیم بگوییم که همه چیز در مورد دامنه را می‌دانید و نوبت به آشنایی با نحوه ثبت دامنه رسیده است. برای این منظور می‌توانید از سرویس ثبت دامنه پارس پک استفاده کنید. مراحل انجام این کار کاملاً ساده است، برای این کار:

۱. وارد صفحه‌ی مخصوص ثبت دامنه‌ پارس پک شوید و نام دامنه‌ به همراه پسوند موردنظرتان وارد کنید. توجه داشته باشید که در این قسمت نیازی به وارد کردن www و https نیست:

جستجوی دامنه در وب‌سایت پارس پک
در کادر جستجوی دامنه پارس پک نام دامنه خود را وارد کنید

۲. با کلیک روی دکمه‌ی «نهایی کردن خرید» اگر دامنه آزاد نباشد، این موضوع به شما اطلاع داده می‌شود. در این‌صورت نام دامنه یا پسوند آن را تغییر دهید و دوباره این مراحل را تکرار کنید:

بررسی آزاد بودن دامنه سایت در سایت پارس پک
بررسی کنید دامنه مورد نظرتان آزاد است یا خیر

۳. درصورتی‌که نام دامنه و پسوند انتخابی شما آزاد باشد، تصویر زیر را می‌بینید. شما می‌توانید علاوه بر پسوند انتخابی‌تان، پسوندهای دیگری را هم به سبد خریدتان اضافه کنید:

نمایش دامنه‌های آزاد مرتبط با نام دلخواه شما در سایت پارس پک
دامنه موردنظرتان آزاد است و می‌توانید اقدام به ثبت آن کنید

۴. حالا روی دکمه‌ی «نهایی کردن خرید» در پایین لیست کلیک کنید:

تکمیل فرایند خرید دامنه در سایت پارس پک
فرایند خرید دامنه را در پارس پک نهایی کنید

۵. تیک گزینه‌ی آگاهی از قوانین و مقررات را فعال کنید. با کلیک کردن روی گزینه‌ی «نهایی کردن خرید»، به درگاه بانکی وصل می‌شوید. پس از پرداخت، دامنه به اسم شما ثبت می‌شود:

تکمیل فرایند خرید دامنه با پذیرش قوانین و پرداخت هزینه آن در پارس پک
تیک پذیرش قوانین خرید دامنه را بزنید و هزینه آن را پرداخت کنید

به دلیل نیاز به تایید هویت برای ثبت دامنه‌های ملی، در صورت انتخاب این دامنه‌ها، لازم است پس از طی مراحل زیر به وب‌سایت ایرنیک مراجعه کنید:

احراز هویت در سایت ایرنیک برای خرید دامنه ملی
برای خرید دامنه ملی باید در سایت ایرنیک احراز هویت کنید

دامنه‌های خریداری شده، برای مدت ۱ تا ۵ سال به شما تعلق دارد اما بعد از آن باید دامنه‌هایتان را تمدید کنید. برای تمدید دامنه هم کافی است به پنل کاربری‌ پارس پک و قسمت دامنه‌ها مراجعه کنید.

فقط با چند کلیک، دامنه‌تان را ثبت کنید!

فرقی نمی‌کند که یک دامنه‌‌ی ملی نیاز دارید یا بین‌المللی؛ ما در پارس پک فرایند ثبت دامنه ساده و سریع برنامه‌ریزی کرده‌ایم. فقط ۴ کلیک با ثبت دامنه‌تان فاصله دارید. همین حالا اولین کلیک را روی لینک زیر خرج کنید!

جمع‌بندی

دامنه چیست؟ این سوال اگرچه ممکن است در ظاهر ساده باشد، اما یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم اینترنت را در خود دارد. دامنه (Domain) همان آدرس اینترنتی است که شما به‌سادگی در مرورگر خود وارد می‌کنید و به یک وب‌سایت وارد می‌شوید. اما این فقط شروع ماجراست؛ جزئیات زیاد دیگری هم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، همه چیز را در مورد دامنه، اجزای آن و نحوه‌ی ثبت و تمدید نام دامنه، توضیح داده‌ایم.

سؤالات متداول

۱. دامنه چیست؟

دامنه نام سایت و پسوندی است که با وارد کردن آن در مرورگر، به یک وب‌سایت مشخص وارد می‌شوید.

۲. چطور می‌توان امنیت دامنه را افزایش داد؟

برای امنیت دامنه، لازم است قفل دامنه را فعال کنید. در این‌صورت هیچ کس نمی‌تواند آن را به فرد دیگری منتقل کند. همچنین لازم است رمز عبور قوی برای ورود به صفحه‌ی مدیریت دامنه‌ی خود انتخاب کنید.

۳. دامنه پریمیوم چیست؟

دامنه پریمیوم به دامنه‌هایی گفته می‌شود که طول بسیار کمی دارند و قبلاً توسط افراد دیگری خریداری شده‌ و حالا برای فروش قرار داده شده‌اند. با توجه به ارزش بسیار بالای این دامنه‌ها، قیمت بسیار بالایی دارند.

۴. پارک دامنه یعنی چه؟

پارک دامنه یعنی اینکه بتوانید وب‌سایت خود را به‌جز دامین اصلی، از طریق دامنه‌های دیگری که در اختیار دارید هم معرفی کنید.

۵. فوروارد دامنه یعنی چه؟

درصورتی‌که یک نام دامنه با چندین پسوند داشته باشید، با استفاده از فوروارد دامنه می‌توانید همه‌ی آن‌ها را به وب‌سایت اصلی خودتان هدایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.