دامنه چیست؟ ثبت و خرید دامنه چطور انجام می‌شود؟

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
چهارشنبه 24 مهر 1398
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۳۶۲۱۲۷۳ بازدید

دامنه چیست؟ این یکی از سؤالات مهم در دنیای اینترنت است؛ چه وب‌سایت شخصی داشته باشید چه وب‌سایت تجاری. دامنه (Domain) همان آدرسی است که با درج آن در مرورگرتان وارد وب‌‌سایت می‌شوید؛ مثلاً www.parspack.com. اجازه دهید دامنه را به زبان ساده‌تر توضیح دهیم. تصور کنید قصد دارید کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید. برای اینکه کسب‌وکارتان درآمد مناسبی داشته باشد، باید آن را در منطقه‌ای مناسب و نشانیِ سر‌راستی راه‌اندازی کنید که مشتری شما آن را به‌خاطر بسپارد.

ویژگی اصلی منطقه و نشانیِ مدنظر شما باید این باشد که کاربر بدون دردسر بتواند آن را بیابد و ترجیح دهد به‌جای اینکه به محل کسب‌وکار رقیبتان برود، پیش شما بیاید؛ چون شما نشانیِ راحتی دارید که مشتری‌تان آن را به‌خاطر می‌سپارد و احتیاجی نیست خودش را به‌دردسر بیندازد. همان‌طور‌که می‌دانید، این آدرس، تنها به کسب‌وکار شما منحصر است؛ مثلاً بازار، خیابان ۱، پلاک ۱.

در دنیای اینترنت نیز همین مثالی که زدیم، صدق می‌کند. وقتی تصمیم می‌گیرید وب‌سایتی راه‌اندازی کنید، قبل از هرچیزی باید نشانی سر‌راست و به‌یادماندنی و صدالبته منحصر‌به‌فردی داشته باشید که وقتی مشتری یا کاربر آن را در مرورگرش تایپ می‌کند، وب‌سایت شما نمایش داده شود. در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم به‌طورکامل توضیح دهیم که دامنه چیست؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

ثبت و خرید دامنه

دامنه چیست؟

معنی دامنه (Domain) در زبان فارسی به‌معنای «گسترده» است؛ ولی در دنیای وب قضیه فرق می‌کند و شرکت‌های میزبانی ابری مانند پارس‌ پک، از آن برای حفظ و نگه‌داری وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. نام دامنه در‌واقع آی‌پی‌ای است که پروتکل DNS آن را به آدرس تبدیل می‌کند.

IP چیست؟

همان‌طور‌که در ابتدای مقاله درباره نشانی کسب‌وکار صحبت کردیم و گفتیم باید نشانی‌تان منحصر‌به‌فرد‌ باشد، هنگام راه‌اندازی وب‌سایت نیز، یک کد‌پستی اختصاصی دارید که در دنیای اینترنت، به آن IP می‌گویند و پروتکل DNS آن را به اسم تبدیل می‌کند. برای مثال، اگر این آی پی را ۱۷۲.۲۱۷.۱۸.۱۴۲ در مرورگر وارد کنید، وب‌سایت گوگل نمایش داده می‌شود.

بررسی اجزای دامنه

به‌طور‌کلی، دامنه از دو بخش «نام دامنه» یا به عبارتی دامنه سطح دوم SLD و «پسوند دامنه» یا دامنه سطح بالا TLD تشکیل شده است که خروجی آن می‌شود آدرس وب‌سایت شما. به عنوان مثال در آدرس google.com نام دامنه یا SLD همان “google” بوده و “.com” پسوند دامنه یا TLD نامیده می‌شود.

نام دامنه چیست؟

نام دامنه، اسم منحصر‌به‌فرد و یکتای وب‌سایت با قابلیت به‌خاطرسپاری و برند‌شدن و بسیاری از ویژگی‌های دیگر است.

پسوند دامنه چیست؟

پسوند‌های بسیار زیادی وجود دارند که هرکدام از آن ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ مثلاً دامنه ir و دامنه com .

اجرای دامنه

اجزای دامنه از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

انواع پسوند دامنه

پسوند‌ها به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ اما همه آن‌ها باید از شرکت ICANN مجوز دریافت کنند. به پسوند‌هایی که مجوز رسمی دارند، Top Level Domain (به‌اختصار TLD) می‌گویند. در‌ادامه‌، انواع پسوندهای دامنه را معرفی خواهیم کرد.

برای آشنایی کامل با انواع مختلف پسوندهای دامنه مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

پسوند دامنه

پسوند‌های عمومی

پسوند‌های عمومی شامل این پسوندهاست:

  • دامنه .com: به‌معنی Commercials و مناسب برای فعالیت تجاری
  • دامنه .net: به‌معنی Network و مناسب برای شبکه
  • دامنه .org: به‌معنی Organization و مناسب برای ارگان‌ها

نکته مهم این است که محدودیتی برای ثبت دامنه‌های یادشده وجود ندارد و هر‌کسی می‌تواند آن‌ها را ثبت کند.

پسوند عمومی دامنه چیست؟

پسوند‌های اختصاصی

هر دامین به یک پسوند هم نیاز دارد. این پسوندها همان‌طور‌که از نامشان پیداست، کاملاً اختصاصی و ویژه سازمان‌ها یا حتی افرادی با فعالیت‌های مشخص در قوانین و چهارچوب مشخص هستند. ازجمله این دامنه‌ها می‌توان به .biz اشاره کرد که به‌معنی Business و برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک با فعالیت خاص است و نیز دامنه محبوب .pro که به‌معنی Professional و ویژه افرادی است که در زمینه‌ای خاص به‌طور‌حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. گفتنی است برای ثبت دامنه .pro به دریافت مجوز نیاز دارید.

پسوند‌های دامنه ملی

شاید شما هم پسوند‌های دوحرفی برخی کشورها را بشناسید. دامنه‌هایی مانند ir. که به کشور ایران و tr. که به کشور ترکیه تعلق دارد. باوجوداین، شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که چرا برخی از دامنه‌های دوحرفی به کسب‌وکار‌ها مربوط هستند؛ مانند tv. که مربوط به تلویزیون یا co. که مربوط به شرکت‌هاست! پس تکلیف این‌ها چیست؟

نکته مهم این است که اشتباه فکر می‌کنید؛ چراکه در‌واقع دامنه tv. به کشور تووالو (Tuvalu) و دامنه co. به کشور کلمبیا متعلق است که شبیه‌بودن پسوندشان به کسب‌وکار‌ها، باعث شده است که این کشورها از فرصت استفاده کنند و از این طریق دامنه ملی خود را بفروشند. گفتنی است که این قبیل دامنه‌ها فقط به این کشور‌ها خلاصه نمی‌شود و می‌توان به it ،.cc. و… نیز اشاره کرد.

ناگفته نماند برخی از کشور‌ها مانند ایران تقسیم‌بندی‌های مختلف و اختصاصی نیز ایجاد کرده‌اند؛ مانند id. یا ac. که در‌ادامه، آن‌ها را کاملاً توضیح می‌دهیم.

ir.:

همان‌طور‌که گفتیم، این دامنه به کشور خودمان تعلق دارد؛ اما نکته‌ای که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، این است که مسئول ثبت دامنه‌هایی دارای این پسوند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واقع در تهران و رئیس این ساز‌و‌کار علی‌رضا صالح است.

مقاله‌ی زیر را بخوانید تا از تفاوت subdomain ،parkdomain و addon domain را متوجه شوید.

تفاوت ساب دامین، پارک دامین و addon دامین

طبق آمار رسمی ایرنیک (IRNIC)، تا سال ۲۰۱۹ بیش از یک‌میلیون دامنه فارسی ثبت شده است. در‌ادامه، جدول فروش کامل دامنه فارسی را آورده‌ایم:

تعداد دامنه‌های فعال پسوند
۱,۴۹۲,۹۶۰ ir.
۴,۱۳۶ co.ir.
۱,۵۹۰ ایران.
۱,۲۳۳ ac.ir.
۶۴۳ id.ir.
۲۷۴ org.ir.
۲۴۹ sch.ir.
۲۱۰ gov.ir.
۲۷ net.ir.
۱,۵۰۱,۳۲۲ مجموع

معرفی انواع دامنه ملی ایران

‌co.ir.:

این دامنه برای شرکت‌هایی است که مدارک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی دارند و در قالب سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود و تضامنی فعالیت می‌کنند.

ایران.:

این دامنه برای دامنه‌های کاملاً فارسی مانند پارس‌پک. ایران است؛ البته با هر مرورگری قابلیت دسترسی ندارند.

ac.ir.:

این دامنه برای مؤسسه‌های آموزش عالی مانند دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت دارند.

id.ir.:

دامنه‌ای پرسنلی است که فقط ویژه دارندگان ملیت ایرانی است و پیش‌شرط ثبت آن، ارائه کد‌پستی ده‌رقمی و کارت ملی است.

org.ir.:

این دامنه برای آن دسته از شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی فراهم شده است که مدارک احراز هویت دارند.

sch.ir.:

دامنه‌ای اختصاصی برای مدارس دارای مجوز رسمی از اداره آموزش‌وپرورش است.

gov.ir.:

این دامنه فقط ویژه مراکز و سازمان‌های دولتی است و مدارک احراز هویت آن‌ها می‌تواند به نام عضو هیئت‌رئیسه یا نماینده شرکت باشد.

net.ir.:

این دامنه فقط برای شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت رسمی در ایران است.

نحوه ثبت دامین

برای خرید و ثبت دامنه فقط کافی است ابتدا یک نام برای وب‌سایت خود انتخاب و سپس آن را در صفحه خرید دامنه بررسی کنید. اگر نام دامنه وجود داشت و قبلاً کسی آن را نخریده بود، می‌توانید آن را بخرید. قبل از انتخاب نام دامنه، بهتر است چند نکته را با یکدیگر مرور کنیم.

انتخاب نام دامنه

نکات مهم برای انتخاب نام دامنه

نکات انتخاب نام دامنه

  • نامی که انتخاب می‌کنید، نباید مشابه برندی معروف باشد؛ زیرا هنگام سئو و بهینه‌سازی به‌مشکل برمی‌خورید یا ممکن است به‌دلیل مسائل برندینگ، دامنه شما توقیف شود.
  • نام دامنه باید بسیار کوتاه باشد؛ بنا‌بر‌این، تاحدممکن آن را خلاصه کنید.
  • نام دامنه انتخابی شما باید تلفظش آسان باشد و به‌راحتی بتوان آن را حفظ کرد تا کاربران را به‌دردسر نیندازد.
  • تاحدممکن سعی کنید نام فیلد کاری‌ خود را در دامنه مدنظرتان بگنجانید. برای مثال، اگر درزمینه فروش دوچرخه فعالیت می‌کنید، از Docharkhe یا Bicycle در نام دامنه استفاده کنید.
  • تاحدممکن در دامنه انتخابی‌تان از فاصله (خط تیره یا دَش) و اعداد استفاده نکنید.

برای اطلاع از نحوه جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن آن، مقاله‌ی زیر را بخوانید.

جست و جوی دامنه

آموزش خرید و ثبت دامین

ابتدا وارد صفحه خرید و ثبت دامنه شوید.

ثبت دامنه رایگان

نحوه ثبت و خرید دامنه‌ با پسوندهای مختلف

درادامه، روی شروع کنید کلیک کنید تا صفحه پایین بیایید و کادر مقابل نمایش داده شود.

بهترین سایت خرید دامنه

نام و پسوند دامنه را انتخاب کنید

نام مدنظرتان را داخل باکس وارد کنید و از سمت راست پسوند خود دلخواهتان را انتخاب کنید.

خرید دامنه خارجی

وارد کردن نام و پسوند دامنه دلخواه

 

پس‌ازآن، روی دکمه «بررسی کنید» کلیک کنید. حال دو حالت رخ می‌دهد:

1. اگر این خطا را مشاهده کردید و متن قرمز بود؛ یعنی دامنه قبلاً ثبت شده است.

دامنه یعنی چه

بررسی برای موجود بودن نام دامنه

2. اگر این پیام را مشاهده کردید و متن سبز بود؛ یعنی دامن قابلیت خرید دارد و می‌توانید خریدتان را نهایی کنید.

استعلام مالکیت دامنه

موجود بودن نام دامنه برای خرید

3. با انتخاب نهایی‌کردن خرید به صفحۀ جدید منتقل می‌شوید و می‌توانبد خرید خود را نهایی کنید.

خرید دامنه ارزان

نهایی‌کردن خرید دامنه

راهنمایی نحوه انتقال دامنه به همراه نکات فنی و قانونی آن

انتقال دامنه

جمع بندی

دامنه چیست؟ این شاید ابتدایی‌ترین سؤال در حوزه اینترنت باشد؛ با‌این‌حال، هنوز‌هم بسیاری از افرادی که سال‌ها در دنیای اینترنت فعالیت می‌کنند، از مفهوم دقیق دامین اطلاع ندارند. به‌همین‌دلیل و با‌توجه‌به اهمیت این موضوع، در این مطلب از بلاگ پارس پک، به‌طور‌کامل به این سؤال جواب دادیم و به مفاهیم مختلف آن اشاره کردیم. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا به این نتیجه برسید که دامنه سرور چیست و برای ثبت آن باید چه مراحلی را طی و به چه نکاتی توجه کنید.

برای دسترسی به وب‌سایت در اینترنت باید آدرس آن را بلد باشید. آدرس وب‌سایت در فضای وب با نام دامنه مشخص می‌شود. دامنه همان نام وب‌سایتی است که در مرورگر خود جست‌وجو می‌کنید. برای مثال آدرس وب‌سایت گوگل، «Google.com» است که به آن نام وب‌سایت، دامین یا دامنه می‌گویند. دامنه از ۳ بخش نام دامنه، ساب‌دامین و پسوند تشکیل می‌شود.

سؤالات متداول

1. زیردامنه (ساب‌دامین) چیست‌؟

نام انتخابی برای دامنه اصلی کاملاً اختیاری است و محدودیتی ندارد؛ مثلاً گوگل از mail.google.com برای جیمیل استفاده می‌کند یا وب‌سایتی از mobile.parspack.com برای نسخه موبایل خود استفاده می‌کند.

استفاده از زیردامنه (ساب‌دامین) روی هر دامنه (Domain) می‌تواند نامحدود باشد؛ اما بهتر است با شرکت ارائه‌دهنده سرویس میزبانی خود مشورت لازم کنید.

2. پارک دامین چیست‌؟

پارک دامین به‌معنی نمایش‌دادن یک وب‌سایت با چند دامنه است؛ یا به عبارت دیگر، پارک دامین یک نام دامنه است که شما خریداری کرده‌اید ولی در حال حاضر آن را مورد استفاده قرار نمی‌دهید. این دامنه برای آینده «پارک‌شده» است.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم