نحوه جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن آن

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
دوشنبه 25 بهمن 1400
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۲۶۰۳ بازدید

جست‌وجوی دامنه یکی از قدم‌های مهم در راه اندازی وب‌سایت و کسب و کار اینترنتی است و صاحب وب‌سایت پس از تحقیق و اطمینان از آزاد بودن دامنه باید اقدام به ثبت آن نماید. این مسئله به عنوان گام اصلی و مهم در طراحی سایت امروزه با چالش‌هایی همراه است و یافتن دامنه آزاد در وب فارسی و همچنین دامنه‌های پرطرف‌دار مانند COM و IR به‌شدت سخت شده است.

از طرفی انتخاب درست دامنه، خرید دامنه و ثبت آن از جهات مختلفی اهمیت دارد. زیرا به راحتی قابل تعویض یا تغییر نیست و هزینه زیادی برای صاحب وب‌سایت به همراه می‌آورد؛ خصوصاً اگر وب‌سایت یا کسب و کار به مرحله بلوغ برسد این هزینه دوچندان می‌شود. به همین خاطر انتخاب درست دامنه امروزه نه تنها یک امر ضروری بلکه یک علم و تخصص است که افراد و سازمان‌ها به‌مثابه یک خدمت از آن کسب درآمد می‌کنند.

به همین خاطر در این مطلب از وبلاگ پارس پک به صورت جامع و کامل به دنیای دامنه‌ها می‌رویم. سپس آموزش کامل نحوه جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن آن را مورد بررسی قرار داده تا در این مسیر بهتر عمل کنید.

ثبت و خرید دامنه

دامنه چیست؟

ساده‌ترین تعریف برای دامنه یا Domain: دامنه همان آدرسی است که وب‌سایت با آن شناخته می‌شود. در حقیقت دامنه آدرسی واحد و منحصربه‌فرد است که به صورت اینترنتی با هاست یا سرور ارتباط برقرار می‌کند و باعث آنلاین شدن وب‌سایت می‌شود.

هر آدرس وب‌سایت از دو بخش نام دامنه (SDL) و پسوند (TDL) تشکیل شده است. در واقع بخش اول SDL همان اسم وب‌سایت است که به دلخواه صاحب وب‌سایت انتخاب می‌شود. قسمت دوم پسوند است که در دنیای اینترنت و دامنه حکم معرف دامنه دارد و بسته به نوع پسوند به لحاظ ماهیت و کارکرد دامنه تعریف می‌شود. دقت داشته باشید که باید نام دامنه و پسوند پشت سرهم باشند.

از جمله TDLهای مورد استفاده شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Com. – همه اهداف تجاری
  • Org. – سازمان‌ها
  • Edu. – مؤسسات آموزشی
  • Info. – جهانی
  • Net. – پروژه‌های شبکه‌ای
  • Gov. – دولت ایالات متحده
  • Boz. – تجاری
  • Ir. – دامنه ملی ایران

پسوند com. بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیرا این پسوند جهانی بوده و در بسیار از کشورها بدون هیچ محدودیتی استفاده می‌شود. شما با توجه به نوع کسب و کار خود می‌توانید از هر کدام از این پسوندها را انتخاب کنید.

جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن دامنه

جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن دامنه

انواع دامنه کدام است؟

دامنه‌ها در حالت کلی به دو دسته دامنه ملی و دامنه بین‌المللی تقسیم می‌شوند. دامنه ملی به دامنه‌هایی اطلاق می‌شود که مجوز و مالکیت آن به یک کشور خاص بر می‌گردد. هر کشور برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها خود می‌تواند دامنه مخصوص کشور خود را تخصیص دهد. دامنه ir. مخصوص کشور ایران است. دامنه ملی تحت نظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادین یا مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تهران ارائه می‌شود.

دامنه بین المللی به دامنه‌هایی اطلاق می‌شود که محدود به یک کشور و جغرافیای خاص نمی‌شود و بدون هیچ محدودیتی در تمامی کشورها قابل استفاده است. دامنه com یکی از معتبرترین و معروف‌ترین دامنه‌های بین‌المللی است. هرچند این دامنه بین‌المللی به دو نوع خاص و عام تبدیل می‌شود.

نکاتی در مورد جست‌وجوی دامنه

قبل از جست‌وجوی دامنه و انتخاب آن بهتر است که چند موضوع مهم و ضروری را در مورد دامنه و ثبت آن بدانید تا در فرایند جست‌وجوی دامنه بهتر عمل کنید. این موارد شامل:

  • دامنه‌ها برای مدت مشخصی ثبت می‌شوند (در حقیقت حق بهره‌برداری از آنها اجاره داده می‌شود) و باید در پایان موعد مقرر اقدام به تمدید دامنه کرد. هر دامنه با توجه به نوع دامین و قیمت دلار هزینه خاص خود را دارد.
  • دامنه‌های قابلیت انتقال به‌غیر دارند و می‌توان مالکیت (بخوانید حق بهره‌برداری تا مدت معین) آن را به شخص دیگری داد. این مسئله باعث شده بازار خرید و فروش دامنه رشد خوبی داشته باشد. گاهی که جست‌وجوی دامنه و ثبت آن به در بسته می‌خورد، خرید دامین و انتقال مالکیت آن یکی از راه‌های ثبت دامنه است.
  • هر دامنه منحصربه‌فرد و خاص است ولی می‌توان آن را با پسوندهای مختلف خریداری کرد.
  • هر پسوند دامنه ماهیت و کارکرد خاصی دارد. برای مثال دامنه‌های دات کام (com) برای وب‌سایت‌های تجاری و دات او آر جی (org) برای سازمان‌های غیردولتی و… است.
  • در دامنه‌های ملی ایران که در حقیقت همان دامنه دات آی آر (ir) است؛ ثبت بعضی از عبارات و واژه‌ها به لحاظ قانونی امکان‌پذیر نیست. در بعضی از دیگر واژه‌ها نیاز به مجوز وجود دارد.

این موارد برای درک درست از ماهیت دامنه و جست‌وجو دقیق مهم هستند و باید به این موارد توجه شود.

معرفی انواع پسوند دامنه

پسوند دامنه چیست و کدام پسوند دامنه بهتر است؟

قیمت دامنه

قیمت دامنه بسته به داخلی و خارجی بودن کاملاً متفاوت است و قبل از جست‌وجوی دامنه باید از قیمت آن اطلاع داشته باشید. دامنه ملی یا همان ir چون دارای پرداخت ریالی است، اگر از طریق شرکت‌های نمایندگی خریداری شود؛ با قیمت ۶ هزار تومان به‌ازای هر سال ثبت یا تمدید می‌شود. اما دامنه خارجی بسته به نوع خاص یا عام قیمت کاملاً متفاوت است و از حدود ۳۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان می‌توان بابت هر دامنه برای یک سال پرداخت کرد.

نکات مهم در انتخاب نام دامنه

در هنگام جست‌وجوی دامنه بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت. سعی کنید عبارتی را برای ثبت دامنه انتخاب کنید که با اصول انتخاب نام برند هم مطابق باشد. نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که با کسب و کار شما متناسب باشد.

در صورت لزوم عبارت مورد نظر خود را با املا و اسپل‌های (حروف چینی) مختلفی ثبت کنید تا در آینده رقبا نتوانند از حسن شهرت وبسایت شما با خرید آن دامنه‌ها سو استفاده کنند.

  • نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که در پسوندهای دات کام com. و دات آی آر ir. آزاد باشد و دامنه مدنظر خود را در هر دو این پسوندها ثبت کنید.
  • پسوندهای اصلی مثل دات کام (com.)، دات نت (net.) و دات او آر جی (org.) را در اولویت قرار دهید.
  • سعی کنید نام دامنه را منحصربه‌فرد انتخاب کنید و از تشابه اسمی با اصطلاحات مرسوم جلوگیری کنید.
  • از وب‌سایت‌های معتبر دامنه را خریداری نمایید.
  • نام دامنه بهتر است از لحاظ تلفظ و نوشتار و بیان راحت و قابل‌درک برای مخاطب باشد.
  • دامین باید قابل ثبت باشد و مشکل قانونی برای ثبت آن برای شما وجود نداشته باشد.
  • نام دامنه بهتر است با نام برندهای ثبت شده و رقبای هم حوزه تشابه و نزدیکی زیادی نداشته باشد.
  • دامین‌های کوتاه ماندگاری بیشتری در اذهان دارند.

علاوه بر این موارد با توجه به شرایط برندینگ، گستره فعالیت کسب و کار، محدوده فعالیت و… نیز اهمیت دارد. پس در هنگام جست‌وجوی دامنه این نکات را به خاطر بسپارید تا بتوانید انتخاب درستی را داشته باشید.

انتخاب نام دامنه

راهنمای انتخاب نام دامنه مناسب برای انواع سایت

مراحل جست‌وجوی دامنه

اکنون که با مفهوم دامنه و نکاتی که باید در هنگام جست‌وجو و ثبت آن آشنا شدیم، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم یک دامنه را جست‌وجو کنیم؟ یا برای جست‌وجوی دامنه باید چه مراحلی را طی کنیم؟

اگر تصمیم به خرید دامنه دارید و می‌خواهید برای اولین‌بار اقدام به ثبت دامنه کنید، احتمالاً جست‌وجوی دامنه و اطمینان از آزاد بودن آن مقداری گنگ باشد. به همین خاطر در ادامه این مطلب مراحل کامل جست‌وجوی دامنه و اطمینان از ثبت بودن از طریق پارس پک را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

قدم اول

انتخاب کنید که می‌خواهید با چه پسوندی دامنه خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید که هرچقدر از پسوندهای غیر رایج استفاده کنید شانس آزاد بودن دامنه بیشتر است، از طرفی دامنه‌های پرطرف‌دار مانند com. و ir. به‌سختی می‌توان آزاد آن را پیدا و ثبت کرد.

در قدم دوم

کلمات و عناوینی که برای به ذهنتان رسیده است را پیدا و پالایش کنید. بهترین اسامی دامنه را برای تست آزاد بودن یا نبودن انتخاب کنید.

در قدم سوم

به قسمت ثبت دامنه پارس پک رفته و از طریق بخش موتور جست‌وجو دامنه اسامی پیشنهادی خود را وارد کرده و بر روی دکمه بررسی کلیک کنید.

جست‌وجوی دامنه در پارس پک

جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن دامنه در سایت پارس پک

درصورتی‌که نام دامنه پیشنهادی شما و پسوند آن آزاد و امکان ثبت آن برای کاربر فراهم باشد، بر روی گزینه نهایی کردن خرید کلیک کنید و هزینه مورد نظر را پرداخت نمایید. درصورتی‌که دامنه آزاد و امکان ثبت وجود داشته باشد. تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

ثبت دامنه در سایت پارس پک

ثبت و خرید دامنه در سایت پارس پک

با کلیک بر روی نهایی کردن خرید برای پرداخت هزینه باید وارد حساب کاربری شده و سپس اقدام به پرداخت هزینه سالانه آن کرد. این هزینه بابت یک سال است و هر سال باید هزینه تمدید دامنه پرداخت شود.

پس از پرداخت هزینه اطلاعات کامل دامنه در پنل و ایمیل خریدار قرار می‌گیرد و امکان استفاده از دامنه فراهم می‌شود. درصورتی‌که دامنه ir باشد، داستان مقداری متفاوت است و باید بعد از اطمینان از آزاد بودن دامنه و قبل از پرداخت باید شناسه ایرنیک یا همان نیک هندل را وارد کنید.

این شناسه پس از ثبت‌نام در ایرنیک و بارگذاری اطلاعات به کاربر داده می شود و برای ثبت دامنه ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید دامنه ملی و بین المللی

مراحل ثبت و خرید دامنه ملی و بین المللی در سایت پارس پک

این مراحل برای جست‌وجوی دامنه و اطمینان از آزاد بودن آن ضروری است.

برای جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن آن کار سختی پیش رو ندارید. تنها باید نام دامنه دل‌خواه خود را در کادر جست‌وجوی دامنه وارد و گزینه بررسی را بزنید تا آزاد بودن یا نبودن آن به شما نمایش داده شود. توجه داشته باشید، یک دامنه با پسوندهای مختلف می‌تواند آزاد باشد. بنابراین هنگام جست‌وجوی دامنه به پسوند آن دقت کنید.

سخن نهایی

جست‌وجوی دامنه یکی از اقداماتی است که قبل از خرید دامنه باید صورت گیرد و درصورتی‌که دامنه آزاد باشد می‌تواند اقدام به ثبت آن کرد. در این مطلب تلاش شد به‌صورت کامل به جست‌وجو و نحوه ثبت دامنه داخلی و بین‌المللی پرداخت شد و در مورد نکات کامل و تکمیلی در مورد دامنه، انواع آن، نکات مهم در حین جست‌وجوی دامنه و … صحبت شود.

درصورتی‌که در مورد جست‌وجوی دامنه و نکات مربوط به آموزش دامنه سؤالی دارید از طریق کامنت‌ها با تیم پارس پک به اشتراک بگذارید تا متخصصین ما به آن پاسخ دهند.

سؤالات متداول در خصوص جست‌وجوی دامنه

1. چگونه نام دامنه را جست‌وجو کنیم؟

کافی است که نام دامنه مورد نظر خود را در کادر جست‌وجوی دامنه پارس‌پک وارد کنید. درصورتی‌که نام مورد نظر قبلاً ثبت شده باشد، نام‌های مشابه دیگری برای شما نمایش داده خواهد شد. اما اگر دامنه مورد نظر ثبت نشده بود کافی است که مراحل ثبت را دنبال نمایید.

2. آیا ابزاری برای پیدا کردن و جست‌وجو نام دامنه وجود دارد؟

بله ابزارهای مختلفی برای جست‌وجوی دامنه وجود دارد. ابزار جستجوی نام دامنه GoDaddy می‌تواند با ارائه پیشنهادها و جایگزین‌های دیگر برای هر دامنه‌ای که به دنبال آن هستید به شما کمک کند.

3. در صورت ثبت‌نام دامنه مورد نظر چه اقدامی انجام دهیم؟

اگر نام دامنه مورد نظر شما قبلاً ثبت شده باشد، چند گزینه برای انتخاب پیش رو دارید. ابتدا، نام‌های دامنه توصیه شده مشابه را در نتایج جستجوی خود بررسی کنید و ببینید آیا یکی از آنها با کسب و کار شما متناسب است یا خیر. همچنین می‌توانید یک نام دامنه در دسترس با پسوندی غیر از COM، مانند ir. و … در نظر بگیرید. اما برای انتخاب همان نام دامنه، کافی است با شخص مورد نظر که دامنه را ثبت کرده تماس حاصل کنید. ببینید آیا قصد فروش دامنه را دارد و سپس آن را خریداری کنید.

4. در هنگام جست‌وجوی دامنه باشد به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب نام دامنه مورد نظر شما باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • کوتاه باشد.
  • تلفظ آن راحت و آسان باشد.
  • دارای املای راحت باشد.
  • قابلیت برند شدن داشته باشد.
  • با معنا بوده و در ذهن بماند.
  • متناسب با کسب و کار شما باشد.

و …

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم