دامنه کشور ها

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
شنبه 17 شهریور 1397
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۲۲۰۱ بازدید

نام دامنه در زمینه های مختلف شبکه، برای نامگذاری و آدرس دهی استفاده می شود. یک دومین منبع پروتکل اینترنت ( IP ) یا نام دامنه شبکه را نشان می دهد. نام دامنه با قوانین و رویه های سیستم دامنه ( DNS ) تشکیل می شود. نام دامنه در سطوح فرعی (زیر دامنه) ریشه DNS دامنه سازماندهی می شود. مجموعه سطح اول نام دامنه ها دامنه های سطح بالا ( TLD ) است، از جمله دامنه های سطح بالا عمومی ( gTLD ) دامنه های برجسته com ، net ، info ، edu ، org و دامنه سطح بالا کد کشوری ( ccTLD ) برای کشورهای مختلف را می توان نام برد. دامنه “ccTLD” دامنه ای با سطح بالا در اینترنت است که عموماً برای یک کشور ، ایالت حاکمیتی یا قلمرو وابسته که با کد کشور مشخص شده است.یا برای آن رزرو شده است، ذخیره گردیده است.

پسوند دامنه کشور ها

دامنه کشوری با دو حرف که برگرفته از نام کشور می باشند نمایش داده می شود. اولین دامنه های کشوری ثبت شده عبارتند از: .uk ، .us و .il که در سال 1985 ثبت شده اند و .au ، .de ، .fi ، .jp ، .kr ، .nl و .se که در سال 1986 ثبت شده اند. از سال 1985 از کدهای ISO 3166-1 alpha-2 در سیستم دامنه به عنوان دامنه کشوری استفاده شده است. اداره اعداد اختصاص داده شده به اینترنت، در حال حاضر ccTLD ها را عمدتا به دنبال کدهای alpha-2 ( کدهای دو حرفی ) ، اما با استثنائاتی اختصاص می دهد.

به عنوان مثال، انگلستان که کد آلفا 2 آن GB است، به جای .gb از .uk استفاده می کند. یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پارس پک، ثبت دامنه کشوری مربوط به کشورهای مختلف می باشد. در این مقاله میخواهیم با دامنه کشوری و ویژگی های آن ها بیشتر آشنا شویم.

دامنه کشور های مختلف

دامنه ac.

.ac دامنه کشوری برای Saint Helena ، Ascension و Tristan da Cunha است. این اداره توسط nic.ac ، زیرمجموعه دفتر رایانه اینترنتی مستقر در انگلستان اداره می شود. ثبت نام برای این دامنه برای همه آزاد است. رجیستری ثبت نام های دامنه بین المللی را می پذیرد. .ac توسط برخی کارگزاران دامنه به عنوان دامنه ای برای شهر آخن در آلمان مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از قیاس به عنوان پلاک خودرو ( AC ) برای این شهر استفاده می شود.

دامنه ae.

.ae دامنه کشوری می باشد که در سیستم نام دامنه اینترنت برای امارات متحده عربی ثبت شده است. این اداره توسط .aeDA كه بخشی از مركز تنظیم مقررات ارتباطات امارات متحده عربی است، اداره می شود.

دامنه ca.

.ca دامنه کشوری برای کشور کانادا در نظر گرفته شده است. رجیستری نام دامنه که آن را اداره می کند، اداره ثبت اینترنتی کانادا ( CIRA ) است. ثبت نام کنندگان می توانند دامنه ها را در سطح دوم ثبت کنند ( به عنوان مثال .ca ) ثبت نام های سطح سوم در یکی از حوزه های جغرافیایی تعریف شده توسط رجیستری ( به عنوان مثال .ab.ca ) در 12 اکتبر 2010 قطع شد اما نام دامنه های سطح سوم موجود همچنان پشتیبانی می شوند.

دامنه کشور کانادا

دامنه co.

.co دامنه کشوری است که به کشور کلمبیا اختصاص یافته است. روند ثبت دامنه به وسیله CO Internet S.A.S اداره می شود. از تاریخ 10 جولای 2010 ، هیچ محدودیتی برای ثبت نام برای دامنه .co وجود ندارد. هر فرد یا نهاد در جهان می تواند دامنه .co را ثبت کند.

دامنه کشور کلمبیا

دامنه de.

de. دامنه کشوری برای کشور جمهوری فدرال آلمان است. DENIC مسئول دامنه کشوری .de می باشد. این نام در دو حرف اول با نام آلمانی برای آلمان ( Deutschland ) بنا شده است. قبل از سال 1990 ، آلمان شرقی دارای کد ISO 3166-1 جداگانه به صورت dd بود.

دامنه کشور آلمان

.de در حال حاضر دومین ccTLD محبوب از نظر تعداد ثبت نام می باشد، .cn محبوب ترین ccTLD و .uk سومین دامنه کشوری از نظر محبوبیت نام گرفته اند. .de بعد از .com و .cn از بین همه TLD ها در رده سوم محبوبیت قرار گرفته است. اولین مورد ثبت نام برای دامنه کشوری .de در گروه علوم کامپیوتر دانشگاه دورتموند ( uni-dortmund.de ) بود.

دامنه eu.

eu. دامنه کشوری برای اتحادیه اروپا ( EU ) است. دامنه در 7 دسامبر 2005 راه اندازی شد، برای هر شخص، شرکت یا سازمان مستقر در منطقه اقتصادی اروپا (کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، ایسلند ، لیختن اشتاین و نروژ) در دسترس قرار گرفت. ثبت نام کامل دامنه کشوری .eu در تاریخ 7 آوریل 2006 آغاز شد. رجیستری دامنه .eu توشط EURid انجام می پذیرد.

دامنه کشور های عضو اتحادیه اروپا

دامنه in.

.in دامنه کشوری متعلق به کشور هند است. این دامنه در ابتدا توسط مرکز ملی فناوری نرم افزار ( NCST ) و مرکز توسعه محاسبات پیشرفته ( C-DAC ) اداره می شد. دولت هند در سال 2004 دستورالعمل اجرایی صادر كرد تا مسئولیت مدیریت دامنه های را به INRegistry تازه ایجاد شده تحت مجوز سازمان ملی تبادل اینترنت هند ( NIXI ) منتقل كند. مرکز ملی انفورماتیک (NIC) ، ERNET و وزارت دفاع به ترتیب به عنوان ثبت کننده دامنه های gov.in ، res.in و ac.in و دامنه mil.in منصوب شدند. در آگوست سال 2018 سازمان ملی تبادل اینترنت هند ( NIXI ) ، شرکت تابعه Neustar Inc را به عنوان ارائه دهنده خدمات جدید رجیستری این کشور منصوب کرد.

دامنه کشور هند

دامنه it.

it. دامنه کشوری متعلق به کشور ایتالیا می باشد. دامنه .gov.it برای ارگان های دولتی و دامنه .edu.it برای مدارس و آموزشگاه های دولتی کشور ایتالیا در ژوئن سال 2018 معرفی شد.

دامنه io.

دامنه کشوری .ioبه سرزمین انگلیس اقیانوس هند ( British Indian Ocean Territory ) اختصاص داده شده است. دامنه io. توسط دفتر اینترنتی ICB ( Internet Computer Bureau ) ، یک شرکت ثبت نام دامنه مستقر در انگلستان اداره می شود.

دامنه قلمرو اقیانوس هند

دامنه nl.

دامنه کشوری .nl دامنه مربوط به کشور هلند می باشد. این دامنه یکی از پرطرفدارترین دامنه های کشوری می باشد که در صنعت نام دامنه VeriSign در سپتامبر 2016 برای سه ماهه سوم سال 2016 با 5.6 میلیون آمار ثبت، در رتبه ششم محبوب ترین دامنه کشوری قرار گرفت. از 31 ژانویه 1996 دامنه های .nl توسط بنیاد ثبت نام دامنه اینترنتی هلند ( SIDN ) ، مستقر در آرنم ثبت شده است. از تاریخ 1 آوریل 1996 ثبت نام کنندگان می بایست برای ثبت دامنه هزینه آن را برای SIDN پرداخت کنند، قبل از این تاریخ ثبت دامنه رایگان بود. در روز های ابتدایی بیشتر موارد ثبت دامنه، مربوط به گروه های تحقیقاتی و شرکت های بزرگ مانند آزمایشگاه فیلیپس ناتور کوندینگ بودند.

دامنه کشور هلند

دامنه me.

دامنه کشوری .me دامنه مربوط به کشور مونته نگرو می باشد. رجیستری .me توسط doMEn اداره می شود، که پس از طی مراحل پیشنهادی توسط دولت مونته نگرو و پس از برتری بر شرکت های ثبت کننده معتبر در سرتاسر جهان، این قرارداد را به دست آورد.

دامنه کشور مونته نگرو

دامنه tv.

دامنه کشوری .tv دامنه مربوط به کشور تووالو می باشد. تووالو یک کشور گردشگری با سخره های مرجانی و جزایر کوچک می باشد. به غیر از نامهای محفوظ مانند com.tv ، net.tv ، org.tv و غیره ، هر شخصی می تواند دامنه های .tv ثبت کند. نام دامنه محبوب است ، و به همین دلیل از نظر اقتصادی با ارزش است ، زیرا این دامنه کشوری مخفف کلمه تلویزیون است. در سال 2010 ، تقریباً 10٪ از درآمد دولت تووالو از حق الزحمه آدرسهای .tv بوده است.

دامنه کشور تووالو

دامنه uk.

.uk دامنه کشوری مربوط به کشور انگلستان است. از فوریه 2016 ، دامنه .uk پنجمین دامنه محبوب سطح بالا (بعد از .com ، .cn ، .de و .net) با بیش از 10 میلیون ثبت نام در جهان است. در ادامه برخی استفاده ها از دامنه .uk برای ارگان ها را بررسی می کنیم.

  • ac.uk. دانشگاهی (آموزش عالی ، کالج های تحصیلات تکمیلی ، مؤسسات تحقیقاتی و جوامع آموخته)
  • co.uk. تجاری و عمومی
  • gov.uk. دولت (مرکزی ، متعهد و محلی)
  • ltd.uk. شرکتهای محدود
  • me.uk. استفاده عمومی (معمولاً شخصی)
  • mod.uk. و mil.uk. نیروهای مسلح و مؤسسات و سیستم های وزارت دفاع
  •  net.uk.  شرکت های شبکه و  ISP
  • org.uk. استفاده عمومی (معمولاً برای سازمانهای غیرانتفاعی)
  • parociation.uk. پارلمان انگلستان و مجالس و مجامع ملی تقسیم شده
  • plc.uk. شرکتهای محدود دولتی
  • sch.uk.  مقامات آموزش محلی ، مدارس ، آموزش ابتدایی و متوسطه ، آموزش جامعه

دامنه us.

.us دامنه کشوری برای ایالات متحده آمریکا است. این دامین در سال 1985 پایه گذاری شده است. در 15 فوریه 1985 ، .us به عنوان اولین “ccTLD” اینترنت ایجاد شد. مدیر اصلی آن جان پستل از انستیتوی علوم اطلاعات ( ISI ) (در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ( USC ) ) بود. در اول اکتبر 1998 ، NSF نظارت بر حوزه .us را به اداره ارتباطات و اطلاعات ملی وزارت بازرگانی ایالات متحده منتقل کرد. در آن ماه پستل درگذشت و مسئولیت های مدیریت دامنه خود را به ISI واگذار کرد. در دسامبر سال 2000 ، این مسئولیت ها به Network Solutions منتقل شدند. در تاریخ 31 مارس 2019 ، رجیستری .us اعلام کرد که تحت سیاست مورد استفاده ، اجازه فروش مواد مخدر از طریق دامنه .us را نمی دهد.

دامنه kr.

.kr دامنه کشوری برای جمهوری کره (کره جنوبی) است. ثبت نام ها از طریق نمایندگان ثبت انجام می شود. از سپتامبر 2006 ، ثبت نام دامنه مستقیماً تحت .kr امکان پذیر شد. در سال 2011 دامنه جدید سطح بالا برای کره جنوبی ثبت شد ، که نام این دامنه کشوری به زبان محلی در نظر گرفته شده است. نام دامنه 한국. برای سایت ها در سال 2011 فعال شد.

دامنه ir.

دامنه ir یک دامین کشوری برای ایران است. این دامنه توسط پژوهشگاه دانش های بنیادی ( ایرنیک ) ثبت می گردد. در ادامه دامنه های سطح دوم دامنه کشوری .ir را بررسی می کنیم.

  • ir. عمومی
  • ac.ir.  دانشگاهی (مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی) و جوامع آموخته
  • co.ir. تجاری / شرکت
  • gov.ir. دولت (جمهوری اسلامی ایران)
  • id.ir. شخصی ، هر کس یک شماره ملی از جمهوری اسلامی ایران دارد
  • net.ir. شرکت های شبکه مورد تأیید IRTCT
  • org.ir. سازمان های غیرانتفاعی
  • sch.ir. مدارس ، آموزش ابتدایی و متوسطه

دامنه کشور ایران

دامنه ar.

.ar دامنه کشوری برای کشور آرژانتین است. این دامنه توسط NIC آرژانتین اداره می شود. ثبت دامنه .ar (به طور مثال website.ar ) به طور مستقیم مجاز نیست. در عوض ، 9 دامنه سطح دوم که در زیر ذکر شده برای ثبت نام آزاد است ، اگرچه حضور محلی در آرژانتین برای ثبت دامنه کشوری الزامی است. از ژانویه 2017 تا به امروز 9 دامنه سطح دوم برای دامنه .ar وجود دارد.

  • com.ar. شرکت ها و افراد مقیم آرژانتین
  • edu.ar. موسسات آموزشی. در حال حاضر ، این دامنه سطح دوم توسط ARIU ( Asociación de Redes de Interconexión Universitaria ) اداره می شود.
  • gob.ar. و gov.ar. دولت محلی و ملی
  • int.ar. نهادهای بین المللی و نمایندگان سازمان های بین المللی خارجی در آرژانتین
  • net.ar. ارائه دهندگان خدمات اینترنتی
  • mil.ar. استفاده نظامی
  • org.ar. سازمان های غیر انتفاعی
  • tur.ar. شرکت های جهانگردی و مسافرتی که دارای مجوز
  • musica.ar. هر یک از اعضای ثبت شده در فهرست ملی موسیقی دانان و گروه های موسیقی ملی

دامنه mm.

.mm دامنه کشوری ثبت شده برای میانمار است. قبل از سال 1989 ، کد ISO 3166 alpha-2 برای برمه BU بود ، اما هیچ .bu برای میانمار اختصاص داده نشده بود. در 12 ژوئن 2011 ، کد ISO 3166-1 برای میانمار تغییر یافت تا منعکس کننده .mm مورد استفاده برای کد کشوری میانمار باشد.

دامنه cm.

.cm دامنه کشوری برای کشور کامرون است. ثبت کننده رسمی دامین های .cmموسسه Netcom.cm مستقر در یاون ، پایتخت کامرون است ،. Netcom.cm در اوایل سال 2008 به عنوان شریک آژانس ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ANTIC ) تأسیس شد. در 15 اکتبر 2008 ، NETCOM.cm سرویس رجیستری را برای .com.cm ، .co.cm و .net.cm راه اندازی کرد.

دامنه na.

.na دامنه کشوری برای کشور نامیبیا است که مطابق با کد دو حرف از استاندارد ISO-3166 است. رجیستری هم ثبت نام کنندگان نامیبیایی و هم ثبت نام کنندگان خارجی را معتبر می داند. ثبت کنندگان به رجیستری دسترسی پیدا می کنند و دامنه ها را با استفاده از GUI مبتنی بر وب یا پروتکل استاندارد EPP در صنعت ثبت می کنند. .na در 8 مه 1991 پایه ریزی شد. مسئول ثبت دامنه های .na مرکز اطلاعات شبکه نامیبیا ( NA-NIC ) است.

دامنه کشور نامیبیا

دامنه is.

.is دامنه کشوری برای ایسلند است. کد کشور از دو حرف اول Ísland گرفته شده است که کلمه ایسلندی برای Iceland است. ثبت دامنه های .is برای همه افراد و شرکت ها بدون محدودیت خاصی قابل دسترسی است. اولین دامنه ثبت شده hi.is مربوط به دانشگاه ایسلند است که در 11 دسامبر سال 1986 به ثبت رسید و آن را به یکی از اولین ثبت دامنه ها در اینترنت تبدیل کرد.

دامنه کشور ایسلند

دامنه fr.

.fr دامنه کشوری (ccTLD) در سیستم نام دامنه اینترنت برای فرانسه ثبت شده است. روند رجیستری این دامنه توسط AFNIC اداره می شود.

قوانین ثبت دامنه های فرانسه در 6 دسامبر 2011 تغییر یافت و ثبت نام دامنه فرانسوی دیگر نیازی به مستقر شدن در فرانسه ندارد. هر فرد ، شرکت یا سازمان اروپایی می تواند دامنه کشوری .fr یا هر یک از دیگر دامنه هایی که توسط AFNIC اداره می شود را ثبت کند. برخی از دامنه ها که توسط ثبت کننده فرانسوی اداره می شود عبارتند از:

  • re. ( رئونیون )
  • wf. ( والیس و فوتونا )
  • yt. ( مایوت )
  • pm. ( سن پیر و میکلون )
  • tf. ( سرزمین های جنوبی فرانسه )

از 6 دسامبر 2011 ، ثبت زیر دامنه های com.fr و asso.fr یا tm.fr. که امکان ثبت آن ها پیش از این تاریخ موجود نبود ، امکان پذیر شد. در ادامه با تعدادی دامنه کشوری که تحت مدیریت فرانسه می باشد آشنا می شویم.

  • bl. برای سنت بارتلی
  • gf. برای گویان فرانسه
  • gp. برای گوادلوپ
  • mf. برای سنت مارتین
  • mq. برای مارتینیک
  • nc. برای کالدونیای جدید
  • pf. برای پولینزی فرانسه
  • pm. برای سن پیر و میکلون

در این مقاله از آموزش دامنه، سعی برآن بود تعدادی از دامنه های کشوری معرفی گردد، تعداد این دامنه ها بسیار زیاد است و شرکت پارس امکان ثبت دامنه کشوری مورد نظر کاربران خود را محیا کرده است.

سوالات متداول

دامنه ی ir. چیست؟

دامنه ی ir دامنه ای برای کشور ایران است که این دامنه توسط پژوهشگاه دانش های بنیادی ( ایرنیک ) به ثبت میرسد.

دامنه ی us. چیست؟

دامنه us. در فوریه سال 1985 پایه گذاری شده است،این دامین برای کشور آمریکا میباشد که جان پستل مدیر اصلی آن بود.در اکتبر 1998 ، NSF نظارت بر حوزه این دامنه را به اداره ارتباطات و اطلاعات ملی وزارت بازرگانی ایالات متحده منتقل کرد

دامنه ی tv.چیست؟

دامنه ی tv. به علت مخفف بودن عبارت Television دامنه ای محبوب و با ارزش از نظر اقتصادی میباشد.این دامنه ، دامنه ی کشور تووالو است.در سال 2020 نزدیک به 10% درآمد دولت تووالو از حق الزحمه های آدرس tv. بوده است.

دامنه ی me. چیست؟

دامنه .me. دامنه ی کشور مونته نگرو می باشد.

 

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم