همه چیز درباره انتخاب نام دامنه سایت + ۹ فاکتور مهم

انتخاب نام دامنه سایت
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
چهارشنبه 25 بهمن 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۵۶ بازدید

انتخاب نام دامنه سایت مانند گوش کردن به موسیقی است. موسیقی که شنونده را همان بار اول عاشق آهنگ می‌کند. طوری‌که آن را حفظ کرده و بارها به آن گوش جان می‌سپارد. در دنیای دیجیتالی امروز، مهم است نامی زیبا، معنادار و مناسب برای دامنه سایت خود انتخاب کنید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، مهم‌ترین نکات برای انتخاب بهترین نام دامنه را بررسی کردیم. خواندن این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس پک به شما کمک می‌کند تا انتخاب دقیق‌تری مطابق با کسب‌وکارتان برای نام دامنه وب‌سایت داشته باشید.

چگونه بهترین نام دامنه را انتخاب کنیم؟

انتخاب نام دامنه مناسب مثل انتخاب نام برای فرزندتان می‌ماند! اولین چیزی است که مخاطبان از وب‌سایت شما می‌بینند و تا حد زیادی بر تصور آن‌ها از برندتان اثر می‌گذارد. پس باید در انتخاب آن دقت کرده و نامی ساده و کوتاه انتخاب کنید. درادامه نکات مهم انتخاب نام دامنه را به‌صورت مختصر و مفید بررسی خواهیم کرد.

ثبت و خرید دامنه

۱. زیبایی در سادگی است؛ کوتاه و ساده انتخاب کنید

هیچ کاربری تا زمانی که ارزش افزوده‌ای دریافت نکند، مشتاق به‌خاطر سپردن نام کسب‌وکار و دامنه سایت نیست. در دنیای امروز، مردم حتی ضروری‌ترین نام‌ها را از خاطر می‌برند. حالا اگر شما هم نامی برای دامنه‌تان انتخاب کنید که به‌خاطر سپردن آن خودش به اندازه یک امتحان ریاضی سخت و چالش برانگیز باشد، مسلما در یادها نخواهد ماند. برای انتخاب بهترین نام دامنه، در یک کلام طبق مَثل معروف «Kis It» یا Keep It Simple آن را ساده بگیرید و قال قضیه را بکَنید.

۲. انتخاب دامنه کلمه کلیدی را فراموش کنید

تا همین چند سال پیش، کافی بود برای اینکه در رتبه گوگل بالا بیایید، در انتخاب نام دامنه برای سایت، کلمه کلیدی اصلی سایت را انتخاب کنید. برای مثال، در تاثیر انتخاب نام دامنه در سئو اگر کلمه کلیدی اصلی وب‌سایت شما هاست ارزان بود، با انتخاب دامنه به‌صورت «Cheaphost.com» کارتان ساده می‌شد. اما امروز موتور گوگل به این سادگی‌ها گول نمی‌خورد. با انتخاب دامنه تطبیقی با کیورد اصلی‌تان، گوگل از الگوریتم Exact Match Domain استفاده کرده و تاثیر منفی در سئوی سایتتان می‌گذارد.

برای آشنایی با مفهوم و انواع دامنه و نحوه خرید و ثبت دامین مقاله زیر را بخوانید.

دامنه چیست؟

۳. کلمه‌ای را انتخاب کنید که تایپ آن راحت باشد

در انتخاب نام دامنه سایت، نامی را انتخاب کنید که به‌طورعامیانه تایپ آن راحت باشد. برای مثال، شاید تایپ Express یا Pesteh برای شما ساده باشد؛ اما برای عموم مردم چالش‌برانگیز است. برای مثال ممکن است کاربران دو لغت بالا را به‌صورت Expres یا Peste وارد کنند. پس تا حد امکان، از کلماتی که املای دشوار یا حروف تکراری دارد، دوری کنید.

اینفوگرافیک نکات مهم انتخاب نام دامنه
راهنمای انتخاب نام دامنه مناسب

۴. از خط تیره استفاده نکنید

اگر می‌خواهید دامنه شما به عنوان اسپم شناخته شود، این مورد را نادیده بگیرید! دامنه‌های با خط تیره عموما از دید گوگل، اسپم هستند. از طرفی، جستجو را برای کاربران سخت می‌کند. خود شما نام کدام دامنه را با خط تیره آن به‌خاطر دارید؟ (اگر به‌خاطر دارید، برایمان در قسمت نظرات بنویسید!) پس در اصول انتخاب نام دامنه سایت از به‌کار بردن خط تیره دوری کنید.

۵. هوشمندانه انتخاب کنید

انتخاب نام دامنه مناسب، مثل یک بنر در دل وب‌سایت شماست. یعنی اولین چیزی خواهد بود که کاربران با آن روبه‌رو می‌شوند و باید به‌خوبی نشان دهد وب‌سایت شما درباره چه چیزی است. درعین‌حال، نباید خود را به یک نام محدود کنید و اجازه دهید خلاقیت‌تان در کسب‌وکارتان محدود شود.

فرض کنید یک گل‌فروش تصمیم بگیرد نام دامنه «orchidblog.com» برای وب‌سایت خود انتخاب کند. این نام، در ابتدا مناسب به‌نظر می‌رسد. زیرا نشان می‌دهد این وب‌سایت درباره گل‌های ارکیده است. اگر بنا باشد این گل‌فروش در آینده تصمیم بگیرد به‌جای گل‌های ارکیده راجع‌به گلدان‌های آپارتمانی مطالبی منتشر کند، چطور؟ دراین‌صورت، شاید نام دامنه فعلی چندان مناسب نباشد.

بنابراین، بهتر است در انتخاب نام دامنه سایت، فضایی برای تنفس و رشد کارتان باقی بگذارید. نامی انتخاب کنید که به تخصص فعلی شما مرتبط باشد، اما در عین حال، دستتان را برای گسترش فعالیتتان باز بگذارد.

نکته:

هنگام انتخاب نام دامنه باید به مواردی مثل تلفظ آسان، کوتاه بودن، سئو محور بودن، مرتبط بودن با برند و موجود بودن آن برای پسوند مورد نظر توجه کنید. هر دامنه‌ای که بخواهید را نمی‌توانید ثبت کنید، زیرا همیشه افرادی وجود دارند که قبل از شما دامنه‌های پرطرفدار را رزرو کرده باشند. بنابراین، هنگام انتخاب دامنه تمام اصول و قواعد آن را رعایت کرده و از انتخاب دامین‌های نامناسب برای وب‌سایت خود پرهیز کنید.

۶. تصویری به‌یادماندنی در ذهن تداعی کند

یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب نام دامنه سایت، انتخاب نامی است که به‌راحتی در یادها باقی بماند. نام‌هایی که به محض گفتن، تصویری از برند، ارزش کسب‌وکارتان یا محصولات شما در ذهن کاربر تداعی کند. برای مثال،‌ سایتی با نام «دمبل» ممکن است بهترین تصویرسازی برای سایت ورزشی با محتوای آموزشی باشد.

انتخاب نام دامنه مرتبط با کسب‌وکار
نام دامنه باید ساده و مرتبط با کسب‌وکار باشد

۷. پسوند مناسب با کسب‌وکارتان و موقعیت جغرافیایی انتخاب کنید

به‌عنوان راهنمای انتخاب نام دامنه مناسب به‌خاطر داشته باشید دامنه‌های .com قدیمی‌ترین و معتبرترین دامنه‌های دنیا هستند و در ذهن مردم حک شدند. دامنه‌های .com مانند یک طلسم قدرتمند عمل می‌کنند و باعث می‌شوند برند شما در ذهن مخاطبان ماندگار شود. علاوه‌براین، در اغلب صفحه‌کلید‌های گوشی‌های هوشمند دکمه .com وجود دارد که کار را برای تایپ نام دامنه راحت می‌کند. به‌طورکلی، بهترین پسوند در انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی .com و .ir است. اگر مخاطبانتان کاربرانی با آی‌پی‌ ایران هستند، پسوند .ir را می‌توانید انتخاب کنید. در اینجا چند نمونه از پسوندهای دامنه و کاربردهای آن‌ها آورده شده است:

  • .org: سازمان‌های غیرانتفاعی
  • .info: وب‌سایت‌های اطلاعاتی
  • .edu: وب‌سایت‌های آموزشی
  • .gov: وب‌سایت‌های دولتی
  • .mil: وب‌سایت‌های نظامی
  • .int: وب‌سایت‌های بین‌المللی
  • .net: وب‌سایت‌های فنی و زیرساخت اینترنتی

برای آشنایی با مقایسه جامع و کامل دامنه‌های net. و com. مقاله زیر را از دست ندهید.

تفاوت net. و com. چیست؟

۸. از ابزارهای انتخاب نام دامنه سایت الهام بگیرید

ممکن است بپرسید در دنیایی که بیش از ۳۶۰ میلیون دامنه وجود دارد و همه اسامی خوب قبلا انتخاب شدند، چگونه نام دامنه انتخاب کنیم؟ نگران نباشید، راه‌حلی وجود دارد! ابزارهای تولید نام دامنه، دستیاران هوشمندی هستند که با جستجو در میان میلیون‌ها نام دامنه موجود، به شما کمک می‌کنند تا نام دامنه خلاقانه و به یاد ماندنی برای وب‌سایت خود پیدا کنید. در اینجا برخی از ابزارهای تولید نام دامنه محبوب آورده شده است:

  • Nameboy
  • Domainr
  • NameStation
  • BrandBucket
  • LeanDomainSearch

این ابزارها، همگی رایگان هستند و استفاده از آن‌ها ساده است. برای استفاده از این ابزارها به‌عنوان راهنمای انتخاب نام دامنه سایت، کافی است کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را وارد کنید و سپس منتظر بمانید تا ابزار، ایده‌های مختلفی برای نام دامنه به شما ارائه دهد.

انتخاب نام دامنه کوتاه، ساده و به‌ یادماندنی برای سایت
انتخاب نام دامنه کوتاه و به یادماندنی برای سایت

۹. انتخاب نام دامنه را به دقیقه نود نسپارید 

دامنه‌ها مانند املاک و دارایی‌های شخصی ارزشمند هستند. بسیاری از افراد دامنه‌های خوب شکار می‌کنند تا در آینده بتوانند آن‌ها را با قیمت بالاتری بفروشند. همین حالا که شما دنبال پاسخ کمال‌گرایانه برای این سوال هستید که «چگونه اسم سایت انتخاب کنیم؟» اگر سریع اقدام نکنید، ممکن است شخص دیگری نام دامنه مورد نظر شما را ثبت کند. پس کمال‌طلبی را کنار بگذارید و همین حالا دامنه‌تان را ثبت کنید. اگر بعداً نظرتان عوض شد، آن را می‌توانید تغییر دهید.

انتخاب و خرید دامنه ملی و بین‌المللی از پارس‌ پک

 برای خرید و انتخاب نام دامنه سایت می‌توانید نام دامنه موردنظرتان را در پارس پک وارد کنید و درصورت آزاد بودن آن، با قیمتی اقتصادی و ارزان برای خرید دامنه اقدام کنید. پارس پک دامنه‌های ملی و بین‌المللی را به‌صورت سالانه و پنج ساله همراه با پنل مدیریتی پیشرفته برای تنظیم DNS و سایر تنظیمات مربوط به دامنه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

انتخاب نام دامنه سایت مانند انتخاب لباس باید به تن کسب‌وکار و وب‌سایت شما بیاید. به همین دلیل ممکن است چالش‌برانگیز به‌نظر برسد. در این مقاله، به بررسی نکات مهم در انتخاب نام دامنه مناسب پرداختیم. در انتخاب نام دامنه سایت به‌ یاد داشته باشید اگرچه نیاز است با دقت بالا و منحصر به‌فرد انتخاب کنید، اما لازم نیست ماه‌ها وقتتان را هدر کمال‌طلبی در انتخاب نام کنید و فرصت کسب سود از بازار را از دست دهید. سریع تصمیم بگیرید و فرصت‌های مهم‌تر را شکار کنید. اگر شما هم نکات دیگری در انتخاب نام دامنه می‌شناسید، نظرتان را می‌توانید در انتهای همین مقاله برایمان بنویسید.

سؤالات متداول 

۱. آیا امکان تغییر نام دامنه وجود دارد؟

بله، امکان تغییر نام دامنه وجود دارد. اما توجه داشته باشید که تغییر نام دامنه ممکن است تاثیر منفی بر سئو سایت شما داشته باشد. بنابراین، قبل از تغییر نام دامنه، حتماً با یک متخصص سئو مشورت کنید.

۲. آیا امکان انتخاب نام دامنه سایت و ثبت آن با پسوندهای مختلف وجود دارد؟

بله، امکان ثبت نام دامنه با پسوندهای مختلف وجود دارد. پسوند دامنه، نشان‌دهنده نوع دامنه است. برخی از پسوندهای محبوب دامنه عبارت‌اند از:

  • .com: دامنه تجاری
  • .org: دامنه سازمانی
  • .edu: دامنه آموزشی
  • .gov: دامنه دولتی
  • .net: دامنه شبکه‌ای

۳. هزینه ثبت و انتخاب نام دامنه سایت چقدر است؟

هزینه ثبت نام دامنه، بسته به نوع پسوند و شرکت ارائه‌دهنده خدمات دامنه، متفاوت است. شما می‌توانید دامنه موردنظرتان را با قیمتی کمتر از سامانه ایرنیک از پارس پک خریداری کنید.

۴. چگونه بهترین نام دامنه را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب نام دامنه سایت می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  •  از ابزارهای تولید نام دامنه استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را شناسایی کنید.
  • نام‌های پیشنهادی را با توجه به ویژگی‌های ذکر شده در مقاله بررسی کنید.
  •  نام‌ مورد علاقه خود را میان دوستان و خانواده خود آزمایش و بررسی کنید و نظرشان را بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم