EPP Code چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش دریافت کد انتقال دامنه

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
پنج‌شنبه 10 آذر 1401
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۲۰۱۸ بازدید

دامنه وب‌سایت‌ها مانند پرچم آن‌ها است؛ به‌همین‌دلیل، تمامی کسب‌وکارها در انتخاب نام دامنه و پسوند آن کاملاً با دقت عمل می‌کنند. بااین‌حال، گاهی اوقات نام دامنه انتخابی شما را فردی دیگر قبلاً ثبت کرده است. در این صورت، ممکن است تصمیم بگیرید تا نام دامنه را از مالک قبلی بخرید. در برخی مواقع نیز، ممکن است شما دامنه‌ای را ثبت کرده و حالا قصد داشته باشید آن را بفروشید. در این صورت، یعنی وقتی قرار است مالکیت دامنه از فردی به فرد دیگری منتقل شود، به EPP Code نیاز خواهید داشت. در این مقاله از بلاگ پارس پک، می‌خواهیم درباره این کد با شما صحبت کنیم و نحوه تهیه آن را برای دامنه‌های ملی (با پسوند .ir) توضیح دهیم.

EPP Code چیست و چه کاربردی دارد؟

EPP Code یا کد تأیید یا مجوز اساساً رمزعبور منحصر‌به‌فردی برای دامنه است که از حروف و اعداد و کاراکترهای خاص تشکیل شده و برای اثبات مالکیت شما بر دامنه و مجوز موردنیاز برای انتقال دامنه از آن استفاده می‌شود. این رمزعبور را ثبت‌کننده فعلی دامنه شما در طول فرایند ثبت دامنه ارائه می‌دهد. این کد منحصر‌به‌فرد لایه امنیتی اضافه‌ای هنگام انتقال دامنه AWAY از مالک فعلی به مالک جدید فراهم می‌کند.

فرض کنید که دامنه‌ای دارد و می‌خواهید آن را به فرد دیگری انتقال دهید. در این صورت، باید با شرکت ثبت‌کننده دامنه خود تماس بگیرید و EPP Code دامنه‌تان را دریافت کنید. برخی مواقع، مانند هنگامی‌که دامنه‌‌ای ملی ایران با پسوند .ir دارید، این کار آنلاین انجام می‌شود. در‌ادامه این مقاله از بلاگ پارس پک، نحوه دریافت EPP Code را برای دامنه‌های با پسوند .ir آموزش خواهیم داد.

ثبت و خرید دامنه

برای آموزش مراحل انتقال دامنه به همراه نکات فنی و قانونی آن، مقاله زیر را بخوانید.

انتقال دامنه

نحوه دریافت EPP Code برای دامنه‌های با پسوند .ir

همان‌طورکه می‌دانید، دامنه‌های ملی ایران با پسوند .ir شناخته می‌شوند. اگر می‌خواهید EEP Code را برای دامنه ir دریافت کنید، مراحل زیر را باید دنبال کنید:

۱. در گام اول، به وب‌سایت ایرنیک به نشانی nic.ir/Login مراجعه کنید.

۲. در این صفحه، نام کاربری و رمزعبورتان را وارد کنید تا به پنل کاربری خود بتوانید وارد شوید. نمونه این پنجره در تصویر زیر نشان داده شده است.

EPP Code چیست؟

وارد سامانه ایرنیک شوید

۳. پس از ورود موفق به داشبورد خود در وب‌سایت ایرنیک، فهرست تمامی دامنه‌های ثبت‌شده شما نمایش داده خواهد شد.

دریافت کد epp دامنه

مشاهده تمامی دامنه‌های ثبت‌شده

۴. با کلیک روی دامنه مدنظر، به صفحه تنظیمات آن وارد شوید.

آموزش دریافت کد epp دامنه

ورود به تنظیمات دامنه

۵. در این پنجره، روی گزینه «انتقال (فروش) این دامنه» کلیک کنید.

۶. حالا باید با صفحه‌ای مانند تصویر زیر روبه‌رو شوید. در این پنجره، روی گزینه «باز‌کردن انتقال» کلیک کنید.

دریافت EPP Code برای دامنه های ir

روی گزینه بازکردن انتقال کلیک کنید

۷. در این‌ صورت، با پیغام «به‌روز‌رسانی کد رمز انتقال انجام شد» مواجه خواهید شد.

آموزش تصویری دریافت کد EPP

پیغام به‌روزرسانی کد رمز انتقال

۸. حالا اگر مجدداً با استفاده از منو «دامنه‌ها» و انتخاب گزینه «دامنه‌های من» دامنه مدنظر خود را انتخاب کنید، رمز انتقال را مشاهده خواهید کرد. این موضوع در تصویر زیر نشان داده شده است.

نحوه دریافت کد انتقال دامنه برای دامنه های بین المللی

مشاهده کد رمز انتقال

نکته: در‌صورتی‌که قصد ندارید دامنه‌تان را انتقال دهید، همیشه وضعیت انتقال را به‌صورت قفل‌شده نگه دارید. برای انجام این کار، کافی است روی کلید «قفل‌کردن انتقال» کلیک کنید. همچنین، به‌هیچ‌عنوان رمز انتقال را به‌جز در مواقعی که قصد دارید دامنه خود را به‌طورقطعی بفروشید، دراختیار فرد دیگری قرار ندهید.

برای اینکه بدانید دامنه چیست و ثبت و خرید دامنه چطور انجام می‌شود، مقاله زیر را بخوانید.

دامنه چیست؟

نحوه دریافت EPP Code برای دامنه‌های بین‌المللی

اگر صاحب دامنه بین المللی باشید و ثبت‌کننده شما شرکت پارس پک باشد، برای دریافت EPP Code قفل دامنه را باید از پنل کاربری خود طبق تصویر زیر باز کنید و سپس به پشتیبانی تیکت بزنید. پس از احراز هویت از‌طریق پیامک، کد انتقال در‌اختیارتان قرار می‌گیرد.

دریافت epp code

دریافت کد انتقال برای دامنه‌های بین‌المللی

در صورت تمایل به انتقال دامنه برای این‌‌که نشان دهید مالکیت دامنه در اختیار شما قرار دارد، به کد تایید یا همان EPP Code نیاز دارید. برای دریافت EPP Code تنها باید از ارائه‌دهنده دامنه خود درخواست کنید تا آن را برای انتقال دامنه یا سایر کاربردها در اختیارتان قرار دهد.

جمع‌بندی

گاهی اوقات، ممکن است به خرید دامنه نیاز داشته باشید یا بخواهید دامنه‌هایی را بفروشید که از‌قبل برای خود ثبت کرده‌اید. نحوه انجام این کار، تقریباً برای تمامی دامنه‌ها یکسان است. یکی از الزامات مهم برای انتقال دامنه‌ها، EPP Code یا رمز انتقال است. در این مقاله از آموزش دامنه، علاوه‌بر توضیح EPP Code‌، نحوه تهیه EPP Code دامنه‌های ملی ایران (با پسوند .ir) را گام‌به‌گام و به‌طورکاملاً تصویری به شما آموزش دادیم.

سؤالات متداول

۱. دامنه چیست؟

در مفهوم ساده، دامنه یا دامین همان آدرس اینترنتی وب‌سایت شماست. به‌عنوان نمونه، دامنه پارس پک parspack.com است.

۲. ایرنیک چیست؟

ایرنیک مؤسسه دارای مجوز رسمی برای ثبت دامنه‌های کشوری ایران با پسوند .ir است. تمامی روند خرید دامنه‌ها با پسوند .ir از‌طریق ایرنیک انجام خواهد شد.

۳. چه دامنه‌هایی را با استفاده از ایرنیک می‌توان ثبت کرد؟

به‌طور‌کلی، دامنه‌های با پسوند .ir و .ایران با استفاده از ایرنیک ثبت می‌شوند.

۴. EPP Code چیست؟

EPP Code یا رمز انتقال به پسوردی گفته می‌شود که برای انتقال دامنه به آن نیاز خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم