ثبت دامنه فارسی چطور است؟ + مزایا و معایب دامین فارسی

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 8 مهر 1401
مطالعه: ۷ دقیقه ۱ نظر ۲۰۸۶ بازدید

کدام کسب‌وکار را سراغ دارید که برای پیشرفت خود به‌سراغ استفاده از وب‌سایت نرفته باشد؟ واقعیت این است که استفاده از تکنولوژی و وب به‌سرعت توانسته است به یکی از عوامل مهم‌ برای رشد کسب‌وکارها و برندسازی شخصی تبدیل شود. برای راه‌اندازی وب‌سایت به خرید دامنه نیاز دارید. نام دامنه همان اسمی است که وب‌سایت و به‌بیان بهتر کسب‌وکارتان را با آن می‌شناسند. بااین‌حال، اگر بخواهید وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید و دامنه آن را بخرید، ممکن است دامنه مدنظرتان را از‌قبل فرد دیگری خریده باشد. آیا تابه‌حال به این مشکل برخورد کرده‌اید؟ برای رفع این مشکل، می‌توانید نام دامنه خود را به زبان فارسی و با حروف این زبان انتخاب کنید. در این مطلب از آموزش دامنه، نحوه ثبت‌‌ نام دامنه به زبان فارسی را به شما آموزش می‌دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

استفاده از حروف فارسی در نام دامنه

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که «در انتخاب نام دامنه، آیا فقط مجازیم از حروف انگلیسی استفاده کنیم؟» در پاسخ به این پرسش، به این نکته توجه کنید که اگر‌چه امکان انجام این کار فراهم است، محدودیت‌هایی نیز برایش وجود دارد. در ابتدا باید اطلاعاتی در‌باره IDN به‌دست آوریم. IDN مخفف عبارت Internationalized Domain Names است و این امکان را فراهم می‌کند تا در نوشتار نام، به‌جای حروف انگلیسی از برخی از حروف دیگر زبان‌ها استفاده کنید.

خوشبختانه استفاده از حروف فارسی نیز در استاندارد IDN پیش‌بینی شده است؛ موضوعی که می‌تواند به‌منظور از‌بین‌بردن حکمرانی زبان انگلیسی در نام‌گذاری دامنه‌ها کاربرد داشته باشد. باتوجه‌به مطالب گفته‌شده، نتیجه می‌گیریم که استفاده از حروف فارسی برای نام‌گذاری نام دامنه و نه پسوند آن با تکیه بر IDN امکان‌پذیر است و مثلاً می‌توان وب‌سایتی با نام com.پارس-پک ایجاد کرد.

ثبت و خرید دامنه

استفاده از نام فارسی در دامنه چه مزایا و معایبی دارد؟

طبیعتاً نام‌گذاری دامنه با استفاده از حروف فارسی مزایا و معایبی دارد. در‌ادامه مطلب،‌ به برخی از مزایا و معایب مهم‌ این کار اشاره خواهیم کرد:

  • احتمال بیشتر آزاد‌بودن نام دامنه: باید بپذیریم که کاربران در دنیا و البته ایران زمان زیادی است که از زبان انگلیسی برای انتخاب نام دامنه استفاده می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است نام مدنظر شما را قبلاً فرد دیگری خریده باشد و در این صورت، نمی‌توانید دامنه دلخواهتان را تهیه کنید. باوجوداین، نام‌های فارسی کمتر از نام‌های انگلیسی برای نام‌گذاری وب‌سایت‌ها استفاده شده‌اند؛ ازاین‌رو، احتمال آزاد‌بودن نام وب‌سایت مدنظرتان به زبان فارسی بسیار بیشتر از زبان انگلیسی است.
نحوه خرید دامنه ir

مراحل ثبت دامنه فارسی چطور است؟

  • تأثیر بر برندینگ: یکی دیگر از مزایای مهمی که در نام‌گذاری دامنه به زبان فارسی وجود دارد، تأثیر بیشتر این روش بر برندسازی است. باید بپذیریم که مردم ایران به زبان فارسی بیشتر از زبان انگلیسی رغبت نشان می‌دهند و با آن سازگارترند. به‌همین‌دلیل، وقتی آدرس دامنه خود را به زبان فارسی انتخاب کنید، نام برند شما در ذهن مخاطب عمیق‌تر جای خواهد گرفت.
  • تأثیر بر سئو وب‌سایت: فراموش نکنید که اگر در نام دامنه انتخابی‌ همان کلمه کلیدی مدنظرتان استفاده شده باشد، بر سئو وب‌سایتتان تأثیر مثبتی خواهد گذاشت؛ اما اگر کلمه کلیدی در نام دامنه قرار نگرفته باشد، تأثیرگذار نخواهد بود.
  • دشواربودن نوشتن نام وب‌سایت: یکی از معایب بسیار مهم در انتخاب نام دامنه با حروف فارسی، دشواری تایپ آدرس وب‌سایت در مرورگر است. فرض کنید که شما بخواهید آدرس net.پارس-پک را در مرورگرتان وارد کنید. برای این منظور، ابتدا باید عبارت «پارس-پک» را بنویسید و سپس زبان نوشتار خود را از فارسی به انگلیسی تغییر دهید و در‌نهایت بخش آخر یا همان پسوند را به زبان انگلیسی بنویسید. بدیهی است که انجام این کار مشکل‌تر از زمانی است که هم نام دامنه و هم پسوند آن به زبان انگلیسی باشد.
  • محدودیت در انتخاب پسوند: در‌حال‌حاضر، استفاده از حروف انگلیسی در نام دامنه فقط برای پسوندهای .com و .net امکان‌پذیر است؛ بنابراین، در انتخاب پسوند دامنه نیز محدودیت خواهید داشت.
آموزش ثبت دامنه در ایرنیک

استفاده از دامنه فارسی چه مزایا و معایبی دارد؟

روش ثبت دامنه با نام فارسی

در ثبت نام دامنه و خرید دامنه به زبان فارسی، کاراکترهای ایجاد‌کننده نام با استفاده از استاندارد یونیکد ایجاد می‌شوند؛ در‌حالی‌که استاندارد ایجاد کاراکترهای انگلیسی ASCII است.

دامنه فارسی را از‌طریق شرکت‌های بین‌المللی یا نمایندگی‌های آن‌ها که در ایران مستقر هستند، می‌توانید ثبت کنید. دراین‌میان، نکته جالب آن است که ایرنیک، مرکز ثبت دامنه کشوری در ایران، خدمات ثبت دامنه فارسی را ارائه نمی‌دهد؛ بلکه صرفاً مسئول ثبت دامنه‌های با پسوند .ir است.

در انتخاب نام دامنه فارسی، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • طول نام دامنه حداقل باید ۳ کاراکتر باشد.
  • نام دامنه نمی‌تواند با Dash (-) شروع شود.
  • استفاده از علائمی مانند تشدید و علامات اعراب در نام دامنه مجاز نیست.
  • برای نام‌های فارسی، صرفاً استفاده از پسوندهای .com و .net مجاز است.
  • در ابتدا یا انتهای نام دامنه نمی‌توانید از عدد استفاده کنید.
هزینه تمدید دامنه ir

چگونه دامنه فارسی ثبت کنیم؟

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که آیا امکان ثبت دامنه فارسی وجود دارد یا خیر، باید بگوییم؛ بله، خوشبختانه علاوه‌بر ثبت دامنه انگلیسی، امکان ثبت دامنه فارسی برای کاربران ایرانی نیز فراهم شده است. بنابراین با انتخاب نام دامنه فارسی می‌توانید جست‌وجوی آن را برای کاربران‌تان ساده‌تر و به سئو وب‌سایت و تقویت برند کسب‌وکارتان کمک کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، هرآنچه باید درباره ثبت دامنه به زبان فارسی بدانید، به‌طورکامل توضیح دادیم. امروزه، استفاده از وب‌سایت هم برای کسب‌وکارها و هم برای پیشرفت و رشد برند شخصی آن‌قدر بین مردم محبوب شده است که نمی‌توان کسب‌وکاری را یافت که بدون استفاده از این تکنولوژی، بتواند روند رشد خود را به‌درستی طی کند. برای راه‌اندازی وب‌سایت، به دامنه نیاز دارید. دامنه از قسمت‌های مهمی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها، نام دامنه است. تا چندی پیش، صرفاً استفاده از نام‌های انگلیسی برای دامنه وب‌سایت‌ها مجاز بود؛ اما چند وقتی است که کاربران فارسی‌زبان نیز می‌توانند نام مدنظر خود برای دامنه را با استفاده از حروف فارسی بسازند.

سؤالات متداول

۱. آیا استفاده از زبان فارسی برای نام دامنه در تمامی پسوندها امکان‌پذیر است؟

خیر، شما فقط می‌توانید از پسوندهای .com و .net برای این منظور استفاده کنید.

۲. آیا ثبت دامنه با حروف فارسی تأثیری بر سئو وب‌سایت می‌گذارد؟

اگر در نام انتخابی از کلمه کلیدی مدنظرتان استفاده کنید، شاهد بهبود سئو وب‌سایت خود خواهید بود؛ در‌غیر‌این‌صورت، انتخاب نام فارسی نه تأثیر مثبتی بر سئو وب‌سایتتان خواهد گذاشت و نه تأثیر منفی.

۳. هزینه ثبت دامنه به زبان فارسی چقدر است؟

معمولاً هزینه ثبت دامنه براساس پسوند آن مشخص خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، زبان انتخاب‌شده برای نام بر قیمت‌گذاری دامنه تأثیرگذار نیست.

۴. درصورت انتخاب نام فارسی، به‌هم‌ریختگی در فونت‌ها به‌وجود نمی‌آید؟

قبلاً در برخی از مرورگرها این اتفاق می‌افتاد؛ اما در‌حال‌حاضر و با‌توجه‌به به‌روزرسانی‌های منتشرشده برای مرورگرهای مختلف‌، این مشکل نیز رفع شده است.

۱ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

    سلام. این پست، مقاله خوبی است و می تواند پربارتر هم بشود.

    دانیال
    شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم