وصل شدن به سرور لینوکس با گوشی اندروید و آیفون

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 26 مهر 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۶۸۲ بازدید

وصل شدن به سرور لینوکس با گوشی اندروید و آیفون، مانند برقراری ارتباط با واتس‌اپ از خارج ایران با یکی از دوستان صمیمی‌تان است که از شما دور بوده و به‌شدت به صحبت با او نیاز دارید. همان‌قدر موثر، فوری و کارراه‌انداز!

تصور کنید در یک روز تعطیل که دور از هیاهوی شرکت و محل کارتان به‌سر می‌برید، ناگهان سرور لینوکس شما دچار مشکل فنی شده و از کار می‌افتد. دراین‌میان، هیچ دسترسی به لپ تاپ یا کامپیوتر خود ندارید تا از راه دور مشکل را برطرف کنید. اینجا‌است که نرم‌افزار Terminus مانند یک فرشته نجات از راه رسیده و به‌عنوان SSH کلاینت، نحوه اتصال به VPS لینوکس با موبایل را برایتان راحت می‌کند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، نحوه وصل شدن به سرور لینوکس با گوشی اندروید و آیفون را بررسی خواهیم کرد. پس از خواندن این مقاله از آموزش سرور بلاگ پارس پک، می‌توانید به‌راحتی در هر جایی که هستید، بدون نیاز به کامپیوتر و فقط از طریق گوشی‌موبایلتان به سرور لینوکس خود وصل شوید.

 Terminus چیست؟ نرم‌افزار کاربردی اتصال به سرور لینوکس

Terminus یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین نرم‌افزارهای کاربرپسند برای اتصال به ترمینال لینوکس در اندروید و آیفون است که به‌راحتی این امکان را به شما می‌دهد تا با یک کلیک از طریق SSH به سرور مجازی لینوکس خود با گوشی متصل شده و تنظیمات لازم را روی سرور انجام دهید؛ این ابزار در دو نسخه رایگان و پولی وجود دارد که البته نسخه رایگان آن کارتان را راه می‌اندازد. یکی از دلایل محبوبیت این نرم‌افزار امکان اتصال همزمان به چند سرور و ذخیره تنظیمات اتصال برای دفعات بعدی است.

به‌طورکلی، روش‌های اتصال به VPS لینوکس با موبایل اندروید و آیفون مختلف است. به‌عبارتی، نرم‌افزار‌های مختلفی برای هر دو سیستم عامل گوشی وجود دارد که به‌راحتی کارتان را برای وصل شدن به سرور لینوکس با گوشی اندروید و IOS ازطریق SSH راحت می‌کنند. ولی برای اتصال به سرور مجازی لینوکس با گوشی آیفون و اندروید، Terminus مانند عصای دستتان خواهد بود.

تا زمانی که از Terminus برای وصل شدن به سرور لینوکس با گوشی اندروید و آیفون کمک بگیرید، سرور لینوکس مانند یک تلفن همراه، همیشه در جیب‌تان است.

خرید سرور مجازی

آموزش وصل شدن به سرور لینوکس در اندروید و آیفون با Terminus

در این بخش از مقاله آموزش وصل شدن به سرور مجازی لینوکس در اندروید و IOS، قصد داریم نحوه اتصال به ترمینال با گوشی را به شما بگوییم. اکنون با ابزار جادویی Terminus آشنا شدیم. در ادامه، گام به گام نحوه راه‌اندازی آن را برای هر دو گوشی اندروید و آیفون بررسی خواهیم کرد.

اگر می‌خواهید با ویژگی‌های سرور مجازی لینوکس، انواع و مزایای استفاده از آن‌ بیشتر آشنا شوید، مقاله زیر را از دست ندهید.

سرور مجازی لینوکس چیست؟

نحوه اتصال به سرور لینوکس با اندروید

برای وصل شدن به سرور لینوکس در اندروید کار سخت و پیچیده‌ای پبش رو ندارید. با انجام مراحل زیر به‌راحتی در کمتر از چند دقیقه می‌توانید به سرورتان وصل‌ شوید.

گام اول: نرم‌افزار Terminus را نصب کنید

در ابتدا، کافی‌است نرم‌افزار دانلود و نصب کنید. از طریق گوگل‌پلی‌استور در اندروید می‌توانید این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید.

وصل شدن به سرور لینوکس با گوشی اندروید و آیفون
نرم‌افزار Terminus را دانلود و نصب کنید

گام دوم: نرم‌افزار را اجرا کنید

پس از نصب اپلیکیشن و اجرای آن، صفحات آموزشی چند اسلایدی برایتان ظاهر می‌شود که می‌توانید اسلایدها را رد کرده تا به دکمه Setup برسید. روی آن کلیک کرده تا صفحه Set Up Your Vault برایتان ظاهر شود.

نحوه اتصال به سرور لینوکس با اندروید
روی گزینه Setup کلیک کنید

در این قسمت برای وصل شدن به سرور لینوکس با اندروید می‌توانید یک اکانت بسازید یا با اکانتی که دارید لاگین کنید. همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه «I don’t Want To Backup My Data» تصمیم بگیرید از اطلاعات شما خارج از دستگاه اندرویدتان بکاپی تهیه نشود. ما همین گزینه را انتخاب کردیم.

وصل شدن به سرور لینوکس با اندروید
یک اکانت بسازید یا با اکانت موجود وارد شوید

گام سوم: سرور لینوکس را اضافه کنید

در این قسمت، روی علامت + در قسمت سمت راست کلیک کرده و سپس New Host را انتخاب می‌کنیم.

بهترین نرم افزار وصل شدن به سرور لینوکس
گزینه New Host را انتخاب کنید

گام چهارم: اطلاعات هاست را وارد کنید.

 پس از تعریف یک هاست جدید، نیاز است اطلاعات شامل آدرس IP سرور لینوکس، پورت SSH، نام کاربری و رمز عبور را وارد کنیم.

  • Alias: یک نام دلخواه وارد کنید. ما در اینجا Linux Server را انتخاب کردیم.
  • Hostname Or IP Address: آی‌پی سرورتان را وارد کنید.
  • Port: در قسمت SSH می‌توانید پورت را وارد کنید. پورت پیش‌فرض SSH مقدار عددی ۲۲ است. مگر اینکه پورت را تغییر داده باشید. دراین‌صورت، پورت موردنظرتان را وارد کنید.
  • Username: در اینجا نام کاربری که قصد دارید با آن به سرور متصل شوید، وارد کنید. در سرورهای لینوکسی پارس پک، به‌طور پیش‌فرض نام کاربری root است.
  • Password: در این قسمت، رمز عبور موردنظرتان را برای وصل شدن به سرور لینوکس با اندروید انتخاب کنید.

سپس روی علامت تیکی که در قسمت بالا سمت راست صفحه وجود دارد، کلیک کنید. درصورتی‌که اطلاعات SSH شما صحیح باشد، به سرور لینوکس متصل خواهید شد.

برنامه وصل شدن به سرور لینوکس
اطلاعات هاست را وارد کنید

گام پنجم: با خیال راحت، به هاستتان وصل شوید

همانطور که می‌بینید، سروری با عنوان Linux Server با نام کاربری root ازطریق SSH در صفحه اصلی ایجاد شده است. در این صفحه می‌توانید با نگهداری کلیک یا انگشتتان روی سرورنیم‌های مختلف آن‌ها را حذف کنید یا با یک ضربه به آن متصل شوید.

نحوه وصل شدن به سرور لینوکس با گوشی اندروید و آیفون
با خیال راحت، به هاستتان وصل شوید

با کلیک روی سرور، صفحه ترمینال برایتان باز خواهد شد. در این قسمت می‌توانید تنظیمات صفحه را به‌صورت افقی یا عمودی تنظیم کنید. درنهایت، هر دستوری که در این بخش بزنید، مانند این است که در ترمینال کامپیوتر خود وارد می‌کنید. پس از اجرای دستورات و انجام تنظیمات می‌توانید به‌راحتی با استفاده از دستور Exit خارج شوید.

اتصال به سرور مجازی لینوکس با موبایل اندروید
با کلیک روی سرور، صفحه ترمینال برایتان باز خواهد شد

اتصال به سرور مجازی لینوکس با گوشی آیفون

در این قسمت، به آموزش نحوه اتصال به سرور مجازی لینوکس با گوشی آیفون (IOS) با نرم‌افزار Terminus می‌پردازیم. در آیفون نیز مشابه مراحل اتصال به سرور لینوکس با اندروید عمل می‌کنیم:

گام اول: نصب نرم‌افزار Terminus

ازطریق اپ‌استور در آیفون می‌توانید نسبت به دانلود و نصب نرم‌افزار اقدام کنید.

اتصال به سرور مجازی در لینوکس با آیفون
نرم‌افزار Terminus را از اپ‌استور دانلود و نصب کنید

گام دوم: اجرای نرم‌افزار Terminus

پس از اجرای نرم‌افزار در آیفون، مانند اندروید می‌توانید با یک حساب جدید یا بدون حساب وارد شوید. ما بدون حساب وارد می‌شویم و روی گزینه «Continue Without Account» کلیک می‌کنیم:

اتصال به سرور مجازی لینوکس با موبایل آیفون
وارد حساب خود در Terminus شوید

گام سوم: تعریف هاست جدید لینوکس

برای وارد کردن مشخصات و اتصال به سرور مجازی لینوکس با گوشی آیفون روی گزینه Hosts کلیک کنید.

نحوه اتصال به V[S لینوکس با موبایل
روی گزینه Hosts کلیک کنید

سپس یک هاست جدید تعریف کنید.

آموزش اتصال به سرور مجازی از طریق گوشی موبایل
یک هاست جدید تعریف کنید

گام چهارم: وارد کردن مشخصات سرور

در این قسمت، مشخصات خواسته شده همانند گام چهارم مراحل اتصال به سرور لینوکس با اندروید است. آن را تکمیل کنید. ما مشخصات هاست را به‌صورت زیر وارد کردیم. شما می‌توانید مطابق با اطلاعات هاست خود آن را جایگزین کنید:

  • Alias: sipps
  • Hostname Or IP Address: 192.168.1.3
  • Port:22
  • Username: root
  • Password: *******

اگر می‌خواهید با ویژگی‌های سرور مجازی، انواع و مزایای استفاده از آن‌ بیشتر آشنا شوید، مقاله زیر را از دست ندهید.

سرور مجازی چیست؟

پس از وارد کردن مشخصات، روی Save در بالا سمت راست صفحه کلیک می‌کنیم.

آموزش اتصال به سرور مجازی لینوکس با IOS
مشخصات سرور مجازی خود را وارد کنید

گام پنجم: اتصال به هاست با نفسی راحت!

برای اتصال به سرور مجازی لینوکس با گوشی آیفون، کافی‌است روی هاست لینوکسی که در صفحه زیر ایجاد شده است، کلیک کنید:

مراحل اتصال به سرور لینوکسی با آيفون
روی هاست لینوکسی کلیک کنید

زمانی که برای اولین بار قصد ورود به این برنامه را در آیفون دارید، آموزش اسلایدی استفاده از آن برایتان ظاهر خواهد شد. برای مشاهده هر اسلاید می‌توانید روی گزینه Next کلیک کرده یا به‌طور یک‌جا روی Done بزنید تا ترمینال SSH برایتان باز شود.

اتصال به سرور مجازی VPS از موبایل اندروید و IOS
روی گزینه Next کلیک کنید یا به‌طور یک‌جا روی Done بزنید

به‌این‌ترتیب، باموفقیت نحوه اتصال به سرور مجازی لینوکس با گوشی آیفون (ios) پشت سر گذاشته و وارد ترمینال SSH خواهید شد.

اتصال به سرور مجازی لینوکس در آیفون
وارد ترمینال SSH خواهید شد

 مشکلات احتمالی حین اتصال به سرور لینوکس با اندروید و آیفون

درصورتی‌که هنگام اتصال به سرور مجازی لینوکس با اندروید و IOS به مشکل خوردید، احتمالا نیاز است یکی از دلایل زیر را بررسی کنید:

  • روتر شما پورت SSH را مسدود کرده است.
  •  سرور لینوکس شما از دسترس خارج شده است.
  •  اطلاعات اتصال به هاست از طریق SSH را به‌درستی وارد نکردید.

برای رفع هریک از این مشکلات، می‌توانید با سرویس میزبانی خود تماس بگیرید یا اطلاعات را مجددا بررسی و وارد کنید.

دسترسی ساده و راحت به سرورهای مجازی لینوکس پارس پک

سرور مجازی لینوکس باکیفیت و قدرتمند می‌تواند کسب‌وکارتان را از فرش به عرش ببرد. اگر به‌دنبال سرور مجازی لینوکسی هستید که پایداری و آپ‌تایم بیش از ۹۹/۹۹ درصد داشته باشد و بتوانید درصورت نیاز به منابع بیشتر در هر زمان آن را به پلن‌های بالاتر ارتقا دهید؛‌ بدون شک سرور مجازی لینوکس پارس‌ پک بهترین انتخاب برای شما است. برای آشنایی با قابلیت‌ها و امکانات و خرید سرور مجازی لینوکس پارس پک به صفحه زیر مراجعه کنید

جمع‌بندی

وصل شدن به سرور لینوکس با اندروید و آیفون را در پنج گام ساده به‌کمک Terminus در این مقاله از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک بررسی کردیم. با این ابزار شما می‌توانید به‌راحتی در هر جایی که هستید، از طریق موبایلتان به سرور لینوکس خود وصل شده و تنظیمات لازم را انجام دهید. درصورتی‌که برای اتصال به VPS لینوکس با موبایل نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، در انتهای همین مقاله و در بخش کامنت می‌توانید نظرات و سوالاتتان را بنویسید تا مشتاقانه شما را راهنمایی کنیم.

سؤالات متداول

۱. چگونه با موبایل به سرور لینوکس وصل شوم؟

با استفاده از نرم‌افزار Terminus شما می‌توانید پس از وارد کردن مشخصات هاست خود به‌راحتی به ترمینال SSH لینوکس وارد شده و تغییرات موردنظرتان را اعمال کنید.

۲. برای وصل شدن به سرور لینوکس با اندروید، اطلاعات هاست را از کجا پیدا کنم؟

شما می‌توانید اطلاعات موردنیاز از جمله آدرس آی‌پی سرور، نام کاربری و رمز عبور خود را از سرویس میزبانی دریافت کنید. اطلاعات هاست اغلب هنگام فعال‌سازی برای شما ایمیل می‌شود.

۳. چگونه ازطریق Terminus می‌توانم فایل‌ها را بین موبایل و سرور لینوکس منتقل کنم؟

برای انتقال فایل‌ها بین موبایل و سرور لینوکس ازطریق Terminus، می‌توانید از دستور scp و sftp استفاده کنید. برای کار با محیط لینوکس در گوشی نیاز است آشنایی کافی با دستورات لینوکس را داشته باشید.

منابع:reddit
gridpane

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم