سرور مجازی ویندوز چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 3 بهمن 1401
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۱۸۸۵ بازدید

سرور مجازی ویندوز یکی از واژه‌های رایجی است که هنگام راه‌اندازی وب‌سایت با آن مواجه می‌شوید. مجازی‌سازی سرور برای برخی از افراد می‌تواند بسیار مفید باشد؛ به‌خصوص افرادی که کسب‌وکار خود را دارند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، توضیح می‌دهیم که سرور مجازی ویندوز چیست و چه مزیت‌ها و کاربردهایی دارد و انواع آن کدام‌اند؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تعریف سرور مجازی

سرور مجازی سروری است که برخلاف سرور اختصاصی، منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را با سیستم‌‌عامل‌های دیگر (OS) به‌اشتراک می‌گذارد. ازآن‌جاکه این سرورها بسیار رایج شده‌اند، کنترل منابع را می‌توانند بهینه‌تر در دست بگیرند. همچنین، با مجازی‌سازی سرور تا حد زیادی از هزینه‌ها کاسته می‌شود؛ زیرا اگر بخواهید به‌طور‌سنتی عمل کنید، برای استفاده از سرورهای فیزیکی به برنامه‌ای خاص با قدرت پردازش فراوان و چندین سرور فیزیکی نیاز دارید که تمام این‌ها به فضا و هزینه و انرژی نیاز دارند.

باتوجه‌به این تعاریف، مجازی‌سازی سرور فرایندی است که در آن از نرم‌افزار برای جداکردن سخت‌افزار فیزیکی از سرورهای مجازی جداگانه استفاده می‌شود. پس از جداسازی سرورهای مجازی که اکنون مستقل شده‌اند، هرکدام برای اهداف مختلف می‌توانند به‌کار برده شوند و سیستم‌عامل‌های متفاوت را بدون کمترین مشکل در‌زمینه سازگاری میزبانی کنند.

برای بررسی کامل و جامع سرور مجازی و انواع آن، وارد لینک زیر شوید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی ویندوز چیست؟

پس از تعریف سرور مجازی، نوبت آن است که توضیح دهیم سرور مجازی ویندوز چیست. منظور از سرور مجازی (VPS) سرویس میزبان مشابه با سرور اختصاصی است که در آن از فناوری مجازی‌سازی استفاده می‌شود، با این تفاوت که منابع کمتری دارد. این سرورها در محیط سیستم‌عامل مایکروسافت سرور اجرا و به‌کمک کنترل پنل مدیریت می‌شوند.

در سرور مجازی ویندوز می‌توانید بارهای پردازشی سنگین را با منابع قدرتمند و پایدار میزبانی و مدیریت کنید. قابلیت اجرای انواع سرویس‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی به‌خصوص نرم‌افزارهای مایکروسافت در این سرویس به‌صورت بهینه با قدرت، سرعت و سازگاری بالا فراهم است. دسترسی به منابع قوی و سریع وی‌پی‌اس ویندوز با سطح دسترسی ادمین ازطریق پروتکل RDP و نرم‌افزار ریموت دسکتاپ (RDP) انجام می‌شود.

دراین‌میان، نکته مهم آن است که مدیریت سرورهای مجازی کار چندان پیچیده‌ای نیست. شرکت‌هایی که برای فعالیت‌های خود نرم‌افزارهای مایکروسافت را برمی‌گزینند، معمولاً از سرور مجازی ویندوز استفاده می‌کنند. درواقع، این سرورها فقط نرم‌افزارهای سازگار با سیستم‌عامل ویندوز را به‌کار می‌گیرند. 

معرفی سرور مجازی ویندوز ۱۰ و تفاوت آن با ویندوز سرور در مقاله زیر آمده است آن را از دست ندهید.

سرور مجازی ویندوز ۱۰

نصب و راه‌اندازی سرور مجازی ویندوز

درادامه، نصب و پیکربندی سرور مجازی ویندوز در سیستم‌عامل‌های مختلف را گام‌به‌گام آموزش می‌دهیم. در بیشتر مواقع برای راه‌اندازی سرور مجازی ویندوز، می‌توانید از قالبی آماده استفاده کنید؛ اما گاهی اوقات نیز لازم است که سرور مجازی ویندوز را به‌صورت دستی نصب کنید.

۱. راه‌اندازی سرور مجازی ویندوز در VMware ESXi

برای راه‌اندازی سرور مجازی ویندوز در ماشین مجازی که روی VMware ESXi اجرا می‌شود، مراحل زیر را به‌ترتیب دنبال کنید:

۱. فایل ISO سرور ویندوز را دانلود کنید.

۲. ISO سرور ویندوز را در دیتا استور در VMware آپلود کنید.

۳. VM جدیدی ایجاد کنید.

۴. تنظیمات VM را ویرایش و ISO سرور ویندوز را وصل و سپس روی Save کلیک کنید.

۵. ISO mount Windows Server را نصب کنید.

۶. برای شروع نصب ویندوز سرور، VM را بوت کنید.

بعد از اجرای این مراحل، باید سرور ویندوز را در ماشین مجازی نصب کنید. به‌منظور انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. هنگامی‌که ماشین مجازی روشن است، کلیدی را فشار دهید تا از CD یا DVD بوت شود.

۲. ویندوز تنظیمات نصب را بارگذاری می‌کند.

۳. بعد از بارگذاری ویندوز، گزینه Next را انتخاب کنید.

۴. تنظیمات نصب ویندوز سرور را وارد کنید.

۵. گزینه Windows Server 2019 Standard Evaluation (Desktop Experience) و سپس Next را کلیک کنید.

۶. شرایط را بپذیرید.

۷. روی Custom: Install Windows only (پیشرفته) کلیک کنید.

۸. روی درایو با Unallocated Space کلیک کنید و گزینه Next را بزنید. درادامه، دیسک انتخاب سرور ویندوز را نصب کنید.

۹. در مرحله بعد، باید مراحل کپی‌کردن فایل‌های ویندوز، آماده‌سازی فایل‌ها برای نصب، نصب ویژگی‌‌ها و به‌روزرسانی‌ها را پشت‌سر بگذارید.

۱۰. برای ادامه کار، تنظیمات ویندوز را باید ری‌استارت کنید.

۱۱. درنهایت، رمز‌عبوری برای حساب کاربری‌تان تعیین و روی Finish را کلیک کنید.

آموزش اتصال به سرور مجازی ویندوز از طریق موبایل اندروید و IOS را در مقاله زیر بخوانید.

اتصال به سرور مجازی ویندوز

۲.  اتصال به سرور مجازی ویندوز با سیستم‌عامل Windows

احتمالاً در نسخه ویندوز لپ‌تاپ خود، نرم‌افزار Remote Desktop Connection به‌طورپیش‌فرض نصب شده است. این نرم‌افزار را در منو Start یا با جست‌وجوی کلمه mstsc در Run پیدا کنید. برای این کار می‌توانید کلیدهای Windows Key و R را هم‌زمان فشار دهید و mstsc را وارد و برای باز‌کردن پروتکل (RDP)، روی گزینه OK کلیک کنید.

پس از اجرای این سرویس، آدرس سرور مجازی که ارائه‌دهنده VPS دراختیارتان قرار داده یا نام میزبان را تایپ و گزینه Connect را انتخاب کنید. درادامه، از شما پرسیده می‌شود «آیا به این ویندوز سرور اطمینان دارید یا خیر؟» که در این مرحله هم، باید گزینه Connect را انتخاب کنید. در بخش بعد، فیلدهای لازم مربوط به نام کاربری و رمز‌عبور مقصد را تکمیل و روی گزینه OK کلیک کنید. پس از اجرای این مراحل، صفحه دسکتاپ جدیدی را مشاهده می‌کنید که مخصوص ویندوز سرور است.

 خرید سرور مجازی ویندوز

آشنایی با سرور مجازی ویندوز

۳. اتصال به سرور مجازی ویندوز با سیستم‌عامل macOS

برای اتصال سرور مجازی ویندوز با سیستم عامل مک‌او‌اس، دیگر نرم‌افزار Remote Desktop Connection به‌طورپیش‌فرض وجود ندارد؛ بنابراین، برنامه Microsoft Remote Desktop را در App Store جست‌وجو و آن را اجرا کنید. سپس، دکمه (+) در سمت چپ بالای صفحه از نرم‌افزار را انتخاب کنید. پس‌ازآن، چندین فیلد برای پر‌کردن نمایش داده می‌شوند؛ ازجمله:

  • نام اتصال (Connection Name): استفاده از هر نامی مجاز است.
  • نام کامپیوتر (PC Name)
  • نام میزبان ویندوز سرور یا آدرس IP
  • نام کاربری و رمز‌عبور (Username & Password)

بعد از پر‌کردن فیلدهای مدنظر، برای اتصال به سرور مجازی می‌توانید روی سرور موجود کلیک کنید تا به ویندوز سرور دسترسی پیدا کنید. درنهایت، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز‌بودن عملیات است.

۳.  اتصال به سرور مجازی ویندوز با گوشی اندروید Android و iOS

برای این منظور، نرم‌افزار Remote Desktop 8 را تهیه کنید. پس از ورود به این برنامه، گزینه Accept و سپس علامت + را انتخاب کنید. درادامه، جزئیات مربوط به سرور مجازی را وارد کنید. این جزئیات شامل همان اطلاعاتی است که در بخش راه‌اندازی سرور مجازی ویندوز با سیستم‌عامل macOS توضیح دادیم. به‌خاطر بسپارید که نام کاربری Administrator است.

در این مرحله، می‌بینید که اتصال سرور مجازی ویندوز ازطریق اندروید با موفقیت انجام شده است؛ اما برای اتصال به سرور مجازی، باید روی اتصالی کلیک کنید که ایجاد کرده‌اید. درادامه، صفحه جدیدی باز می‌شود که در آن می‌توانید تغییرات لازم را اجرا کنید.

 مزایای سرور مجازی ویندوز

از مزایای سرور مجازی ویندوز می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • مایکروسافت کانالی رسمی برای تماس با نمایندگی‌های پشتیبانی خود ارائه می‌دهد تا بتوانید جواب سؤالات و مشکلاتتان را دریافت کنید.
  • با Active Directory ارائه می‌شوند که می‌تواند در محیط‌های تجاری بسیار مفید باشد.
  • سیاست‌های لازم را به‌راحتی می‌توانید برای گروه‌ها و افراد اِعمال کنید. در این سرورها، ابزارها و برنامه‌های کاربردی ارائه می‌شوند که در هیچ پلتفرم دیگری یافت نمی‌شوند.
  • امکان دسترسی روت به سرور فراهم است.
  • دسترسی VNC از داخل پنل کاربری برای مدیریت سرور وجود دارد.
  • امکان ارتقای منابع سرور (RAM ،‌CPU، فضای دیسک، پهنای باند و…) فراهم است.
  • گواهینامه استاندارد ISO 9001 و گواهینامه امنیتی ISO 2700 دارد.
  • برای اهداف تجاری ارائه شده است.
  • ترافیک دیگر کاربران سرور روی وب‌سایت شما تأثیر نمی‌گذارد.
  • عملکرد مطمئنی دارد.

کاربرد سرور مجازی ویندوز

کاربرد سرور مجازی بسیار متعدد‌ است. درادامه مطلب، به برخی از کاربردهای مهم سرور مجازی ویندوز را اشاره می‌کنیم.

۱. مناسب برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک زیاد

سرور مجازی ویندوز می‌تواند برای فروشگاه آنلاین پربازدید بسیار مفید باشد. وب‌سایت‌های پربازدید به‌ فضای ذخیره‌سازی بیشتر و پردازنده قدرتمندی نیاز دارند که سرور مجازی می‌تواند آن‌ها را فراهم کند. بااین‌حال فروشگاه‌های آنلاین، تنها وب‌سایت‌هایی نیستند که بازدید بسیار زیادی دارند. برای مثال، وب‌سایت‌های آموزشگاه مجازی که شرکت‌کننده‌های زیادی دارند، از سرور مجازی می‌توانند بهره ببرند. فراموش نکنید که در این شرایط هاست اشتراکی به‌‌هیچ‌وجه جواب‌گو نیست.

همچنین، با استفاده از سرور مجازی ویندوز به وب‌سایت‌هایی برنامه‌نویسی‌شده‌ با سیستم اختصاصی می‌توانید دسترسی داشته باشید. این کار با استفاده از فریم‌ورک‌های PHP و ASP امکان‌پذیر است.

۲. ارسال ایمیل بدون محدودیت

یکی از کاربردهای مهم‌ سرور مجازی برای کسانی که از سرورهای اشتراکی به‌سمت این سرورها کوچ می‌کنند، قابلیت ارسال نامحدود ایمیل است. اگر قرار است طی روز یا هفته ایمیل‌های زیادی دریافت کنید، سرور مجازی می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز شما باشد. با دسترسی به سرور مجازی ویندوز، می‌توانید نرم‌افزار ایمیل دلخواهتان را روی سرور نصب کنید.

۳. نصب اپلیکیشن

در سرور مجازی به مدیریت سرور دسترسی دارید و نرم‌افزار مدنظر خود را می‌توانید روی آن نصب کنید. با پرداخت هزینه‌ای کمتر از خرید یا اجاره سرور اختصاصی، با استفاده از سرور مجازی ویندوز می‌توانید اپلیکیشن مورد‌نیاز خود را روی سرور نصب کنید.

برای مثال، شرکت‌هایی که چند‌شعبه‌ای هستند و از برنامه‌های کاربردی یکسان در تمام شعبات خود استفاده می‌کنند، برای راحتی کار خود می‌توانند از سرور مجازی VPS استفاده کنند. همچنین، این سرورها برای توسعه نرم‌افزارهای برنامه‌نویسان مفیدند.

۴. استفاده به‌عنوان دسکتاپ مجازی

با میزبانی برنامه‌ها روی VPS، می‌توانید دسکتاپ مجازی و شخصی ایجاد کنید که مانند دسکتاپ معمولی به‌نظر می‌رسد. در این صورت، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند؛ زیرا برنامه‌ها روی فضای ابری میزبانی و ازطریق سرور مجازی ویندوز اجرا می‌شوند.

۵. بازی‌های چند‌نفره

امروزه، بازی‌های آنلاین چند‌نفره بسیار محبوبیت پیدا کرده‌اند و استفاده از سرور مجازی ویندوز اجرای این بازی‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کند. Windows VPS می‌تواند برای کمک به گیمرها در سراسر جهان، از بازی‌های چند‌نفره میزبانی کند.

۶. آزمایش اپلیکیشن

اگر به‌عنوان توسعه‌دهنده در حال آزمایش برنامه‌ای جدید هستید، ویندوز VPS می‌تواند بستر مناسب برایتان فراهم کند. برای این کار، باید از چندین کامپیوتر شخصی استفاده کنید؛ اما سرور مجازی ویندوز این قابلیت را دراختیارتان قرار می‌دهد تا به‌راحتی برنامه را اجرا کنید.

۷. VPN

سرور مجازی ویندوز می‌تواند برای راه‌اندازی شبکه خصوصی مجازی نیز مفید باشد. ویندوز VPS راه‌حلی است که توسعه‌دهندگان VPN از آن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از این سرورها برای پیکربندی آسان شبکه خصوصی مجازی خود بهره ببرید.

۸. پروکسی

از دیگر کاربردهای سرور مجازی ویندوز می‌توان به قابلیت پروکسی آن اشاره کرد. درصورتی‌که می‌خواهید IP واقعی خود را مخفی کنید، از پروکسی به‌واسطه وی‌پی‌اس ویندوز می‌توانید استفاده کنید. برای این کار کافی است تا پروکسی‌ انتخاب‌شده از بین نرم‌افزارهای موجود در سرور پروکسی را نصب کنید.

۹. میزبانی برنامه‌ها

یکی از کاربردهای دیگر VPS ویندوز میزبانی مجموعه‌ای از برنامه‌های محبوب در دستگاه‌های ویندوز است. برای مثال، ابزارهایی مانند اکسل، پاورپوینت، آفیس و Outlook می‌توانند روی VPS میزبانی شوند.

انواع سرور مجازی ویندوز

ویندوز سرور در انواع گوناگونی ارائه شده است که هرکدام از آن‌ها کاربردهای ویژه‌ای دارند:

  • 1993 Windows NT 3.1 Advanced Server: این نسخه در دو نوع ارائه شده است: یکی نسخه عادی و کاری و دیگری نسخه سرور.
  • 1994 Windows NT 3.5 Server: مایکروسافت با به‌روزرسانی امکانات اصلی شبکه، پشتیبانی یکپارچه TCP/IP و Winsock را ارائه داده است.
  • 1995 Windows NT Server 3.51: این ویندوز سرور سرعت بسیار زیادی دارد و با استفاده از پشته شبکه بهبود درخورتوجهی یافته است.
  • 1996 Windows NT Server 4.0: در این نسخه، رابط کاربری تغییر داده شده و از ویژگی‌های جدید آن خدمات اطلاعات اینترنتی موسوم به IIS است.
  • Windows Server 2000: برای نگه‌داری اطلاعات شبکه مانند داده‌ها و سیستم‌ها و خدمات کاربر کاربرد دارد. با استفاده از این سرور، رمزگذاری و اشتراک‌گذاری داده‌ها ممکن است در شبکه‌ای کامپیوتری مانند شبکه خصوصی مجازی انجام شود. 
  • Windows Server 2003: از این سرور برای اختصاص کنترل‌کننده دامنه (DNS) خاصی به سرور اختصاصی استفاده می‌شود.
  • 2005 Windows Server 2003 R2: این نسخه ازنظر امنیتی بسیار تقویت شده است.
  • Windows Server 2008: در این نسخه، نرم‌افزار مجازی‌سازی Hyper-V و قابلیت‌هایی مانند نمایش رویداد و Server Core و رابط مدیریت سرور ارائه شده است.
  • 2009 Windows Server 2003 R2: در این نسخه، برای کاربران راه دور در‌زمینه DirectAccess و BranchCache پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
  • Windows Server 2012: به این ویندوز سرور سیستم‌عامل ابری هم گفته می‌شود که در آن، ویژگی‌های جدیدی همچون سوئیچ مجازی Hyper-V و Replica Hyper-V ارائه می‌شوند.
  • Windows Server 2016: ویژگی‌های جدید این نسخه مایکروسافت را به فضای ابری نزدیک می‌کند. ناگفته نماند این سرور بسیار ایمن‌ است.
  • Windows Server 2019: این نسخه علاوه‌بر اتصال به Azure، امنیت بیشتری ارائه می‌دهد.
  • Windows Server 2022: جدیدترین نسخه ویندوز سرور در سال ۲۰۲۱ برای بهبود عملکرد و حذف قابلیت‌های غیرضروری منتشر شد. این نسخه تمام ویژگی‌های نسخه‌های پیشین به‌اضافه‌ی بهبود‌های امنیتی و ذخیره‌سازی و مدیریت ابری را در خود جای داده است و در ۴ نسخه  Essentials ،Standard ،Datacenter و Azure Datacenter می‌توان آن را نصب و استفاده کرد.

خرید سرور مجازی از خدمات هاستینگ پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان در زمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر می‌توانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید سرور مجازی

جمع‌بندی

در این مطلب، با سرور مجازی ویندوز به‌طورکامل آشنا شدیم. باتوجه‌به مزیت‌ها و کاربردهایی که برای این سرورها بیان کردیم، استفاده از آن‌ها می‌تواند برای اغلب کارهایتان بسیار مفید باشد. این سرورها بسیاری از مشکلات را از بین می‌ببرند و عملکرد وب‌سایتتان را بهبود می‌بخشند. برای خرید سرور مجازی ویندوز، می‌توانید به وب‌سایت پارس پک مراجعه و سرور مدنظرتان را به بهترین کیفیت و مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت تهیه کنید.

 سؤالات متداول

 ۱. سرور مجازی ویندوز چیست؟

سرور مجازی به زیرساخت پرقدرتی گفته می‌شود که از مجازی‌سازی سخت‌افزار سرور اختصاصی فیزیکی به وجود می‌آید. زمانی‌که سیستم‌عامل ویندوز روی VPS نصب و استفاده شود؛ به آن سرور مجازی ویندوز می‌گویند.

۲. نسخه‌های مختلف سرور مجازی ویندوز چه تفاوتی باهم دارند؟

مایکروسافت از سال‌های گذشته تلاش کرده تا نسخه‌های بهتری از ویندوز سرور  را به کاربران ارائه کند. نسخه‌‌های جدیدتر ویندوز سرور امنیت و سرعت بالاتری دارند و هر به‌روزرسانی نسخه کامل‌تر و بهتر از نسخه پیشین خود است.

۳. چرا باید از سرور مجازی ویندوز استفاده کنیم؟

با نصب ویندوز روی سرور مجازی می‌توانید از قابلیت‌های و سرویس‌های این سیستم‌عامل برای مدیریت بهینه سرور خود استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم