تفاوت بین FTP و SFTP چیست؟ کدام را برای انتقال فایل انتخاب کنیم؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 4 خرداد 1401
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۱۴۲۳ بازدید

احتمالاً برای شما هم این سؤال پیش آمده است که چه تفاوتی بین FTP و SFTP وجود دارد؟ استفاده از کلاینت FTP ازجمله روش‌های ساده‌ برای انتقال فایل به سرور یا مدیریت فایل‌های روی سرور است. باوجوداین، زمانی که می‌خواهید کلاینت FTP را راه‌اندازی کنید، مشاهده می‌کنید که دو گزینه FTP و SFTP دراختیارتان قرار دارد؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است کمی سردرگم شوید و از خودتان بپرسید که کدام‌یک از آن‌ها بهتر است؟

پاسخ کوتاه‌ این است که SFTP امنیت بسیار بیشتری از FTP دارد؛ ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم که فقط از SFTP برای این کار استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر از تفاوت‌های FTP و SFTP، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا این دو را دقیق‌تر بررسی کنیم.

تفاوت FTP و SFTP

قبل از هرچیز، اجازه دهید به شباهت‌های FTP و SFTP اشاره کنیم. هر دو پروتکل به شما امکان می‌دهند که از کلاینت‌های FTP مثل Filezilla برای اتصال به سرورهای وب‌سایتتان استفاده کنید. ازنظر کاربر نهایی، FTP و SFTP هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو پلتفرم کاملاً شبیه به‌هم هستند.

با استفاده از هر دو پروتکل، می‌توانید به سرورهای وب‌سایت خود وصل شوید، تمامی فایل‌های روی سرور را ببینید، فایل‌های روی کامپیوتر را روی سرور بارگذاری کنید، فایل‌های روی سرور را دانلود کنید و… . دراین‌میان، تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارند که ممکن است از‌ دید شما مخفی باشند. به‌همین‌دلیل، لازم است تفاوت بین FTP و SFTP را کاملاً درک کنید.

FTP چیست؟

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol یا پروتکل انتقال فایل است. FTP با استفاده از مدل کلاینت/سرور امکان انتقال فایل بین کلاینت و سرور را برایتان فراهم خواهد کرد.

FTP از دو کانال مختلف برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند: یکی کانال فرمان و دیگری کانال دیتا. به‌صورت پیش‌فرض، این کانال‌ها بدون رمزگذاری هستند؛ بنابراین، هکرها می‌توانند اطلاعاتی که انتقال می‌دهید، مشاهده کنند.

یوتیوب ابرها

مقاله‌ی زیر آموزش کاملی است از انتقال فایل به سرویس میزبانی با کنترل پنل cPanel

نحوه آپلود فایل به هاست با استفاده از FTP

SFTP چیست؟

SFTP مخفف عبارت SSH File Transfer Protocol است؛ اما در بین عموم با عنوان Secure File Transfer Protocol نیز شناخته می‌شود. عملکرد این پروتکل نیز دقیقاً شبیه به FTP است؛ اما از تونل استفاده می‌کند و فایل‌ها را از‌طریق SSH انتقال می‌دهد که با روش انتقال مستقیم FTP کمی متفاوت است.

SFTP چیست؟

انتقال فایل‌های رمزنگاری‌شده با پروتکل SFTP

FTP و SFTP چه تفاوتی باهم دارند؟

مهم‌ترین تفاوت FTP و SFTP این است که SFTP از کانالی امن برای انتقال فایل‌های مختلف استفاده می‌کند؛ در‌صورتی‌که FTP فایل‌ها را مستقیماً منتقل می‌کند.

در‌صورت استفاده از FTP، اطلاعات شما همیشه ایمن هستند و داده‌هایی که بین سرور و کلاینت جابه‌جا می‌شوند، رمزنگاری‌شده هستند. این یعنی تمام داده‌هایی که جابه‌جا می‌کنید، رمزنگاری‌شده‌اند و هکرها نمی‌توانند آن‌ها را ببینید.

در FTP زمانی که می‌خواهید به سرور متصل شوید، باید نام کاربری و رمزعبورتان را وارد کنید؛ اما اطلاعاتی که بین کلاینت و سرور جابه‌جا می‌شوند، رمزنگاری‌شده نیستند؛ به‌همین‌دلیل، هکرها عملاً می‌توانند این اطلاعات را ببینند. این موضوع زمانی بسیار خطرناک خواهد بود که می‌خواهید اطلاعات حساسی را منتقل کنید.

برای مثال، در وب‌سایت‌های وردپرسی ممکن است قصد داشته باشید فایل wp-config.php را جابه‌جا کنید که حاوی اطلاعات بسیار حساس مربوط به دیتابیس هستند. اگر هکر بتواند به این فایل دسترسی داشته باشد، عملاً می‌تواند وب‌سایت شما را تحت‌کنترل بگیرد.

نتیجه: با اینکه هر دو پروتکل برای انتقال فایل بین سرور و کلاینت کاربرد دارند، SFTP بسیار ایمن‌تر از FTP است.

در مقاله‌ی زیر دستورات مختلف استفاده از FTP در لینوکس آمده است.

دستورات FTP تحت لینوکس

FTP و SFTP کدام یک برای انتقال فایل بهتر است؟

فرق بین اف تی پی و اس اف تی پی برای انتقال داده‌ها چیست؟

در نهایت از FTP استفاده کنیم یا SFTP؟

احتمالا تا الآن پاسخ پرسشتان را پیدا کرده‌اید و می‌دانید که همیشه بهتر است از SFTP به‌جای FTP استفاده کنید.

دلیل آن نیز این است که SFTP روش امن‌تری برای اتصال به وب‌سایت و انتقال اطلاعات محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو، کارشناسان ما در پارس پک توصیه می‌کنند که همیشه به‌جای FTP از SFTP استفاده کنید تا بتوانید اطلاعات حساس خود را با امنیت بیشتری انتقال دهید.

سؤالات متداول

FTP  .1 چیست؟

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol یا پروتکل انتقال فایل است و با استفاده از مدل کلاینت/سرور، امکان انتقال فایل بین کلاینت و سرور را برایتان فراهم خواهد کرد.

SFTP .2 چیست؟

SFTP مخفف عبارت SSH File Transfer Protocol است. عملکرد این پروتکل نیز دقیقاً شبیه به FTP است؛ اما از تونل استفاده می‌کند و فایل‌ها را از‌طریق SSH انتقال می‌دهد که امنیت بیشتری دارد.

FTP .3 بهتر است یا SFTP؟

همشه بهتر است از SFTP به‌جای FTP استفاده کنید؛ زیرا SFTP روش امن‌تری برای اتصال به وب‌سایت و انتقال اطلاعات است.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم