تفاوت هایبرید سرور و سرور ابری

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 21 تیر 1400
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۱۲۴۹ بازدید

در حقیقت، هایبرید سرور و سرور ابری هر دو از پلتفرم های سرور مجازی هستند که هر کدام مزایای مشخص خود را دارند. برای افراد تازه وارد به حوزه هاستینگ، تفاوت بین این دو سرویس می‌تواند کمی گیج کننده باشد. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که کاربرد یک سرور هایبرید در مقایسه با سرورهای ابری چیست. همچنین ویژگی‌ها و مزایای هر یک را بررسی خواهیم کرد. در پایان این مقاله، شما باید یک تصویر واضح از اینکه کدام نوع زیرساخت برای برنامه یا برنامه‌های شما مناسب است، داشته باشید. علاوه بر آن، ما تفاوت بین سرور هایبرید و ابری را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با یک تصمیم آگاهانه یکی را انتخاب کنید.

کی و کجا شما به یک سرور نیاز دارید؟

به طور کلی هنگام اجرای وب سایت‌ها، اپلیکیشن های تحت وب یا نرم افزارهای سازمانی بصورت آنلاین یا داخل شبکه، شما به آن نیاز دارید که بر روی بستری میزبانی و نگه داری شوند، این فقط تعدادی از کاربرد های خرید سرور بحساب می آید و دنیای آن بسیار گسترده تر می باشد.بطور کلی در هنگام خرید سرور ها شما به چهار مورد نیاز دارید: در دسترس بودن، قابلیت اطمینان، دوام و عملکرد. همچنین باید از منظر هزینه منطقی باشد.

هایبرید سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

هایبرید سرور نوعی سرور مجازی می‌باشد. با استفاده از قدرت مجازی سازی KVM، هر کاربر قادر است بخشی از منابع سخت افزاری یک سرور اختصاصی را بصورت کامل در اختیار داشته باشد. در واقع، یک سرور هایبرید با در نظر گرفتن یک سرور اختصاصی و تقسیم بندی آن به چندین سرور مجازی جداگانه برای کاربران کار می‌کند. همچنین، سرورهای هیبرید مشابه سرورهای مجازی (VPS) هستند اما سرورهای هایبرید از این نظر منحصر به فرد می‌باشند که منابع، کاملاً به هر سرور اختصاص یافته و کاربر به طور 100% از قدرت سخت افزاری آن استفاده می کند.

کاربرد 

سرورهای هایبرید گزینه خوبی برای برنامه‌های پایدار هستند که نیازی به رشد سریع در هر زمان ندارند. از آن‌جا که اندازه سرورهای هیبرید قابل تغییر نیست، برای کاربردهای سازگارتر طراحی شده‌اند. در ادامه به برخی از کاربردهای معمول آن اشاره خواهیم کرد:

  • وب سرور های خصوصی
  • ذخیره سازی پرونده‌ها
  • مانیتورینگ سرور
  • میزبانی پایگاه داده

هایبرید سرور گزینه خوبی برای این نوع برنامه‌ها هستند زیرا لزوماً نیازی به استفاده از سرورهای با قابلیت دسترسی بالا ندارند و معمولاً در CPU و دیسک مورد نیازشان سازگار می‌باشند.

اصلی‌ترین تفاوت هایبرید سرور و سرور ابری در اشتراک‌گذاری منابع است. سرور ابری منابع اشتراکی چندین سرور را با هزینه مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیری و پایداری فراوان ارائه می‌کند. این سرور برای کسب‌وکارهای کوچک و روبه‌رشد بهترین انتخاب است. درحالی‌که هایبرید سرور منابع شامل CPU، حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی را به‌صورت اختصاصی فقط دراختیار شما قرار می‌دهد. این سرور هزینه نسبتاً بالایی دارد که باعث می‌شود برای کسب‌وکارهایی مناسب باشد که به سرویس میزبانی پرقدرت و پرسرعت نیاز دارند.

سرور ابری چیست؟

سرور ابری یک سرور مجازی درست مانند یک هایبرید سرور است، اما تفاوت اصلی این دو در این است که در سرور ابری بر خلاف هایبرید سرور ها، منابع سخت افزاری مانند CPU بصورت اشتراکی هستند. برای مثال vps یا سرور مجازی نوعی از سرور ابری به حساب می آید که توان پردازشی و سخت افزاری خود را از یک سرور قوی تر دریافت می کند منابع آن بصورت اشتراکی می باشد.

مزایا

سرور ابری مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • دسترسی بسیار بالا
  • مقیاس پذیری منابع در هر زمان
  • در هر زمان می‌توانید نمونه‌های جدید سرور ابری را نصب کنید.

کاربرد

سرورهای ابری محصولی کاملاً متنوع هستند و برای کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال:

  • میزبانی وب
  • وب سایت‌های تجاری
  • سرورهای ذخیره سازی
  • میزبانی پایگاه داده
  • سرورهای VPN

هر برنامه‌ای که به قابلیت دسترسی بالا نیاز داشته باشد و در هر زمان به گزینه‌ای برای مقیاس پذیری نیاز داشته باشد، یک گزینه مناسب برای سرور ابری است.

تفاوت بین سرور هایبرید و سرور ابری چیست؟

مقایسه دو سرور هایبرید و ابری از لحاظ عملکرد و بازدهی

مقایسه سرور ابری و اختصاصی

عملکرد

سرور های هایبرید همانطور که در مقاله ذکر شد، به دلیل استفاده کاربر از تمام ظرفیت منابع سرور بصورت اختصاصی، یک سر و گردن از سرور های ابری بالاتر است.همین قابلیت می تواند سنگین ترین پردازش ها را مدیریت کرده و سایت هایی با ترافیک بسیار بالا را به راحتی میزبانی نماید.در واقع عملکرد این دو سرویس از نظر فنی، هیبرید سرور رتبه یک و سرور های ابری رتبه دو را به خود اختصاص می دهند.

مقایسه دو سرور هایبرید و ابری از لحاظ مقیاس پذیری

هایبرید سرور بهتر است یا سرور ابری

هایبرید سرور بهتر است یا سرور ابری

سرور های ابری و هایبرید پارس پک، به دلیل استفاده از تکنولوژی ابری و فراهم سازی زیر ساخت های مرتبط، هر دو قابلیت ارتقا در سریع ترین زمان ممکن را برای کاربران فراهم کرده اند.تفاوتی که بین این دو سرویس وجود دارد، در سرعت ارتقای منابع است، به این صورت که سرور های ابری در لحظه ارتقا پیدا می کنند و هایبرید ها در کمتر از 24 ساعت منابعشان تغییر می کند و هر دو سرویس پایداری و عملکرد بهینه ای را متناسب با نوع نیاز کاربران فراهم خواهند کرد.

جمع بندی

تفاوت سرور های ابری و هایبرید موضوعیست که بسیاری از کاربران ممکن است سوال بسیاری از کاربران در حوزه هاستینگ و دنیای اینترنت باشد، از این رو در این مقاله سعی کردیم به رایج ترین تفاوت های این دو سرور یعنی Cloud Server و Hybrid Server ها بپردازیم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم