سرور ابری چیست و چگونه کار می‌کند؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 12 تیر 1401
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۲۶۵۴ بازدید

سرور ابری یک تحول بزرگ در دنیای تکنولوژی و کمک‌رسان بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین است و مزایای زیادی را برایشان به‌ارمغان می‌آورد. کاربران با خرید کلود سرور می‌توانند هزینه را منوط به میزان مصرف منابع  پرداخت کنند و این صرفه‌جویی زیادی را در هزینه‌ها برایشان رقم می‌زند.

راه‌اندازی سرورهای فیزیکی با دانش فنی و هزینه بالا برای هرکسی مقرون‌به‌صرفه نیست، درحالی‌که می‌توان تنها با یک کلیک از امکانات سرورهای در بستر ابر استفاده کرد، خرید سرورهای فیزیکی دیگر از چک لیست انتخاب نیازمندی‌ها خارج می‌شوند. اگر نمی‌دانید سرور ابری چیست و چه کاربردی دارد، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با Cloud Server و نحوه کار آن، تفاوت سرور ابری با سرور مجازی و مزایایش بیشتر آشنا شوید.

ابر چیست؟

عبارت «ابر» معمولاً برای اشاره به چندین سرور متصل به اینترنت استفاده می‌شود که می‌توانند به‌عنوان بخشی از یک نرم‌افزار یا سرویس برنامه اجاره شوند. خدمات مبتنی‌بر ابر می‌تواند شامل میزبانی وب، میزبانی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و استفاده از نرم‌افزار باشد.

«ابر» همچنین می‌تواند به رایانش ابری اشاره داشته باشد، جایی که چندین سرور برای به اشتراک گذاشتن لود به یکدیگر متصل شده‌اند. این بدان معناست که به‌جای استفاده از یک دستگاه قدرتمند واحد، فرآیندهای پیچیده را می‌توان در چندین کامپیوتر کوچک‌تر توزیع کرد. در ادامه این مفهوم را بیشتر توضیح خواهیم داد.

فایده تکنولوژی ابری

یکی از مزایای ذخیره‌سازی ابری این است که منابع توزیع‌شده متعددی برای ذخیره‌سازی در آن وجود دارند که به آن‌ها Federated storage clouds گفته می‌شود زیرا بصورت متحد عمل می‌کنند. این ویژگی ناشی از توزیع داده‌ها، سبب می‌شود که ابر، کاهش چشمگیری در بروز خطا داشته باشد. استفاده از ابر به دلیل دسترسی مشترک به اسناد، فایل ها و داده‌ها، ایجاد نسخه‌های مختلف فایل ها را کاهش می‌دهد.

سرور ابری نوعی سرویس مجازی است که منابع مجموعه‌ای از سرورهای قدرتمند را به‌صورت موازی و هم‌زمان دراختیارتان قرار می‌دهد. درواقع، شما از منابع چندین سرور در قالب «یک سرور ابری» استفاده می‌کنید و قطعی در این سرویس غیرممکن به‌نظر می‌رسد. چراکه اگر یک سرور از دسترس خارج شود، سرورهای دیگر سرویس‌دهی را برعهده می‌گیرند. با سرور ابری آپ‌تایم ۹۹.۹۹ درصد، سرعت و قدرت بسیار زیاد، ارتقای آنی منابع و هزینه مقرون‌به‌صرفه با قابلیت پرداخت هزینه به‌ازای منابع انتخابی را تجربه خواهید کرد.

سرور ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

Cloud Server از یک سرور مجازی‌سازی شده است که از منابع چندین سرور مرکزی استفاده می‌کند. این اتفاق در بستر ابری می‌افتد، به همین دلیل هم مقیاس‌پذیری این سرویس نسبت‌به سرویس‌های قدیمی بسیار بیشتر است. وقتی منبع تغذیه یک سرور مجازی‌سازی شده، چندین سرور فیزیکی باشد، اگر یکی از سرورها از کار بیفتد بقیه سرورها به کار خودشان ادامه می‌دهند و سرور ابری شما از دسترس خارج نمی‌شود.

کاربر سرور ابری می‌تواند هر زمان که دوست داشته باشد، به منابع سرور دسترسی پیدا کند. با این سرور تمامی کارهای قابل‌انجام روی سرورهای فیزیکی را می‌توانید انجام دهید و به قدرت پردازشی و حافظه و نرم‌افزارهای مختلف قابل‌اجرا روی سرورهای مجازی نیز دسترسی داشته باشید.

دیتاسنتر سرورهای فیزیکی می‌تواند هرکجای دنیا قرار داشته باشد و خدماتش را در محیط ابری دراختیار کاربران قرار دهند؛ اما سرورهای فیزیکی سنتی فقط برای استفاده شخص یا شرکت راه‌اندازی می‌شوند و امکان دسترسی از راه دور به آن‌ها وجود ندارد.

خرید سرور ابری پارس پک

نحوه کار سرور ابری

سرور ابری با استفاده از مجازی‌سازی چند سرور فیزیکی در فضای ابری بوجود می‌آید. در اغلب مواقع، مجازی‌سازی ازطریق نرم‌افزار هایپروایزر (Hypervisor) انجام می‌شود. در این روش، کاربر فقط با داشتن اتصال اینترنتی می‌تواند از هرکجای دنیا به این سرور دسترسی داشته باشد. سرور ابری با استفاده از مجازی‌ساز همه‌ی منابع را بصورت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌دهد و تنها هسته‌ی پردازنده یا CPU در آن اشتراکی است.

سرور ابری زیرمجموعه‌ای از سرویسی در رایانش ابری قرار دارد به نام «زیرساخت به‌عنوان سرویس» (Infrastructure-as-a-Service) که به‌اختصار iaas شناخته می‌شود. در این مدل، به خرید یا مدیریت تجهیزات سخت‌افزاری نیازی ندارید. درواقع، زیرساخت موردنیاز را از ارائه‌دهندگان ثالث (مثل پارس‌پک) می‌توانید اجاره کنید و هر زمان که به این زیرساخت نیاز داشته باشید، ازطریق اینترنت به آن دسترسی پیدا کنید.

مزیت دیگر این مدل آن است که هر زمان که بخواهید، می‌توانید Cloud Server تهیه کنید و به‌سرعت خدماتتان را گسترش دهید. در برخی مواقع هم، سرورهای ابری می‌توانند به‌صورت سرور اختصاصی دراختیار کاربر قرار بگیرند. این نوع سرور که از آن با عنوان Bare-Metal Server هم یاد می‌شود، برای مواقعی کاربرد دارد که کاربر نیازمند انجام فعالیت خاصی است و به تمام منابع سرور احتیاج دارد.

هنگام خرید یک سرور ابری چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهیم؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

راهنمای خرید سرور ابری

چرا به آن سرور ابری گفته می‌شود؟

در رایانش ابری منظور از ابر، سرورهایی است که برای اشتراک‌گذاری بار با یکدیگر در ارتباط هستند؛ بنابراین با خرید فضای ابری مجموعه‌ای از سرورهای فیزیکی متصل به هم را دارید که یک سیستم واحد پرقدرتی را می‌سازند و به‌جای اینکه یک سرور پاسخگوی کاربر باشد فرآیند‌ها میان چند سرور توزیع می‌شود. استفاده از عنوان ابری (Cloud) در منابع کامپیوتری بدین‌معنی است که خدمات ازطریق شبکه کامپیوتری (مثل اینترنت) دراختیار کاربر قرار می‌گیرد و کاربر نمی‌تواند مستقیماً به آن دسترسی داشته باشد.

خرید سرور ابری پارس پک

ویژگی‌های مهم سرور ابری

سرورهای ابری صنعت IT را کاملاً زیر‌و‌رو کرده‌اند. خیلی از شرکت‌ها ترجیح‌ می‌دهند به‌جای استفاده از زیرساخت‌ها و سرورهای سنتی و متمرکز، از تکنولوژی ابری استفاده کنند. دلیل این امر نیز مزایایی است که در‌ادامه مشاهده می‌کنید:

۱. مقیاس‌پذیری

سیستم‌های محاسباتی و سیستم‌هایی که برای نگه‌داری دیتا به آن‌ها احتیاج دارید، همیشه به تغییر نیاز دارند. سرورهای ابری می‌توانند به‌سرعت به نیازهای شما پاسخ دهند و هر زمان که بخواهید، تعداد منابع موردنیاز را افزایش یا کاهش دهید.

شما در سرورهای ابری می‌توانید با گسترش پروژه‌تان، ابعاد سرور دراختیار خود را هم گسترش دهید. درواقع، با سرورهای ابری حتی بدون نیاز به ری‌استارت‌کردن سرور، مقدار رم، پهنای باند و… قابل افزایش یا کاهش است.

۲. دسترس‌پذیری چشمگیر

به‌دلیل مقاومت بسیار زیاد سرورهای ابری در‌برابر خرابی‌، این سرورها بیشترین دسترس‌پذیری را در بین سرورهای موجود دارند. کلود سرور همیشه دردسترس است و هر ساعتی از شبانه‌روز که بخواهید، می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و حتی اگر هم یکی از سرورها دچار مشکل شود، از منابع موجود در دیگر سرورهای متصل می‌توانید استفاده کنید.

۳. امکان اعمال تغییرات

امکان شخصی‌سازی سرورهای ابری نسبت به سایر سرویس‌ها خیلی بیشتر است. شما می‌توانید از بین صدها سیستم‌عامل و قالب نرم‌افزاری گزینه دلخواهتان را انتخاب یا قالبی اختصاصی ایجاد کنید. ابتدا تصمیم بگیرید به چه میزان حافظه نیاز دارید و سپس دقیقاً مدل ابری مدنظرتان را انتخاب کنید. همچنین، از افزونه‌های مختلفی مثل Auto Load Balancer و فایروال می‌توانید استفاده کنید.

۴. قیمت ارزان‌تر

استفاده از سرورهای ابری که ارائه‌دهندگان ثالث مدیریت می‌کنند، درمقایسه‌با خرید و نگه‌داری زیرساخت‌های لازم هزینه کمتری برای شرکت‌ها به‌همراه دارد. در این مدل، شرکت‌ها می‌توانند هر زمان که نیاز داشته باشند، منابع سرور را توسعه دهند و فقط هزینه منابع مصرفی‌شان را پرداخت کنند.

۵. راحتی در استفاده

سرورهای ابری معمولاً در مدت چند دقیقه راه‌اندازی می‌شوند و ازطریق کنترل‌پنل یا API، می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید. زمانی که نیاز نداشته باشید زیرساخت‌های پیچیده را به‌صورت فیزیکی مدیریت کنید، منابع بیشتری هم دراختیار خواهید داشت و می‌توانید خیلی راحت‌تر کارهای دیگر را انجام دهید.

۶. مطمئن‌بودن

عملکرد سرورهای ابری به همان خوبیِ سرورهای اختصاصی است. ازآن‌جاکه سرورهای ابری روی چندین سرور فیزیکی راه‌اندازی می‌شوند، حتی درصورت خرابی یکی از اجزا، بازهم می‌توانید از سرور استفاده کنید.

سرویس‌های Cloud Server و Dedicated Server چه تفاوت‌هایی دارند و برای چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

مقایسه سرور ابری و سرور اختصاصی

تفاوت سرور ابری و سرور اختصاصی

سرور اختصاصی به سرورهایی گفته می‌شود که به صورت اختصاصی تمام منابع و کنترل  آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و عملکرد و امنیت بالایی برای صاحبان سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به‌ارمغان می‌آورد و به‌نسبت هزینه بالاتری نیز دارند.  این درحالیست که سرورهای ابری به خرید زیرساخت‌های فیزیکی نیاز نداشته و در مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن‌ها را راه‌اندازی و به‌سرعت تغییرات مدنظر را اعمال کنید.

ویژگی‌های سرور ابری ویژگی‌های سرور مجازی ویزگی‌های سرور اختصاصی
امکان ارتقا یا کاهش منابع در لحظه امکان ارتقا یا کاهش منابع در لحظه امکان ارتقا یا کاهش منابع در لحظه
امنیت بالا امنیت بالا امنیت بالا
اشتراک‌گذاری منابع اشتراک‌گذاری منابع سرور عدم اشتراک‌گذاری منابع
افزونگی عدم بهره‌مندی از افزونگی عدم بهره‌مندی از افزونگی
قیمت مقرون‌به‌صرفه قیمت مقرون‌به‌صرفه قیمت بالا

تفاوت‌های سرور ابری و سرور مجازی

نحوه راه‌اندازی و نصب Cloud Server و سرور مجازی کاملاً مشابه است؛ اما روش مدیریت و استفاده از هرکدام ممکن است کمی متفاوت باشد. VPS معمولاً فقط روی یک سرور فیزیکی اجرا می‌شود و درحقیقت، بخشی از آن است؛ اما Cloud Server پارتیشنی مجازی است که از چندین سرور فیزیکی تشکیل شده تا هر زمان که بخواهید، بتوانید آن را ارتقا دهید یا دردسترس داشته باشید. درواقع، در این سرور حتی اگر یک یا چند سرور دچار مشکل شوند، بازهم می‌توانید به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشید؛ اما در VPS چنین امکانی وجود ندارد.

برای آشنایی با ویژگی‌ها و کاربردهای سرور و انواع آن مقاله‌ زیر را بخوانید.

سرور چیست؟

بهترین سرور ابری کدام است؟

در زمان خرید سرور ابری، ممکن است با گزینه‌های مختلفی مواجه شوید. بهترین Cloud Server سروری است که برای نیازها و بودجه شما شخصی‌سازی شده باشد. برای مثال، سروری که برای شرکت بین‌المللی مناسب است، احتمال دارد برای شرکتی کوچک مناسب نباشد.

انواع سرور ابری

۱. سرور ابری عمومی (Public Cloud Server) 

سرورهای ابری معمولاً ازطریق Public Cloud عرضه می‌شوند. در این مدل، ارائه‌دهنده ثالث مالکیت و مدیریت سرورها و دیگر زیرساخت‌های ضروری را برعهده دارد و امکان دسترسی On-demand را به مشتریانش می‌دهد.

۲. سرور ابری خصوصی (private cloud server)

شرکت می‌تواند سرورهای ابری خودش را به‌صورت خصوصی مدیریت کند و وظیفه دسترسی و نگه‌داری از آن‌ها را خودش برعهده بگیرد. منابع این نوع سرورها با سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر به‌اشتراک گذاشته نمی‌شود؛ اما از‌آن‌جا‌که به‌صورت ابری عرضه می‌شوند، هرکدام از کارمندان شرکت می‌توانند از راه دور و ازطریق اینترنت یا VPN به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

۳. سرور ابری هیبریدی یا ترکیبی (Hybrid cloud server)

سرورهای ابری Private و Public می‌توانند به‌راحتی با سرورهای فیزیکی ادغام شوند و باهم فعالیت کنند. این نوع سرور انعطاف‌پذیری و آزادی‌عمل بیشتری دراختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند و معمولاً امنیت بیشتری هم دارند. همچنین، زمانی که به توسعه سریع نیاز داشته باشید، می‌توانید از Public Cloud استفاده کنید

سرور ابری چه تفاوتی با سرور هایبریدی دارد؟ هر کدام برای چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

تفاوت سرور ابری و هایبرید سرور

معرفی سرور ابری پارس پک

با استفاده از Cloud Server پارس پک، می‌توانید سرویس میزبانی‌ای داشته باشید که دقیقاً با تمامی نیازهایتان سازگار است. همچنین، می‌توانید انتخاب کنید لوکیشن سرور ابری داخل ایران باشد یا اروپا. ناگفته نماند امکان تعیین منابع سخت‌افزاری سیستم مثل میزان رم، حافظه، سی‌پی‌یو و حتی سیستم‌عامل نیز برایتان فراهم خواهد بود و حتی می‌توانید هزینه را هم به‌صورت روزانه و براساس منابع استفاده‌شده پرداخت کنید.

سرورهای ابری پارس‌پک در بهترین دیتاسنترهای ایران و اروپا قرار دارند و بیشترین پایداری را در میان سرورهای ابری موجود دارند. شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن سرور، مدنظرتان را ایجاد کنید و از دسترس‌پذیری مثال‌زدنی و پشتیبانی ۲۴‌ساعته آن لذت ببرید.

سرور ابری پارس پک

سرور ابری پارس پک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

جمع‌بندی

سرورهای ابری نسل جدید میزبانی ابری هستند که پایداری بسیار بیشتری از سرورهای سنتی دارند. درصورت خرید سرور ابری از پارس پک، شما رم کاملاً اختصاصی و پردازنده اشتراکی خواهید داشت و هزینه سرور را می‌توانید روزانه پرداخت کنید.

سؤالات متداول

۱. هزینه افزایش منابع در سرور ابری چه تفاوتی با VPS دارد؟

در کلود سرور هزینه افزایش منابع و زیرساخت‌ها به‌نسبت سرور مجازی بیشتر است و باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

۲. سرور ابری یا Cloud Server یعنی‌چه؟

به سرورهای با زیرساخت فیزیکی و مجازی که منابع را از راه دور برای ذخیره‌سازی انواع داده‌ها و استفاده از منابع سخت‌افزاری در اختیار کاربران قرار می‌دهند سرور ابری گفته می‌شود.

۳. سرور ابری چه تفاوتی با سرور مجازی دارد؟

سرور ابری پارتیشنی مجازی است که از چندین سرور برای ارائه خدمات به کاربران تشکیل‌شده تا هر زمان که بخواهند آن را ارتقا دهند و دردسترس‌شان قرار گیرد. درحالی‌که سرور مجازی تنها از یک سرور اختصاصی  تشکیل‌شده و درواقع بخشی از آن است. این کار با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌ساز انجام می شود.

۴. چند نوع سرور ابری وجود دارد؟

3 نوع سرور ابری عمومی، خصوصی و ترکیبی (هیبریدی) وجود دارد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم