برای خرید سرور ابری به چه نکاتی توجه کنیم؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 21 مهر 1400
مطالعه: ۱۶ دقیقه ۰ نظر ۱۳۳۹ بازدید

فاکتورهای مهم در خرید سرور ابری برای اغلب افرادی که به دنبال دریافت خدمات میزبانی می‌باشند، نوعی دغدغه محسوب می‌شود. اما افراد بسیاری برای مدت زمان طولانی از سرور ابری یا همان Cloud Server استفاده خواهند کرد. چرا؟ مهم‌ترین دلیلش اینست که سرور ابری همه ویژگی‌های یک سرور اختصاصی را دارد اما بسیار ارزانتر در دسترس قرار می‌گیرد.

هر چند که به احتمال زیاد می‌دانید، اما بدنیست اشاره کوچکی به بنیان سرورهای ابری داشته‌باشیم. وقتی از سرورهای ابری صحبت می‌شود، منظور جمعی از سیستم‌­ها بوده که اطلاعات و منابعشان را با هم به اشتراک گذاشته­ و در یک فضای مجازی مانند شبکه اینترنت ذخیره کرده­‌اند. سرورهای ابری هم بخشی از این تکنولو‌ژی؛ یعنی تکنولوژی رایانش ابری؛ می‌باشند. به زبان ساده یک سرور ابری جمعی از چند سرور کوچک‌ترِ متعامل هست که با یکدیگر کار می­‌کنند و از منابع مشترکی (منظور از منابع در این مقاله؛ رم، پردازنده و … می‌باشد) استفاده می‌کنند.

در سال­‌های اخیر اقبال گسترده‌­ای از کِلَود سرورها (سرورهای ابری) صورت گرفته که به تداوم رشد تکنولوژی رایانش ابری نیز، کمک کرده است. با توجه به اینکه سرور ابری در بین سایر سرویس­‌های میزبانی یکی از منعطف­‌ترین و محبوب­‌ترین­‌ها می‌باشد، در این مقاله به دغدغه‌های شما در حین خرید سرور ابری خواهیم پرداخت که در آن به سوالاتی چون «سرور ابری برای چه کسانی مناسب است؟»،  «چرا سرور ابری بخریم؟» و «اینکه از کجا سرور ابری بخریم؟» با جزئیات پاسخ خواهیم داد.

چرا خرید سرور ابری؟

سرور ابری از تجمع چند سرور کوچک بوجود می‌آید، به عبارت دیگر منابع چند سرور فیزیکی در فضای ابری قرار می‌گیرند و یک سرور کوچکتر جدا می‌شود. تفاوت سرور ابری با سرور مجازی اینجاست که سرور ابری چندین سرور مادر دارد و از منابع همه آن‌ها استفاده می‌کند، اما سرور مجازی بخشی از یک سرور فیزیکی است. بنابراین مقیاس‌پذیری سرور ابری بیشتر بوده و دست شما را برای ارتقا یا کاهش منابع‌تان بازتر می‌گذارد. در یک سرور ابری تمام منابع از جمله حافظه RAM و SSD بجز پردازنده CPU منحصراً به شما تعلق دارد. پردازنده سرورهای ابری اغلب بصورت مشارکتی بین دارندگان میزبانیِ سرورهای ابری، مورد استفاده قرار می­‌گیرد. اما کار ماشین مجازی سازی که به آن اشاره شد، همین است که بخشی از CPU را برای شما جدا کند و تا برای شما پردازشی مستقل از سایر بخش‌ها داشته باشد.

سرورهای ابری طوری تنظیم شده‌اند که عملکرد، امنیت و کنترلی مشابه سرورهای اختصاصی را ارائه می‌دهند. تفاوت جزئی این سرویس با سرورهای اختصاصی در میزان منابع اختصاص یافته و داشتن سرور فیزیکی مختص به خود می‌باشد. اما این تفاوت ها به هیچ عنوان برتری و یا نقص محسوب نشده و قبل از خرید باید تحقیق کرد تا مشخص شود کدام سرویس با توجه به نوع کسب و کار شما برایتان بهترین و به‌صرفه‌ترین کارایی را خواهد داشت.

خرید سرور ابری پارس پک

فواید سرور ابری

سرور ابری مزایای زیادی برای انواع کسب‌وکارها دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت و پشتیبانی

سرور ابری یک سرور قوی و پر سرعت می‌باشد که از سرورهای کوچکتر در مناطق مختلف جغرافیایی تشیکل شده است و همین خصوصیت سرور ابری سبب ایجاد و تضمینِ ثبات و امنیت می‌شود. به بیانی دیگر، اگر اطلاعات شما بر روی چندین سرور در مناطق مختلف جغرافیایی قرار داشته باشد و یکی از سرورها دچار مشکل شود، سرورهای دیگر از اطلاعات شما حفاظت خواهند کرد.

صرفه اقتصادی

اشتراکی بودن هسته پردازنده در سرور ابری هزینه تهیه آن را به شدت برای شما کاهش می­‌دهد، همین‌طور مجازی بودن آن نیز باعث کم شدن هزینه‌ها می‌شود زیرا شما نیازی به تهیه سرور فیزیکی و صرف هزینه و انرژی برای نگهداری و حل مشکلات سخت‌­افزاری آن را ندارید. شما تنها یک اشتراک مجازی دارید که از هر کجا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

ذخیره اطلاعات

کلود سرورها به دلیل در اختیار داشتن یک فضای ذخیره‌­سازی امن و پایدار، برای نگهداری فایل­‌ها و اطلاعات نیز بکار می­‌روند. این اطلاعات در یک محیطی ابری ذخیره شده‌اند که دسترسی به آن­ها در هر زمان و مکان را امکان‌پذیر ساخته است.

مقیاس پذیری

شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات سرور ابری، پلن‌­های متفاوتی ارائه می‌دهند. برخی میزان منابع را در گزینه­‌های مختلف مشخص کرده و با دوره­‌های زمانی متفاوت به شما پکیج هایی پیشنهاد می­‌دهند. برخی از شرکت­‌ها هم به خود شما اجازه تعیین کردن منابع و زمان تمدید را خواهند داد. اما چیزی که بین شرکت‌های هاستینگ مشترک است، ارائه قابلیت ارتقای منابع در سرور ابری برای هر کاربر خریدار می‌باشد. یعنی شما سرور خود را با هر میزان از منابع که دریافت کنید، وقتی به منابع بیشتری نیاز داشته باشید، می­‌توانید به راحتی و در کمترین زمان آن را افزایش یا کاهش دهید.

 

خرید سرور ابری برای چه کسانی مناسب است؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، انتخاب سرویس میزبانی مناسب کاملا بستگی به نوع کسب و کار شما، سایز بیزینس و مخاطبین آشنا با برند شما، نیازهای شما در پلن های مارکتینگ حال و یا آینده، بودجه و … می‌باشد. فارق از این فاکتورها، اغلب مخاطبین سرورهای ابری از خصوصیات مشترکی برخوردارند و به دلایل مشترکی به این سرویس رو آورده‌اند. بنابراین آنچه در ادامه می‌خوانید راهنمایی کلی با توجه به تجربه بیزینس‌های مختلف می‌باشد. برای داشتن انتخابی مطمئن، مشاوران و متخصصین پارس‌پک آماده راهنمایی و پاسخ‌گویی به سوالات شما می‌باشند.

وب‌سایت‌­های کوچکِ در حال رشد

همانطور که در بالا هم اشاره شد، سرور ابری خدماتی شبیه به یک سرور اختصاصی در مقیاس کوچک­تر را به شما ارائه می­‌دهد و قابلیت‌های متفاوتی نسبت به هاست اشتراکی دارد. برای مثال، اگر وب‌سایت شما به میزانی رشد کرده که دیگر هاست اشتراکی گزینه انتخابی شما نیست و با کاهش آپ‌تایم و نارضایتی کاربرانتان مواجه شده‌­اید، بهتر است سرور ابری را امتحان کنید.

سرور ابری منابع بیشتر با قدرت بیشتری در اختیار شما قرار می­‌دهد که تعیین میزان منابع و افزایش و کاهش آن­ها هم با خودتان است و البته درست است که هزینه سرور ابری نسبت به هاست ابری بیشتر است اما در مقایسه با سرورهای اختصاصی بسیار به صرفه‌­تر است.

فروشگاه‌­های اینترنتی تازه تاسیس

اگر قصد تاسیس یک فروشگاه اینترنتی را دارید، سرور ابری گزینه خیلی خوبی برای زیرساخت میزبانی شما می‌باشد. چون شما به یک فضای امن برای انجام خدمات بانکی از طرف مشتریان‌ احتیاج دارید و سرور ابری از امنیت بالایی برخوردار بوده و برای شما مناسب­‌ می‌باشد.

در هاست ابری برخی اتفاقاتی که در وبسایت­‌های همسایه شما ممکن است رخ بدهد، احتمالا بر روی وب‌سایت شما هم بتواند تاثیر گزار باشد، سرور ابری این تهدید به مراتب کمرنگ‌تر می‌باشد(خرید هاست اشتراکی برای بسیار از وب‌سایت ها بخصوص وب‌سایت های شرکتی، فروشگاهی با سایز کوچک و …. اغلب انتخابی مناسب و عاقلانه است. انتخاب بین هاست اشتراکی و سرور ابری کاملا بستگی به موقعیت شما دارد).

از آن گذشته لازم نیست نگران هزینه باشید، اگر سایت فروشگاهی شما در ابتدای کار خودش است و بازدیدکننده کمی دارد، شما با استفاده از سرور ابری تنها به ازای منابع مصرفی خود هزینه می­‌پردازید.

نیاز به اختیار عمل بیشتر برای نصب نرم‌­افزار دارید

خرید سرور ابری این مزیت را برای شما دارد که در آن دسترسی کامل به مدیریت سرور خود دارید و می­‌توانید تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید یا هر نرم­‌افزاری که بخواهید را نصب کنید. همچنین کلود سرور دسترسی پورت، SSH و … را برای شما فراهم می‌کند.

خرید سرور ابری

 

آیا سرور ابری برای وب‌سایت‌های پربازدید مناسب است؟

احتمالا سرور ابری در مورد وب‌سایت‌­ها و سامانه­‌های بزرگ مانند فروشگاه­‌های اینترنتی پربازدید، سایت شرکتی با تعداد کارمندان زیاد و…  انتخاب مطمئنی نباشد، زیرا سقف منابع سرور ابری نسبت به سرور مجازی و اختصاصی کمتر می‌باشد. به همین دلیل چنین شرکت­‌هایی ترجیح می‌دهند ترکیبی از زیرساخت­‌های ابری، اختصاصی و فیزیکی را در اختیار داشته باشند.

درمورد وب‌سایت­‌هایی که دانلود و آپلود زیادی دارند هم باید بگوییم استفاده از سرور ابری برایشان مناسب خواهد بود، اما بهتر است یک هاست دانلود هم داشته باشند که فایل‌هایشان را در آن آپلود کنند.

پیش از خرید سرور ابری از خودتان بپرسید، برای چه کاربردی به این سرویس نیاز دارید؟ نوع سیستم‌عامل، کنترل‌پنل، موقعیت و میزان منابع در کیفیت سرویس انتخابی شما تاثیرگذار است. فقط باید نیازهای کسب‌وکارتان را بشناسید و بهترین ارائه‌دهنده خدمات سرور ابری را انتخاب کنید تا بتوانید سرور ابری پرقدرت و پرسرعتی را برای کسب‌وکارتان تهیه کنید.

هنگام خرید سرور ابری به چه مواردی توجه کنیم؟

هنگام انتخاب و خرید سرور ابری موارد زیر را باتوجه به نیاز و مورد مصرفی خود مشخص کنید:

  1. حافظه اصلی RAM
  2. هارد دیسک SSD
  3. پردازشگر CPU
  4. سیستم عامل
  5. موقعیت جغرافیایی سرور
خرید سرور ابری

 

قبل از آنکه درباره موقعیت جغرافیایی سرور ابر توضیحاتی ارائه کنیم؛ درارتباط با سیستم عامل سرور ابری، نکات زیر را در ارتباط با سیستم عامل لینوکس و ویندوز در نظر بگیرید:

سرور ابری لینوکس

  • سرور ابری که سیستم عامل لینوکس روی آن نصب باشد، از اکثر توزیع‌های لینوکس پشتیبانی می‌کند. اگر توزیع خاصی مدنظرتان هست از شرکت خدمات دهنده سوال کنید تا از ارائه خدماتشان مطمئن شوید. اما اکثراً توزیع‌هایی از قبیل 7.8، Debian10.710.820.900 و  Ubuntu16.18.19.20 را ارائه می‌دهند.
  • کلود سرور لینوکس اینترفیس یا ظاهر گرفیکی ندارند و از طریق Command Line مدیریت می‌­شوند. به همین دلیل برای کار کردن با آن­ها باید آشنایی کافی با لینوکس داشته باشید. البته امکان راه‌اندازی رابط‌های کاربری برای استفاده راحت‌تر از آن­ها نیز وجود دارد.
  • بخاطر Opensource و رایگان بودن Linux، اکثر نرم‌­افزارهای آن از امنیت بالاتری برخوردارند.
  • دسترسی در سرور ابری لینوکس از طریق پروتکل SSH و FTP می‌باشد.
  • سرورهای ابری لینوکس با زبان­‌های مختلف برنامه نویسی از جمله سی، سی++، Perl و PHP سازگار هستند.

سرور ابری ویندوز

  • سرور ابری ویندوز برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی که از زبان NET. و پایگاه داده هایی چون SQL Server و Access استفاده می­‌کنند، محبوب می‌باشد.
  • در بهترین کلود سرور ویندوز شما معمولا به ‌وسیله‌­ی پروتکل FTP به سرور خود دسترسی پیدا می‌کنید.
  • ظاهر گرافیکی و رابط کاربری بسیار راحتی دارد.
  • نرم­‌افزارهای ویندوز گران‌قیمت هستند و نسخه‌­های کرک شده نیز باگ­‌های امنیتی ایجاد می‌کنند و ایمن نیستند.

موقعیت جغرافیایی سرور

در حالت کلی کاربرانی که به دنبال سرویس‌­های میزبانی هستند برای انتخاب موقعیت جغرافیایی سرویس‌­ها باید موقعیت مکانی عمده کاربران خود را در نظر بگیرند. اگر صاحب وب‌سایتی هستید که اغلب کاربرانتان از ایران می‌باشند، بهتر است از سرور ابری ایران استفاده کنید. کلود سرور ایران نسبت به نمونه خارجی خود هزینه کمتری برای شما دارد.

اما اگر تعداد قابل توجهی از کاربران شما خارج از ایران هستند یا برای مواردی مانند سایت‌­های مسدود نیاز به یک خرید آی پی ثابت خارج از ایران دارید، بهتر است سرور اروپایی تهیه کنید.

به لحاظ کیفیت و سرعت در سرورهای ابری ایرانی و خارجی تفاوتی وجود ندارد زیرا کیفیت سرورها به قدرت و بازدهی سخت­‌افزاری آن­هاست، بنابراین هنگام خرید cloud server حتما باید در مورد سخت‌­افزارهای بکار رفته در این سرورها تحقیقاتی انجام داده و آن‌ را از شرکت معتبری تهیه کنید.

آیا با سرور ابری پارس پک آشنایی دارید؟

پارس پک به عنوان اولین شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی ابری، تمامی زیر ساخت‌­ها و استاندارد­های یک سرور ابری را فراهم کرده و سرویس­‌هایش را با بالاترین کیفیت و مناسب­‌ترین قیمت ارائه می­‌دهد.

خرید سرور ابری

 

ویژگی‌های سرور ابری پارس پک:

  • منابع در سرورهای ابری پارس پک توسط کاربر مشخص می­‌شود.
  • اولین قابلیت کلود سرور پارس پک امکان ارتقا یا کاهش منابع سخت­‌افزاری به میزان دلخواه و در لحظه است.
  • سقف امکانات در سرورهای ابری تا 16 گیگ RAM و 16 هسته CPU می‌­باشد.
  • قیمت مناسب و نصب و راه‌­اندازی آسان از دیگر مزیت­‌های کلود سرورهای پارس پک است.
  • نحوه محاسبه هزینه در سرورهای ابری پارس پک به صورت روزانه می‌باشد، به این شیوه که هر روز ساعت 10 صبح هزینه آن روز از حسابتان کسر می‌­شود. البته کاربرانی که مایل هستند دوره­‌های پرداخت خود را افزایش بدهند می‌­توانند در دوره­های ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله هزینه سرویس خود را پرداخت کنند.
  • کنترل پلن در کلود سرور پارس پک برای سیستم­‌های لینوکسی Direct Admin است که هزینه بسیار کمی هم دارد و همچنین اگر کاربران ویندوزی به کنترل پنل احتیاج داشته باشند می­‌توانند از Plesk استفاده کنند.

جمع‌بندی

خرید سرور ابری مناسب‌­ترین انتخاب برای افرادی است که کسب و کار یا سایت شخصی کوچکی داشته، می‌خواهند نرم‌افزار خاصی را روی سرور نصب کنند، فضایی با امنیت بالاتر را مناسب وب‌سایت خود می‌دانند. درصورتی که سوالات بیشتری در این زمینه دارید با پشتیبانی پارس پک تماس بگیرید تا مهندسین و متخصصان مربوطه به تک تک سوالات و ابهامات شما پاسخ دهند. همچنین اگر علاقه‌مندید که بیشتر درباره سرورها، خدمات میزبانی، سیستم های مدیریت محتوا و …. بدانید، می‌توانید مطالب مفید بیشتری در بلاگ پارس پک بیابید.

سوالات متداول

سرور ابری دقیقاً چیست؟

سرور ابری یک سرور مجازی (و نه فیزیکی) است که در محیط رایانش ابری اجرا و ارائه می­‌شود. سرور ابری یک سیستم قدرتمند متشکل از چندین سرور کوچکتر در چند منطقه جغرافیایی است که دیتای کاربران را پشتیبانی می­‌کنند، به همین دلیل هم ضریب اطمینان بیشتری به کاربر می‌­دهند که در صورت از دسترس خارج شدن یکی از سرورها، سرورهای دیگر وظیفه پشتیبانی را به دوش می­‌کشند. همچنین سرور ابری به عنوان فضایی جهت ذخیره سازی داده‌­ها و فایل­‌ها به طوری‌که در هر زمان و مکان در دسترس باشند؛ مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

کلود سرور در چه انواعی ارائه می‌شود؟

بر سرورهای ابری هم سیستم عامل لینوکس نصب می­‌گردد و هم سیستم عامل ویندوز که کاربران بنا بر نیازشان یکی را انتخاب می­‌کنند. همین‌طور موقعیت و زیرساخت­های سرورهای ابری یا در ایران قرار دارند و یا در خارج از کشور که بازهم مدیران وب‌سایت­‌ها باتوجه به نیازشان و موقعیت جغرافیایی کاربرانشان یکی از این سرویس‌­ها را انتخاب می­کنند.

چرا سرور ابری؟

  • سرورهای ابری نسبت به سرورهای اختصاصی و فیزیکی مقرون به صرفه‌­تر هستند.
  • به دلیل استفاده از چند سرور احتمال از دسترس خارج شدن سایت شما بسیار کم است.
  • در سرورهای ابری امکان تغییر منابع سخت­‌افزاری به راحتی و در کمترین زمان، وجود دارد.

از کجا سرور ابری بگیرم؟

پارس پک اولین ارائه دهنده خدمات رایانش ابری در ایران است و بهترین و باکیفیت­‌ترین زیرساخت­‌ها را برای ارائه خدمات ابری دارد. هنگام خرید cloud server حتما باید در انتخاب ارائه دهنده خدمات میزبانی؛ از حرفه‌­ای، مطمئن و پاسخگو بودن آنها اطمینان حاصل کنید. پارس پک یک انتخاب درست می‌باشد که حاصل خدمات دهی آنها، جذب طیف گسترده‍ای از کاربران وفادار می‌باشد.

آیا ابر فقط یک سرور می‌باشد؟

سرور ابری یک سرور مجازی (و نه سرور فیزیکی) است که در محیط رایانش ابری اجرا می‌شود. این برنامه از طریق بستر رایانش ابری از طریق اینترنت ساخته، میزبانی و تحویل داده می‌شود و می‌توان از راه دور به آن دسترسی داشت. سرورهای ابری دارای تمام نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرا هستند و می‌توانند به عنوان واحدهای مستقل عمل کنند.

سرور ابری پارس پک چه ویژگی­‌هایی دارد؟

  • سرور ابری پارس پک یک سرویس پر قدرت است که در موقعیت ایران و اروپا قرار دارد و تحت سیستم عامل­‌های لینوکس و ویندوز به کاربران ارائه می­‌شود.
  • منابع سخت‌­افزاری کلود سرور پارس پک توسط خود کاربران مشخص می‌­شود و هزینه آن به روش‌های مختلفی دریافت می‌شود.
  • امکان افزایش یا کاهش منابع در کلود سرورهای پارس پک بصورت لحظه­‌ای برای کاربران وجود دارد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم