تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟ مقایسه کامل ویژگی‌ها

مقایسه سرور مجازی و سرور ابری
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 23 اسفند 1401
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۱۴۲۲ بازدید

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری از نظر کارایی، سرعت، قیمت و موارد دیگر بسیار قابل توجه است. زمانی‌که سازمان یا شرکتی قصد دارد سرور برای سیستم کامپیوتری خود بخرد، احتمالاً با دو اصطلاح سرورهای مجازی و ابری روبه‌رو می‌شود که قبل از هر‌چیز، از‌نظر قیمت متفاوت هستند. این تفاوت در قیمت به‌معنای وجود تفاوت‌های تخصصی‌تر در نوع کاربرد، مزیت‌ها و… است. در‌نتیجه، بسیار اهمیت دارد که با تفاوت‌های دو نوع سرور مجازی و سرور ابری آشنا شویم و ببینیم که کدام‌یک برایمان مناسب‌ترند. به‌همین‌دلیل، در این مطلب از وبلاگ پارس پک سعی کردیم تا با بررسی جزئیات این سرورها و کاربردهای آن‌ها، شما را با مزایا و معایب هر‌یک آشنا کنیم. 

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی (Virtual Private Server) که به‌اختصار VPS نیز نامیده می‌شود، سرور مجازی داخل ماشین خاصی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده سرورهای میزبانی آن را می‌فروشند یا اجاره می‌دهند. سرور مجازی سروری فیزیکی است که به چند بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود و هر‌یک از این بخش‌ها، در محیط سرور مجازی خود عمل می‌کنند. اگر یکی از سرورهای مجازی دچار حمله شود، کل سرور از بین می‌رود. با سرورهای مجازی می‌توانید به تنظیمات، RAM، فضای ذخیره‌سازی، CPU و… دسترسی کامل داشته باشید.

در‌واقع، با انتخاب این نوع سرور می‌توانید بخش اختصاصی منابع سرور را دریافت کنید؛ اما به‌دلیل سخت‌افزار محدودشده افزودن یا ارتقای منابع بیشتر دشوار می‌شود. گفتنی است سخت‌افزار را هم می‌توانید به‌کمک متخصصان IT ارتقا دهید؛ اما ممکن است از کار بیفتد. علاوه‌براین، با کمک متخصصان IT به روت کامل دسترسی دارید و می‌توانید نحوه استفاده از آن را تعیین کنید. به‌طور‌کلی، سرورهای مجازی اگرچه قدرت زیادی دارند، مدیریتشان دشوار است. این نوع سرور مشابه سایر سرورهای اختصاصی، ولی ارزان‌تر است. ازآن‌جاکه سروهای مجازی به کنترل زیاد و عملکرد برجسته I/O و قابلیت‌های کلان‌داده (Big Data) نیاز دارند، عمدتاً برای شرکت‌های بزرگ مناسب هستند.

اصلی‌ترین تفاوت سرور مجازی و سرور ابری در انعطاف‌پذیری، پرداخت هزینه و مقیاس‌پذیری است. در سرور مجازی منابع به‌صورت جداگانه به کاربران ارائه می‌شود. درحالی‌که در سرور ابری می‌توانید از منابع مجموعه‌ای از سرورها به‌صورت پویا و هم‌زمان استفاده کنید. هزینه سرور مجازی ثابت و سرور ابری متغیر است و ازنظر مقیاس‌پذیری سرور ابری باتوجه‌به برخورداری از منابع شبکه‌ای از سرورها قابلیت کاهش و افزایش آنی منابع را فراهم می‌کند.

ویژگی‌ های سرور مجازی

  • درمقایسه‌با سرور اختصاصی ارزان‌تر و تقریباً ‌هم‌قیمت سرور ابری است.
  • امکان دسترسی مشترک به هیچ فایل یا داده‌ای برای دریافت‌کنندگان این سرویس وجود ندارد و همه داده‌ها جداگانه ذخیره و نگه‌داری می‌شوند. 
  • درصورت نیاز، می‌توانید VPS را بدون تأثیر بر سایر سرورهای مجازی مجدداً راه‌اندازی کنید.
  • به‌دلیل اشتراکی‌بودن هسته پردازنده در VPS برخی ریسک‌های امنیتی وجود دارد و مشتری باید سرویس خود را از شرکت معتبر تهیه و به هشدارهای امنیتی سرویس‌دهنده نیز توجه کند.
  • منابع محاسباتی بین همه مشتریان به‌صورت اشتراکی است؛ به‌همین‌دلیل، اگر VPS نیازمند توان بیشتری باشد، باید سرورتان را به سرور اختصاصی تغییر دهد.
  • در هر سرور مجازی، تنها امکان استفاده از یک سیستم‌عامل وجود دارد.

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

سرور مجازی

سرور ابری چیست؟

سرور ابری در‌واقع نوعی سرور مجازی است که از شبکه‌ای متشکل از چند سرور مختلف در یک محیط مبتنی‌بر فضای ابری و با پشتیبانی SAN تشکیل شده است. شما می‌توانید به‌راحتی و از راه دور به سرور ابری دسترسی داشته باشید و راه‌اندازی و ایجاد تغییرات در آن بسیار ساده است. با استفاده از سرور ابری، درصورتی‌که به فضای بیشتر یا خدمات اضافی نیاز داشته باشید، به‌راحتی‌ و تنها با چند کلیک می‌توانید این کار را انجام دهید. در این روند، می‌توانید طرح‌های مختلف را مشاهده و بررسی و درنهایت گزینه مناسب را انتخاب کنید.  

مشتریانی که از پلتفرم ابری استفاده کنند، از چندین سرور بهره‌مند و به فضای ذخیره‌سازی نامحدود، حداکثر پهنای باند، متعادل‌سازی بار مدیریت‌شده و ارتباط‌نداشتن با قطعه خاص سخت‌افزاری دسترسی خواهند داشت. سرورهای ابری ساختار دردسترس‌تری دارند و ایمن‌تر هستند. چنانچه یکی از سرورها دچار حمله DDoS شود، بقیه سرورها در حین تعمیر آن سرور مختل‌شده همچنان آنلاین هستند و بار آن‌ها را نیز پوشش می‌دهند. بنابراین، در زمان وقوع چنین اتفاقی، حتی ممکن است مشتری متوجه بروز حمله نشود.

یکی از نکات مهم در زمان انتخاب سرور، به‌خصوص سرورهای ابری، رعایت قوانین و مقررات منطقه‌ای است که در آن فعالیت می‌کنید. در برخی از کشورهای دنیا، قوانین سختی برای انتخاب سرورهایی که داده‌های کاربران را حفظ و نگه‌داری می‌کنند، وجود دارد و شرکت‌ها را به استفاده از سرورهای داخلی ملزم می‌کند. اگر مقررات مشابهی در این زمینه وجود دارد، باید از سرورهای ابری‌ای استفاده کنید که یا در داخل کشور یا در کشورهای مجاز تعیین‌شده قرار دارند. در‌غیر‌این‌صورت، نه‌تنها از قانون سرپیچی کرده‌اید؛ بلکه حفظ امنیت اطلاعات نیز مشکل خواهد بود.

از‌آن‌جاکه در سرورهای ابری به اعمال تغییرات فیزیکی نیاز ندارید، به‌راحتی می‌توانید متوجه صرفه‌جویی در وقت و زمان شوید. از‌این‌رو، این نوع سرورها به راه‌حل ساده و دردسترس برای مشاغل کوچک و متوسطی تبدیل شده است که فعالیتشان را تازه شروع کرده‌اند و قصد دارند کار خود را به‌راحتی و به‌سرعت گسترش دهند. در‌نتیجه، این نوع سرورها برای مشاغل یادشده کاربرد بیشتری دارند.

ویژگی‌ های سرور ابری

  • مقیاس‌پذیر است و می‌توانید از افزودن قدرت سرور بیشتری در لحظه استفاده کنید.
  • سرور ابری ارزان‌تر از سرور اختصاصی و تقریباً هم‌قیمت سرور مجازی است.
  • از قابلیت ارائه زیرساخت سفارشی بهره می‌برد و امکان دسترسی به ساخت شبکه سفارشی، فایروال‌ها، تعادل بار و استقرار IP را برای مشتریان فراهم می‌کند.
  • دسترس‌پذیری مطلوبی دارد و درصورت از‌کار‌افتادن یک سرور فیزیکی، سرورهای ابری بدون هیچ‌گونه قطعی به کارشان ادامه می‌دهند.
  • منابع محاسباتی درخورتوجهی دارد و حتی درصورت اضافه‌شدن مشتریان جدید، نگرانی‌ای بابت تأخیر RAM یا قدرت CPU وجود ندارد.
  • ایمنی کم‌نظیری دارد؛ زیرا هر سرور برای هر مشتری مجزاست و حتی درصورت هک یا ویروسی‌شدن یک کلاینت، سرور ابری با حفظ داده‌های شما به‌صورت مجزا کار می‌کند. 
  • امکان انتخاب سیستم‌عامل اختصاصی برای هر‌یک از دریافت‌کنندگان سرویس ابری وجود دارد.
  • فضای ذخیره‌سازی نامحدود مبتنی‌بر SAN دارد.
بررسی تفاوت سرور مجازی با سرور ابری

فرق سرور مجازی و ابری چیست؟

بررسی تفاوت سرور مجازی و ابری 

زمانی‌که می‌خواهید دو نوع سرور ابری و مجازی را با‌هم مقایسه کنید، باید معیارهای اساسی هریک را مدنظر قرار دهید. در‌ادامه، این دو نوع سرور را براساس ۶ مؤلفه اصلی مقایسه می‌کنیم و می‌بینیم که هریک در چه زمینه‌ای بهتر عمل می‌کنند.

۱. میزان کارایی

زمانی‌که وب‌‌سایت خود را به سرور مجازی یا ابری منتقل می‌کنید، به‌وضوح می‌توانید افزایش سرعت را مشاهده کنید. سرور VPS سازگاری کم‌نظیری دارد و به‌دلیل بهره‌مندی از منابع تضمین‌شده، همیشه عملکرد خود را در بهترین کیفیت حفظ خواهد کرد. سرورهای ابری نیز با داشتن مجموعه بزرگی از سرورهای مرتبط، همیشه عملکرد یکسانی ارائه می‌دهند. به‌‌طور‌کلی، سرورهای ابری در بسیاری مواقع ازنظر کارایی می‌توانند از VPSها بهتر باشند.

۲. ویژگی مقیاس‌ پذیری

وقتی از مقیاس‌پذیری در سرور صحبت می‌کنیم، قطعاً سرورهای ابری برنده هستند. در این نوع سرورها، تنها با چند کلیک می‌توانید در داخل کنترل‌پنل یا با کمک از تیم پشتیبانی ارائه‌دهنده، سرور ابری را ارتقا دهید. همچنین، سرور ابری از منابع چند سرور فیزیکی استفاده می‌کند؛ ازاین‌رو، سقف منابع بیشتری را تجربه می‌کند. این در حالی است که سرورهای مجازی به‌دلیل نوع سخت‌افزار و استفاده سایر کاربران، از‌نظر مقیاس‌پذیری محدود می‌شود و با‌توجه‌‌به اینکه منابع آن محدود به یک سرور است، سقف منابع نیز کمتر از سرور ابری خواهد بود.

۳. سطح امنیت

یکی از تفاوت‌های اساسی در انواع سرورهای ابری و مجازی، در امنیت آن است. امنیت در سرور مجازی به کاربر بستگی دارد؛ درحالی‌که در سرور ابری ویژگی امنیت به ارائه‌دهنده سرویس مربوط می‌شود. کاربران سرورهای مجازی امکان انتخاب آزادانه دسترسی به سرور و گزینه‌هایی مانند محافظت از آن با فایروال‌ها و فیلترهای ترافیکی و انتخاب نصب نرم‌افزار نصب را دارند و تغییر و انتخاب تنظیمات نیز برعهده آنان است. در چنین شرایطی، کاربرا آگاه می‌تواند به‌راحتی از امنیت و محافظت بهتری، حتی بهتر از سرورهای ابری، بهره‌مند شود.

بااین‌حال، اگر کاربری اطلاعات کافی نداشته باشد، به‌راحتی سروری که از آن استفاده می‌کند، آسیب‌پذیر خواهد شد؛ در‌نتیجه ارتقای امنیت در سرورهای مجازی به دانش کافی و کمک‌گرفتن از متخصصان IT نیاز دارد. این در حالی است که در سرورهای ابری، ارتقای امنیت برعهده ارائه‌دهنده سرویس است و معمولاً در سطح رضایت‌بخشی قرار دارد. همچنین، سرورها برای هر کاربر مجزا و همین امر برای امنیت بسیار کاربردی است. نکته دیگر اینکه حتی اگر کل سرورهای ابری یک شبکه تحت حملات DDoS آسیب ببیند، بازهم درمقایسه‌با سرور واحد انعطاف‌پذیرتر خواهد بود.

۴. امکان سفارشی‌ سازی

سرورهای مجازی ازنظر امکان سفارشی‌سازی برتر از سرورهای ابری هستند. VPS درست مانند سرورهای اختصاصی امکان دسترسی به هسته شبکه را فراهم می‌کند و در‌نتیجه کاربران می‌توانند هرآنچه می‌خواهند، تغییر دهند. به‌عبارت‌دیگر، کاربران می‌توانند سیستم‌عامل یا نرم‌افزارهای دلخواهشان را نصب و آن را براساس نیازشان، سفارشی و پیکربندی کنند. این آزادی‌عمل معمولاً در سرورهای ابری وجود ندارد و کاربران به استفاده از سیستم‌عاملی از‌پیش‌نصب‌شده ملزم هستند. ناگفته نماند شما می‌توانید نرم‌افزارهای مورد‌نیاز خود را نصب و سیستم را پیکربندی کنید؛ اما این کار رایگان نخواهد بود.

۵. افزونگی

در بخش افزونگی، سرورهای ابری بهتر عمل می‌کنند. داده‌های کاربران در سرورهای ابری بین سرورهای مختلف پخش می‌شوند و یک نسخه اضافه و کامل از آن‌ها وجود دارد. در این شرایط، حتی اگر برخی از سرورها مختل شوند، نه‌تنها داده‌های کاربر از بین نمی‌روند؛ بلکه حتی متوجه بروز مشکل نیز نخواهند شد؛ زیرا عملکرد عادی سروری ابری متوقف نمی‌شود. درمقابل، در سرورهای مجازی این‌چنین نیست و اگر سرور مجازی که اطلاعات کاربر روی آن قرار دارد و هیچ نسخه پشتیبانی از آن وجود ندارد، خراب شود، کل اطلاعات روی سرور از بین می‌رود؛ زیرا همه‌چیز روی سخت‌افرازی واحد قرار دارد.

۶. هزینه‌ ها و قیمت

در اغلب مواقع، سرورهای ابری و VPS هم‌قیمت هستند؛ با‌این‌حال، به‌دلیل ماهیتی که سرورهای ابری دارند، ممکن است قیمتشان کمی گران‌تر باشد. سرورهای ابری از مجموعه و شبکه کاملی از سرورهای هماهنگ تشکیل شده است که با‌هم کار می‌کنند؛ در‌نتیجه، طبیعی است که انتظار قیمت بیشتر را از آن داشته باشیم. شایان ذکر است نوع خدمات و قیمت در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور با‌هم تفاوت دارد و در زمان خرید سرور مجازی یا ابری، باید گزینه‌های ممکن را با جزئیات بررسی کنید و ببینید کدام‌یک با در‌نظر‌گرفتن بودجه شما، می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

در جدول زیر، مقایسه دو نوع سرور مجازی و ابری آورده شده است:

معیارهای مقایسه سرور مجازی سرور ابری
میزان کارایی ممکن است ضعیف‌تر باشد. در بسیاری از مواقع ممکن است بهتر باشد.
ویژگی مقیاس‌پذیری محدودیت دارد. مقیاس‌پذیری درخورتوجهی دارد.
سطح امنیت ارائه‌شده به کاربر بستگی دارد. ارائه‌دهنده تأمین می‌کند.
امکان سفارشی‌سازی امکان سفارشی‌سازی بیشتری ارائه می‌دهد. محدودتر است.
افزونگی درصورت بروز مشکل، ممکن است کل اطلاعات از بین برود. داده‌ها در سرورهای مختلف ذخیره می‌شوند و قابلیت افزونگی بهتر است.
قیمت ممکن است ارزان‌تر باشد. ممکن است گران‌تر باشد.

سرور مجازی بهتر است یا ابری؟ کدام را خریداری کنیم؟

هنگامی‌که با در‌نظر‌گرفتن معیارهای اساسی دو سرور مجازی و ابری را بررسی می‌کنیم، معمولاً عملکرد سرور ابری بهتر است. البته از بسیاری جهات، به‌جز مقیاس‌پذیری، نحوه عملکرد این دو سرور مشابه است. این یعنی سرورهای ابری از چندین سرور استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که برای VPS از منابع یک سرور واحد استفاده می‌شود. ارتقای سرور ابری نیز ساده‌تر از سرور مجازی است و مشکلاتی مانند محدودیت‌های سخت‌افزاری ندارد.

اگر جزو مشاغل کوچک یا متوسط هستید، انتخاب سرورهای ابری برایتان مناسب‌تر خواهد بود؛ اما سرورهای مجازی برای مشاغل بزرگ‌تر و با نیازهای خاص مناسب‌تر است. این نوع سرورها از قابلیت شخصی‌سازی کامل برخوردارند و درصورتی‌که به بهترین شکل و با آگاهی استفاده شوند، می‌توانند گزینه‌ای عالی باشند. به‌طورکلی، انتخاب بین یکی از سرورهای مجازی یا ابری به نوع فعالیت و نیازهای کاری‌تان بستگی دارد و با‌توجه‌به بودجه‌ای که دراختیار دارید، باید آن‌ها را تهیه کنید.

خرید سرور ابری پارس پک

جمع‌بندی

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری در موارد مختلف نشان می‌دهد، هر سرویس ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای کاربردهای مختلف مناسب است. انتخاب سرور مناسب برای صاحبان کسب‌وکارها بسیار مهم است. در اغلب مواقع، این سرورها حامل اطلاعات بسیار مهمی از شرکت یا مشتریان آنان هستند؛ به‌همین‌دلیل، باید به ویژگی‌هایی از‌جمله سطح امنیت ارائه‌شده بسیار دقت کنید. سرورهای مجازی و سرورهای ابری دو نوع سرور محبوب برای صاحبان شرکت‌ها یا سازمان‌های مختلف هستند که هر‌یک از جهات مختلفی می‌توانند بر دیگری برتری داشته باشند. در این مقاله، سعی کردیم با بررسی کلی سرورهای مجازی و ابری، مزایا و معایب هر‌یک را بیان کنیم و ببینم هر‌یک برای چه کاربردهایی مناسب‌ترند. علاوه‌براین، مقایسه‌ای همه‌جانبه بین این دو سرور انجام دادیم تا بتوانید گزینه مناسب را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

سؤالات متداول

۱. سرور مجازی یا سرور ابری کدام نوع سرور ارزان‌ تر است؟

سرورهای مجازی در اغلب مواقع ارزان‌تر‌ند؛ اما به‌طور‌کلی، قیمت این سرورها به شرکت ارائه‌دهنده و ویژگی‌هایشان بستگی دارد.

۲. سرورهای مجازی برای کدام کسب‌ و کارها مناسب‌ تر هستند؟

به‌طورکلی، سروهای مجازی به‌دلیل نیاز به کنترل زیاد و عملکرد برجسته I/O و قابلیت‌های کلان‌داده (Big Data)، بیشتر برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ‌تر مناسب‌اند.

۳. ویژگی افزونگی در سرورهای ابری چگونه است؟

در سرورهای ابری، از شبکه گسترده‌ای از چندین سرور مجزا برای ذخیره اطلاعات کاربران استفاده می‌شود؛ بنابراین، حتی درصورت بروز مشکل یا حملات DDoS به یکی از سرورها، سایر آن‌ها بدون هیچ‌گونه توقفی به کار خود ادامه می‎دهند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم