راهنمای جامع بهینه سازی دیتابیس وردپرس

Avatar
نویسنده: سعادت
چهارشنبه 27 فروردین 1393
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۱۲۱ بازدید

آیا تابه‌حال دیتابیس وردپرس خودتان را بهینه‌سازی کرده‌اید؟ بهینه‌سازی دیتابیس داده‌های بی‌استفاده را پاک می‌کند و باعث کاهش حجم دیتابیس و بهبود عملکرد آن می‌شود. در این مقاله از سری آموزش وردپرس و سرویس‌های میزبانی، به شما آموزش می‌دهیم که چطور دیتابیس وردپرستان را فقط با یک کلیک بهینه‌سازی کنید؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

چرا باید دیتابیس وردپرس را بهینه‌سازی کنیم؟ 

درصورتی‌که برای مدت طولانی از وردپرس استفاده می‌کنید، احتمالاً اطلاعات بی‌استفاده زیادی مثل کامنت‌های اسپم و محتوای زباله‌دان و متادیتاهای بدون صفحه دارید. این داده‌ها حجم دیتابیس وردپرس شما را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند که بک‌آپ‌های وردپرس فضای زیادی از حافظه را اشغال کنند و در‌عین‌حال بک‌آپ‌گیری نیز مدت زیادی طول بکشد.

پاک‌سازی این داده‌ها حجم دیتابیس وردپرس شما را کاهش چشمگیری می‌دهد و می‌توانید از آن به‌راحتی بک‌آپ بگیرید یا بک‌آپ‌های گرفته‌شده را بازیابی کنید. حالا که متوجه اهمیت بهینه‌سازی وردپرس شدید، با ما همراه باشید تا نحوه انجام این کار را نیز برایتان توضیح دهیم.

آموزش نصب وردپرس در اوبونتو و مراحل راه‌اندازی وب‌سایت وردپرسی را در مقاله‌ زیر بخوانید.

نصب وردپرس در اوبونتو

چطور دیتابیس وردپرس را بهینه‌سازی کنیم؟

ازآن‌جاکه قرار است روی دیتابیس وردپرس کار کنید، بهتر است که قبل از شروع، بک‌آپ کاملی از وردپرس بگیرید. در مرحله بعد، باید یکی از پلاگین‌های بهینه‌سازی وردپرس را نصب کنید که در‌ادامه مقاله، برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم. برای این آموزش، ما از افزونه WP-Optimize استفاده خواهیم کرد. این پلاگین یکی از افزونه‌های قدرتمند برای بهینه‌سازی وردپرس به‌شمار می‌آید که تیم توسعه‌دهنده پلاگین بک‌آپ‌گیری UpdraftPlus آن را طراحی کرده است.

پس از فعال‌سازی افزونه یادشده، گزینه جدیدی با عنوان WP-Optimize به منو مدیریت وردپرس شما اضافه خواهد شد که با کلیک‌کردن روی این آن، می‌توانید به صفحه تنظیمات افزونه منتقل شوید. در این صفحه، فهرستی از کارهایی را مشاهده خواهید کرد که پلاگین می‌تواند روی دیتابیس شما انجام دهد.

این گزینه‌ها را به‌دقت مطالعه کنید و تیک کارهایی را بردارید که نمی‌خواهید در‌حال‌حاضر انجام شوند. آیتم‌هایی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، به عملیات‌های پیچیده‌تری احتیاج دارند و درصورتی‌که حین اجرا دچار وقفه شوند، ممکن است به دیتابیس شما آسیب بزنند. ازاین‌رو، قبل از انتخاب آن‌ها حتماً از دیتابیس خودتان بک‌آپ بگیرید.

بهینه‌سازی وردپرس

آموزش نحوه بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

پس از انتخاب گزینه‌های مدنظرتان، در قسمت بالای صفحه روی گزینه Run on all selected Items کلیک کنید. پلاگین بلافاصله بهینه‌سازی دیتابیس را آغاز خواهد کرد و میزان پیشرفت را هم به شما نمایش می‌دهد. به‌همین راحتی توانستید دیتابیس وردپرس خودتان را بهینه‌سازی کنید.

نکته: درصورتی‌که جداول دیتابیس MySQL شما از موتور InnoDB استفاده می‌کنند، پلاگین WP-Optimize بهینه‌سازی جداول دیتابیس را انجام نخواهد داد. شما این عملیات را به‌صورت دستی و ازطریق phpMyAdmin می‌توانید انجام دهید.

برای یادگیری مراحل تغییر رمزعبور وردپرس ازطریق phpMyAdmin مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

تغییر رمزعبور وردپرس

معرفی بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

همان‌طورکه گفتیم، WP-Optimize یکی از افزونه‌های قدرتمند موجود برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس است؛ اما اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از این افزونه استفاده کنید یا نمی‌توانید این پلاگین را روی وردپرستان نصب کنید، افزونه‌های معرفی شده در ادامه، می‌توانند به شما کمک کنند.

برای آشنایی با بهترین افزونه‌های امنیتی وردپرس ۲۰۲۲ مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

بهترین افزونه‌های امنیتی وردپرس

۱. UpdraftPlus

UpdraftPlus یکی از افزونه‌های برتر برای بک‌آپ‌گیری از وردپرس است که بیش از ۳میلیون وب‌سایت مختلف در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از این افزونه، می‌توانید بک‌آپ کاملی از وب‌سایت وردپرسی خودتان بگیرید و آن را به‌صورت کاملاً امن داخل فضای ابری یا کامپیوترتان ذخیره کنید. همچنین با کمک این افزونه، می‌توانید انتخاب کنید که از تمام وب‌سایت و دیتابیس شما بک‌آپ گرفته شود یا فقط از بخش‌های مشخصی از آن. در نسخه پرمیوم افزونه UpdraftPlus نیز، امکان کپی‌کردن کامل وب‌سایت، استفاده از ویژگی‌هایی مثل Search and Replace در دیتابیس، پشتیبانی از چندین وب‌سایت و… وجود دارد و می‌توانید به‌کمک آن دیتابیس وب‌سایت خودتان را بهینه‌سازی کنید.

افزونه بهینه‌سازی سایت

با افزونه بکاپ‌گیری UpdraftPlus  آشنا شوید!

 

۲. WP-DBManager

WP-DBManager افزونه‌ای همه‌کاره برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس است. این افزونه قابلیت‌های متنوعی دارد؛ اما کاملاً به‌صورت Beginner Friendly طراحی شده است و حتی مبتدی‌ترین کاربران هم می‌توانند از آن استفاده کنند. با استفاده از افزونه مذکور، می‌توانید دیتابیس وب‌سایتتان را بهینه‌سازی و تعمیر و بازسازی کنید یا از دیتابیس بک‌آپ بگیرید و بک‌آپ‌های بی‌استفاده را هم حذف کنید. همچنین پس از انجام تنظیمات اولیه، این پلاگین در پس‌زمینه اجرا و دیتابیس وردپرس شما همیشه بهینه‌سازی خواهد شد

افزونه WP-DBManager

بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس با افزونه WP-DBManager

۳. Better Search Replace

Better Search Replace یکی از پلاگین‌های کاربردی‌ وردپرس است که امکان جست‌وجو در دیتابیس وردپرس و انجام انواع فعالیت‌های مربوط به دیتابیس را برایتان فراهم می‌کند. علاوه‌براین، با این پلاگین به‌راحتی می‌توانید وب‌سایتتان را انتقال دهید. زمانی که وب‌سایتی را انتقال می‌دهید، معمولاً باید اطلاعات دیتابیس، URLها، فایل‌های رسانه و… را دست‌کاری کنید. با استفاده از این پلاگین، امکان Search و Replace دیتابیس وردپرس دراختیارتان خواهد بود. همچنین با کنترل‌های پیشرفته Better Search Replace، می‌توانید جداول‌ مختلف را انتخاب کنید و قبل از جایگزینی ببینید کدام فیلدها جایگزین می‌شوند.

آموزش better search replace

بهینه‌سازی و انتقال سایت‌های وردپرسی با افزونه آموزش better search replace

 

۴. WP-Sweep

WP-Sweep نیز یکی دیگر از پلاگین‌های دیتابیس وردپرس است که امکان بهینه‌سازی و بهبود عملکرد و سرعت دیتابیس وردپرس را به شما می‌دهد. با این پلاگین می‌توانید قسمت‌هایی مثل متادیتای پست‌ها، کامنت‌ها، ذخیره‌های خودکار و پلاگین‌های حذف‌شده را به‌راحتی مدیریت کنید. در پلاگین یادشده، صفحه تنظیمات کاربرپسند هم وجود دارد که ازطریق آن می‌توانید فقط با یک کلیک قسمت‌های مدنظر در دیتابیس خودتان را انتخاب و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. نکته جالب اینکه WP-Sweep از تابع Delete خودِ وردپرس استفاده می‌کند؛ ازاین‌رو، امکان حذف اتفاقی داده‌های حساس وجود ندارد.

دانلود افزونه بهینه‌سازی سایت

پاکسازی دیتابیس با افزونه WP-Sweep

 

۵. JetPack Backup

JetPack Backup نیز ازجمله افزونه‌های محبوب وردپرس است که شرکت مادر وردپرس، یعنی Automattic، آن را طراحی کرده است. این افزونه در ابتدا به نام VaultPress منتشر و پس از مدتی با عنوان Jetpack Backup بازطراحی شد. افزونه مذکور امکان بک‌آپ‌گیری خودکار روزانه بدون کُندشدن وب‌سایت را برایتان فراهم می‌کند. این بک‌آپ‌ها شامل بک‌آپ‌گیری کامل از دیتابیس وردپرس نیز می‌شوند. JetPack Backup را روی وب‌سایت‌های وردپرسی نیز می‌توان نصب کرد و با کمک آن به‌راحتی از سفارش‌ها و مشتری‌ها بک‌آپ گرفت. نکته جالب اینکه می‌توانید فقط با یک کلیک از بک‌آپ‌های گرفته‌شده استفاده کنید و وب‌سایتتان را به نسخه قبلی بازگردانید.

آموزش افزونه جت پک

بکاپ‌گیری خودکار و بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس با افزونه جت پک

 

۶. Advanced WordPress Reset

با پلاگین Advanced WordPress Reset می‌توانید دیتابیس وردپرس خودتان را بازیابی یا به‌طورکامل ریست کنید تا مثل روز اولی که وردپرس را نصب کرده‌اید، به‌نظر برسد. همچنین با استفاده از آن، قسمت‌های خاصی از وب‌سایتتان را می‌توانید ریست کنید؛ مثلاً پوشه آپلود‌ها یا کامنت‌های دریافت‌شده را حذف کنید. معمولاً از Advanced WordPress Reset توسعه‌دهندگان و طراحان وب‌سایت در مراحل تست استفاده می‌کنند و از آن نمی‌توان روی وب‌سایت‌های اصلی استفاده کرد؛ زیرا تمامی داده‌های وب‌سایتتان پاک خواهند شد.

برگرداندن وردپرس به حالت اولیه

بهینه‌سازی وردپرس با برگرداندن وردپرس به حالت اولیه

خرید هاست وردپرس از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های میزبانی خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس هاست وردپرس پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم که این مقاله از آموزش‌های هاست در انتخاب پلاگین مناسب برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس به کارتان بیاید. ابزارها و پلاگین‌های معرفی‌شده به شما کمک می‌کنند تا دیتابیس وردپرس خودتان را به‌راحتی بهینه‌سازی کنید. بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس باعث می‌شود وب‌سایتتان سریع‌تر لود و در‌عین‌حال عملیات بک‌آپ‌گیری و بازیابی بک‌آپ نیز سریع‌تر انجام شود. درصورتی‌که سؤالی درباره این موضوع دارید، در بخش نظرات همین مطلب می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

برای دریافت آموزش کامل نصب اسکریپت وردپرس در کنترل‌پنل‌های cPanel و DirectAdmin مقاله‌ی زیر را بخوانید.

نصب وردپرس در سی پنل و دایرکت ادمین

سؤالات متداول

۱. چرا باید دیتابیس وردپرس را بهینه‌سازی کنیم؟ 

اطلاعات بی‌استفاده مثل کامنت‌های اسپم و متادیتاهای بدون صفحه و محتویات زباله‌دان باعث اشغال فضای وردپرس و اخلال در عملکرد آن خواهد شد. با وجود این داده‌ها حجم دیتابیس وردپرستان افزایش می‌یابد و بک‌آپ‌های وردپرس فضای زیادی از حافظه را اشغال می‌کند و عملیات بک‌آپ‌گیری و بازیابی بک‌آپ نیز مدت زیادی طول می‌کشد. پاک‌سازی این اطلاعات حجم دیتابیس وردپرس شما را کاهش چشمگیری می‌دهد.

۲. چطور دیتابیس وردپرس را بهینه‌سازی کنیم؟

برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس، باید قبل از هرکاری از دیتابیس خود بک‌آپ بگیرید و پس‌از‌آن، یکی از پلاگین‌های بهینه‌سازی وردپرس معرفی‌شده در این مقاله را نصب کنید. برای این آموزش، ما از افزونه WP-Optimize استفاده کردیم که یکی از افزونه‌های قدرتمند برای بهینه‌سازی وردپرس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم