تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین چیست و کدام بهتر است؟

تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 12 تیر 1402
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۲۵۸ بازدید

تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین چیست؟ دانستن پاسخ این پرسش بر داشتن تجربه مناسب میزبانی وب تأثیرگذار است. این تجربه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های کنترل پنلی بستگی دارد که انتخاب می‌کنید؛ بنابراین، بسیار اهمیت دارد تا با شناخت تفاوت‌های این دو کنترل پنل محبوب، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. در این مطلب از مقالات آموزش‌های هاست و سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، با بررسی دو کنترل پنل محبوب دایرکت ادمین و سی پنل، قصد داریم انتخاب نهایی را برایتان راحت‌تر کنیم.

خرید هاست سی‌ پنل و دایرکت ادمین از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های میزبانی خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس هاست پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

بررسی تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین

سی‌ پنل کنترل پنلی مبتنی‌بر یونیکس است. به‌کمک این کنترل پنل، هاست خود را به‌راحتی می‌توانید مدیریت کنید. سی پنل برای میزبانی سازمان‌های کوچک و بزرگ مناسب است. در‌کنار فضای ساده و کاربردی سی پنل، دایرکت ادمین کنترل پنلی مبتنی‌بر وب است که از رابط کاربری گرافیکی بهره می‌برد. استفاده از دایرکت ادمین ساده است و به کاربران کمک می‌کند تا به نیازهای پیشرفته‌ای که از کنترل پنل انتظار دارد، به‌راحتی دست پیدا کند. حال این سؤال مطرح می‌شود که «تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین چیست؟» در‌ادامه، تفاوت‌های مهم این دو کنترل پنل را بررسی خواهیم کرد.

۱. رابط کاربری

سی پنل کنترل پنل محبوب و کاربرپسندی است که ازطریق خط فرمان آن به‌راحتی می‌توانید هاست خود را مدیریت کنید. رابط کاربری سی پنل به‌گونه‌ای است که کار را برای کاربران مبتدی راحت کرده است.

درمقابل، کنترل پنل دایرکت ادمین از تازه‌ترین تکنولوژی‌هایی بهره می‌برد که برای مدیریت کامل هاست خود به آن نیاز دارید. از‌جمله تکنولوژی‌های پیشرفته این کنترل پنل FastCGI و LSPHP و mod_php است. به‌همین‌دلیل، رابط کاربری دایرکت ادمین گزینه کامل‌تری برای مدیریت حرفه‌ای کنترل پنل در‌اختیارتان قرار می‌دهد.

۲. عملکرد

در بررسی تفاوت هاست دایرکت ادمین و سی پنل از‌نظر عملکرد به نکات مهمی می‌رسیم. با اینکه هر دو کنترل پنل از رابط کاربری جذاب و کاربرپسند برخوردار بودند، در عملکرد و خط فرمان مشابه نیستند.

سی پنل رابط کاربری تعاملی با عملکردهای از‌قبل‌تنظیم‌شده در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ درحالی‌که وقتی از کاربری حرفه‌ای و نیازهای پیشرفته‌تر صحبت می‌شود، دایرکت ادمین حرف بسیاری برای گفتن دارد. در‌واقع، وقتی پای نیازهای پیشرفته به‌میان می‌آید، پیکربندی از‌قبل‌انجام‌شده شرکت ارائه‌دهنده، وقت‌گیر و مشکل‌ساز خواهد شد. در‌مقابل، کار با پنل دایرکت ادمین برای کاربران مبتدی که به کاربردهای پیشرفته‌تر کنترل پنل نیازی ندارند، ممکن است دشوار باشد. ازاین‌رو، همه‌چیز به نیازها و سطح موردنیاز شما برای کنترل روی وب‌سایت بستگی دارد.

تفاوت هاست دایرکت ادمین و سی پنل
هاست سی پنل و دایرکت ادمین چه تفاوتی با هم دارند؟

۳. پوسته و قالب

در بررسی تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین، می‌توان گفت دایرکت ادمین چهار نوع قالب را در نسخه جدید خود ارائه می‌دهد. هر کاربر با هر میزان سطح دسترسی به این قالب‌ها و طرح‌ها دسترسی دارد. حالت شبکه‌ای، استاندارد، سایدبار و ترکیبی قالب‌های دایرکت ادمین را تشکیل می‌دهند. در سی پنل نیز سه تم Xtheme و X3mail و Paper Lantern وجود دارد. باتوجه‌به سبک و سلیقه‌تان، می‌توانید در هاست سی پنل یا دایرکت ادمین قالب کنترل پنل را به‌صورت کلاسیک یا پیش‌فرض درآورید.

۴. هزینه پرداختی

درادامه، سراغ یکی از تفاوت‌های اصلی هاست سی پنل و دایرکت ادمین، یعنی هزینه می‌رویم. در سی پنل، این امکان وجود دارد که بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی، ماژول‌ها و افزونه‌های موردنیازتان را اضافه کنید. همچنین، پلن خود را می‌توانید سفارشی‌سازی کنید و آن را بدون پرداخت هزینه اضافه ارتقا دهید. شایان ذکر است که این امکان در دایرکت ادمین نیز وجود دارد؛ اما نیاز است کاربر هزینه آن را بپردازد.

البته این نکته را مدنظر قرار دهید که هزینه پرداختی که بابت پنل سی پنل می‌پردازید، از پنل دایرکت ادمین بیشتر است. در‌واقع، تا پیش از سال ۲۰۱۹ که قیمت سی پنل افزایش پیدا نکرده بود، گزینه اول کاربران به‌شمار می‌رفت؛ اما پس از افزایش قیمت سی پنل، بسیاری از کاربران خرید هاست دایرکت ادمین را ترجیح می‌دهند؛ چون درنهایت، قیمت آن مقرون‌به‌صرفه‌تر از سی پنل است

۵. منابع مورد نیاز

در بررسی تفاوت هاست دایرکت ادمین و سی پنل، به میزان استفاده از منابع می‌رسیم. باتوجه‌به اینکه سی پنل از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است، به فضای دیسک و منابع ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارد. با اینکه دایرکت ادمین نیز ویژگی‌های کاربردی فراوانی دارد، از سی پنل فضای کمتری در سرور اشغال می‌کند.

مقایسه هاست سی پنل و دایرکت ادمین
هاست سی پنل بهتر است یا هاست دایرکت ادمین؟

۶. امنیت

در نسخه‌های جدید دایرکت ادمین، سیستم امنیتی دایرکت ادمین لاگ‌های سیستم را تجزیه‌و‌تحلیل و براساس IP درخواست‌های مشکوک را شناسایی می‌کند. سی پنل نیز کنترل پنل امن و مطمئنی محسوب می‌شود؛ اما در آن امکان ارائه نسخه نال و کرک‌شده وجود دارد؛ درنتیجه، درصورت خرید از هاستینگ غیرمعتبر، امنیت آن ممکن است به‌‌خطر بیفتد. به‌همین‌دلیل، می‌توان گفت در بررسی تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین از‌نظر امنیت، پنل دایرکت ادمین چند فرسخ جلوتر است و امکان ارائه نسخه کرک‌شده آن وجود ندارد.

۷. نحوه کارکرد

زمانی‌که کنترل پنل سی پنل را باز می‌کنید، به هرآنچه نیاز دارید، در همان صفحه اول دسترسی خواهید داشت. درواقع، به‌محض ورودتان به اکانت کاربری سی پنل صفحه بزرگ و شلوغی مقابلتان است که با دو کلیک شما را به ویژگی دلخواهتان وصل خواهد کرد. این در حالی است که به‌محض ورودتان به دایرکت ادمین، پنج منو دسته‌بندی‌شده و مرتب مقابلتان است که هر‌کدام دسته‌هایی از ویژگی‌های دایرکت ادمین را به‌نمایش گذاشته‌اند. به‌بیان ساده‌تر، هرچند سی پنل صفحه‌ای شسته‌رفته پیش روی کاربران مبتدی قرار می‌دهد، برای دسترسی به ویژگی‌های پیشرفته دایرکت ادمین حرفه‌ای‌تر عمل و هر ویژگی را دسته‌بندی کرده است.

۸. وب‌سرورهای پشتیبانی‌شده

در بررسی تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین اگر بخواهیم سراغ وب‌سرور قابل‌پشتیبانی برویم، باید بگوییم که دایرکت ادمین از تعداد زیادی وب‌سرور پشتیبانی می‌کند. درواقع، برخلاف سی پنل که فقط از آپاچی و Nginx + آپاچی و litespeed پشتیبانی می‌کند، دایرکت ادمین می‌تواند از آپاچی، Nginx، پروکسی معکوس آپاچی و Nginx ،‌Openlitespeed و Litespeed پشتیبانی کند.

هاست سی پنل یا دایرکت ادمین
هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؛ کدام بهتر است؟

هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؛ کدام بهتر است؟

پس از اینکه دانستیم تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین چیست، ساده‌ترین پاسخی که می‌توان به پرسش بالا داد، این است: انتخاب بین  هاست سی‌ پنل و هاست دایرکت ادمین به نیاز هاستینگ و کارکردی بستگی دارد که از کنترل پنل انتظار دارید. هاست سی پنل شاید تا پیش از گران‌‌شدن ناگهانی با ویژگی‌های کاربردی‌اش گزینه‌ای محبوب به‌شمار می‌رفت؛ اما پس از افزایش قیمت، دایرکت ادمین با قیمت مقرون‌به‌صرفه و کارکرد حرفه‌ای‌تر توانست محبوبیت سی پنل را تا حدی کم‌رنگ کند. با‌این‌حال، همه‌چیز به نیاز میزبانی، کارکرد، عملکرد مورد‌انتظار و بودجه شما بستگی دارد.

ویژگی

دایرکت ادمین سی پنل 
عملکرد رابط کاربری بصری

رابط خط فرمان برای کنترل و مدیریت همه‌جانبه

رابط کاربری تعاملی همراه با تنظیمات از‌پیش‌تعیین‌شده
طراحی و تم چهار دسته قالب کلاسیک سه دسته قالب
امنیت تحلیل لاگ سیستم براساس IP ایمن‌سازی براساس احراز هویت چندعاملی
قیمت به‌صرفه و اقتصادی گران‌تر از دایرکت ادمین
رابط کاربری حرفه‌ای و پیشرفته ساده و کاربردی

خرید هاست با کنترل‌ پنل سی پنل و دایرکت ادمین از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین چیست؟ در این مطلب از آموزش‌های هاست بلاگ پارس پک، ۸ تفاوت مهم این دو کنترل پنل محبوب را بررسی کردیم تا از بین هاست سی پنل یا دایرکت ادمین بهترین گزینه را انتخاب کنید. با‌این‌حال پیش از انتخاب کنترل پنل، انتخاب ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب اهمیت بسیاری دارد. به‌بیان بهتر، عملکرد کلی و میزان آپ‌تایم وب‌سایت به ارائه‌دهنده هاستی بستگی دارد که انتخاب کرده‌اید.

پارس پک با پشتیبانی مؤثر و تجربه حرفه‌ای در‌زمینه ارائه‌ خدمات هاستینگ، خدمات میزبانی مطمئن و باکیفیتی در‌اختیارتان قرار خواهد داد. شما می‌توانید انواع هاست ارزان دایرکت ادمین و سی پنل را در وب‌سایت مشاهده کنید. درصورتی‌که در این زمینه به راهنمایی یا مشاوره نیاز دارید، ازطریق تیکت یا تماس با پشتیبانی پارس پک می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان پارس پک بهره‌مند شوید. همچنین، نظرات یا سؤالاتتان را می‌توانید ازطریق کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان به آن پاسخ دهیم.

یکی از نکات مؤثر در داشتن تجربه خوشایند میزبانی، انتخاب کنترل پنل مناسب است. باتوجه‌به کارکردی که از کنترل پنل انتظار دارید، بهترین کنترل پنل برایتان تعریف خواهد شد. شناخت تفاوت‌های دو کنترل پنل محبوب و متداول به شما کمک می‌کند تا گزینه بهتری انتخاب کنید. خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند تا بررسی کنید که تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین چیست؟

سؤالات متداول

۱. مهم‌ترین تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین چیست؟

تفاوت‌های مهم سی پنل و دایرکت ادمین در امنیت، هزینه، عملکرد، منابع موردنیاز و پشتیبانی از وب‌سرور است.

۲. بین هاست سی پنل یا دایرکت ادمین کدام‌یک ایمن‌تر است؟

هر دو کنترل پنل از امنیت کافی برخوردارند؛ با‌این‌حال، دایرکت ادمین امنیت بیشتری از سی پنل دارد.

۳. تفاوت هاست دایرکت ادمین و سی پنل از‌نظر قیمت چیست؟

هاست دایرکت ادمین صرفه اقتصادی بیشتری دارد؛ درحالی‌که در استفاده از سی پنل امکان اضافه‌کردن پلاگین یا سرویس معمولاً رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم